Збірник діагностичних тестів з предмету «Пізнаємо природу» для учнів 6 класу

Про матеріал
Збірник містить тести до модельної програми «Пізнаємо природу». 5–6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Біда Д. Д., Гільберг Т. Г., Колісник Я. І.). Тестові завдання укомпоновані з різних джерел*, частина з них є авторськими. До кожної теми розроблено два варіанти тестів.
Перегляд файлу

Пізнаємо природу Діагностичні  тести 6 клас-тести

 

 

 

 

 

 

Збірник

діагностичних тестів з предмету

«Пізнаємо природу»

для учнів 6 класу


 

Укладач: Руснак Т.М., вчитель біології Чернівецького ліцею №5 «Оріяна»

 

Збірник містить тести до модельної програми «Пізнаємо природу». 5–6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Біда Д. Д., Гільберг Т. Г., Колісник Я. І.). Тестові завдання  укомпоновані з різних джерел*, частина з них є авторськими. До кожної теми розроблено два варіанти тестів.

 

*Джерела:

http://inform1.yakistosviti.com.ua/piznaiu-pryrodu/6-klas

6-klas-piznaemo_pryrodu-gilberg-2023.pdf

pick_piznaemo_prirodu_6_midak.pdf

http://inform1.yakistosviti.com.ua/pryrodnychi-nauky/5-klass

http://inform1.yakistosviti.com.ua/pryrodnychi-nauky/6-klass

 

 

 

Теми:

  1. Перший крок у науку.
  2. Механічний рух. Сили в природі.
  3. Теплові явища.
  4. Електричні явища. Електризація тіл.
  5. Світлові  явища. Лінзи.
  6. Всесвіт.
  7. Живлення, дихання, подразливість
  8. Взаємозв’язки організмів з неживою природою. Взаємозв’язки між живими організмами.

Довідкові матеріали до курсу «Пізнаємо природу», зібрані укладачем, можна знайти за посиланням:  https://padlet.com/rusnakzncv124/6-nmo8npd2u9s05sa


Прізвище, ім’я ________________________________  Клас __________

 

Тема: Перший крок у науку

Варіант 1

 

1.«Чорні дірки» у Космосі досліджує наука:

А біологія

Б хімія

В фізика

Г астрономія

2. Зміни, перетворення, які відбуваються в природі, називаються природними

А об’єктами

Б явищами

В предметами

Г тілами

3. Картографічний метод досліджень використовує карти для опису, аналізу та пізнання природних і суспільних об’єктів та явищ. Цей метод належить до методів досліджень:

А географічних

Б біологічних

В хімічних

Г астрономічних

4. Розгляньте малюнок. Це  візуальне (графічне) представлення інформації, яке використовують для швидкого та зрозумілого її подання. Такий метод отримав назву:

А моделювання

Б картографії

В інфографіки

Г візуалізації

5.Хлопчик і дівчинка стоять біля нових автоматичних дверей магазину. Хлопчик дивиться, як ці двері відчиняються перед кожним покупцем і зачиняються за ним. А дівчина повільно наближається до дверей — її цікавить, на яку відстань треба підійти, щоб автоматика спрацювала. Хто з дітей здійснює експеримент, а хто — спостереження?

А дівчинка здійснює спостереження, а хлопчик – експеримент

Б хлопчик здійснює спостереження, а дівчинка – експеримент

В обоє здійснюють спостереження

Г обоє здійснюють експеримент

6.У прислів’ї «Багато снігу – багато хліба» визнач причину і наслідок. Відповідь запиши:

А Причина ________________

Б Наслідок ________________

 

 

 

7.Забруднене повітря – це наслідок. Який з малюнків ілюструє появу забруднення повітря?

А

Б

В

Г

8.Увідповідніть між собою назву професії майбутнього (1-4) з характером діяльності людини (А-Д)

1.сіті-фермер

2.молекулярний дієтолог

3.розробник віртуальних світів

4.космічний гід

 

А працює над відновленням існуючих та створенням нових систем управління навколишнього середовища

Б планує і організовує туризм у космосі

В моделює віртуальний світ в найдрібніших подробицях з метою навчання (симуляція операцій) та розробляє комп’ютерні  ігри

Г розробляє індивідуальні схеми харчування відповідно до генетичних особливостей організму людини з метою максимально наситити організм корисними речовинами

Д вирощує фрукти, овочі на дахах будинків, балконах, терасах, фасадах хмарочосів.

 

 

 


Прізвище, ім’я ________________________________  Клас __________

 

Тема: Перший крок у науку

Варіант 2

 

1.Перетворення речовин з одного виду в інший досліджує наука:

А біологія

Б географія

В фізика

Г хімія

2. Відмінну рису, властивість, особливість, що є характерною для окремих предметів, об’єктів чи явищ, називають

А об’єктом

Б ознакою

В предметом

Г тілом

3. Математична обробка матеріалу, який було зібрано під час досліджень є основою методу:

А статистичного

Б теоретичного

В практичного

Г експериментального

4. Розгляньте малюнок. Це  зменшене в декілька разів зображення на площині земної поверхні або її частини за допомогою умовних знаків. Такий метод отримав назву:

А моделювання

Б інфографіки

В картографії

Г візуалізації

5.Хлопчик і дівчинка досліджували розчинення цукру різних видів у воді. Хлопчик відміряв однакові  маси порцій цукру та об’єми води, розмішував цукор ложкою до повного розчинення і відслідковував час, за який відбулося повне розчинення цукру. Дівчинка робила записи, оформила таблицю і побудувала графік. Хто з дітей здійснював експеримент, а хто — математичну обробку даних?

А дівчинка здійснює експеримент, а хлопчик – математичну обробку даних

Б хлопчик здійснює експеримент, а дівчинка – математичну обробку даних

В обоє здійснюють експеримент

Г обоє здійснюють математичну обробку даних

 

6.У прислів’ї «Буде дощ – будуть і гриби» визнач причину і наслідок. Відповідь запиши:

А Причина ________________

Б Наслідок ________________

7.Забруднена річка – це наслідок. Який з малюнків ілюструє появу забруднення річки?

А

Б

В

Г

8.Увідповідніть між собою назву професії майбутнього (1-4) з характером діяльності людини (А-Д)

1.онлайн фітнес-тренер

2.аналітик Big Data

3.тайм-менеджер

4.інженер з 3D-друку продуктів харчування

 

 

А розробляє програми та організовує процеси переробки непотрібних речей для їх вторинного використання

Б завдяки методу екструзії (видавлювання) сумішей речовин через сопло відтворює продукти заданої форми

В навчає використовувати та розподіляти час, розділяти професійне і особисте, що є шляхом до успіху у будь-якій сфері життєдіяльності.

Г займається аналізом великого масиву даних у мережі Інтернет та виходячи з них висуває теорії майбутнього

Д складає план тренувань, виходячи з особистих потреб людини та її фізичних можливостей, а також веде онлайн заняття разом з клієнтом

 


Прізвище, ім’я ________________________________  Клас __________

 

Тема: Механічний рух. Сили в природі.

 

Варіант 1

 

1.Якщо ти сидиш в автобусі, який рухається за маршрутом Львів-Чернівці, то перебуваєш у спокої відносно

А дерев на узбіччі дороги

Б будинків у м. Львів

В водія автобуса

Г автомобіля, який обганяє автобус

2.Фізична  величина, що дорівнює відношенню відстані, яку подолало тіло, до часу руху – це

А механічний рух

Б траєкторія тіла

В швидкість

Г сила

3.Проаналізуй наведені твердження:

І.Механічним рухом називають переміщення тіла відносно інших тіл у просторі з плином часу.

ІІ.Якщо не вказати відносно чого рухається тіло, то не можна точно визначити, чи перебуває воно в русі.

Чи є з-поміж них правильні?

А правильне лише перше

Б правильне лише друге

В обидва правильні

Г немає правильних

4.Добери правильне закінчення визначення: сила пружності — це сила, що виникає

А лише внаслідок розтягування пружини

Б між частинами тіла й повертає його в початковий стан

В лише внаслідок стискання пружини

Г між частинами тіла й призводить до деформування його

5.До кожного початку речення (1–4) добери його закінчення (А–Д) так, щоб утворилося правильне твердження щодо сили як фізичної величини.

1.Властивість, яку характеризує сила

2.Умовне позначення сили

3.Одиниця сили

4.Прилад для вимірювання сили

А ньютон (Н)

Б динамометр

В F

Г динамо-машина

Д величина взаємодії

А 1-В, 2-А, 3-Г, 4-Д

Б 1-Г, 2-Д, 3-Б, 4-В

В 1-Б, 2-Г, 3-В, 4-А

Г 1-Д, 2-В, 3-А, 4-Б

6.Визнач швидкість (м/с) руху електропоїзда, який за 2 хв. пройшов шлях  3600 м.

А 30                   Б 24                      В 180                          Г 21

7.Проаналізуй наведені твердження:

І.Дія сил тертя спостерігається, коли намагаються рухати або рухають одне тіло поверхнею іншого тіла.

ІІ.Опір середовища виникає під час руху тіла в невагомості.

Чи є з-поміж них правильні?

А правильне лише перше

Б правильне лише друге

В обидва правильні

Г немає правильних

8.До виду руху (1–4) добери відповідну ілюстрацію (А–Д).

А

Б

В

Г

Д

1.Реактивний

2.Коливальний

3.Обертальний

4.Хвильовий


Прізвище, ім’я ________________________________  Клас __________

 

Тема: Механічний рух. Сили в природі.

 

Варіант 2

 

1.Якщо ти сидиш літаку, який рухається за маршрутом Київ-Лондон, то перебуваєш у спокої відносно

А планети Земля

Б Сонця

В сусіда по кріслу

Г хмар, які пливуть у небі

2.Траєкторія будь-якого тіла, що рухається, є

А прямою лінією

Б нескінченною лінією

В замкненою лінією

Г уявною лінією

3.Проаналізуй наведені твердження:

І.Якщо перше тіло діє на друге, то друге не обов’язково діє на перше.

ІІ.У кожної дії є протидія

Чи є з-поміж них правильні?

А правильне лише перше

Б правильне лише друге

В обидва правильні

Г немає правильних

4.Добери правильне закінчення визначення: сила тяжіння — це сила, із якою тіло

А притягується до Землі

Б діє на горизонтальну опору

В діє на інше тіло та деформує його

Г утягується у вир

5.До кожного початку речення (1-4) добери його закінчення (А-Д) так, щоб утворилося правильне твердження щодо швидкості як фізичної величини.

1.Умовне позначення швидкості

2.Формула, за якою визначають швидкість

3.Одиниця швидкості

4.Прилад для вимірювання швидкості

А спідометр

Б метр за секунду

В

Г

Д пульсометр

А 1-А, 2-Б, 3-В, 4-Д

Б 1-Г, 2-В, 3-Б, 4-Д

В 1-Б, 2-Г, 3-В, 4-А

Г 1-Г, 2-В, 3-Б, 4-А

 

6.Визнач швидкість (км/год.) руху пішохода, який за 40 хв. пройшов шлях  4 км.

А 6                   Б 4                      В 5                         Г 2

7.Проаналізуй наведені твердження:

І.Для зменшення тертя ковзання поверхні роблять шорсткими.

ІІ.Для зменшення сили опору тілам надають обтічної форми.

Чи є з-поміж них правильні?

А правильне лише перше

Б правильне лише друге

В обидва правильні

Г немає правильних

8.До способу руху (1–4) тварини добери ілюстрацію (А–Д).

А

Б

В

Г

Д

1.Стрибки

2.Біг

3.Політ

4.Плавання

 

 

 

 

 


Прізвище, ім’я ________________________________  Клас __________

Тема: Теплові явища.

 

Варіант 1

1.У якому рядку наведені приклади лише теплових явищ

А нагрівання повітря, випаровування калюж, політ метелика

Б охолодження води, спалювання трави, рух автомобіля

В провітрювання кімнати, згоряння палива, падіння краплі дощу

Г  танення льоду, кипіння молока, утворення морозних візерунків на вікні

2. Встав у текст пропущені слова:

«Під час нагрівання твердих тіл вони ___________________. Це пояснюється тим, що проміжки між молекулами _____________________.  При цьому молекули або атоми починають ___________________ швидше. Під час охолодження молекули рухаються _________________________».

3. Проаналізуй наведені твердження. Чи є з-поміж них правильні?

І. Для вимірювання температури використовують вимірювальні пристрої – термометри.

ІІ. Дія термометрів ґрунтується на використанні залежності певних фізичних величин від температури.

А обидва правильні

Б обидва неправильні

В правильне лише перше

Г правильне лише друге

4.На малюнку зображено дослідження теплового розширення

А газів

Б води

В твердого тіла

Г визначити неможливо

5.Під час якого теплового явища відбувається хімічний процес перетворення твердої речовини в газ?

А плавлення

Б згоряння

В сублімація

Г кипіння

 

 

 

 

 

 

 

 

6.До кожного початку речення (1–4) добери його закінчення (А–Д) так, щоб утворилося правильне твердження щодо температури як фізичної величини.

1 Властивість, яку характеризує температура, -

2 Умовне позначення температури

3 Одиниця температури –

4 Прилад для вимірювання температури –

А t

Б градус Цельсія (0С)

В термос

Г ступінь нагрітості тіла

Д термометр


Прізвище, ім’я ________________________________  Клас __________

Тема: Теплові явища.

 

Варіант 2

1.У якому рядку тіла розташовані у порядку зростання їх теплопровідності?

А Скло, вода, дерево

Б Лід, вода, скло

В Повітря, вода, залізо

Д Хутро, мідь, залізо

2. Встав у текст пропущені слова:

«Повітря в кімнаті нагрівається _______________________.  Холодні шари повітря ______________________ вниз, а теплі шари  - ________________________ вгору. Це свідчить про те, що гази проводять тепло __________________, ніж рідини».

3. Проаналізуй наведені твердження. Чи є з-поміж них правильні?

І. Під час контактування гарячого й холодного тіл тепло переходить від гарячого до холодного тіла до настання стану теплової рівноваги.

ІІ. Під час контактування гаряче й холодне тіло обмінюються температурою.

А обидва правильні

Б обидва неправильні

В правильне лише перше

Г правильне лише друге

4.На малюнках А і Б зображено дослідження теплового розширення

А газу

Б води

В твердого тіла

Г визначити неможливо

5.Під час якого теплового явища відбувається процес утворення твердої речовини з газів або розплавів?

А плавлення

Б кристалізація

В сублімація

Г згоряння


6.До кожного початку речення (1–4) добери його закінчення (А–Д) так, щоб утворилося правильне твердження

1 Явища, пов’язані з нагріванням і охолодженням тіл, отримали назву

2 Передачу тепла від одних частин твердого тіла до інших називають

3 Передачу тепла в газах називають

4 Процес переходу речовини з рідкого стану в газуватий називають

А теплопровідністю

Б конвекція

В теплових явищ

Г пароутворенням

Д температурних явищ

 

 

 

 

 

 

 

 


Прізвище, ім’я ________________________________  Клас __________

 

Тема: Електричні явища. Електризація тіл.

 

Варіант 1

 

1.Укажи назву негативно зарядженої частинки атома.

А протон

Б електрон

В нейтрон

Г фотон

2.Укажи характер взаємодії однойменно заряджених тіл.

А відштовхуються

Б притягуються

В можуть і притягуватися, і відштовхуватися

Г не взаємодіють

3.Правильно описано результат натирання гребінця тканиною з вовни в рядку

А лише гребінець зелектризувався

Б лише тканина зелектризувалася

В і гребінець, і тканина з вовни зелектризувалися

Г ні гребінець паличка, ні тканина з вовни  не зелектризувалися

4.На якому з рисунків зображено взаємодію двох кульок, що заряджені однойменними зарядами?

А 1 і 2

Б 2 і 3

В тільки 1

Г тільки 3

5.Проаналізуй наведені твердження. Чи є з-поміж них правильні?

І. Електричний заряд характеризує здатність тіл до електричних взаємодій.

ІІ. Існують два види електричних зарядів: позитивні та негативні.

А правильне лише перше

Б правильне лише друге

В обидва правильні

Г немає правильних

6.Доповніть речення, вставивши пропущені слова.

Нейтральне тіло втратило електрони. Воно набуло  _______________  заряду. Цей заряд позначають знаком  ________.

7.Під час електризації тертям тіло А набуває негативного електричного заряду, а тіло Б — позитивного. Це свідчить, що:

А обидва тіла отримали додаткові електрони

Б тіло А передало певну кількість електронів тілу Б

В тіло Б передало певну кількість електронів тілу А

Г обидва тіла втратили електрони

8.Лише назви ізоляторів (діелектриків) наведено в рядку

А вода, мідь, олія

Б залізо, алюміній, маргарин

В повітря, скло, мідь

Г пластмаса, папір, цегла

9.Проаналізуй наведені твердження. Чи є з-поміж них правильні?

І. Провідниками є всі метали, тому що в цих речовинах є вільні носії заряду – електрони.

ІІ. Гума не проводить електричний струм.

А правильне лише перше

Б правильне лише друге

В обидва правильні

Г немає правильних

10.На яких малюнках допущена помилка?

А

Б

В

Г


Прізвище, ім’я ________________________________  Клас __________

 

Тема: Електричні явища. Електризація тіл.

 

Варіант 2

 

1.Укажи назву позитивно зарядженої частинки атома.

А протон

Б електрон

В нейтрон

Г фотон

2.Укажи характер взаємодії різнойменно заряджених тіл.

А відштовхуються

Б притягуються

В можуть і притягуватися, і відштовхуватися

Г не взаємодіють

3.Правильно описано результат натирання скляної палички аркушем паперу в рядку

А лише скляна паличка зелектризувалася

Б лише аркуш паперу зелектризувався

В і скляна паличка, і аркуш паперу зелектризувалися

Г ні скляна паличка, ні аркуш паперу не зелектризувалися

4.Проаналізуй наведені твердження. Чи є з-поміж них правильні?

І. Процес надання тілу електричного заряду називають електризацією.

ІІ. Електизація тіл може відбуватися під час тертя.

А правильне лише перше

Б правильне лише друге

В обидва правильні

Г немає правильних

5.На якому з рисунків зображено взаємодію двох кульок, що заряджені різнойменними зарядами?

А 1 і 2

Б 2 і 3

В тільки 2

Г тільки 3

6.Доповніть речення, вставивши пропущені слова.

Нейтральне тіло отримало електрони. Воно набуло _______________  заряду. Цей заряд позначають знаком ________.

7.Під час електризації тертям тіло А набуває позитивного електричного заряду, а тіло Б — негативного. Це свідчить, що:

А обидва тіла отримали додаткові електрони

Б тіло А передало певну кількість електронів тілу Б

В тіло Б передало певну кількість електронів тілу А

Г обидва тіла втратили електрони

8.Лише назви провідників наведено в рядку

А вода, мідь, олія

Б залізо, алюміній, мідь

В повітря, скло, маргарин

Г пластмаса, папір, цегла

9.Укажи характер руху вільних заряджених частинок у провіднику, коли через нього протікає струм.

А упорядкований рух

Б не рухаються зовсім

В можуть рухатися і впорядковано, і хаотично

Г невпорядкований (хаотичний) рух

10.На яких малюнках допущена помилка?

А

Б

В

Г

 


Прізвище, ім’я ________________________________  Клас __________

 

Тема: Світлові  явища. Лінзи.

 

Варіант 1

 

1.Лише природні джерела світла наведено в рядку

А фари автомобіля, Сонце, світлячок

Б вогнище, екран мобільного телефона, ліхтарик

В глибоководні риби, зорі, полярне сяйво

Г маяк, екран ноутбука, світлодіод

 

2.Проаналізуй наведені твердження. Чи є з-поміж них правильні?

І.Біле сонячне світло утворене різнокольоровими променями.

ІІ.Спектр – це розкладене на частини світло.

А правильне лише перше

Б правильне лише друге

В обидва правильні

Г немає правильних

 

3.Укажи причину утворення тіні від предмета.

А прямолінійне поширення світла та, відповідно, огинання світлом предмета

Б поглинання світла предметом

В відбивання світла предметом

Г прямолінійне поширення світла та, відповідно, не потрапляння світла за предмет

 

 

4.Яка лінза представлена на малюнку?

А збиральна

Б розсіювальна

 

5.Яка схема відповідає твердженню: «Якщо предмет розміщується у фокусі, то зображення не утворюється»?

А

Б

В

Г

 

6.Укажи назву складника ока, у якій енергія світла перетворюється на енергію нервового імпульсу.

А кришталик

Б райдужка

В зоровий нерв

Г сітківка

 

7.Укажи колір, який бачитиме людина, яка дивиться крізь червоне скло на червоний папір.

А червоний

Б чорний

В практично не бачитиме папір узагалі

Г коричневий

 

8.Укажи симптом, за яким офтальмолог може визначити, що в пацієнта короткозорість.

А людина погано бачить зблизька, наприклад під час читання, письма

Б людина погано бачить на віддалі, наприклад машини на протилежній смузі руху

В у людини постійно сльозяться очі

Г людина не бачить чітко контури предметів, вони начебто розмиті

 

9.Увідповідни між собою назви частин ока (1-4) з його функцією (А-Д)

1.Рогівка

2.Кришталик

3.Скловидне тіло

4.Сітківка

А лінза, яка фокусує світлові промені на сітківку
Б прозора желеподібна речовина, що заповнює простір очного яблука
В прозора передня частина білкової оболонки
Г отвір у райдужній оболонці ока хребетних тварин
Д світлочутлива оболонка ока, в якій знаходяться фоторецептори

 

Прізвище, ім’я ________________________________  Клас __________

 

Тема: Світлові  явища. Лінзи.

 

Варіант 2

 

1.Лише штучні джерела світла наведено в рядку

А блискавка, лампа, екран ноутбука

Б розжарений метал, Місяць, Сонце

В полярне сяйво, світлячок, ліхтарик

Г ліхтарик, екран телевізора, світлодіод

 

2.Проаналізуй наведені твердження. Чи є з-поміж них правильні?

І.Існують лише штучні джерела світла.

ІІ.Світло – це електромагнітне випромінювання, що за певних умов можуть випромінювати атоми деяких тіл у збудженому стані.

А правильне лише перше

Б правильне лише друге

В обидва правильні

Зображення без підписуГ немає правильних

 

3.Розташування джерела світла, яке утворює тінь, на малюнку позначено буквою

А

Б

В

Г

4.Яка лінза представлена на малюнку?

А збиральна

Б розсіювальна

 

5.Яка схема відповідає твердженню: «Якщо предмет розміщується у подвійному фокусі, то зображення утворюється такого самого розміру, але перевернуте»?

А

Б

В

Г

 

6.Укажи назву складника ока, що діє як лінза й фокусує сонячні промені.

А зоровий нерв

Б зіниця

В кришталик

Г райдужка

 

7.Укажи колір, який бачитиме людина, яка дивиться крізь зелене скло на червоний папір.

А чорний

Б синій

В червоний

Г жовтий

 

8.Укажи симптом, за яким офтальмолог може визначити, що в пацієнта далекозорість.

А людина погано бачить зблизька, наприклад під час читання, письма

Б людина погано бачить на віддалі, наприклад машини на протилежній смузі руху

В у людини постійно сльозяться очі

Г людина не бачить чітко контури предметів, вони наче розмиті

 

9.Увідповідни між собою терміни (1-4) та їх пояснення (А-Д)

1.Люкс (лк)

2.Спектр

3.Люксометр

4.Фокус

А точка, в якій збираються світлові промені після проходження лінзою

Б сукупність різнокольорових випромінювань
В прозоре тіло, обмежене з двох боків сферичними поверхнями
Г одиниця освітленості
Д прилад для вимірювання освітленості

 

 

Прізвище, ім’я ________________________________  Клас __________

 

Тема: Всесвіт

Варіант 1

 

1.Уявна сфера дуже великого розміру, в центрі якої перебуває спостерігач, отримала назву:

А Космос

Б Небесна сфера

В Всесвіт

Г Галактика

2.Найспекотнішою планетою Сонячної системи є:

А Меркурій

Б Венера

В Земля

Г Марс

3.До групи планет газових гігантів не належить планета:

А Сатурн

Б Уран

В Нептуп

Г Меркурій

4.Слово галактика в перекладі з грецької мови означає:

 А Чумацький Шлях     

 Б Сріблястий Шлях

 В Молочний Шлях

 Г Великий Шлях

5.Літера А показує відстань від космічного тіла 1 до тіла 2 і дорівнює 25 тисяч світлових років. Літерою В позначено орбіту космічного тіла 2, яке рухається зі швидкістю 225 км/с. Тіло 2 робить повний оберт навколо тіла 1 за 230 мільйонів років. Що позначено цифрами 1 і 2?

А 1 – Сонце, 2 – планета Земля

Б 1 – центр Галактики «Чумацький шлях», 2 – Сонце

В 1 – центр Галактики «Чумацький шлях», 2 – планета Земля

Г 1 – Сонце, 2 – планета Нептун

6.Наше Сонце - це зоря:

А червоний карлик

Б червоний гігант

В жовтий карлик

Г білий карлик

7.Яку систему будови Всесвіту зображено на схемі?

А геоцентричну

Б геліоцентричну

 

8. Відстань від Землі до Сонця приблизно 150 млн.  км.  або 1 астрономічна одиниця (а.о.).  Відстань від Сонця до Сатурна 9,5 а.о. На якій відстані від Землі знаходиться Сатурн?

Відповідь ____________________

 

9.Увідповідніть терміни та їх визначення між собою

1 Чорна діра 

А це невелике небесне тіло розміром від декількох метрів до сотень кілометрів, яке обертається орбітою навколо Сонця

2 Пояс астероїдів 

Б невелике небесне тіло, яке складається з замерзлих газів, води й твердих частинок

3 Астероїд

В космічний об'єкт, який створює настільки велику силу тяжіння, що ніщо, навіть світло, не може його покинути

4 Комета

Г область скупчення великої кількості об'єктів різних розмірів, переважно неправильної форми, розташованих між орбітами Марса і Юпітера Сонячної системи


Прізвище, ім’я ________________________________  Клас __________

 

Тема: Всесвіт

Варіант 2

 

1.Ділянку небесної сфери з чітко окресленими межами й усіма зорями та іншими небесними світилами, що лежать у цих межах називають

А Космос

Б Сузір’я

В Всесвіт

Г Галактика

2.Найхолоднішою планетою Сонячної системи є:

А Нептун

Б Уран

В Сатурн

Г Юпітер

3.До групи скелястих планет не належить планета:

А Земля

Б Венера

В Марс

Г Уран

4.Яку структуру має наша Галактика?

А еліптичну

Б спіральну

В колоподібну

Г неправильну

5.Літера А показує відстань від космічного тіла 1 до тіла 2 і дорівнює 150 млн. км. Літерою В позначено орбіту космічного тіла 2, яке рухається зі швидкістю 29785 м/с. Тіло 2 робить повний оберт навколо тіла 1 за 365 днів. Що позначено цифрами 1 і 2?

А 1 – Сонце, 2 – планета Нептун

Б 1 – центр Галактики «Чумацький шлях», 2 – Сонце

В 1 – центр Галактики «Чумацький шлях», 2 – планета Земля

Г 1 – Сонце, 2 – планета Земля

6.Яка зоря є найяскравішою на земному небі?

А Вега

Б Капелла

В Сіріус

Г Полярна

7.Яку систему будови Всесвіту зображено на схемі?

А геоцентричну

Б геліоцентричну

 

8. Діаметр Землі приблизно 12743 км. Діаметр Сатурна у 9,4 разів, а Сонця у 218 разів більший, ніж діаметр Землі. У скільки разів діаметр Сонця більший за діаметр Сатурна?

Відповідь ____________________

 

9.Увідповідніть терміни та їх визначення між собою

1 Супутник

А невелике тверде небесне тіло, що рухається у міжпланетному просторі, розміром значно менше ніж астероїд

2 Пояс Койпера 

Б хмари (згущення) з міжзоряного газу й пилу

3 Метеороїд

В небесне тіло, яке рухається орбітою навколо планети  чи невеликого тіла Сонячної системи або зорі

4Туманності

Г область скупчення великої кількості об'єктів різних розмірів, переважно неправильної форми, розташованих  за орбітою Нептуна у Сонячній системі


Прізвище, ім’я ________________________________  Клас __________

 

Тема: Живлення, дихання, подразливість

Варіант 1

 

1.Процес утворення органічних речовин з неорганічних з використанням сонячної енергії або енергії хімічних зв’язків отримав назву живлення:

А автотрофного

Б гетеротрофного

В мікотрофного

Г правильної відповіді немає

2.Жужелиці – це великі жуки, які мешкають у лісах і споживають комах, молюсків, черв'яків та різні частини рослин, особливо пилок. До якої групи тварин за характером живлення можна їх віднести?

А рослиноїдних

Б хижаків

В всеїдних

Г споживачів гнилих решток

3.Укажіть орган дихання комах (напр. бджоли)

А шкіра

Б легеня

В трахея

Г зябра

4.Де відбувається в клітинах процес фотосинтезу?

А мітохондріях

Б ядрі

В хлоропластах

Г в усіх зазначених вище

5.Чим особливо небезпечні ектопаразити-кровососи?

А пошкоджують укусами шкіру

Б переносять збудників різних хвороб

В відкладають на шкірі свої продукти життєдіяльності

Г висмоктують багато крові

6.Копрофаги - це

А споживачі залишок їжі людини

Б споживачі екскрементів тварин

В споживачі відмерлих решток тварин

Г споживачі відмерлих решток рослин

7.Зміна напряму  росту органів рослин у відповідь на однобічну дію світла – це явище

А фототропізму

Б геотропізму

В хемотропізму

Г механотропізму

8.Чинники навколишнього середовища, що діють на організм – це

А подразливість

Б подразники

 

 

9.Увідповідніть терміни (1-4) та їх визначення (А-Г) між собою

вид руху тварин

пояснення

1 стрибки

А використання масивних кінцівок для розкопування ґрунту

2 біг

Б поперемінне скорочення м’язів, що дає змогу витягувати один кінець тіла і підтягувати до нього інший

3 повзання

В розвиток швидкості під час пересування на твердій основі

4 риття

Г відштовхування з силою від опори на значну висоту


Прізвище, ім’я ________________________________  Клас __________

 

Тема: Живлення, дихання, подразливість

Варіант 2

 

1.Процес поглинання організмами готових органічних речовин з подальшим їх перетворенням в інші органічні речовини отримав назву живлення:

А автотрофного

Б гетеротрофного

В мікотрофного

Г правильної відповіді немає

2.Клоп червоний (клоп-москаль) живе колоніями на землі, біля підніжжя стовбурів дерев, смокче рослинні соки, їжею також слугують дрібні комахи й насіння рослин. До якої групи тварин за характером живлення можна його віднести?

А рослиноїдних

Б хижаків

В всеїдних

Г споживачів гнилих решток

3. Укажіть орган дихання наземних молюсків (напр. виноградного слимака)

А шкіра

Б легеня

В трахея

Г зябра

4.Де відбувається в клітинах процес дихання?

А мітохондріях

Б ядрі

В хлоропластах

Г в усіх зазначених вище

5.Чим особливо небезпечні паразитичні черви (напр. аскарида) для людини?

А поїдає багато поживних речовин, виснажуючи людину

Б заважає перетравленню їжі

В відкладає багато яєць

Г постійно спричиняє здуття живота

6.Детритофаги - це

А споживачі залишок їжі людини

Б споживачі екскрементів тварин

В споживачі відмерлих решток тварин

Г споживачі відмерлих решток рослин

7.Ріст кореня в глиб землі – це явище

А фототропізму

Б геотропізму

В хемотропізму

Г механотропізму

8. Здатність живих організмів сприймати впливи довкілля і певним чином реагувати на них – це

А подразливість

Б подразники

9.Увідповідніть терміни (1-4) та їх визначення (А-Г) між собою

рух тварин

пояснення

1 Амебоїдний

А відбувається внаслідок втягування і виштовхування води

2 Мерехтливий 

Б активний рух за допомогою опорно-рухової системи

3 Реактивний

В відбувається за допомогою псевдоніжок

4 М’язовий

Г відбувається за допомогою війок та джгутиків


Прізвище, ім’я ________________________________  Клас __________

 

Тема: Взаємозв’язки організмів з неживою природою. Взаємозв’язки між живими організмами.

Варіант 1

1.У якому середовищі життя найкомфортніші умови проживання для різних організмів?

А водному

Б ґрунтовому

В наземно-повітряному

Г в усіх зазначених вище

 

2.Ропуха земляна – це жаба, яка мешкає у вологих ділянках ґрунту листяних лісів, розвиток якої відбувається у воді. До якої групи тварин її відносять?

А ґрунтових

Б грунтово-водних

В наземно-водних

Г наземно-грунтових

 

3.До якої групи факторів навколишнього середовища належить газовий склад атмосфери?

А фактори неживої природи

Б фактори живої природи

В людський фактор

 

4.Паразитизм – одна із форм існування організмів. Оберіть недоліки паразитичного способу життя.

А стабільність водного режиму

Б велика кількість їжі

В захищеність мешканців

Г обмеженість життєвого простору

 

5.Тип взаємовідносин, за якого організми  у боротьбі за їжу, місце проживання та інші необхідні для життя умови діють одна на одну негативно, отримав назву:

А нахлібництво

Б квартирування

В мутуалізм

Г конкуренція

 

6. Лишайники – організми, які утворені водоростями та грибами. Водорість забезпечує гриб органічними речовинами, а гриб постачає їй воду і мінеральні елементи. Такий взаємозв’язок між організмами можна віднести до форми

А коменсалізму

Б паразитизму

В мутуалізму

Г конкуренції

7. Мальки вугра схожі на невеликий прозорий листочок верби з очима і ротом. У такий спосіб мальки захищаються від ворогів. Такий тип захисту отримав назву

А захисного забарвлення

Б застережного забарвлення

В загрозливого забарвлення

Г маскування під інший об’єкт

 

8.У листяних лісах України мешкають різні тварини, що утворюють ланцюги живлення. Знайдіть правильно записаний ланцюг живлення.

А Рослина миша гусінь гадюка їжак лисиця

Б Рослина гусінь миша їжак гадюка лисиця

В Рослина гусінь гадюка миша їжак лисиця

Г Рослина гусінь миша гадюка їжак лисиця

 

9.Увідповідніть малюнки (1-4) з рівнем трофічного ланцюга (А-Г)

1

2

3

4

А консумент І порядку

Б консумент ІІ порядку

В консумент ІІІ порядку

Г консумент ІV порядку


Прізвище, ім’я ________________________________  Клас __________

 

Тема: Взаємозв’язки організмів з неживою природою. Взаємозв’язки між живими організмами.

Варіант 2

1.У якому середовищі життя умови проживання для різних організмів є найбільш мінливими (непостійними)?

А водному

Б ґрунтовому

В наземно-повітряному

Г в усіх зазначених вище

 

2.Квакші або райки – це жаби, які ведуть деревний спосіб життя, але їх розмноження і розвиток відбувається у воді. До якої групи тварин їх відносять?

А деревних

Б грунтово-деревних

В наземно-водних

Г наземно-деревних

3.До якої групи факторів навколишнього середовища належить знищення природних об’єктів?

А фактори неживої природи

Б фактори живої природи

В людський фактор

 

4.Паразитизм – одна із форм існування організмів. Оберіть переваги паразитичного способу життя

А обмеженість життєвого простору

Б незначний вміст кисню

В наявність захисних бар'єрів

Г сталість сольового складу

 

5.Форма зв’язків між організмами в природі, коли співжиття двох видів на одній території не викликає для них ані позитивних, ані негативних наслідків, отримала назву:

А мутуалізм

Б протокооперація

В конкуренція

Г нейтралізм

 

6.Одноклітинні джгутикові тварини мешкають у кішківнику термітів, допомагаючи їм перетравлювати рослинну клітковину. Такий взаємозв’язок між організмами можна віднести до форми

А мутуалізму

Б паразитизму

В коменсалізму

Г конкуренції

 

7.У саламандри вогняної тіло інтенсивно-чорного кольору з яскравими жовтими або жовтогарячими плямами неправильної форми. Шкірні залози саламандри виділяють слиз з отрутою, яка може бути смертельною для дрібних ссавців. Такий тип захисту отримав назву

А захисного забарвлення

Б застережного забарвлення

В загрозливого забарвлення

Г маскування під інший об’єкт

 

8.У степовій зоні України мешкають різні тварини, що утворюють ланцюги живлення. Знайдіть правильно записаний ланцюг живлення.

А Трава коник богомол павук змія половик

Б Трава коник павук богомол змія половик

В Трава богомол коник павук змія половик

Г Трава павук богомол коник змія половик

 

9.Увідповідніть малюнки (1-4) з рівнем трофічного ланцюга (А-Г)

1

2

3

4

А консумент І порядку

Б консумент ІІ порядку

В консумент ІІІ порядку

Г консумент ІV порядку

 

docx
Додано
8 серпня 2024
Переглядів
1032
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку