,,Зіткнення неповторності й буденності, стандарту в поезії Ліни Костенко «Кольорові миші». Образ особливої дівчинки Анни''

Про матеріал

Зацікавити шестикласників творчістю Ліни Костенко, допомогти їм збагнути поезію «Кольорові миші» – зіткнення неповторності й буденності та стандарту; учити тлумачити підтекст твору; розвивати уяву, образне та логічне мислення, зв'язне усне й писемне мовлення, уміння аналізувати поетичні твори; виховувати в учнів естетичні смаки, позитивне мислення,почуття справедливості, доброзичливості, гуманності, повагу до оточуючих, бажання творчо працювати; формувати неординарну особистість

Перегляд файлу

Зіткнення неповторності й буденності, стандарту в поезії Ліни Костенко «Кольорові миші». Образ особливої дівчинки Анни

https://pp.vk.me/c626628/v626628578/2990b/YBkY8bMImYo.jpg

Парадовська Т.М.,

учитель української мови та літератури,

спеціаліст вищої категорії, старший вчитель

КЗ «ЛНВК ЗОШ І-ІІІ ст. № 22 - ліцей»

 

 

 

 

Тема уроку. Зіткнення неповторності й буденності, стандарту в поезії Ліни Костенко «Кольорові миші». Образ особливої дівчинки Анни.

Освітньо-виховні завдання теми: створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень виявляє інтелектуальну спроможність, самостійність, оцінює власну діяльність.

Мета: зацікавити шестикласників творчістю Ліни Костенко, допомогти їм збагнути  поезію «Кольорові миші» – зіткнення неповторності й буденності  та стандарту; учити тлумачити підтекст твору; розвивати уяву, образне та логічне мислення, зв’язне усне й писемне мовлення, уміння аналізувати поетичні твори; виховувати в учнів естетичні смаки, позитивне мислення,почуття справедливості, доброзичливості, гуманності, повагу до оточуючих, бажання творчо працювати; формувати неординарну особистість

Обладнання: дидактичні мультимедійні матеріали, робочі листки, роздатковий матеріал, ілюстративний матеріал, картки з домашнім завданням.

Методи, прийоми, форми роботи: асоціації, словесне малювання, словникова робота, дискусія, робота в парах, виразне читання, бесіда, інструктаж, пошукова діяльність учнів (постановка та розв’язання проблемного питання)

Тип уроку: урок  вивчення нового матеріалу

Випереджаюче завдання: створити мишку з кольорового паперу.

На дошці: тема, епіграф, плакат з деревом.

Епіграф. Ми – не безліч стандартних «я»,

А безліч всесвітів різних.

                                                  Василь Симоненко

Перебіг уроку

І. Організаційний момент. Слово вчителя.

(Слайд1)

Дитинство – це прекрасний час, коли серце відкрите для нових почуттів, душа – для нових вражень.

Цікавим, безмежно таємничим, непізнаним видається навколишній світ. Щасливою є та людина, яка протягом усього життя, незважаючи на труднощі та невдачі, зберігає  у своєму серці незаплямовану душу дитини.

(Слайд 2)

 Сучасна поетеса Ліна Костенко, з творчістю якої ми почали знайомитися на минулому уроці, саме така щаслива людина. І сьогодні своїм щастям вона поділиться з нами.

На уроці ми доторкнемося й відчуємо поезію цієї великої авторки, замислимося над значенням слів, що бувають різними не лише за значенням, а й за асоціаціями, настроєм, який викликають.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Творча робота. Асоціації

  1. Вслухайтесь у слово кольоровий. Які слова поєднуються  цим епітетом? (Олівці, сни, мрії, квіти, картини, веселка…)
  2. А які асоціації викликає у вас слово миша?  Підберіть епітети до цього слова. (Сіра, бридка, прудка, неприємна…).

А сьогодні ми дізнаємося, коли ж миші стають кольоровими. Тож тема нашого уроку «Зіткнення неповторності й буденності, стандарту в поезії Ліни Костенко «Кольорові миші». Образ особливої дівчинки Анни»

Епіграфом будуть слова Василя Симоненка:

 Ми – не безліч стандартних «я».

                            А безліч всесвітів різних.                                                 

Готуючись до уроку, ви отримали завдання  створити мишку з кольорового паперу, яка відрізняється від інших своїх братиків і сестричок. Підніміть тваринок вверх.

  • Дивно. Завдання було одне, а чому ж мишки у вас різні? (Ми різні, тож і уява різна)

Коментар учителя: «А уява – це перша сходинка до творчості. Митець сприймає звичайні речі не так, як інші люди. Тому навіть мишки інколи стають кольоровими».

2.Робота в робочих листках.

 Наклейте свої  мишки на робочі листки. (Діти вклеюють мишки)

  • Якби ви зустріли таких мишок, якою б була ваша реакція? (Запишіть до робочих листків)

Озвучення та коментування ймовірних відповідей дітей. (Слайд 3)

3.Слово вчителя.

Сьогодні ми дізнаємося, якою була реакція мешканців старовинного міста Вишгорода в 17ст. на живих кольорових мишей. Уявімо собі середньовічне місто. У ньому темно від диму  вогнищ, на яких спалюють людей, котрі насмілилися думати  чи жити по-іншому. Наук тут ще не знають. Отже, і  населення міста темне, неписьменне, легко визнає відьмою чи чаклуном того, хто мислить чи чинить інакше, ніж інші…

4. Словникова робота.

Перш ніж ви прослухаєте поезію Л.Костенко «Кольорові миші», познайомтеся із словником незрозумілих слів, який є у ваших робочих листках.

  • страти — покарання;
  • ладом — так, як треба;
  • недоквас — недоквашене;
  •  жужмом — купою;
  •  чаклунка — ворожка;
  • збити з пуття — збити з правильного шляху;
  • мантія — судейська широка вільна накидка;
  • гарантія — зобов’язання щодо виконання угоди, забезпечення, порука.

5.Виразне читання вірша «Кольорові миші»  учителем

Розгорніть підручники на ст.133 і уважно послухайте історію, постарайтесь  уявити картини, побачити героїв

6.Виразне читання вірша «Кольорові миші» дітьми.

Давайте ще раз прочитаємо поезію і дамо відповідь на питання:

  • Де  й коли відбуваються події у творі?

7.   Бесіда про розуміння учнями картини, змальованої у ліричному творі, визначення особливостей художнього світу поезії.

  1. Де  й коли відбуваються події у творі?
  2. Яка пора року зображена?Знайдіть у тексті? (Пізня осінь, голі дерева за вікном, тьмяне сонце, яке стоїть у голих кленах…) 
  3. Із чим Ліна Костенко порівнює сонце?Чому із яблуком недоквасом?    (Яблуко несмачне, тверде, кисле, непривабливе. Осіннє сонце ─ скупе на тепло, похмуре, непривітне, рано лягає, пізно встає… )
  4. Що саме трапилося? (Судили дівчинку Анну)
  5. Скільки  років було дівчинці? («…може, 10 рочків»)
  6. Що ж зробила Ганна? ( Кольорові миші з сухих листків)
  7. Чи завдали якоїсь шкоди кольорові миші?(Ні)
  8.  Чому, на вашу думку, сусід так розсердився на дівчинку? (Уважав, що Анна – чаклунка, яка збила з пуття його дітей. Злякався, що і його діти стануть схожими на дівчинку. Його дратувала яскравість натури Анни, боявся, що дівчинка має більший вплив на його дітей, ніж він сам. Хвилювався за свій батьківський авторитет. Заздрив дівчинці, адже не розумів, що у звичайному осінньому листі можна бачити щось інше, чим саме листя! )
  9.  Чому син і дочки гралися з дівчинкою? (Бо вона була до них уважною, віддавала тепло душі)
  10. Чи схожа вона на інших дітей?У чому її особливість? (Анна була наділена багатою фантазією, уявою, талантом…)
  11. Як поводиться дівчинка під час суду?(Анна тихо сидить на лаві підсудних, дивиться на присутніх великими, без страху очима, в яких читається запитання: «Чому я тут? У чому мене звинувачують?»)
  12. Чому, на відміну від сусіда, Анна мовчить: невже вона згідна з обвинуваченням і  відчуває свою провину? (Сльози стискають горло, вона нічого не може сказати на свій захист, хоча душа її, надчутлива до прикрощів та образ, протестує)
  13. Як cуддя ставиться до дівчинки та сусіда? З чого це видно? (Суддя намагається діяти згідно із законом, хоча й симпатизує дівчинці…)
  14.  Суддя прагне бути справедливим. Але чи вдалося йому це? Яким був його присуд? (Судді не вдалося бути об’єктивним. Дівчинку засудили).
  15. Що у  у вірші є сірим?( Сусід, стіл, день, двері…)
  16. Що підкреслює така  тавтологія?(Одноманітне життя)
  17. Як розумієте вислів «сірий сусід»?(Обмежена людина, яка живе лише матеріальними інтересами, не бачить краси навколишнього світу, це недалека, груба, приземлена людина, позбавлена радості розуміти і бачити красу…)
  18. Хто переміг цю сирість?Що зробив?Чому?
  19. Символом чого можна вважати кольорового кота? (Нового, яскравого, повнокровного життя…)
  20. Чому, на вашу думку, у дівчинки є ім’я, а в сусіда його немає? (Поетеса протиставляє індивідуальність, неповторність і сірість, стандарт ).

8.Робота в робочих листках

  • Намалюйте  обличчя персонажам. Які кольори ви обрали?Чому?

Озвучення та коментування відповідей дітей.

9. Робота зі схемою  (у робочих листках)

Спробуйте охарактеризувати персонажів. Виберіть поняття, які характеризують Анну, а які – сусіда?

стандарт                                                                     романтизм

оригінальність                          Анна                        приземленість

неповторність                           сусід                        сірість

буденність                                                                  індивідуальність

обдарованість     заздрість

талант     примітивність

Озвучення та коментування відповідей дітей.

10.Визначення теми та основної думки твору. Робота в парах.

(Слайд)

  Коментар учителя. На дошці записані два варіанти теми поезії «Кольорові миші». Порадьтеся з товаришем по парті і запишіть у зошити точніший, на вашу думку, варіант.

Озвучення та коментування ймовірних відповідей дітей.

 

  • Яку ж думку адресує читачам Ліна Костенко?  (Людина має бути неповторною, не схожою на інших, оригінальною, яскравою, творчою,  а не сірою, обмеженою та байдужою до краси навколишнього світу. Талант і яскравість мають переважити сірість і буденність у житті).

ІІІ.  Підсумкова бесіда за запитаннями.

  •          Тож повернімося до епіграфа уроку. Чи погоджуєтеся ви з поетом:

Ми – не безліч стандартних «я»,

                        А безліч всесвітів різних.

 (Люди можуть бути схожі на вигляд, навіть дуже, наприклад, близнюки, але й вони неоднаково думають, мають різні уподобання, здібності до чогось)

  •          А, може, бути однаковим, таким, як інші, це добре? (Ні, адже життя стає тоді нецікавим).
  • Сьогодні ми прагнули осягнути світ, у якому живе дівчинка Анна, світ дитинства. Який же він? Напишіть на кленових листочках, які впали вам на парти з цього осіннього дерева (Чарівний, оригінальний, мрій, живий, загадковий, багатий, сонячний, фантастичний…)
  • То чим у такому випадку відрізняється світ дітей від світу дорослих?

Коментар учителя. І справді, у дитинстві все виглядає фантастично, весело, привабливо, а з часом ми стаємо заклопотаними і вже, на жаль, не бачимо того, що бачите ви.

ІV. Оцінювання.

Наш урок добігає до кінця. Оцініть свою роботу на робочих листках.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Завдання додому та інструктаж про виконання

  • На вибір:

1.Підготувати розповідь про дівчинку Анну.

2.Дати  відповіді на запитання у підручнику.

3. Скласти  таблицю “Добро і зло”  (за поезією Ліни Костенко «Кольорові миші»).

4.Вивчити   вірш «Кольорові миші»  напам’ять.

5.Написати  твір-роздум «Чи потрібні в наш комп'ютерний вік фантазери?»

 А також ви отримаєте конверти із завданнями, які допоможуть поринути вам у нову казку, але вже створену вами.

 

 

 

 

 

Інструкція: користуючись запропонованим набором геометричних фігур, намалюйте кота  та радість.

Головна умова: використовувати запропоновані фігури можна багатократно, але не дозволяється застосовувати додаткові фігури та лінії.

 

VІ. Підбиття підсумків уроку (Слайд 5)

 Коментар учителя. На жаль, час іде, а проблема залишається, бо й сучасний світ не завжди здатний оцінити талант, неординарну особистість. Тому дуже важливо, щоб наші сірі будні були освітлені іскорками добра, фантазії та творчості. Тож бажаю  вам усім залишатися завжди яскравими і творчими особистостями і ніколи не втратити своєї неповторності. Цінуйте свою і чужу неповторність, поважайте таланти інших і розвивайте власні. Кожна думка, кожен новий погляд на звичне й застаріле має право на існування.

 

Робоча картка уроку

Зіткнення неповторності й буденності, стандарту в поезії Ліни Костенко ,,Кольорові миші". Образ особливої дівчинки Анни

1.Розмістіть свою мишку

 

 

 

 

 

 

 

2.Яке  враження справили б на вас незвичайні миші, якби ви побачили їх насправді. Оберіть і підкресліть потрібний варіант відповіді

 

 

 

 

 

Зраділи                     Злякалися             Не здивувалися        Ваш варіант

Ліна Костенко. 3.Словникова робота

  • страти — покарання;
  • ладом — так, як треба;
  • недоквас — недоквашене;
  •  жужмом — купою;
  •  чаклунка — ворожка;
  • збити з пуття — збити з правильного шляху;
  • мантія — судейська широка вільна накидка;
  • гарантія — зобов’язання щодо виконання угоди, забезпечення, порука.

4.Розфарбуйте фігурки персонажів. Намалюйте їм обличчя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Анна                                       сусід  суддя

5.З’єднайте стрілочками ознаки, які притаманні героям.

стандарт                                                                     романтизм

оригінальність                          Анна                        приземленість

неповторність                           сусід                        сірість

буденність                                                                  індивідуальність

обдарованість заздрість

150kol_mushiталант примітивність

6.Тема………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Яку  думку  адресує читачам Ліна Костенко?

…………………………………………………………………………………7.ЗА за роботу на уроці я ставлю собі…… балів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Світлана Михайловська
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 січня 2018
Переглядів
14910
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку