Мета навчальна: з’ясувати проблеми сучасного розвитку сільського господарства України; розглянути головні проблеми, пов'язані з використанням ґрунтів у народному господарстві, визначить заходи з охорони земельних ресурсів, підвищення родючості ґрунтів: з'ясувати особливості нового земельного кодексу України.
Мета розвивальна: розвивати в учнів творчу активність, допитливість, навички роботи з додатковою літературою; розвивати навички самостійної роботи з правовими документами; спонукати до активного мислення, розвивати елементи критичного мислення.
Мета виховна: виховувати господарське ставлення до земельних ресурсів нашої країни: виховувати почуття дбайливого господаря, любов і повагу до людей і праці.
Міжпредметні зв’язки: економіка, правознавство.
Тип уроку: комбінований з елементами інтеграції.
Прийоми та методи: метод вправ, проблемно-пошуковий, порівняльний, словесний метод, бесіда, аналіз, узагальнення.
Обладнання: атласи (карта ґрунтів України), Конституція України, Земельний кодекс України, додаткова література.
Основні терміни і поняття: земельні ресурси, рента, Земельний кодекс.
Хід уроку
Добрий день! Всі підготувались та налаштувались на урок?
Бесіда:
Учитель: тема нашого уроку «Земельні ресурси»
Відкриваємо зошити і записуємо тему.
Епіграфом сьогоднішнього уроку ми беремо рядки з вірша Є. Межелайтиса
«Из земли...
Из неё вся сущая красота,
А та красота, что еще грядёт,
Снова оттуда же придёт:
Из земли,
Только из земли»
Вступне слово вчителя географії
Земля... Народ ніколи не уявляв свого життя без землі. Та й хіба може бути інакше? Зі стародавніх часів люди вважати землю матір’ю, яка завжди зігріє своєю ласкою, поділиться своєю щедрістю, підтримає і захистить у лиху голину. Усе від землі - вважати наші предки. Життям і добробутом людина зобов'язана землі - матінці.
Земельне питання - одне з найскладніших і до цих пір повністю не розв'язаних питань в історії Людства.
Земля - сфера постійних конфліктів та одночасно - найцінніше, найбільше багатство.
Середовище існування Єдиний спосіб
різних організмів отримання їжі
Мінеральні ресурси та Рекреаційні зони
корисні копалини
Земельні ресурси - це землі, які використовуються або можуть бути використані в сільському чи лісовому господарстві, будівництві тощо.
(словникова робота в зошиті)
(Відповіді учнів)
Завдання
(таблиця на дощці)
Земельний Фонд України ( 603,7 тис. км2.)
Лісовий фонд Водний фонд 4% Сг. угіддя 70% Антропогенна Інші землі 17 % забудова, болота
заповідники піски, яри
7% 2%
Орні землі 61% Сіножатні й Сади й
Пасовища 7% виноградники 2%
Це данні за 2012 рік. А зараз відкриємо атласи і порівняємо з діаграмою розподілу земельних ресурсів за 2017 рік.
Давайте дамо відповідь на питання:
Учитель правознавства: Що називає Конституція України основним багатством? Земля є основним багатством країни і перебуває під особливою охороною держави, котра гарантує право власності на Землю.
В Конституції України, ст. 111, записано: «Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави».
Сьогодні ми будемо говорити про правове регулювання земельних відносин Земельним кодексом України та спробуємо знайти відповідь на проблемне питання:
- Чи сприятиме Земельний кодекс революційному становленню сільського господарства України?
(Питання записане на дошці)
Основним актом земельного законодавства є Земельний кодекс України, прийнятий Верховною Радою та підписаний Президентом України 25.10.2001 р., вступив у дію з 1.01.2002 року. Земельний кодекс України дає відповідь на питання, які виникають у повсякденному житті.
Знайдемо й ми на них відповідь.
Учні працюють з Земельним кодексом України (Учням на парту роздано запитання, та скорочені статті Земельного кодексу, потрібно дати відповіді на запитання)
Учитель: Згадайте відому загадку. Що у світі найбагатше? Земля. Гак, у народних уявленнях земля завжди була символом багатства. Земля є унікальним природним ресурсом, який нічим неможливо заміните. Проте її можна використовувати з різною метою: для вирощування сільськогосподарських культур, для будівництва і споруд тощо. Усе це альтернативне використання землі. Користувачі земель вносять рентну плату за спосіб її використання і одержання прибутку.
- Чи має альтернативу власник землі?
(Так, і він може здати в оренду, або залишити собі для власного використання, тобто різні форми власності)
Словникова робота в зошиті
Рента - ціна; яку одержує власник природних ресурсів від здачі їх в оренду.
Попит на природні ресурси, зокрема на землю, залежить від її якості.
(Родючість, близькість до ринків збуту, кліматичні умови)
Учитель економіки: 3 рентними відносинами тісно пов'язана піна землі. В багатьох країнах земля с об’єктом купівлі - продажу внаслідок узаконеної приватної власності на землю.
Земля - особливий товар. Її особливість полягає в тому, що вона є продуктом природи і на неї початково не затрачена праця. Згодом затрати праці на поліпшення якості землі постійно зростають. Ціна землі зумовлена не вартістю. а величиною доходу, який вона приносить своєму власникові - рентою.
Ціна землі в ринковій економіці постійно зростає.
За підрахунками економістів, ціна ріллі на меліоративних землях у Дніпропетровській області 3260 $(США) за 1 га., на зрошувальних 9748 $(США)
В Одеській області 2664 (7899) $(США) за 1 га.
Земля упродовж тривалого часу була власністю держави. А в 1999 році, згідно з указом Президента України передана у приватну власність; а в майбутьньому може стати предметом купівлі - продажу.
Учитель: За декілька днів ви отримати завдання провести соціологічне опитування серед батьків, сусідів, знайомих « За і проти приватизації землі.
Продаж землі»
(Відповідь учнів.)
Учитель: Процес перетворення землі на товар має позитивні і негативні риси. Давайте за допомогою таблиці, яка у вас на парті з’ясуємо позитивні та негативні риси перетворення землі на товар.
Позитивні риси перетворення землі на товар |
Негативні риси перетворення землі на товар |
і господаря землі (у такому разі і фермер не боїться споруджувати сільськогосподарські будівлі на землі, намагатися поліпшити якість землі, не маючи спадкоємців); |зможе продати її, вийшовши на пенсію й забезпечити собі належний рівень життя.
|
1. Можливість концентрації значної частини землі в руках кланового - тіньових структур і навіть іноземного капіталу (через підставних осіб), які спекулюватимуть земельними ділянками.
|
(Вибери свою позицію? Обговорення)
- На цьому наш урок закінчено!!!
Додаток
Виписки з Земельного Кодексу України
Б. для ведення особистого селянського господарства-не більше 2.0 гектара;
1) Використання землі в Україні є платним . Об’єктом плати за землю є земельна ділянка.
Пункт 13. На період до 1 січня 2015 року громадяни і юридичні особи можуть набувати право власності на землі сільськогосподарського призначення загальною площею до 100 гектарів . Ця площа може бути збільшена у разі успадкування земельних ділянок за законом.
2) Громадянам та юридичним особам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть безоплатно передаватись у власність замкнені природні водойми (загальною площею до 3 гектарів). Власники на своїх земельних ділянках можуть у встановленому порядку створювати рибогосподарські, протиерозійні га інші штучні водойми .
1) Власники та землекористувачі земельних ділянок повинні обирати такі способи використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення , при яких власникам , землекористувачам сусідніх земельних ділянок завдається найменше незручностей (затінення, задимлення, неприємні запахи , шумове забруднення то що).
У випадку проникнення коренів і гілок дерев з однієї земельної ділянки на іншу власники та землекористувачі земельних ділянок мають право відрізати корені дерев і кущів, які проникають із сусідньої земельної ділянки , якщо таке проникнення є перепоною у використанні земельної ділянки за цільовим призначенням .