Відділ освіти, фізичної культури та спорту
районний методичний кабінет
Флоринська загальноосвітня школа І –ІІІ ступенів
Збірник
сюжетних задач
природничого змісту
для учнів 1 класу
Осадча Л. В. – вчитель
початкових класів
2017
Відділ освіти, фізичної культури та спорту
районний методичний кабінет
Флоринська загальноосвітня школа І –ІІІ ступенів
Збірник
сюжетних задач
природничого змісту
для учнів 1 класу
2017
Збірник
сюжетних задач природничого змісту
для учнів 1 класу
Методичний посібник / автор – упорядник: Осадча Любов Володимирівна - вчитель початкових класів Флоринської загальноосвітньої школи І –ІІІ ступенів.
Рецензенти:
О. С. Скалецька – заступник директора з навчально-виховної роботи Флоринської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів;
В. М. Мазур – учитель української мови та літератури Флоринської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів;
Г. С. Савчук – методист районного методичного кабінету відділу освіти, фізичної культури та спорту Бершадської районної адміністрації
Посібник містить сюжетні задачі природничого змісту різних типів для учнів 1 класу, складені на основі спостережень за природою.
Матеріали збірника допоможуть учителям формувати предметні компетентності учнів у процесі навчання математики. Задачі розроблені відповідно до вимог нової програми та вимогам Державного стандарту початкової школи.
Матеріали посібника призначені вчителям початкових класів для підготовки до уроків математики, що сприятимуть розвитку уваги, мислення, спостережливості, уяви.
Розглянуто й рекомендовано
до використання районним методичним об’єднанням вчителів початкових класів (протокол № 3 від 10.01.2017р.)
Апробація матеріалів була організована та проведена на базі початкової школи Флоринської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів, шкіл району. Матеріали отримали схвальні відгуки вчителів початкових класів.
Зміст
Вступ
1. Задачі на знаходження суми
2. Задачі на знаходження різниці
3. Задачі, що містять поняття «стільки ж»
4. Задачі на збільшення числа на кілька одиниць
5. Задачі на зменшення числа на кілька одиниць
6. Задачі на знаходження невідомого доданка
7. Задачі на знаходження невідомого від’ємника, невідомого зменшуваного
8. Задачі на різницеве порівняння
9. Задачі з двома запитаннями
Висновки
Навчання математики у початковій школі забезпечує формування у молодших школярів ключових компетентностей, які позначаються через уміння вчитися, здатність логічно міркувати, уміння критично мислити, готовність розв’язувати проблеми із застосовуванням досвіду математичної діяльності для вирішення повсякденних задач.
Одним із актуальних завдань навчання математики є формування в учнів здатності розпізнавати практичні проблеми, які можна розв’язати із застосуванням математичних методів. У зв’язку з цим особливо значуща роль відведена змістовій лінії «Сюжетні задачі».
Сюжетні задачі виступають важливим засобом ілюстрації й конкретизації навчального матеріалу; розвитку пізнавальних процесів, оволодіння прийомами розумової діяльності; виховання вольових якостей, естетичних почуттів; розвитку вміння будувати судження, робити висновки. Сюжетні задачі, особливо практично зорієнтовані, забезпечують зв’язок математики з реальним життям дитини. Уміння їх розв’язувати є не лише показником навченості, а й здатності до самостійної навчальної діяльності. Основним завданням є набуття учнями загального уміння розв’язувати задачі.
Сюжетні задачі природничого змісту, що відображають конкретні життєві ситуації, використовуються для ознайомлення учнів з певними природничими поняттями та закономірностями, для з'ясування взаємозв'язків у природі, зокрема і для формування певних теоретичних знань
Розвивальні функції задач мають на меті сформувати в учнів уміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати, сприяти виробленню суджень і міркувань.
Виховні функції задач дають змогу пов'язати навчання з життям, ознайомити учнів з пізнавально-важливими фактами та предметами навколишнього світу, виховувати любов до природи.
-
У шкільний дендропарк прийшли на екскурсію 6 хлопчиків і 4 дівчинки. Скільки дітей прийшло в дендропарк?
-
Ярослав знайшов 5 шишок, а Софійка – 2 шишки. Скільки всього шишок знайшли діти?
-
Діти з батьками виготовляли годівнички для птахів. Дівчатка принесли 3 годівнички, а хлопчики – 2 годівнички. Скільки годівничок разом принесли діти?
-
Біля школи з однієї сторони росло 10 беріз, а з другої – 9. Скільки всього беріз росло біля школи?
-
На одному кущі нарцисів розцвіло 4 квітки, а на другому кущі – 5. Скільки квіток розцвіло разом на двох кущах?
-
2 дівчаток і 3 хлопчиків із третього класу брали участь в конкурсі «Колосок». Скільки дітей було учасниками конкурсу?
-
Біля ялин 12 дітей збирали шишки. До класу пішло 7 дітей. Скільки дітей залишилося збирати шишки?
-
На дереві сиділо 10 горобців, 8 горобців полетіло. Скільки горобців залишилося на дереві?
-
У шкільній майстерні старшокласники виготовили 20 шпаківень, 5 шпаківень діти віддали у лісове господарство. Скільки шпаківень залишилось у школі?
-
Наталя назбирала 18 листочків, 14 листочків вона роздала дівчаткам для аплікацій. Скільки листочків залишилося у Наталі?
-
Дівчатка зірвали 40 кульбабок, із 20 кульбабок вони сплели віночок. Скільки кульбабок у них залишилося?
-
У класі було 20 учнів, на перерві 5 дітей пішли годувати птахів. Скільки дітей залишилося у класі?
-
Катруся принесла до школи 5 червоних тюльпанів, а Марійка - стільки ж жовтих. Скільки всього тюльпанів принесли дівчатка до школи?
-
На одній клумбі росте 10 кущів самшиту, на другій - стільки ж кущів. Скільки всього кущів самшиту росте на двох клумбах?
-
У середу діти у шкільному розсаднику посадили 12 саджанців ялівця, у четвер – стільки ж саджанців. Скільки всього саджанців посадили діти за два дні?
-
У дендропарку росте 8 кущів білого бузку і стільки ж кущів синього бузку. Скільки всього кущів бузку росте в дендропарку?
-
Спостерігаючи за рослинами, що занесені до Червоної книги, у шкільному дендропарку діти побачили, як розцвіли у квітні 10 тюльпанів Шренка і стільки ж розцвіло конвалій у травні. Скільки квітів розцвіло в дендропарку?
-
На екскурсії в лісництві діти побачили 3 великих мурашники і стільки ж – знайшли в лісі малих. Скільки всього мурашників побачили діти?
-
У дендропарку діти садили саджанці сосни. Одного дня посадили 5 саджанців, а на другий день – на 4 більше. Скільки саджанців учні посадили на другий день?
-
У жука 6 ніжок, а у павука – на 2 ніжки більше. Скільки ніжок у павука?
-
Квітки шипшини розкриваються о 4 годині ранку, а квіти кульбаби – на 2 години пізніше. О котрій годині розкриваються квітки кульбаби?
-
Діти виготовили 2 шпаківні, а годівниць – на 7 більше. Скільки годівниць виготовили діти?
-
Насіння ясена не втрачає здатності до схожості 2 роки, а насіння вільхи – на 1 рік довше. Скільки років не втрачає здатності до схожості насіння вільхи?
-
Настя знайшла 1 шишку, а листочків – на 5 більше. Скільки листочків знайшла дівчинка?
-
Береза має висоту 8 метрів, а клен – на 4 метри нижчий. Яка висота клена?
-
Діти четвертого класу назбирали 6 кг жолудів для посадки, а третього – на 2 кг менше. Скільки жолудів назбирали діти третього класу?
-
На екскурсії в парку діти побачили шпаків на деревах. На одній гілці сиділо 12 шпаків, а на другій – на 10 менше. Скільки шпаків сиділо на другій гілці?
.
-
Іринка відгадала 14 загадок про рослини і тварини, які занесені до Червоної книги України, а Тетянка – на 2 загадки менше. Скільки загадок відгадала Тетянка?
-
У дендропарку росте 15 кущів ялівцю, а кущів барбарису – на 13 менше. Скільки кущів барбарису росте у дендропарку?
-
У яблуневому саду біля школи росте 65 яблунь пізніх сортів, а ранніх сортів – на 20 менше. Скільки сортів ранніх яблунь росте у саду?
-
На прогулянку в дендропарк пішло 6 дітей. Троє з них - хлопчики. Скільки дівчаток пішло в дендропарк?
-
Біля школи на клумбі зацвіло 9 квітів. 6 тюльпанів, а решта – нарциси. Скільки нарцисів розцвіло на клумбі?
-
На вікні у горщиках ростуть 5 вазонів. Один вазон у великому горщику, а решта – у малих. Скільки вазонів у малих горщиках?
-
За два дні діти зібрали 6 кг лікарських рослин. У перший день зібрали 2 кг, а решту - другого дня. Скільки кілограмів зібрали другого дня?
-
Біля двох кущів ліщини діти знайшли 25 горішків. Біля першого куща – 10 горішків, а решту – біля другого куща. Скільки горішків знайшли діти біля другого куща ліщини?
-
Діти третього та четвертого класу брали участь в акції «Насінина» і зібрали 50 насінин груш. Учні третього класу зібрали – 20 насінин, а решту – четвертокласники. Скільки насінин зібрали учні четвертого класу?
-
У класі було 20 дітей. Після того, як декілька дітей пішли допомагати садити квіти, в класі залишилось 16 дітей. Скільки дітей пішли садити квіти?
-
Діти назбирали 15 кг жолудів. Частину жолудів вони віддали у лісове господарство, і в них залишилось ще 5 кг. Скільки кілограмів жолудів діти віддали у лісове господарство?
-
До джерельця прийшло 14 школярів. Частина дітей пішла збирати суниці, і біля джерельця залишилося 3 дітей. Скільки дітей пішли збирати суниці?
-
До годівнички прилетіли пташки. Коли 7 пташок полетіли, у ній залишилось ще 2 пташки. Скільки пташок було у годівничці спочатку?
-
У лісництво на екскурсію прийшли діти. 10 дітей пішли екологічною стежиною з екологом, а 15 – залишилося з лісничим. Скільки дітей прийшло у лісництво?
-
Сергійко на урок трудового навчання приніс каштани. 12 каштанів він дав Даринці. У нього залишилось ще 20 каштанів. Скільки каштанів було у Сергійка спочатку?
-
Біля школи росте 20 кущів червоних троянд, а жовтих троянд – 10. На скільки більше росте червоних кущів троянд, ніж жовтих?
-
На одній фіалці розцвіло 8 квіток, а на другій – 10 квіток. На скільки менше квіток розцвіло на першій фіалці, ніж на другій?
-
Хлопчики знайшли 2 маленькі та 20 великих шишок. На скільки більше великих шишок знайшли хлопчики, ніж маленьких?
-
У берези листки опадають протягом 8 тижнів, а у липи - за 2 тижні. На скільки тижнів довше опадають листки у берези, ніж у липи?
-
Дівчатка посадили 40 жовтих тюльпанів, а хлопчики – 35. На скільки менше тюльпанів посадили хлопчики, ніж дівчатка?
-
У дендропарку росте 20 туй, а ялин – 10. На скільки більше росте туй, ніж ялин?
-
Біля туй зупинилися діти. Хлопчиків було 5, а дівчаток – на 6 більше. Скільки було дівчаток? Скільки всього дітей?
-
У кошику із лози росте 10 кущів ірисів, а півоній - на 5 більше. Скільки півоній росте у кошику? Скільки всього квітів росте у кошику?
-
На урок читання діти підготували 20 віршів про первоцвіти, а загадок – на 5 більше. Скільки загадок підготували діти? Скільки всього віршів і загадок про первоцвіти підготували діти?
-
Оленка назбирала 20 кульбабок, 5 кульбабок вона віддала Андрію. Скільки квіток залишилось у Оленки? На скільки менше кульбабок залишилось у Оленки, ніж було спочатку?
-
Одного дня на магнолії розцвіло 22 квітки, а другого дня – на 10 квіток більше. Скільки квіток магнолії розцвіло другого дня? Скільки квіток розцвіло за два дні?
-
Слухали розповідь про охорону природи 13 дівчаток, а хлопчиків – на 2 менше. Скільки хлопчиків слухали розповідь? Скільки всього дітей почули розповідь про охорону природи?
Сюжетні задачі, як видно із поданого матеріалу, забезпечують зв’язок математики з реальним життям, впливають на формування світогляду молодших школярів, ключових компетентностей на удосконалення математичних вмінь і навичок та логічного мислення.
Особливістю сюжетних задач є актуальність і доречність їх використання при підготовці різноманітних позакласних заходів, у роботі з обдарованими дітьми.
Підвищений інтерес в учнів викликають сюжетні задачі, що рідко зустрічаються в підручниках, але пов’язані із сьогоденням, містять нову для них інформацію. Діти охоче розв'язують задачі природничого змісту, а часто і самі їх складають.