Гайворонський професійний аграрний ліцей
Збірка поточного тестового контролю з хімії
І курс з теми
«Неметалічні елементи»
м. Гайворон
2017 рік
Збірка поточного тестового контролю І курсу з теми «Неметалічні елементи» + практичні роботи
Автор : Стародуб Інна Анатоліївна
Посада : викладач хімії
Кваліфікаційна категорія : викладач вищої категорії, викладач-методист
Місце роботи : Гайворонський професійний аграрний ліцей
Назва матеріалу : «тестовий контроль»
Обсяг матеріалу :
Рецензент : методист Гайворонського ПАЛ
Анотація
Матеріал посібника відповідає навчальній програмі; його узгоджено з підручником «Хімія. 10 клас» (автори — П. П. Попель, Л. С. Крикля). Матеріали охоплюють тему з неорганічної хімії «Неметалічні елементи» і представлені у двох варіантах, диференційовані за рівнями складності. Є різні види завдань для самостійних та контрольних робіт із використанням основних понять і категорій, схем, формул, запитань, тестів, задач та вправ. Матеріал посібника сприяють кращому закріпленню теоретичних відомостей з курсу хімії учнів І курсу ПТНЗ, а також учнів 10 класів . Також представлені практичні роботи, передбачені чинною програмою.
Матеріали розглянуто схвалені на засіданні методчної комісії природничо – математичного циклу.
Протокол № 3 від - 20.10.2017р
Вступ
Завдання сучасної школи – це виховання компетентної особистості, яка володіє не лише знаннями, високими моральними якостями, високим професіоналізмом, але і уміє застосовувати знання на практиці, бере на себе відповідальність за свою діяльність. Важливу роль в цьому процесі відіграє одна із природничих наук - хімія. Вона вивчає склад, властивоті, будову речовин ,а також процеси перетворення одних речовин в інші. Протягом усього свого розвитку, з давніх-давен і донині, хімія завжди слугувала і продовжує слугувати людині та її практичній діяльності. З кожним роком зростає роль хімії в житті суспільства, та в усіх галузях народного господарства. Хімічна індустрія постачає промисловості й сільському господарству різні матеріали та сировину. Це паливо, мастила, хімічні волокна, пластмаси, синтетичні каучуки, мінеральні добрива, мийні засоби, парфуми, фармацевтичні препарати, луги, кислоти, розчинники, вибухові речовини тощо. Ми переконуємося, що «широко простягає хімія руки свої у справи людські. Куди не подивимось, куди не оглянемось, скрізь обертаються перед очима нашими успіхи ЇЇ старанності». Ці слова великого російського вченого- природодослідника М. В. Ломоносова (1711—1765), висловлені майже 250 років тому, і сьогодні не втратили свого значення. Навпаки, вони звучать з особливою силою, оскільки у наш час роль хімії в житті суспільства постійно зростає.
Проникнення хімічних методів, нових речовин і нових матеріалів у основні галузі промислового виробництва, сферу побуту, охорону здоров'я дедалі більшою мірою забезпечує необхідність в здобуті хімічних знань. І значну роль в реалізації цих завдань по вдосконаленню навчально-виховного процесу, відводиться системі унаочнення. Воно спрямовується на розвиток в учнів уявлення про внутрішню будову речовини, а через неї – про її фізичні та хімічні властивості, та на розвиток абстрактного мислення учнів.
Самостійна робота №1
Неметали та їхні сполуки
Варіант І
1. Формула вищого оксиду елементів підгрупи Оксигену:
А) Е2О3; Б) ЕО2;
В) ЕО3; Г) Е2О5.
2. Амоніак за фізичними властивостями:
А) газ жовтого кольору без запаху, розчинний у воді;
Б) безбарвний газ із різким запахом, розчинний у воді;
В) безбарвний газ без запаху, розчинний у воді.
3. Алотропні видозмінами Сульфуру є сірки:
А) червона й чорна; Б) жовта й коричнева;
В) кристалічна й пластична.
4. Кількість зв’язків між атомами Нітрогену в молекулі азоту:
А) один; Б) два; В) три.
5. Найбільша кількість азоту в природі міститься:
А) у повітрі; Б) у ґрунті; В) у воді.
6. Формула вищого гідроксиду елементів підгрупи Карбону:
А) НЕО3; Б) Н2ЕО3; В) НЕО4; Г) Н2ЕО4.
7. Напишіть формули частинок за їх назвами:
Йон амонію, молекула азоту,атом Нітрогену, йон Гідрогену.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Які прості речовини утворюють хімічні елементи: Гідроген, Оксиген, Нітроген, Карбон.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
9. Здійсніть схему перетворень:
SO2 S SO2 SO3 Na2SO4 BaSO4
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. Обчисліть об’єм амоніаку (н.у.), який можна одержати в результаті взаємодії амоній хлориду масою 30г з надлишком кальцій гідроксиду, прийнявши, що об’ємна частка виходу амоніаку становить 92%.
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
Самостійна робота №1
Неметали та їхні сполуки
Варіант ІІ
А) s2p3d1; Б) s2p4d0; В) s1p3d2.
А) газ; Б) газ без запаху;
В) безбарвний газ без запаху;
Г) безбарвний газ без запаху, не розчинний у воді.
А) газ; Б) масляниста рідина;
В) відсутність кольору; Г) жовтий колір;
Д) відсутність запаху; Е) слабкий запах.
Формула Назва
А) NH3 1) амоній хлорид
Б) NH4OH 2)амоніак
В) NH4Cl 3) амоній гідроксид
А) лише у вільному стані;
Б) лише у зв’язаному стані;
В) і у вільному, і у зв’язаному стані.
А) +4, +2, -4; Б) +3, +5, -1, -2, -3;
В) +4, +5, -3.
Йон Оксигену, молекула амоніаку,атом Гідрогену, йон амонію.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
K2 S H2 S S SO2 SO3 H2 SO4
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________
______________________________________
____________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Самостійна робота №1
Неметали та їхні сполуки
Варіант ІІІ
А) +1, +2, +3, +5, -1, -2, -3;
Б) +3, +5, -1, -2, -3; В) +3, +5, -3.
А) основних; Б) кислотних;
В) амфотерних.
А) вільному; Б) зв’язаному;
В) і у вільному, і у зв’язаному.
А) як добриво;
Б) для виготовлення іграшок;
В) для виготовлення сірників.
А) кварц; Б) халцедон;
В) пірит; Г) крейда.
А) рідина; Б) газ;
В) відсутність газу; Г) запах;
Д) розчинність у воді;
Е) нерозчинний у воді.
Йон Сульфуру, молекула амоніаку,атом Оксигену, йон амонію
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
Na2 S H2 S S SO2 SO3 H2 SO4
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
Сполуки неметалічних елементів
Контрольна робота №1
Варіант І
А) кисень; Б) азот;
В) фосфор; Г) сірка.
А) барій хлорид; Б) арґентум хлорид;
В) купрум(ІІ) гідроксид;
Г) магній гідроксид.
А) N2O; Б)NO2; В)N2O3; Г) N2O5.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NO2+ H2O ->______ CaO+_____-> CaSiO3
KOH+ SO2->______ Fe+ H2SO4(розб)->___
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NH3+ O2-> N2+ H2O
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
N2->A->Б-> NO2->KNO3->B
___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Сполуки неметалічних елементів
Контрольна робота №1
Варіант ІI
А) кисень; Б) азот; В) алмаз; Г) сірка.
А) барій хлорид; Б) арґентум нітрат;
В) купрум(ІІ) гідроксид;
Г) магній гідроксид.
А) NO; Б)NO2; В)N2O3; Г) N2O5.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________
SO3+H2O -> _______ MgO+_____->MgSiO3
NaOH+SO2->________ Zn+H2SO4(розб)->_____
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
H2S+O2->SO2+H2O
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ZnS->A->Б-> CaSO3->B->Г
1) ZnS +HCl->_____+_____(A)
2) _____(A)+O2->_____(Б)+_____
3) _____(Б)+ CaO-> CaSO3
4) ____->CaCl2+_____(В)+_____
5) ______(B)+O2->_______(Г)
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Контрольна робота №2
Металічні елементи та їхні сполуки
Варіант І
А) мідь; Б) ртуть; В) натрій; Г) срібло.
А) Са; Б) Аg; В) Мg; Г) Fe.
А) натрій; Б) золото; В) калій; Г) залізо.
А) 1s22s22p6; Б) 1s22s22p63s1; В) 1s22s22p63s2
А) лужні; Б) кольорові; В) лужноземельні.
А) MgCO3 CaCO3; 1) фосфорит 1_____
Б) CaCO3; 2) доломит 2_____
В) Ca3(РO4)2; 3) вапняк 3_____
А) Mg+Pb(NO3)2 -> ;Б) Zn+Mg(NO3)2 -> ;
B) Ag+Cu(NO3)2 -> .
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Na -> Na2O -> NaOH -> Na2CO3 -> Na
______________________________________
______________________________________
______________________________________
____________________________________________________________________________
______________________________________
______________________________________
______________________________________
______________________________________
______________________________________
____________________________________________________________________________
_____________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Контрольна робота
Металічні елементи та їхні сполуки
Варіант ІІ
А) Cr; Б) Cu; В) Zn; Г) Cu.
А) тільки з металів; Б) з металів і неметалів; В) тільки з неметалів.
А) 1s22s22p63s23р3; Б) 1s22s22p63s2;
В) 1s22s22p63s23р64 s2.
А) лужноземельні; Б) лужні; В) амфотерні.
А) Al2O3 2SiO2 2H2O; 1) сидерит 1_____
Б) CaCO3; 2) каолін 2_____
В) FeCO3; 3) вапняк 3_____
А) Zn+CuCl2 ->; Б) Zn+АgNO3 ->;
B) Ag+CuSO4 ->.
Fe -> FeCl3 -> Fe(OH)3 -> Fe2O3 -> Fe
______________________________________
______________________________________
______________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________
______________________________________
______________________________________
______________________________________
______________________________________
____________________________________________________________________________
______________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Контрольна робота
Металічні елементи та їхні сполуки
Варіант ІІІ
А) Аu; Б) Ag; B) Al; Г) At
А) залізо; Б) алюміній; В) мідь; Г) золото.
А) 1s22s22p63s23р3; Б) 1s22s22p63s2;
В) 1s22s22p63s23р1.
А) основні; Б) амфотерні; В) кислотні.
А) СaSO4 H2O; 1) сидерит 1_____
Б) CaCO3; 2) гіпс 2_____
В) FeCO3; 3) вапняк 3_____
А) CuSO4+Zn ->; Б) PbCl2+Zn->;
B) Zn(NO3)2+Ni ->.
CaCO3 -> CaO -> Ca(OH)2 -> CaCO3 -> CaSO4
______________________________________
______________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________
______________________________________
______________________________________
______________________________________
______________________________________
______________________________________
______________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практична робота № 1
ДОБУВАННЯ ВУГЛЕКИСЛОГО ГАЗУ. ВЗАЄМОПЕРЕТВОРЕННЯ КАРБОНАТІВ І ГІДРОГЕНКАРБОНАТІВ
Мета: навчитися добувати та розпізнавати карбон(ІV) оксид у лабораторних умовах; дослідити взаємоперетворення карбонатів і гідрогенкарбонатів.
Обладнання: штатив із пробірками, шпатель або ложечка, нагрівальний прилад, пробіркотримач, лабораторний штатив із лапкою, пробка з газовідвідною трубкою.
Реактиви: шматочки мармуру (крейди або вапняку), кристалічний натрій гідрогенкарбонат, розчини кальцій гідроксиду (вапняної води), хлоридиої кислоти (1 : 2).
3 правилами техніки безпеки ознайомлений(а), зобов'язуюсь виконувати
________________________(підпис)
Хід роботи
І. Добування карбон(ІV) оксиду
1. Зберіть прилад, як показано на рисунку.
2. Виконайте дослід
Покладіть у пробірку(1) декілька шматочків мармуру, вапняку, крейди або один-два шпателі кристалічного натрій гідрогенкарбонату. Долийте розчин хлоридної кислоти (1 : 2).
3. Швидко закрийте пробірку з реагуючими речовинами пробкою (2) з газовідвідною трубкою (3), кінець якої опустіть у пробірку з вапняною водою (4).
Спостереження ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Записати рівняння реакції в молекулярній, повній та скороченій іонних формах.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновки. Карбон(ІУ) оксид добувають шляхом _____________________________________________
____________________________________________________________________________________
II. Утворення карбонату
Пропускайте газ, що утворюється, через вапняну воду до настання видимих змін.
Спостереження ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Записати рівняння реакції в молекулярній, повній та скороченій іонних формах.
____________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________
Висновки. Вуглекислий газ розпізнають за допомогою ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
III. Утворення гідроген карбонату і карбонату
Продовжуйте пропускати газ, що утворюється, через розчин до настання видимих змін.
Спостереження ________________________________________________________________________________________________________________________
Записати рівняння реакції в молекулярній, повній та скороченій іонних формах.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновки. Карбонати перетворюються на гідрогенкарбонати за таких умов: __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
IV. Утворення карбонату з гідрогенкарбонату
Вийміть газовідвідну трубку з рідини. Нагрівайте пробірку (4) з прозорим розчином, що утворився, використовуючи пробіркотримач.
Спостереження _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Записати рівняння реакції в молекулярній, повній та скороченій іонних формах.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновки. Гідрогенкарбонати перетворюються на карбонати за таких умовов: ______________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________
Зробіть загальний висновок.
У процесі виконання практичної роботи я навчився(лася)________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практична робота № 2
Тема. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ЗАДАЧ
Мета: використати одержані знання про властивості металів та їхніх сполук для проведення та пояснення результатів дослідів.
Обладнання: штатив із пробірками, піпетки, скляна трубка.
Реактиви: 1. У пронумерованих пробірках містяться розчини:
калій карбонату, алюміній хлориду, натрій сульфату;
2. Розчини: хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, барій хлориду, купрум(ІІ) хлориду, нітратної кислоти;
Завдання
З правилами техніки безпеки ознайомлений(а), зобов'язуюсь виконувати ___________________________ (підпис)
Хід роботи
І. Визначення речовин
Необхідні реактиви __________________________
а) Щоб визначити (І речовину), необхідно в проби розчинів із трьох пробірок додати ________
Записати рівняння реакції в молекулярній, повній та скороченій іонних формах.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
б) Щоб визначити (ІІ речовину), необхідно в проби двох розчинів, що залишилися, додати ____
Записати рівняння реакції в молекулярній, повній та скороченій іонних формах.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
в) Щоб підтвердити, що в останній пробірці міститься _________, необхідно додати _________
Записати рівняння реакції в молекулярній, повній та скороченій іонних формах.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновки.
У пробірці № 1 міститься____________
У пробірці № 2 міститься_______________
У пробірці № 3 міститься_______________
ІІ. Добування речовин.
Щоб добути ________________________________________________________________________________
Необхідно ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
(записати рівняння реакцій)
Висновки. Для розв'язання експериментальних задач на визначення та добування речовин необхідно використовувати такі теоретичні знання __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1