ЗМІСТ
Вступ. ................................................................................................................................... 2
Предмет шкільної історії. Засоби пізнання історії учнями/ученицями..................... 2
Про заснування Києва......................................................................................................... 2
Нестор Літописець......................................................................................................... 2
Розділ І................................................................................................................................. 2
Науки, що вивчають минуле............................................................................................. 2
Історія людини й родини – частина історії України. Історія як наука про розвиток людства ............................................................................................................................... 2 Допоміжні історичні дисципліни. ................................................................................... 2
Історичні дослідження як діалог наук. Види Історичних джерел.............................. 2
Джерела історичної інформації....................................................................................... 2
Критичний аналіз джерел історичної інформації......................................................... 2
Значення археології для дослідження минулого. Як працюють археологи.
Культурний шар та археологічна культура................................................................... 2
Минуле світу в археологічних пам’ятках. Археологічні скарби України. Трипільська культура............................................................................................................................... 2
Писемні пам’ятки та їх дослідження. Найвидатніші писемні пам’ятки людства.2
Етнографічні дослідження............................................................................................... 2 Фольклор як історичне джерело. ..................................................................................... 2 Сучасні історичні джерела ............................................................................................... 2
(фото, відео, аудіо)............................................................................................................. 2
Розділ ІІ. Історичний час і простір................................................................................. 2
Розвиток уявлень про лічбу часу в народів світу та на теренах України................... 2
Одиниці вимірювання історичного часу (ера, тисячоліття, століття, рік). Лічба
часу в історії. ....................................................................................................................... 2
Способи упорядкування хронологічних даних: лінія часу, хронологічна таблиця,
синхронізована таблиця.................................................................................................... 2
Розвиток систем літочислення. Літочислення в сучасному світі............................. 2
Історія світу та України на лінії часу............................................................................ 2
Історична карта (мапа). Навчальна історична карта, атласи, контурні карти.
Правила роботи з контурною картою............................................................................ 2
Розвиток уявлень людини про світ.................................................................................. 2
Історичний простір на картах упродовж історії......................................................... 2 Українські землі на картах упродовж історії. Території розселення українців у
світі ...................................................................................................................................... 2
Розділ ІІІ. Історична наука й історична пам’ять......................................................... 2
Становлення історичної науки........................................................................................ 2
Описи історії в донаукові часи (від давнини до XVII ст.).............................................. 2
Становлення історії як науки. Наука історія на сучасному етапі.............................. 2
Історичні дослідження на теренах України.................................................................. 2 Видатні українські історики. Музеї та архіви. .............................................................. 2 Формування історичної пам’яті. ..................................................................................... 2
Міфи в історії. Усна історія............................................................................................. 2
Історія України в пам’ятках і пам’ятниках. Види пам’яток і пам’ятників............ 2
Розділ IV. Розвиток людства упродовж історії.............................................................. 2
Поява і розселення людини на Землі. Перші люди на українських теренах. ................... 2
Періодизація історії людства від давнини до сучасності (оглядово). Історія
України в контексті світових подій. Визначні історичні постаті. ........................... 2
Людина і довкілля протягом історії: господарювання, проблема ресурсів. Людина
як частина природи........................................................................................................... 2
Людина в спільноті. Розвиток людських спільнот від первісних громад до держави.
Особистість, сім’я, родина, громада. Родове дерево...................................................... 2
Народи, етноси та нації. Народи, які проживають на теренах України.................. 2
Розвиток системи регулювання суспільних відносин: табу, мораль, цінності,
закони. .................................................................................................................................. 2
Права та обов’язки людини. Права людини у правових пам’ятках людства й
України. Як захистити свої права в сучасному світі.................................................... 2
Світогляд, наукові знання та художня культура людства. Міфологія та релігія.
Атеїзм. Освіта та передача досвіду від покоління до покоління впродовж історії.. 2
1. Розгляньте хмаринку слів та спробуйте скласти визначення терміну «Історія». Запишіть це визначення.
2. Уважно розгляньте світлини. Про які події з минулого можна дізнатись?
3. Прочитайте текст. Поміркуйте, цей текст є легендою, міфом чи переказом про історичне минуле? Свою думку обґрунтуйте.
Поляни ж жили в ті часи окремо й володарювали родами своїми... І були три брати: один на ймення Кий, а другий Либідь. Кий сидів на горі, де нині узвіз Боричів, а Щек сидів на горі, яка нині — Щек, а третій — Хорив, і сестра їх — зветься Щекавицею, а Хорив — на третій горі, через що і прозвана вона Хоривицею. І збудували вони городок на честь свого старшого брата, й нарекли його Києвом. А навколо города був ліс і пуща велика, і ловили там звірів. І були ті мужі мудрими й тямущими, і називалися вони полянами, від них в Києві є
поляни й до сьогодні.
Києва був перевіз з тієї сторони Дніпра, тому й говорили: "На перевіз на Київ". Деякі ж, не знаючи, кажуть, що Кий був перевізником, бо нібито тоді біля
Проте коли б Кий був перевізником, то не ходив би до Царгорода. А втім, цей
Кий княжив у роді своєму і ходив він до царя — не знаємо лишень до котрого, але знаємо, що великі почесті, як оповідають, віддав йому той цар, при якому він приходив. Коли ж Кий повертався, прибув на Дунай і уподобав місце, і
збудував малий городок, і хотів осісти в ньому з родом своїм, та не дали йому навколишні мешканці. Отож і донині називають придунайці те городище Києвець. Кий же повернувся у свій город Київ, тут і скончався. І брати його Щек і Хорив, і сестра їх Либідь тут померли.
4. Порівняйте значення слова «Історія» як науки та навчального предмету.
Історія як наука
|
Спільне |
Історія як навчальний предмет |
|
|
|
1. Дайте визначення поняттям:
Історичне явище- це Історичні факти- це Історична подія - це
____________________ ____________________ ____________________
____________________ ____________________ ____________________
____________________ ____________________ ____________________
____________________ ____________________ ____________________
____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________
____________________ ____________________ ____________________
2. Розгляньте світлину та дайте відповіді на запитання:
1. Який
4. Яку галузь життя суспільства (культура, господарство, політичне життя, духовне (релігійне) життя) вона зображає?
За потреби можна скористатись інтернетом!
Бланк відповіді
Назва події |
|
Який історичний факт зображено на світлині? |
|
Коли відбулася зображена подія? |
|
Де відбулася зафіксована на світлині подія? |
|
Яку галузь життя суспільства (культура, господарство, політичне життя, духовне (релігійне) життя) вона зображає? |
|
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
2. Проаналізуйте хмаринку слів. Дайте визначення даним поняттям.
___________________________
___________________________ ___________________________
___________________________
___________________________
___________________________ ___________________________
___________________________
___________________________ ___________________________ ___________________________
___________________________
___________________________ ___________________________
3. У справі опису історії на допомогу історикам приходять різноманітні науки-помічниці. Пригадайте й поміркуйте, яким чином історику в пригоді можуть стати такі науки: етнографія, мовознавство, археологія, фізика, хронологія, математика, географія, нумізматика.
1. Дайте відповіді на запитання:
2. Виконайте дослідження запропонованих (вчителем/вчителькою або поданих нижче) історичних джерел. Скористайтесь пам’яткою.
Пам’ятка для дослідження історичного джерела
1. Уважно розгляньте джерело історичної інформації.
2. Встановіть, до якого виду історичних джерел воно належить.
3. Яку інформацію про минуле повідомляє дане історичне джерело. 4. Уявіть, що вам потрібно дослідити запропоноване джерело детальніше: поміркуйте й запропонуйте запитання, які варто поставити для більш ґрунтовного дослідження джерела; висловіть припущення, як і де можна довідатися інформацію про джерело за запропонованими вами запитаннями.
3. Поміркуйте, чи всім писемним джерелам можна довіряти? Укладіть пам’ятку «Як перевірити достовірність писемного джерела».
3. Розгляньте ілюстрації. Які із них можна використати розповідаючи про культурний шар, а які про археологічну культуру. Поясніть свою думку.
1. Поясніть, яка роль у дослідженні минулого Вікентія Хвойки та Бориса
2. Перегляньте відео. Про які памятки світової культури Ви дізнались? Яка із них знаходиться на території України?
1. Вітри історії переплутали літери у важливих словах. Допоможіть упорядкувати літери в словах, поясніть їхнє значення, запишіть ці слова.
ЕИНПМІС _____________________________________
ІРЄГФЛІИО____________________________________
НАГМЕТЕРП___________________________________
ЯІІКФІН _______________________________________
ПІІФЯОРКГТА__________________________________
ЛСИИОІПТ_____________________________________
2. Розгляньте алфавіт. Назвіть українські літери, які відповідають літерам грецького алфавіту.
3. Серед перелічених джерел оберіть види писемних джерел з історії України. Правильні відповіді обведіть.
4. Проаналізуйте хмаринку слів. Дайте визначення даним поняттям.
1. Розгадайте ребуси. Поясніть значення слів.
2. У чому полягає цінність науки етнографії для вивчення минулого?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________ _____________________________________________________________
_____________________________________________________________
1. Розгляньте світлини. У чому полягає унікальне значення фото- і кінодокументів для вивчення історії?
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________
_________________________________________________________________
1. Проаналізуйте хмаринку слів. Дайте визначення даним поняттям.
2. Позначте на лінії часу події свого життя: з минулого, і що, на вашу думку, відбудеться в майбутньому.
Минуле Теперішнє Майбутнє
3. Визначте, який із зображених годинників є: сонячним, пісковим, водяним, кишеньковим, наручним, баштовим, електронним. Розташуйте прилади для вимірювання часу в хронологічній послідовності — від найдавнішого до сучасного.
Способи упорядкування хронологічних даних: лінія часу, хронологічна таблиця,
синхронізована таблиця
1. Чому важливо знати хронологічну послідовність подій?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________ _____________________________________________________________
2.
Розгляньте систему сучасного літочислення.
Від якої події ведеться християнське літочислення?
_________________________________________________________________
Чому саме цю подію, на вашу думку, було обрано для позначення початку ери?
_________________________________________________________________ _________________________________________________________________
У який спосіб на шкалі часу позначено час до нашої ери та нашої ери?
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
3. За допомогою шкали часу розв’яжіть хронологічні задачі:
А. У 1989 р. урочисто святкували 500-річчя виникнення українського козацтва. Якого року сягає перша згадка про козаків у писемних джерелах?
Б. Міста Пантікапей і Ольвія (грецькі міста-держави на території сучасної України) були засновані в VІ ст. до н. е., місто Київ — у V ст. н. е. Скільки століть відділяють ці події?
В. Сьогодні вважається, що писемність виникла 5 тис. років тому. У якому тисячолітті це сталося?
1. Визначте століття для запропонованих дат. ( Щоб правильно визначити століття, потрібно до числа, що позначає сотні років, додати 1)
2. Розташуйте предмети у хронологічній послідовності ( від найдавнішого до сучасного).
А)
Б)
1. Проаналізуйте хмаринку слів. Дайте визначення поняттям.
2. Розляньте зображення. Зєднайте назви культурних епох з ними. На шкалі часу позначте культурні епохи у хронологічній послідовності.
3. Розмалюйте будиночок за таким планом.
2. Що означає «прочитати», «розшифрувати» історичну карту?
______________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
1. Розгляньте історичні карти ( Вавилонська карта світу 8-7 ст. до н.е., карта України Г. де Боплана 17 ст.). У чому різниця між ними. Порахуйте, скільки століть розділяють їх.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________ ______________________
2. Розгляньте зображення. Що таке державний кордон. Чи доводилось вам перетинати державний кордон України? Опишіть свої враження.
1. Поміркуйте, чи можна розповісти про країну за її державними символами.
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
2. Уявіть, що ви запланували мандрівку Україною. Вам потрібно прокласти маршрут подорожі. Позначте цей маршрут на контурній карті: Позначте і підпишіть свій населений пункт. Позначте на карті пункти призначення вашої подорожі: Львів, Софійський собор у Києві, П’ятницька церква у Чернігові, гетьманська столиця — м. Чигирин на Черкащині. Прокладіть маршрут подорожі, з’єднавши міста, які ви плануєте відвідати.
Розділ ІІІ. Історична наука й історична пам’ять
Становлення історичної науки.
Описи історії в донаукові часи (від давнини до XVII ст.).
1. На основі вивченого матеріалу, визначте, що спільного, а що — відмінного між історичними дослідженнями донаукового і наукового періодів розвитку історії як науки. Результати роботи фіксуйте в таблиці.
Донауковий період історичних досліджень |
Спільне |
Науковий період історичних досліджень |
|
|
|
2. Розгляньте зображення. Про яку науку йдеться? Дайте відповіді на запитання:
Що вивчає ця наука…?
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________ _________________________________________________________________
Хто досліджує…?
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________ _________________________________________________________________
З якою метою досліджують…?
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________ _________________________________________________________________
За допомогою чого досліджують…?
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________ _________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Становлення історії як науки. Наука історія на сучасному етапі.
Історичні дослідження на теренах України.
1. Дайте відповіді на запитання?
1. Розгляньте «Лінію часу». Перевірте, чи правильно зображено хронологічну послідовність. Виправіть помилки за допомогою стрілок або нумерації.
3. Розгадайте ребус. Дайте визначення відгаданому поняттю.
Давньоруські та козацькі літописи |
|
Спільне |
Відмінне |
|
|
3. Розгляньте світлини. Визначте, яким історичним подіям, історичним діячам вони присвячені.
4. Перегляньте відео, просканувавши код. Дізнайтеся, чи є «Праведники народів світу» у вашому рідному краї. Підготуйте коротку розповідь про одного з «Праведників народів світу» (на вибір) _______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________ _______________________________________________________________
____________________________________
3. Розгляньте карту та назвіть стоянки первісних людей. За допомогою легенди карти укладіть хронологічну послідовність появи первісних стоянок на території України.
___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________
___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________
___________________________________________________________________ __________________________________________________________
Періодизація історії людства від давнини до сучасності (оглядово). Історія України в контексті
світових подій. Визначні історичні постаті.
1. Складіть три-чотири запитання на тему « Як жили люди на теренах
3.
Пограйте в Instagram- лото. З’єднайте історичну епоху із зображеннями, що їм відповідає.
4. Розгляньте купюри. Якого історичного діяча на ній зображено? Знайдіть інформацію про його внесок у становленні нашої державності.
_________________________________________________________________ _________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
5. Проаналізуйте хмаринку слів. Дайте визначення поняттям.
6. Як ви розумієте вислів американського президента Авраама Лінкольна: «Демократія — урядування іменем народу і для народу»?
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________
7. Як ви розумієте слова українського співака К. Скрябіна:
як частина природи.
1.Розгляньте зображення. Опишіть життя первісних людей. Напишіть, що означає «привласнюючий спосіб господарювання»?
_______________________________________________________
_______________________________________________________ _______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________ _______________________________________________________ _______________________________________________________
2.Проаналізуйте хмаринку слів. Дайте визначення поняттям.
Людина в спільноті. Розвиток людських спільнот від первісних громад до держави. Особистість, сім’я, родина, громада. Родове дерево.
1. Уявіть, що вам потрібно впорядкувати тематичну експозицію «Найважливіші винаходи людства». Перевірте, чи правильно вказані культурні епохи людства в підписах до ілюстрацій. Запропонуйте, як можна змінити підписи та впорядкувати малюнки у хронологічній послідовності появи винаходів.
_______________________________________ _______________________________________
_______________________________________
_______________________________________ _______________________________________ _______________________________________
_______________________________________ _______________________________________ _______________________________________
_______________________________________
2. Проаналізуйте хмаринку слів. Дайте визначення поняттям.
3. Користуючись пам’яткою, створіть власне родове дерево.
Як створити родове дерево 1. Проведіть пошукову роботу: дізнайтеся у старших родичів, хто входив до вашого роду, підберіть фотографії родичів, підготуйте інформацію про кожного члена родини.
2. Підготовлені фотографії членів родини розкладіть таким чином: діти — це крона, батьки — гілля. Що нижче до коренів, то старші члени родини. Так виходить родове дерево.
3. Спробуйте, використовуючи підказки, визначити, хто кому із членів родини ким доводиться. Слова-підказки: дівер — брат чоловіка, зовиця — сестра чоловіка, невістка — дружина чоловіка, свекор — батько чоловіка, свекруха — мати чоловіка, тесть — батько дружини, теща — мати дружини, шурин — брат дружини, свояк — чоловік сестри дружини, свояки — чоловіки, одружені на сестрах.
4. Намалюйте на аркуші паперу родове дерево. На ньому вкажіть інформацію про членів родини: імена та прізвища, роки життя, місце проживання, рід занять або професія, місце в родинних зв’язках тощо.
5. Підготуйте розповідь про свою родину, використовуючи родове дерево. Представте свій проект у класі.
Для створення родового дерева пропонуємо скористатися сервісом MyHeritage (огляд сервісу за посиланням: https://goo.gl/dDdUKB).
1.Проаналізуйте хмаринку слів. Дайте визначення поняттям.
3. Розгляньте карту. Які етноси проживають на території України. Випишіть ті, які проживають у Вашому регіоні.
1.Поясніть значення слів: Табу-
__________________________________________________________
__________________________________________________________
Мораль-
__________________________________________________________
__________________________________________________________ Закон-
__________________________________________________________
__________________________________________________________
2. Розгляньте зображення. Визначте, якому історичному джерелу присвячена монета.
3. Назвіть основний Закон України та вкажіть дату його прийняття.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Права та обов’язки людини. Права людини у правових пам’ятках людства й України. Як
захистити свої права в сучасному світі.
1 . Якими правилами Ви найчастіше послуговуєтесь в житті?
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________
2 . До яких наслідків може призвести нехтування конституційними обов’язками?
_____________________________________________________________ _____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Дізнайтесь, коли і з якою метою було прийнято Конвенцію ООН про права дитини.
_____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________
_____________________________________________________________ 3 . Заповніть таблицю
Мої права |
Мої обов’язки |
|
|
Світогляд, наукові знання та художня культура людства. Міфологія та релігія. Атеїзм. Освіта та передача досвіду від покоління до покоління впродовж історії
1 . Проаналізуйте хмаринку слів. Дайте визначення даним поняттям.
2 . Уважно розгляньте ілюстрації. Чиє дозвілля вони ілюструють? Поміркуйте, під впливом яких занять людини виникли образи іграшок? Що спільного й чим різняться іграшки минулого та сучасності? Як ви думаєте, чому?
3 . Заповніть таблицю «Винаходи- дари Стародавнього світу»
Винахід |
Країна |
Як користуємось у сучасному світі |
|
|
|
4. Дайте відповіді на запитання:
|
|
|
|||||||||||
|
|||||||||||||