«ЖИТТЄВИЙ ТА ТВОРЧИЙ ШЛЯХ В.СОСЮРИ. ПАТРІОТИЧНИЙ ПАФОС ПОЕЗІЇ «ЛЮБІТЬ УКРАЇНУ!»»

Про матеріал
конспект уроку з використанням ІКТ, цікавих методів та вправ, що даєзмогу зацікави ти учнів новим матеріалом
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок на тему

«ЖИТТЄВИЙ ТА ТВОРЧИЙ ШЛЯХ  В.СОСЮРИ. ПАТРІОТИЧНИЙ ПАФОС ПОЕЗІЇ «ЛЮБІТЬ УКРАЇНУ!»»

(Урок духовної причетності до рідної землі)

(8клас)

 

 

 

 

 

 

 

                                     Розробник:

                                                                                вчитель української мови

                                        та літератури

                                                                                 КЗ «Базар`янський ЗЗСО І – ІІІ ст.»

                                          А. І. Асютенко

Картинки по запросу любіть україну

 

 

 

 

 Тема. ЖИТТЄВИЙ ТА ТВОРЧИЙ ШЛЯХ  В.СОСЮРИ. ПАТРІОТИЧНИЙ ПАФОС ПОЕЗІЇ «ЛЮБІТЬ УКРАЇНУ!». (слайд№1)

    Мета: продовжити знайомити школярів з творчістю В.Сосюри, зосередити увагу на ідейно-художньому змісті його програмової поезії; проаналізувати образ України, ідею єдності з рідною землею; розвивати асоціативне мислення, вміння грамотно висловлювати свої думки, спостереження, робити висновки, узагальнювати навчальний матеріал; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття поваги, пошани до рідної України, її культури, звичаїв, образів, зневажливе ставлення до її загарбників, ворогів. (слайд№2)

   Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь

   Обладнання: портрет В.Сосюри,  оглядовий матеріал з життя та творчості письменника, бібліотечка його творів, відео на пісню Вікторії Сорочик «Пісня проУкраїну», відео на   пісеню «Любіть Україну», державні символи, матеріали для захисту проектів, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки),  ребус, квітка, рушнички – закладки, ноутбук, проектор, екран, планшет, презентація уроку.

   Міжпредметні зв»язки: народознавство, музика, історія, українська мова.

   Методи і прийоми: евристична бесіда, випереджальні завдання, робота з підручником, захист проекту, робота в групах, розгадування ребусу, інтерактивні методи «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Закінчи речення», «Проблемне запитання», «Кредит довіри», релаксація, рефлексія, логічний ланцюжок, літературна гра «Так чи ні», літературна гра «Буріме», творче завдання, індивідуальна робота з картками.

   Форми ІКТ: мультимедійна презентація,інтернет- ресурси (віртуальна подорож, аудіо – та відеоматеріали), QR – коди, буктрейлер.

   Епіграф до уроку (слайд №3)

Свою Україну любіть.
Любіть її… Во время люте.
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
Т. Шевченко

Перебіг уроку

І. Етап мотивації.

1) Організація класу

1. Організація классу *Сл. вч. (На фоні музики: запис пташиного співу, пробудження природи вчитель вітається з дітьми та гостями)

  •   Добрий день! У добрий час!

Рада діти бачить Вас!

Ви  почули всі дзвінок,

Він покликав на урок

Кожен з вас приготувався,

на перерві постарався.

Ми Вам раді, гості любі!

Повернімось до гостей

Привітаймось

  •   Діти: «Добрий день!»
  •   Вчитель:

     - Ми вітаєм щиро Вас

       

         Та запршуєм ласкаво

         На урок у 8 клас.

(Сідайте)

  •               Діти,  я Вас дуже прохаю не шуміти, руку гарно підіймати,

на уроці – не дрімати, а знання мерщій хапати.

  Тож часу не гаємо і урок розпочинаємо!

* З’ясування емоційної готовності учнів до уроку (аплодують – гарний настрій, тупотять – поганий.)

ІІ. Етап особистої орієнтації.

*Сл.вч.

   - Я дуже рада бачити вас на уроці. Ми за допомогою нашого світлофора визначили, що настрій у вас гарний, це добре, адже сьогодні ми будимо мислити над серйозними речами, а для того, щоб кожен з вас гарно себе почував протягом уроку, не соромився ділитися своїми міркуваннями, я хочу, щоб ви уявили себе небесними світилами – одні будуть зігрівати мене промінчиками свого розуму, як сонечка, інші будуть світити і вигравати всіма барвами знань, як зіроньки, а я буду вашим космосом , тобто порядком (гр., устрій, порядок, світ, Всесвіт). Адже ви не бажаєте, аби нас оточував хаос?

* Емоційне стимулювання. Складання і читання побажань на урок. 

ІІІ. Етап проектування діяльності та діагностики її результатів.

1)Оголошення теми та мети уроку.

  • Слово вчителя

Діти, давайте звернемося до епіграфу нашого уроку, як ви розумієте слова великого сина України – Тараса Григоровича Шевченка? Весь наш сьогоднішній урок буде тісно пов`язаний з Україною – батьківщиною, з патріотизмом, з народними та державними символами України. А темою нашого уроку є «Життєвий та творчий шлях В. Сосюри. Патріотичний пафос поезії «Любіть Україну». Запис числа та тему уроку до зошита.

 

2) Визначення завдань на урок (м-д «Мікрофон»):

-ознайомитись із життям та творчістюВ. Сосюри;

-усвідомити ідейно – художні особливості твору;

-розвивати навички виразного читання поетичного твору, його аналізу;

-висловлювати власні думки щодо прочитаного;

- виконувати різні форми та прийоми роботи;

-виховувати любов до Батьківщини, до її народних та державних символів;

-виховувати в собі і надалі моральні якості, утверджувати патріотичні почуття;

- з`ясувати місце даного урока в цілісному курсі навчання. (слайд№4)

3)Діагностика очікуваних результатів

 

 

- Дітки, а зараз я хочу, щоб ви у квадратах оцінок закреслили той бал, на який очікуєте в кінці уроку, і , щоб працювали так, аби досягти омріяного.

ІУ. Етап забезпечення виконання завдань уроку.

  1. Перевірка домашнього завдання

*З`ясування наявності чи відсутності захисного листа

*Сл.вч.

- Діти, який твір і якого автора ми вивчали на минулому уроці (Л. Українка «Давня казка».) Для того, щоб ви пригадали твір та біографію поетеси ми з вами виконаємо літературну гру та індивідуальні завдання.

*Літературна гра «Так чи ні». (слайд №5)

(Проводиться у формі літературного диктанту із взаємооцінюванням)

1)      Поет був красивим і щасливим. (Ні.)

2)      До оселі Поета постійно приходила молодь. (Так.)

3)      Лицар Бертольдо був благородним та ввічливим. (Ні.)

      4)      Поет сказав, що має стільки багатства, що його стане й на ли­царя. (Так.)

      5)      Бертольдо зацікавився й вирішив подружитися з поетом. (Ні.)

6)      Граф визнав дивну силу слова. (Так.)

      7)      Поет допоміг лицареві завоювати серце вродливої донни Ізідори. (Так.)

      8)     Поет допоміг лицареві завоювати бусурманське царство. (Так.)

9)      Бертольдо щедро нагородив поета. (Ні.)

      10)  Граф справді був спочатку гідний щастя — чинив справедли­вий суд, був лагідний до підданих. (Так.)

11)  По далеких війнах граф привчився до грабунку. (Так.)

      12)  Поет вирішив стати наближеним до графа, щоб допомогти тру­дящим полегшити їхню долю. (Ні.)  (слайд №6)

Примітка. Той ряд, який перемагає, отримує додатковий бал до кінцевого результату уроку.

*Індивідуальне опитування. Робота QR - кодом (розгадування кросвордів) C:\Users\U983\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.799\static_qr_code_without_logo.jpg

1. Дівоче прізвище Лесі Українки   (Косач)

2. Край, який поетеса називала рідним куточком (Волинь)

3.  Поема про роль поета і поезії в суспільстві («Давня казка»)

4. Місто, у якому похоронена Леся Українка  (Київ)

 

 

5. Місто у Грузії, де часто бувала і померла  поетеса (Сарамі)

6. Ім'я молодшого  брата Лесі Українки (Михайло)

7. Прізвище чоловіка Лесі Українки (Климентій Квітка)

8. Місто, у якому народилась майбутня поетеса (Звягель)

 

*Сл.вч.

-Ми пригадали вивчене про життя і творчість поетеси.

Примітка. Ключове слово «Конвалія» - 1 поезія  14 – річної Лесі Українки, яка була надрукована у львівському журналі.

 

2) Актуалізація опорних знань. (слайд №7)

* Бесіда за питаннями

  •                 Що називається віршем? (Вірш (поезія) -  невеликий ліричний або ліро-епічний  твір, написаний ритмізованою мовою, найчастіше з римуванням рядків.)
  •                 А які ще жанри лірики вам відомі? (гімн, епіграма, ідилія, мадригал, послання , пісня, елегія, етюд, ліричний портрет, сатира)
  •                 На які види розподіляється лірика? (громадянська, інтимна, пейзажна, філософська)
  •                 Яку людину називають патріотом?

*Сл.вч. (слайд №8)

-  Якщо звернутися до словника, то ми побачимо, що патріот-  (гр., земляк, співвітчизник) той, хто любить свою батьківщину, відданий своєму народові, готовий заради них нжертви і подвиги;

 патріотизм - (лат.) любов до батьківщини, до свого народу, відповідальність за долю вітчизни, готовність служити її інтересам .

*Запис у словники з ТЛ : Пафосом (грец. πάθοζ — пристрасть, почуття) нази­вається тип емоційного світовідчуття, що окреслюється у творі й мотивує ідейну визначеність авторського ставлення до зображуваного, а також впливає на

 

 

свідомість читача, спонукаючи його до співпереживання авторові твору або його героям. (слайд №9)

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

* Сл.вч.

   - Діти, перед тим, як я почну розповідати вам про життя та творчість В. Сосюри, прослухайте пісню - баладу на слова І. Малковича «Із янголом на плечі» у виконанні Марійки Бурмаки та скажіть, як ця пісня може бути пов»язана з даним поетом зокрема, та усіма людьми взагалі.(Слайд №10, 11)

   1.Сл. вч. Біографічні відомості про письменника (вчитель починає, учні продовжують).

   2. Випереджувальні завдання учням (індивідуально)

    - Біографічні відомості (Слайд № 12 - 14)

     Володи́мир Микола́йович Сосюра народився 6 січні 1898року на станції Дебальцеве(нині Донецька обл.)  Його батько, Микола Володимирович, за фахом кресляр, був людиною непосидющою й різнобічно обдарованою, змінив багато професій, вчителював, працював сільським адвокатом, шахтарем. Батько, за словами самого поета, мав французьке коріння. Мати поета — Антоніна Дмитрівна Локотош (за походженням сербка) — колишня робітниця Луганського патронного заводу, займалася переважно хатнім господарством.

      Дитинство майбутній поет провів у с. Третя рота (нині м. Верхнє, що входить до складу Лисичанська). Учився в двокласній сільській школі, в ремісничому училищі, потім — в агрономічній школі. Працював з 12 років на шахті, пізніше — на содовому заводі. Громадянська війна суттєво вплинула на долю В. Сосюри: 1917 р. він почав бійцем Донецької червоної гвардії, у 1918 р. був козаком гетьманських охоронних сотень, у 1919 — гайдамакою 3-го Гайдамацького полку, курсантом. 1920 р. він став членом більшовицької партії, наступного року демобілізувався і переїхав до Харкова, де працював у агітпропі.

      Перший вірш (російською мовою) надрукував 1917, але перша збірка «Поезії» вийшла 1921, а раптову славу принесла йому революційно-романтична поема «Червона зима» (1922). Загалом В. Сосюра залишив близько 60 поетичних збірок, десятки поем, а також автобіографічний прозовий твір «Третя рота». Творчість поета була відзначена Сталінською премією 1948 р. та Державною премією України ім. Т. Шевченка 1963 р.

      В. Сосюра був двічі  засуджений до розстрілу: спершу – білогвардійцями, потім – революційний червоний трибунал. Врятувався дивом.

     Трепетне і ніжне серце поета перестало битися 8 січня 1965 року. Похований

     В. Сосюра на Байковому кладовищі у Києві.

- Створення буктрейлеру.

     2. Сл.вч. Історія написання твору «Любіть Україну» (слайд№15)

    Патріотичний вірш «Любіть Україну!» написаний у 1944році та вміщений у збірку «Щоб сади шуміли», а у 1951 р. він став причиною найгостріших звинувачень поета в націоналізмі. В.Сосюру знову перестають друкувати, він живе під прямою загрозою арешту, яка зникає тільки зі смертю Сталіна 1953 року.

Вірш уперше був опублікований у «Київській правді» та «Літературній газеті». А передували  написанню, за словами самого автора, такі невеличкі історії з його життя. Ось послухайте: «Цього вірша я написав внаслідок таких фактів… Ще в Баршкирії, в Уфі, коли Україну розпинали криваві окупанти, одна сказала при мені та Юрі Кобилецькому:  - Как я соскучилась за украинским салом!

- А за украинским народом вы не соскучились?

      І в Москві теж одна така сказала, коли ми із молодим прозаїком із Західної України Ткачуком йшли з нею по вулиці Горького:

-Для меня родина – там, где мне хорошо.

Ткачук сказав:

- Свиняча філософія.

  У відповідь на усе це я і написав «Любіть Україну»».

 

3. Читання вірша вчителем.

4.  Виразне читання вірша учнем.

 * Читання вірша восьмикласниками ланцюжком по 1 строфі.

5.Прослуховування уривку поезії В. Сосюри «Любіть Україну», покладену на музику Геннадія Савенка.

      У.Етап контролю.

   1.  Віртуальна подорож  Україною (https://www.youtube.com/watch?v=OeJsGLpgogs).

Робота над твором. Відповіді на питання.

1.1. Тема: зображення поетичного образу України, її краси її величі.

1.2. Основна думка: любов до України є едністю з невід’ємних частин духовності людини

1.3. Жанр: громадянська лірика.

 

2.Словникова робота.

Купина –  у біблійній міфології - кущ, який горить і якимось чудом не згорає;

 зойки – крики;

пурпуровий – темно – червоний;

канонади – гучні звуки від пострілів;

багнети – ножі на рушницях;

батареї – важка зброя, гармати

  3. Робота в групах (слайд №16)

І група – народознавці. Знайти у творі українські народні  символи, виписати в зошит, витлумачити їх значення(так, як учні розуміють цей символ)(один з групи – особисте завдання на картці – що є символом, після закінчення роботи учнів у групах, тлумачення символів, знайдених у вірші(випереджальне завдання)).

       Символ — поетичний троп, що грунтується на умовному означенні якогось явища чи поняття через інше на підставі подібності. За допомогою нього поети прагнуть стисло і яскраво передати певну думку. (слайд №17)

Вишня - символ рідної землі та України, матері й дівчини-нареченої. Вона символізує Світове Божественне дерево, тому і називається «вишнею» від слова «вишина», а також «Вишній», той, що найвище, тобто Всевишній Бог.

Соловей   символізує красу, ніжність, щирість, гармонію і повноту буття.

Верба — це жіночий символ, уособлення таємничої сили жінки, плодючості й материнства. Це дерево пов'язане з водою, отже, символізує здоров'я і життя.  Зоря символізує вищу просвітленість.

  Очі в християнстві  символізують всевидячого Бога,  силу, світло.

Весна – символ оновлення , нового життя , народження.

Голубе небо – символ миру.

  ІІ група – літературознавці.  Заповнити таблицю (дано приклади з тексту твору – вказати художні засоби). (слайд №18)

Приклад

Художній засіб

Юначе! Дівчино!

звертання

«як сонце, як вітер, і трави, і води (безкорисливо, не вимагаючи нічого взамін)»; «між братніх народів, мов садом рясним, сіяє вона над віками», «як пісню, що лине зорею».

 


 

порівняння

 повторення слів : «Любіть Україну»

Рефрен( (фр. refrain — «повторювати»), або при́спів — повторення групи слів, рядка або кількох віршових рядків у строфах.)

 

 

 

«вишнева Україна», «мова солов'їна", «хмари пурпурові», «весни світлі і щирі».

 

 

епітети

«в багнетах, що в тьмі пробивають нам шлях»
Україну не подолати
 

метафора

багнети і грім канонад уособлюють народ, армію, яка принесла визволення від фашистських окупантів.
 

метонімія

 

 4. Релаксація.  Перегляд відео на пісню Вікторії Сорочик «Пісня про Україну».

     Діти,у нас на дошці є гілочка , а квітки опали,  адже зима , я їх позбирала і принесла вам. Зараз  ви  розслабтесь, перегляньте відео і послухайте «Пісню  про Україну»,  після завершення пісні, напишіть мені на пелюстках квітки асоціації, які у вас виникли під час прослуховування пісні. (слайд №19)

* Рефлексія. Склеювання квітки.

*Інтерактивний метод «Мозковий штурм». (слайд №20 - 23)

- А гілочка якого дерева у нас розквітла на дошці? (гілка вишні) Чому саме вишня, як в Україні називають вишню? (українська наречена)

 

5.Захист проекту(конструктивний проект – створення конкретного корисного продукту) «Матеріалізація асоціацій» (24 - 35)

    Завдання проекту: матеріалізувати свої асоціацій з одним з державних символів України(прапор – коровай на вишитому рушнику - як асоціація з золотим українським полем(КОРОВАЙ (каравай) — символ плодючості; продовження роду; єднання; Сонця; Бога; з'єднання молодих у сім'ю; щастя; спільної долі. Коровай у східних слов'ян — символ родючості, обрядовий круглий хліб.  При виготовленні короваю до Бога зверталися.), а рушник -  як асоціація з польовими дорогам (Рушник  є символом матеріальної культури слов'ян, важливою складовою обрядів та ритуалів. Він пройшов крізь віки і нині символізує чистоту почуттів, глиби­ну безмежної любові до всіх, щедрість, гостинність. Він щедро простелений близьким і далеким друзям, гостям. Талісман, що, на думку наших предків, і оберігав, і захищав, і приносив щастя. До того ж прямокутна форма рушника сама символізувала дорогу, зокрема життєву дорогу людини.), ікона – як асоціація з блакитним небом (Найбільш шанованим образом Богоматері, є ікона «Нев'янучий цвіт». Цей образ належить до найдавніших ікон, православні носили її на грудях і вірили в чудодійні сили, що виходили від образу Богоматері і Сина її Ісуса. Молитви,

святощі до цієї ікони, оберігали дитинство і цнотливість, допомагали зберегти чисту і праведне життя.)

   6. Евристична бесіда. (слайд№36)

-  Яке значення має Батьківщина для кожної людини?

-  Чим зумовлено те, що письменник, характеризуючи Україну, називає її вишневою?

-  Що приваблює автора вірша в Батьківщині? (…Красу її, вічно живу і нову, І мову її солов’їну)

- Чим необхідно довести свою любов до рідного краю? (Любіть Україну всім серцем своїм І всіма своїми ділами)

-  Від чого застерігає автор поезій юнака і дівчину у своєму зверненні до них? (Юначе! Хай буде для неї твій сміх і сльози, і все до загину… Не можна любить

народів других, Коли ти не любиш Вкраїну!  Дівчино! Як небо її голубе, Люби її кожну хвилину… Коханий любить не захоче тебе, коли ти не любиш Вкраїну)

-  Чому В.Сосюра акцентує увагу на вічному зв’язку кожної людини з Батьківщиною?

-  Чим вразив вас даний вірш?

-  Яким чином ви можете довести свою любов до рідного краю?

 

7. Створення інформаційного грона

- вишнева                                                                                     -красива

 - мова солов»їна                    УКР АЇНА                             -в світі єдина одна

- очі її ніжні карі                                                                     - як та купина, що горить – не згора

 

 8. Творче (випереджальне) завдання (евристичний метод навчання - літературна гра буріме ). Робота в парах. Скласти буріме за заданими римами:

Звідки лине мова солов`їна?

Де співають весело пісень?

То квітуча, люба Україна

                        Зустрічає в росах новий день. (слайд №37,38)

УІ Підсумки уроку та оцінювання.

1.Оцінювання (використовуючи  для слабких учнів прийом  «Кредит довіри»)

Всі ви, діти, молодці,

Гарно працювали!

І сьогодні за урок отримуєте бали

    Вчитель оцінює учнів за урок, команді, яка перемогла на початку уроку під час   перевірки домашнього завдання, додає по 1 балу. Учні порівнюють оцінки вчителя із закресленими балами.

 

2.Інтерактивний метод «Закінчи речення». (слайд №39)

А зараз, діти, використовуючи інтерактивний метод «Закінчи речення», ми дізнаємось, чи виконали ми ті плани, які поставили собі на початку уроку.

1 На сьогоднішньому уроці ми познайомилися…

2.Читаючи твір В. Сосюри, ми зрозуміли…

3. Твір вчить любити та шанувати в подальшому житті…

4. Завдяки цій поезії ми виховали в собі…

5. Урок дуже важливий у курсі вивчення української літератури тому, що…

6. Вірш В. Сосюри став піснею ,тому що…

 

3. Подарунки від вчителя (рушнички - закладки). Діти дарують гостям ангелочків – охоронців.

 

4.Логічний ланцюжок.

   - Діти, давайте складемо логічний ланцюжок, починаючи із закладки, яку я вам подарувала(Закладка – потрібна інформація у книзі – відмінні знання - подальша освіта – світле майбутнє ). (слайд №40)

 

5. Рефлексія. За допомогою «світлофора» перевірити настрій учнів після уроку.

6.Пам`ятка учням (перегляд відео на вірш «Любіть Україну» у декламуванні іноземців ). (слайд №41)

УІІ. Домашнє завдання. Проскануйте QR – код, виконайте домашнє завдання.

C:\Users\U983\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.146\static_qr_code_without_logo.jpg

(Низький та середній рівень– переказ біографії поета, відповіді на питання підручника.

Достатній рівень – переказ біографії поета,  написати твір – мініатюру «З Батьківщиною в крові і живу я  на землі»

Високий рівень - переказ біографії поета,  написати власний вірш про Батьківщину

Всі: вивчити вірш напам»ять (слайд №42))

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 листопада 2022
Переглядів
645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку