Зацікавити шестикласників творчістю Ліни Костенко, допомогти їм збагнути поезію «Кольорові миші» – зіткнення неповторності й буденності та стандарту; учити тлумачити підтекст твору; розвивати уяву, образне та логічне мислення, зв'язне усне й писемне мовлення, уміння аналізувати поетичні твори; виховувати в учнів естетичні смаки, позитивне мислення,почуття справедливості, доброзичливості, гуманності, повагу до оточуючих, бажання творчо працювати; формувати неординарну особистість
Зіткнення неповторності й буденності, стандарту в поезії Ліни Костенко «Кольорові миші». Образ особливої дівчинки Анни
Парадовська Т.М.,
учитель української мови та літератури,
спеціаліст вищої категорії, старший вчитель
КЗ «ЛНВК ЗОШ І-ІІІ ст. № 22 - ліцей»
Тема уроку. Зіткнення неповторності й буденності, стандарту в поезії Ліни Костенко «Кольорові миші». Образ особливої дівчинки Анни.
Освітньо-виховні завдання теми: створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень виявляє інтелектуальну спроможність, самостійність, оцінює власну діяльність.
Мета: зацікавити шестикласників творчістю Ліни Костенко, допомогти їм збагнути поезію «Кольорові миші» – зіткнення неповторності й буденності та стандарту; учити тлумачити підтекст твору; розвивати уяву, образне та логічне мислення, зв’язне усне й писемне мовлення, уміння аналізувати поетичні твори; виховувати в учнів естетичні смаки, позитивне мислення,почуття справедливості, доброзичливості, гуманності, повагу до оточуючих, бажання творчо працювати; формувати неординарну особистість
Обладнання: дидактичні мультимедійні матеріали, робочі листки, роздатковий матеріал, ілюстративний матеріал, картки з домашнім завданням.
Методи, прийоми, форми роботи: асоціації, словесне малювання, словникова робота, дискусія, робота в парах, виразне читання, бесіда, інструктаж, пошукова діяльність учнів (постановка та розв’язання проблемного питання)
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Випереджаюче завдання: створити мишку з кольорового паперу.
На дошці: тема, епіграф, плакат з деревом.
Епіграф. Ми – не безліч стандартних «я»,
А безліч всесвітів різних.
Василь Симоненко
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. Слово вчителя.
(Слайд1)
Дитинство – це прекрасний час, коли серце відкрите для нових почуттів, душа – для нових вражень.
Цікавим, безмежно таємничим, непізнаним видається навколишній світ. Щасливою є та людина, яка протягом усього життя, незважаючи на труднощі та невдачі, зберігає у своєму серці незаплямовану душу дитини.
(Слайд 2)
Сучасна поетеса Ліна Костенко, з творчістю якої ми почали знайомитися на минулому уроці, – саме така щаслива людина. І сьогодні своїм щастям вона поділиться з нами.
На уроці ми доторкнемося й відчуємо поезію цієї великої авторки, замислимося над значенням слів, що бувають різними не лише за значенням, а й за асоціаціями, настроєм, який викликають.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Творча робота. Асоціації
А сьогодні ми дізнаємося, коли ж миші стають кольоровими. Тож тема нашого уроку «Зіткнення неповторності й буденності, стандарту в поезії Ліни Костенко «Кольорові миші». Образ особливої дівчинки Анни»
Епіграфом будуть слова Василя Симоненка:
Ми – не безліч стандартних «я».
А безліч всесвітів різних.
Готуючись до уроку, ви отримали завдання створити мишку з кольорового паперу, яка відрізняється від інших своїх братиків і сестричок. Підніміть тваринок вверх.
Коментар учителя: «А уява – це перша сходинка до творчості. Митець сприймає звичайні речі не так, як інші люди. Тому навіть мишки інколи стають кольоровими».
2.Робота в робочих листках.
Наклейте свої мишки на робочі листки. (Діти вклеюють мишки)
Озвучення та коментування ймовірних відповідей дітей. (Слайд 3)
3.Слово вчителя.
Сьогодні ми дізнаємося, якою була реакція мешканців старовинного міста Вишгорода в 17ст. на живих кольорових мишей. Уявімо собі середньовічне місто. У ньому темно від диму вогнищ, на яких спалюють людей, котрі насмілилися думати чи жити по-іншому. Наук тут ще не знають. Отже, і населення міста темне, неписьменне, легко визнає відьмою чи чаклуном того, хто мислить чи чинить інакше, ніж інші…
4. Словникова робота.
Перш ніж ви прослухаєте поезію Л.Костенко «Кольорові миші», познайомтеся із словником незрозумілих слів, який є у ваших робочих листках.
5.Виразне читання вірша «Кольорові миші» учителем
Розгорніть підручники на ст.133 і уважно послухайте історію, постарайтесь уявити картини, побачити героїв
6.Виразне читання вірша «Кольорові миші» дітьми.
Давайте ще раз прочитаємо поезію і дамо відповідь на питання:
7. Бесіда про розуміння учнями картини, змальованої у ліричному творі, визначення особливостей художнього світу поезії.
8.Робота в робочих листках
Озвучення та коментування відповідей дітей.
9. Робота зі схемою (у робочих листках)
Спробуйте охарактеризувати персонажів. Виберіть поняття, які характеризують Анну, а які – сусіда?
стандарт романтизм
оригінальність Анна приземленість
неповторність сусід сірість
буденність індивідуальність
обдарованість заздрість
талант примітивність
Озвучення та коментування відповідей дітей.
10.Визначення теми та основної думки твору. Робота в парах.
(Слайд)
Коментар учителя. На дошці записані два варіанти теми поезії «Кольорові миші». Порадьтеся з товаришем по парті і запишіть у зошити точніший, на вашу думку, варіант.
Озвучення та коментування ймовірних відповідей дітей.
ІІІ. Підсумкова бесіда за запитаннями.
Ми – не безліч стандартних «я»,
А безліч всесвітів різних.
(Люди можуть бути схожі на вигляд, навіть дуже, наприклад, близнюки, але й вони неоднаково думають, мають різні уподобання, здібності до чогось)
Коментар учителя. І справді, у дитинстві все виглядає фантастично, весело, привабливо, а з часом ми стаємо заклопотаними і вже, на жаль, не бачимо того, що бачите ви.
ІV. Оцінювання.
Наш урок добігає до кінця. Оцініть свою роботу на робочих листках.
V. Завдання додому та інструктаж про виконання
1.Підготувати розповідь про дівчинку Анну.
2.Дати відповіді на запитання у підручнику.
3. Скласти таблицю “Добро і зло” (за поезією Ліни Костенко «Кольорові миші»).
4.Вивчити вірш «Кольорові миші» напам’ять.
5.Написати твір-роздум «Чи потрібні в наш комп'ютерний вік фантазери?»
А також ви отримаєте конверти із завданнями, які допоможуть поринути вам у нову казку, але вже створену вами.
Інструкція: користуючись запропонованим набором геометричних фігур, намалюйте кота та радість.
Головна умова: використовувати запропоновані фігури можна багатократно, але не дозволяється застосовувати додаткові фігури та лінії.
VІ. Підбиття підсумків уроку (Слайд 5)
Коментар учителя. На жаль, час іде, а проблема залишається, бо й сучасний світ не завжди здатний оцінити талант, неординарну особистість. Тому дуже важливо, щоб наші сірі будні були освітлені іскорками добра, фантазії та творчості. Тож бажаю вам усім залишатися завжди яскравими і творчими особистостями і ніколи не втратити своєї неповторності. Цінуйте свою і чужу неповторність, поважайте таланти інших і розвивайте власні. Кожна думка, кожен новий погляд на звичне й застаріле має право на існування.
Робоча картка уроку
Зіткнення неповторності й буденності, стандарту в поезії Ліни Костенко ,,Кольорові миші". Образ особливої дівчинки Анни
1.Розмістіть свою мишку
2.Яке враження справили б на вас незвичайні миші, якби ви побачили їх насправді. Оберіть і підкресліть потрібний варіант відповіді
Зраділи Злякалися Не здивувалися Ваш варіант
3.Словникова робота
4.Розфарбуйте фігурки персонажів. Намалюйте їм обличчя
Анна сусід суддя
5.З’єднайте стрілочками ознаки, які притаманні героям.
стандарт романтизм
оригінальність Анна приземленість
неповторність сусід сірість
буденність індивідуальність
обдарованість заздрість
талант примітивність
6.Тема………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Яку думку адресує читачам Ліна Костенко?
…………………………………………………………………………………7.ЗА за роботу на уроці я ставлю собі…… балів.