Слово, музика, гітара
Мета. Довідатися про історію виникнення жанру пісенної поезії, про творчість В. Висоцького, звернути увагу на своєрідну єдність, притаманну жанру пісенної поезії – слово, музика, виконавець. Спрямувати захоплення музикою в русло здорового глузду. Виховувати музичний смак, любов; до поезії, пропонувати замислитися над проблемами життя, над вічними моральними цінностями.
Епіграф: Вот кто-то решив: «после нас – хоть потоп»,
Как в пропасть, шагнув из окопа,
А я для того свой покинул окоп,
Чтоб не было больше потопа…
В. Висоцький
Вступне слово вчителя.
Добрий день! Я рада бачити всіх вас й запрошую перегорнути разом сторінки літературно-музичного альманаху.
Що найголовніше для поезії різних часів, різних країн?
— Людина, гуманізм, дружба, братерство між людьми. Доброта, кохання. Все те, що хвилює людину, чим вона живе. І саме в служінні людині бачить найважливішу місію поезії поет-бард В.Висоцький, слова якого ми і взяли епіграфом до нашої зустрічі.
А наш літературно-музичний альманах кличе нас в світ поезії своєрідної — це подорож сторінками пісенної поезії або, як її ще називають авторської пісні.
Ми познайомимося з історією виникнення цього жанру поезії, з творчістю В. Висоцького.
Ми в повній мірі відчуємо єдність, притаманну жанру пісенної поезії: слово, музика, виконавець.
А поведуть нас сторінками пісенної поезії наші ведучі, літературознавці та музичні критики. А з своїми думками про ціну людської гідності та мужності, дружнього співчуття і розуміння, про радість зустрічей і сум розлуки, про світлі прагнення і надії на успіх до вас звернеться поет-співак — Володимир Висоцький.
Сторінка І.
1-а ведуча. Початок нашої розмови про авторську пісню пов'язаний з появою на світ самого жанру.
1937 рік. Зараз ця дата викликає певні асоціації. І, мабуть, як протистояння цьому страшному часу і з'являються перші авторські пісні.
Літературознавець. Цей же рік, 1937. Осінь. Москва. Два юнаки — учень Жора Лепський та студент-першокурсник Інституту філософії, літератури та мистецтва Павло Коган пишугь пісню. Мабуть, несподівано навіть для самих себе. І пишуть саме «для себе». Поки що є чотири рядки, які надихнули Когана:
Надоело говорить и спорить.
И любить усталые глаза.
В флибустьерском дальнем синем море
Бригантина поднимает паруса.
Музичний критик. Ось уже Жора підсідає до рояля, і через кілька годин сумісними зусиллями з'являється на світ пісенька, якій призначено було стати першою — першою авторською піснею. Не так важливо, чи була вона прекрасною чи середньою. Мабуть, було в ній багато поетичних неточностей, суперечливих образів, дитячого романтизму. Але пісня зажила своїм, вже ні від кого не залежним життям.
Один з її авторів — поет Павло Коган — загинув в 1942 році під містом Новоросійськом. Жора (тепер вже Георгій) Лепський живий.
Звучить пісня «Бригантина».
Сторінка II.
І жити ще надії до тієї пори, поки атланти небо тримають на кам'яних руках.
2-а ведуча. Для тих, хто не знайомий з авторською піснею, образ атлантів асоціюється з знаменитими кам'яними фігурами давніх гігантів, які стали певним символом головного храму мистецтв в Росії — Санкт-Петербурзького Ермітажу. Для тих, хто з авторською піснею знайомий, атлант — це герой дуже популярної пісні:
Літературознавець.
Когда на сердце тяжесть
И холодно в груди,
К ступеням Эрмитажа
Ты в сумерки приди,
Где, без питья и хлеба,
Забытые в веках,
Атланты держат небо
На каменных руках.
Стоят они, ребята,
Точеные тела,
Поставлены когда-то,
А смена не пришла.
Их свет дневной не радует,
Им ночью не до сна.
Их красоту снарядами
Уродует война.
Все зрозуміло і легко пізнається. Ермітаж. Фігури атлантів. Картина, створена словами. Оживає камінь, початковий пафос змінюється буденністю:
Вони «не боги — человеки», а ось і фінал, такий важливий для розуміння суті жанру: «І жити ще надії до тієї пори, поки атланти небо тримають на кам'яних руках».
Лунає пісня «Атланти».
Музичний критик. Ця пісня — одна з самих відомих. її виконанням закінчувалися концерти. Автор — дуже талановита людина. За фахом він вчений-геофізик, доктор наук Олександр Городницький.
Чіткий маршовий ритм відбиває гітара виконавця. Пісня підкоряє нас своєю енергією, переконує видимою образністю.
1-а ведуча. «Атлантами» часто називають перше покоління бардів — тих, чия творчість починалася в 40 — 50-і роки XX ст. їхні пісні — золотий фонд жанру, а самі вони і зараз користуються величезною популярністю. Ось ці імена: поет, прозаїк Булат Окуджава, поет Олександр Галич, актор, поет Володимир Висоцький, поетеса Новелла Матвеева, журналіст, поет, письменник, драматург Юрій Візбор, два професійних барди, які пов'язали своє життя з естрадою — поети Євген Клячкін і Юрій Кукін. Цей список можна продовжувати і продовжувати. Але зверніть увагу, що в цьому довгому списку є одне спільне для всіх визначення — поет. Поет, який створює незвичайний твір, в якому поєднується талант поета і композитора, співака і музиканта, актора. Кожний істинний бард — це маленький театр.
Сторінка ІІІ.
Электророяль мне, конечно, не пара,
Другие появятся с песней другой,
Но кажется мне не уйдем мы с гитарой
На заслуженный и нежеланный покой.
В. Высоцкий
Звучить пісня «Один музикант».
Літературознавець. Був час, коли скептики промовляли, що рік — два і його забудуть, як забувають багатьох модних співаків. Але вже більше двадцяти років звучить його голос — низький, хриплуватий, мужній, який увірвався у життя голосно і несамовито. В творчості поета кожний пізнав себе. Він жив в свій час, відчував його, співав про нього.
Перші пісні Володимира Висоцького з'явилися на початку шестидесятих. Вони легко співалися під гітару, вони йшли від життя і втручалися в життя. Приблизно за 20 років Висоцьким було написано більше 600 пісень. Тематика їхня дуже різноманітна. Це і соціальна сатира, де висміюються людські вади, це тема вірності й зради, справедливості і брехні. Це пісні про війну, в яких автор намагається оцінити себе, сьогоднішній день через призму тих подій. «А сини йдуть у бій», «Він не повернувся з бою» — це пісні про сильних і мужніх, добрих і щирих людей, яким можна довірити Батьківщину, і які завжди готові прийти на допомогу. Сміливі теми пісень Висоцького вимагали перебороти свій страх і нерішучість, вийти з покірного існування, «вирватись за прапорці», як у пісні «Йде полювання на вовків». Є. Євтушенко, почувши цю пісню на Далекій Півночі (де він в той час перебував в гостях у моряків) дає Висоцькому таку телеграму: «Слухав «Полювання на вовків». Чудово! Стаю перед тобою на коліна».
Одна з головних тем поезії В. Висоцького — це моральна формула ставлення до людських вад, це осмислення відношення до життя і місце митця в цьому житті. Моральним кредо, в якому життєві й мистецькі принципи тісно переплелися, можна вважати вірш-пісню «Я не люблю».
Учень читає вірш «Я не люблю».
Літературознавець. А ще Висоцький — лірик.
Я поля влюбленным постелю,
Пусть поют во сне и наяву!
Я дышу — и, значит, я люблю!
Я люблю — и, значит, я живу!
Країна любові Висоцького чудова. В ній живуть щасливі закохані люди.
Сам Висоцький тричі пережив спалах великої любові. Це любов до Ізи Костянтинівни Жукової, актриси театру ім. Лесі Українки, це глибокі почуття до Людмили Абрамової, яка подарувала Ви-соцькому двох синів. І ось його серце полонила французька піддана, чудова актриса Марина Владі. Вони були разом 12 років. Саме їй першій Висоцький співав пісні, які народжувалися. Тисячі кілометрів часто розділяли поета з його коханою. І ниточкою зв'язку ставав телефон. Рахунки за телефонні розмови були з тризначних цифр, але Висоцький говорив матері, що «гроші ми для того і заробляємо, щоб їх витрачати». Пісня «07» з'явилася одного разу увечері, коли він з нетерпінням чекав розмови з Парижем.
Звучить пісня «07».
Музичний критик. Пісні Висоцького приваблюють щирістю, сміливістю, образністю, напругою почуттів. Поета хвилюють ті самі проблеми, що і людей, які його оточують.
Авторська пісня для В. Висоцького — це настільки жива справа, він зразу стає єдиним організмом з тими, хто сидить в залі: «А ось який у цього організму пульс — таким він мені й передається. Все залежить від нас з вами». З цими словами звертався до своєї аудиторії сам Володимир Висоцький.
Звучить уривок з пісні «Кони привередливые».
2-а ведуча. XX ст. Шістдесяті, сімдесяті, вісімдесяті... Пісні поетів-бардів спалахували яскравими зірочками на фоні сірого пісенного неба. Проходять перші офіційні пісенні конкурси, з'являються клуби авторської пісні в Москві та Ленінграді. Але все ж таки авторська пісня не отримала офіційної підтримки. Кращі пісні залишилися, кращі автори — продовжували писати. Вероніка Доліна, Сергій і Тетяна Нікітіни, Вадим Єгоров, Олександр Розенбаум...
Не можна не погодитися з думкою Андрія Макаревича, що «є речі, які хочеться промовити неголосно і від себе особисто... Тихої музики і тихих слів залишається навколо нас все менше. А жаль».