«Жанри народних пісень. Календарно-обрядові пісні.

Про матеріал
Розробка уроку музичного мистецтва "Жанри народних пісень. Календарно-обрядові пісні". Орієнтовано на дітей з особливими освітніми потребами (дітей з вадами слуху).
Перегляд файлу

ПЛАН-конспект

уроку з музичного мистецтва у 6 класі:

 

 

 

Тема: «Жанри народних пісень. Календарно-обрядові пісні.

               Роль пісні в житті українців»

 

 

Мета             

  Навчальна::

вчити учнів розрізняти пісні за їх жанрами;

розвивальна:

розвивати уяву про різновид пісенних творів;

 виховна:

виховувати любов до української народної пісні, як до національної спадщини;

 корекційна:

сприяти формуванню чіткої артикуляції та правильної вимови.

 

Словник:

жанр

календарно-обрядові пісні

рефрен

імпровізація

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап.

1.Музичне привітання.

 Дзень-дзелень дзвонить дзвінок,

 Розпочався наш урок.

Добрий день, добрий день!

 

Соль, соль, мі, мі,

Соль, соль, мі

До, мі, соль,

Соль, мі, до.

/Діти співають під акомпанемент вчителя/

 

2.Налаштування учнів на роботу.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

- Діти, пригадайте, що таке народна пісня?

/Народна пісня – це віршований твір, що співається/

- Хто є автором народної пісні?

/Автор  невідомий, це колективна творчість народу/

 

Сьогодні ми продовжуємо працювати над українською народною піснею, познайомимось з різновидом народних пісень.

 

ІІІ. Оголошення нової теми уроку

 

Українські народні пісні дуже різноманітні за своїм призначенням  і за тематикою. І тому вони умовно поділяються на жанри. /Жанр-різновид/

 

Жанри народних пісень

 

Календарно-обрядове:

    Побутові:

Історичні:

веснянки,

гаївки,

купальські,

жниварські,

колядки,

щедрівки

колискові,

весільні,

про родину…

думи,

балади.

Сьогодні ми познайомимось з І жанром – календарно-обрядові пісні

Календарно-обрядові пісні – це пісні, які виконуються під час різних народних свят та обрядів.

Наприклад, на початку весни, коли засвітить тепле сонечко, дівчата, убравшись в білі сорочки та заквітчані віночки, водили хороводи та співали «Веснянки».  Навіщо?

Своїми піснями вони звертались до природних сил з проханням подарувати теплу весну та добрий врожай.

 

Тобто «Веснянки» - це пісні на честь весни і початку польових робіт.

 

Виконуючи певний обряд люди вірили в магічну силу цих календарно-обрядових пісень.

Веснянки та гаївки – пісні весняного циклу. Але вони відрізняються.

Веснянки співаються від Благовіщення і до літа, а Гаївки – тільки у часи Великодніх свят. 

 

IV. Робота над піснею «Веснянка»

 

Рефрен – повторення рядка або кількох рядків. Дуже часто в народних піснях використовується цей прийом (рефрен). В музичному творі рефрен, зустрічається в Рондо (рондо – хода по колу).

 

1.Послухайте пісню «Веснянка» і знайдіть в ній рефрен.

2.Робота над текстом та ритмом.

3.Відтворення ритму на музичних інструментах.

 

Особливості календарно-обрядових пісень

 

1.Віршована форма.

2.Існування мелодії та тексту в різних варіантах.

3.Виконання в поєднанні з танцями, іграми та драматургією.

 

Пісенна спадщина нашої країни дуже багата і різноманітна. Жоден зі слов’янських народів немає такої кількості пісень, хороводів, обрядів, як має наша Україна. Відомо, що нараховано пів мільйона народних українських пісень, а з них опубліковано і відомо 10% з усієї пісенної спадщини.

 

 

V. Підсумок уроку

 

1.Повторення матеріалу

- З яким жанром української пісні ми познайомились?

- Наведіть приклад календарно-обрядової пісні весняного періоду.

- Навіщо співались веснянки?

- Що таке рефрен в пісні?

 

2.Оцінювання роботи учнів на уроці.

 

3.Вихід з уроку під музичний супровід.

docx
Пов’язані теми
Музичне мистецтво, Розробки уроків
Інкл
Додано
16 березня 2023
Переглядів
2693
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку