Тема уроку: Володимир Сосюра. Коротко про поета. Патріотичні, інтимні, пейзажні мотиви його творів. Любов до Батьківщини як важливий складник життя людини («Любіть Україну!»). ТЛ: громадянська лірика
Номер слайду 2
В. Сосюра25 грудня 1897 (6 січня 1898) — 8 січня 1965
Номер слайду 3
Т. Шевченко. Свою Україну любіть. Любіть її… Во время люте. В останню тяжкую минуту. За неї Господа моліть
Номер слайду 4
Вправа «Асоціативний кущ»Україна – це…
Номер слайду 5
Кожна людина найбiльше любить той край, де народилася i живе. Кожен пишається рiдною землею. Завжди хоче сказати про неї найкраще. Прикладом самовідданої любові до України є великий Кобзар і його слова, які називають найвищим зразком патріотичної лірики: Я так люблю. Мою Україну убогу,Що прокляну самого Бога,За неї душу погублю Любити рідний край вчить і народна мудрість. Пізнати її секрети можна, якщо правильно продовжити народні прислiв’я. Всюди добре, ... (а вдома найкраще). Кожному мила ... (рідна сторона). За рiдний край ... (життя вiддай)!
Номер слайду 6
А що для Вас означає «Любити Україну»?
Номер слайду 7
Погляньте на портрет поета. Глибокі задумливі очі. Обличчя відкрите, спокійне. Широкоплечий, кремезний. А ще мав високий ніжний голос. Таким був В. Сосюра – виразник поетичної душі свого народу. «Любити Вітчизну, любити завжди…»-- таке життєве кредо мав митець. То хто ж він, В. Сосюра?
Номер слайду 8
Інтерв’ю з письменником1. Добрий день, Володимире Миколайовичу, розкажіть, будь ласка, де і коли Ви народилися? (Я народився 6 січня 1898 року в шахтарській сім’ї на станції Дебальцеве Донецької області.) 2. Де пройшли Ваші дитячі роки?(Моє дитинство минуло в селі Третя Рота, у старій хаті над берегом Дінця, де в одній кімнатці тулилися восьмеро дітей і батьки). 3. У якому віці Ви почали писати вірші? (Писати вірші я почав чотирнадцятирічним юнаком.) 4. Як Ви назвали першу збірку своїх поезій?(Перша збірка моїх поезій називалася «Пісні крові».)5. Назвіть найвідоміші ваші збірки та поеми? (Це такі збірки та поеми: «Поезії», «Червона зима», «Осінні зорі», «Солов’їні далі», «Ластівки на сонці», «Так ніхто не кохав», «Мазепа», «Розстріляне безсмертя» та інші.) 6. За які збірки поезій Ви були удостоєні звання лауреата Державної премії ім. Т. Шевченка?(Лауреатом Шевченківської премії я став у 1963 році за збірки «Ластівки на сонці», «Щастя сім’ї трудової».)
Номер слайду 9
7. Кому з видатних людей Ви присвячували свої твори? (я присвятив свої поезії Т. Шевченку, Івану Котляревському, Михайлу Коцюбинському, Лесі Українці та іншим.)8. А що для Вас означає любити Батьківщину?Любить свій край – це для народу жити,боротися за юне, за нове. Любить свій край – це значить все любити,У чім його святе ім'я живе.
Номер слайду 10
Історія написання твору. Вірш був написаний у 1944 році, коли в жорстоких боях українська земля була звільнена від фашистських загарбників. Згодом ця поезія увійшла до збірки «Щоб сади шуміли», яка у 1948 році була удостоєна Державної премії першого ступеня. У привітанні Президії Спілки письменників України відзначалося, що ім'я Сосюри невід'ємне від історії розвитку української літератури, він виступав як поет-патріот, як поет гострої сучасної теми. Це була висока і справедлива оцінка поетичної творчості Володимира Сосюри. Але знайшлися такі "критики", які у патріотичному вірші "Любіть Україну", написаному ще в 1944 році і не раз друкованому і передрукованому, вміщеному навіть у книзі, що відзначена премією, розгляділи крамолу (антидержавні погляди). Вони звинувачували поета в тому, що нібито у його поезії немає образу сучасної України. Вірш був заборонений для читачів, автор підданий нещадній критиці й осуду за нібито "буржуазний націоналізм".
Номер слайду 11
«Любіть Україну!»Заклик поета любити Україну - це не антидержавні погляди, у чому звинувачували поета. Це велика любов, це справжній патріотизм. В. Сосюра звертається насамперед до молоді, бо майбутнє України пов'язане з долею молодого покоління, і від того, наскільки щиро воно любитиме Україну, залежатиме її доля.
Номер слайду 12
Словникова робота. Виразне читання вірша на ст.99-100 Купина- у біблійній міфології- кущ, який горить і не згорає;пурпуровий- темно-червоний (колір);багнети- ножі на рушницях. канонади – гучні звуки від пострілів;
Номер слайду 13
Бесіда за змістом твору - Чи схвилював вас вірш? Чим і чому?- Які б кольори ви використали, коли б довелося малювати нашу країну? - Чому Україна в поезії саме вишнева? У якому творі ще згадано цю "прикмету"?- Чому поет називає Україну вишневою, а її мову солов’їною?- Чому для В. Сосюри важливо, щоб ми любили Україну "в годину щасливу, і в радості мить", і в «годину непогоди»? - Який зміст вкладено у слова, що краса України "вічно жива і нова"?- 3 якою метою Україна порівнюється з купиною? - На підставі яких рядків можна зробити висновок про час написання вірша? Зачитайте їх вголос. ( Під час війни з фашистами). - До кого звертається автор у творі і чи стосується це вас? - Поясніть, як ви розумієте рядки: Не можна любити народів других, Коли ти не любиш Вкраїну.-А чи можна В. Сосюру вважати патріотом?
Номер слайду 14
Паспорт твору. Тема. Зображення поетичного образу України, її краси та величі.Ідея. Возвеличення любові українців до рідного краю; заклик до всіх українців любити свою Батьківщину заради її вічного існування, а отже, і свого власного. Вид лірики. Вірш належить до громадянської лірики, але є і філософські мотиви Художні засоби вірша. Епітети: вишнева(Україна),солов’їна (мова),пурпурові (хмари),світлі і щирі(весни). Порівняння: Любіть Україну, як сонце любіть, як вітер, і трави, і води. Метафори: в просторі солодкому чарі; і в стягів багряному шуміЗвертання: Юначе! Дівчино!Анафора: Любіть Україну.
Номер слайду 15
Символічні образи: Дніпро, вишневий сад, неопалима купина (символ вічності і незнищенності), верби, зорі, солов'їна мова (символи України).
Номер слайду 16
Домашнє завдання: вивчити напам’ять вірш. Вивчити біографію на ст.96-99