Управління освіти та науки
Департаменту гуманітарної політики Вінницької обласної державної адміністрації
Державнй професійно-технічний навчальний заклад
“Мазурівський аграрний центр професійно-технічної освіти”
Збірник
методичних розробок бінарних уроків з професії “Кухар”, “Кондитер”, “Пекар”
Мазурівка, 2019
Розглянуто і затверджено на засіданні методичної комісії
Протокол №____ від “_____”___________” 2019р.
Костельна Світлана Петрівна - викладач спецдисциплін ДПТНЗ “Мазурівський аграрний центр професійно-технічної освіти
АНОТАЦІЯ: даний збірник орієнтований на впровадження сучасних нестандартних форм навчання по реалізації міжпредметних зв'язків і інтеграції знань з кількох предметів. Сприяють підвищенню мотивації навчання, формуванню пізнавального інтересу учнів до уроків теоретичного і виробничого навчання за спеціальністю “Кухар”, “Кондитер”, “Пекар”.
Бінарні уроки дозволяють інтегрувати знання з різних областей для рішення однієї проблеми, дають можливість застосувати отримані знання на практиці.
Збірник методичних розробок бінарних уроків з професії “Кухар” призначений для викладачів та учнів професійно- технічних навчальних закладів.
Вступ
Бінарний урок, як одна з форм інтеграції. У загальному сенсі бінарне навчання - це така організація учбового процесу, яка одночасно організовує пізнавальну діяльність і формування практичних умінь, навичок. Це навчання є новим синтетичним видом навчання, якому властиві закономірності, що раніше не вивчалися педагогікою. Головний сенс навчання полягає в підготовці людини до самостійної практичної діяльності. Бінарне навчання — процес індуктивно-дедуктивний : від частковостей до узагальнення і від узагальнень до нових частковостей. Бінарна форма навчання по своїй структурі і характеру істотно відрізняється від інших видів навчання, оскільки при ній забезпечується не лише цілісний зв'язок теорії з практикою, але і об'єднуються теми опорних знань. Основу бінарного навчання складає крокова організація пізнавальної і практичної діяльності учня.
«Технологія приготування прісного тіста та виробів з нього»
Відкритий бінарний урок по темі: «Технологія приготування прісного тіста та виробів з нього» проведено у лабораторії з двох предметів: «Технологія приготування їжі з основами товарознавства» викладачем спецдисциплін І категорії Костельною С.П. та «Виробниче навчання» майстром в/н ІІ категорії Мельник Г.В.
Заняття проходило в групі № 19, І курс за професією «Кухар» у вигляді театралізованої вистави.
На знімку педагоги Костельна С.П. та Мельник Г.В. під час проведення відкритого бінарного заняття.
Розробили:
викладач Костельна Світлана Петрівна
майстер виробничого навчання Мельник Ганна Віталіївна
Мотивація уроку: А в нас на Україні вареники варять нині …
«Затверджую» Заступник директора з НВР _____________М.Ястремський
План учбового заняття
Дисципліни: «Технологія приготування їжі з основами товарознавства»
«Виробниче навчання»
Тема програми: «Технологія приготування прісного тіста та виробів з нього»
Тема уроку: «Технологія приготування прісного тіста та виробів з нього : вареники з різними фаршами»
Термін учбового заняття: 225 хвилин
Тип учбового заняття: комбінований
Вид учбового заняття: бінарний
Викладач: Костельна С.П.
Майстер в/н: Мельник Г.В.
Головні методи навчання: практично-орієнтований, проблемний, з елементами ділової гри, комп’ютерних технологій
Форми організації діяльності учнів: індивідуальна, колективна, фронтальна
Методична мета: показати методику проведення бінарного уроку, як однією із форм реалізації міжпредметних зв’язків і інтеграції учбових дисциплін
Навчальна мета: вивчити технологію приготування виборзької здоби, вимоги до якості. Впровадити інновації у технологічний процес, навчити учнів правильним трудовим прийомам, закріпити теоретичні знання практичними навичками
Розвиваюча мета: формувати художній смак, індивідуальні особливості учнів, прагнення до поглиблення знань з теми уроку
Виховна мета: прищеплювати любов до обраної професії. Виховання інтересу до національних обрядів і традицій, патріотизму, колективізму, почуття прекрасног
Міжпредметні зв’язки: «Устаткування підприємств харчування», «Гігієна та санітарія», «Облік та калькуляція», «Організація виробництва», «Основи товарознавства»
Засоби навчання: дидактичний матеріал, сировина, інвентар, посуд, обладнання, мультимедійне устаткування, комп’ютер.
Критерії рівня формування знань, вмінь, навичок:
Знати: види тіста, характеристику дріжджового тіста, технологію приготування виборзької (дитячої) здоби, вимоги до якості. |
Вміти: готувати тісто здоби, розробляти, формувати тістові заготовки, випікати, дотримуючись вимог до якості та кваліфікації учнів – кухар ІІІ розряду. |
Структура учбового заняття
І етап. Організаційний ………......................... 2 хв.
№ п/ч |
Назва етапу уроку |
Діяльність викладача та майстра в/н |
Діяльність учнів |
1.1 |
Організаційний момент |
Перевірка наявності учнів, конспектів по предмету: «Технологія приготування їжі з основами товарознавства»», щоденників в/н, санітарного стану учнів, сан одягу, готовність лабораторії до заняття. Виявлення домашнього завдання |
Рапорт бригадира про готовність лабораторії та групи до уроку |
ІІ етап. Повторення вивченого матеріалу…………….15 хв.
№ п/п |
Назва етапу уроку |
Діяльність викладача та майстра виробничого навчання |
Діяльність учнів |
2.1
|
Гирлянда запитань |
Активізують розумову діяльності шляхом опитування учнів (викладач) та (майстер в/н) |
відповідають на питання викладача |
2.2 |
Оцінювання |
Оцінюють з урахуванням відповідей |
Знайомляться з аналізом |
ІІІ етап. Вивчення нового матеріалу……………………………. 73 хв.
Повідомлення теми, плану, мети уроку
3.1 |
Девіз сьогоднішнього уроку
|
Місили, місили, |
Розглядають, слухають, доповнюють |
3.2
|
Мотивація уроку
А в нас на Україні вареники варять всі
|
|
Розглядають, слухають заохочуються до вивчення теми
|
Вступний інструктаж з метою підготовки учнів до самостійного приготування виборзької здоби………………45 хв.
3.3 |
Інвентар, посуд, сировина
|
Викладач: Демонструє слайди, коментує, задає питання |
Розглядають, Розгадують загадки |
|||
3.4 |
Розпізнавання сировини, підготовка до виробництва
|
Демонструє слайди, коментує, проводить фронтальне опитування
|
Розпізнають сировину, надають товарознавчу характеристику сировині, відповідають |
|||
3.5 |
Тісто на вареники
|
Викладач: демонструє слайди, пояснює, запитує |
Майстер в/н показує трудові прийоми |
Спостерігають, працюють із збірником рецептур |
||
|
|
- Тісто для вареників з пшеничного борошна (прісне) - Приготування дріжджового тіста - Приготування тіста по-домашньому (содове) |
|
|||
3.6 |
Формування вареників
|
Демонструє слайди, пояснює |
Майстер в/н вчить трудовим прийомам |
Уважно спостерігають, вивчають |
||
Способи формування вареників:
|
||||||
3.7 |
Варіння та подача вареників |
Демонструє слайди, пояснює |
Виконує особистий показ |
Спостерігають, записують у зошитах |
||
- Загальні правила варіння і подавання вареників - Вимоги до якості вареників. |
||||||
|
||||||
Перевірка засвоєних знань за допомогою опорних карток технологічної послідовності та підведення підсумків вступного інструктажу
|
IV етап. Застосування теоретичних знань ……………………90 хв.
Учні у ролі кухарів
4.1 |
Інструктування по БЖД
|
Майстер інструктує учнів перед роботою з інвентарем та устаткуванням |
Розписуються у журналі по безпеці праці |
4.2 |
Підготовка до самостійної роботи |
Майстер в/н видає картки-завдання на приготування здоби Перша ланка – «Вареники з картоплею». Друга ланка – «Вареники з капустою». Третя ланка - «Вареники з сиром». Четверта ланка – «Вареники з сиром та курагою» П′ята ланка – «Бабусині вареники з капустою та грибами». |
Отримують карти, вивчають |
4.3 |
Самостійна робота учнів |
Викладач та майстер в/н проводять поточний інструктаж |
Виробляють здобу. Презентують її |
V етап. Закріплення нового матеріалу. Заключний інструктаж 45 хв.
5.1 |
"Вареники — Божі хваленики: всі хвалять, та не всі варять" |
Викладач пропонує послухати пісню. |
Учні слухають, співають |
5.2 |
Дегустація і оцінювання |
Майстер в/н дегустує, викладач задає питання |
Учні слухають, відповідають |
5.3 |
Пам’ятники варенику |
Викладач демонструє слайди, коментує, задає питання, робить висновки. |
Слухають, пропонують прислів’я |
5.4 |
Підсумки уроку |
Майстер в/н аналізує активність учнів, дякує за участь в уроці |
Слухають, |
Домашнє завдання……………………………………………………………..5 хв.
Продовжити накопичення матеріалу з Інтернету та преси згідно теми уроку
Викладач: Костельна С.П.
Мельник Г Майстер в/н:
ХІД УРОКУ:
І етап. Організаційний ………......................... 2 хв.
1.1. Організаційний момент
Доброго дня.
Прошу чергового доповісти про наявність учнів на уроці.
Сьогодні, як Ви вже замітили, у нас буде не звичайний традиційний урок, а бінарний урок. Тобто будемо вивчати нову тему і зразу ж її втілювати в практику.
Сьогодні ми з вами будемо вчитися співпрацювати, допомагати один одному, застосовувати свої знання на практиці. Будьте уважні протягом уроку. Думайте, запитуйте, переконуйте, бо шляхом істини нам іти разом. Сподіваюся, що сьогодні в роботі ви досягнете високих успіхів.
Головне завдання , яке стоїть перед вами дати відповідь на запитання: «Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?».
ІІ етап. Повторення вивченого матеріалу…………….15 хв.
Тема сьогоднішнього уроку «Приготування вареників з прісного тіста з різними начинками: вареники з картоплею, вареники з капустою, вареники з сиром, вареники з лівером».
Мета уроку: На сьогоднішньому уроці ми повинні з вами навчитися готувати вареники з прісного тіста з різними начинками.
Шановні учні, давайте пригадаємо теоретичний матеріал, який ви вивчали на уроках виробничого навчання, та з предмету «Технологія приготування їжі» з даної теми. Ці знання вам обов'язково знадобляться сьогодні на уроці. Тому пропоную перевірити вашу професійну компетентність у вигляді вправ та ігор: «Гирлянда запитань», «Спіймай помилку», підсумки яких підведемо в кінці їх проведення.
Проведемо вправу «Гирлянда запитань». Слайд 2-11
Для того, щоб створити в команді атмосферу довіри та взаємоповаги нам необхідно прийняти правила спілкування в групі.
Пропоную:
Отже. Увага на екран……
1. Назвіть, яке борошно використовують для приготування тіста для вареників?
( Пшеничне, гречане)
2. Перелічіть сировину, яку використовують для приготування вареників, крім борошна? (Яйця, сіль, цукор, сода, дріжджі)
3. Яким чином підготувати яйця до використання? (Помити в 4 ваннах)
4. Як переконатися, що підготовлені яйця придатні до використання?
(Перевірити на овоскопі і розбити у посуду по 5 шт)
5. Як підготувати борошно до використання? (Просіяти)
6. Для чого просіюють борошно?
(Для видалення сторонніх домішок і збагатити його киснем)
7. Які розпушувачі використовують при приготуванні вареників?
(Сода, дріжджі)
8. Якою температурою повинна бути рідина для замішування тіста? (30-35 0С)
9. Які ви знаєте начинки для вареників? (М’ясні, сирні, фруктові, овочеві)
Дякую за відповіді.
ІІІ етап. Вивчення нового матеріалу……………………………. 73 хв.
Девізом сьогоднішнього уроку є така загадка:
Місили, місили,
Ліпили, ліпили,
А тоді — хіп! —
Та в окріп!
А вже на останку —
В масло та сметанку.
Хто зуміє відгадати,
Того будем частувати.
Що це?! ВАРЕНИКИ……Правильно. МОЛОДЦІ!!!
Отже, записуємо тему уроку. СЛАЙД 12-13
Мотивація навчальної діяльності учнів. СЛАЙД 14
Серед розмаїття традиційних українських смаколиків особливе місце займають вареники - це улюблена в Україні страва з тіста із начинкою. У давнину ця страва наділялася певними магічними властивостями.
Асортимент вареників різноманітний, вареники користуються великою популярністю у закладах ресторанного господарства Полтавщини та всієї України. В наші дні на Полтавщині любов до вареників не згасла, а кращі рецепти зберігаються і передаються з покоління в покоління.
Перша назва українських вареників – вараники.
Не має жодної домівки, де не вміють їх готувати. Вареники люблять всі, але кращі, безсумнівно, готують тільки в Україні.
Найпопулярнішими вважають вареники з картоплею, сиром, вишнею, чорницею та іншими ягодами.
Українці вважали, що вареники мають магічне значення. Їх обов'язково готували у день, коли в господарстві селянина телилася корова або ягнилася вівця. Це повинно було забезпечити тварині міцне здоров'я та плодючість. Дівчата ворожать на варениках на Андрія.
Тож вареники – це справжнє свято для шлунку і душі будь якого українця.
Сьогодні ми розглянемо такі питання…
Пояснення нової теми СЛАЙД 15-33
Вступний інструктаж з метою підготовки учнів до самостійного приготування виборзької здоби………………45 хв.
Продовжуємо перевіряти вашу професійну компетентність у вигляді гри «Спіймай помилку». СЛАЙД 34, 35
Я буду вам казати твердження, а ви будете відповідати правильно воно чи ні.
Завдання 1.
Для того щоб приготувати тісто для вареників необхідно взяти яйця і додати в них борошно.
Очікувана відповідь учнів: Для того, щоб приготувати тісто потрібно пшеничне борошно просіяти, насипати гіркою, посередині зробити заглиблення, в яке вливають воду, проціджений розчин солі і цукру, додають сирі збиті яйця і замішують круте тісто.
Завдання 2.
Замісивши тісто, воно прилипає до рук, з нього готують вироби.
Очікувана відповідь учнів: Готове тісто відстає від рук і стінок посуду, і після натискання пальцем на його поверхню ямочка вирівнюється.
Завдання 3.
Після того як тісто замісили, воно повинно постояти 5-10 хв.
Очікувана відповідь учнів: Тісто залишають на 30 - 40 хвилин для набухання клейковини.
Завдання 4.
Замісивши, тісто не накривають серветкою.
Очікувана відповідь учнів: Щоб тісто не обвітрилося його накривають кришкою або серветкою.
Завдання 5.
Отже вареники повинні бути правильної форми, яка не збереглася, поверхня з тріщинами, начинка не соковита.
Очікувана відповідь учнів: вареники – правильної форми, яка зберігається, краї добре защіпані, поверхня гладенька, без тріщин і розривів. Смак і запах відповідають виробові з прісного тіста з ароматом печінки. Колір оболонки – від світло-сірого до світло – кремового. Начинка – відповідає певній начинці. Консистенція оболонки – щільна, м'яка, начинка – соковита, м'яка.
Завдання 6.
Замішане тісто залишають для того, щоб приготувати начинку.
Очікувана відповідь учнів: Тісто залишають для набування клейковини і надання йому еластичності.
Ми з вами пригадали теоретичний матеріал для того, щоб приступити до практичної роботи.
Прісне тісто не вимагає великої кількості інгредієнтів і для його приготування не треба мати вищу кулінарну освіту, але знати технологію замісу тіста все ж треба!
Отож, пропоную вам виконати наступну вправу «Правильно заміси тісто».
СЛАЙД 36
Зараз, кожному з вас будуть роздані картки, на яких ви повинні вписати пропущені слова згідно змісту. Але, звертаю вашу увагу, що будь-які виправлення на картці оцінюватимуться, як неправильна відповідь і та команда не отримає бала.
Технологія приготування прісного тіста.
Просіяти борошно за допомогою сита над посудом,(з борошна видаляються ________________, воно збагачується ___________, а це поліпшує якість виробів).
Яйця обробити у_____________ ваннах. Підготовлені яйця розбити, випустити у посуд і збити. Сіль, цукор, ____________у невеликій кількості води і процідити.
Насипати просіяне пшеничне _____________ гіркою, посередині зробити _____________, в яке влити холодну воду, проціджений розчин ___________, додати сирі збиті яйця і замісити ________ тісто. Тісто місити доти, доки воно не набуде_____________консистенції (готове тісто відстає від рук і стінок посуду). Після натискання пальцем на його поверхню ямочка повинна ____________.
Тісто залишити на _______ хв. накривши серветкою, для набухання_____________ і надання йому еластичності.
Майстер в/н :
Давайте перевіримо дане завдання згідно зразка, який у нас на слайді. Увага на екран.
IV етап. Застосування теоретичних знань ……………………90 хв.
Майстер в/н:
Перед тим як приступити до роботи ми повинні провести інструктаж з охорони праці на робочому місці.
1. Кухар повинен мати повний комплект спецодягу (халат, ковпак, фартух, рушник, прикраси відсутні, взуття має бути без підборів, двічі на рік проходити медичний огляд, спецодяг знімати тільки у спеціально відведеному місці).
2.Перед початком роботи оглянути устаткування, перевірити заземлення, наявність діелектричних килимків, перевірити справність терморегулятора та пакетних перемикачів.
3.Забороняється перессувати наповнені каструлі на поверхні плити. Каструлі треба заповнювати продуктами на 2/3 об’єму.
4.Не переливати на плиті рідину з однієї каструлі в іншу.
5.Відкривати кришку з каструлі рухом на « себе»
6. Гарячі каструлі,сковорідки знімати з плити користуючись прихватками.
При ураженні людини електричним струмом необхідно спочатку знеструмити приміщення. Відтягнути потерпілого від струмопровідної поверхні, за допомогою дерев’яного інвентаря або сухої тканини. При необхідності зробити штучне дихання та викликати швидку допомогу.
Якщо ви побачили якісь неісправності , обов’язково повідомити про це майстра в/н. По закінченню роботи вимкнути електрообладнання, убрати своє робоче місце, помити свій інвентар ,посуд, зняти спецодяг, покласти його у відведене для цього місце
СЛАЙД 37…..Отже згідно ваших інструкційно- технологічних карток ви готуєте:
Потім ви презентуєте страву, проводите бракераж страв , підведення підсумків роботи і в кінці я виставляю оцінки і ви прибираєте свої робочі місця.
Хочу вам нагадати, що оцінка за урок комплексна, вона ставиться за:
При приготуванні вареників у вас можуть виникнути проблемні ситуації, але ви повинні уникнути цих помилок. Давайте розглянемо їх. СЛАЙД 38-42
Відповідь: Борошно не просіяне і погано вимішане тісто.
Відповідь: Борошно потрібно просіяти, тісто вимішати.
Відповідь:Не залишили тісто для набухання клейковини.
Відповідь:Залишити тісто для набухання клейковини на 30-40хв.
Відповідь: Замісили тісто на теплій воді.
Відповідь: Вареники після закладання в киплячу воду не помішали.
Відповідь: Вареники після закладання обов'язково треба помішати щоб не пристали до дна каструлі.
Відповідь: Зварені вареники не обсушили.
Відповідь: Обсушити зварені вареники у друшляку і полити вершковим маслом, сметаною, шкварками, цибулею. В залежності від начинки.
Відповідь: Не дотримались температурного режиму та тривалості варіння
Відповідь: Вареники закладати у підсолений окріп і варити при відкритій кришці. Коли вареники спливуть зменшити нагрівання і довести їх до готовності при помірному кипінні 5-7 хв.
V етап. Закріплення нового матеріалу. Заключний інструктаж 45 хв.
Улюблені страви люди готові вихваляти і увічнювати в міру своїх сил і талантів. Після того, як Микола Васильович Гоголь оспівав українські вареники в своєму безсмертному творі «Вечори на хуторі біля Диканьки», вони стали чи не найбільш популярною стравою малоросійської кухні.
Не дивно, що в різних куточках світу сьогодні можна побачити пам'ятник варенику. СЛАЙД 43-49
Ось, швидко сплинув час нашого уроку.
Ми маємо надію, що у вашому серці залишився добрий слід і всі свої знання ви застосуєте в подальшому вашому житті. Більше впевненості в собі і тоді ви неодмінно досягнете успіху.
На початку уроку я вам казала, що головним завданням, яке стоїть перед вами дати відповідь на запитання: «Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?».
СЛАЙД 50
Домашнє завдання……………………………………………………………..5 хв.
Продовжити накопичення матеріалу з Інтернету та преси згідно теми уроку.
Професія: Кондитер
Код - 7412
Кваліфікація: 3-й розряд
Викладач С.П.Костельна
Майстер виробничого навчання Л.П.Грудецька
Відкритий бінарний урок по темі: “Технологія приготування виробів з пісочного тіста” у лабораторії з двох предметів: «Технологія приготування борошняних кондитерських виробів» викладачем спецдисциплін І категорії Костельною Л.П. та «Виробниче навчання» майстром в/н другої категорії Грудецькою Л.П. Заняття проходило в групі № 8 ІІІ курс навчання за професією «Кондитер».
Технологічна лабораторія перетворилася у «Міні-цех», , організовані робочі місця для роботи учнів, бригадним методом, згідно теми уроку. Учні, одягнені в спецодяг.
Урок проходив у вигляді рольових ігор.
ПЛАН УРОКУ
Предмети: Технологія приготування борошняних кондитерських виробів (далі ТПБКВ); виробниче навчання.
Тема програми з ТПБКВ: Технологія приготування тістечок і тортів.
Тема програми виробничого навчання: Приготування тістечок і тортів.
Тема уроку: Технологія приготування виробів з пісочного тіста.
Мета уроку: навчити учнів приготуванню виробів з пісочного тіста, розвивати художній смак під час оформлення виробів, комунікативні та професійні навички.
Тип уроку: урок застосування теоретичних знань на практиці
Вид уроку: бінарний.
Методи проведення:
Словесні: інструктаж, бесіда, розповідь.
Наочні: демонстрація презентації, відеофрагментів.
Практичні: показ трудових вправ з елементами рольової гри.
Форма організації навчання: загальногрупова.
Міжпредметні зв’язки: устаткування підприємств громадського харчування, організація виробництва та обслуговування, санітарія та гігієна, охорона праці.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина – 3-5 хв.
Доброго дня. Чергового прошу доповісти про наявність учнів на уроці.
Готові до уроку? Молодці.
Перед початком роботи пропоную промовити «Девіз творчих та винахідливих»
Видумуй, пробуй і твори!
Свою фантазію та розум прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
Добрий день, шановні учні! Сподіваюся, що ви прийшли на урок із гарним настроєм, бажанням поділитися своїми думками та готовністю до творчої співпраці.
Бути кондитером – це професія, кондитер – це художник.
Кондитер – це скульптор.
Кондитер – це дегустатор, кондитер – це лікар, бути гарним кондитером – це талант.
І кому, як не вам, майбутнім кухарям, розкривати її секрети.
Ми дисципліновані, активні, працюємо швидко, старанно.
Всі дуже уважні. У всіх хороший настрій.
Епіграф уроку:
«Нічого в житті не дається само по собі,
без праці, зусиль та волі»
Девіз уроку: Я чую і забуваю,
Я бачу й розумію,
Я роблю й запам’ятовую
1. Актуалізація опорних знань учнів
Викладач: сьогодні у нас знову бінарний урок. На попередніх уроках ми з вами вивчили технологію приготування пісочного тіста. Тому разом із майстром виробничого навчання проведемо урок по приготуванню виробів з пісочного тіста.
Перед тим як перейти до вивчення нового матеріалу, пропоную перевірити рівень знань засвоєння раніше вивченого матеріалу:
Отже, давайте згадаємо:...Увага, дивимся на екран….СЛАЙД 2-3
(Яйця миють у чотирьох ваннах. Перша ванна – тепла вода 10 хв., друга ванна – розчин кальцинованої соди, третя ванна - розчин хлорного вапна, четверта ванна – проточна вода.)
(Використання великої кількості жиру і відсутність рідини (окрім яєць), забезпечує підвищену крихкість і розсипчастість пісочного напівфабрикату. При розламуванні вироби з пісочного тіста розсипаються на дрібні « пісочні» крихти, від чого й походить назва тіста.)
(Пісочне тісто розрізняють за співвідношенням сировини: звичайне круте і м’яке або десертне, за введенням додаткових продуктів: шоколадне, горіхове, ванільне, сирне.)
(Зі звичайного пісочного тіста випікають: печиво з різними посипками, пироги з начинками, тістечка, торти.)
(Тісто готують у прохолодному приміщенні 17-180 С). За більш високої температури жир розм’якшується, що погіршує пластичність тіста і ускладнює його формування.)
(Борошно використовують з середнім вмістом ( 28-34 % ) клейковини (мала кількість клейковини – тісто сильно буде кришитися, а велика – затягуватися, внаслідок чого будуть вироби твердими і грубими).)
(Жир повинен бути холодним, але не замерзлим, з пластичною консистенцією і температурою 17-180 С (розтоплений жир – тісто буде при розкачуванні рватися, готові вироби – тверді і не крихкі. При збиванні замерзлого – можливо відокремлення вологи). Перед використанням поверхню жиру зачищають від жовтого шару і нарізають на шматочки.)
(Цукровий пісок рекомендують використовувати з дрібними кристаликами (великі кристали погіршують якість виробу і утворюють темні плями на поверхні). Недостатня кількість цукру робить вироби затяжними, блідими, не крихкими, забагато-твердими і скловидними. Цукор найкраще додавати в тісто у вигляді цукрової пудри.)
Добре. Дякую….
Отже, записуємо тему уроку. СЛАЙД 4
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Викладач: Пісочне тісто використовується, як основа для фруктових тортів (із полуницею, персиками, чорною смородиною, повидлом, абрикосами). Фрукти можуть бути свіжими або консервованими, входити до складу кремів або застосовуватися в жельованому вигляді для прикрас. Із пісочного тіста випікають різноманітні печива з додаванням фруктів, горіхів, варення, цукатів, шоколаду, сиру, меду, маку, родзинок. Дуже красивими й оригінальними є пісочні тістечка у вигляді корзиночок із різними кремами, фруктами, начинками із салатів із сиром, м’ясом, крабами.
3. Вивчення нового матеріалу СЛАЙД 5-8
Розповідь викладача:
За способом приготування пісочні тістечка поділяються на нарізні та фігурні. Нарізні тістечка виготовляють з двох-трьох пісочних пластів, з'єднаних між собою фруктовою начинкою чи кремом, які нарізають на прямокутні смужки. Прямокутні тістечка масою 75—85 г у середньому завширшки 40 мм, завдовжки 90 мм. Для фігурних пісочних тістечок тісто перед випіканням штампують металевими виїмками відповідної конфігурації.
Залежно від напівфабрикатів, що використали для оздоблення, пісочні тістечка поділяються на дві групи: пісочні тістечка без крему, поверхня яких оздоблюється різноманітними посипками, фруктами, желе чи помадою, і тістечка з кремом.
В окремі групи виділено тістечка «пісочні кошики». Основою пісочних тістечок «кошики» є пісочна заготовка, випечена у спеціальній круглій чи овальній формі, що нагадує кошик (звідси і назва тістечок). Середину випеченого кошика заповнюють різноманітними начинками, кремами, фруктами, желе тощо. Формують кошики з тіста вручну.
Одразу після формування кошики випікають при температурі 220—230°С протягом 15 хв.
Охолоджені заготовки акуратно виймають з формочок і оздоблюють.
Вироби з пісочного тіста приємні на смак, висококалорійні, красиві на вигляд.
4. Закріплення вивченого матеріалу
Викладач: Далі урок проходитиме у вигляді рольової гри. СЛАЙД 9-12
Зараз розподілимо між вами ролі, які будете виконувати
Викладач: Уявіть, що наш навчальний заклад - це кондитерська фабрика, а ваша лабораторія – це об’єкт роботи.
Головним на виробництві є завідуючий виробництвом, який керує роботою. У його обов’язки входить визначення переліку робіт, розподіл бригад за ділянками, забезпечення сировиною. Посадові обов’язки зав виробництвом буду виконувати я.
Технолог – опрацьовує технологічні картки, займається оптимізацією завантаження виробничих потужностей. Технологом ми оберемо учень 1
Майстром зміни буде ваш майстер виробничого навчання. Вона розставляє по робочих місцях, забезпечує інструментом, спецодягом, є наставником.
Викладач: Перший помічник майстра – бригадир. Він обирається з найкращих, передових і сумлінних робітників. Групу поділимо на три бригади і у кожній виберемо бригадира. (Майстер виробничого навчання обирає бригадира у кожній бригаді – називає учнів –
І бригада – ___________________________________
ІІ бригада –___________________________________
ІІІ бригада -__________________________________
Викладач: За безпечні умови праці відповідає інженер з охорони праці. Це надзвичайно відповідальна робота (Викладач назначає інженера з охорони праці - учень 5). Він повинен слідкувати, чи правильно всі дотримуються правил техніки безпеки під час виконання роботи, щоб не виникало виробничих травм.
Викладач: Якісно виконати роботу надзвичайно складно без служби лабораторного контролю. Працівники лабораторного контролю здійснюють контроль на всіх етапах виробничого процесу відповідно до норм і стандартів. Перед приготуванням виробів потрібно перевірити сировину, що має відповідати вимогам якості. Перевірку сировини на якість здійснюють працівники лабораторії. Цю посаду надаємо _____________________________.
(Учні готуються до практичного застосування знань)
Учень – Лаборант разом із майстром перевіряє сировину на якість.
Учень - Лаборант – Перед початком роботи ми з майстром перевірили сировину на якість, і зробили висновок, що сировина відповідає стандартам якості.
Майстер: Зараз переходимо до виконання практичних робіт, просимо інженера з охорони праці перевірити наявність і готовність електроприладів.
Учень – інженер з ОП – інженер з охорони праці розповідає про безпечне ведення робіт при приготуванні виробів з пісочного тіста
Учень – інженер з ОП: До приготування кондитерських виробів допускаються кондитери, які пройшли медичний огляд, а також технічний мінімум і мають відповідне посвідчення на право експлуатації обладнання на підприємстві.
Вимоги безпеки праці перед початком роботи
1. Кондитер перед початком роботи повинен одягти спецодяг і змінне взуття
2. Перевірити роботу обладнання на холостому ходу
3. Перевірити справність інвентарю та інструменту
Вимоги безпеки праці під час роботи
1. Забороняється працювати біля електрообладнання з мокрими руками
2. Працюють тільки на гумових килимках
3. У разі виникнення пожежі чи несправності обладнання – повідомити майстра та вимкнути рубильник
Майстер: Перед тим як приступити до приготування виробів з пісочного тіста проведемо з вами професійну розминку. СЛАЙД 13
Р о з м и н к а
Сьогодні ми будемо готувати тістечка пісочні “Кошики з білковим кремом”, пісочний «Кошик з цукатами», пісочний “Кошик з фруктами”,
Демонстрація відеофрагменту приготування пісочного кошика
Демонстрація майстром виробничого навчання прийомів і способів виконання завдання. СЛАЙД 15
ТІСТЕЧКА ПІСОЧНІ «КОШИКИ»
Основою цих тістечок є випечені у спеціальних круглих чи овальних формочках пісочні заготовки. Випечені кошички наповнюють різними начинками і оздоблюють фруктами, кремом, цукатами, желе, посипкою.
Формують кошики з тіста вручну. Пісочне тісто розкачують шаром завтовшки 5—7 мм, на поверхню пласта рядами викладають формочки (дном догори) і прокачують по них важкою металевою качалкою.
Потім формочки (разом з витисненою порцією тіста) обертають дном донизу і тісто рівномірно притискають до внутрішніх стінок і дна. Формувати заготовки можна іншим способом. Для цього розважують тісто порціями відповідної маси для десяти тістечок. Тісто розкачують у джгут і ділять на 10 однакових частин. Кожну частинку тіста кладуть у форму і пальцями рівномірно притискають до внутрішніх стінок і дна.
Одразу після формування кошики випікають при температурі 220—230°С протягом 15 хв.
Охолоджені заготовки акуратно виймають з формочок і оздоблюють. Приблизні розміри круглих формочок: діаметр дна — 40 мм, верхньої частини — 85 мм; висота — 30 мм; кількість рифлів 16—18; овальних: довжина дна — 75 мм, ширина — 40 мм, довжина верху — 100 мм, ширина — 55 мм, висота — 20 мм, кількість рифлів — 27.
ТІСТЕЧКО «ПІСОЧНИЙ КОШИК З БІЛКОВИМ КРЕМОМ»
Пісочний напівфабрикат 2753 г, крем масляний 1110 г, крем білковий сирцевий 1703 г, начинка фруктова 1545 г, фрукти чи цукати 330 г, цукрова пудра 60 г. Вихід 100 шт. по 75 г (вага маленького тістечка 45 г).
Випечений і охолоджений пісочний кошик заповнюють фруктовою начинкою, а на неї накладають пишною спіраллю білковий сирцевий крем.
Щоб подовжити термін реалізації тістечок, їх колірують у печі протягом 1— 2 хв. при 215—225°С. Після охолодження поверхню тістечок оздоблюють довільним візерунком з крему масляного, «Шарлот» чи «Глясе», шматочками цукатів і посипають цукровою пудрою. Готові тістечка зображені на рис. 69.
КРЕМ БІЛКОВИЙ ЗАВАРНИЙ
Цукор-пісок 650 г, яєчні білки 325 г, ванільна пудра 24 г, Вихід 1000 г. Вологість 30 %
Цукор-пісок розчиняють у гарячій воді(співвідношення 4:1), доводять до кипіння, ретельно знімають піну і уварюють у закритому посуді до температури 118-120ᴼС (проба на середню кульку)
Паралельно збивають охолоджені білки до збільшення в об’ємі у 6-7 разів. У збиті білки тонкою цівкою вливають гарячий цукровий сироп, додають лимонну кислоту і ванільну пудру і продовжують збивати протягом 10 хвилин.
Під час заварювання білка міцним гарячим цукровим сиропом відбувається закріплення консистенції крему.
Вимоги до якості: сніжно-біла маса, однорідна, пишна, ледь тягуча, з блискучою поверхнею.
Запропонувати декільком учням відтворити прийоми роботи.
IІІ. Підсумкова частина вступного інструктажу
- підведення підсумків
- виставлення оцінок
ІV. Поточний інструктаж
2. Цільові обходи робочих місць майстром:
- контроль організації робочих місць учнями
- своєчасності початку роботи
- раціональне використання сировини, інструментів, дотримання технологічного процесу.
3. Здійснення поточного контролю роботи учнів:
- перевірка правильності виконання робіт
- виявлення невстигаючих учнів та їх інструктування
4. Прийом і оцінювання виконаних робіт
V. Заключний інструктаж
Підведення підсумків уроку:
- Яких результатів досягла кожна бригада та окремі учні
- Аналіз помилок, їх причини та методи усунення
- Повідомлення та обґрунтування оцінок
- Прибирання робочих місць та майстерні.
Видача домашнього завдання:
Підготуватися до теми : «Приготування бісквітних тортів». Розробити технологічні картки тору «Берізка», «Бісквітно-фруктовий», «Прага»
Прибирання робочих місць та майстерні
допущені помилки.
Розробили:
викладач Костельна Світлана Петрівна
майстер виробничого навчання Грудецька Леся Петрівна
Відкритий бінарний урок по темі: «Технологічна схема приготування виборзької (дитячої) здоби» проведено у лабораторії з двох предметів: «Технологія хлібопекарського виробництва» викладачем спецдисциплін І категорії Костельною Л.П. та «Виробниче навчання» майстром в/н другої категорії Грудецькою Л.П. Заняття проходило в групі № 4, І курс навчання за професією «Пекар» у вигляді театралізованої вистави.
Технологічна лабораторія перетворилася у «Міні-пекарню», яка незвичайно, святково прибрана, організовані робочі місця для роботи учнів, бригадним методом, згідно теми уроку. Учні, одягнені в спецодяг. Присутні перетворилися у щирих українців, звучали не тільки веселі, ай жартівливі кулінарні пісні: «Булочка з маком», «Хліб».
На знімку педагоги Костельна С.П. та Грудецька Л.П. під час проведення відкритого бінарного заняття на тижні професійної майстерності.
Мотивація уроку: І хліб духмяний на столі….
«Затверджую» Заступник директора з НВР
….…….. О.М.Ястремський
План учбового заняття
Дисципліни: «Технологія хлібопекарського виробництва»
«Виробниче навчання»
Тема програми: «Приготування дріжджового тіста та виробів з нього»
Тема уроку: «Технологічна схема приготування виборзької (дитячої) здоби»
Термін учбового заняття: 225 хвилин
Тип учбового заняття: комбінований
Вид учбового заняття: бінарний
Викладач: Костельна С.П.
Майстер в/н: Грудецька Л.П.
Головні методи навчання: практично-орієнтований, проблемний, з елементами ділової гри, комп’ютерних технологій
Форми організації діяльності учнів: індивідуальна, колективна, фронтальна
Методична мета: показати методику проведення бінарного уроку, як однією із форм реалізації міжпредметних зв’язків і інтеграції учбових дисциплін
Навчальна мета: вивчити технологію приготування виборзької здоби, вимоги до якості. Впровадити інновації у технологічний процес, навчити учнів правильним трудовим прийомам, закріпити теоретичні знання практичними навичками
Розвиваюча мета: формувати художній смак, індивідуальні особливості учнів, прагнення до поглиблення знань з теми уроку
Виховна мета: прищеплювати любов до обраної професії. Виховання інтересу до національних обрядів і традицій, патріотизму, колективізму, почуття прекрасного.
Міжпредметні зв’язки: «Устаткування підприємств харчування», «Гігієна та санітарія», «Облік та калькуляція», «Організація виробництва», «Основи товарознавства»
Засоби навчання: дидактичний матеріал, сировина, інвентар, посуд, обладнання, мультимедійне устаткування, комп’ютер.
Критерії рівня формування знань, вмінь, навичок:
Знати: види тіста, характеристику дріжджового тіста, технологію приготування виборзької (дитячої) здоби, вимоги до якості. |
Вміти: готувати тісто здоби, розробляти, формувати тістові заготовки, випікати, дотримуючись вимог до якості та кваліфікації учнів – пекар ІІ розряду. |
Структура учбового заняття
І етап. Організаційний ………......................... 2 хв.
№ п/ч |
Назва етапу уроку |
Діяльність викладача та майстра в/н |
Діяльність учнів |
1.1 |
Організаційний момент |
Перевірка наявності учнів, конспектів по предмету: «Технологія хлібопекарського виробництва», щоденників в/н, санітарного стану учнів, сан одягу, готовність лабораторії до заняття. Виявлення домашнього завдання |
Рапорт бригадира про готовність лабораторії та групи до уроку |
ІІ етап. Повторення вивченого матеріалу…………….15 хв.
№ п/п |
Назва етапу уроку |
Діяльність викладача та майстра виробничого навчання |
Діяльність учнів |
2.1
|
Опитування
|
Активізують розумову діяльності шляхом опитування учнів (викладач) та (майстер в/н) |
відповідають на питання викладача |
2.2 |
Оцінювання |
Оцінюють з урахуванням відповідей |
Знайомляться з аналізом |
ІІІ етап. Вивчення нового матеріалу……………………………. 73 хв.
Повідомлення теми, плану, мети уроку
3.1 |
Де хліб, там і Батьківщина |
Виступи учнів з інформацією «Історія булочок», «Різновиди виборзької здоби» (див. презентація) |
Розглядають, слухають, доповнюють |
3.2
|
Мотивація уроку І хліб духмяний на столі… |
Чим корисна випічка із здобного тіста?
|
Розглядають, слухають заохочуються до вивчення теми
|
Вступний інструктаж з метою підготовки учнів до самостійного приготування виборзької здоби………………45 хв.
3.3 |
Інвентар, посуд, сировина
|
Викладач: Демонструє слайди, коментує, задає питання |
Розглядають, Розгадують загадки
|
||||
3.4 |
Розпізнавання сировини, підготовка до виробництва
|
Демонструє слайди, коментує, проводить фронтальне опитування
|
Розпізнають сировину, надають товарознавчу характеристику сировині, відповідають |
||||
3.5 |
Тісто на здобу
|
Викладач: демонструє слайди, пояснює, запитує |
Майстер в/н показує трудові прийоми |
Спостерігають, працюють із збірником рецептур
|
|||
|
|
|
|
||||
3.6 |
Інновації у приготуванні х/б виробів |
Викладач: демонструє слайди, розповідає |
Майстер в/н демонструє трудові прийоми |
Вивчають, запам’ятовують
|
|||
3.7 |
Оброблення тіста
|
Демонструє слайди, пояснює |
Майстер в/н вчить трудовим прийомам |
Уважно спостерігають, вивчають |
|||
|
|||||||
3.8 |
Формування здоби |
Демонструє слайди, пояснює |
Виконує особистий показ |
Спостерігають, записують у зошитах |
|||
|
|||||||
3.9 |
Випікання, охолодження |
Демонструє слайди, рекомендує |
Майстер в/н демонструє трудові прийоми |
Спостерігають, працюють в парах, відповідають |
|||
|
|||||||
Перевірка засвоєних знань за допомогою опорних карток технологічної послідовності та підведення підсумків вступного інструктажу |
IV етап. Застосування теоретичних знань ……………………90 хв.
Учні у ролі пекарів
4.1 |
Інструктування по БЖД
|
Майстер інструктує учнів перед роботою з інвентарем та устаткуванням |
Розписуються у журналі по безпеці праці |
4.2 |
Підготовка до самостійної роботи |
Майстер в/н видає картки-завдання на приготування здоби
|
Отримують карти, вивчають |
4.3 |
Самостійна робота учнів |
Викладач та майстер в/н проводять поточний інструктаж |
Виробляють здобу. Презентують її |
V етап. Закріплення нового матеріалу. Заключний інструктаж 45 хв.
5.1 |
Театралізоване приставляння по темі: «Хліб — усьому голова» Прислів’я, приказки про хліб |
Викладач пропонує послухати пісню. |
Учні слухають, співають |
5.2 |
Дегустація і оцінювання |
Майстер в/н дегустує, викладач задає питання |
Учні слухають, відповідають |
5.3 |
Пам’ятники хлібу |
Викладач демонструє слайди, коментує, задає питання, робить висновки.
|
Слухають, пропонують прислів’я |
5.4 |
Підсумки уроку |
Майстер в/н аналізує активність учнів, дякує за участь в уроці |
Слухають, |
Домашнє завдання……………………………………………………………..5 хв.
Продовжити накопичення матеріалу з Інтернету та преси згідно теми уроку
Викладач: Костельна С.П.
Майстер в/н: Грудецька Л.П.
ВИСНОВКИ
Метою даних бінарних уроків було створити умови мотивованого практичного застосування знань, навичок та вмінь, дати учням можливість побачити результати своєї праці і отримати від неї радість і задоволення; зацікавити дітей вивченням предметів, зробити уроки цікавими, захоплюючими; удосконалити комунікативно-пізнавальніі вміння, спрямовані на систематизацію і поглиблення знань, і обмін цими знаннями в умовах співробітництва; подальший розвиток і вдосконалення естетичного смаку учнів.
Переваги бінарних уроків:
- об'єднання творчого і практичного методів навчання на спільному уроці;
- досягнення подвійної (бінарної) мети – засвоєння знань і одночасно практичне їх застосування;
- злиття процесів засвоєння знань і формування первинних вмінь і навичок, їх взаємовплив;
- матеріально- технічна та методична забезпеченість.
Такі уроки знижують втомлюваність головного мозку, створюють комфортні умови для дитини як особистості, підвищують успішність навчання, дозволяють уникнути ситуації, коли той чи інший предмет потрапляє в розряд не улюблених.