(слайд №1)
(слайд №2)
Мета: познайомити учасників майстер-класу з інтерактивними технологіями, які можливо використати при проведенні уроку музичного мистецтва у 5 класі, вивчаючи творчість П. І. Чайковського.
Обладнання: мультимедійна презентація.
План проведення майстер-класу
І Привітання аудиторії.
Шановні колеги, вітаю Вас на своєму майстер-класі.
Я, Ліхман Віта Вікторівна, учитель музичного мистецтва та художньої культури Добропільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №19.
Хочу запропонувати Вам провести його у формі інтерактивного уроку музичного мистецтва, 5 клас. Тема «У музичному театрі: Балет». Роль учнів сьогодні я хочу запропонувати, колеги, вам.
ІІ Актуальність обраної теми.
Чому я обрала саме цю тему. Нове покоління, що зростає в епоху інформації, потребує принципово нових рішень у педагогічному вихованні
Завдячуючи впровадженню інтерактивних технологій на уроках музичного мистецтва, з'являється можливість на високому рівні проводити «нестандартні» уроки. Діти вчаться творчо мислити, фантазувати, аналізувати музичні твори.
III Мотивація навчальної діяльності .
Мета цього етапу: сфокусувати увагу учнів на проблемі й викликати інтерес до обговорюваної теми.
Сьогодні я хочу разом із вами потрапити у світ музики. А для цього нам потрібно всім по черзі промовити такий пароль: «Мені подобається звучання ….», а потім назвати той музичний інструмент, звучання якого вам подобається. Отже, пароль промовлено, і ми, друзі, потрапили в одне дуже цікаве місце…
(слайд №3)
Куди ми потрапили, дізнаємось, коли трішки по ньому помандруємо та виконаємо декілька цікавих завдань. І спочатку давайте заглянемо до оркестрової ями. (слайд №4)
І поки музиканти симфонічного оркестру пішли відпочивати, ми розглянемо, що ж цікавого тут знаходиться.
Музичні інструменти симфонічного оркестру поділяються на групи залежно від способу видобування звуків: струнні, вони звучать тоді, коли торкаються їхніх струн (слайд №5), духові, звучать коли в них вдувають повітря (слайд №6), ударні - коли в них ударяють (слайд №7), клавішні - при натисканні клавіш. (слайд №8)
Давайте зараз спробуємо виконати кластер із ключовим словом оркестр.
Струнні Духові
Оркестр
Клавішні Ударні
IV вивчення нового матеріалу.
А ось, до речі, повернулись і музиканти симфонічного оркестру і приготувалися до виконання музики. Нам із вами саме час зайняти місця у залі (слайд №9), хто бажає – в партер, хто бажає – в ложу чи амфітеатр, будь ласка!
Скажіть, будь ласка, хто пише музику для симфонічного оркестру?
Вірно, композитор. І сьогодні ми будемо слухати прекрасну музику із балету видатного композитора П.І.Чайковського. (слайд №10)
Знайомство з поняттям «балет». (слайд №11)
Пропоную скласти інтерактивну вправу «Асоціативний ланцюжок» із ключовим словом Балет. Зачитую історію виникнення балету і пропоную вибрати з тексту слова, які асоціюються з цим поняттям.
Розповідь:
Ось уже понад три століття французьким словом балет називають виставу, в якій поєдналися музика й танець, драматичне й образотворче мистецтво. Звідки ж веде свій початок цей вид мистецтва? Мабуть, від народних хороводів, сюжетних танців, де музика об’єднувалася з хореографією. Балет – це музична вистава, в якій дійові особи не розмовляють, як у спектаклі, не співають, як в опері, а спілкуються мовою танцю. Літературною основою балетної вистави, як і оперної, є лібрето. У створенні балету беруть участь танцівники й балетмейстер, симфонічний оркестр і диригент, художники по костюмах та художники-декоратори.
Балет, як і опера, зародився в Італії, де полюбляли й веселі танцювальні
сценки на карнавалі і пишні урочисті видовища з величавими танцями
знатних дам і кавалерів. У Франції в той самий час розквітло мистецтво
придворного балету та сформувалася його специфічна хореографічна мова.
Прагнучи зробити свій танець легким, повітряним, танцівниці намагалися
стати на кінчики пальців, що привело до винаходу пуантів.
Балет
Вистава
Музика
Танець
Драматичне мистецтво
Образотворче мистецтво
Хореографія
Лібрето
Танцівники
Балетмейстер
Симфонічний оркестр
Диригент
Художники по костюмах
Художники-декоратори
Пуанти
VI Сприймання музичних творів.
Розповідаю про видатного композитора П. І. Чайковського та його балет
« Лускунчик». (слайд №12)
Перед сприйманням всесвітньо відомого «Вальсу квітів» (слайд №13) пропоную провести аналогію між музикою, яка прозвучить, і віршем. За характером вірша потрібно визначити й характер музики.
Аналогії
Це бал! І знову квітне скрипка,
Несеться в вирі чарувань.
Я знову – мов маленька квітка
Із виром днів, думок бажань.
Захопить сяйво суконь осінь
Рука у руку, як колись.
Ось сукня – мов п’янкі мімози,
Ось – мов тюльпани, що зійшлись.
І кавалер галантно візьме
За руку й поведе у зал.
Чарівні ноти, наче пісня
Душі, наповнять ніжний бал.
Я захоплюся грою й танцем,
Манерами без самбо й сальс,
І не помічу, що у фраці
Зі мною танцював сам Вальс.
Після сприймання «Вальсу квітів» доцільно виконати синквейн.
(слайд №14)
1 рядок – тема, одне слово, іменник;
2 рядок – опис теми, два слова, прикметник;
3 рядок – опис дії, дієслово, три слова;
4 рядок – фраза з чотирьох слів, ставлення автора до теми;
5 рядок – одне слово, синонім до першого, висновок.
Перевірка синквейну (слайд №15)
На останньому, підсумковому етапі пропоную розв’язати кросворд, у якому використала терміни й поняття, які вивчили на цьому уроці і які допоможуть визначити місце нашого перебування.
- Ось і добігла кінця наша екскурсія. Ми побували в оркестровій ямі, із м’яких крісел партеру чи амфітеатру дивились балет. Де ж ми були? (слайд №16)
Кросворд:
1.Хто пише музику для симфонічного оркестру.(Композитор)
2. Вистава, в якій поєдналися музика й танець, драматичне й образотворче мистецтво.(Балет)
3.Автор Балету «Лускунчик».(Чайковський)
4. Мова спілкування в балеті.(Танець)
5.Літературна основа балетної вистави.(Лібрето)
Ключове слово - ТЕАТР.
Отже, ми сьогодні побували в театрі.
Дякую вам, дорогі колеги за допомогу і присутнім за увагу. (слайд №17)