Зірка Мензатюк " Таємниця козацької шаблі".Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини. Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури у 5 класі - Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Мета - розвиток стійких читацьких інтересів п'ятикласників, їх творчих здібностей, вміння аналізувати і порівнювати поведінку героїв, робити висновки.
Перегляд файлу

Тема: Зірка  Мензатюк. «Таємниця  козацької  шаблі». Історичне     минуле  нашого  народу  в  житті  сучасної  людини. Образи  козаків  та  символіка  козацької  шаблі  у  творі

Мета: формувати  ключові  компетентності:

  • аргументовано  й  грамотно висловлювати  власну  думку  щодо  проблем, порушених  у  творі;
  • дискутувати  про  значення  історичного  минулого  для  сучасної  людини;
  • розвивати  критичне  й  логічне  мислення, пам'ять, увагу, спостережливість;

формувати  предметні  компетентності:

  • вдосконалювати  вміння  виразно  читати   та  переказувати 

найяскравіші  фрагменти  твору;

  • характеризувати  образи козаків  у  творі;
  • висловлювати  міркування  з  приводу  прочитаного  і  його  актуальності  для  сучасного  життя  й  особисто  для  себе;

формувати  емоційно-ціннісне  ставлення:

  • формувати  національну  свідомість, патріотичні  почуття, громадянську  позицію;
  • виховувати  інтерес  до  історичного  минулого  рідного  народу, моральні  цінності.

Тип  уроку: формування  компетентностей

Обладнання: текст  повісті  «Таємниця  козацької  шаблі»,  ілюстрації  із  зображенням  козаків, мультимедійна  презентація, проектор, комп’ютер.

Епіграф:                            Козаку  найперше  - воля,

                                            Козаку  найперше – честь.

                                                                 Вадим  Крищенко

 

Перебіг  уроку

І. Мотиваційний  етап 

Учитель  читає  поезію на фоні відео про Україну

Я - українець

Батьки – українці, і  я – українець,

І  прадіди  теж  українці  були.

Були  роботящі, були  нездоланні,

Від  ворога  землю  свою  берегли.

І  пісню  співали, і  мову  любили,

Молилися  Богу  за  діток  вночі.

Як  лихо, бувало,  загляне  неждано,

Уміли  відстоять  себе  в  боротьбі.

Моя  Україна, як  мати, – велична,

За  неї  боролися  наші  діди,

А  ми, її  діти, повік  не  забудем,

Що  маємо  волю  її  зберегти!

 

ІІ. Цілевизначення  і  планування

  1. Повідомлення  теми  та  мети  уроку.

Минуле нашої  Батьківщини славне і багате на незвичайні події.

Україна – країна краси і смутку, радості  і печалі, миру і війни. Це все дихає разом з нами, живе, тримає у своїй пам’яті минуле. І  сьогодні  привідкриємо завісу цього таємничого минулого.  

У ході уроку ми, посилаючись на зміст повісті, пригадаємо, хто такі козаки, яке значення вони мають в історії нашої держави та що символізує та давня реліквія, яку шукала сім’я Руснаків.

 «Кожен  порядний  українець  має  побувати  в  Берестечку», - каже   мама  Наталочки. Отже,  ми   теж вирушаємо  в  Берестечко. Тема нашого  уроку   -  «Образи  козаків  та  символіка  козацької  шаблі  у  творі Зірки  Мензатюк «Таємниця  козацької  шаблі» (Слайд 1 ).

  • Епіграфом  будуть  рядки  з  пісні відомого українського  поета-пісняра  Вадима  Крищенка(Слайд 2 ).
  • Які  ключові  слова  ви    виділили б  в  цих  рядках?( Воля, честь)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Ми знаємо, що козаків на Січ приймали тільки тоді, коли він пройде ряд випробувань:

Вправа «Козацький куліш» (необхідно на стікерах написати відомості про те, що ви знаєте про повість «Таємниця козацької шаблі»)

жанр, тема, ідея

2. «Найкмітливіший козак» (Фейк чи правда)

Вправа «Сачок» (завдання в капелюсі козака)

  • Родина Руснаків складалася з тата, мами та двох доньок: Наталочки та Машки. (Ні.)
  • Пан Богдан розповів Руснакам про історичну реліквію, якій загрожує небезпека, і попросив допомогти врятувати її. (Так.)
  • Пан Богдан довідався про реліквію від патріотично налаштованого привида. (Так.)
  • Родина Руснаків вирушила в поїздку до Берестечка, бо наближалися роковини Берестецької битви. (Так.)
  • Наталочка познайомилася з Антипком у Берестечку. (Ні.)
  • Антипко вмовив Наталочку розпочати пошуки шаблі з Дубна. (Так.)
  • Під Дубенською фортецею розташовані стародавні підземні ходи. (Так.)
  • Антипко цікаво розповідав Наталочці про битву під Плоскою. (Так.)
  • Батьки Наталочки за порадою пана Богдана вирішили продовжити пошуки в Тараканівському форті. (Ні.)
  • У Тараканівському форті Наталочка та її батьки заблудилися в підземеллі. (Ні.)
  • Антипко повідомив Руснаків, що їхня донька провалилася в колодязь. (Ні.)
  •  Урятувати Наталочку допомогли місцеві мешканці. (Так.)
  •  

      ІV. Опрацювання  навчального  матеріалу

  • На сторінках книги Зірки Мензатюк надзвичайно яскраво виписано битву козаків під Берестечком. Це одна з найбільших трагедій української історії. Свідком саме цієї події стала Наталочка, заглянувши у минуле. Звʼязок епох проходить крізь серце, душу і помисли маленької героїні повісті

( Пісня « З нами Бог»)

 

 

Козак і люлька:таємниця козацького диму - На скрижаляхТут було гарно! У зеленому вінку ясенів здіймалися дві церкви: старенька дерев’яна, в якій козаки молилися перед битвою, і велика церква-пам’ятник, змурована над останками загиблих. Ото перед нею й правили Службу Божу. Лився спів, густо курився ладан, м’який пахучий дим стелився довгими пасмами, огортав людей, дерева, і ті в ньому ставали інакшими, мовби нетутешніми. Дим клубочився, вогко торкав Наталочці лице – дим чи туман? Авжеж туман, білий, як молоко, і в ньому по груди стояло... козацьке військо

 

  • Діти, як ви думаєте де опинилася Наталка?
  • Чому на думку Наталчиної мами важливо, щоб кожен з українців побував у Берестечку? А як думаєте ви?

Саме так. Наталочка дивом бачить саме ту трагічну п’ятницю 30 червня 1651 року, третій день Берестецької битви.

  • А що вам відомо про битву про Берестечком?
  • Перегляд  фільму «Козацькі  могили. Берестечко»
  • https://www.youtube.com/watch?v=8puGLkGn2SI з 2:12-3:26

Бесіда  за  змістом  твору

  • Як в повісті представлена битва під Берестечком. Наведіть цитати.

https://www.youtube.com/watch?v=EIXctSrNxWA&t=28s

( Козацький марш)

«...Їх стояло три сотні на пагорбі, що, мов острів, височів серед болота. Старого важко було впізнати: чуб розметався, сорочка розхристалася, очі палали, а шабля в руці мигтіла, як блискавка. Поляки насідали, козаки відбивалися, не відступаючи ні на крок. Та й не мали куди відступати. Мабуть, бій тривав давно, козаки поморилися, декотрі були поранені, проте в очах світилося все те ж тверде завзяття.

https://www.youtube.com/watch?v=8puGLkGn2SI  з 3:53-4:37

Бій на острові довершувався. Козаків ставало все менше. Один за одним падали вбиті. Аж ось лишився єдиний січовик. Невже битиметься сам? Один проти цілого війська? Він озирнувся, метнувся до берега й ускочив у човен, прихований в очереті. Не сідаючи, відштовхнув його, виплив серед плеса; гордо взявшись у боки, окинув оком ворогів, мовляв, наступайте, чого ви баритесь. Король знову щось сказав своєму наближеному, той квапливо передав наказ. Поляки, брьохаючись у баговинні, оточили озерце, серед якого плавав козак, та не могли здолати героя. Він сік їх, як капусту, він сміявся їм в очі, рани йому не шкодили, кулі його не брали, смерть боялася підступити до такого несусвітнього зухвальця. Вже й шабля не витримала, переламалася навпіл, то він відбивався веслом. Троє насідало на нього спереду, якийсь мазур закрався ззаду, націлився в плечі списом...

  • Що вас найбільше вразило?
  • Які риси характеру виявляються у них в вирішальну мить?
  • Чи приваблюють вас образи козаків-воїнів?
  • Які риси хотіли б виховати у собі
  • Козаків на полі бою було три сотні, поляки їх обступили, але вони відбивалися. Ян Казимир запропонував їм скласти зброю і піти до нього на службу, але козаки почали діставати з шароварів гроші і зневажливо кидати на ляхів. Лицарська смерть козакові дорожча. Всіх козаків було вбито, але Наталка побачила Яна Казимира, який не був задоволений, адже вони так і не покорили козаків, які залишили по собі невмирущу славу
  •  

Бесіда  за  змістом  твору

 - Чому  родина  Руснаків  вирішила  їхати  на  пошуки  шаблі  в  Берестечко?

(Загадкова реліквія загублена на старому бойовищі, можливо, в замку чи фортеці на заході України. Наталочка  підказала, що  найбільша  битва  відбулася  під  Берестечком)

   -   Пригадайте, що  розповів  Антип  Наталочці  про  битву  під  Плоскою?

( ...Зранені козацькі полки відходили з-під Берестечка. Щохвилі могли напасти поляки. Щоб їм завадити, щоб уберегти військо, яке відступало після нещасливої битви, полковник Іван Богун виставив під Плоскою заслону з шестисот козаків. Шістсот сміливців проти ворожої навали!.. Козаки стали табором: оточили себе возами, скували їх залізними ланцюгами, обсипали земляним валом. Билися, як чорти… Багато їх полягло. На полі досі стоять кам’яні хрести.)

  • Які  картини  виникли  в  уяві  дівчинки?

( Сумна та велична картина поставала в її уяві. Поле, сковані вози. І козаки, роковані на смерть. Верхи на конях налітає шляхта... Дим від пороху... Іскри

з-під шабель... Шалений зблиск очей... І гаряча кров, і смерть. Ось захитався молодий козак, шабля-домаха випала йому з руки...)

 

  • У повісті Зірка Мензатюк звертає вашу увагу на зовнішність козаків чи на їхні риси характеру, поведінку? Якими вони постають у творі?

 

(Зосереджені, зухвалі, насмішкуваті. В очах виклик: наступайте, ляхи! Ми готові, нам що? Або волю добути, або дома не бути.)

 

Козак і люлька:таємниця козацького диму - На скрижаляхСтворення ментальної карти

Білі аркуші паперу А3, А4, кольорові кулькові ручки, олівці або фломастери

 

Початок роботи:

У центрі карти пишемо КОЗАК.

Козак – кінь, шабля, сила, мужність, витривалість, честь, слава, воля, степ.

 

 Якими виглядають козаки?

Добродушність, щедрість, безкорисливість, щира дружба, висока любов до свободи – були характерними рисами наших козаків, вони краще воліли люту смерть, ніж ганебне рабство.

  • Доберіть  та  запишіть  ті  риси , які  були  властиві  українському  козацтву.

( Музичне оформлення уроку. Грає бандура. )

       https://www.youtube.com/watch?v=g1sDCFK0CDA

  •  

 

К – кмітливість

О – оптимізм

З – завзяття

А – активність

Ц – цілеспрямованість

Т – терпеливість

В – витривалість, відповідальність

О – організованість

 

  • Яке  значення  мала  шабля  для  козака?

Шабля – різновид  козацької  зброї. 

        Козацькі  шаблі  були  доволі  тонкі  та  легкі, ручку  мали  оздоблену, піхви  прикрашені  різьбою. Отримати  шаблю  козак  міг  лише  двома  шляхами – у  спадок  від  батька  чи  діда  або  здобути  в  бою. Купити  шаблю  міг  лише  заможний  козак, бо  коштувала  вона  дуже  дорого.

        Шабля  для  козака - то товариш, що в бою допоможе, нагодує та зігріє. Якщо козак добре володів шаблею, а то й двома, перемогти його майже неможливо, за те і козак до неї відповідно ставився, як до жінки, інколи називав сестрицею, берегинею. Її цінували навіть більше ніж рушницю та пістоля. Козак не мав права віддати комусь свою

шаблю чи програти її, якщо він її програвав, то сотник міг покарати його.
        Шаблею посвячували в козацтво, з шаблею і помирали. Шабля  для  козака  була  втіленням  лицарського  меча, символом  волі  та  бойового  побратимства.

        Ця зброя українських лицарів мала і має велике значення для нашої культури та  історії!

  • Про яку наругу над козацькою шаблею мовиться у тексті?

( З  них робили найкращі ножі, щоб колоти свиней. Різники платили за них великі гроші).

  • Який  сон  приснився  Наталочці  тієї  ночі?
  • (Їй приснився зажурений козак. Він дивився на неї з сумним докором. «За самий держак моєї шаблі давали мені найкращий табун коней і овець три тисячі. А ти не вберегла її…»І Наталочка уві сні металася, переверталася з боку на бік, вгадувала й не могла вгадати, в чому її провина.)

 

  • Яка таємниця пов`язана з козацькою шаблею?

 

  • Що  ви  дізналися  про козацьку  реліквію  на  початку  твору?

(На  заході  України на  місці  великої  козацької  битви  перебуває  коштовна  реліквія, яка  потрапила  в  непевні  руки.)

  • А  що  означає  слово «реліквія»?

Реліквія – шанована  річ, пов’язана  з  історичними  або  релігійними  подіями  минулого, яку  свято  зберігають.

 

  • Від  кого  ви  дізналися  про  існування  цієї  реліквії?

(Від  одного  патріотично  настроєного  привида, що  полюбляв  з’являтися  у  квартирі  пана  Богдана.)

  • З  чого  стало  зрозуміло, що  козацькою  реліквією  є  шабля?

( Привид  махав  правою  рукою, ніби  фехтуючи  шаблею.)

  • Чому  батьки  Наталочки не  роздумуючи подалися  шукати  козацьку  реліквію?

( Вони  розуміли, що  це  важливо  не  лише  для  привида  і  пана  Богдана, але  й  для  всього  українського  народу. Жодна  козацька  реліквія  не  повинна  бути  втрачена, бо  це  частинка  нашої  історії.)

 

  • Нарешті  ми  дізнаємося, який  вигляд  мала козацька  шабля, яку  так 

довго  шукали. Що  в  ній  було  незвичайне?

( Шабля  була  схожа  на  місяць-молодик. Руків’я  мала  просте, без  золота  й  діамантів, проте  сяяла  так, що  Антипко  та  його  родина  не  могли  дивитися  на  те  сяйво. А  усі  інші  дивилися  на  шаблю, як заворожені.)

 

 «Сповідь  літературного  героя»

  • Я  хочу  представити  вам  ще  одного  персонажа – учасника  битви  під  Берестечком. Відгадайте, про  кого  йде  мова?

Я перекинувся від козаків на бік супротивників і видав їм важливі відомості. За  це  я  отримав  шляхетне  прізвище. Та  вже  наступного  дня в мене  почав  рости  хвіст, а  на  обличчі  стирчали  жахливі вуса. Я ховаюся у свинарниках! А що я їм! Покидьки, перепрошую на слові, одні покидьки, хіба іноді трапиться вкрасти яйце в курнику… Краще б я здох, ніж таке життя!( Сотник  Щур)

  • Як  до  цього  колишнього  козака  ставляться  інші  герої  твору?

(Навіть  представники  нечистої  сили  зневажають  його. Пан Обжорський  говорить: « Вас козаків було сто тисяч, а зрадив один ти. Таких не приймає земля.» ) 

  •  

«Позитивне  мислення»

  • Козаки  загинули. Поляки  перемогли. А  чи   було   щось  позитивне   у

 цій  ситуації? Свою  думку  аргументуйте.

( Поляки  перемогли  зраджених  татарами  козаків, але  не   скорили. « Вони  гинули, не  піддавшись, не  схилившись, лишаючи  по  собі  невмирущу  славу!»)

      -    Северин  сказав  Наталочці: «Хіба  війна  або  й  будь-яке  змагання  бувають  без  поразок?..Треба  вміти  тримати удар! Може  це найважливіше…»

Як  ви  розумієте  слова  Северина?

  житті  кожної  людини  була  якась  особиста  невдача. Потрібно  навчитися  правильно  ставитися  до  поразок, не  опускати  рук, сприймати  невдачі  як  перший  крок  до  майбутньої  перемоги.)

 

    «Павутинка  дискусії»

  • Злякавшись  привидів, Миршавий  говорить: «Та що... Я ж патріот... Я

продам шаблю нашій рідній українській державі... Музеєві чи, може, банкові, який непогано заплатить...» Поміркуйте, чи   можна  цю  людину  назвати  патріотом? Чому?

  • Кого  ми  називаємо  патріотом?(  Патріот (гр., земляк, співвітчизник): той, хто любить свою батьківщину, відданий своєму народові, готовий заради них на жертви і подвиги.)
  • Антипко  теж  знає  історію, бо  розповідає  Наталочці  про  битву  під

Плоскою,багато знає  про  козаків, про українські  фортеці. Чи  можна  вважати  його  патріотом?

  • Чому  Антипко  та  його  родина  постійно  перешкоджають  Наталочці  та  її  сім’ї  у  пошуках  шаблі?

(Чортяча  родина  полює  на  козацьку шаблю, аби  швидше  спекатися  священної  реліквії, бо  не  хочуть, щоб  у  персонажів  твору  відродився  патріотизм. Тож  чорти  з  усіх  сил  заважають  національному  пробудженню, особливо  серед  молоді.)

  • Чому  чортяча  родина  не  змогла    отримати  перемогу  в  боротьбі  за

 шаблю?

( Наталочці  та  її  родині  допомагали  пластуни  зі  Львова  і  навіть  привиди  об’єдналися  і  дружно  виступили  на  захист  шаблі).

  • Як  ви  вважаєте, що   необхідно  зробити, щоб  подолати  підступного  та лукавого  ворога?

( Потрібно  об’єднатися, доки  народ  єдиний, він  непереможний)

  • Кого з  героїв  твору  можна  вважати  патріотами?
  • А  ви  вважаєте  себе  патріотами ?

ІV. Закріплення  вивченого  матеріалу

V. Рефлексивно-оцінювальний  етап

   - Чого  нас  вчить  повість  «Таємниця  козацької  шаблі»?

: (Слайд  10)

      Де  єдність – там  воля,

      Де  єдність – там  сила,

      Там  кривди  лихої  нема.

      Хай  мати-Вкраїна

      Щаслива  й  красива

      У  єдності  всіх  обніма.

( Оцінювання  роботи  учнів  у  групах)

 

VІ. Домашнє  завдання  (на  вибір)

1.Дізнайтеся  більше  про  пластунів  та  підготуйте  повідомлення  для  однокласників.

2.Поміркуйте, якби  Наталочка  й  Антип  жили  в  часи  козацтва, ким  би  вони  могли  стати? Напишіть  невеличку  розповідь.

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Козак і люлька:таємниця козацького диму - На скрижаляхКозак і люлька:таємниця козацького диму - На скрижаляхКозак і люлька:таємниця козацького диму - На скрижалях

Козак і люлька:таємниця козацького диму - На скрижаляхКозак і люлька:таємниця козацького диму - На скрижаляхКозак і люлька:таємниця козацького диму - На скрижалях

 

 

Козак і люлька:таємниця козацького диму - На скрижаляхКозак і люлька:таємниця козацького диму - На скрижаляхКозак і люлька:таємниця козацького диму - На скрижалях

Козак і люлька:таємниця козацького диму - На скрижаляхКозак і люлька:таємниця козацького диму - На скрижаляхКозак і люлька:таємниця козацького диму - На скрижалях     

 

 

 

 

Родина Руснаків складалася з тата, мами та двох доньок: Наталочки та Машки.

 

Пан Богдан розповів Руснакам про історичну реліквію, якій загрожує небезпека, і попросив допомогти врятувати її.

 

Пан Богдан довідався про реліквію від патріотично налаштованого привида.

 

Родина Руснаків вирушила в поїздку до Берестечка, бо наближалися роковини Берестецької битви.

 

Наталочка познайомилася з Антипком у Берестечку.

 

Антипко вмовив Наталочку розпочати пошуки шаблі з Дубна.

 

Під Дубенською фортецею розташовані стародавні підземні ходи

 

Антипко цікаво розповідав Наталочці про битву під Плоскою.

 

Батьки Наталочки за порадою пана Богдана вирішили продовжити пошуки в Тараканівському форті.

 

У Тараканівському форті Наталочка та її батьки заблудилися в підземеллі.

 

Антипко повідомив Руснаків, що їхня донька провалилася в колодязь.

 

 Урятувати Наталочку допомогли місцеві мешканці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 лютого 2022
Переглядів
3094
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку