Журнал корекції девіантної поведінки учнів (співпраця психолога та класного керівника)

Про матеріал
Лише спільна робота психолога, соціального педагога, класного керівника (навіть із активним залученням батьків у разі потреби) дасть змогу спланувати та провести корекційно-розвивальну та відновлювальну роботу таким чином, щоб мета і способи її досягнення дали бажаний результат. Взаємодопомога та підтримка, консультації та співбесіди, використання цілого арсеналу методів та прийомів, якими багаті сучасна педагогіка і психологія, допоможуть скоригувати поведінку учнів «групи ризику» будь-якого віку. Рекомендовано для практичних психологів та соціальних педагогів загальноосвітніх навчальних закладів, класних керівників як один із видів систематичної та дієвої співпраці між педагогами та психологічною службою.
Перегляд файлу

ЗМІСТ

 

 

Передмова…………………………………………………………………………….4

Золоті правила класного керівника…………………………………………………5

Основні напрямки індивідуальної роботи з учнями………………………………6

Перелік  порушень дисципліни учнями……………………………………………6

Діти «групи ризику»…………………………………………………………………6

Облік проведення класним керівником індивідуальних виховних бесід, годин спілкування з дітьми «групи ризику»……………………………………………7-8

Тематика та зміст проведеної роботи…………………………………………...9-10

Індивідуальна робота з учнями, що не встигають  та схильними до правопорушень………………………………………………………………….11-12

Схема вивчення особистості учня з девіантною поведінкою…………………...13

Форми прояву девіації……………………………………………………………...14

Поради щодо складання корекційної програми з учнями девіантної поведінки……………………………………………………………………………15

Алгоритм роботи з учнями, що потребують підвищеної педагогічної уваги….16

Методичні рекомендації щодо роботи з дітьми, схильними до девіантної поведінки.18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Передмова

 

Сучасна школа вимагає використання нових форм і підходів під час поглибленої психологізації навчально-виховного процесу. «Журнал корекції девіантної поведінки учнів (співпраця психолога та класного керівника)» створений з метою удосконалення і введення певної зручної системи у відносинах між дітьми, які потребують підвищеної педагогічної уваги, класним керівником та соціально-психологічною службою будь-якого навчального закладу.

Класний керівник

 

           Діти

          «групи ризику»

Соціально-психологічна служба              Батьки

 

Лише спільна робота психолога, соціального педагога, класного керівника (навіть із активним залученням батьків у разі потреби) дасть змогу спланувати та провести корекційно-розвивальну та відновлювальну роботу таким чином, щоб мета і способи її досягнення дали бажаний результат.

Взаємодопомога та підтримка, консультації та співбесіди, використання цілого арсеналу методів та прийомів, якими багаті сучасна педагогіка і психологія, допоможуть скоригувати поведінку учнів «групи ризику» будь-якого віку.

Рекомендовано для практичних психологів та соціальних педагогів загальноосвітніх навчальних закладів, класних керівників як один із видів систематичної та дієвої співпраці між педагогами та психологічною службою.

 

 

 

 

 

 


Золоті правила класного керівника

 

  1.               Бути особистістю, до якої діти тягнутимуться.
  2.               Вчитель повинен викликати любов і повагу дітей до себе. А це можливо, коли він сам любить, поважає та піклується про кожну дитину, й у стосунках з нею чесний і відвертий.
  3.               У вчителя не має бути улюбленців, тоді дитина прислухатиметься до порад такого вчителя, виконуватиме його прохання, ділитиметься з ним найпотаємнішим.
  4.               Учитель має бути веселим, жартами підтримувати і заохочувати позитивне. Це наближає його до дітей і зберігає його серце та нерви у порядку.
  5.               Вчитель повинен правильно використовувати свій час, щоб поповнювати запас енергії завдяки природі, мистецтву.
  6.               Вчителю слід завжди бути доброзичливим. Немає в дитині нічого такого, що вимагало б жорстокості. Зло перемагають добром, любов’ю. Вчитель повинен бажати дитині лише добра, виховувати в неї добро своїми власними вчинками, і вона відповість тим самим.
  7.               Учителю варто читати більше наукової літератури, постійно працювати над підвищенням свого професійного рівня, бо для самовдосконалення немає меж. З такою людиною дітям завжди цікаво.
  8.               Завдання вчителя, як особистості: „знайди себе в собі”, підкори себе собі, оволодіти собою і допомогти дітям зробити те саме.
  9.               Учитель повинен володіти мистецтвом  індивідуальних бесід з дитиною, вміти вислухати її, підтримати в ній вогник самоповаги.
  10.          Класний керівник має створити доброзичливий учнівський колектив, в якому кожна дитина пам’ятає, що поруч з нею людина, з інтересами якої треба рахуватися.
  11.          Педагог має бути річкою, в якій зливається гаряче серце й холодний розум, не допускати поспішних, непродуманих рішень, не залежати від настрою.
  12.          Вчителю слід дорожити довір’ям дитини, любити її, захищати, поважати її почуття. Тоді між учителем і дітьми складатимуться доброзичливі, щирі стосунки.
  13.          Педагог повинен берегти найвище благо: людську гордість, недоторканість особистості, гідність дитини.
  14.          Вчителю необхідно виховувати у дітей самодисципліну, боротися з лінощами. Разом з батьками слід добиватися того, щоб дитина сама себе обслуговувала. Діти повинні розуміти, що навчання у школі – це їхня найважливіша робота.

 

 

 

 

 

Основні напрямки індивідуальної роботи з учнями:

  •     розвиток пізнавальних інтересів;
  •     формування комунікативних якостей;
  •     виховання впевненості в собі, самоповаги, наполегливості та самодисципліни;
  •     розвиток творчих здібностей;
  •     корекція поведінки, попередження та грамотне розв’язання конфліктних ситуацій, робота з важковиховуваними учнями, учнями з девіантною поведінкою;
  •     вихід із кризових ситуацій, допомога учням з вадами здоров'я;
  •     робота з обдарованими дітьми;
  •     вивчення індивідуальних особливостей, специфіки умов і процесу їх розвитку;
  •     встановлення міжособистісних відносин з кожною дитиною;
  •     взаємодія з батьками, адміністрацією, соціально-психологічними службами навчального закладу з метою проектування індивідуального розвитку учня, педагогічної підтримки суспільно-корисних ініціатив учнів, корекції відхилень в інтелектуальному, моральному, духовному, фізичному становленні учнів;
  •     діагностика результатів навчання, виховання, розвитку кожної особистості учня, облік їх особистих досягнень.

 

Перелік  порушень дисципліни учнями

 

  1.    Порушення Положення про шкільну форму.
  2.    Запізнення на уроки.
  3.    Пропуски уроків без поважних причин.
  4.    Порушення дисципліни на уроках та на перервах.
  5.    Відсутність шкільного приладдя.
  6.    Моральний тиск, принижуючий  людську гідність.
  7.    Застосування фізичної сили в вирішенні відносин з іншими учнями.
  8.    Пошкодження шкільного майна та особистих речей учасників навчально-виховного процесу.
  9.    Користування під час перебування  в школі мобільним телефоном.
  10. Порушення   правил   безпеки, а   саме   принесення   до   школи вибухових   пристроїв, колючих   та   ріжучих   предметів,  хімічних речовин,  газових балончиків та інше.

 

Діти «групи ризику»

 (інформація, яку подає психолог)

Гіперактивні________________________________________________________

Тривожні___________________________________________________________

Агресивні___________________________________________________________

Порушники дисципліни______________________________________________

З низькою успішністю________________________________________________

 

Облік проведення класним керівником

індивідуальних виховних бесід, годин спілкування

з дітьми «групи ризику»

 

з/п

                 Місяць, число

 

ПІ учня/учениці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Облік проведення класним керівником

індивідуальних виховних бесід, годин спілкування

з дітьми «групи ризику»

 

з/п

                 Місяць, число

 

ПІ учня/учениці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тематика та зміст проведеної роботи

 

з/п

Дата

Тема

Зміст проведеної роботи

Примітки

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

з/п

Дата

Тема

Зміст проведеної роботи

Примітки

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Індивідуальна робота з учнями, що не встигають  та схильними до правопорушень*

з/п

Зміст і методи роботи

Відповідальний

Термін виконання

Примітки

  1.  

Вивчити індивідуальні особливості

   Психолог

Протягом року

 

  1.  

Визначити коло друзів, а також вплив його на кожного з них

Психолог, соціальний педагог

Протягом

І семестру

 

  1.  

Вивчити пізнавальні інтереси, захоплення учнів

Психолог

Вересень

 

  1.  

Ознайомити учнів із Статутом школи, правами та обов’язками школярів:

  •   дисципліна;
  •   зовнішній вигляд;
  •   запізнення та пропуски уроків;
  •   готовність до уроку;
  •   ставлення до учнів, вчителів, батьків

Класний керівник

Протягом

першого тижня

 

  1.  

Організувати допомогу кращих учнів класу щодо ліквідації проблем та прогалин у знаннях, допомогти учням повірити у власні сили та здібності

Класний керівник

Протягом року

 

  1.  

Залучення учнів до  гуртків, спортивних секцій

Вчителі, класний керівник

Протягом року

 

  1.  

Провести консультації батьків про засоби ліквідації прогалин у знаннях учнів

Класний керівник

Вересень

 

  1.  

Провести роботу щодо активізації пізнавальної діяльності школярів, а саме:

1) опитувати лише той матеріал, який школяр знає;

2) надавати консультації з предметів;

3) давати на уроках індивідуальні завдання відповідного рівня знань

Класний керівник, вчителі

Протягом року

 

  1.  

Встановити зв'язки школярів за місцем проживання, визначити їх характер з метою нейтралізувати нега­тивний вплив оточення

Класний керівник

Вересень – жовтень

 

  1.  

Дати рекомендації батькам учнів відносно домашнього контролю та організації відповідного розпорядку дня, дотримання учнями режиму дня

Класний керівник

За необхідності

 

  1.  

Зацікавити суспільно-корисною працею, враховуючи інтереси учнів

Класний керівник

По можливості

 

  1.  

Провести анкетування з теми «Причини неуспішності в навчанні, ставлення до навчання. Наслідки поганої освіти»

Психолог

Жовтень

 

  1.  

Круглий стіл: «Батьки і діти: причини і наслідки насильства в учнівському середовищі»

Класний керівник, психолог

Канікули

 

  1.  

Бесіда «Профілактика шкідливих звичок»

Класний керівник

Січень

 

  1.  

Провести анкетування:

1. «Твоя життєва позиція».

2. «Твоя майбутня професія».

Психолог

Грудень

 

  1.  

Провести бесіду з учнями «Профілактика правопорушень» (разом із представником кримінальної міліції у справах дітей)

Класний керівник

Листопад

 

  1.  

Провести зі школярами бесіди:

1) «Для чого дотримуватися правил поведінки у школі?»;

2) «Твій вільний час»;

3)«Про культуру поведінки»;

4)«Що таке справжня дружба?»;

5)«Книга – твій друг»;

6) «Культура поведінки — основа життя в суспільстві»;

7) «Як вивчити свій характер?»

Класний керівник, психолог, бібліотекар

Грудень

Жовтень

Квітень

Квітень

Лютий

Березень

Лютий

 

  1.  

Діалог на тему «Твоє інтелектуально-естетичне хобі: читання, декоративне мистецтво і т. ін.»

Класний керівник

Лютий

 

  1.  

Мозкова атака «Твоя самодисципліна, воля, саморозвиток»

Класний керівник, психолог

Березень

 

  1.  

Тренінг «Твоє життя — твій вибір», «Знаємо та реалізуємо свої права»

Психолог, соціальний педагог

Грудень, березень

 

  1.  

Провести бесіду з батьками на тему «Про правову відповідальність неповнолітніх»

Класний керівник

Жовтень

 

  1.  

Провести тренінги:

1. Створення комфортного психологічного стану.

2. Позитивний погляд на життя.
3. Покращення відносин з однолітками.

Психолог

Грудень

 

  1.  

Провести практикум з батьками «Динаміка зловживань алкоголем та палінням в підлітковому віці. Профілактика, причини та наслідки шкідливих звичок»

Класний керівник

Квітень

 

  1.  

Провести ряд бесід з батьками учнів, що не встигають:

1 .«Вплив психологічного клімату сім'ї на формування особистості дитини».

2.«Культура міжособистісних відносин — важливий фактор успішного виховання».

3.«Законодавство України про відповідальність батьків за виховання дітей».

4.«Про адміністративну відповідальність батьків за порушення прав дитини»

Класний керівник, психолог, соціальний педагог

 

Листопад

 

Лютий

 

Березень

 

Травень

 

*Примітка. Орієнтовний перелік заходів і методів роботи класного керівника, який буде змінюватись щороку.

 

 

 

Схема вивчення особистості учня з девіантною поведінкою

 

  1. Загальні дані про учнів: вік, освіта, місце проживання.
  2. Фізичний розвиток і стан здоров'я.
  3. Умови сімейного виховання – склад сім'ї, освіта батьків, місце роботи батьків і посада, матеріальні житлово-побутові умови, характер взаємовідносин між батьками, батьками і дітьми.
  4. Успішність, причини неуспішності, відношення до навчальної діяльності, до окремих навчальних предметів.
  5. Відношення до праці, як проявляє себе в різних видах праці, в школі і вдома, який вид праці найбільше любить, чи є повага до праці інших людей.
  6. Суспільна активність, чи має громадські доручення, як ставиться до їх виконання.
  7. Участь в гуртках і спортивних секціях.
  8. Статус в класному колективі, характер взаємовідносин з вчителями, товаришами, особливості відносин з оточуючими людьми.
  9. Як використовує вільний час, чим займається, з ким спілкується (коло знайомств поза школою).
  10. Чи має друзів, хто вони, на якій основі будується дружба.
  11. Яка дисципліна в школі, вдома, які порушення дисципліни допускає, які застосовувались засоби впливу.
  12. Чи має необхідні навики культури поведінки.
  13. Особливості пам'яті, уваги, мови.
  14. Найбільш типові психічні стани – переважають процеси збудження, загальмованості чи врівноваженості.
  15. Характер інтересів, нахилів, здібностей.
  16. Які позитивні якості, риси характеру намагається виховати в собі.
  17. План на майбутнє, яку професію думає вибрати після закінчення школи.
  18. Особливості розвитку морально вольових якостей.
  19. Характер читацьких інтересів.
  20. Відношення до природи, звірів, птахів тощо.
  21. Найбільш яскраво виражені риси характеру.
  22. З якого віку і класу даний учень характеризується як важковиховуваний.
  23. Які позитивні якості відмічалися в учня раніше.
  24. Які позитивні риси і якості є у нього зараз.
  25. Які негативні риси і якості відзначались у нього раніше.
  26. Які негативні риси і якості є в нього зараз.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Форми прояву девіації

 

Соціально-значущі форми поведінки

Прояв девіантності

1 група

2 група

3 група

Ставлення до дорослого з повагою

Прояв грубощів

Прояв грубощів при зауваженні

 Злегка зривається на незадоволення

Уміння володіти собою

Різко проявляє нестриманість

Прояв нестриманості

Запальність

Прагнення до краси і затишку

Байдужість до того, що оточує

Байдужість до того, що оточує

Байдужість до того, що оточує

Акуратність (охайність)

Неохайність

Неохайність, байдужість до зовнішнього вигляду

Неохайність, байдужість до зовнішнього вигляду

Наявність хобі

Відсутність інтересів до будь-чого

Відсутність інтересів, апатія

Відсутність інтересів, апатія

Протистояння шкідливим звичкам (куріння, наркоманія, алкоголь)

Вдихання парів бензину, клею, регулярне куріння, вживання алкоголю

Вживання алкоголю, куріння, токсикоманія

Вживання алкоголю, куріння,

Культура мовлення

Використання нецензурних слів

Використання нецензурних слів

Вживання нецензурних слів

Неповага  оточення, ровесників

Неповага  оточення, зверхність над ровесниками

Неповага ровесників

Прояв неповаги, недовіри

Вихованість(хороші манери, ввічливість)

Грубощі, хамство, для досягнення мети використовує ввічливість

Грубощі

Прояв грубощів

Життєрадісність (почуття гумору)

У нормі

Замкнутість

У нормі

Ставлення до обов’язків (дисциплінованість)

Грубе порушення дисципліни

Свідоме порушення дисципліни

Підсвідоме порушення дисципліни

Незалежність (здатність діяти самостійно)

Надмірна самостійність

У нормі

Прояв слабкої волі, підпорядкованість сильнішому

Освіченість (широта знань, рівень загальної культури)

Низька загальна культура

Низька загальна культура

Низька загальна культура

Відповідальність (почуття обов’язку, уміння тримати слово)

Безвідповідальність, невміння тримати слово

Безвідповідальність

Безвідповідальність, невміння тримати слово

Міцність волі (уміння домагатися свого, не відступаючи перед труднощами)

Паніка перед труднощами

Паніка перед труднощами

Відсутність волі, паніка перед труднощами

Чесність (правдивість, щирість)

Брехливість, нещирість

Брехливість

Використання щирості для отримання вигоди

Чуйність (турботливість)

Бездушність

Байдужість

У нормі

Законослухняність

Участь у кримінальних групах, розбої, грабежах

Крадіжки

У нормі

Поради щодо складання корекційної програми з учнями девіантної поведінки

 

«Ти можеш!» - повинен нагадувати вчитель учню.

«Він може!» - повинен нагадувати колектив.

«Я можу!» - повинен повірити в себе учень.

В. Ф. Шаталов

 

 

При складанні корекційної програми із дітьми першої групи девіантності ключове значення має опір на такі якості, як енергійність, активність, впертість у досягненні мети, прагнення до лідерства.

Для контингенту другої групи особливого значення набуває зміна обстановки і стереотипних форм реагування на неї. Довір’я у відносинах, включення в організаційно-суспільну роботу, обігравання успіхів.

Для третьої групи важливим є ритм і напруга серйозних справ, які їм доручаються, залучення їх до різних видів діяльності. Саме за цих умов у них є змога проявити себе, посісти адекватне місце в колективі. Тому слід активно сприяти пробудженню в них інтересу до життя, позитивних переживань, виявлення життєвих перспектив.

Корекція девіантної поведінки учнів, складання корекційної програми класним керівником відбувається спираючись на власний досвід,  а також після проведення психодіагностики, після консультування з психологом та соціальним педагогом, після бесіди із вчителями-предметниками та батьками. Проводиться індивідуальна робота із такими дітьми, а також паралельно ведеться робота із класним колективом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Алгоритм роботи з учнями, що потребують підвищеної педагогічної уваги

 

  1. Виявлення учнів, що потребують підвищеної педагогічної уваги (девіантна поведінка, резидентність, опір виховним діям) та складання розгорнутих списків учнів, які потребують особливої педагогічної уваги, а також оновлення списків неблагополучних сімей.
  2. Обстеження житло-побутових умов неблагополучних сімей та дітей девіантної поведінки, складання актів.
  3. Організація роботи штабу з профілактики правопорушень та зміцненню дисципліни, введеної до його складу
  4. Ведення систематичного обліку роботи з дітьми, які потребують підвищеної педагогічної уваги.
  5. Контроль за відвідуванням учнів девіантної поведінки класними керівниками на дому. Підведення підсумків відвідування на нараді при директорові.
  6. Вивчення рівня розвитку класного колективу, стан успішності та дисципліни.
  7. Вивчення прав дитини («Конвенція про права дитини», Укази Президента, програма «Діти України», та відповідні листи, накази).
  8. Вивчення взаємовідносин учнів у колективі, в мікроколективі, між групові зв’язки (соціометрія, тестування тощо).
  9. Вивчення морально-психологічного клімату в класі.
  10. Вивчення ступеня впливу на учнів неформальних лідерів.
  11. Вивчення громадської думки, настроїв та традицій класного колективу.
  12. Вивчення індивідуальних психологічних якостей учнів, що потребують підвищеної педагогічної уваги (тестування, анкетування тощо).
  13. Виявлення причин, що привели до девіантної поведінки, резидентності та ін. (анкетування, індивідуальні бесіди з учнем, його батьками, друзями тощо).
  14. Вивчення ступеня дотримання вчителями педагогічного такту в спілкуванні з учнями, дотримання педагогічної принциповості в оцінюванні поведінки, знань, умінь і навіть учнів.
  15. Складання психолого-педагогічної характеристики учнів, які потребують підвищеної педагогічної уваги.
  16. Години спілкування «Морально-психологічного клімату у класі та шляхи його оздоровлення», «Наші взаємини та їх вплив на успішність і поведінку учнів», «Ми і наші батьки», «Ми і наші вчителі», «Мій клас і я» та ін.
  17. Засідання класного комітету дисципліни та порядку.
  18. Залучення дітей, що потребують підвищеної педагогічної уваги, до занять у гуртках та секціях, до суспільно-корисної роботи.
  19. Здійснення позакласної роботи (диспути, вікторини, літературні і тематичні вечори, ринги, дискусії і ін.), спрямованої на формування в учнів загальнолюдських цінностей та рис загальнолюдської моралі.
  20. Проведення індивідуальної роботи з учнями, які потребують підвищеної педагогічної уваги, з їх батьками, неформальними лідерами мікроколективів (бесіди, тренінги-спілкування, соціально-рольовий та рефлективно-прогностичний тренінги, саморегуляція, індивідуальні програми психолого-педагогічної корекції).
  21. Проведення індивідуальної роботи, організація додаткових занять та допомоги (учнівської та вчительської) з невстигаючими дітьми.
  22. Узгодження спільного плану роботи з наркологічним кабінетом, прокуратурою, кримінальною міліцією та інспекцією з прав неповнолітніх.
  23. Проведення батьківських зборів учнів, які потребують підвищеної педагогічної уваги.
  24. Проведення в класах, де є учні девіантної поведінки, бесід та лекцій робітниками правоохоронних органів.
  25. Проведення батьківських лекторіїв на теми, пов’язані з профілактикою правопорушень та зміцненням дисципліни серед учнів, зустрічей з робітниками прокуратури, наркологічного центру.
  26. Засідання комісії з попередження правопорушень з питань поведінки дітей, що потребують підвищеної педагогічної уваги.
  27. Засідання методоб’єднання класних керівників з питань профілактики правопорушень та роботи з дітьми, що потребують підвищеної педагогічної уваги.
  28. Педагогічні ради та малі педради з питань удосконалення роботи вчителів з профілактики порушень дисципліни та підвищеної успішності учнів.
  29. Індивідуальна робота з вчителями, що допускають відхилення від педагогічних вимог у навчально-виховному процесі.
  30. Спільна робота з відділом кримінальної міліції з питань профілактики правопорушень.
  31. Працевлаштування дітей, що потребують підвищеної педагогічної уваги, після закінчення закладу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичні рекомендації щодо роботи з дітьми, схильними до девіантної поведінки

 

Поняття девіантної поведінки тісно пов'язане з категорією норми, яка в основному залишається чимось середнім, типовим, подібним до загальної маси, а також найбільш пристосованим до навколишнього середовища.

Пропонуємо кілька порад, яких необхідно дотримуватися в процесі спілкування з підлітками, схильними до девіантної поведінки. Одним з важливих моментів в цьому є встановлення довіри, емоційного контакту з підлітком.

  1. Поцікавтесь, що найбільше в даний час турбує підлітка.
  2. Уважно вислухайте підлітка. Прагніть до того, щоб підліток зрозумів, що він Вам небайдужий, і Ви готові зрозуміти і прийняти його проблему. Не перебивайте його зауваженнями. Не ставтеся до підлітка з недовірою. Ставтеся до нього серйозно, з повагою.

3. Запропонуйте свою підтримку і допомогу. Проявіть співчуття до проблем підлітка і покажіть, що Ви поділяєте і розумієте його почуття.

  1. В спілкуванні з підлітком використовуйте слова, речення, які
    будуть  сприяти  встановленню  контакту:  розумію,  відчуваю,
    звичайно, хочу допомогти.
  2. В розмові з підлітком дайте зрозуміти йому, що він унікальний
    як особистість. Кожна людина, незалежно від віку, прагне мати позитивну оцінку своєї поведінки, переживає потребу у похвалі. Акцентуйте увагу на позитивних якостях особистості підлітка як на підґрунті для виходу з кризової ситуації.

6. Недооцінка гірше, ніж переоцінка. Надихайте підлітка на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряти, викликати довіру у нього.

7.  Звертайтеся за допомогою, консультацією до спеціалістів, якщо щось насторожує Вас в поведінці, особистості підлітка. Не прагніть вирішити проблеми самостійно, можливо, йому потрібна кваліфікована допомога психолога тощо.

Як вже зазначалось, у поведінці девіантних підлітків часто спостерігається тривожність, імпульсивність, агресивність. Тому слід звернути увагу на такі загальні рекомендації:

Тривожних дітей необхідно постійно підбадьорювати, зацікавлювати, хвалити наперед, висловлювати впевненість в їх поведінці і діях.

Спілкуючись з імпульсивними підлітками, зацікавлюйте їх у всіх випадках, коли вони прагнуть стриматися, потерпіти, почекати, коли проявляють бажання зупинитися, щоб попередити зрив. Добре залучати імпульсивних підлітків до роботи в групі, наділивши їх функціями лідера, помічника.

В роботі з агресивними підлітками бажано вивчати їх інтереси і нахили, зацікавити їх привабливою діяльністю. Давати доручення, які потребують рішучості, ініціативи.

Найголовніше – опирайтесь на позитивні якості підлітків в роботі з ними.

 

 

ДЛЯ ЗАПИСІВ

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ДЛЯ ЗАПИСІВ

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

1

 

doc
Додано
15 жовтня 2021
Переглядів
2676
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку