Посібник для вчителів на тему: "Збірник сюжетних задач природничого змісту для учнів 1 класу"

Про матеріал

Посібник містить сюжетні задачі природничого змісту різних типів для учнів 1 класу, складені на основі спостережень за природою

Перегляд файлу

Відділ освіти, фізичної культури та спорту

районний методичний кабінет

Флоринська загальноосвітня школа ІІІІ ступенів

 

 

 

Збірник

сюжетних задач

природничого змісту

для учнів 1 класу

Картинки по запросу контурный рисунок лес 

 

 

 

 

 

Осадча Л. В. – вчитель

початкових класів

 

 

2017



Відділ освіти, фізичної культури та спорту

районний методичний кабінет

Флоринська загальноосвітня школа ІІІІ ступенів

 

 

 

 

Збірник

сюжетних задач

природничого змісту

для учнів 1 класу

 

 

 

 

 

 

 

2017


Збірник

сюжетних задач природничого змісту

для учнів 1 класу

Методичний посібник / автор – упорядник: Осадча Любов Володимирівна -  вчитель початкових класів Флоринської загальноосвітньої школи І –ІІІ ступенів.

Рецензенти:

О. С. Скалецька – заступник директора з навчально-виховної роботи Флоринської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів;

В. М. Мазур – учитель української мови та літератури Флоринської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів;

Г. С. Савчук – методист районного методичного кабінету відділу освіти, фізичної культури та спорту Бершадської районної адміністрації

Посібник містить сюжетні задачі природничого змісту різних типів для учнів 1 класу, складені на основі спостережень за природою.

Матеріали збірника допоможуть учителям формувати предметні компетентності учнів у процесі навчання математики. Задачі розроблені відповідно до вимог нової програми та вимогам Державного стандарту початкової школи.

Матеріали посібника призначені вчителям початкових класів для підготовки до уроків математики, що сприятимуть розвитку уваги, мислення, спостережливості, уяви.

Розглянуто й рекомендовано

до використання районним методичним об’єднанням вчителів початкових класів (протокол № 3 від 10.01.2017р.)

Апробація матеріалів була організована та проведена на базі початкової школи Флоринської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів, шкіл району. Матеріали отримали схвальні відгуки вчителів початкових класів.


Зміст

Вступ

1. Задачі на знаходження суми

2. Задачі на знаходження різниці

3. Задачі, що містять поняття «стільки ж»

4. Задачі на збільшення числа на кілька одиниць

5. Задачі на зменшення числа на кілька одиниць

6. Задачі на знаходження невідомого доданка

7. Задачі на знаходження невідомого від’ємника, невідомого зменшуваного

8. Задачі на різницеве порівняння

9. Задачі з двома запитаннями

Висновки


Вступ

Навчання математики у початковій школі забезпечує формування у молодших школярів ключових компетентностей, які позначаються через уміння вчитися, здатність логічно міркувати, уміння критично мислити, готовність розв’язувати проблеми із застосовуванням досвіду математичної діяльності для вирішення повсякденних задач.

Одним із актуальних завдань навчання математики є формування в учнів здатності розпізнавати практичні проблеми, які можна розв’язати із застосуванням математичних методів. У зв’язку з цим особливо значуща роль відведена змістовій лінії «Сюжетні задачі».

Сюжетні задачі виступають важливим засобом ілюстрації й конкретизації навчального матеріалу; розвитку пізнавальних процесів, оволодіння прийомами розумової діяльності; виховання вольових якостей, естетичних почуттів; розвитку вміння будувати судження, робити висновки. Сюжетні задачі, особливо практично зорієнтовані, забезпечують зв’язок математики з реальним життям дитини. Уміння їх розв’язувати є не лише показником навченості, а й здатності до самостійної навчальної діяльності. Основним завданням є набуття учнями загального уміння розв’язувати задачі.

Сюжетні задачі природничого змісту, що відображають конкретні життєві ситуації, використовуються для ознайомлення учнів з певними природничими поняттями та закономірностями, для з'ясування взаємозв'язків у природі, зокрема і для формування певних теоретичних знань

Розвивальні функції задач мають на меті сформувати в учнів уміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати, сприяти виробленню суджень і міркувань.

Виховні функції задач дають змогу пов'язати навчання з життям, ознайомити учнів з пізнавально-важливими фактами та предметами навколишнього світу, виховувати любов до природи.


1.     Задачі на знаходження суми

  1. У шкільний дендропарк прийшли на екскурсію                        6 хлопчиків і 4 дівчинки. Скільки дітей прийшло в дендропарк?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170405_123056.jpg

  1. Ярослав знайшов 5 шишок, а Софійка – 2 шишки. Скільки всього шишок знайшли діти?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170505_122441.jpg

  1. Діти з батьками виготовляли годівнички для птахів. Дівчатка принесли 3 годівнички, а хлопчики – 2 годівнички. Скільки годівничок разом принесли діти?

J:\Задачі\DSC02155.JPG

 

  1. Біля школи з однієї сторони росло 10 беріз, а з другої – 9. Скільки всього беріз росло біля школи?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170505_101712.jpg

  1. На одному кущі нарцисів розцвіло 4 квітки, а на другому кущі – 5. Скільки квіток розцвіло разом на двох кущах?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170505_100236.jpg

 

  1. 2 дівчаток і 3 хлопчиків із третього класу брали участь в конкурсі «Колосок». Скільки дітей було учасниками конкурсу?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170214_140432.jpg

 


2.     Задачі на знаходження різниці

  1. Біля ялин 12 дітей збирали шишки. До класу пішло 7 дітей. Скільки дітей залишилося збирати шишки?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170505_122902.jpg

  1.  На дереві сиділо 10 горобців, 8 горобців полетіло. Скільки горобців залишилося на дереві?

J:\Задачі\DSC02471.JPG

  1. У шкільній майстерні старшокласники виготовили 20 шпаківень, 5 шпаківень діти віддали у лісове господарство. Скільки шпаківень залишилось у школі?

J:\Задачі\DSC03161.JPG

 

  1.  Наталя  назбирала 18  листочків, 14 листочків вона роздала дівчаткам для аплікацій. Скільки листочків залишилося у Наталі?

J:\Задачі\DSC01085.JPG

  1.  Дівчатка зірвали 40 кульбабок, із 20 кульбабок вони сплели віночок. Скільки кульбабок у них залишилося?

J:\Задачі\DSC08971.JPG

 

  1.  У класі було 20 учнів, на перерві 5 дітей пішли годувати птахів. Скільки дітей залишилося у класі?

J:\Задачі\DSC02582.JPG

 

 

3.     Задачі, що містять поняття «стільки ж»

  1. Катруся принесла до школи 5 червоних тюльпанів, а Марійка - стільки ж жовтих. Скільки всього тюльпанів принесли дівчатка до школи?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170505_134236.jpg

  1. На одній клумбі росте 10 кущів самшиту, на другій - стільки ж кущів. Скільки всього кущів самшиту росте на двох клумбах?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170505_100339.jpg

  1.  У середу діти у шкільному розсаднику посадили 12 саджанців ялівця, у четвер – стільки ж саджанців. Скільки всього саджанців посадили діти за два дні?

J:\Задачі\DSC08161.JPG

 

  1.  У дендропарку росте 8 кущів білого бузку і стільки ж кущів синього бузку. Скільки всього кущів бузку росте в дендропарку?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170505_121839.jpg

  1.  Спостерігаючи  за рослинами, що занесені до Червоної книги, у шкільному дендропарку діти побачили, як розцвіли у квітні 10 тюльпанів Шренка і стільки ж розцвіло конвалій у травні. Скільки квітів розцвіло в дендропарку?

J:\Задачі\DSC08121.JPG

  1.  На екскурсії в лісництві діти побачили 3 великих мурашники і стільки ж – знайшли в лісі малих. Скільки всього мурашників побачили діти?

J:\Задачі\2012-09-28 12.31.46.jpg

4.     Задачі на збільшення числа на кілька одиниць

  1. У дендропарку діти садили саджанці сосни. Одного дня посадили 5 саджанців, а на другий день – на 4 більше. Скільки саджанців учні посадили на другий день?

J:\Задачі\DSC08192.JPG

  1. У жука 6 ніжок, а у павука – на 2 ніжки більше. Скільки ніжок у павука?

J:\Задачі\DSC03637.JPG

  1.  Квітки шипшини розкриваються о 4 годині ранку, а квіти кульбаби – на 2 години пізніше. О котрій годині розкриваються квітки кульбаби?

http://itd0.mycdn.me/image?id=811895011369&t=20&plc=WEB&tkn=*T6gyWtIXDVrt1gzfdasI3DIqwNM

 

  1.  Діти виготовили 2 шпаківні, а годівниць – на 7 більше. Скільки годівниць виготовили діти?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20160218_130251.jpg

  1. Насіння ясена не втрачає здатності до схожості 2 роки, а насіння вільхи – на 1 рік довше. Скільки років не втрачає здатності до схожості насіння вільхи?

http://static.panoramio.com/photos/large/113423613.jpg

 

  1.  Настя знайшла 1 шишку, а листочків – на 5 більше. Скільки листочків знайшла дівчинка?

 

5.     Задачі на зменшення числа на кілька одиниць

  1. Береза має висоту 8 метрів, а клен – на 4 метри нижчий. Яка висота клена?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170428_101003.jpg

  1. Діти четвертого класу назбирали 6 кг жолудів для посадки, а третього – на   2 кг менше. Скільки жолудів назбирали діти третього класу?

J:\Задачі\DSC03724.JPG

  1.  На екскурсії в парку діти побачили шпаків на деревах. На одній гілці сиділо 12 шпаків, а на другій – на 10 менше. Скільки шпаків сиділо на другій гілці?

https://content.foto.my.mail.ru/mail/marina150547/_blogs/i-4298.jpg.

 

  1. Іринка відгадала 14 загадок про рослини і тварини, які занесені до Червоної книги України, а Тетянка – на 2 загадки менше. Скільки загадок відгадала Тетянка?

J:\Задачі\DSC02429.JPG

  1. У дендропарку росте 15 кущів ялівцю, а кущів барбарису – на 13 менше. Скільки кущів барбарису росте у дендропарку?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170505_122555.jpg

  1. У яблуневому саду біля школи росте 65 яблунь пізніх сортів, а  ранніх сортів – на 20 менше. Скільки сортів ранніх яблунь росте у саду?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170428_101148.jpg

 

 

6.     Задачі на знаходження невідомого доданка

  1. На прогулянку в дендропарк пішло 6 дітей. Троє з них - хлопчики. Скільки дівчаток пішло в дендропарк?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170428_131546.jpg

  1. Біля школи на клумбі зацвіло 9 квітів. 6 тюльпанів, а решта – нарциси. Скільки нарцисів розцвіло на клумбі?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170428_101622.jpg

 


  1. На вікні у горщиках ростуть 5 вазонів. Один вазон у великому горщику, а решта – у малих. Скільки вазонів у малих горщиках?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170505_133054.jpg

 

  1. За два дні діти зібрали 6 кг лікарських рослин. У перший день зібрали 2 кг, а решту - другого дня. Скільки кілограмів зібрали другого дня?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170510_175448.jpg

  1. Біля двох кущів ліщини діти знайшли 25 горішків. Біля першого куща – 10 горішків, а решту – біля другого куща. Скільки горішків знайшли діти біля другого куща ліщини?

http://varimparim.ru/uploads/recept/pic1325_1.jpg

  1. Діти третього та четвертого класу брали участь в акції «Насінина»  і зібрали 50 насінин груш. Учні третього класу зібрали – 20 насінин, а решту – четвертокласники. Скільки насінин зібрали учні четвертого класу?

J:\Задачі\DSC03786.JPG

7.     Задачі на знаходження невідомого від’ємника, невідомого зменшуваного

  1.  У класі було 20 дітей. Після того, як декілька дітей пішли допомагати садити квіти, в класі залишилось 16 дітей. Скільки дітей пішли садити квіти?

J:\Задачі\DSC07068.JPG

  1.  Діти назбирали 15 кг жолудів. Частину жолудів вони віддали у лісове господарство, і в них залишилось ще 5 кг. Скільки кілограмів жолудів діти віддали у лісове господарство?

J:\Задачі\DSC03731.JPG

  1. До джерельця прийшло 14 школярів. Частина дітей пішла збирати суниці, і біля джерельця залишилося 3 дітей. Скільки дітей пішли збирати суниці?

J:\Задачі\DSC04227.JPG

  1. До годівнички прилетіли пташки. Коли 7 пташок полетіли, у ній залишилось ще 2 пташки. Скільки пташок було у годівничці спочатку?

J:\Задачі\DSC02547.JPG

  1. У лісництво на екскурсію прийшли діти. 10 дітей пішли екологічною стежиною з екологом, а 15 – залишилося з лісничим. Скільки дітей прийшло у лісництво?

J:\Задачі\2012-09-28 12.40.13.jpg

  1. Сергійко  на  урок  трудового  навчання  приніс  каштани. 12 каштанів він дав Даринці. У нього залишилось ще 20 каштанів. Скільки каштанів було у Сергійка спочатку?

https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=de0f8f030ce3cbc00fc45b98a4cb966f&n=33&h=215&w=296

 

 

8.     Задачі на різницеве порівняння

  1. Біля школи росте 20 кущів червоних троянд, а жовтих троянд – 10. На скільки більше росте червоних кущів троянд, ніж жовтих?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170510_175519.jpg

  1. На одній фіалці розцвіло 8 квіток, а на другій – 10 квіток. На скільки менше квіток розцвіло на першій фіалці, ніж на другій?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20160125_115655_5.jpg

  1.  Хлопчики знайшли 2 маленькі та 20 великих шишок. На скільки більше великих шишок знайшли хлопчики, ніж маленьких?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170505_123710.jpg

 

  1. У берези листки опадають протягом 8 тижнів, а у липи - за 2 тижні. На скільки тижнів довше опадають листки у берези, ніж у липи?

J:\Задачі\DSC03648.JPG

  1. Дівчатка посадили 40 жовтих тюльпанів, а хлопчики – 35. На скільки менше тюльпанів посадили хлопчики, ніж дівчатка?

J:\Задачі\DSC07627.JPG

  1. У дендропарку росте 20 туй, а ялин – 10. На скільки більше росте туй, ніж ялин?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170428_101122.jpg

 

 

9.     Задачі з двома запитаннями

  1. Біля туй зупинилися діти. Хлопчиків було 5, а дівчаток – на 6 більше. Скільки було дівчаток? Скільки всього дітей?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170505_123050.jpg

  1. У кошику із лози росте 10 кущів ірисів, а півоній - на 5 більше. Скільки півоній росте у кошику? Скільки всього квітів росте у кошику?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170428_100925.jpg

  1.  На урок читання діти підготували 20 віршів про первоцвіти, а загадок – на 5 більше. Скільки загадок підготували діти? Скільки всього віршів і загадок про первоцвіти підготували діти?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170215_113004.jpg

  1.  Оленка назбирала 20 кульбабок, 5 кульбабок вона віддала Андрію. Скільки квіток залишилось у Оленки? На скільки менше кульбабок залишилось у Оленки, ніж було спочатку?

C:\Users\KC\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170505_123605.jpg

  1. Одного дня на магнолії розцвіло 22 квітки, а другого дня – на 10 квіток більше. Скільки квіток магнолії розцвіло другого дня? Скільки квіток розцвіло за два дні?

J:\Задачі\DSC08165.JPG

  1. Слухали розповідь про охорону природи 13 дівчаток, а хлопчиків – на 2 менше. Скільки хлопчиків слухали розповідь? Скільки всього дітей почули розповідь про охорону природи?

J:\Задачі\2012-09-28 12.36.04.jpg

 

Висновки

 Сюжетні задачі, як видно із поданого матеріалу, забезпечують зв’язок математики з реальним життям, впливають на формування світогляду молодших школярів, ключових компетентностей на удосконалення математичних вмінь і навичок та логічного мислення.

  Особливістю сюжетних задач є актуальність і доречність їх використання при підготовці різноманітних позакласних заходів, у роботі з обдарованими дітьми.

   Підвищений інтерес в учнів викликають сюжетні задачі, що рідко зустрічаються в підручниках, але пов’язані із сьогоденням, містять нову для них інформацію. Діти охоче розв'язують задачі природничого змісту, а часто і самі їх складають.

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

c. Флорино

www.sites.google.com/site/zoshfloryno

 

1

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лавруша Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Черниш Тамара Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 грудня 2017
Переглядів
7562
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку