У навчанні математики особливу роль відведено задачам. З одного боку, вони становлять специфічний розділ програми, матеріал якого учні мають засвоїти, а з другого, виступають як дидактичний засіб навчання, виховання і розвитку школярів. Зокрема, у початкових класах задачі є тим конкретним матеріалом, за допомогою якого в дітей формуються нові і закріплюються в процесі застосування вже здобуті знання.
Розв'язування задач за певної методики позитивно впливає на розвиток школярів, оскільки потребує виконання розумових операцій: аналізу і синтезу, конкретизації і абстрагування, порівняння й узагальнення.
ЗМІСТ
І. Вступ ……………………………………………………………………………3
ІІ. Нумерація чисел у межах 100 …………………….…………………………4
ІІІ. Додавання і віднімання в межах 100 ……………………………………...7
ІV. Нумерація чисел в межах 1000 ………...………………………..……..….12
V. Додавання та віднімання в межах 1000. Множення та ділення в
межах100………………………………………………………………..……….14
VІ. Логічні задачі …………………………………………….………………….17
VІІ. Задачі з геометричним змістом ……………………………….……...…27
VІІІ. Використана література ………...……………………………………..29
ВСТУП
У навчанні математики особливу роль відведено задачам. З одного боку, вони становлять специфічний розділ програми, матеріал якого учні мають засвоїти, а з другого, виступають як дидактичний засіб навчання, виховання і розвитку школярів. Зокрема, у початкових класах задачі є тим конкретним матеріалом, за допомогою якого в дітей формуються нові і закріплюються в процесі застосування вже здобуті знання.
Розв'язування задач за певної методики позитивно впливає на розвиток школярів, оскільки потребує виконання розумових операцій: аналізу і синтезу, конкретизації і абстрагування, порівняння й узагальнення.
На формування і розвиток умінь молодших школярів розв'язувати задачі відводиться 40—50 відсотків часу, передбаченого навчальним планом на вивчення математики, причому насамперед йдеться про арифметичні задачі. Задачі на побудову, найпростіші доведення, а також завдання логічного характеру займають порівняно незначне місце. Саме в такому плані здійснено добір задач у пропонованому збірнику: переважна більшість поданих задач є арифметичними, і їх згруповано за основними розділами програми.
Мета цього збірника — дати вчителям початкових класів відповідний додатковий матеріал для роботи на уроці та для позакласної роботи. Вміщені в ньому задачі та вправи сприятимуть поглибленню й закріпленню найваж-ливіших програмових питань, а також розвитку логічного мислення і просторових уявлень дітей.
НУМЕРАЦІЯ ЧИСЕЛ У МЕЖАХ 100
28 21
* • 7 * • 3
* • 5 + * * • 5 + *
* • 6 + * 5 • 6 - *
16 + * 3 • 8 - *
2 • * * + * + *
* + * + * + * * • 9 + 3
2 • * + 2 • * 2 • 8 + *
ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ В МЕЖАХ 100
а) 4 2 6 б) 8 1 7
1 8 9 3 2 1
7 3 … 6 2 …
32. Числа четвертого стовпчика утворено в результаті виконання дій над числами перших трьох стовпчиків. За результатами двох перших рядків знайдіть правило, за яким дістають числа четвертого стовпчика, та заповніть порожні клітинки.
25 |
5 |
10 |
20 |
22 |
13 |
5 |
30 |
18 |
7 |
15 |
|
12 |
34 |
25 |
|
а) 6* + 23 = *7 + 38; б) *0 + 35 = 3* + 56
в) 50 - * = *3 – 13 г) 30 – 3* = *3 – 13
33. Сума трьох чисел дорівнює їхньому добутку. Числа ці різні і одноцифрові. Назвіть ці числа.
34. У кожному виразі постав дужки так, щоб його значення збільшилось.
3 + 4 • 8 24 – 18 : 2 + 4 24 : 6 – 2
32 : 8 – 4 42 – 24 : 3 + 3 7 • 3 + 4
35. Де треба поставити дужки, щоб вираз мав відповідне числове значення?
24 – 4 • 3 + 2 = 10 24 – 4 • 3 + 2 = 4
24 – 4 • 3 + 2 = 12 24 – 4 • 3 + 2 = 100
36. Знайдіть два числа. У кожному з яких число цифр у його записі дорівнює числу букв у слові, що є його назвою.
37. Запишіть число 100 за допомогою усіх цифр від 0 до 9 і знаків дій.
38. Запишіть число 100 п’ятьма трійками.
39. Знайдіть найраціональнішим способом суму всіх чисел від 1 до 20.
40. Одне з чисел у ряді 2; 6; 18; 162; 54 переставте так, щоб в утвореному ряді всі числа були розташовані в певному порядку. Як відрізняється наступне число від попереднього?
41. У кружечках, поданих на малюнку, розставте всі числа від 1 до 7 (кожне по одному разу) так, щоб сума чисел, розміщених вздовж кожного відрізка, була однією й тією ж самою.
42. У кружечках, поданих на малюнку, розставте всі числа від 1 до 9 (кожне по одному разу) так, щоб сума чисел, записаних вздовж кожного з чотирьох відрізків фігури (букви М), були рівними між собою і найменшими з можливих.
43. Один рибалка розповідав, що він піймав рибу, хвіст якої мав масу 2 кг, тулуб – таку саму масу, як хвіст і голова разом, а дві голови - таку, як тулуб і два хвости разом. Яка маса всієї рибини?
44. У кімнаті стояло кілька стільців на 4-х ніжках і табуреток на 3-х ніжках. Скільки було стільців і скільки табуреток, якщо всього 17 ніжок?
45. 5 другокласників і 7 третьокласників купили 50 зошитів. Знаючи, що кожний учень одного класу купив однакову кількість зошитів, але не таку, як учень іншого класу. Визначте, скільки зошитів купив кожний другокласник і кожний третьокласник.
46. Мишко живе в дев’ятиповерховому будинку, в якому перший поверх першого, другого і третього під’їздів займає магазин. На якому поверсі і в якому під’їзді живе Мишко, якщо номер його квартири 63, а на кожній площадці 4 квартири?
47. Миші до нірки 20 кроків, а кішці до неї 5 стрибків. Поки кішка зробить один крок, миша зробить 3 кроки, а один стрибок кішки дорівнює за довжиною 10 крокам миші. Чи наздожене кішка мишу?
48. У трьох купках є відповідно 11, 7 і 6 зошитів. Потрібно трьома перекладаннями зрівняти кількість зошитів в цих купках, причому з будь-якої купки дозволяється перекладати в іншу лише стільки зошитів, скільки в ній вже є. Як це зробити?
49. Від початку доби минуло 60 год. Яка це частина доби?
50. Від початку доби минуло 31 год. Котра зараз година?
51. Що більше: сума чисел 0 + 1 + 2 + 3 + 4 + 5 чи добуток 0 •1•2• 3 • 4 • 5 ?
52. Дано три числа: 1, 2, 3. Змінюючи коми знаками дій і не змінюючи порядку розміщення чисел, можна дістати одиницю, тобто (1 + 2) : 3 = 1. Спробуй дістати одиницю з таких груп чисел: 1, 2, 3, 4; 1, 2, 3, 4, 5, 6.
НУМЕРАЦІЯ ЧИСЕЛ В МЕЖАХ 1000
160 – 20 + 70 = 70 370 – 60 + 40 =350
140 – 80 + 30 = 30 210 + 70 – 90 =190
19. Не виконуючи дії, скажи, на скільки сума 118+110+112 більша за суму 117+109+111?
20. Сума номерів трьох будинків, що стоять поруч по один бік вулиці, дорівнює 117. Визначте ці номери.
21. Скільки серед чисел від 100 до 1000 включно таких, у запису яких зустрічаються три однакові цифри?
22. У залі для глядачів 500 місць. У кожному ряді однакове число місць, причому більше, ніж рядів у залі. Якщо в кожному з чисел, що виражають кількість рядів і кількість місць, закреслимо по одній справа цифрі, то дістанемо рівні між собою числа. Скільки в залі рядів та скільки місць в кожному ряді?
ДОДАВАННЯ ТА ВІДНІМАННЯ В МЕЖАХ 1000.
МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ В МЕЖАХ 100
а) 3 * 2 * 1 = 1; б) 1 * 2 * 3 * 4 = 4.
11. Як, використовуючи 4 рази цифру 5, знаки дій і дужки, дістати число 100?
12. Використавши тричі цифру 5, знаки дій і дужки, запишіть:
а) найбільше можливе число; б) найменше можливе число.
13. Як за допомогою п’яти двійок і знаків дій дістати число 7?
14. Запишіть число 37 за допомогою п’яти трійок і трьох знаків дій.
15. Запиши чотирма трійками і потрібними знаками дій всі числа від 5 до 10.
16. Напиши всі числа від 1 до 10 за допомогою чотирьох четвірок і знаків дій.
17. За допомогою п’яти п’ятірок і потрібних знаків дій запиши числа 10 і 100.
18. Як записати нуль трьома п’ятірками?
19. Напиши число 10 однією цифрою, яка повторювалася б 5 разів.
20. За допомогою п’яти двійок і потрібних знаків дій напиши числа від 1 до 10.
21. Склади приклади на додавання, віднімання, множення і ділення з однаковим результатом.
Зразок. 67+ 53 = 120, 485 – 365 = 120,
15• 8 = 120, 1200 : 10 = 120.
22. У скільки разів збільшиться одноцифрове число, якщо його помножити на 10 і додати це одноцифрове число?
23. У скільки разів збільшиться одноцифрове число, якщо його помножити на 10 і відняти це одноцифрове число?
24. Підберіть числа, для яких зміна знака додавання на знак множення не змінює результат.
Зразок. 1 + 2 +3 = 1 •2 • 3 = 6.
25. Чи можна поділити три апельсини між двома батьками і двома синами так, щоб кожному дісталося по апельсину?
26. Якщо частка від ділення двох чисел дорівнює одиниці, то яка різниця цих чисел?
27. а) На яке найбільше число ділиться без остачі будь-яке число?
б) На яке найменше число ділиться будь-яке число без остачі?
в) Яке число ділиться без остачі на всі числа?
28. З чисел 2, 3, 5, 7, 11, 17, 19, 38 виберіть ділене, дільник, частку й остачу.
29. Запишіть у вільні клітинки квадрата числа 12 і 13 так, щоб по всіх лініях (горизонтальних, вертикальних і «з кута на кут») дістати в сумі 36.
|
11 |
|
11 |
|
|
|
|
11 |
30. На двох острівцях сиділо 119 чайок. Коли з одного острівця 15 чайок полетіло в море, а 12 перелетіло на другий острівець, то на обох острівцях чайок стало порівну. Скільки чайок було на кожному острівці спочатку?
31. В автобусі їхало 40 дорослих пасажирів. На зупинці вийшло 7 чоловіків та 5 жінок, після чого в ньому стало чоловіків і жінок порівну. Скільки чоловіків і скільки жінок було в автобусі спочатку?
ЛОГІЧНІ ЗАДАЧІ
1. На вулиці в чотирьох сусідніх будинках живуть два хлопчики та дві дівчинки: Катруся, Марічка, Петрик і Василь. У кожного є хобі. Визнач, хто в якому будинку мешкає і в кого яке хобі, якщо:
2. Розв'яжи приклади, які розміщені на гілках груші. За відповідями визнач, з якої гілки кожна груша. Яка з груш зайва? Закресли її.
3. Як розділити малюнок трьома лініями так, щоб кожний корабель був відокремлений від інших?
4. Замок займає чверть усієї території маєтку. Решту території займає парк. Чотири родини купили замок, і кожна сім'я хоче, щоб у неї була власна частина парку. Усі частини парку повинні бути однаковими за розміром, і в кожній частині повинні бути ставок, дерево і лавка. Розділи парк між родинами.
5. Родина Іванових їде відпочивати. Але всі члени родини вирушають до різних місць.
за 360 км від будинку.
Познач на годиннику час прибуття на місце відпочинку кожного члена родини Іванових.
6. Ким працюють тата хлоп'ят і які тварини живуть у них удома, якщо:
Запиши відповіді в таблицю.
|
Саша |
Рома |
Ганна |
Юля |
Собака |
|
|
|
|
Кішка |
|
|
|
|
Канарка |
|
|
|
|
Черепаха |
|
|
|
|
Пекар |
+ |
— |
— |
— |
Шофер |
|
|
|
|
Учитель |
|
|
|
|
Листоноша |
|
|
|
|
7. Розв'яжи задачу.
У лісі на пеньках розмістилися 15 хитрих лисиць. Скільки зайців можуть сміливо сидіти під кущами, якщо лисиці здатні помітити довговухих тільки на відстані сусідніх клітинок по горизонталі або вертикалі?
8. Встанови закономірність і визнач, які числа мають бути в порожніх квадратах. Запиши їх.
9. Пронумеруй за порядком букви в слові аплодисменти і впиши відповідні цифри в квадратики поряд із буквами Віднови приклади.
10. Розділи коло на чотири рівні частини так, щоб сума чисел у кожній частині дорівнювала 13.
11. Впиши у вільні клітинки 0, 1 або 2 так, щоб сума чисел по горизонталі, вертикалі та діагоналі дорівнювала 3.
12. Розплутай головоломку. Сума чисел по вертикалі та по горизонталі має дорівнювати 10. Ти можеш використовувати числа 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. Кожне число в кожному конкретному випадку ти можеш використати лише один раз.
13. На малюнку є помилка: один мінус три не може дорівнювати двом. Але спробуй перемістити всього один сірник, і дія буде виконана правильно.
14. Тітка Катерина шукає номер телефону свого племінника. Допоможи їй. Тобі відомо, що:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. Впиши в кожний кружечок 1, 2 або 3 так, щоб сума чисел по горизонталі, вертикалі та діагоналі була однаковою. Пам'ятай: в усіх кружечках повинні бути однакові цифри.
16. Котра тепер година, якщо від початку доби минуло в два рази менше часу, ніж залишилося до її кінця?
17. Котру годину показує годинник, коли обидві його стрілки спрямовані в протилежні боки і показують ціле число годин?
18. Якщо о 12 год дня йде дощ, то чи можна чекати, що через 36 год буде сонячна погода?
19. У порожні клітинки впиши відповідні цифри так, щоб усі чотири приклади було розв'язано правильно. Жодна з цифр не повинна повторюватися.
20. Котра тепер година, якщо від восьмої години ранку минула третина того часу, що залишився до дванадцятої години ночі?
21. Який зараз день і котра година, якщо від дев’ятої години суботнього вечора до теперішнього часу хвилинна стрілка зробила рівно 40 обертів?
22. У дівчинки стільки ж братів, скільки й сестер, а в хлопчика з цієї сім'ї братів немає. Скільки в цій сім'ї хлопчиків і скільки дівчаток?
23. У батьків було 3 дочки, у кожної з них було по 2 брати. Скільки всього дітей у цій сім'ї?
24. Дідуся звуть Григорій Васильович, його онука — Андрій Віталійович. Як звуть батька онука?
25. Двоє батьків, двоє синів та дідусь з онуком піймали по 6 окунів, а всього 18. Як це могло статися?
26. У сім'ї троє дітей: Андрійко, Маринка і Галинка. їм відповідно 5, 8 і 13 років. Скільки років кожному з них, якщо одна дівчинка ходить до дитячого садка, а Маринка старша за Андрійка?
27. У Юрка було 13 зошитів а в Андрійка 10. У кожної з двох дівчаток — Оленки та Тетянки зошитів було більше, ніж у одного з хлопчиків, але менше, ніж, у другого, причому більше було в Тетянки. Скільки зошитів було в кожної дівчинки?
28. Троє хлопчиків — Мишко, Сергійко та Сашко живуть в одному під'їзді на різних поверхах; п'ятому, сьомому та восьмому. Михайлик живе не нижче за Сашка, а Сергійко — не вище за Сашка. Хто з хлопчиків на якому поверсі живе?
29. На столі між ручкою і олівцем лежить лінійка. Чи можна, не перекладаючи її, зробити так, щоб вона стала крайньою?
30. З коробки, у якій 7 червоних і 5 синіх олівців, навмання беруть олівці. Яке найменше число олівців треба взяти, щоб серед них було не менш як два червоних і не менш як три синіх?
31. У ящику лежать 12 білих і 9 чорних кульок, які відрізняються тільки кольором. Яку найменшу кількість кульок, беручи їх навмання, треба взяти, щоб серед них було не менш як 6 однакових за кольором?
32. 3 яблука і 1 диня врівноважують 10 персиків, а 6 персиків і 1 яблуко врівноважують 1 диню. Скільки потрібно взяти персиків, щоб урівноважити 1 диню?
33. Назвіть 5 днів підряд, не вживаючи чисел та назв днів тижня.
34. Чотири катери «Альбатрос», «Бригантина», «Вихор» та «Глобус» — відходять від причалу в різний час. «Альбатрос» відходить не першим, але раніше за «Вихор» та «Глобус», а «Глобус» не раніше за «Вихор». Розмістіть назви катерів, у тому порядку, у якому вони відходять від причалу.
35. Четверо хлопчиків — Дмитрик, Сашко, Ігор і Петрик — змагалися з бігу. Після закінчення змагань кожного запитали, яке місце він зайняв. Дмитрик відповів: «Я був не першим і не останнім». Сашко сказав: «Я був не останнім». Ігор: «Я був першим». Петрик: «Я був останнім». Три з цих відповідей правильні, а одна — ні. Хто був першим? Хто був останнім?
36. Переставте одне число в ряді 20, 17, 14, 5, 11, 8, 2, так, щоб усі числа були розташовані в певному порядку.
37. Спостерігаючи за світлофором біля свого будинку, Сергійко за деякий час нарахував, що червоне світло спалахувало 20 раз. Скільки за цей час (тобто між першим і останнім спалахом червоного) засвічувалося зелене світло і скільки жовте?
38. Четверо хлопчиків — Василько, Петрик, Сашко та Юрко, грали у перетягування каната. Юрко і Петрик легко перемогли Сашка з Васильком. Проте коли Юрко став у парі із Сашком, то вони мало не програли Василькові з Петриком. Коли ж Юрко з Васильком змагалися з Петриком та Сашком, то ніяка з цих пар не змогла перемогти іншу. Як розподіляються хлопчики за своєю силою?
39. У сім'ї четверо дітей: Сергійко, Іринка, Івась та Галинка. їм 5, 7, 9 і 11 років. Скільки років кожному з них, якщо один з хлопчиків ходить у дитячий садок, Іринка молодша за Сергійка, а сума років дівчаток ділиться на 3?
40. На одній будові працюють муляр, тесляр та маляр, їхні прізвища Борисенко, Іваненко, Петренко. У муляра нема ні братів, ні сестер і він менший за всіх на зріст. Петренко одружений із сестрою Борисенка і вищий на зріст за тесляра. Назвіть прізвища муляра, тесляра та маляра.
41. Майстер спорту Сивенко, кандидат у майстри Чорненко і першорозрядник Руденко зустрілися в клубі перед початком турніру. «Зверніть увагу, — сказав чорноволосий,— один з нас сивий, другий рудий, а третій чорноволосий, але ні в кого колір волосся не відповідає його прізвищу. Цікаво, чи не правда?»
«Ти правий»,— зауважив майстер спорту. Якого кольору волосся у кандидата в майстри?
42. Як, маючи дві посудини на 9 л і 4 л, принести з річки 6 л води?
43. З трьох однакових за зовнішнім виглядом кульок одна легша кожної з решти. Як одним зважуванням на шалькових терезах без гир знайти легшу кульку?
44. Як за допомогою шалькових терезів без гир відважити 14 кг цукру, якщо в торбинці є 16 кг цукру?
45. У ящику є 8 кг круп. Потрібно за допомогою терезів з шальками і двох гир по 200 г відважити 1 кг 900 г крупів. Як це зробити за допомогою не більш як двох зважувань?
46. Сергійко стверджував, що в цьому році буде місяць з п'ятьма неділями та п'ятьма середами. Чи правий він?
ЗАДАЧІ З ГЕОМЕТРИЧНИМ ЗМІСТОМ
1. Поділіть трикутник на: а) 2 трикутники; б) трикутник і чотирикутник.
2. Поділіть п'ятикутник на 3 трикутники.
3. У п'ятикутнику всі вершини сполучено відрізками прямих (з кожної вершини проведено 2 відрізки). На скільки частин поділився при цьому п'ятикутник? Які фігури є серед них? Скільки фігур кожного виду?
4. Двома відрізками поділіть чотирикутник на 3 частини так, щоб: а) усі вони були чотирикутники; б) усі вони були трикутники; в) один був чотирикутник і 2 трикутники; г) один був трикутник і 2 чотирикутники.
5. Двома відрізками поділіть чотирикутник на 4 частини так, щоб серед них були: а) усі трикутники; б) 2 трикутники і 2 чотирикутники; в) 2 трикутники і 2 п'ятикутники; г) 3 трикутники і 1 чотирикутник.
6. Із семи однакових паличок складіть 3 трикутники.
7. Із шести однакових паличок складіть квадрат і трикутник.
8. Полічіть, скільки всього трикутників на малюнку.
9. Яке найменше число однакових паличок треба узяти, щоб скласти один квадрат; два квадрати; три квадрати?
10. Є аркуш паперу. Як розрізати його на 5 частин одним розрізом?
11. Порівняйте кількість трикутників у кожній з фігур, зображених на малюнку.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. Скільки всього квадратів зображено на малюнку?
13. На які фігури може поділити пряма лінія прямокутник?
14. Сторони прямокутника 3 см і 2 см. Поділіть його на З квадрати.
15. Скількома способами можна з прямокутника, довжина якого 6 см і ширина 2 см, скласти новий прямокутник, розбивши даний на дві частини одним прямолінійним розрізом?
16. 5 точок розмістіть по 3 на кожному з двох відрізків.
17. Яке найбільше число прямих кутів може мати чотирикутник, що не є прямокутником?
18. Відомо, що в даному прямокутнику дві сторони, які утворюють прямий кут, мають однакові довжини. Чи є цей прямокутник квадратом?
19. Є три прямокутники: довжина і ширина першого 7 см і 3 см; другого — 4 см і 2 см; третього — 5 см і 4 см. Чи можна із цих прямокутників скласти квадрат?
20. Є три квадрати: довжина сторони першого 6 м, другого — 3 м, і третього теж 3 м. Чи можна із цих квадратів скласти прямокутник?
21. З п'яти однакових паличок складіть два трикутники і один чотирикутник.
22. З десяти однакових паличок складіть: а) два квадрати; б) три квадрати.
23. 3 десяти однакових паличок складіть три квадрати так, щоб, вилучивши 2 палички, можна було дістати 2 квадрати.
24. Уздовж межі ділянки квадратної форми потрібно посадити 10 тополь, порівну вздовж кожної сторони. Як це зробити?
25. Квадрат можна розрізати на 4 однакові частини. Розріжте квадрат на 5 однакових частин.
28. Замкнена ламана лінія складається з чотирьох відрізків. Які фігури вона може утворювати?
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
1. Лісіцина І.С. Математика: Різнорівневі завдання. 4 клас / І.С. Лісіцина — Х: Торсінг плюс, 2006. – 64 с.
2. Гришко А.А. Розвивальні завдання для початкової школи: Робочий зошит для 3 класу / А.А. Гришко, А.І. Лазарєва — Х.: Видавництво «Ранок», 2010. – 64 с.
3. Друзь Б.Г. Творчі вправи з математики для початкових класів: Посібник для вчителів / Б.Г. Друзь – К: Рад. шк., 1998. — 144 с.
4. Клименченко Д.В. Збірник вправ з математики для початкових класів: Метод. посібник / Д.В. Клименченко. — К.: Рад. шк., 1987. – 96 с.
1