Тема: Життя і творчість Остапа Вишні. Гумористичні оповідання. Остап Вишня «Бекас».
Мета: створення позитивної мотивації до засвоєння нових знань;
познайомити з життєвим і творчим шляхом Остапа Вишні; розвиток навичок швидкого, виразного та свідомого читання учнів; удосконалювати вміння визначати тему, мету твору; знаходити образні вислови, порівняння у тексті;
формувати ключову компетентність, соціальну, проектувати стратегію свого життя з урахуванням інтересів та потреб різних соціальних груп, відповідно до соціальних норм та правил, наявних в українському суспільстві, пізнати традиції мисливців ;
стимулювати до дослідницької роботи; створення ланцюга живлення з участю бекаса;
формування здоров’язберігаючих компетенції, здоровий спосіб життя безпечну поведінку та впроваджувати їх у власне життя.
Тип: Калейдоскоп інтегрованих вправ із літературного читання, математики, як засіб формування життєвих та навчальних компетенцій.»
Обладнання : демонстраційні матеріали, картки-назви зупинок «Світанкова», «Літературна», «Життєва», картки для групової роботи, портрет Остапа Вишні; збірки творів; підручники
1. Створення емоційного фону уроку. Привітання. (Учні знаходяться в центрі кола). Калейдоскоп вправ.
* 4 клас радо день зустрічає,
Доброго ранку, мирного дня.
Нехай радістю повняться серця.
* Передаємо тепло долонь. Подих в стулені власні долоньки і передати в розкриті долоньки товаришу по черзі, по колу.
* Плескання долоньками.
* Потиск долонь.
* Вітання ногами, …колінами, … ліктями,…, носами,…животиками, вухами,
підборіддям, очима, бровами, губами, щічками,…
* Вітання, що не повторюються різними мовами (українською, англійською, французькою, китайською, німецькою…)
2. Очікування від уроку. Калейдоскоп вправ
* Вправа «Мікрофон»
Урок повинен бути: цікавим, навчальним, продуктивним, веселим, загадковим, повчальним, креативним, творчим.
Учні повинні бути: успішні, уважні, зібрані, активні, дисципліновані, активні, вправні, наполегливі, творчі, креативні, тактовні, ввічливі.
* Килимок «Очікування».
* Берег «Очікування».
* Дерево «Очікування».
* Скринька «Очікування».
* Хвиля очікування.
У – успішним, умілим, уважним…
Р – розумним, радісним, реактивним,…
О- оптимістичним, організованим, охайним,…
К – кмітливим, креативним, компетентним…
3. Робота в групах
4. Зупинка «Літературна»
4.1. Розповідь історії життя поета Остапа Вишні від I особи. (Оповідач). Додаток 1
4.2. Робота над текстом Остап Вишня
Вправа «5 оплесків». Діти, слухайте оплески і рекомендації. 1 оплеск — читаєте пошепки, 2 оплески — читаєте напівголосно, 3 оплески — читаєте голосно, 4 оплески — скоромовкою; 5 оплесків — замовкаєте.
Діти, будьте уважні, спочатку читаємо з послідовними оплесками, а потім оплески будуть в будь - якому порядку. Наприклад, 1 оплеск, 4 оплески, 1 оплеск, 5 оплесків.
Діти, читаємо згідно предметних компетентностей літературного читання: правильно, виразно, свідомо, в потрібному темпі.
4.3. Інтерв’ю журналу "Відомі люди”. Робота в парах. «Журналіст та Остап Вишня». Звіт пар. Додаток 2.
4.4. Остап Вишня «Бекас». Вправа «Миттєво». На протязі 10 секунд охопити оком сторінку 122 та бути готовим до мозкового штурму.
- жанр твору ( текст);
- Заголовок. (Бекас)
- Кількість абзаців. Використовуючи словесну інформацію…( Один, декілька, багато…)
- Автор (Остап Вишня)
- Остап Вишня виступив в написанні цього тексту, як …Обери правильну відповідь.
Як поет, байкар, казкар, письменник.
4.5.Технологія «Передбачення». Прочитайте заголовок. Про які події може письменник розповідати у тексті?
4.6 Вправа «Диктор телебачення». Читання тексту піднімаючи очі і зустрічатися поглядом з однокласниками.
4.7. Гра «Слідопити». Скільки разів у тексті вживаються слова
Бекас (13 разів)
Собака (8 разів)
Птиця (2 рази)
Делікатес ( 2 рази)
4.8. Вправа «Знайко». Пояснення значень слів. Додаток
Бекас – це …
Делікатес – це …
Лягавий собака – це…
Дичина -…
Потрухи - …
Симфонія -…
Навіжений -…
4.9. Робота в парах. Прийом «Розмова по телефону» на тему: « Бекас для мисливця…». Додаток
4.10. Вправа «Вправний мовознавець». Відшукати і прочитати односкладові, двоскладові, трискладові, чотирискладові слова. Яких слів найбільше. Додаток
4.11. Вправа «Визнач характер твору.»
4.12. Вправа «Перевтілення». Переказати зміст оповідання від імені очевидця – мисливця.
4.13. Прийом « 12 запитання для друга по змісту оповідання.» Додаток
4.14. Прийом «Читання із сурдоперекладом». Один учень читає, а інший мімікою, жестами, рухами супроводжують матеріал тексту, що читається.
4.15. Вправа «Гострий зір». Вибіркове читання.
- Прочитати окличні речення. ( 5 речень);
- Прочитати речення де є розділовий знак … (3 речення);
- Прочитати речення де є слово «бекас» (13 речень);
- Прочитати речення де є слово «собака» (8 речень)
- Прочитати речення де є слово «птиця» (2 речення)
- Прочитати речення де є слово «делікатес» (2 речення)
- Прочитайте частину тексту, де описується бекас.
- Прочитайте рядки гуморески, які викликають у вас сміх.
- Прочитайте частину тексту, де описується собака.
4.16. Вправа «Гіпотеза». Записати логічні слідування, використовуючи слова «Якщо…, то…» Додаток
* Якщо на полювання на бекаса не взяти собаку, то…
* Якщо є голова, чотири ноги, хвіст і гавкає, то …
* Якщо дичину засмажують разом із потрухами, то…
* Якщо додати до бекаса сметанки, то…
4.17. Вправа «Займи позицію». Бекас - це собака чи птах?
Займіть позицію та доведіть свою думку
4.18. «Крісло знайки». Учень сідає посеред класу на «Крісло знайки», друзі по черзі ставлять йому питання за змістом вірша. Завдання: не залишити крісло знайки за неправильну відповідь.
4.19. Вправа «Літературний редактор». Завдання: скласти анотацію до гуморески так, щоб її захотіли прочитати якнайбільше людей.
4.20. Вправа «Естафета» 2 команди по черзі передаючи листок, записати характерні особливості : 1 команда - бекаса, 2 команда – собаки.
4.21. Вправа «Незнайко». Скласти хибні висловлювання за змістом гуморески.
4.22. Складання плану гуморески. Додаток
4.23. Гра «Вірю – не вірю»
* Бекас для мисливця насамперед – собака. (Вірю)
* Полювати без собаки на бекаса – це все одно, що справляти весілля без музики. (Вірю)
* Бекас – невеликий степовий птах. ( Не вірю)
* Який же він смачний - смачний бекас. (Вірю)
* Голова, чотири ноги, хвіст – це бекас. (Не вірю)
4.24. Гра «Незнайко». Один учень читає і робить навмисно помилки при читанні, а інший виправляє допущені помилки.
4.25. Гра «Вовк і заєць». Один учень починає читати першим до крапки, а інший намагається догнати його, починаючи читати з того місця, що і перший.
4.26. Прочитати гумореску як справжній гуморист, оратор.
Етюди «Тренуємо емоції»
* читати насуплено, як сердита людина;
* читати сердито, як осіння хмара;
* читати усміхнено, як саме сонечко;
* читати ніжно, як котик на сонечко;
Музичне мистецтво
1. Гра « Що я чую, що я бачу ». Назвати все, що ви бачите і чуєте, коли читається гумореска.
2. Конкурс «Кращий композитор». Долоньками вистукати ритм полювання; тріпотіння сердечка бекаса
3. Гра «Впізнай спів птаха». Використання запису.
Українська мова.
1. Прикметники на літери птаха, що його характеризують.
Б – безпечний, безжурний, бажаний, безтурботний.
Е – енергійний, економний, ефективний
К – красивий, кмітливий, кумедний.
А – активний, акуратний, аскетичний.
С – сіренький, скажений, сварливий.
2. Завдання від пустотливого весняного вітерця . Він образився на букви «е» та «и» і вигнав їх із слів. Вставте літери у словах. Додаток
Б*кас, м*сл*вець, твердж*ння, кож*н, в*сілля, муз*к*, хоч*т*, їст*м*т*, н*в*л*чк*й, м*тк*й, л*т*ть, д*лікат*с, см*танк*, с*мфонія.
3. Вправа «Запаліть вогник». Перевірте правопис слів від пустотливого весняного вітерця із гуморески Остапа Вишні «Бекас», якщо невірно записано виправте помилки, запаліть вогники. В разі неправильно записаного слова, відшукайте речення із цим словом і спишіть.
4. Вправа «Вибіркове списування».
Відшукайте образне порівняння і випишіть.
Відшукайте і спишіть опис бекаса.
Додаток
Полювати на бекаса без собаки - це все одно, що справляти весілля без музики.
Бекас – невеличкий болотяний птах, сіренький, з біленьким на пузі пір’ячком, дуже меткий, з дуже довгим дзьобом, довгенькими ногами зриваєтьс з характерним для нього криком і летить, навіжений, зигзагами.
5. Вправа «Блискавка». Займенники відшукати і миттєво записати.
Додаток
Я, ви, кожен, він, тих, така, вам, кожен.
6. Вправа «Майстри слова». Підібрати синоніми до слів.
Птах,…
Собака,..
Делікатес,…
7. Інтерактивна вправа «Сенкан»
1 рядок – тема
2 рядок – 2 прикметника
3 рядок – 3 дієслова
4 рядок – висловлювання ( 4 слова)
5 рядок - слово – асоціація до теми, синонім до першого слова
Додаток
1 рядок – Бекас
2 рядок – невеличкий, болотяний
3 рядок – зривається, летить, кричить
4 рядок – Бекас - не собака, а птиця.
5 рядок – дичина.
8. Вправа «Голосне речення». Відшукати в гуморесці речення, що виражають сильні емоції, тобто окличні речення. Виписати їх, звернути увагу на розділові знаки в цих реченнях.
Природознавство
Гра «Коло ідей»
* Який птах зустрічається в оповіданні? (Бекас)
* Який це птах? Обери правильну відповідь . Осілий, зимуючий, перелітній (Перелітній)
* Будова птаха. (Тіло птахів вкрите пір’ям і поділяється на голову, шию, тулуб і кінцівки. Зубів нема, але є дзьоб.)