Розробки на фізичну культуру |
Естафети, фізкультхвилинки, комплекс вправ для школярів, рухливі ігри |
|
емоции
Естафети належать до організованих рухливих ігор зі встановленими правилами (елементарних рухливих ігор). Естафетам притаманні висока емоційність та індивідуально-змагальний момент, відчуття команди, згуртованість. На уроці плануються естафети, які відповідають завданням уроку. Проводити їх краще в основної частини уроку для закріплення вмінь і навичок, для підняття емоційного стану, для зацікавленості учнів до занять фізичною культурою. У завершальній частині уроку можна запропонувати учням естафети на місці або малорухливі естафети для відновлення діяльності серцево-судинної й дихальної систем.
Естафета «Обведи»
Дві команди шикуються в колони по одному. На відстані ( 5-10-15 ) метрів розташовуються кеглі ( м’ячі ). Направляючим видаються футбольні м’ячі. За сигналом направляючі виконують ведення м’яча і обводять кеглі. Повертаються до своєї колони і легким пасом віддають естафету наступному учаснику, а направляючі стають в кінець колони. Наступні гравці повторюють дії направляючих. Естафета вважається закінченою, коли направляючі знову займають перші положення в колоні.
Звернути увагу: якщо учасник збиває кеглю, то спочатку він ставить її на місце, і лише тоді продовжує естафету.
Естафета «Переправа»
Дві команди шикуються в колони по одному. Направляючим видаються футбольні м’ячі. За сигналом направляючі виконують ведення м’яча до позначки 15 м. Розвертаються обличчям до команди і точним пасом передають таким чином естафету наступному учаснику. Самі залишаються на місці. Наступні гравці виконують теж саме. Естафета вважається закінченою, коли вся команда переправиться на іншу сторону.
Звернути увагу: пас виконується однаково для всіх учасників (або зовнішньою або внутрішньою стороною стопи або носком – на вибір викладача).
Естафета «Покоти точно»
Дві команди шикуються в колони по одному. Поперед колони повздовж ставляться гімнастичні лави. Направляючим видаються волейбольні (ф\б) м’ячі. За сигналом направляючі виконують біг ноги нарізно ( лава між ніг ), м’яч котять по лаві . Коли вони перебігли на інший кінець лави, розвертаються обличчям до команди і передають естафету, покотивши м’яч по лаві у зворотному напрямку. Наступні учасники виконують теж саме. Естафета вважається закінченою, коли вся команда переправиться на інший кінець лави.
Звернути увагу: щоб м’яч котився по площині лави.
Естафета «Стрибунець»
Дві команди шикуються в колони по одному. Поперед колони повздовж ставляться гімнастичні лави. Направляючим видаються волейбольні (ф\б) м’ячі. За сигналом направляючі, перестрибуючи через лаву зліва направо, просуваються вперед. Дійшовши до кінця лави, направляючі розвертаються обличчям до команди і передають естафету, покотивши м’яч по лаві в зворотному напрямку. Наступні учасники виконують теж саме. Естафета вважається закінченою, коли вся команда переправиться на інший кінець лави.
Звернути увагу: щоб м’яч котився по площині лави.
Естафета «Догори-донизу»
Дві команди шикуються в колони по одному. За сигналом направляючі передають м’яч назад між ніг, наступні гравці передають м’яч над головою і так до кінця колони, чергуючи низ-верх. Останні гравці, отримуючи м’яч, оббігають колону з правої сторони і стають перед направляючими. І таким чином знову продовжують естафету. Естафета вважається закінченою, коли направляючі знову стають направляючими.
Звернути увагу: на правильне чергування передачі м’яча низом та верхом; оббігати колону тільки з правої сторони.
Естафета «Ліво-право»
Дві команди шикуються в колони по одному. За сигналом направляючі передають м’яч назад з лівої сторони, наступні гравці передають м’яч з правої сторони і так до кінця колони, чергуючи ліво-право. Останні гравці, отримуючи м’яч, оббігають колону з правої сторони і стають перед направляючими. І таким чином знову продовжують естафету. Естафета вважається закінченою, коли направляючі знову стають направляючими.
Звернути увагу: на правильне чергування передачі м’яча ліворуч та праворуч; оббігати колону тільки з правої сторони.
Естафета «Влучний»
Дві команди шикуються в колони по одному, ноги широко розставлені За сигналом направляючі передають м’яч назад над головою. Наступні гравці роблять те саме. Коли м’яч потрапляє до останніх гравців, вони повертають м’яч, покотивши його між ногами команди. Естафета вважається закінченою, коли направляючі піднімуть м’яч над головою.
Звернути увагу: щоб м’яч над головою передавав кожний гравець, а не через одного.
Естафета «Віддай швидше»
Дві команди шикуються в колони по одному, ноги широко розставлені. Направляючі стоять обличчям до команд, м’яч у направляючих. За сигналом направляючі віддають м’яч, покотивши його між ногами колони, а самі біжать з лівої сторони в кінець колони. Останні гравці передають м’яч наперед поверху (над головою). Ті, хто стали першими в колоні (гравці № 2), розвертаються обличчям до команди і коли м’яч потрапляє їм у руки, віддають м’яч між ніг так саме як і попередні гравці і біжать в кінець колони. Естафета вважається закінченою, коли направляючий знову стає направляючим.
Звернути увагу: щоб м’яч над головою передавав кожний гравець, а не через одного; оббігати колону тільки з лівої сторони.
Естафета «Не збий м’яч»
Дві команди шикуються в колони по одному. На відстані 5-7м від колон розташовані м’ячі (кеглі тощо). У направляючих в руках б\б м’ячі. За сигналом направляючі обводять м’ячі за допомогою ведення і передають наступним гравцям м’яч передачею двома руками від грудей і біжать в кінець колони з лівої сторони. Наступні гравці виконують теж саме. Естафета вважається закінченою, коли направляючі стають на свої місця.
Звернути увагу: техніка ведення м’яча; техніка передачі м’яча двома руками від грудей.
Естафета «Віддай точно»
Дві команди шикуються в колони по одному. У направляючих в руках б\б м’ячі. за сигналом направляючі роблять ведення м’яча на відстань 5-7м. Розвернувшись обличчям до команди вони роблять передачу двома руками від грудей (двома руками із-за голови, однією рукою збоку тощо). Наступні гравці, отримавши передачу, виконують теж саме. Естафета вважається закінченою, коли вся команда переміститься на протилежну сторону.
Звернути увагу: техніка ведення м’яча; техніка передачі м’яча двома руками від грудей (двома руками із-за голови, однією рукою збоку тощо).
Естафета «Віддай і сідай»
Дві команди шикуються в колони по одному. Направляючі гравці знаходяться на відстані 3-4м від команди обличчям до них. В руках в\б м’ячі. За сигналом направляючі віддають передачу двома руками зверху гравцю, який стоїть в колоні перший. Той, в свою чергу віддає назад м’яч таким самим чином і присідає. Капітани віддають передачу наступним гравцям таким самим чином. Естафета вважається закінченою, коли капітани отримують передачу від останнього гравця в колоні.
Звернути увагу: техніка передачі м’яча двома руками зверху.
Естафета «Не втрать»
Дві команди шикуються в колони по одному. На відстані 5-7м від колони розташовані м’ячі. У направляючих в руках тенісні ракетки та м’ячики. За сигналом направляючі, набиваючи тенісні м’ячики, пересуваються вперед. Обходять м’ячі і повертаються до своєї команди. Передають ракетку та м’ячик наступному гравцеві і стають в кінець колони. Наступні гравці виконують теж саме. Естафета вважається закінченою, коли останній гравець поверне направляючому ракетку та м’ячик.
Звернути увагу: щоб гравці, рухаючись, постійно набивали тенісний м’ячик.
Естафета «Ланцюжок»
Дві команди шикуються в колони по одному. На відстані 5-7м від колони розташовані м’ячі. За сигналом гравці № 1 оббігають м’яч і повертаються до своєї команди. Беруть за руку гравця № 2 і вже разом оббігають м’яч. Повертаються, беруть за руку гравця № 3 і втрьох оббігають м’яч. Естафета вважається закінченою, коли вся команда оббіжить м’яч і стане в колону на своє місце.
Звернути увагу: щоб команди, оббігаючи м’яч, не розривали руки, тим самим порушуючи цілісність ланцюжка.
Естафета «Кеглі»
Дві команди шикуються в колони по одному. Навпроти кожної команди на відстані 10-15м від лінії старту ложать обруч. За командою капітани з кеглями (по одній в руці) добігають до своїх обручів, ставлять кеглі, повертаються назад,торкаються витягнутої руки гравця, який стоїть попереду, і стають у кінець своєї колони. Наступні гравці підбігають до кеглів, забирають їх, передають наступним гравцям і т.д. виграє команда, яка раніше закінчила естафету.
Звернути увагу: якщо поставлена кегля в обручі впала, треба спочатку її підняти і поставити на місце, а потім продовжувати біг.
Естафета «Зустрічна»
Дві команди шикуються в колони по одному. Учасники з кожної команди, розрахувавшись на перший-другий, у свою чергу діляться на дві частини. Перші номери кожної команди шикуються в колони і стають за позначеною лінією. На відстані 15-20м від неї креслять другу лінію, за якою проти колони своїх партнерів стають другі номери. За сигналом гравці, які стоять першими в колоні № 1, біжать до другої половини своєї команди, передають колоні № 2 естафетну паличку (або просто торкаються руки) і стають у її кінець. Другі номери, діставши паличку, біжать до перших номерів, передають естафетну паличку і т.д. естафета вважається закінченою, коли перші номери стануть на місця других, і навпаки.
Звернути увагу: кожен гравець перед тим, як віддати паличку, має перетнути накреслену лінію.
Естафета «Перешкода»
Дві команди шикуються в колони по одному. Учасники з кожної команди, розрахувавшись на перший-другий, у свою чергу діляться на дві частини (вони шикуються в колону одна проти одної на відстані 15-20м). Правила проведення естафети такі ж, як і попередньої «Зустрічна».
Варіанти естафет:
Звернути увагу: гравці повинні обов’язково подолати всі перешкоди.
Естафета «Обмін»
Дві команди шикуються в колони по одному. На відстані 5-10м (навпроти кожної команди) ставлять кеглю та кладуть скакалку. Капітанам дають б\б м’ячі. За сигналом направляючі виконують ведення до кеглі, обмінюють м’яч на скакалку, роблять 5 стрибків, повертаються до своєї команди і передають скакалку гравцеві, який стоїть попереду. Самі стають в кінець колони. Гравець, який отримав скакалку, біжить до кеглі, виконує 5 стрибків, обмінює скакалку на м’яч і веде м’яч до своєї команди і віддає м’яч наступному гравцеві і т.д. Естафета вважається закінченою, коли направляючі стають знову направляючими.
Звернути увагу: гравці повинні обов’язково виконати всі завдання.
Естафета «Парами»
Дві команди шикуються в колони по два перед лінією старту. Перед кожною колоною ставлять у ряд 6-8 кеглів на відстані 1-1,5м. За сигналом пари, які стоять у колоні першими, тримаючись за руки, пробігають між кеглями змійкою, намагаючись не збити їх, і повертаються до своєї команди, передають естафету, торкаючись плеча наступної пари. Самі стають в кінець колони. Наступна пара виконує теж саме. Естафета вважається закінченою, коли перша пара стає знов першою.
Звернути увагу: під час бігу учні тримаються за руки; якщо одна з кеглів падає, то спочатку її піднімають, а лише тоді продовжують бігти.
Естафета «Альпіністи»
Дві команди шикуються в колони по одному. Однією рукою кожен учасник команди тримається за довгу мотузку (скакалку). За сигналом «альпіністи», тримаючись однією рукою за мотузку, усією командою біжать до кеглі, яка знаходиться на відстані 10-15м, оббігають її, повертаються усі гуртом назад і стають усі гуртом назад. Естафета вважається закінченою, коли усі гравці вишукуються в колону.
Звернути увагу: ніхто не має права відірватися від мотузки (скакалки).
Естафета «Раки»
Дві команди шикуються в колони по одному. Учасники з кожної команди, розрахувавшись на перший-другий, у свою чергу діляться на дві частини (вони шикуються в колону одна проти одної на відстані 15-20м). Перші номери присідають, опираючись на руки за спиною. За сигналом «раки»- учасники, перебираючи ногами і руками, починають рухатись на зустріч один одному. Коли «рак»доповзе до лінії, що позначає територію другої половини його команди, наступний гравець починає повзти. Таким чином «раки» міняються місцями. Естафета вважається закінченою, коли усі раки однієї команди поміняються місцями.
Звернути увагу: наступний «рак» розпочинає рух лише тоді, коли попередній «рак» доповзає до половини відстані.
Естафета «Жабки»
Дві команди шикуються в колони по одному. Учасники з кожної команди, розрахувавшись на перший-другий, у свою чергу діляться на дві частини (вони шикуються в колону одна проти одної на відстані 15-20м). Правила проведення естафети такі ж, як і попередньої «Раки».
Варіанти естафет:
Естафета «Тачки»
Дві команди шикуються в дві колони по парам. На відстані 5-8 м ставиться кегля навпроти кожної команди. Один гравець з пари приймає положення упору лежачі, а другий гравець бере першого гравця за ноги і піднімає його. За сигналом пара, находячись в такому положенні, починає пересуватися вперед (гравець № 1 пересувається на руках), минаючи кеглю. Повертаються назад і, торкаючи рукою плече наступної пари, передають естафету. Естафета вважається закінченою, коли остання пара повернеться на своє місце.
Звернути увагу: при русі на руках коліна повинні бути рівними.
Естафета «Вантаж»
Дві команди шикуються в дві колони по парам. На відстані 5-8 м ставиться кегля навпроти кожної команди. Один гравець з пари застрибує на спину іншому. За сигналом пара починає пересуватися до кеглі, оббігає її і повертається до команди. Наступна пара починає рух лише тоді, коли попередні учасники перетнуть лінію старту. Естафета вважається закінченою, коли остання пара повернеться на своє місце.
Звернути увагу: щоб вагова категорія гравців, які застрибують на спину, співпадала з ваговою категорією тих, що несуть.
Естафета «Гра з собою»
Дві команди шикуються в колону по одному. Направляючим дається волейбольний м’яч. На відстані 5-7 м розташовують кеглю навпроти кожної команди. За сигналом перші гравці починають рухатися вперед, набиваючи волейбольний м’яч двома руками знизу. Обходять кеглю і повертаються до команди, передають м’яч наступному гравцеві і стають в кінець колони. Наступний гравець робить теж саме. Естафета вважається закінченою, коли направляючий стає знову направляючим.
Звернути увагу: якщо втрачається м’яч, то спочатку підібрати м’яч, повернутись на місце, де був втрачений м’яч, і лише тоді продовжувати рух.
Естафета «Утримай м’яч»
Дві команди шикуються в колону по одному. Направляючим дається волейбольний м’яч. На відстані 5-7 м розташовують кеглю навпроти кожної команди. За сигналом перші гравці починають рухатися вперед, набиваючи волейбольний м’яч двома руками зверху. Обходять кеглю і повертаються до команди, передають м’яч наступному гравцеві і стають в кінець колони. Наступний гравець робить теж саме. Естафета вважається закінченою, коли направляючий стає знову направляючим.
Звернути увагу: якщо втрачається м’яч, то спочатку підібрати м’яч, повернутись на місце, де був втрачений м’яч, і лише тоді продовжувати рух.
Естафета «Не заплутайся»
Дві команди шикуються на лінії старту в колону по одному. На відстані 10- 15 м навпроти кожної команди малюється інша лінія. За сигналом гравець № 1 прискорюється до другої лінії старту і повертається назад, бере гравця № 2 і прискорюється з ним. Гравець № 1 залишається за іншою стартовою лінією, а гравець № 2 повертається до своєї команди, бере гравця № 3 і з ним прискорюється. І так далі. Естафета вважається закінченою, коли усі гравці переправляться за іншу лінію старту.
Звернути увагу: при бігу гравці повинні триматися за руки.
Естафета «Навиворіт»
Дві команди шикуються на лінії старту в колону по одному. Гравці розвертаються до лінії старту спиною на відстані 10-15 м навпроти кожної команди розташовується кегля (м’яч). За сигналом направляючі починають бігти до кеглі спиною вперед. Добігши до кеглі, повертаються до своєї команди лицем вперед. Торкаються плеча наступного гравця, таким чином передавши естафету, стають в кінець колони. Наступний гравець робить теж саме. Естафета вважається закінченою, коли направляючий знову стає направляючим.
Звернути увагу: при русі спиною вперед дивитися через ліве плече в сторону напрямку.
Естафета «Баскетбол»
Команди шикуються в дві колони по парам. Направляючим парам дається баскетбольний м’яч, вони стають обличчям один до одного, боком до основного напрямку. На відстані 10-15 м від кожної колони малюється інша лінія. За сигналом перша пара просувається вперед боком, виконуючи передачу баскетбольного м’яча двома руками від грудей. Добігши до іншої лінії вони повертаються назад таким же чином. Віддають м’яч наступній парі і стають в кінець колони. Наступна пара виконує теж саме. Естафета вважається закінченою, коли перша пара знов стає першою.
Звернути увагу: техніка передачі м’яча при русі.
Естафета «Стонога»
Гравці розподіляються на 2-4 команди (по 3-5 чоловік) в кожній). Учасники шикуються в колону по одному паралельно одна до одної. Кожний учасник приймає положення упора лежачи і кладе ноги на плечі партнера (який стоїть позаду) так, щоб його голова знаходилась між гомілок. Останній бере ноги передостаннього, як тачку. По сигналу всі учасники починають пересуватися вперед, переставляючи руки. Перемагає команда, яка перша перетне лінію фінішу.
Звернути увагу: слідкувати за тим, щоб «стонога» не розірвалася.
Естафета «М’яч в центрі»
Гравці розподіляються на 2 рівні команди і кожна створює своє коло. Учасники команди стають на відстані 1-2 м один від одного, розподіляються за порядком номерів. Перші номери стають в середині своїх кіл і отримають по набивному м`ячу. По сигналу гравець, який стоїть в центрі, кидає набивний м`яч другому номеру, отримує від нього м`яч і кидає третьому номеру і т.д. Коли гравець, який стоїть в центрі кола отримує м`яч від останнього учасника, він передає його іншому гравцю і міняється з ним місцями. Другий номер також починає гру, кидаючи м`яч третьому гравцю, отримує від нього і передає четвертому і т.д. Потім в середину стає третій номер. В процесі гри учасники повинні по черзі бути в ролі центрального. Команда, яка закінчила кидати м`яч раніше другої команди, рахується переможницею. Для того, щоб гра пройшла чітко, її необхідно один раз провести, як тренувальну. В цій грі необхідно по два судді – для кожної команди.
Звернути увагу: щоб усі гравці побували в центрі кола.
Естафета «Скачки»
Всі учасники розподіляються на однакові по зросту пари гравців, які стають в потилиця один до одного. Перший відводить назад праву ногу, другий бере її правою рукою за гомілкостоп і притискає до свого стегна. Другий витягує вперед ногу, перший лівою рукою бере за гомілкостоп і також притискає його. Всі пари стають на стартову лінію і по команді починають стрибки вперед до фінішної лінії (до неї від старту 20-30 м). Гравці, які перетинають фінішну лінію, міняють опорні ноги і повертаються назад. Виграють пари, які повернуться першими.
Звернути увагу: щоб ноги були добре притиснути до тулуба партнера.
Естафета «Гусениця»
Учасники кожної команди розподіляються на дві групи і шикуються, як для зустрічної естафети за протилежними лініями майданчика. Гравці першої групи кожної команди приймають положення «гусениці», гравець кладе ліву руку на ліве плече гравця, який стоїть спереду, а правою рукою підтримує гомілкостоп його правої ноги, зігнутої в колінному суглобі. По сигналу вони починають пересування вперед, стрибаючи на одній нозі і зберігаючи рівновагу. Як тільки останній в цій колоні перетне протилежну лінію, в гру вступають учасники другої групи. Виграє та команда, в якій останній в колоні, скоріше перетне лінію старту.
Звернути увагу: щоб всі гравці під час пересування зберігали положення «гусениці».
Естафета «Біг з обручем»
Група розподіляється на команди по 4 учасника в кожній. Гравці шикуються в колону по одному за загальною лінією старту. Проти кожної колони на відстані 16м встановлюють стійку для повороту. У кожного направляючого в колоні гімнастичний обруч. По сигналу направляючий вибігає вперед, оббігає поворотну стійку і повертається в свою команду. За стартовою лінією він надіває обруч на чергового гравця і тепер вони двоє, знаходячись в обручі, біжать. Потім таким же чином до них приєднуються третій, четвертий гравці. Виграє команда, учасники якої скоріше виконують завдання.
Звернути увагу: щоб обруч надівався на наступного гравця тільки за лінією старту.
Естафета «В’юни»
В грі можуть приймати участь декілька команд з 7-9 учасників в кожній. Вони шикуються в колону, при цьому головні гравці розташовуються ближче до центру майданчика. По сигналу викладача, направляючі гравці роблять поворот навколо себе. Як тільки направляючий повертається в вихідне положення, до нього приєднується черговий гравець, який взявши головного гравця під пояс, повертається разом з ним навколо себе. Аналогічно робить і третій гравець. З кожним поворотом росте кількість «в`юнів». Виграє команда, гравці якої скоріше виконають повороти і займуть вихідне положення.
Звернути увагу: рух наступного гравця дозволяється лише після того, як попередній гравець повертається в вихідне положення.
Естафета «З набивними м’ячами»
Для проведення цієї естафети повинна бути гімнастична стінка, набивні м`ячі. Дві команди шикуються в колонах за загальною лінією на відстані 10- 12 м від гімнастичної стінки. Направляючі тримають в руках набивні м`ячі. По сигналу вони біжать до гімнастичної стінки, закидають м`ячі за верхню жердину і повертаються назад до своїх команд, стрибаючи на двох ногах. Черговий гравець біжить до гімнастичної стінки, дістає м`яч і повертається стрибками на двох ногах. Виграє команда, яка закінчить естафету першою.
Звернути увагу: щоб при поверненні до команд гравці стрибали на двох ногах.
Естафета «Чехарда потоком»
Учасники розподіляються на рівні команди і шикуються за загальною лінією старту в колону по одному. В кінці майданчика на проти кожної колони повинна бути поворотна стійка. В двох метрах від стартової лінії направляючі кожної колони повинні стояти в положенні зігнувшись в упорі на одну ногу і нахиливши голову (чехарда). По сигналу перший гравець коло стартової лінії виконує стрибок через направляючого і зробивши крок – випад, також приймає положення характерне для чехарди. В цей час стартує черговий гравець і перестрибнувши через двох своїх партнерів також приймає аналогічне положення і так, поки всі гравці не досягнуть стійки повороту, і не повернуться в вихідне положення. Перемагає команда, всі гравці якої раніше перетнуть стартову лінію і приймуть вихідне положення.
Звернути увагу: після виконання стрибка через гравця не робити більше ніж один крок-випад.
Естафета «Зміна місць з гімнастичними палками»
Гравці кожної команди один напроти одного на відстані 2 м. Кожний гравець притримує рукою поставлену вертикально на підлогу, за визначеною лінією, гімнастичну палку, закривши її зверху долонею. По сигналу гравці кожної пари (учасники, які стоять один напроти одного, складають пару) повинні помінятися місцями. При цьому гравець повинен підхопити палку свого напарника так, щоб вона не впала (свою палку кожний залишає на місці). Якщо в когось з гравців палка впала, його команда отримує штрафне очко. Гра продовжується 3-4 хвилини. Виграє команда, гравці якої наберуть меншу кількість штрафних очок.
Звернути увагу: щоб гравці ставили палку за лінією, а самі не перетинали її.
Варіанти естафети:
Естафета «Тунель з обручів»
Гравці кожної команди розподіляються на дві групи. Перша група шикується за лінією старту в колону по одному, а друга з гімнастичними обручами розташовується в шеренгу по одному боком до гравців першої групи. Інтервал між гравцями 1 м. З обручів створюється «тунель». По сигналу направляючий в колоні пробігає через «тунель», вертається назад за лінію старту. Тільки тоді стартує черговий гравець. Виграє команда, гравці якої скоріше виконають завдання. Після першої спроби гравці в групах міняються ролями.
Звернути увагу: при проходженні по «тунелю» не звалити обруч.
Естафета «Ритмічна»
Учасники кожної команди розподіляються на дві групи і шикуються, як для зустрічної естафети, на протилежних лініях майданчика, в колони по одному. У направляючого першої групи в руках гімнастична палка. По сигналу він біжить вперед, добігає до направляючого протилежної колони своєї команди, передає йому другий кінець палки і разом вони проносять палку під ногами всіх учасників цієї групи, які в стрибку долають палку. Гравець першої групи залишається в кінці колони, а направляючий другої групи з палкою біжить до учасників першої групи і там разом з направляючим виконує ту ж саму вправу. Виграє команда, гравці якої скоріше поміняються місцями в колонах.
Звернути увагу: щоб через палку гравці перестрибували, а не переступали.
Естафета «Король»
Дві команди шикуються на лінії старту в колону по одному. На відстані 10- 15 м від навпроти кожної команди визначається друга стартова лінія. З команди вибираються два гравця-носія. Вони стають на початку колони обличчям один до одного, руки взамок-навхрест. За сигналом їм на руки сідає перший гравець і вони переносять його таким чином за другу стартову лінію, залишають його там , а самі повертаються до команди. Беруть на руки наступного гравця і так само переносять його. Естафета вважається закінченою, коли будуть переправлені усі гравці.
Звернути увагу: гравців беруть на руки лише за стартовою лінією.
Учні початкових класів — особливі учні, їм дуже важко висидіти весь урок. Для підвищення загальної працездатності, поліпшення їхнього здоров'я дуже корисні
фізкультхвилинки.
***
Кіт збирався до роботи (потягуються)
Та завадили турботи: (розводять руки в сторони)
Треба висушить хвоста, (показують "хвіст")
Накрутити вуса, (роблять оберти головою)
Почесати живота. (гладять живіт)
Цілий день такі турботи, (лічать пальцем)
Що не встигнеш до роботи! (розводять руками, крутять головою).
***
Забавлялись зайченята, (встають, руки піднімають вгору)
Виглядаючи маму і тата. (руки на поясі, повертаються праворуч-ліворуч)
Ось так лапку до лапки. (плескають в долоні)
Ось так шапку до шапки. (руки піднімають до голови)
Ось так — вусом потрусили.(хитають головою)
Так — так — так! (стрибають на місці).
***
Сильний вітер до землі ( махають руками в різні сторони)
гне дерева молоді, (присідають)
А вони ростуть, міцніють (піднімаються)
Вгору тягнуться, радіють. (встають навшпиньки, руки тягнуть вгору)
***
Петрик йшов, йшов, йшов (крокують на місці)
І суницю знайшов. (нахиляються вперед)
З’їв і далі пішов. (імітація рухів, які виконує хлопчик)
Петрик йшов, йшов, йшов (крокують на місці)
І горішок знайшов.(присідають)
Підняв і далі пішов.(підіймаються)
Петрик йшов, йшов, йшов (крокують на місці)
І грибочок знайшов. (нахиляються вперед)
Поклав у кошик
і додому пішов. (сідають за парти)
***
Трава низенька-низенька,(присідають)
Дерева високі-високі, (стають на пальці ніг, руки піднімають угору)
Вітер дерева колише, гайдає, (нахил тулуба вліво і вправо)
Птахи летять, відлітають, (помахи руками, як крилами)
А діти тихенько за парти сідають. (сідають за місце)
***
Тік-так, тік-так,
В домі хто вміє так?
Це маятник у годиннику,
Відбиває кожен такт (Нахили вліво-вправо)
А в годинах сидить зозуля,
У неї своя хатинка. (Діти сідають )
Прокукует пташка час,
Знову сховається за дверима, (Присідання)
Стрілки рухаються по колу.
Не стосуються один одного. (Обертання тулубом вправо)
Обернемося ми з тобою
Проти годинникової стрілки. (Обертання тулубом вліво)
А годинники йдуть, йдуть, (Ходьба на місці)
Іноді раптом відстають. (Уповільнення темпу ходьби)
А буває, що поспішають,
Немов хочуть втекти! (Біг на місці)
Якщо їх не заведуть,
То вони зовсім встають. (Діти зупиняються)
***
Хлоп-хлоп, хлоп-хлоп-хлоп (плескання в долоні)
Топ-топ, топ-топ-топ (тупання ногами)
***
Спав квітка і раптом прокинувся, (Тулуб вправо, вліво)
Більше спати не захотів, (Тулуб вперед, назад)
Ворухнувся, потягнувся, (Руки вгору, потягнутися)
Звився вгору і полетів. (Руки вгору, вправо, вліво)
Сонце лише вранці прокинеться,
Метелик кружляє і в'ється. (Покружляти.)
***
Літаки загули, (обертання перед грудьми зігнутими в ліктях руками)
Літаки полетіли, (руки в сторони, почергові нахили вліво і вправо)
На галявинку тихо сіли, (присісти, руки до колін)
Та й знову полетіли.
***
Буратіно потягнувся, (підняти руки через сторони вгору, потягнутися, піднятися на носочки)
Раз - нагнувся,
Два - нагнувся, (нахили корпуса вперед)
Руки в сторону розвів, (руки розвести в сторони)
Ключик, видно, не знайшов. (повороти вправо і вліво)
Щоб ключик нам знайти,
Потрібно встати на носочки. (руки на поясі, піднятися на носочки)
Ой, літали пташки, пташки-невелички.
Всі літали, всі літали,
Крильцями махали. (махати руками, як крилами)
На доріжку сіли,
Зернятка поїли.
Ключ гай, ключ гай, ключ гай, ключ гай,
Ключ гай, ключ гай, ключ гай, ключ гай.
Як я зернятка люблю! (присісти навпочіпки, вказівними пальцями постукати по доріжці)
Пір'ячко почистимо,
Щоб були чистішими.
Ось так, ось так,
Ось так, ось так,
Щоб були чистішими. (руками «почистити» передпліччя, як би обіймаючи себе)
Стрибаємо по гілках,
Щоб стати сильніше діткам.
Стриб-скік, стриб-скок,
Стриб-скік, стриб-скок,
Стрибаємо по гілках. (стрибки на місці)
А собачка прибігла
І всіх пташок розлякала.
Кыш - полетіли,
На голівку сіли,
Сіли, посиділи і знову полетіли,
Полетіли, полетіли,
На животик сіли,
Сіли, посиділи і знову полетіли.
Полетіли, полетіли,
На плечі сіли,
Сіли, посиділи і знову полетіли.
Полетіли, полетіли,
На коліна сіли...
Сіли, посиділи і зовсім відлетіли. (Махи руками. Руки покласти на голову. Махи руками. Руки покласти на живіт. Махи руками. Руки покласти на коліна. Махи руками)
А - початок алфавіту,
Тим вона і знайома.
А дізнатися її легко:
Ноги ставить широко, (Діти повинні стояти широко розставивши ноги. На кожен рахунок руки по черзі: на пояс, на плечі, вгору, два бавовни, на плечі, на пояс, донизу-два хлопки. Темп постійно прискорюється.)
- А тепер, хлопці, встали!
Швидко руки вгору підняли,
В сторони, вперед, назад,
Повернулись вправо, вліво,
Тихо сіли, знову за справу. (Встали, руки вгору, в сторони, вперед, назад, повороти праворуч, ліворуч; сіли.)
***
Разом по лісу йдемо,
Не поспішаємо, не відстаємо.
Ось виходимо ми на луг. (Ходьба на місці)
Тисяча квітів навколо! (Потягування - руки в сторони)
Ось ромашка, волошка,
Медуниця, кашка, конюшина.
Розстеляється килим
І направо, і наліво. (Нахилитися і торкнутися лівої ступні правої рукою, потім навпаки - правої ступні лівою рукою)
До неба ручки протягнули,
Хребет розтягнули. (Потягування - руки вгору)
Ми все встигли відпочити
І на місце знову сіли. (Діти сідають)
***
У дворі росте соняшник,
Вранці він тягнеться до сонця. (Діти стають на одну ногу і тягнуть руки вгору)
Поруч з ним другий, схожий,
До сонця тягнеться він теж. (Діти встають на іншу ногу і знову тягнуть руки вгору)
Вертим ручками по колу.
Не задень випадково одного!
Кілька кіл вперед,
А потім навпаки. (Обертання прямих рук вперед і назад)
Відпочили ми чудово,
І пора нам сісти на місце. (Діти сідають)
***
Наша ялинка велика, (круговий рух руками)
Наша ялинка висока, (встати на носочки)
Вище мами і вище папи, (присісти і встати на носочки)
Дістає до стелі. (потягнутися)
Будемо весело танцювати. Ех, ех, ех!
Будемо пісні співати. Ля-ля-ля!
Щоб ялинка захотіла в гості до нас прийти!
***
Вийшов зайчик погуляти.
Почав вітер вщухати. (Ходьба на місці)
Ось він скаче вниз по схилу,
Забігає в ліс зелений.
І лине поміж стовбурів,
Серед трави, квітів, кущів. (Стрибки на місці)
Зайчик маленький втомився.
Хоче сховатися в кущах. (Ходьба на місці)
Замір зайчик серед трави
А тепер замрем і ми! (Діти сідають)
***
Вгору і вниз ривки руками,
Ніби ми махаємо прапорцями.
Розминаємо наші плечі.
Руки рухаються назустріч. (Одна рука вгору, інше вниз, ривками руки змінюються)
Руки в боки. Посміхнися.
Вправо-вліво нахилися. (Нахили в сторони)
Приседанья починай.
Не поспішай, не відставай. (Присідання)
А в кінці - ходьба на місці,
Це всім давно відомо. (Ходьба на місці)
Упражненье повтори
Ми руками бадьоро махаємо,
Розминаємо наші плечі.
Раз-два, раз-два, раз-два-три,
Упражненье повтори. (Одна пряма рука вгору, інше вниз, ривком міняти руки)
Корпус вліво ми обертаємо,
Три-чотири, раз-два.
Упражненье повторюємо:
Вправо, плечі, голова. (Обертання корпусом вліво і вправо)
Ми всі встигли розім'ятися,
І на місце знову сіли. (Діти сідають)
***
Тут трава росте висока ,(Потягнулись)
Тут стежинонька вузька.
Вище руки, вище ноги —(Розводять руки в сторони і підстрибнули)
Не проста у нас дорога.
А тепер ідемо боком —
Із підскоком, із підскоком.(Пострибали)
Походили на носочках,( Стали на носочки)
А тоді на п'ятах.(Стали на п’яти)
Випростали добре спини (Діти стали рівненько)
І звели лопатки.
***
У садку зеленому
Яблук нарвемо.
В кошики великі(Розводять руки в сторони)
Ми їх складемо.(Руки на пояс)
Ручки хай потрудяться —
Буде нелегко.(Потрусили кистями рук)
Вправними, бадьорими,
Дружними ростемо.(Вирівнялись)
Комплекс вправ для учнів 1-4 класів
Основна стійка – ноги нарізно , руки за спину . Нахили вправо. Вліво. Дихання вільне.
4 рази в кожну сторону
Вихідне положення – основна стійка руки на пояс. Підскоки на місці, на носках. Дихання вільне. Після 15-20 разів перейти на вільну ходьбу
Вихідне положення – стійка ноги нарізно. Руки на поясі. Повороти тулуба вліво, вправо. Дихання вільне. 5 раз в кожну сторону
Основна стійка – присівши, руки на колінах. Ходити, наслідуючи качку. Дихання вільне. Після 15-20 кроків випрямитися та перейти на ходьбу звичним кроком
Вихідне положення – стійка ноги нарізно. Руки вгору. Підняти руки вгору. Опустити через сторони вниз, голова вниз – видих. Повернутися у вихідне положення - вдих. Темп – повільний. 6-8 разів
Вихідне положення – стійка ноги нарізно. Зігнути руки в сторони, до плечей, пальці в кулаки , прогнутися – вдих. Розслабити м'язи, повернутися у вихідне положення - видих. Темп повільний. 3-4 рази
Вихідне положення – основна стійка. Присід, руки вперед – видих. Повернутися у вихідне положення - вдих. 4-5 разів
Вихідне положення – лежачи на животі, руки зігнуті в ліктях. Розгинаючи руки. Повернутися – вдих. Повернутися у вихідне положення – видих. Темп повільний. 3-4 рази
Вихідне положення – стійка, ноги нарізно, руки в сторони , голову вниз. Руки через сторони вгору, голову назад – вдих. Повернутися у вихідне положення – видих. Темп повільний. 6 разів
Комплекс вправ для учнів 1-4 класів
Вихідне положення – основна стійка. Присісти, доторкнутися пальцями підлоги – видих. Повернутися у вихідне положення - вдих. 4-5 разів
Починаємо з голови і шиї: голову нахилити вправо, вліво, вперед, назад. Похитати по колу за годинниковою стрілкою і проти неї, розслабивши м’язи шиї і спини. На виконання вправи відводиться 1-2 хвилини.
Плавно переходимо до плечей: підняти плечі вгору, опустити вниз (спочатку по одному плечу, далі обидва). Можна виконувати вправу «плавання» — робити махи руками так, як ніби ви пливете (це розімне плечі і руки, випрямить поставу). Плечі при цьому слід тягнути вправо, вліво.
Далі руки: ліву руку підняти вгору, права залишається внизу і навпаки. Виконувати махи вперед-назад руками, потягнутися вправо за правою рукою, вліво – за лівою. Всі вправи виконуються в повільному темпі, немов смакуючи кожен рух.
Спина і живіт: підійдуть нахили вперед — назад, вправо – вліво, кругові рухи за і проти годинникової стрілки. Зімкнути руки в замок над головою і виконувати нахили всім тілом до правого і лівого боку по черзі.
Виконати 10 стрибків (можна 5 на одній нозі, 5 – на другий, можна всі десять на двох ногах).
Виконати 10 присідань (ноги разом, спинка пряма – потрібно стежити за цим).
Виконати 3-5 віджимань (для дівчаток не обов’язково, але бажано; хлопчики повинні рости сильними і витривалими чоловіками, тому цю вправу їм сподобається).
Виконати вправа «Місток» – лягти на підлогу, руки поставити долонями вниз за плечі, пальці дивляться в протилежний бік тіла, випрямляти руки і ніжки, прогинаючи спину вгору і тим самим утворюючи дугу (відмінна вправа для розтяжки м’язом спини і ніг і рук).
Розтяжка (присісти на праву ногу, ліва пряма і витягнута в сторону, тягнемося до неї, повторити те ж саме на ліву ніжку).
Розминка зап’ясть і щиколоток круговими рухами (ніжка на шкарпеточки, обертати по колу; кистями рук робимо такі ж кругові рухи).
Рухливі ігри — це важливий засіб усебічного виховання дітей дошкільного віку. Правильно дібрані ігри сприяють гармонійному розвитку організму дошкільників. Різноманітні рухи та ігрові дії дітей ефективно впливають на діяльність серцево-судинної, дихальної та інших систем організму, збуджують апетит і сприяють міцному сну. Рухливі ігри задовольняють потребу організму дитини в русі, сприяють збагаченню її рухового досвіду. За допомогою ігор у дошкільнят закріплюються та вдосконалюються різноманітні вміння і навички з основних рухів (ходьби, бігу, стрибків, рівноваги); розвиваються такі важливі фізичні якості, як: швидкість, спритність, витривалість.
ХИТРА ЛИСИЦЯ
Мета: удосконалювати навички бігу; виховувати спостережливість та витримку.
Хід гри
Діти стоять у колі пліч-о-пліч, заклавши руки за спину. Вихователь проходить за колом і непомітно торкається кого-небудь із них. Дитина, якої торкнувся вихователь, стає «хитрою лисицею». Вихователь пропонує кому-небудь із дітей уважно подивитися на своїх товаришів, пошукати очима «хитру лисицю». Якщо дитина відразу не знайде, діти всі разом запитують: «Хитра лисице, де ти?» І пильно стежать за обличчям кожного, чи не викаже себе «хитра лисиця». Після трьох запитань ласиця відповідає: «Я тут!» і вбігає в коло, а діти швидко розбігаються, «Лисиця» їх ловить (торкається рукою). Коли буде спіймано 2–3 дітей, гра завершується.
Рекомендації до гри Якщо «лисиця» викаже себе раніше, ніж її запитають, діти обирають іншу «лисицю».
ЧИЯ ЛАНКА ШВИДШЕ ЗБЕРЕТЬСЯ
Мета: удосконалювати навички ходьби та бігу; виховувати увагу, пам’ять, організованість.
Хід гри
Діти шикуються у дві колони напроти вихователя. На умовний сигнал (свисток, змах прапорцем) або команду «Кроком руш!» діти ходять колонами одне за одним або в своїй колоні перешиковуються у пари і ходять парами. На команду «Усі розійшлись!» вони розбігаються майданчиком (залою). На команду вихователя «Стій!» усі зупиняються і заплющують очі. Вихователь (змінюючи місце). Раз, два, три, швидко шикуйтесь у колони біля мене! Виграє ланка (колона), яка швидше збереться. Гра повторюється.
Рекомендації до гри Після кількох повторень гру можна ускладнити, об’єднавши дітей у 3–4 підгрупи. Кожна група шикується в колону по одному перед прапорцем свого кольору. За сигналом вихователя (свисток, удар у бубон) діти починають ходити та бігати майданчиком (залою). Після команди «На місця!» діти повертаються до свого прапорця і стають біля нього в колону. Вихователь називає, яка підгрупа швидше повернулась 233 Рухливі ігри і вишикувалась у колону. Після 2–3 повторень вихователь дає команду «Стій!» Діти зупиняються і заплющують очі, а вихователь у цей час змінює місця прапорців. Після команди «На місця!» діти розплющують очі та поспішають стати в колону проти свого прапорця. Виграють ті, хто першим став у колону.
«Швидко візьми, швидко поклади»
Для участі у грі слід добирати дітей приблизно однакових за силами. На одній стороні майданчика знаходяться 3–4 стільця, на кожному — по 2–3 брязкальця або невеликих кубики. На протилежному боці на відстані 5–6 м знаходяться 3–4 кошики. Діти за сигналом повинні взяти по одному предмету, бігом перенести його та покласти до кошика. Фізично міцним дітям можна додати ще один предмет або дещо (на 1–2 м) збільшити відстань для бігу.
ВЕСЕЛКА
Мета: удосконалювати навички бігу; виховувати витримку, кмітливість.
Хід гри
За допомогою лічилки обирається «Веселка», який повертається обличчям до гравців, піднімає руки в сторони (протягом усієї гри «Веселка» залишається на своєму місці). «Веселка» називає який-небудь колір. Гравці знаходять цей колір у себе в одязі або у кого-небудь із сусідів (можна триматися за одяг інших) і, торкаючись цього кольору, спокійно проходять під «Веселкою» (під його руками). Якщо у гравця відсутній потрібний колір і немає можливості торкнутися названого кольору, він повинен швидко пробігти під «Веселкою». Якщо «Веселка» квацнув гравця, то він стає новим «Веселкою» і гра продовжується.
НЕ СПИ, НЕ ПОЗІХАЙ!
Мета: виховувати увагу, кмітливість, швидку реакцію.
Матеріал: довгий мотузок, кінці якого зв’язані між собою.
Хід гри
Обирається ведучий. Гравці утворюють коло, тримаючи мотузку обома руками зверху. Ведучий ходить по колу, вимовляючи слова: «Не спи, не позіхай, руки швидко прибирай!» і намагається торкнутися рук одного з гравців. Завдання гравців: вчасно прибрати руки, відпустивши мотузку. Під час гри мотузка не повинна падати на землю, адже щойно відходить ведучий, гравець, якого він хотів квацнути, одразу ж бере мотузку. Той, кого ведучий торкнувся, міняється з ним ролями.
ВУСАТИЙ СОМ
Мета: удосконалювати навички бігу; виховувати увагу, швидку реакцію на сигнал.
Хід гри
На землі вихователь креслить лінію — це «берег», з одного боку «суша», з другого — «вода». За допомогою лічилки обирають ведучого — це «сом». «Сом» живе у воді на відстані 4–5 м від «берега». Решта гравців стоїть там же, але на відстані 1,5–2 м, повернувшись обличчям до «берега», і вимовляють слова: Під камінням сом не спить, Сом вусами ворушить. Рибки, рибки, не чекайте, Всі на берег випливайте! Після цих слів «рибки» тікають від «сома», а він намагається їх зловити. «Сом» не повинен виходити за лінію «берега». Спіймані у «воді» «рибки» залишають гру. Гра повторюється.
ПЛІТ
Мета: удосконалювати навички ходьби та бігу; розвивати вміння узгоджувати свої рухи з рухами інших.
Матеріал: музичний супровід — повільна і швидка музика.
Хід гри
Гравці стоять шеренгами біля чотирьох стін майданчика, узявшись за руки. Починає звучати повільна музика, усі шеренги сходяться у центрі та кланяються одна одній. Потім звучить швидка музика, і всі діти починають танцювати. Щойно музика замовкає, усі учасники повинні повернутися на місця в свої шеренги. Шеренга, яка вишикується першою, виграє.
КВАЧ
Мета: удосконалювати навички швидкого бігу; розвивати швидкість і спритність.
Хід гри
Діти стоять у різних кінцях майданчика. Одну дитину обирають «квачем», їй дають до рук кольорову стрічку, і вона стає посередині майданчика. Вихователь Квачик, квачик, раз, два, три, Швидше ти дітей лови! «Квач» намагається когось догнати (квацнути). Той, кого він квацнув, відходить убік. Гра завершується, якщо «квач» зловить трьох-чотирьох дітей (за домовленістю). Потім вихователь призначає «квачем» найспритнішу дитину, яку жодного разу не спіймали. Рекомендації до гри Спійманим уважається той, кого «квач» квацнув, він відходить убік. Якщо «квач» протягом 30–40 с не може нікого квацнути, то необхідно призначити іншу дитину.
«Квач, бери стрічку!»
У грі можуть брати участь кілька ведучих. Для гри необхідні різнокольорові стрічки з тканини або паперу. Кожний із гравців закладає свою стрічку за комір. У ведучих стрічки відсутні, тому їх завдання — наздогнати гравця, схопити його стрічку й закласти її собі за комір. Якщо це йому вдається, тоді він стає гравцем, а той, хто втратив стрічку,— ведучим.
МИШОЛОВКА
Мета: удосконалювати навички ходьби та бігу; виховувати витриманість, кмітливість, чесність.
Хід гри
Вихователь об’єднує дітей у дві неоднакові підгрупи. Менша утворює коло — «мишоловку», а більша, яка зображає «мишей», розміщується за колом. Діти, які зображують «мишоловку», беруться за руки і починають ходити по колу праворуч або ліворуч (за умовою). Діти Як ці миші надоїли, Все погризли, все поїли, Бережіться, мишенята,Доберемось ми до вас! Мишоловку ми поставим, Переловимо всіх вас. На останні слова діти зупиняються і піднімають зчеплені руки. «Миші» в цей час починають швидко перебігати через «мишоловку» і вибігати з неї. На слово вихователя «Хлоп!» діти швидко опускають руки, і «мишоловка» закривається. Дітей, які не встигли вибігти з кола, уважають спійманими, і вони стають у коло. Коли «миші» будуть спіймані, гру починають знову. Для «мишоловки» обирають дітей, які зображували «мишей».
Рекомендації до гри Вихователь стежить за тим, щоб «миші» перебігають тільки через середину кола, за колом їм бігати не дозволяється. Не можна також підлазити під закриту «мишоловку» (опущені руки) або розривати коло.
«Парний біг »
Діти стають парами за бажанням. За умовним сигналом вихователя діти розбігаються майданчиком, використовуючи всю його площу.За словами вихователя: «Знайди собі пару!» — діти повинні знайти свою пару і взятися за руки. Тому, хто довго шукає свою пару, діти можуть говорити: «Олю, Олю, поспішай, швидше пару обирай!» Гра повторюється декілька разів, після кожного повторення діти міняються парами. «Перебіжки» Гравці бігають у середньому темпі від однієї позначки до другої. На відстані 20-30 м одна від одної креслять дві лінії (або призначають два дерева). Гравці починають біг у середньому темпі від однієї позначки (дерева). Добігши до другої лінії, гравці розвертаються й повертаються назад бігом до першої. Стомившись, гравець припиняє біг. Гра триває, поки не залишиться найвитриваліший гравець —він і є переможцем.
ПТАХИ І ЗОЗУЛЯ
Мета: удосконалювати навички бігу; розвивати спритність і швидкість.
Хід гри
На одному боці майданчика діти креслять невеликі кола. Це — «гнізда птахів». Одна дитина — «зозуля», вона стоїть осторонь і не має «гнізда». На слова вихователя: Птахи у справах полетіли І гнізда-хатки залишили! — діти вибігають із «гнізд» урозтіч. «Зозуля літає» разом із ними. З ними зозуленька літає, Собі хатиноньку шукає! На слова: Птахи, довго не літайте. Свої гніздечка відшукайте! — діти біжать до своїх «гнізд», а «зозуля» намагається швидко зайняти яке-небудь «гніздо». Дитина, яка залишилася без місця, стає «зозулею».
Рекомендації до гри Вихователеві необхідно стежити, щоб діти бігали всім майданчиком і не «літали» близько від «гнізд».
ШПАКИ
Мета: удосконалювати навички бігу; виховувати увагу; учити швидко орієнтуватися в просторі.
Хід гри
На одному боці майданчика накреслені кружечки (діаметр 1 м) — «шпаківня» Усі діти — «шпаки», кількість їх непарна, тобто на одну дитину більше, ніж накреслено кружечків, а у «шпаківню» може «залітати» тільки двоє «шпаків». Вихователь Навесні пташки чарівні Оселились у шпаківні. Пір’ячком виблискують, Пісеньки висвистують! На слова вихователя «Шпаки летять!» діти, наслідуючи політ шпаків, бігають майданчиком урозтіч. На слова «Шпаки прилетіли!» вони біжать до «шпаківень». Уважається, що дитина, яка спізнилася зайняти місце в «шпаківні», програє. Коли всі діти стануть у кружечки, вихователь говорить: «Шпаки полетіли». Діти знову бігають, а за сигналом займають місце у будь-якому кружечку. Програє той, хто спізнився. Гра повторюється кілька разів.
Рекомендації до гри Якщо дітей у групі парна кількість, то у грі бере участь вихователь. Йому необхідно нагадувати дітям, щоб вони бігали якнайдалі від «шпаківень».
Лови!
Мета: удосконалювати навички бігу. Розвивати спритність і швидкість.
Хід гри
Діти діляться на дві підгрупи, які стають по різні боки майданчика. Одну дитину обирають “квачем” – їй дають кольорову стрічку. Квач стає посередині майданчика. Коли вихователь каже: “Лови!” – діти розбігаються, а квач намагається когось наздогнати і торкнутися рукою. Той, кого він торкнеться, відходить убік. Гра закінчується, коли квач зловить трьох-чотирьох дітей. Потім обирають іншого квача.
Примітка. Якщо за 30-40 сек. квач не може нікого зловити, слід обрати нового.
Оса
Мета: удосконалювати навички бігу. Розвивати спритність і швидкість.
Хід гри
У грі бере участь непарна кількість дітей. Той, хто залишився сам, — “оса”. Вона займає визначене місце. Пари розходяться, діти юрбою прибігають до оси й запитують: “Оса, оса, а чи ти дуже лиха?” Та відповідає: “Як ужалю, так знатимеш! Я не зла, не лиха, а кого хочу, того й зловлю”. Після цих слів оса ловить дітей, що біжать поодинці. В момент наближення оси гравці швидко об’єднуються в пари, а коли та віддаляється — розходяться, перебігають довільно. Той, кого впіймає оса, перебирає на себе цю роль.
Повінь
Мета: удосконалювати навички бігу на швидкість. Виховувати витримку, кмітливість та орієнтування в просторі.
Хід гри
Діти стають кружка, присідають і вдають, що сплять. Один з учасників — “вартовий” — ходить у середині кола, вигукує: “Повінь! Рятуйтесь!” Тоді всі розбігаються, шукаючи собі схованку: залазять на бум, драбину, стають або сідають на камінь тощо. Примостившись, перебігають з місця на місце, а вартовий намагається їх упіймати. Яку дитину спіймає — та стає вартовим. Примітка. Хто не знайшов придатного для себе місця, йде на допомогу вартовому — теж ловить дітей.
Яструб
Мета: удосконалювати навички бігу. Розвивати спритність і швидкість.
Хід гри
Обирають “яструба”. Усі, крім яструба, утворюють колону, взявши один одного за пояс або за плечі. Перший запитує яструба: – Тобі кого треба? – Останнього. – То лови його! Яструб кидається до останнього гравця, який намагається втекти, біжучи уздовж колони, щоб стати попереду неї. Спійманий стає яструбом, а колишній яструб — першим у колоні.
Гра «Козлик»
Мета: ходьба по колу, біг з ловінням. Виховання спритності, швидкості, вміння діяти за сигналом.
Хід гри
З дітей обирають козлика, який стає посередині кола. Всі діти йдуть по колу і промовляють слова: Козлику біленький, Козлику сіренький, Тебе ми напували, Тебе ми годували. З нами, козлику, пограй, І скоріше доганяй. По закінченню слів діти розбігаються врозтіч, а козлик їх ловить. Правила гри: Тікати можна лише після закінчення слів Вказівки до гри: вихователь стежить, щоб діти додержувалися рівного кола. Він регулює біг з відпочинком, щоб не стомити дітей. В кінці гри вихователь визначає найспритнішу дитину, яка ні разу не була зловлена, і козлика, який швидше за інших ловив. На роль козлика зловлених дітей не обирати.
Гра «Рибалки і рибки»
Мета: біг врозтіч з ловінням, виховання витримки, уваги, пам’яті.
Хід гри
Серед дітей обирають 2-3 рибалок, всі інші – рибки. Рибалки стають на одному місці, майданчику, рибки – на іншому. Між ними відбуваються такий діалог. – Рибалки, рибалки, що в’яжете? – Сітку! – Кого будете ловити? – Рибку. – Яку? – Карасів і щуку! – То ловіть! Рибки розбігаються по всьому майданчику, кожний рибалка намагається піймати хоч одну рибку. Правила гри: Риба вважається пійманою, коли рибалка торкнувся її рукою. Коли рибалки спіймали хоч по одній рибці, вибирають інших рибалок. Вказівки до гри: вихователь стежить, щоб діти бігали не наштовхнувшись один на одного, чергує біг з відпочинком.
Гра «Коза і вовк»
Мета: ходьба по колу, біг з ловінням. Виховувати витримку, сміливість, кмітливість, спритність.
Хід гри
Лічилкою діти вибирають вовка і козу, всі інші – пастухи. Взявшись всі за руки, пастухи рухаються по колу, всередині якого пасеться коза, і промовляють такі слова: Вийшла кізонька рогата Попастися на лужок, Вовк її спіймати хоче,Щоб забрати у лісок. Після цих слів коза вибігає через ворота (двоє дітей рухаються по колу з піднятими руками), а вовк її ловить. Коли вовк спіймає козу, гра починається спочатку. Правила гри. Коза може забігати назад в коло. При цьому ворота зачиняються. Вовк має право ловити козу лише поза колом. Вказівки до гри. Вихователь стежить за тим, щоб діти довго не бігали поза колом.
Гра «Діти і півник»
Мета: біг в різних напрямках. Виховання уваги, спритності, вміння діяти за сигналом.
Хід гри
Лічилкою обирають півника. Всі інші діти стоять за лінією. Вихователь каже: – Півник зранку вже не спить Дуже голосно кричить: В цей час півник ходить по майданчику і голосно кукурікає 2 р. Ку-ку-рі-ку! – 2р. Діти йому відповідають: – Півник, півник, Золотий гребінчик. Чому рано так встаєш Дітям спати не даєш Після цих слів півник починає ловити дітей, які бігають по майданчику. Правила гри: коли півник піймав більшість дітей гра припиняється і обирається новий півник. Пійманим вважається той, кого півник торкнувся. Вказівки до гри: вихователь стежить щоб діти не бігли раніше, ніж закінчиться діалог.
Гра «Бджілки»
Мета: біг у розтіч, присідання. Виховування швидкої орієнтації в просторі, уваги, вміти рухами відповідати на слова вихователя.
Хід гри
Діти-бджілки стоять на краю майданчика. На слова вихователя: – Бджілки літають Медок всі збирають діти махають руками ніби крильцями, бігають врозтіч, обминаючи один одного. На слова вихователя: – Зу-зу-зу, зу-зу-зу, Собі квітку я знайду. Діти присідають кожен біля квітки. Кому не вистачило квітки, вибуває з гри. Гра повторюється на слова: – Бджілки літають Медок всі збирають Поки діти-бджілки літають, вихователь приймає одну квітку. Гра закінчується, коли більшість дітей вибудуть з гри. Правила гри: біля квітки присідати лише одній дитині. Вказівки до гри: Як ускладнення в гру вводять підвищення – лаву. Тоді діти зіскакують з лави.
Гра «Дід Мороз»
Мета:спритності, уваги.
Хід гри
Всі діти стають у коло і беруться за руки. З дітей вибирають Діда Мороза. Йому дають чарівну паличку, якою він буде заморожувати дітей. Дід Мороз стає посередині кола. Вихователь разом з дітьми, ходячи по колу, проказує: – Дід Мороз, червоний ніс, Ти іди собі у ліс, Щічки нам ти не морозь, Ми тебе не боїмось. Після цих слів діти розбігаються врозтіч, а Дід Мороз наздоганяє дітей і старається торкнутись їх чарівною паличкою. До кого Дід Мороз торкнувся, той завмирає на місці. Вказівки до гри: вихователь припиняє гру, коли більшість дітей спіймана, або якщо Дід Мороз не надто спритний, а діти втомилися бігати.
Пастух і вовк
Мета: удосконалювати навички бігу. Розвивати спритність і швидкість.
Хід гри:
З дітей обирають “пастуха” і “вовка”. Решта – “вівці”. З одного боку майданчика креслять коло – це “кошара отари”, а на протилежному боці “пасовисько”. З боку майданчика – “лігво вовка”. Пастух жене овець у поле, де вівці розбігаються, стрибають, пасуться. На слова вихователя: “Тікайте од вовка!” вівці біжать у свою кошару. Вовк ловить їх, а пастух захищає. Спійману вівцю вовк відводить у своє лігво. Гра закінчується, коли у вовка певна кількість овечок. (за попередньою домовленістю). Правила гри: овечка вважається пійманою, якщо вовк торкнеться її рукою.
Сірий вовк
Мета: удосконалювати навички бігу, кмітливість. Хід гри За загальною згодою діти вибирають “вовка”. Він, згорбившись, сідає на килимку і мовчить. Діти не чіпають його, а удають, що рвуть біля нього горішки. Промовляють: Рву, рву горішечки, Не боюсь вовка нітрішечки. Після цих слів удають, що кидають у вовка горішками, тоді розбігаються. Вовк їх доганяє. Кого вхопить —той стає вовком. Гра продовжується. Примітка. Не можна вибігати за межі окресленої території.
«Витівники»
Лічилкою обирають «витівника». Решта дітей, узявшись за руки,рухаються по колу й наспівують: Одне за однимКрокумо у такт. Зупинимось на місці І зробимо… ось так! Після слів «Зупинимось на місці» діти припиняють рух, рознімають руки й чекають руху «витівника». «Витівник» демонструє будь-який рух, а учасники повинні наслідувати його. Після декількох повторень «витівник» призначає собі заміну. Кожний наступний «витівник» має вигадувати нові рухи.
«Гуси-лебеді »
Мета: удосконалювати навички бігу на швидкість. Виховувати витримку, кмітливість та орієнтування в просторі.
Хід гри
Учасники гри обирають «вовка» й «господаря», решта — «гуси-лебеді». На одному боці майданчика креслять будинок, де мешкають«господар» і «гуси», на протилежному живе «вовк під горою». «Господар» випускає «гусей» у поле погуляти. «Гуси» йдуть від будинку досить далеко. Через деякий час «господар» кличе їх, і між ними відбувається така розмова: Х а з я ї н. Гуси-гуси! Г у с и. Га-га-га! Х а з я ї н. Їсти хочете? Г у с и. Так, так! Х а з я ї н. Так летіть скоріш додому! Г у с и Нам не можна: Сірий вовк під горою! Не пускає нас додому! «Гуси» біжать у будинок, а «вовк» намагається їх піймати. «Гуси» повинні «літати» майданчиком. «Вовк» може ловити їх тільки після слів: «Не пускає нас додому!» Піймані залишають гру. Гра завершується, коли майже всі «гуси» піймані. Останній «гусак», який залишився (найбільш спритний і швидкий), стає «вовком». «раніше, ніж ведучий подасть сигнал. Не можна квацати гравців за межами «міста». Наздоганяти втікачів дозволяється тільки тоді, коли вони пробіжать повз суперника.
«День і ніч »
Посередині майданчика накреслено лінію, по обидва боки на відстані 20–30 кроків від неї відзначають два «міста». Гравці об’єднуються у дві рівні групи, одна з яких має назву «день», друга — «ніч». Гравці шикуються на відстані 1 м від середньої лінії через два кро-ки одне від одного. Ведучий промовляє: «День!», після чого гравці команди «дня» повертаються й, пробігаючи між гравцями «ночі»,швидко біжать до свого «будинку». Ті біжать за ними й намагаються їх заквацати. Заквацані гравці переходять у групу «ночі». Потім ведучий кілька разів повторює назви обох команд. Перемагає команда,яка матиме чисельніший склад. Забороняється бігти у свій «будинок».