Фрагмент уроку "Уявлення про десятковий дріб"

Про матеріал
Матеріал можна використати при поясненні теми "Уявлення про десятковий дріб" у 5 класі
Перегляд файлу

Тема. Уявлення про десяткові дроби.

Мета: формувати поняття про десятковий дріб; уміння записувати й читати десяткові дроби, спираючись на знання розрядів десяткового дробу.

 

Учитель пропонує дітям послухати казку про родину зайчиків

В одному лісі жила родина зайчиків. Одного осіннього дня Хитрий розбудив усіх, кого зміг і потяг на грядки копати моркву. Спочатку все йшло чудово. Викопав морквину Хитрий, потім Пізнайко. А потім зайчики вирішили перепочити.  Хитрий витяг з кишені мірку і почав міряти моркву. Морквина Пізнайки була очевидно більшою, ніж здобич Хитрого. Але у Хитрого жевріла надія, що вимірювання покаже протилежне.

- дивіться, яка цікава довжина у моєї морквини – дві мірки! Тепер візьмемося за моркву Пізнайка.

 Мірка вмістилася двічі, та ще чималий шматок морквини залишився, але був цей шматок все ж таки менший від мірки.

- У моркви Пізнайка немає довжини! – зробив висновок Хитрий.

- як це немає? – образився Пізнайко. – Морква є, а довжини виходить немає. Моя морквина має довжину, більшу за дві мірки, але меншу за три.

 

Запитання учням: А як би ви виміряли довжину моркви?

 

 

  •          Я знаю, як виміряти мою моркву. Подивіться на мірку, на ній десять поділок. Отже морква має довжину дві цілих мірки і шість десятих частин.
  •          Що ще за десяті такі? – невдоволено мовив Хитрий. – Завжди Пізнайко видумує щось, що  ніяк не можна зрозуміти. А всі роблять вигляд, що розуміють.

Руденька  з Стрибунцем заперечили:

  •          А от ми якраз зрозуміли, тому що згадали торт… Його розділили на 5 рівних частин, і нам дісталося 2/5.
  •          Якщо ви все зрозуміли,- втрутився Хитрий, то скажіть, яка частина лавки пофарбована, - і показав на лавку під деревом.
  •          Лавка розділена на десять частин, отже одна частина – одна десята лавки, п’ять частин – п’ять десятих лавки.
  •          Здається зрозумів, - вигукнув Сіренький.
  •          О, - зрадів Зайчик-збирайчик, - морквині дві цілі мірки та 6 десятих частин та лавчині п’ять десятих – це також числа, так? Отже, треба мені їх помістити до моєї колекції «Нуль та натуральні числа»
  •          Але назва твоєї колекції буде вже інша.
  •          Чому це? – запитав Зайчик-збарайчик.
  •          Тому що за допомогою натуральних чисел ми рахуємо палички, мітки, камінці, тобто будь-які цілі речі! Отже, числа 5 десятих і 2 цілих 6 десятих зовсім не натуральні.
  •          А які?
  •          Ой я знаю, - заплескала в долоні Руденька, - якщо вони з’являються при дробленні будь-якої речі на частини, то вони називаються дробами, а оскільки дробимо на 10 частин, то такі дроби назвемо десяткові.
  •          А як ти здогадалася? – захопливо промовив Пізнайко.
  •          Чесно кажучи, я просто згадала одну книгу з бібліотеки, на якій написано «Десяткові дроби».
  •          Цікаво, а як десяткові дроби записуються? – запитав Зайчик-збирайчик. – Тими ж самими цифрами, що й натуральні, чи, може іншими?
  •          Підемо додому, там і дізнаємося. – скомандував Пізнайко.

 

Поки зайчики поспішають додому, давайте ми спробуємо відповісти на запитання. Очікувана відповідь: записати звичайним дробом.

 

  •          Ось зараз дізнаємося, - сказав Зайчик-збирайчик, і відкрив книгу. І дійсно прочитав: Десяткові дроби записуються так: 2,6; 0,5. Кома ставиться після цілої частини.

Пізнайко запропонував розглянути складаний метр, який він знайшов у інструментах . Якщо цей метр розкласти, то утвориться залізна лінійка, довжина якої 1 м, а складається цей метр з десяти однакових шматочків. Як називається десята частина метра?

1 дециметр.

Задача Пізнайки

Знайти довжину відрізка якомога точніше. Але при цьому виконати вимогу: у відповіді має бути слово дециметр.

Білохвостик подивився і сказав:

  •          Цілих дециметрів не набралося – нуль цілих… Є десяті частини дециметра, їх 8. А ще соті, їх 3. 8 разів по 0,1 дм та ще 3 рази по 0,01 – точніше не вказати на цій лінійці.
  •          Правильно! – Пізнайко потиснув руку Білохвостику. – запишемо число в розрядну таблицю:

тисячі

сотні

десятки

одиниці

,

десяті

соті

 

 

 

0

,

8

3

Отримали число 0,83 – число в якому після коми стоять дві цифри, отже у нас є розряди після коми, і вони влаштовані так само, як і розряди до коми: 0,83 = 8*0,1 + 3*0,01, - завершив думку Пізнайко.

  •          Отже, ми отримали новий вид дробів – сотенні дроби? – запитала Руденьк.

 

  •          А ще 0,83дм можна подати як 0,8 дм, до яких приєднали 0,03 дм, додав

Пізнайко.

- ти хочеш сказати, що 0,83 = 0,8 +0,03? – із сумнівом промовив Хитрий .

  •          - саме так, - підтвердив Пізнайка. – і читається так: нуль цілих вісімдесят три сотих.

Давайте залишимо друзів і зробимо висновок.

1) Десятковим дробом можна записати як правильні дроби ( = 0,3; 

= 0,07), — тоді в цілій частині ми маємо 0 (нуль цілих), так і непра­вильні дроби, (попередньо виділивши в них цілу частину, і мішані числа ( = 4 = 4,3).

2) Під час запису звичайного правильного дробу десятковим необхідно
одразу перевірити, чи співпадає кількість цифр чисельника із
кількістю нулів знаменника (якщо ні — дописати необхідну кількість
нулів перед чисельником у дробовій частині).

 Запишіть у вигляді десяткового дробу: ; ; ; .

 Прочитайте десяткові дроби: 1,6; 12,8; 5,24; 6,325; 0,5; 0,05; 0,005. Прочитайте дроби: 0,5; 0,05; 0,005; 0,0005.

 

docx
Додано
3 жовтня
Переглядів
63
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку