Відділ освіти, молоді та спорту Ратнівської райдержадміністрації
Районний методичний кабінет
НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня - дитячий садок» с. Жиричі
Марина Літвинович
2019
Відділ освіти, молоді та спорту Ратнівської райдержадміністрації
Районний методичний кабінет
НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня - дитячий садок» с. Жиричі
Марина Літвинович
Збірник завдань з хімії
7 клас
2019
Збірник завдань з хімії 7 клас, – М.В. Літвинович, Посібник. – Жиричі, 2019. 74 с. : іл.
Посібник містить завдання, які призначені для перевірки рівня навчальних досягнень учнів, активізації навчальної діяльності учнів 7 класів й розроблений відповідно до програми з хімії для загальноосвітніх навчальних закладів, яка ґрунтується на Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти.
Завдання розроблені для кожної теми, які можна використати для групової, фронтальної та індивідуальної роботи учнів. Збірник містить фотозавдання, які допоможуть актуалізувати пізнавальну діяльність учнів та закріпити вивчений матеріал.
Посібник може бути використаний у роботі вчителів хімії та учнів 7 класів.
Автор-упорядник: М.В. Літвинович, вчитель хімії НВК «ЗОШ І – ІІІ ступеня – дитячий садок»
Рецензент: Л.І. Охрімук, заступник директора з навчально-виховної роботи
Схвалено методичною радою НВК «ЗОШ І – ІІІ ступеня – дитячий садок» с. Жиричі, протоколом № 3 від «03» січня 2019 р.
Зміст
Вступ |
|
Хімія — природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі. Короткі відомості з історії хімії… |
6 |
Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії, маркуванням небезпечних речовин. Правила безпеки під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії …………………………...… |
7 |
Тема 1. Початкові хімічні поняття |
|
1.1 Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Молекули. Атоми. Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії …………….………..……………………………….... |
13 |
1.2 Фiзичні властивості речовин. Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). Способи розділення сумішей.. |
15 |
1.3 Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність хімічних елементів у природі. Ознайомлення з періодичною системою хімічних елементів…………..... |
21 |
1.4 Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів. Хімічні формули речовин. Прості та складні речовини. Багатоманітність речовин... |
29 |
1.5 Метали й неметали. Металічні та неметалічні елементи…………………………………………………... |
34 |
1.6 Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів. Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук… |
38 |
1.7 Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою............................................................ |
41 |
1.8 Масова частка елемента в складній речовині….……… |
43 |
1.9 Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Хімічні властивості речовин...... |
45 |
1.10 Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння…....... |
49 |
Тема 2. Кисень |
|
2.1 Повітря, його склад…………………….…………..…… |
52 |
2.2 Оксиген. Поширеність Оксигену в природі. Кисень, склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню…………...…………………………..... |
52 |
2.3 Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню…............... |
54 |
2.4 Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами (вуглець, водень, сірка, магній, залізо, мідь). Реакція сполучення……….……………………….. |
56 |
2.5 Поняття про оксиди, окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). Умови виникнення та припинення горіння ……………..…………………………....………… |
56 |
2.6 Взаємодія кисню зі складними речовинами (повне окиснення метану, гідроген сульфіду)………………..…. |
58 |
2.7 Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню.................................................................................. |
59 |
Тема 3. Вода |
|
3.1 Вода, склад молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода – розчинник ……………………….….. |
61 |
3.2 Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина.…………………….…………………………….. |
62 |
3.3 Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Виготовлення розчину………………………... |
63 |
3.4 Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори………………..........…... |
67 |
3.5 Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах…................ |
71 |
Список використаних джерел………………...……………. |
74 |
Вступ
Хімія — природнича наука.
Речовини та їх перетворення у навколишньому світі.
Короткі відомості з історії хімії.
Завдання
Учням пропонується написати вірші про хімію, чи виписати із літератури.
Проводиться на етапі уроку: - закріплення знань. Учням ставиться проблемне запитання. «Якби не було хімії». Відповіді обговорюються і оцінюються.
Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії, маркуванням небезпечних речовин. Правила безпеки під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії.
Завдання
Тестові завдання
а) вживати їжу;
б) бігати та ходити по класу;
в) йти до умивальника у випадку потрапляння будь-якої речовини на шкіру;
г) змішувати невідомі речовини.
а) відразу після видачі учителем реактивів;
б) після інструктажу по техніці безпеки;
в) після вивчення досліду та дозволу вчителя;
г) коли сам забажаєш.
а) помахом руки тримаючи пробірку з речовиною на відстані;
б) струснувши пробірку піднести близько до носа;
в) нахилитися над пробіркою;
г) не можна нюхати жодних речовин.
а) це неестетично;
б) заважаєш оточуючим;
в) можна забруднити робоче місце;
г) можливе отруєння хімічними препаратами, які потрапили в їжу.
а) залити водою;
б) подути на полум’я;
в) засипати піском;
г) накрити ковпачком.
а) самому прибрати робоче місце;
б) залишити всі речовини та обладнання на столі;
в) залишки розчинів і речовин злити чи зсипати у спеціальну посудину;
г) помити руки.
Фотозавдання
а)б)в)
г)д)е)
є)ж)з)
а) б)
а) б) в)
а)б)в)
а) б)
а)б) в)
г)д) е)
є) ж) з)
Тема 1. Початкові хімічні поняття
1.1 Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Молекули. Атоми. Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії.
Завдання
а) природних речовин;
б) штучних речовин.
а) речовин молекулярної будови;
б) речовин немолекулярної будови.
1. каблучка а) скло;
2. склянка б) ртуть;
3. зошит в) золото;
4. термометр г)папір.
1. цвях а) деревина;
2. свічка б) скло;
3. стілець в) залізо;
4. ваза г) парафін.
Фотозавдання
а)б)в)
а)б)в)
а)б)в)
1.2 Фiзичні властивості речовин. Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). Способи розділення сумішей.
Завдання
а) візульно;
б) експериментально.
а) крейди;
б) води;
в) питної соди;
г) цукру.
а) цукру та піску;
б) води та олії;
в) заліза та міді;
г) крейди та питної соди.
а) харчову соду та пісок;
б) сірку й залізні ошурки;
в) нашатирного спирту та води.
а) кисень, повітря, вуглекислий газ;
б) дистильована вода, водень, цукор;
в) мінеральна вода, мідь, кухонна сіль;
г) граніт, азот, питна сода.
а) пісок і тирса;
б) залізо і сода;
в) сіль + вода + крейда;
г) рослинна олія + вода + сіль;
ґ ) залізний порошок + вода + пісок;
д) тирса + вода + спирт.
На правильну відповідь учні роблять один плеск долонь, на неправильну два.
Наприклад: Визначити чисті речовини: річкова вода, сірка, вільне від пилу та вологи повітря, кисень вуглекислий газ, сметана, залізо, мідь, морська вода, спирт, золото, дистильована вода, крохмаль, грунт, алюміній.
Фотозавдання
а) б) в)
г) д) е)
є)ж) з)
и) і) ї)
й)к)л)
м) н) )
а)б)в)
а) б) в)
г)д) е)
є) ж) з)
а)б)в)
г) д) е)
а) б) в)
1.3 Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність хімічних елементів у природі. Ознайомлення з Періодичною системою хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
Завдання
Cl, N, Fe, F, O, Mg, Al, P, H, Ca, Na, Zn, Cu, S.
1. О а) Калій;
2. К б) Ферум;
3. Са в) Кальцій;
4. Fe г) Оксиген.
Завдання: написати символи хімічних елементів, що зустрічаються у тексті: «Кілька тисяч років тому людству були відомі сім хімічних елементів: Аурум, Аргентум, Плюмбум, Меркурій, Ферум, Купрум, Сульфур. Повільно накопичувалися відомості про хімічні елементи. У XVII сторіччі були відкриті Фосфор, Цинк, Карбон, а у наступному (XVIII ст.) – Хлор, Оксиген, Нітроген, Гідроген і ряд інших. З розвитком хімії кількість заново відкритих елементів швидко зростала. У ХІХ столітті стали відомі Алюміній, Кальцій, Калій, Натрій, Магній, Флуор і багато інших. Сьогодні відомо 113 хімічних елементів».
а)
Символ елемента |
Назва |
Порядковий номер |
Ar |
№ періоду |
№ групи, головна чи побічна підгрупи |
Заряд ядра |
Кількість електронів |
Кількість протонів |
|
Манган |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
І група |
|
|
|
б)
Символ елемента |
Назва |
Порядковий номер |
Ar |
№ періоду |
№ групи, головна чи побічна підгрупи |
Заряд ядра |
Кількість електронів |
Кількість протонів |
|
Нітроген |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
ІV група, головна підгрупа |
|
|
|
Mg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
197 |
|
|
|
|
|
Завдання 1.
Завдання 2.
Завдання 3.
Завдання 4.
Завдання 5.
Завдання 6.
Завдання 7.
Завдання 8.
Завдання 9.
Завдання 10.
Із запропонованих літер скласти назви хімічних елементів: н, а, р, б, й, т, к, г, у, л, д, м, і, о.
Учні по черзі називають хімічні елементи, причому остання (або передостання) буква в назві одного служить першою буквою назви наступного елемента. Розпочинають з назви елемента, порядковий номер якого №1 (гідроген). Гра зупиняться коли жодень учень не може назвати елемент.
Написати репортаж на тему «Хімічні елементи в організмі людини».
«Хімічні елементи названі на честь учених, на честь країн».
Випишіть по горизонталі назви хімічних елементів, що розпочинаються з літери «Н».
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Малі пустуни H, C, P, S, K, Ca, Mg, Fe, Zn, Pb, Cl, O, N, Cu, Ag, B, F, Ba, I переплутали всі літери у своїх назвах. Допоможіть їм відновити свої імена із запропонованих літер. Якщо ви все зробите правильно, то з літер, які залишаться, складеться назва хімічного елемента, названого на честь видатного російського хіміка. Слова ламаються під прямим кутом і не перетинаються.
К |
І |
Д |
Р |
А |
Л |
Ь |
Й |
И |
Н |
О |
Р |
А |
Г |
Н |
О |
К |
І |
Ц |
І |
Ц |
К |
У |
У |
Р |
Б |
О |
Г |
Й |
Й |
Г |
Н |
М |
П |
Л |
Й |
Ф |
О |
Н |
Е |
І |
М |
А |
Р |
У |
Л |
Ф |
О |
Ф |
С |
С |
І |
Ц |
Й |
І |
Е |
М |
Ю |
Й |
Д |
О |
Р |
И |
Л |
К |
А |
Л |
Ф |
Б |
У |
І |
Р |
О |
К |
М |
Г |
І |
К |
У |
Г |
О |
М |
Б |
А |
И |
С |
У |
Т |
Д |
М |
П |
Е |
Р |
Н |
О |
Б |
Г |
Е |
Н |
Н |
Р |
У |
Р |
Н |
Т |
І |
Р |
Й |
Х |
Л |
Г |
Е |
А |
Р |
Г |
І |
Р |
У |
М |
І |
Р |
О |
Р |
А |
М |
Е |
Н |
Д |
Е |
Л |
Е |
В |
Мандруючи Періодичною системою, ви зустрінете немало назв хімічних елементів, що містять літеру «А» та «Н». Впишіть ці назви у запропоновані таблиці.
а) |
|
А |
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
б) |
А |
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
в) |
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
г) |
Н |
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
Н |
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
1.4 Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів. Хімічні формули речовин. Прості та складні речовини. Багатоманітність речовин.
Завдання
а) N2, Cl2, O2, O3, Al;
б) Cu, H2O, CaO, H2SO4;
в) H2O, MgO, Cu, H3PO4;
г) HCl, H2O, H2SO4, NaOH.
а) Fe, CuO, CO2, H2, Fe, CaC2, KCl, N2;
б) ZnCl2, NH3, Ba, SO3, Br2, N2O3, P.
3Al, 8O3, 6CO2, 4N2, C, 6F2, SiO2, 2H, 2H2.
а) три атоми Калію,один атом Фосфору. чотири атоми Оксигену;
б) два атоми Натрію,один атом Силіцію,три атоми Оксигену;
в) чотири атоми Гідрогену,два атоми Фосфору,сім атомів Оксигену.
Робота в парах. Учні записують прості та складні речовини. Виграє учень, який закреслить квадратик з трьома однаковими хімічними речовинами.
КОН |
N2 |
H2CO3 |
СuО |
Na2O |
CO2 |
Sі |
Ca3P2 |
HNO3 |
Виготовити із пластиліну моделі молекул простих ( H2, O2, Cl2 ) і складних ( H2О, CO2, NaCl) речовин. Атоми різних елементів повинні мати різний колір і різний розмір.
Дана гра допомагає закріпити знання про хімічні формули речовин, відводиться певний час (2-3 хв.)
Записати у вигляді хімічних формул:
Вчитель виготовляє картки з написами хімічних формул і прикріплює їх на спину кільком учням. Учень, не знаючи яка формула прикріплена на нього, має визначити за допомогою поставлених ним запитань.
Наприклад:
Називати прості і складні речовини, учні піднімають руку тільки тоді, коли називається складна речовина: сульфур (VI) оксид, сірка, нітратна кислота, фосфор (V) оксид, гелій, магній силікат, марганець, літій оксид, мідь, натрій нітрат, магній, кисень, хлор, барій фосфат, хлоридна кислота, йод, плюмбум гідроксид, олово, кремній.
Прості речовини |
Складні речовини |
|
Метали |
Неметали |
|
|
|
|
O2, Sn, C6H12O6, Si, Al, Br2, ZnS, Na, Al2(SO4)3, F2, H2O2, H2, Pb, V2O5.
Уважно роздивіться таблицю і визначте, скільки разів у ній зустрічаються записи, які означають:
2H |
2O2 |
CO2 |
2PH3 |
2Cl |
O2 |
O3 |
H2 |
2CO2 |
N2 |
4O2 |
O |
2O |
3CO2 |
2SO2 |
Cl2 |
CO |
2Cl |
4N |
4CCl4 |
N2 |
2N |
HNO3 |
4H2 |
H2O |
2H |
4Br2 |
4O |
S |
4NO |
2Cl2 |
HPO3 |
4NO2 |
CH4 |
3CO |
HCl |
N2O |
CS2 |
2HCl |
H |
2H2O |
2CH4 |
Фотозавдання
а) б) в)
г) д) е)
а) б) в)
г) д) е)
є) ж) з)
и) і) ї)
а) б) в)
г) д) е)
є) ж) з)
и) і) ї)
1.5 Метали й неметали. Металічні та неметалічні елементи, їх розміщення в періодичній системі.
Завдання
а) За температури нижче 13,2 °С__________ перетворюється на сірий порошок.
б) Станіт – це мінерал, що містить __________.
в) З ____________ виготовляють білу жерсть, яку використовують для виготовлення консервних бляшанок.
г) У складі молекул олов’яної кислоти міститься лише один атом ______.
а) ______ - газ, якого в повітрі міститься найбільше.
б) Молекула_______ складається із двох атомів ________.
в) Сполуки _______ потрапляють у рослини із грунту.
г) _______ погано розчиняться у воді.
а) Відомо понад 1400 мінералів, до складу яких входить ______.
б) ______ - газ, який необхідний для дихання.
в) У тілі дорослої людини масова частка ______ становить приблизно 65%.
г) Молекула _____ складається з двох атомів ______.
а) _______ - тугоплавкий метал, який притягуться магнітом.
б) Для запобігання корозії вироби із _______ покривють фарбами, лаками, мастила.
в) Завдяки ______ гемоглобін, а отже й кров, мають червоний колір.
г) _______ - це один із найважливіших металічних елементів.
Який з трьох елементів зайвий?
а) Na, Fe, S.
б) O, N, K.
в) P, Mg, Cl.
г) Ag, Cu, C.
Фотозавдання
а) б) в)
г) д) е)
а) б) в)
г) д) е)
а) б) в)
г) д) е)
а) б) в)
г) д) е)
1.6 Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів. Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук.
Завдання
а) FeBr3, Mg3N2, Mn2O7, SnO2, CuО, Cu2О, Cl2O7, Na2S, CH4, SnO;
б) AlCl3, HCl, CCl4, CO2, CaCl2, SiH4, PbO, Na3N, BaO, Ca3P2, SO3, FeCl3, NaI, CaS, HF, Cu2O.
а) оксидів – сполук, до складу яких входить Оксиген;
б) сульфідів – сполук, до складу яких входить Сульфур, ураховуючи, що Сульфур у них має валентність ІІ;
в) хлоридів – сполук, до яких входить Хлору, якщо Хлор має в них валентність І.
Клас ділиться рядами на групи, учні кожної групи по черзі виконують завдання біля дошки. Перемагає та команда, що перша дійде до фінішу. Завдання: визначити валентність елементів у формулах бінарних сполук.
Гра проводиться у групах. На гранях двох кубиків зображено по два знаки хімічних елементів, з яких потрібно скласти формулу речовини за валентністю. Учні по черзі викидають кожен свій кубик, записуючи формули на дошці. За правильну формулу – 1 бал. (Учні заздалегідь виготовляють кубики.)
III II IV I I II VI II
а) Fe O, C H, Na S, S O ;
II II IV I III II IV II
б) Mg O, Si H, B O, S O ;
II II I I II I VIII II
в) C O, K Cl, Pb I, Os O ;
III II I III I II IV II
г) Al S, Na P, Ag O, Sn O ;
III I III II I I IV II
д) Al Cl, B O, H I, C O .
Фотозавдання
а) б) Са ═ О в)
г) д) е)
є) ж) з)
и)і) ї)
й) к)л)
1.7 Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою
Завдання
а) склад – два атоми Нітрогену та п’ять атомів Оксигену;
б) склад – два атоми Алюмінію та три атоми Сульфуру;
в) склад – два атоми Гідрогену, один атом Сульфуру та чотири атоми Оксигену.
Учні об’єднуються в групи , виконують завдання і презентують результат. Кожна команда одержує пакет стікерів з формулами речовин. Члени команд повинні наклеїти на аркуш паперу стікери з формулами за валентністю першого елемента. (Виконані завдання порівнюють, виправляють помилки)
Na2O, N2O3, CuO, N2O5, SO3, MnO2 (групі 1,3,5)
CrO3, MgO, Cu2O, Al2O3, P2O5, SiO2 (групі 2,4,6)
Фотозавдання
а) б) в)
г) д) е)
є) ж) з)
и) і) ї)
й)к)л)
м) н) о)
1.8 Масова частка елемента в складній речовині
Завдання
а) PbO2 Pb3P2;
б) Fe2O3 FeF2;
в) K2SO4 KNO3;
г) Cu(NO3)2 CuCl2.
а) Al – 53%, O – 47%;
б) S – 40%, O – 60%;
в) Na – 59%, S – 41%;
г) N – 26%, O – 74%;
д) K – 85%, Si – 15%;
е) Mg – 13%, Br – 8%;
є) Ba – 35%, I – 65%;
ж) Ca – 40%, C – 12%, O – 48%;
з) К – 39,7%, Mn – 27,9%, O – 32,4%;
и) Ag – 77%, P – 7%, O – 15%;
і) Fe – 37%, S – 21%, O – 42%;
й) P – 22,5%, Cl – 77,45%.
Учням пропонуються задачі за варіантами:
І варіант: Напишіть формулу сполуки, що складається з одного атома Натрію, одного атома Нітрогену і трьох атомів Оксигену. Обчисліть масові частки елементів у сполуці та масове співвідношення.
ІІ варіант: Напишіть формулу сполуки, що складається з двох атомів Калію, одного атома Карбону і трьох атомів Оксигену. Обчисліть масові частки елементів у сполуці та масове співвідношення.
а) m(Fe) : m(S) = 7:8;
б) m(S) : m(O) =1:1;
в) m(Cu) : m(S) = 4:1;
г) m(Br) : m(O) = 10:3;
д) m(Fe) : m(O) = 21:8;
е) m(Ca) : m(C) = 10:6.
1.9 Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Хімічні властивості речовин.
Завдання
а) випаровування води; и) танення криги;
б) обвуглення скалки; і) скисання молока;
в) іржавіння цвяха; ї) горіння вугілля;
г) вибух динаміту; й) підгоріння їжі на сковороді;
д) горіння сірника; к) бродіння виноградного соку;
е) згіркнення масла; л) пожовтіння листя на деревах;
є) горіння спирту; м) подрібнення шматка крейди;
ж) утворення хмар; н) плавлення шматка олова;
з) гасіння вапна; о) кристалізація солі.
Учитель зачитує приклади хімічних і фізичних явищ. Учні піднімають руки, коли йдеться про хімічне явище. Той, хто швидше всіх підняв руку, заробляє 1бал.
а) Природні процеси
б) Умови початку хімічних реакцій
_________ ________ _______ _______
_________ ________ _______ (якщо це газ)
в) Ознаки протікання хімічних явищ
______ Зміна ______ Утворення Поява _________
______ ______ ______ або розчинення ______ _________
_____ ____ _____ __________ _____ _______
Фотозавдання
а) б) в)
г) д)е)
є) ж) з)
и) і) ї)
й) к) л)
м) н) о)
а) б) в)
г)д) е)
є) ж) з)
и) і) ї)
й) к) л)
1.10 Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння.
Завдання
а) K + O2 = K2O;
б) Na + Cl2 = NaCl;
в) KClO3 = KCl + O2;
г) Li+ H2O = LiOH + H2;
д) Al + H2SO4 = Al2(SO4)3 + H2;
е) Na2O + H2O = NaOH;
є) SiO2 + HF = SiF4 + H2O;
ж) Al2O3 + Fe = Fe2O3 + Al;
з) Pb(NO3)2=PbO + NO2+O2;
и) N2 + H2 = NH3.
а) Al + F2 → AlF…;
б) Ca + N2 →Ca…N…;
в)SiH4 + O2 → SiO... + H2O;
г) FeO + Al →Fe + Al…O…;
д) AlBr3 + Cl2 →AlCl… + Br2;
е) H2S + O2→SO…+ H… O.
а) при взаємодії двох газів – кисню і водню – утворюється вода;
б) при взаємодії водню з хлором утворюється гідроген хлориду (HCl);
в) при згорянні вуглецю С утворюється вуглекислий газ;
г) при взаємодіїї карбону й водню утворюється метан (СН4);
д) при взаємодії заліза з хлором утворюється ферум (ІІІ) хлорид (FeCl3);
е) при взаємодії магнію з сіркою утворюється магній сульфід (MgS).
hv
а)AgCl → Ag + Cl2;
t, Pt
б) N2 + H2 → NH3 ;
MnO2
в) HgO → Hg + O2↑.
t
г) Fe2O3 + C → Fe + CO2;
t
д) Al + I2 → AlI3;
е) Na2CO3 + Ca(OH)2→ CaCO3↓ + NaOH;
Фотозавдання
а) б)
в) г)
д) е)
Тема 2. Кисень
2.1 Повітря, його склад
Завдання
а) атмосферне повітря необхідне для дихання;
б) повітря – це суміш газів;
в) у складі повітря найбільше міститься кисню;
г) тепле повітря опускається вниз;
д) тепле повітря піднімається вгору;
е) повітря добре проводить тепло;
є) від нагрівання повітря розширюється.
2.2 Оксиген. Поширеність Оксигену в природі.Кисень, склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню.
Завдання
Поступово біля стрілочок записати все, що пригадали про Оксиген.
а) …– проста речовина …;
б) вода утворена Гідрогеном і …;
в) молекула … складається із двох атомів …;
г) у результаті фотосинтезу рослини поглинають вуглекислий газ, а виділяють …;
д) … неохідний живим істотам для дихання;
е) … входить до складу великої кількості мінералів;
є) до складу молекули глюкози входить шість атомів … .
а) у вуглекислому газі;
б) в озоні;
в) у гашеному вапні Са(ОН)2;
г) у глюкозі С6Н12О6.
2.3 Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню.
Завдання
NaNO3, KNO3
t
KMnO4 t t HgO
O2
t, MnO2 MnO2
KClO3 H2O2
а) Ag2O → Ag + O2;
б) Mn2O7 → MnO2 + O2;
в) NO2 → NO + O2;
г) Cu(NO3)2 → CuO + NO2 + O2;
д) AgNO3 → Ag + NO2 + O2;
е) Ag2CO3 → Ag + CO2 + O2.
Фотозавдання
а) б)в)
2.4 Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами (вуглець, водень, сірка, магній, залізо, мідь). Реакція сполучення.
Завдання
а) C + O2 = д) Fe + O2 =
б) H2 + O2 = е) Cu + O2 =
в) S + O2 = є) P + O2 =
г) Mg + O2 = ж) Al + O2 =
а) … + … = CaO;
б) … + … = As2O3;
в) … + … = Li2O;
г) … + … = NO.
2.5 Поняття про оксиди, окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання)
Завдання
а) натрій оксид; е) хром (ІІІ) оксид;
б) купрум (ІІ) оксид; є) кальцій оксид;
в) стибій (V) оксид; ж) карбон (ІV) оксид;
г) ферум (ІІІ) оксид; з) фосфор (V) оксид;
д) хлор (ІV) оксид; и) алюміній оксид.
ZnO, HBr, P2O5, Cu(OH)2, Ca3(PO4)2, Ba(OH)2, SO2, H2SO4, H3PO4, Cu(OH)2, Na2O, HNO3, P2O5, Al2(SO4)3, KOH, SO3
а)
P2O5 |
NН3 |
H3PO4 |
Cu(OH)2 |
СО2 |
С7Н12 |
KOH |
HBr |
Н2О |
б)
CO |
Al2O3 |
SiO2 |
MgO |
P2O5 |
Na2O |
CuO |
Cl2O7 |
SO3 |
Фотозавдання
а) б)
в) г)
а) б)в)
2.6 Взаємодія кисню зі складними речовинами (повне окиснення метану, гідроген сульфіду, глюкози). Умови виникнення та припинення горіння.
Завдання
а) PH3 + O2 = д) Н2S + О2 =
б) СS2 + О2 = е) SO2 + O2 =
в) C12H22O11 + O 2 = є) CuS + O2 =
г) ZnS + O2 = ж) CuFeS2 + O2 =
Ознака |
горіння |
повільного окиснення |
Спільна |
|
|
Відмінна |
|
|
|
|
Фотозавдання
а)
г)
2.7 Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню
Завдання
Поступово біля стрілочок записати все, що пригадали про озон.
Фотозавдання
Тема 3. Вода
3.1 Вода, склад молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода – розчинник.
Завдання
Завдання: за допомогою пластиліну двох кольорів зробити чотири молекули води і розташувати їх на аркуші картону. Першій групі – воду в твердому стані, другій – рідкому, третій – газоподібному. Зробіть відповідні висновки.
а) вода в народній творчості (прислів’я, приказки, тощо);
б) цікаве про воду.
Поступово біля стрілочок написати все, що вам відомо про воду.
3.2 Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина
Завдання
а) розплавлені мідь масою 3 г і золота масою 7 г;
б) етиловий спирт масою 10 г і ацетон масою 25 г;
в) вода масою 30 г і оцтова кислота масою 70 г;
г) розплавлені алюміній масою 4 г і олово масою 12 г;
д) етиловий спирт масою 96 г і вода масою 4 г.
Запитання:
Фотозавдання
а) б) в)
г) д)е)
є) ж) з)
3.3 Кількісний склад розчину.
Масова частка розчиненої речовини. Виготовлення розчину.
Завдання
а) 200 мл води і 0,05 кг солі;
б) 2 кг калій хлориду KCl і 1 л води;
в) 0,07 л води і 2 г барій хлориду BaCl2;
г) 300 см3 води і 60 г цукру;
д) 0,04 дм3 води і 0,1 кг хлороводню HCl.
а) 20 г калій хлориду KCl у 200 г води;
б) 5 г кухонної солі NaCl у 80 мл води;
в) 0,2 т цукру у 1 м3 води;
г) 60 г купрум (ІІ) сульфату CuSO4 у 300 мл води;
д) 0,5 кг калій гідроксиду KOH у 400 г води.
а) 300 г розчину з масовою часткою солі 13%;
б) 250 г розчину з масовою часткою оцтової кислоти 6%;
в) 150 г розчину з масовою часткою цукру 25%;
г) 160 г розчину з масовою часткою калій нітрату KNO3 15%;
д) 340 г розчину з масовою часткою натрій сульфату Na2SO4 10%.
а) 160 г розчину солі з масовою часткою солі 0,125;
б) 210 г розчину цукру з масовою часткою цукру 14,3%;
в) 300 г розчину калій нітрату з масовою часткою солі 8%;
г) 350 г розчину натрій хлориду з масовою часткою солі 0,53;
д) 175 г розчину магній сульфату з масовою часткою солі 0,03.
Фотозавдання
а) б)в)
г)д)е)
а)
б)
а) б)в)
г) д) е)
є)ж)з)
3.4 Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори.
Завдання
а) Li2О + Н2О →… е) Na2O + Н2О →…
б) N2O5 + Н2О → … є) I2O5 + Н2О → …
в) Р2О5 + Н2О → … ж) CO2 + Н2О → …
г) ВаО + Н2О → … з) SO2 + Н2О → …
д) Сl2O7 + Н2О → … и) SrO + Н2О → …
а) KNO3 → O2 → Na2O → NaOH;
б) KClO3 → O2 → BaO → Ba(OH)2;
в) S → SO2 → H2SO3;
г) KMnO4 → O2 →P → P2O5 → H3PO4.
Фотозавдання
а) б)
в) г)
а) б) в)
г) д) е)
а)
б)
3.5 Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах.
Завдання
Завдання: на Землі дуже багато води. Чому ж людство потерпає від її нестачі? Назвіть основні фактори, що роблять воду непридатною для використання.
Фотозавдання
а)
б)
в)
Список використаних джерел:
Інтернет-сайти:
1