Збірник " Мистецтво в таблицях, тестах, схемах"

Про матеріал
Зручна структура посібника (у вигляді таблиць, схем, тестів, а також презентацій та відео, зашифрованих Q-кодами ) навчить учнів працювати зі схемами й таблицями, аналізувати, робити висновки, самостійно закріплювати й поглиблювати здобуті знання. Посібник може також використовуватися при дистанційному навчанні.
Перегляд файлу

                                                       

Володимирський район

Павлівська сільська рада

Павлівський ліцей Павлівської сільської ради Волинської області

 

 

 

 

 

 

Мистецтво 8 клас

Збірник схем, таблиць, тестів

 

 

 

 

 

 

 

                                         

 

 

                                                                   Гусинська С. В.

 

  

                                                        2023

 

Володимирський район

Павлівська сільська рада

Павлівський ліцей Павлівської сільської ради Волинської області

 

 

 

 

 

 

 

Укладач: Гусинська Світлана Василівна – вчитель образотворчого мистецтва та мистецтва 

 

 

 

 

Рецензент: Конопко Л.К. – завідувач гімназії села Трубки- філії Павлівського ліцею Павлівської сільської ради Волинської області

 

 

 

 

Зручна структура роботи у вигляді (таблиць, схем, тестів, а також презентацій та відео, зашифрованих Q-кодами) навчить учнів працювати зі схемами й таблицями, аналізувати, робити висновки, самостійно закріплювати й поглиблювати здобуті знання. Збірник розрахований як для дітей так і на допомогу вчителеві, може також використовуватися при  дистанційному навчанні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Схвалено на засіданні методичної ради Павлівського ліцею Павлівської сільської ради Волинської області (протокол №   3 від   01.03. 2023р.)

 

                                             

                                                            Зміст

 

     Вступ …………………………………………………………………. 4            

     Стиль у мистецтві. Етапи розвитку мистецтва……………………...5

     РОЗДІЛ І «Мистецтво Стародавнього світу»

     Тема 1 «Античний стиль»…………………………………………….6

     Тестові завдання «Мистецтво античності»……………………….9

     РОЗДІЛ ІІ «Мистецтво доби Середньовіччя»

     Тема 1 «Візантійський стиль»………………………………………..11

      Тестові завдання «Візантійський стиль»…………………………..15      Тема 2 «Романський стиль»…………………………………………..17       Тестові завдання «Романський стиль» …………………………….19

     Тема 3 «Готичний стиль»……………………………………………..21

      Тестові завдання «Готика у мистецтві»…………………………..24

    РОЗДІЛ ІІІ «Мистецтво Ренесансу»

     Тема 1 «Епоха Ренесансу або доба Відродження»………………….26

      Тестові завдання «Епоха Ренесансу»……………………………….30

    РОЗДІЛ ІV «Мистецтво доби Просвітництва»

     Тема 1 «Стиль бароко»………………………………………………..32

      Тестові завдання «Стиль бароко»…………………………………..36

     Тема 2 «Стиль рококо»………………………………………………..38

      Тестові завдання « Стиль рококо»…………………………………..41

    РОЗДІЛ V «Мистецтво XVII-початку ХІХ століть»

    Тема 1 «Стиль класицизм»…………………………………………….43

      Тестові завдання «Класицизм в мистецтві»……………………….47     РОЗДІЛ VІ «Мистецтво першої половини ХІХ століття»

    Тема 1 « Стиль романтизм»…………………………………………...49       Тестові завдання «Стиль романтизм»……………………………..52

    РОЗДІЛ VІІ «Мистецтво другої половини ХІХ- ХХ століть»

    Тема 1 « Стиль реалізм»……………………………………………….54

      Тестові завдання « Реалізм в мистецтві»………………………….56

    Список використаних джерел…………………………………………58

 

 


                                                                Вступ

 

          Мистецтво- особлива форма відображення дійсності, естетичний художній феномен, який передає красу навколишнього та внутрішнього світу людини через осмислення фундаментальних категорій «краса», «гармонія», «ритм», «пропорційність», «довершеність» та інші. Особливості опанування мистецтва в школі пов’язані з його  багатогранним впливом на свідомість і підсвідомість людини, її емоційно - чуттєву сферу, мислення й потреби. Мистецтво сприяє художньо-естетичному розвитку людини та стимулює готовність особистості брати участь у різних формах культурного життя суспільства. Таким чином, здійснюється виховання в учнів ціннісносвітоглядних орієнтацій у сфері мистецтва, розвиток комплексу ключових,  міжпредметних і предметних компетентностей у процесі опанування художніх цінностей і способів художньої діяльності, формування потреби у творчому самовираженні та естетичному самовдосконаленні. 

           Збірник  укладено відповідно до оновленої  програми «Мистецтво» для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (автори: Масол Л.М., Коваленко О.Я. та інші, 2017 р.) та вимог Державного стандарту базової середньої освіти. Він розрахований для учнів 8 класу та розроблений до підручника «Мистецтво», автор Л.Г. Кондратова. Протягом року навчання діти опановують різні стилі та напрями мистецтва, які історично склалися впродовж багатьох епох. Учні вчаться розуміти особливості стилів, порівнювати вітчизняні мистецькі пам’ятки із шедеврами зарубіжного мистецтва. Зручна структура роботи у вигляді (таблиць, схем, тестів, а також презентацій та відео, зашифрованих Q-кодами) навчить учнів працювати зі схемами й таблицями, аналізувати, робити висновки, самостійно закріплювати й поглиблювати здобуті знання. Збірник розрахований як для дітей так і на допомогу вчителеві, може також використовуватися при  дистанційному навчанні

           

 

 

 

 

 

 

 

                Стиль у мистецтві. Етапи розвитку мистецтва 

        Мистецтво – це естетичне пізнання світу в процесі художньої творчості як особливого виду людської діяльності, що відображує дійсність у конкретно- чуттєвих образах відповідно до певних ідеалів прекрасного.

        Стиль у мистецтві — це мова мистецтва: сукупність художніх принципів, прийомів і засобів, характерних для мистецтва певних країн певного історичного періоду, напряму або індивідуальної манери художника.

        Вид мистецтва  -  історично сформована форма художньо-образного відтворення дійсності, що відрізняється способом відтворення і характером матеріалу, з якого створюються твори мистецтва.   

 

image

                

 

Мистецтво другої половини ХІХ- ХХ століть (стиль реалізм)

 

Мистецтво першої половини ХІХ

століття(стиль романтизм )

 

 

                            Розділ І.  Мистецтво Стародавнього світу

                                           Тема 1 . Античний стиль

image

 

Види мисте цтва

      Стародавня Греція  

      Стародавній Рим

image

-світські будівлі були досить примітивними, в той час як храмові споруди складними й химерними;

- три стилі: доричний, іонічний,

коринфський; -використання колон;

-кожне грецьке місто мало свій храмовий комплекс, спортивні споруди, а також театр;

-всередині храмів розташовувалася статуя

божества;

-храми завжди зводилися на потужних східчастих підставах.

-перші римські храми і палаци були більше схожі на музеї мистецтва;

-спочатку храми споруджували з вулканічного туфу, багато арок; - архітектура відповідала військовому духу імперії, жорсткій дисципліні і прагненню до парадності, видовищності;

-споруджувалися мости, акведуки, житлові будівлі;

- неосяжні площі, величні будівлі, склепінчасті дахи, щедро декоровані басейни і фонтани.

image

-монументальна скульптура;

-рання скульптура: статика, симетричність, скованість поз;

-протягом наступних століть: гнучкість, рухливість, пропорційність і краса

людського тіла;

-використання глини, вапняку, мармуру, міді, бронзи, золота;

-станкова скульптура;

-простота,   реалістичність      та індивідуальність портретів;

-прославлення імператорів;

-використання                мармуру,

гірського кришталю;

 

image

-                     переважали фрески і мозаїки;  - стіни храмів і будівель прикрашали фресками яскравих кольорів;

-                     зображали фігури           ставних юнаків, які займаються різними видами спорту; квіти, дерева, геометричні орнаменти;

-                     живопис перейняли з Греції;      - художники  розписували стіни різних будов;

-                     використовували  водяні фарби по мокрій (або по сухій)

штукатурці;

-                     зображували окремі людські фігури, цілі сцени, пейзажі, неживу природу; 

image

-                     вона звучала під час одружень і поховань, домашніх свят і військових походів, спортивних та художніх змагань, релігійних свят і театральних вистав; 

-                     була обов’язковою складовою освіти; 

-                     існували школи, в яких навчали музикуванню;

-                     була здебільшого вокальною; - духові інструменти – флейта  й авлос, ударні  – бубни й металеві тарілки кимвали, струнні- ліра та кіфара.

-найчастіше використовувалася у побуті;

-                     почали з’являтися оркестри та хорові ансамблі;

-                     стала існувати у симбіозі із іншими видами мистецтва; - музичні інструменти- кіфари та авлоси;

-                     у воєнній музиці

використовувалися духові інструменти, такі як літуси, корни, із ударних- тимпан,

кімвали, кротали та систри; -музика набувала свого розвитку  через мистецтво пантоміми.

image

-давньогрецький театр виник з сільських святкувань на честь бога Діоніса;

-всі ролі в театрі виконувалися в масках, які під час вистави часто змінювалися;

-жінкам заборонялося грати в грецьких п’єсах ;

-                     вистави були платними, але біднякам видавалися спеціальні кошти на перегляд;

-                     п’єси ставили як трагедії так і комедії;

-римляни запозичили у греків  2

основних драматичних жанри : трагедію та комедію;

-багато римських п’єс

були грецькою мовою і

виконувались       акторами       –

греками;

-маска – обов’язковий сценічний атрибут римського актора; -вона відображала стать, характер, настрій героя;

image

- чоловічи одяг складалася з двох частин: хітона і гіматія; -хітон був нижнім одягом, його виготовляли з шматка вовняної або лляної тканини, який

скріплювався на плечі;

-по талії зав'язували пояс, утворюючи напуск;

-верхнім одягом був гіматій прямокутний шматок вовняної тканини розміром 1.7x4 м, драпірувався  навколо фігури різними способами;

-взуття        виготовлялося      на корковій або мотузяній підошві, з ремінцями, що переплітаються на литках;

-                     носили        коротке           волосся,

круглу борідку й вуса;

-                     жіночі хітони були довгими, аж до землі, зверху надягали

гіматій;

-                     гіматій міг бути тонким, легким шарфом або товстою, важкою накидкою для холодної погоди чи подорожей;

 -часом жінки краєм гіматія покривали голову;

-                     жінки зачісували волосся вгору і робили зачіски за допомогою стрічок, сіток для волосся, перев’язей та золотої тасьми;

-                     щоки рум’янили, а брови підфарбовували   чорною фарбою.

-чоловічий одяг складався з тунік різних кроїв;

 -туніки сильно нагадували грецькі, виготовлялися вони з льону або вовни;

-по довжині доходили до колін;

-                     одягалися туніки через голову і своїм виглядом представляли просторі сорочки, які

підперізувались на талії;

 -у простолюдинів вони були прості чорного або коричневого кольору;  - шляхетні римські патриції одягалися в туніки білого кольору, які додатково прикрашали вишивками, дорогоцінними застібками, інкрустували

коштовним камінням;

-                     взуттям були сандалі і черевики з м’якої шкіри, які прикрашалися вишивкою і металевими деталями; -жіночим одягом була довга 

туніка з рукавами;

-                     пізніше широка туніка з безліччю складок і короткими рукавами до ступень, на талії скріплялась поясом;

-основу жіночого одягу  становило витончене драпірування, що

спускалося вниз;

-                     нижня туніка з пов’язкою на стегнах, на неї вже одягалася верхня туніка, а потім плащ палла.

 

     

image                    Вітчизняні пам’ятки античної культури    

                      Тестові завдання «Мистецтво античності»  

 

1.     Термін «античність» походить від латинського слова

а) багатство

б) старовина

в) дивний

2.     До важливих досягнень античності в архітектурі Греції належить винахід а) ордерів

б) металу

в) вапняку

3.     Основа архітектури Риму - це

а) мости

б) форуми

в) брами

4.     У будівництві римляни застовували

а) цеглу

б) блоки

в) цемент

5.     Робота скульптора Мірона

а) Венера Мілоська

б) Дискобол

в) Імператор Август

6.     Ліра і кіфара відносяться до старовинних інструментів

а) ударних

б) струнних

в) духових 7. Круглий майдан, де відбувалися вистави

а) оркестр

б) сцена

в) яма

8.   Винахід якого інструмента належить римлянам?

а) арфа

б) тамбурин

в) гідравлос

9.   Як називається балет А. Хачатуряна, присвячений подіям імперського Риму?

а) «Спартак»

б) «Фідій»

в) «Парфенон»

10.             Результат поєднання досягнень римських митців у пізнанні натури з єгипетськими традиціями поховального ритуалу а) римські портрети

б) фаюмські портрети

в) єгипетські портрети 11. Хто зображений на цьому фасаді?

 

image 

 

12. Як називається ця архітектурна споруда і де вона знаходиться?

 

 

image

              

 

 

 

 

 

 

                           Розділ ІІ.  Мистецтво доби Середньовіччя

                                     Тема 1. Візантійський стиль                                                  Основні риси  

image

image

 

 

 

 

   Візантійська скульптура та  декоративно - ужиткове мистецтво

 

Скульптура

 

Декоративно -ужиткове мистецтво

 

-                     церква         заборонила            круглі скульптури;

-                     популярним було різьблення на слоновій кістці (диптих, триптих); -зображали імператора, перемоги християнства та релігійні сюжети.

 

 

 

-в орнаментах панував культ хреста; - виготовлення дорогих тканин для пошиття одягу духовенства та для

оздоблення палаців, храмів;

-                     насиченість кольорів;

-                     розвиток художньої обробки металів; - напрестольні образи, чаші для

причастя, футляри для престолів …

 

                                                                 

 

                                    Візантійська музика

image

 

 

                                         Живопис Візантії

image

 

                                    Мода Візантійської імперії

                image                                          image 

 

 Жіночий одяг

 

Чоловічий одяг

 

-                     пізні римські туніки, жіночі костюми й далматик; - коротка до колін, верхня безрукавка- туніка (або вузький колобіум, що нагадувало пізню римську туніцелу;

-                     замість плаща жінки носили ще пізню римську палу, яка у

представниць       знаті драпірувалася      особливим способом, туго загортала фігуру й була підперезаною;

-                     костюм доповнювала вуаль, накинута на голову, вона спадала по спині, як покривало;

-жіночою зачіскою були заплетені коси, укладені навколо голови валиком чи рулоном;

-                     головні убори – капелюшки й чепці;

–жіноче взуття обмежувалося лише туфлями.

 

 

-                     римська туніка-таларис прямокутного крою з довгими, 

суцільнопокроєними     або      вшивними

рукавами;

-                     довжина туніки була різною: від поколінної в ранній період до повної, що переважала в  костюмі знаті; 

-шийний      виріз      тунік       залишався

півкруглим або квадратним;

-дуже поширений  верхній одяг- римський далматик, який мав розрізи внизу;

-                     плащ –хламида  довгий до п'ят, спочатку сколювали на правому плечі, а пізніше закріплювали в

центрі,      під      шиєю,      як       типову

середньовічну мантію; 

-                     довго зберігався звичай носити замість плаща й пізню римську пепулу з капюшоном.

 

 

 

 

                     Тестові завдання  « Візантійський стиль»

 

1.Характерні риси візантійського стилю

а) відсутність будь-яких норм і правил

б) урочистість, зовнішня пишність і внутрішня шляхетність

в) простота, скромність

2.Прямокутна в плані споруда, розділена всередині рядом колонадою стовпів на 3-5 частин а) нав

б) базиліка

в) апсида

image3.Головний храм Візантії (у Константинополі)

а) Софійський собор 

б) Церква святої Ірини 

в) Студійський монастир

4.У візантійській скульптурі дозволялося виготовлення а) статуй

б) саркофагів, орнаментальних рельєфів

в) тварин

5.Один із найпоширеніших символів Візантійської імперії а) сонце

б) місяць

в) хрест

6.   Візантійська імперія славилася виготовленням 

а) дорогих тканин

б) кераміки

в) меблів

7.   Для живопису було характерним

а) об’єм, яскраві кольори

б) площинність зображень, регламентовані релігійні сюжети

в) світський характер зображень

8.   imageНазва ікони

а) Богоматір «Троєручиця»

б) Володимирська ікона Божої матері

в) Вишгородська ікона Божої матері 9.Живопис восковими фарбами

а) енкаустика

б) темпера

в) фреска

10.Жанр народної музики Візантії

а) акламація

б) акритські пісні

в) поліхронія

11.У тканинах переважали орнаменти

а) геометричні із зображенням зірочок, кіл, хрестів, квадратів

б) рослинні із зображенням квітів

в) анімалістичні із зображенням свійських тварин

12.На яке мистецтво не поширювалась суворість канонів

а) книжкова мініатюра

б) живопис

в) скульптура

 

            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  

 

Тема 2.  Романський стиль в мистецтві

                        

                          Архітектура, скульптура, живопис

image

 

 

 

image   Романський стиль в музиці, моді, театрі, декоративно -ужитковому мистецтві

 

 

image

 

Григоріанський спів - традиційний спів католицької церкви, що виконувався чоловічим хором в унісон.

 

image

Театр пантоміми – кілька акторів – мімів, які за допомогою пластичних рухів відтворювали текст п’єси, який виконував хор під музичний супровід;

 

Театр мімансу – видовище спотворених дітей, яких показували публіці за гроші;

 

Театр жонглерів- мандрівні комедіанти, музиканти, акробати, дресирувальники, жонглери.

  

image

 

Розвивалися такі види: карбування, різьблення, ткацтво, килимарство, ювелірне мистецтво;

Використовувалися геометричні, рослинні, зооморфні орнаменти, зображували побутові сцени та релігійні сюжети.

 

image

Чоловічий одяг – спідня та верхня туніка до колін, без рукавів з прямим горловим вирізом, хутряні жилетки, плащі;  на голові чоловіки носили військові шоломи, капюшони або капелюхи з хутра; взуттям служили чоботи.

Жіночий одяг – довгі  туніки з закритою верхньою частиною, завищеною талією та завуженими рукавами; жінки вкривали голови хустками; багатошаровість одягу;

взуттям служили примітивні м’які, шкіряні черевики без підошв або дерев’яні туфлі.

 

 

                              Тестові завдання  « Романський  стиль»

1.   Стиль, що панував в Європі в ХІ - ХІІ ст..і найповніше виявив себе в архітектурі . Сповнені суворої, урочистої сили церкви й собори прикрашали скульптурним декором і настінними розписами, сюжетами яких були сцени Страшного суду й Апокаліпсису, біблійні сцени. Це стиль…  

 а) античний  

б) візантійський

 в) романський

 д) мистецтво Стародавнього Єгипту

2.   Що було характерно для споруд романського стилю?

 а) високі вежі, колони

 б) палаци з рельєфами

 в) базиліки, хрестово – купольна архітектура

 г) міцність, суворість, дуже вузькі прорізи вікон і дверей з півциркульними   арками. 

3.   Назвіть види мистецтва романського стилю, що були пов’язані з архітектурою?

 а) станковий живопис

 б) монументальний живопис

  в) скульптура

  д) графіка 

4.   Головним будівельним матеріалом цього періоду був..

 а) вапняк             в) ракушняк

 б) дерево            д) камінь         

5.   Що становило основу романського міста?

 а) храм                    в) вежа

 д) майдан                б) замок

6.   Найбільша за розмірами церква романського стилю, що збереглась дотепер в Німеччині – це…

a) Замок Ельц                      б) Шпаєрський собор

 в) Бамберзький собор Св. Петра та Св. Георгія д) Тулузька церква Сен-Сернен            

 

 

 

7. Специфічною особливістю англійського культового зодчества 

 a) поєднання в одній будівлі типів монастирського і парафіяльного храмів.

 б) дзвіниця і органний зал

 в) церкви міста утворили християнський хрест з кафедральним собором у центрі.

 д) оточеня з трьох боків річкою та густим лісом

8. Назвіть собор Німеччини у куполах веж якого помітні елементи готики.

Це…

a) Замок Ельц

 б) Шпаєрський собор

 в) Бамберзький собор Св. Петра та Св. Георгія

 д) Тулузька церква Сен-Сернен

9.Частина ансамблю міського собору Санта-Марія Маджоре в Пізі...

 a)Церква Сен-Мадлен

 б) Пізанська вежа

 в) Храм Парфенон

 д) Абатство Клюні

10.Основу живопису романського стилю складає…

 a) станковий живопис

 б) мініатюра

 в) графіка

 д) настінний розпис

11.Живопис фарбами, розведеними на воді, які наносилися на сиру штукатурку мають назву…

a) фриз 

б) фронтон

в) фреска

д) формат

12. Для романського стилю в живописі характерні…

 a) строго симетричні композиції

 б) чіткий контурний рисунок, площинність зображень

 в) порушення пропорційності фігур, неприродність поз

 д) яскраві кольори та виразність зображень.

                        

                                 

                                   Тема 3. Готичне мистецтво  

 

image

 

image                      Готичний живопис та             декоративно - прикладне мистецтво

 

image 

на релігійну тему, історичні події, літературні мотиви                         Поява цехових об’єднань         image                                        для розвитку ремесел Наявність орнаментів,         imageелементів пейзажу, натюрморту              Виробництво меблів, 

                                                                          image оздоблених різьбленням

      Зростання інтересу до  реальних                              image

явищ, світського життя                             Різьблення по кістці-

                                                                     ікони, скриньки,

imageКульт Богоматері                                       домашні вівтарі

 

Розквіт книжкового мистецтва- мініатюри

image 

                            Готичний стиль у моді  

 

Жіночий одяг 

 

Чоловічий одяг  

-Туго зашнурована сукня з довгим шлейфом;

-Жакет й безрукавка, оторочені хутром; -Шовкові рукавички, широкі пояси з дорогоцінними пряжками;

-Головні убори: капелюхи, чепчики, тюрбан з спадаючими кінцями.

-Вузькі штани, сорочки на випуск, короткі куртки або довгі плащі; 

-                     Черевики    з           загостреними

кінцями;

-                     Головні убори: капелюхи, берети, високі шапки.

 

                           

                                    Театр та музика готики

 

image

Зародився релігійний або церковний театр.

Переважно була духовною. 

Наймасовіше дійство – містерія: вистави на релігійні сюжети, де актори прості містяни.

Світську музику представляли трубадури- провансальські поети- співаки

.

Повчальні вистави – мораліте: персонажами        виступали алегоричні фігури.

З’явилася співоча школа, де вчили мистецтву вокальної поліфонії.

Найбільш демократичним жанром був театр фарсу: відтворення реальних картин побуту.

 

 

image 

       Вітчизняні пам’ятки мистецтва Середньовіччя                           Тестові завдання « Готика в мистецтві»

 

1.   Вкажіть вікові межі готики

а) ХІІ-ХVІ ст.

б) ХІІ-ХІV ст.

в) ХІ-ХІV ст.

2.   Яка країна стала поштовхом для розвитку готики?

а) Франція

б) Англія

в) Німеччина

3.   Назвіть перший готичний собор:

а) Пізанський Собор

б) Нотр-Дам де Парі

в) Собор св. Петра

4.   Яка назва круглого вікна в французькому готичному соборі?

а) дзеркало

б) лілея

в) роза

5.   В інтер’єрі готичного храму відсутні:

а) фрески чи мозаїки

б) ікони святих

в) фігурки різних химер

6.   Водостоки у вигляді звірів або людей:

а) химера

б) аркбутан

в) гаргулья

7.   В готичну епоху вважалися благородними інструменти

а) струнні

б) духові

в) ударні

8.   Який жанр став провідним в духовній музиці?

а) Матвієвський хорал

б) Французький хорал

в) Григоріанський хорал

9.Як називали мандрівних митців на Русі-Україні?

а) менестрелями

б) скоморохами

в) шпільманами

   10. Вистава на релігійний сюжет, що відбувалась з дозволу церкви  в епоху готики

а) мораліте

б) вертеп

в) містерія

   11.Що зображено в інтер’єрі? Назвіть місце знаходження.  Що «читається» на зображеннях?

 

image 

 

   12. Назвіть відомий собор готичного стилю. Що ви знаєте про нього?

 

image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                Розділ ІІІ. Мистецтво Ренесансу або  Відродження 

                   Тема 1. Епоха Ренесансу або доба Відродження

image

       

image

 

imageimage                                Живопис Ренесансу  

Реальне бачення світу, написання картин з натури.

 

Відчуття простору, глибини в картині,  дотримання світлотіней. 

Зображення людини відповідає правильним анатомічним пропорціям. 

Відродження інтересу до краси людського тіла. 

Поширення набув фресковий та станковий живопис.

 

Поява техніки сфумато – м’якість живописного виконання, плавність тональних переходів, розпливчастість контурів.

 

Розвиток портретного жанру, становлення пейзажу як окремого жанру. 

 

image

 

image            Театральне мистецтво епохи  Відродження    

 

 

Наукова комедія

 

Яскраві, живі сцени та колоритні деталі; п’єси писали вчені –гуманісти, художники, поети.

 

Комедія         дель

арте

Сценічне мистецтво, створене акторами-коміками і блазнями. Це комедія масок з елементами фарсу та пародії. 

 

Іспанський театр

Поєднання у п’єсах елементів комічного і трагічного, здатність людини до героїзму та самопожертви, незалежно від  її походження.

 

Англійський або шекспірівський театр

У п’єсах розігрувалися історії  боротьби за владу та зради, всепереможного кохання і жагучої ненависті, кривавих злочинів, безумства і покаяння. Ставилися також філософські п’єси та життєрадісні комедії.

 

 

 

                      Декоративно - прикладне мистецтво Ренесансу

image

 

 

image                                      Мода епохи  Відродження 

 

 

          Жіночий одяг  

       Чоловічий одяг  

Кілька суконь становили жіночий костюм : верхнє і нижнє плаття з довгими рукавами. Верхнє плаття (гамурра) відрізнялося широкими рукавами, іноді з прорізами.

 

Модним було молодим людям носити короткі костюми. Їх основою стали античні туніки, тільки до них додавали рукави і декоративні деталі. 

Використовувалися  також округлі симетричні фалди.

 

Сукні відрізнялися об'ємністю, широкими симетричними фалдами, гармонійним ліфом і спідницею, а також пропорційністю. Ліф сукні мав овальний виріз і зашнуровувався.

 

Костюм був не нижче коліна, іноді і коротше. Під низ надягали спеціальні штани-панчохи, які шили з тканин різних відтінків. Чоловіки  носили довгі плащі з вишивкою на рукавах і високим коміром.

 

Сукні щедро декорувалися вишивкою, дорогим мереживом, хутряною обробкою.

 

 

 

 

image  Вітчизняні пам’ятки мистецтва  Ренесансу                                Тестові завдання « Епоха Ренесансу» 

 

1.   Світогляд епохи Ренесансу базувався на принципах

а) гуманізму

б) ідеалізму

в) натуралізму

г) урочистості

2.   Характерні риси Ренесансу

а) світський

б) нецерковний

в) відродження інтересу до античної культурної спадщини

г) усі відповіді правильні

3.Дослідники виділяють п’ять періодів епохи Відродження

-   1. Протовідроження                        1. серед. ХVI – 90-і р. ХVI ст.. 

-   2. Раннє Відродження                     2. Кінець ХV перша пол. ХVI ст. 

-   3. Високе Відродження                   3. ХIV ст.  

-   4. Пізнє Відродження                      4. 2 пол. ХІII - ХIV ст.  

-   5. Північне Відродження                5. 1410/1425рр. ХV ст. – кін. ХIV ст.  

4.   Розквіт епохи Відродження відбувається в

а) літературі

б) музиці

в) архітектурі

 г) науці

5.   Епоха Відродження започаткована в період Протовідроження в а) Іспанії

б) Німеччині

в) Франції

г) Італії

6.   Характерні риси архітектури Ренесансу

а) звернення до форм античної архітектури

б) використання симетрії

в) правильні пропорції

г) повернення до системи ордерів

7.   Основні пам’ятники архітектури Ренесансу вирізнялися:

а) гармонійністю

б) величчю своїх пропорцій

в) витонченістю деталей

г) обробкою і орнаментацією карнизів, вікон, дверей

 

 

8.   Видатні зодчі раннього Відродження

а) Філіппо Бруналлескі

б) Донателло

в) Донато д’Анджело Браманте

г) Мікеланджело

9.   Видатні скульптори епохи Ренесансу

а) Лоренцо Гіберті

б) Донателло

в) Мікеланджело

г) Філіппо Бруналлескі 10. Скульптор автор статуї

-   1. Лоренцо Гіберті             1. «Іоанн Євангеліст»   

-   2. Донателло                        2. Четверо святих  

-   3. Н. ді Банко                       3. «Іоанн Хреститель»  

11.   Винахідником техніки глазурованої поліхромної кераміки майоліки був

а) Донателло

б) Лука делла Роббіа

в) Донато д’Анджело Браманте

г) Філіппо Бруналлескі

12.   У якому соборі працював Лука делла Роббіа

а) Орсанмікеле

б) Санта-Марія дель Фйоре

в) святого Петра, Ватикан

г) Темп’єтто храм у дворику монастиря Сан-П’єтро ін Монторіо

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ ІV. Мистецтво доби Просвітництва

                          

image

 

image 

                               Архітектура та скульптура бароко  

 

 

       Архітектура  

 

      Скульптура

Просторовий розмах, плавність та

складність криволінійних форм;

 

Багатство скульптурного декору;

 

Багатоярусні куполи, розгорнуті

колони, пілястри;

 

Великомасштабні стелі, вкриті фресками, численні орнаменти з позолотою;

 

Розвиток     палацо        –паркових комплексів.

Підкреслена театральність образів;

 

Динаміка поз, експресивність жестів;

 

Зображення певного моменту якоїсь  дії;

 

Використання митцями комбінацій різних матеріалів.

 

                          

                              Живопис епохи бароко     

image               image                                       image

image       Декоративно-              Складні ракурси                                                                     театральні композиції                                                     Парадність

 

      Фрески, вівтарний живопис, портрет,                                                  сюжетна композиція

 

 

 

image                               Декоративно-    прикладне      image         

          Інтер’єр 

 

Художнє ткацтво

 Посуд 

-Активне використання текстилю;

-                     Розписані мозаїкою та ліпниною стелі;

-Меблі        мали криволінійні обриси , оздоблені    золотом, сріблом,      слоновою кісткою,      коштовним камінням;

-                     Великі кришталеві  люстри;

-                     Багато м’яких меблів. 

 

-                     Виготовлення

гобеленів; 

-                     Використання їх для оздоблення стін;

-                     Зображення пейзажів, гербів,           біблійних сюжетів, тварин.

-                     Популярними були келихи з срібла та золота; - Столові прибори з 

дорогоцінних металів;

-                     Застосування глибоких тарілок для перших

страв;

-                     Синій розпис на білому фоні.

 

image                                                Мода бароко  

 

 

image

Жіночий костюм бароко відрізнявся  багатошаровістю, складністю крою, наявністю корсетів, довгих шлейфів, глибокого декольте і великої кількісті мережив, бантів, стрічок;

Комбінація шовку, оксамиту, парчі з східними квітковими орнаментами;

В моду увійшли смужка та клітинка; 

Великі сережки, намисто на оголеній шиї, парасольки, муфти, віяла ;

Обов'язковим елементом жіночого вбрання був тугий корсет, який робив талію набагато тоншою;

 Всі представниці прекрасної статі завжди носили нижні спідниці з жорстким каркасом. Нижня спідниця наряду була трохи світліше, ніж верхня; 

Обов'язковим доповненням до жіночого образу епохи бароко була висока зачіска та локони.

image 

image

Чоловічий костюм був представлений штанами по коліна і сорочкою з рукавами, прикрашеними рюшами;

 В якості верхнього одягу чоловіки носили каптан довжиною до колін з відкладним коміром; 

Широкі штани- кюлоти, які зав’язувалися під колінами на банти, товсті вовняні панчохи;

Великі черевики з квадратними носами , туфлі з пряжками і бантами та високі ботфорди; 

Представники чоловічої статі в цю епоху носили високі перуки та капелюхи. 

image 

 

 

 

 

 

 

image                                Музичне мистецтво доби бароко  

                        image                              image

Музично-театральний жанр:        Циклічні жанри:        Жанри великих       

            опера                                    концерт, сюїта,       форм: ораторія,                                                                 соната                кантата, меса

    

image

 

image       

                              Театральне мистецтво бароко

 

Процвітали оперні вистави : опера- серіа , опера-буффа;

 

Орієнтація на масового глядача; 

 

Використання символіки, пишних костюмів, ефектних декорацій, одяг яскравий, прикрашений пір’ям та блискітками;

 

Акторами були не тільки чоловіки, а й жінки; 

Будівництво оперних театрів.

                        

                           Тестові завдання «Стиль бароко»

1.        На зміну якому стилю прийшов стиль бароко

а) готичному;

б) романському;

в) Відродження.

2.        Досягнення стилю бароко в музичному мистецтві

а) гомофонно – гармонічний склад, тональна система;

б) асиметрія конструкцій, контрастність об’ємів, вигадливість декору, ефекти світлотіні та кольору;

в)декоративність композиції, театральність образів, динамізм поз, парадність.

3.        Еталоном химерної барокової криволінійності вважається 

а) Нотр-Дам де Парі;

б) собор Святого Петра;

в) церква Сан-Карло алле Кварто Фонтане.

4.        Літня резиденція імператорської родини Габсбургів

а) палац Шенбрунн;

б) площа Святого Петра;

в) Валдштенський палац.

5.        Палацово-парковий        ансамбль   побудований       у        стилі     стриманого годандського бароко

а) Дрезденський Цвінгер;

б) Гет-Ло;

в) палац Німфенбург.

6.        Ця манера була пов’язана з історичними, міфологічними та біблійними сюжетами

а) демократична;

б) велична;

в) художники реальності.

7.        Засновник європейського реалістичного живопису XVII ст.

а) Рембрант ван Рен;

б) Мікеланджело де Караваджо;

в) Леонардо да Вінчі. 

8.        З якого матеріалу зроблена статуя «Аполлон і Дафна»

а) мармур;

б) глина;

в) гіпс.

 

 

 

9.        Що вперше в період бароко почали носити жінки

а) панчохи;

б) шуби;

в) корсети.

10.   Музично-театральному жанру належить

а) концерт, сюїта, соната;

б) ораторія, кантата, меса, пасіони;

в) опера.

11.   Цикл «Пори року» написав

а) Георг Фрідріх Гендель;

б) Йоган Себастьян Бах;

в) Антоніо Вівальді.

12.   Які два музично-театральні жанри сформувалися у стилі бароко

а) кантата та ораторія;

б) комедія та трагедія;

в) опера-серія та опера-буффа.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          Тема 2. Стиль рококо

image

 

image

image

 

Криволінійні обриси, асиметричні форми;

Центр будівлі- невеликий ошатний салон; Низькі стелі й великі вікна;

Ажурні форми, складні орнаменти;

Перевага пастельних кольорів

 

Рельєфи,  невеликі статуї для прикрашення парків, фонтанів; Камерність, декоративність; 

Легкість і динамічність форм;

Інтимне трактування образу

 

Інтер’єр як цілісний ансамбль;

М’які меблі з заокругленим кутами; Вишукана порцеляна; Рельєфний орнамент- стилізована асиметрична мушля;

Драпіровка стін дорогими тканинами

image

image

                                                                                                            image

      

 

image          Живописне, музичне, театральне мистецтво      епохи рококо

 

 

 

Живопис   Музика      Театр

 

                                                     Камерні                          Притаманні

 Легка, органічна інструментальні основні риси орнаментація та жанри, бароко;

          вишукані,                           танцювальна і                 Глядачам не

    асиметричні           вокальна музика; дозволялося форми натхненні

          природою;                          Багатство                  сидіти на сцені;

 Ніжні, пастельні мелізматики, Відмова від тональності відсутність

 кольорів;  драматичних театру ефектів, відкритого

    Грайлива тематика           грайливі образи; типу; сюжетів,

          ідеалізація фігур і              Музика                           Багато

      їх середовища,     представлена        мальовничих інтимність, ліризм;       двома жанрами:   декорацій;            п’єса -

imageРозвиток портрету, мініатюра, Поява нового  пейзажу, сюїта; жанру –  натюрморту. Популярним опера-балет.

жанром була       

пастораль.

 

 

 

 

 

 

image                                           Мода рококо  

 

 

image

На зміну важкій сукні приходить м’який і легкий костюм;

Силует плаття нагадував  перевернутий бокал;

Яскраві  і світлі тони ;

Нижня сорочка, корсет, каркас для спідниці ; за допомогою обручів плаття почали  приймати не круглу, а овальну форму; Рукави  рясно прикрашалися стрічками та мереживом, крій рукава відрізнявся звуженням до ліктя;

Сукні та зачіски дам прикрашали живими квітами;

Зачіска  знову  починає ставати дедалі вищою, на головах  з’являються  натюрморти  з  квітів,  стрічок,  декоративних  шпильок  і  пір’я;

Дрібні   доповнення  до  одягу:  віяло,  сумочка  «помпадур»  для численних  косметичних дрібниць, рукавички і муфта;

Туфлі носили маленькі і витончені; Багато використовували косметики, особливо пудри. 

 

image

Основними предметами чоловічого одягу були камзол з пишними фалдами, жилет, білосніжна сорочка з мереживним жабо, шийна хустка, вузькі штани до колін та білі панчохи;

Чоловічий костюм рококо виглядав дуже жіночним;

Пізніше з’являється  фрак,  який  став  основою  чоловічого одягу XIX ст., зникають майже всі прикраси з чоловічого костюма; Волосся  завивалося  в  локони,  а  пізніше  — стягувалося  і перепліталось у характерні коси.

 

 

 

image 

                Бароко і рококо в українському мистецтві  

 

 

 

                               Тестові завдання «Стиль рококо»

 

1.       Де і коли сформувався новий художній стиль-рококо?

а) У XVIII ст. у Франції;

б) У ХVІ ст. в Італії;

в) У ХV ст. В Німеччині;

г) У ХІХ ст. В Чехії.

2.       Складовими мистецтва рококо є 

а) декоративно-прикладне мистецтво;

б) архітектура, мода;

в) архітектура, скульптура, декоративне мистецтво;

г) живопис, скульптура.

3.       Характерним зразком архітектури рококо є 

а) палац Німфенбург;

б) площа Святого Петра;

в) Валдштейнський палац;

г) королівська резиденція Сан-Сусі.

4.       Автором скульптури «Амур погрожує пальчиком» є 

а) І.Г.Пінзель;

б) Ж.Б. Пігаль;

в) Е.М.Фальконе;

г) Клодіон.

5.       Характерною рисою декору приміщень  стилю рококо був 

а) рельєфний орнамент у вигляді стилізованої асиметричної мушлі, який використовували повсюдно- в обрамленні вікон, дверей, стін, карнизів тощо; б) активне використання текстилю;

в) вишуканість форм і декору, вдале поєднання матеріалів, кольорів та стильна єдність в оформленні внутрішнього простору будівлі.

6.       Характерними рисами жіночого аристократичного одягу були 

а) велика кількість рюш, бахроми, вишивки, оборок, стрічок;

б) туго зашнуровані сукні з довгими шлейфами, жакети й безрукавки, оторочені       пухнастим хутром,       шовкові      рукавички, широкі        пояси          з дорогоцінними пряжками;

в) жіночі туніки були довжиною до підлоги і мали трапецієподібну форму із закритою верхньою частиною, завишеною талією і звуженими рукавами.

 

 

 

7.       Хто є автором ілюстрації до комедії В.Шекспіра «Як вам це сподобається»

а) Френсіс Хейман;

б) Жан-Антуан Ватто;

в) Франсуа Буше;

г) Ж.Е.Ліотар.

8.       Музичне мистецтво рококо представлене 

а) музично-театральним жанром, жанром великих форм, циклічним жанром;

б) світською , духовною, народною, професійною музикою;

в) камерними інструментальними жанрами, танцювальною і вокальною музикою;

г) григоріанським співом.

9.       У XVIII ст. на українських теренах центром розвитку скульптури став  а) Київ;

б) Львів;

в) Івано- Франківськ.

10.   Українським Мікеланджело називають 

а) Йоганна Георга Пінзеля;

б) Ж.Б.Пігаля;

в) Е.М. Фальконета;

г) Клодіона.

11.   До архітектурних шедеврів рококо в українському мистецтві відносимо 

а) королівська резиденція Сан-Сусі;

б) Покровська церква, собор Різдва Богородиці, Бучацька ратуша,

Доміканський костел;

в) палац Потоцьких, Чорна кам’яниця, Порохова вежа;

г) костел Воздвиження Святого Хреста, церква Святої Єлизавети, церква Св.

Миколи Чудотворця.

12.   Рококо- це

а) стиль у мистецтві XVIII ст., що обстоював культ грації, шляхетності, вишуканого естетизму;

б) стиль у європейському мистецтві  кінця XVI-XVIII ст. , який прийшов на зміну Відродженню і характеризувався примхливістю форм і декоративною пишністю;

в) доба в історії культури та мистецтва XIV-XVI ст., започаткована в Італії в період Передвідродження, та культурно-філософський рух, що грунтувався на ідеалах гуманізму й орієнтувався на спадщину античності.

 

                              Розділ V. Мистецтво XVIІ –XIX століть 

                                          Тема 1. Стиль класицизм

image

image

Правильні     геометричні     форми,      строгі     симетрично-осьові

композиції;

Підкреслено статичні та логічно вибудувані ансамблі;

Стриманість декоративного оздоблення;

Високий подіум, портик, ротонда і фронтон як основні архітектурні елементи;

Розташування колонних портиків із фронтонами на кожному з фасадів, що додавало  композиції закінченої симетрії;

Основою архітектурної мови став орден, ближчий до античного;  Поява          регулярного         парку,          якому          притаманне           геометрично правильне планування з яскраво вираженою симетричністю.

 

image

Орієнтація на традиції античності, однак лише у зовнішніх формах; Скульптурні твори зображували міфологічних персонажів, але в них відсутні дух патетики й глибокий психологізм;

Поширеними видами були : статуї, рельєфи, скульптурні портрети, публічні пам’ятники. 

 

image

Мінімум деталей, чіткість ліній, стримані кольори, використання дорогих натуральних матеріалів;

Колони з арками, каміни, ліпнина в античному стилі, гобелени і настінний розпис;

Багаті масивні люстри, раритетні картини, квіткові гірлянди, фестони;

Розташовували це все в строгих пропорціях, не перевантажуючи інтер’єр.

 

 

 

imageimage                                       Живопис класицизму                                         Мода класицизму

 

        Чоловічий одяг 

     Жіночий одяг  

Англійський чоловічий сукняний фрак витісняє      шовковий французький каптан;

Фрак мас стоячий виложистий комір і відігнуті від талії поли;

Модним також стає редингот - щось середнє між пальтом і сюртуком - з прямими полами і шалевим коміром;

Жабо і манжети на сорочках вужчають,   кюлоти       також залишаються вузькими, а панчохи білими;

Взуттям слугують черевики з великою пряжкою;

Парики       поступово   відходять, натомість волосся зачісують назад і зав’язують чорною стрічкою;  В чоловічу моду входять краватки й хусточки.

Жіночі сукні мають завищену талію без корсета, обробки і прикрас;

 Шовк виходить з моди, а на його зміну приходять муслинові тканини і батист;  Сукні мають ліф з глибоким вирізом, а на ногах красуються античні сандалі;

В якості верхнього одягу застосовувалися індійські шалі, що покривали шию і плечі;

Плаття також починають підперізувати поясом вище талії, завищена талія була характерною для стилю ампір; Перевага віддавалася діадемам,

обручам і пишним пов’язкам із пір’ям; Зачіски спочатку ще залишалися високими і напудреними, та надалі волосся перестають припудрювати і починають завивати в локони;

В моду увійшли великі капелюхи з оксамиту та шовку.

 

image            Театральне мистецтво епохи класицизму

 

 

 

 

         Головні вимоги:                                  Характерні ознаки:

 Єдність місця: загальний                     урочистий, статичний лад спектаклів і розмірене

 простір для всіх дій п’єси зі         читання віршів; зміною декорацій; 

         Єдність часу: всі дії                             нова манера гри-

психологічно достовірна,

image повинні розгортатися         барвиста й темпераментна приблизно в одному

         часовому проміжку;                              декламація з розробленою

системою пластичної

image Єдність дії: одна  сюжетна          виразності  лінія

       

 

 

image                     Українські пам’ятки класицизму  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                Тестові завдання  «Класицизм у мистецтві»

 

1.       Визначальними рисами класицизму є   

          а) раціоналізм, нормативність, аристократизм;          

б) дотримання канонічних правил, пишність, встановлення ієрархії жанрів;        

в) нормативність, логічність, вільна інтерпретація творів античного мистецтва.

2.       Одним із засновників архітектури класицизму є

          а) А. Паллаціо; 

б) А. Палладіо; 

в) Ротонда Палладіо.

3.       До «високих» жанрів класицизму належали  

а) трагедія, епічна поема, ода, байка;    

б) трагедія, епічна поема, ода, історична картина;   

в) епічна поема, ода, історична картина, сатира.   

4.       Автор комедії «Школа лихослів’я»          

а) П.Бомарше;  

б) Р.Шерідан;

в) Ж.Мольєр.

5.       «Віденські класики» - це… 

а) Й.Гайдн, В.Моцарт, Л.Бетховен;

          б) Ф.Шопен, Ф.Ліст, Г.Берліоз;  

в) А.Вівальді, П.Чайковський, М.Лисенко.

6.       Які інструменти вилучають з оркестру епохи класицизму?

          а) скрипку, флейту, віолончель;

б) орган і клавесин;

в) трубу, фагот, кларнет.

7.       Автор опер: «Весілля Фігаро», «Дон Жуан», «Чарівна флейта»           а) Й.Гайдн;  

б) Л.Бетховен;  

в) В.Моцарт.

8.       Кого з австрійських композиторів називали «батьком симфонії»?           а) Й.Гайдн;  

б) В.Моцарт;  

в) Ж.Люллі.

 

9.       Останній композитор XIX ст., для якого природною формою музичного вислову був жанр «сонати». Його музиці притаманна енергетична напруга, збудженість почуттів, драматизм

           а) А.Вівальді; 

 б) Р.Вагнер;  

 в) Л.Бетховен.

10.   Якому мистецтву класицизму притаманні єдність дії, часу, місця?           а) театру;  

б) архітектурі;  

в) живопису.

11.   Автор опери «Орфей та Еврідика»     

 а) Ж.Люллі;  

 б) Й.Гайдн;  

 в) Х.Глюк.

12.   П’єр Бомарше, Жан Батіст Поклен, Карло Гольдоні – видатні…           а) поети;

          б) письменники;

          в) драматурги.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 Розділ VI. Мистецтво першої половини ХІХ століття

                                 Тема 1. Стиль романтизм

                          Етапи розвитку стилю романтизм

                  image                               image                                    image

Ранній романтизм      Розвинутий романтизм     Пізній романтизм

кінець ХVIII -                 20-40-і рр. XIX ст.              після революцій 1848 р. початок XIX ст.

 

                                  Основні ознаки романтизму:

 

 

          Синтез видів та жанрів мистецтва;

          Відмова від суворих норм і правил у художній творчості;

Створення передумов для прояву індивідуальності, втілення  ідеалу митця;

          Тяжіння до символіки, демонстративної умовності форми;

imageЦентр художньої системи – особистість, головний конфлікт –          особистості й суспільства;

          Захоплення фольклором та історизмом;

 

image

 

    Стиль романтизм в скульптурі, живописі, музиці та театрі

 

image

 

Розвивалася під сильним політичним та цензурним тиском;  емоційна напруженість, патетичність, громадянська спрямованість, реалістичність зображень у поєднанні з глибоким символізмом;

різновиди: бюст, статуя, рельєфи, скульптурне оздоблення будівель. 

 

 

image

Розкріпачення від академічних канонів; ліризм, героїчна піднесеність;

емоційність     картин,     прагнення     до      кульмінаційних,

драматичних моментів у композиції та змісті;  романтики зробили більш масовим мистецтво графіки: літографія, ксилографія, книжкова гравюра

жанри: історичний, батальний, фантастичний, портрет, пейзаж, марина.

 

image

image

 

Найхарактернішою рисою романтичної музики порівняно з попередніми стилями стає програмність, а панівною сферою образності — лірика;

 у непрограмній музиці посилилася образна конкретність; протиставлення ідеального світ та повсякденності; звернення до народної творчості;

відображення проблем людини, її конфлікту з зовнішнім світом;

поява новітніх жанрів: балада, романтико- героїчна опера, пісня, романс, програмна концертна увертюра, симфонічна поема, камерні жанри.

 

image

Головним предметом сценічного мистецтва є людина, її душевний світ, правда почуттів, продиктована протестом проти дійсності;  жива розмовна мова замість декламації та наспівів, стрімкий емоційний жест акторів, позбавлений навмисної балетної округлості;

театр романтизму відмовився від єдності події, часу й місця; інтерес до національних традицій, історії;

у Франції було існування двох груп театрів: привілейованих, які користувалися підтримкою уряду та бульварних не пов’язаних ніякими традиціями, канонами, з орієнтацією на найширшого глядача;

англійський театр виник, коли в країні панували репресії, політичні протести, досягненням  театру даної епохи став гуманізм;

створення німецького національного театру, який би виражав дух німецького народу та патріотичні почуття.

 

                                    

image

З’явилася блуза;                                        Зникло мереживне жабо, Лінію талії  підкреслював корсет            манжети і перука;

і широкі рукави;                                        Костюм циліндр- чорний фрак Велике декольте,                                      та вузькі штани; оголені плечі;                                            Вільно зав’язана  чорна краватка,  Зачіски у вигляді локонів,                       фетровий капелюх- циліндр  прикрашені бантами, квітами;                обов’зковим був жилет;

Декорування шиї- її прикрашали            Взуття – чорні лаковані туфлі з                         комірцями різної форми,                          загостреним носом; пов'язували банти;                                    Верхній одяг- пальто, Головним убором                                      античний плащ. став великий капелюх.

                        Тестові завдання  «Романтизм у мистецтві»

 

1.       Найвідоміші його роботи - це морські пейзажі (вкажіть прізвище)

а) Е.Делакруа;

б) І.Айвазовський;

в) К.Брюлов.

2.       Кого з композиторів вважають засновником польської національної музичної класики?

               а) Ф.Шопен;                                               в) Ф.Шуберт;

               б) І.Айвазовський;                                      г) Ф.Ліст.

3.       Кому належить картина "Свобода"?

imageа) К.Брюлов;

б) Е.Делакруа;

в) А.Мокрицький;

г) І.Айвазовський.

 

4.       Напрям у літературі та мистецтві І чверті XIX ст., котрий характеризується зображенням ідеальних героїв і почуттів, емоцій. Для

нього характерними є відчуття хиткості світу, розчарування в революції

               а) романтизм;                                             в) бароко;

               б) класицизм;                                             г) Реалізм.

5.       Характерними ознаками романтизму є...

(декілька варіантів)

               а) сильні пристрасті;                                  в) могутні характери;

               б) драматичні конфлікти;                           г) пишність форм.

6.       Пригадайте фрагмет з фільму "Ніколо Паганіні", оберіть портрет композитора

 image    

 image   

  image    

  image    

 

а)  

б)  

в)  

г)  

 

 

 

 

 

 

 

 

7.       До композиторів- романтиків належать

 

image                                                                                                            а) Ф.Шопен;

б) А.Дворжак;

в) В.Моцарт;

г) Ф.Ліст.

 

 

8.       Хто є автором музичного твору "Вечірня серенада"?  

               а) Ф.Шуберт;                       б) Ф.Ліст;                             в) Ф.Шопен.

 

9.       Хто написав велику збірку "Слов'янських танців"?

       а)       А.Дворжак;    б) Н.Паганіні;

       в)        Е.Гріг;            г) Л.Бетховен.

10.   Яка з цих картин не належить до епохи романтизму?

image 

image 

image 

image 

 

а) 

б) 

в) 

г) 

11. Оберіть композиторів-романтиків, які грали на фортепіано(піаніно)

 

 image  

  image  

 image  

 

image

 

 

 

 

 

 

 

12. До характерних ознак романтизму належать:

а) раціоналізм (прагнення будувати художні твори на засадах розуму, ігнорування особистих почуттів);

б) наслідування зразків античного мистецтва;

в) переважання любові до природи та національно-патріотичних і демократичних тем.

 

    Розділ VII. Мистецтво другої половини ХІХ- ХХ століть

                                 Стиль реалізм в мистецтві

                        image                                   image                    image

Ренесансний    Просвітницький     Критичний     Соціаліститчний

 

image

 

 

image

 

 

 

 

                           Живопис, музика, театр реалізму

image

Достовірність, уважне дослідження навколишнього світу;

Критичність і максимум правдивості;

Реалізм тяжів до максимальної об’єктивності, конкретно- історичного аналізу дійсності, відображення життя у формах самого життя;

Досить вагомий пласт художніх творів реалістичного напряму, відобразив традиційну обрядовість та звичаї українського народу;

У портретних зображеннях увага зверталася не тільки на схожість з оригіналом, а й на життєвість і характерність образу;

Жанри- побутовий, історичний, портрет, пейзаж.

image

Музика набуває загостреної соціальної спрямованості; У ній відображається правдиве і вірне вираження людських почуттів і думок через інтонацію, тон, темп, ритм;

Зародження нового творчого напрямку – веризм(істинний) та нового музичного жанру- оперета;

Поява англійського музичного театру «Ковент-Гарден»; Вершиною реалізму в оперному мистецтві Франції визнають оперу Жоржа Бізе «Кармен»;

Значну частину світової музичної спадщини складає творчість представників «Могутньої купки».

image

У Німеччині театральне мистецтво розвивалося стрімкими темпами;

Німецький театр був засобом для пропаганди ідей свободи та рівності;

Театральне життя Австрії славилося розквітом театрів, передмість, що пов’язано із творчістю драматурга  Ф. Раймунда;

Італія прославилася розквітом жанру балету, що був заснований на традиціях античної пантоміми і культури народного танцю.

 

 

image        Романтизм та реалізм в українському мистецтві                            Тестові завдання  «Стиль реалізм»

 

1.       Основна виражальна риса реалізму

а) Наслідування зразків античного мистецтва;

б) Ліризм, героїчна піднесеність;

в) Достовірне відображення навколишньої дійсності.

2.       Реалізм у мистецтві прийшов на зміну...

а) романтизму;                      б) класицизму;

в) бароко;                               г) рококо.

3.       Визначте характерні ознаки архітектури реалізму

а) різноманітність стилів;                         

б) поява «історичного стилю» (еклектика);

в) тяжіння до казки та чогось незвичайного і в той же час прекрасного.

4.       Жюль Далу був

а) художником;                        б) скульптором;

в) архітектором;                       г) композитором.

5.       imageДо якого виду скульптури належить  пам'ятник Богдану Хмельницькому на

Софійській площі в Києві? а) портрет;

б) монументальна скульптура;

в) рельєф.

6.       З творчістю якого французького художника пов'язують народження реалізму в образотворчому мистецтві

а) І. Рєпіна;                           б) І. Айвазовського;

в) Г. Курбе ;                          г) Т. Руссо.

7.       imageАвтором картини «Запорожці пишуть листа турецькому султану є

а) О. Саврасов;                  б) І. Шишкін;

в) А. Куїнджі ;                   г) І. Рєпін.

8.       Вкажіть ознаки реалізму в образотворчому мистецтві

а) достовірність;

б) показ дійсності у часовому вимірі;

в) історизм;

г) ідеалізація ліричних образів.

 

 

9.       Поєднайте художника і його картину

 «Анжелюс»                                     Гюстав Курбе

 «Віяльниці»                                    Олексій Саврасов

 «Ранок у сосновому лісі»              Франсуа Мілле

 «Граки прилетіли»                         Іван Шишкін

10.   Який жанр музики стає головним у творчості композиторів- реалістів

а) балет;                                            б) опера;

в) романс;                                         г) симфонія.

11.   Найяскравіший представник музичного реалізму - це

а) Франц Шуберт;                           б) Антоніо Вівальді;

в) Ріхард Вагнер;                             г) Людвіг Бетховен.

12.   Поєднайте прізвище композитора з назвою його опери

        Композитор                                            Опера

1)   М. Лисенко                                      а) «Кармен»

2)   Р. Вагнер                                          б) « Чіо-Чіо-сан»             

3)   Ж. Бізе                                              в) «Тарас Бульба» 4) Д. Пуччіні                                         г) «Валькірія»

 

 

       


Список використаних джерел:

 

1.                 Барб-Галль Ф. Як розмовляти з дітьми про мистецтво. Львів: Вид-во Старого Лева, 2015. 176 с.

2.                 Кондратова Л. Г. Мистецтво 8 клас. Тернопіль: Навчальна книга Богдан, 2016. 288 с.

3.                 Кондратова Л. Мистецтво: конспекти уроків: 8 клас: посібник для вчителя до підручника Л. Г. Кондратової. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2018. 248 с.

4.                 Крамарчук Х. П., Мотиль Р. Я., Білінська О. Б. Історія мистецтва та архітектури. Львів: Вид-во Львівська політехніка, 2022. 176 с.

5.                 Ходж С. Коротка історія мистецтва. Львів: Вид-во Старого Лева, 2022.  224 с.

6.                 Холінгсворт М. Велика ілюстрована енциклопедія історії мистецтв. Київ: Вид-во Махаон Україна, 2007. 512 с.

 

Інтернет ресурси : 7. Освітній проект «На урок». URL: https://naurok.com.ua/ (дата звернення:

05.01.2023).

8.     Національна освітня платформа «Всеосвіта». URL: https://vseosvita.ua/ (дата звернення: 10.01.2023).

9.     Вікіпедія: вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/ (дата звернення: 15.12.2022). 10. Ютуб: відеохостинг. URL: https://www.youtube.com/ (дата звернення:

08.12.2022).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

58

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Жукова Анастасія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ваган Вікторія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
До підручника
Мистецтво 8 клас (Кондратова Л.Г.)
Додано
17 березня
Переглядів
693
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку