ЗМІСТ
Передмова…………………………………………………………………………….4
Золоті правила класного керівника…………………………………………………5
Основні напрямки індивідуальної роботи з учнями………………………………6
Перелік порушень дисципліни учнями……………………………………………6
Діти «групи ризику»…………………………………………………………………6
Облік проведення класним керівником індивідуальних виховних бесід, годин спілкування з дітьми «групи ризику»……………………………………………7-8
Тематика та зміст проведеної роботи…………………………………………...9-10
Індивідуальна робота з учнями, що не встигають та схильними до правопорушень………………………………………………………………….11-12
Схема вивчення особистості учня з девіантною поведінкою…………………...13
Форми прояву девіації……………………………………………………………...14
Поради щодо складання корекційної програми з учнями девіантної поведінки……………………………………………………………………………15
Алгоритм роботи з учнями, що потребують підвищеної педагогічної уваги….16
Методичні рекомендації щодо роботи з дітьми, схильними до девіантної поведінки.18
Передмова
Сучасна школа вимагає використання нових форм і підходів під час поглибленої психологізації навчально-виховного процесу. «Журнал корекції девіантної поведінки учнів (співпраця психолога та класного керівника)» створений з метою удосконалення і введення певної зручної системи у відносинах між дітьми, які потребують підвищеної педагогічної уваги, класним керівником та соціально-психологічною службою будь-якого навчального закладу.
Класний керівник
Діти
«групи ризику»
Соціально-психологічна служба Батьки
Лише спільна робота психолога, соціального педагога, класного керівника (навіть із активним залученням батьків у разі потреби) дасть змогу спланувати та провести корекційно-розвивальну та відновлювальну роботу таким чином, щоб мета і способи її досягнення дали бажаний результат.
Взаємодопомога та підтримка, консультації та співбесіди, використання цілого арсеналу методів та прийомів, якими багаті сучасна педагогіка і психологія, допоможуть скоригувати поведінку учнів «групи ризику» будь-якого віку.
Рекомендовано для практичних психологів та соціальних педагогів загальноосвітніх навчальних закладів, класних керівників як один із видів систематичної та дієвої співпраці між педагогами та психологічною службою.
Золоті правила класного керівника
Основні напрямки індивідуальної роботи з учнями:
Перелік порушень дисципліни учнями
Діти «групи ризику»
(інформація, яку подає психолог)
Гіперактивні________________________________________________________
Тривожні___________________________________________________________
Агресивні___________________________________________________________
Порушники дисципліни______________________________________________
З низькою успішністю________________________________________________
Облік проведення класним керівником
індивідуальних виховних бесід, годин спілкування
з дітьми «групи ризику»
№ з/п |
Місяць, число
ПІ учня/учениці |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Облік проведення класним керівником
індивідуальних виховних бесід, годин спілкування
з дітьми «групи ризику»
№ з/п |
Місяць, число
ПІ учня/учениці |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тематика та зміст проведеної роботи
№ з/п |
Дата |
Тема |
Зміст проведеної роботи |
Примітки |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
№ з/п |
Дата |
Тема |
Зміст проведеної роботи |
Примітки |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
9 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
10 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
11 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
12 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
13 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
14 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
Індивідуальна робота з учнями, що не встигають та схильними до правопорушень*
№ з/п |
Зміст і методи роботи |
Відповідальний |
Термін виконання |
Примітки |
|
Вивчити індивідуальні особливості |
Психолог |
Протягом року |
|
|
Визначити коло друзів, а також вплив його на кожного з них |
Психолог, соціальний педагог |
Протягом І семестру |
|
|
Вивчити пізнавальні інтереси, захоплення учнів |
Психолог |
Вересень |
|
|
Ознайомити учнів із Статутом школи, правами та обов’язками школярів:
|
Класний керівник |
Протягом першого тижня |
|
|
Організувати допомогу кращих учнів класу щодо ліквідації проблем та прогалин у знаннях, допомогти учням повірити у власні сили та здібності |
Класний керівник |
Протягом року |
|
|
Залучення учнів до гуртків, спортивних секцій |
Вчителі, класний керівник |
Протягом року |
|
|
Провести консультації батьків про засоби ліквідації прогалин у знаннях учнів |
Класний керівник |
Вересень |
|
|
Провести роботу щодо активізації пізнавальної діяльності школярів, а саме: 1) опитувати лише той матеріал, який школяр знає; 2) надавати консультації з предметів; 3) давати на уроках індивідуальні завдання відповідного рівня знань |
Класний керівник, вчителі |
Протягом року |
|
|
Встановити зв'язки школярів за місцем проживання, визначити їх характер з метою нейтралізувати негативний вплив оточення |
Класний керівник |
Вересень – жовтень |
|
|
Дати рекомендації батькам учнів відносно домашнього контролю та організації відповідного розпорядку дня, дотримання учнями режиму дня |
Класний керівник |
За необхідності |
|
|
Зацікавити суспільно-корисною працею, враховуючи інтереси учнів |
Класний керівник |
По можливості |
|
|
Провести анкетування з теми «Причини неуспішності в навчанні, ставлення до навчання. Наслідки поганої освіти» |
Психолог |
Жовтень |
|
|
Круглий стіл: «Батьки і діти: причини і наслідки насильства в учнівському середовищі» |
Класний керівник, психолог |
Канікули |
|
|
Бесіда «Профілактика шкідливих звичок» |
Класний керівник |
Січень |
|
|
Провести анкетування: 1. «Твоя життєва позиція». 2. «Твоя майбутня професія». |
Психолог |
Грудень |
|
|
Провести бесіду з учнями «Профілактика правопорушень» (разом із представником кримінальної міліції у справах дітей) |
Класний керівник |
Листопад |
|
|
Провести зі школярами бесіди: 1) «Для чого дотримуватися правил поведінки у школі?»; 2) «Твій вільний час»; 3)«Про культуру поведінки»; 4)«Що таке справжня дружба?»; 5)«Книга – твій друг»; 6) «Культура поведінки — основа життя в суспільстві»; 7) «Як вивчити свій характер?» |
Класний керівник, психолог, бібліотекар |
Грудень Жовтень Квітень Квітень Лютий Березень Лютий |
|
|
Діалог на тему «Твоє інтелектуально-естетичне хобі: читання, декоративне мистецтво і т. ін.» |
Класний керівник |
Лютий |
|
|
Мозкова атака «Твоя самодисципліна, воля, саморозвиток» |
Класний керівник, психолог |
Березень |
|
|
Тренінг «Твоє життя — твій вибір», «Знаємо та реалізуємо свої права» |
Психолог, соціальний педагог |
Грудень, березень |
|
|
Провести бесіду з батьками на тему «Про правову відповідальність неповнолітніх» |
Класний керівник |
Жовтень |
|
|
Провести тренінги: 1. Створення комфортного психологічного стану.
2. Позитивний погляд на життя. |
Психолог |
Грудень |
|
|
Провести практикум з батьками «Динаміка зловживань алкоголем та палінням в підлітковому віці. Профілактика, причини та наслідки шкідливих звичок» |
Класний керівник |
Квітень |
|
|
Провести ряд бесід з батьками учнів, що не встигають: 1 .«Вплив психологічного клімату сім'ї на формування особистості дитини». 2.«Культура міжособистісних відносин — важливий фактор успішного виховання». 3.«Законодавство України про відповідальність батьків за виховання дітей». 4.«Про адміністративну відповідальність батьків за порушення прав дитини» |
Класний керівник, психолог, соціальний педагог |
Листопад
Лютий
Березень
Травень |
|
*Примітка. Орієнтовний перелік заходів і методів роботи класного керівника, який буде змінюватись щороку.
Схема вивчення особистості учня з девіантною поведінкою
Форми прояву девіації
Соціально-значущі форми поведінки |
Прояв девіантності |
||
1 група |
2 група |
3 група |
|
Ставлення до дорослого з повагою |
Прояв грубощів |
Прояв грубощів при зауваженні |
Злегка зривається на незадоволення |
Уміння володіти собою |
Різко проявляє нестриманість |
Прояв нестриманості |
Запальність |
Прагнення до краси і затишку |
Байдужість до того, що оточує |
Байдужість до того, що оточує |
Байдужість до того, що оточує |
Акуратність (охайність) |
Неохайність |
Неохайність, байдужість до зовнішнього вигляду |
Неохайність, байдужість до зовнішнього вигляду |
Наявність хобі |
Відсутність інтересів до будь-чого |
Відсутність інтересів, апатія |
Відсутність інтересів, апатія |
Протистояння шкідливим звичкам (куріння, наркоманія, алкоголь) |
Вдихання парів бензину, клею, регулярне куріння, вживання алкоголю |
Вживання алкоголю, куріння, токсикоманія |
Вживання алкоголю, куріння, |
Культура мовлення |
Використання нецензурних слів |
Використання нецензурних слів |
Вживання нецензурних слів |
Неповага оточення, ровесників |
Неповага оточення, зверхність над ровесниками |
Неповага ровесників |
Прояв неповаги, недовіри |
Вихованість(хороші манери, ввічливість) |
Грубощі, хамство, для досягнення мети використовує ввічливість |
Грубощі |
Прояв грубощів |
Життєрадісність (почуття гумору) |
У нормі |
Замкнутість |
У нормі |
Ставлення до обов’язків (дисциплінованість) |
Грубе порушення дисципліни |
Свідоме порушення дисципліни |
Підсвідоме порушення дисципліни |
Незалежність (здатність діяти самостійно) |
Надмірна самостійність |
У нормі |
Прояв слабкої волі, підпорядкованість сильнішому |
Освіченість (широта знань, рівень загальної культури) |
Низька загальна культура |
Низька загальна культура |
Низька загальна культура |
Відповідальність (почуття обов’язку, уміння тримати слово) |
Безвідповідальність, невміння тримати слово |
Безвідповідальність |
Безвідповідальність, невміння тримати слово |
Міцність волі (уміння домагатися свого, не відступаючи перед труднощами) |
Паніка перед труднощами |
Паніка перед труднощами |
Відсутність волі, паніка перед труднощами |
Чесність (правдивість, щирість) |
Брехливість, нещирість |
Брехливість |
Використання щирості для отримання вигоди |
Чуйність (турботливість) |
Бездушність |
Байдужість |
У нормі |
Законослухняність |
Участь у кримінальних групах, розбої, грабежах |
Крадіжки |
У нормі |
Поради щодо складання корекційної програми з учнями девіантної поведінки
«Ти можеш!» - повинен нагадувати вчитель учню.
«Він може!» - повинен нагадувати колектив.
«Я можу!» - повинен повірити в себе учень.
В. Ф. Шаталов
При складанні корекційної програми із дітьми першої групи девіантності ключове значення має опір на такі якості, як енергійність, активність, впертість у досягненні мети, прагнення до лідерства.
Для контингенту другої групи особливого значення набуває зміна обстановки і стереотипних форм реагування на неї. Довір’я у відносинах, включення в організаційно-суспільну роботу, обігравання успіхів.
Для третьої групи важливим є ритм і напруга серйозних справ, які їм доручаються, залучення їх до різних видів діяльності. Саме за цих умов у них є змога проявити себе, посісти адекватне місце в колективі. Тому слід активно сприяти пробудженню в них інтересу до життя, позитивних переживань, виявлення життєвих перспектив.
Корекція девіантної поведінки учнів, складання корекційної програми класним керівником відбувається спираючись на власний досвід, а також після проведення психодіагностики, після консультування з психологом та соціальним педагогом, після бесіди із вчителями-предметниками та батьками. Проводиться індивідуальна робота із такими дітьми, а також паралельно ведеться робота із класним колективом.
Алгоритм роботи з учнями, що потребують підвищеної педагогічної уваги
Методичні рекомендації щодо роботи з дітьми, схильними до девіантної поведінки
Поняття девіантної поведінки тісно пов'язане з категорією норми, яка в основному залишається чимось середнім, типовим, подібним до загальної маси, а також найбільш пристосованим до навколишнього середовища.
Пропонуємо кілька порад, яких необхідно дотримуватися в процесі спілкування з підлітками, схильними до девіантної поведінки. Одним з важливих моментів в цьому є встановлення довіри, емоційного контакту з підлітком.
3. Запропонуйте свою підтримку і допомогу. Проявіть співчуття до проблем підлітка і покажіть, що Ви поділяєте і розумієте його почуття.
6. Недооцінка гірше, ніж переоцінка. Надихайте підлітка на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряти, викликати довіру у нього.
7. Звертайтеся за допомогою, консультацією до спеціалістів, якщо щось насторожує Вас в поведінці, особистості підлітка. Не прагніть вирішити проблеми самостійно, можливо, йому потрібна кваліфікована допомога психолога тощо.
Як вже зазначалось, у поведінці девіантних підлітків часто спостерігається тривожність, імпульсивність, агресивність. Тому слід звернути увагу на такі загальні рекомендації:
Тривожних дітей необхідно постійно підбадьорювати, зацікавлювати, хвалити наперед, висловлювати впевненість в їх поведінці і діях.
Спілкуючись з імпульсивними підлітками, зацікавлюйте їх у всіх випадках, коли вони прагнуть стриматися, потерпіти, почекати, коли проявляють бажання зупинитися, щоб попередити зрив. Добре залучати імпульсивних підлітків до роботи в групі, наділивши їх функціями лідера, помічника.
В роботі з агресивними підлітками бажано вивчати їх інтереси і нахили, зацікавити їх привабливою діяльністю. Давати доручення, які потребують рішучості, ініціативи.
Найголовніше – опирайтесь на позитивні якості підлітків в роботі з ними.
ДЛЯ ЗАПИСІВ
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ДЛЯ ЗАПИСІВ
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1