Завдання, що містять відомості про здоровий спосіб життя, покликані зацікавити учнів питаннями здорового способу життя людини, а вчителю по ходу виконання завдань можуть допомогти у систематизації знань.
Завдання засновані на фактичному матеріалі і складені таким чином, щоб учні звикали цінувати, поважати і берегти своє здоров'я. У ході розв’язування завдань учні дізнаються багато нових фактів про своє тіло, особливості його існування та розвитку на різних етапах життя, можуть поглянути на основні життєві процеси очима математика.
Математичний зміст завдань відповідає проходженню програми протягом навчального року, завдання різноманітні за змістом і рівнями складності і дозволяють використовувати матеріали на різних етапах уроку.
Задачі з математики для 5–6 класів
-
Складіть діаграму за наведеними даними.
Експерти Всесвітньої організації охорони здоров’я вважають, що на здоров’я сучасної людини впливають такі чинники:
на 20 % — спадковість;
на 20 % — стан довкілля;
на 10 % — медичне забезпечення;
на 50 % — спосіб життя, який веде людина.
-
Складіть діаграму за наведеними даними.
Типові захворювання учнів 6–9 класів (%):
карієс — 20,4–22,4;
порушення постави — 11,4–12;
травми, опіки — 4,6–5,7;
захворювання нервової системи — 1,8–3;
погіршення зору — 18;
ГРВІ — 30;
зайва вага — 38.
-
Один допитливий учений підрахував, що в 1 г бруду з-під нігтів міститься 38000000 мікробів, а щоб захворіти, достатньо проковтнути частину. Скільки ж це мікробів?
-
Підраховано, що в кабінеті на початку уроку знаходяться приблизно 452 400 мікробів. А до кінця уроку їх кількість збільшується в 5 разів. Скільки мікробів заселяють кабінет до кінця уроку, якщо його не провітрювати на перервах?
-
За кожен вдих-видих людина поглинає 20 кисню і виділяє 175 вуглекислого газу. Обчисліть, скільки поглинуть кисню і виділять вуглекислого газу учні вашого класу.
-
Відомо, що в середньому курців мають захворювання легенів. Знайдіть кількість хворих, якщо курців 500.
-
Норма добової потреби учнів у різних вітамінах складає в середньому 125 мг. Одна скурена сигарета знищує 20 % вітамінів. Скільки міліграмів вітамінів краде в себе той, хто курить?
-
Кожна скурена сигарета скорочує життя курця. Загалом курці скорочують собі життя на 15 %, що складає 8,4 року. Яка середня тривалість життя в Україні?
-
Медиками встановлено, що для нормального розвитку дитини, якій Р років (Р меньше18), вона повинна спати t годин на добу, де t визначається за формулою t=16 - . Знайдіть t(6), t(10), t(11).
-
З позицій здорового харчування, кожного дня п’ятикласник повинен вживати 0,4 кг овочів без урахування картоплі. Відомо, що хом’як збирає на зиму близько 90 кг гороху. Хто більше і у скільки разів з’їдає овочів: людина за рік чи хом’як за зиму?
-
Через куріння отримали різні захворювання 60 осіб. Підлітків серед них у 2 рази більше, ніж дорослих. Скільки підлітків могли залишитися здоровими?
-
Коли людина скурила одну сигарету, у кров потрапило 3 мг нікотину. Скільки нікотину надійде в кров, якщо людина скурить 14 сигарет? (Смертельна доза — 50–100 мг)
-
Визначте, скільки відсотків свого річного доходу витрачає на сигарети людина, яка скурює одну пачку на добу, якщо пачка сигарет коштує 9 грн. 50 коп., щомісячна зарплата становить 3000 грн. (у місяці 30 днів).
-
Щоб бути здоровою, людина повинна вживати щодня 3 г білків на кожні 4 кг своєї ваги. Обчисліть кількість білків, необхідну для дитини масою 44 кг на один день.
-
Розв’язавши рівняння, ви дізнаєтеся, яка кількість вітамінів потрібна кожній дитині на добу.
60:x=20 (В6); 1600:x=4 (ВС);
50−х=48 (В2); 5⋅х=350 (С);
4⋅х=40 (В3); x−8=7 (Р);
20:x=10 (В1); 120−х=118 (В2).
-
Перевірте, чи правильно розв’язані приклади. Складіть за допомогою символів діаграму «^» — так, «_» — ні.
-
-
-
-
-
-
-
-
Якщо відповідь правильна, прочитайте слово.
_
|
^
|
^
|
_
|
^
|
_
|
^
|
^
|
В
|
І
|
Т
|
А
|
М
|
І
|
Н
|
С
|
-
Дітям 11–15 років на кожен кілограм своєї маси необхідно вживати на день 2,6 г білків, жирів — 2,3 г, вуглеводів — 10,4 г. Обчисліть, скільки повинен вживати на день білків, жирів і вуглеводів хлопчик 12 років, маса якого 36,9 кг (білків — 95,94 г, жирів — 84,87 г, вуглеводів — 383,76 г). Обчисліть, скільки повинен кожен з вас вживати жирів, білків, вуглеводів, узявши для розрахунку свою вагу.
-
Дитина 7–14 років повинна за добу обов’язково вживати продукти тваринного походження. Необхідно розрахувати, скільки за добу дитина повинна вживати молока, м’яса, сиру, якщо сухого сиру в 5 разів менше, ніж м’яса, а м’яса в 3 рази менше, ніж молока. Уся добова норма становить 420 г.
-
Мінімально необхідний учневі 10–12 років об’єм молочних продуктів по відношенню до всього об’єму рідини на день складає 3:20. Скільки молочних продуктів (молоко, кефір, ряжанка) повинен випити учень, якщо в денний раціон входить 2 літри рідини?
-
Порахуйте, скільки енергії витрачено під час написання контрольної роботи, якщо під час письма людина на 1 кг своєї маси витрачає 6,3 кДж на годину.
-
Виробництво зубних щіток розпочав 1780 року англієць Вільям Едіс. Скільки років минуло відтоді?
-
Ваня прокинувся, коли годинник показував 7 годин 10 хвилин ранку. Йому знадобилося:
-
12 хвилин на умивання, 9 хвилин на сніданок, 6 хвилин на прибирання кімнати, 25 хвилин на вправи на фортепіано, 20 хвилин на дорогу до школи.
-
Скільки вільного часу залишилося у Вані перед уроком, якщо уроки починаються о 8 годині 30 хвилин ранку?
-
На заняття в предметних гуртках п’ятикласник витрачає за тиждень доби. Скільки часу витрачає учень на заняття в предметних гуртках?
-
День п’ятикласника починається о 7 годині ранку і закінчується о 21 годині. Оптимальні інтервали між їжею — 3 години. Скільки разів на день повинен харчуватися учень? Визначте час приймання їжі, враховуючи, що останній прийом має бути не пізніше ніж за 1 годину 30 хвилин до сну.
-
Микола на виконання домашнього завдання витрачає 25 % робочого часу (8 год), а Сергій у 2 рази більше того часу, який витрачає Микола. На скільки годин більше часу на виконання домашнього завдання витрачає Сергій, ніж Микола?
-
Розкладіть число 216 на два множники так, щоб їх сума дорівнювала 30. До більшого числа додайте одиницю, а від меншого числа відніміть одиницю, і ви дізнаєтеся, у які години працездатність найвища.
-
Здоровий сон підлітка складає доби. Сон Світланки складає доби. Обчисліть, скільки годин спить Світланка і чи буде її сон здоровим.
-
За нормою на кожного учня в класі повинно припадати не менше як 4,5 м2повітря. Скільки учнів можна розмістити в класі, довжина якого 8,4 м, ширина менша від довжини в 1,4 рази, а висота в 1,5 рази менша від ширини.
-
В 100 г повітря, що вдихається 20,94 г кисню, а в 100 г повітря, що видихається 16, 26 г кисню. На скільки грамів кисню в 100 г повітря, що видихається, менше, ніж у 100 г повітря, що вдихається?
-
Лежачи спокійно людина вдихає 15 л кисню за 1 годину, коли читає книжку мовчки – в 1,16 рази більше, а коли читає вголос – в 1,48 рази більше, ніж лежачи спокійно. Яка потреба людини в кисні в цих випадках?
-
Одне дерево каштану очищає зону довжиною 0,1 км, шириною 0,012 км і висотою 0,01 км. Скільки кубічних метрів повітря очистять від автомобільних вихлопних газів 25 каштанів, посаджених уздовж дороги від зупинки “Спаська” до зупинки ”Мікрорайон” ?
-
1 га зелених насаджень вбирає за добу 0,28 т вуглекислого газу, виділяючи при цьому 0,22 т кисню. Скільки вуглекислого газу вбирають зелені насадження ботанічного саду площею 20 га та виділяють кисню?
-
Учень 6 класу за 5 днів з’їдає 1 кг яблук. Скільки днів потрібно, щоб з’їсти 300 кг яблук? Скільки друзів йому треба покликати на підмогу, щоб за 100 днів винищити весь урожай?
-
У 100 г чорної смородини міститься приблизно 250 міліграм вітаміну С (1мг=0,01г). Визначте вміст вітаміну С в грамах на 1 кг чорної смородини. Скільки добових доз вітаміну С для дорослої людини замінює 1 кг чорної смородини, якщо 1 добова доза складає 0,05 г?
-
Капуста при засолці втрачає 20% своєї ваги. Чи досить 12 кг свіжої капусти, щоб квашеної капусти вийшло 10 кг?
-
Щоб заквасити 3 кг капусти, необхідно приготувати маринад об’ємом 1155г, який містить цукровий пісок, соняшникову олію, гірчицю або брусницю, мариновані кісточкові плоди у відношенні 80:60:1:50:40. Визначте скільки грам кожної речовини додають в маринад?
-
Мінімальний необхідний 12-літньому школяреві об’єм молочних продуктів відноситься до всього об’єму рідини, що випивається за день, як 3:20. Скільки молока, кефіру або ряжанки повинен випивати шестикласник, якщо всього в день в його раціон входить 2 л рідини?
-
Маса вітаміну С, щоденно необхідна людині, відноситься до маси вітаміну Е, як 4:1. Яка добова потреба у вітаміні Е, якщо вітаміну С ми в день повинні вживати 60 міліграм?
-
Співвідношення в раціоні маси ковбас і сосисок до маси м’яса і риби повинне бути не більш, ніж 2:5. Скільки грам ковбасних виробів в тиждень не пошкодять здоров’ю, якщо всього за тиждень школяр з’їдає 2,1 кг м’ясних, рибних і ковбасних блюд?
-
У 100 грамах м’яса міститься 14 грамів білка. Скільки м’яса та м’ясопродуктів необхідно з’їсти за день, якщо добова норма білка – 70 грамів?
-
У Світовому океані в 1 кг води міститься 35 г солі. У Чорному морі – кількості солі в 1 кг води Світового океану, а в Мертвому морі - 130% кількості солі в 1 кг води Чорного моря. Скільки солі міститься в 1 кг води Мертвого моря?
-
Морська вода містить 6% солі. Скільки необхідно узяти води, щоб одержати 42 кг солі?
-
Вага мозку дорослої людини приблизно 1400 г, а семирічної дитини – 1250 г. На скільки відсотків сформувався мозок людини за перші 7 років життя?
-
Для приготування салату необхідно три частини редьки, дві частини картоплі, одну частину яєць і 250 г майонезу. Скільки грамів картоплі потрібно для приготування салату, якщо маса всього салату – 850 г?
-
Маса мозку горили складає 23% маси мозку людини. Яка маса мозку горили, якщо мозок людини важчий на 1 кг 540 г?
-
Кількість вітаміну А, що міститься в 100 г чорної смородини, складає 18% від маси вітаміну А, що міститься в 100 г горобини. Скільки міліграмів вітаміну А міститься в 300 г горобини, якщо в 200 г горобини й у 400 г смородини разом міститься 13,6 мг вітаміну А?
-
У 100 г полуниці 70% вітаміну С, що міститься в 100г чорної смородини. Скільки міліграмів вітаміну С міститься в 1 кг полуниці, якщо в 0,5 кг смородини його міститься на 600 г більше, ніж у 0,5 кг чорної смородини?
-
Одна сигарета руйнує 25 мг вітаміну С. Відомо, що якщо людина знаходилася в накуреному приміщенні протягом 1 години, то це рівноцінно 4 скуреним сигаретам. Скільки людина втратила вітаміну С, якщо вона знаходилася в накуреному приміщенні впродовж 2 годин?
Отже, практика роботи показує, що впровадження в урок форм, методів і прийомів роботи, що поєднує розумову діяльність з фізичною активністю, призводять не тільки до зміцнення та збереження здоров'я дітей, але і дозволяє активізувати пізнавальний інтерес учнів, підвищує мотивацію до навчання, зберігає необхідний рівень формування якості знань.
Такі уроки виховують, стимулюють у дітей бажання навчатися, бути здоровими, вчать їх відчувати радість від досягнень, викликають у них позитивну самооцінку.
-
Баран О. І. Математичні мініатюри. — К.: Ленвіт, 2007;
-
Бевз Г. П. Математика: Підручник для 6 класу. — К.: Генеза, 2006;
-
Губа Л. А. Нетрадиційні уроки математики. — Х.: Основа, 2006;
-
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. – К., Постанова Кабінету Міністрів України №24 від 14.01.2004;
-
Ензельт О. Уроки математики у 6 класі. – Т., Підручники і посібники, 2007;
-
Корнієнко Т. Л. Тиждень математики в школі. — Х.: Ранок, 2008;
-
Крицман В.А., Станцо В.В. Энциклопедический словарь юного химика. – М., Педагогика, 1990;
-
Малахова Р.С. Целебные растения: Справочник. – М., РИПОЛ КЛАССИК, 2002;
-
Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір М.С. Математика: Підручник для 6 класу. – Х., Гімназія, 2006;
-
Солодченко Л.І. Розвиток життєвих компетентностей на уроках математики: на основі принципу історизму та прикладної спрямованості. – Т-Х., Ранок, 2011;
-
Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня,затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 року № 405;
-
Стадник Л. Г. Математика. 6 клас: Плани-конспекти уроків. — Х.: Веста, 2005;
-
Чижова О.І. Самостійні роботи з математики 5/9 класи. – Х., Основа, 2005.