Зміни в шкільній освіті: природнича галузь

Про матеріал
Зміни в шкільній освіті здійснюються в контексті реалізації концепції «Нова українська школа» і Закону України «Про освіту». В основі цих документів - підвищення якості освіти в цілому і природничої в тому числі, виховання компетентної особистості здатної до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів. Окреслені завдання відображено і у меті базової загальної середньої освіти.
Перегляд файлу

Зміни в шкільній освіті здійснюються в контексті реалізації концепції
«Нова українська школа» і Закону України «Про освіту». В основі цих
документів - підвищення якості освіти в цілому і природничої в тому числі,
виховання компетентної особистості здатної до саморозвитку й самонавчання в
умовах глобальних змін і викликів. Окреслені завдання відображено і у меті
базової загальної середньої освіти.

У 2022/2023 навчальному році біологія, біологія і екологія, природничі
науки в закладах загальної середньої освіти вивчатимуться за такими
навчальними програмами:
Біологія:
6-9 класи – Навчальна програма з біології для 6-9 класів
загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом
Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 No 804. Програму
розміщено на офіційному веб-сайті МОН України.
Режим доступу :https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-
programi/navchalni-programi-5-9-klas
8-9 класи з поглибленим вивченням біології – Навчальна програма з
біології для 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням біології, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України
від 17.07.2013 No 983.
Режим доступу: https://goo.gl/GDh9gC
Біологія і екологія:
10-11 класи – Навчальна програма з біології і екології для 10-11 класів
закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту, затверджена наказом
Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 No 1407.
Режим доступу:
https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-
programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv
10-11 класи – Навчальна програма з біології і екології для 10-11 класів
закладів загальної середньої освіти: профільний рівень, затверджена наказом
Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 No 1407. Програму розміщено
на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки України.
Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-
programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasi

Розподіл годин у програмах з біології, біології і екології є орієнтовним. Це
дає право вчителю творчо підходити до реалізації їх змісту, самостійно обирати
послідовність розкриття навчального матеріалу в межах одного навчального
року, але так, щоб не порушувалась логіка його викладу, змінювати орієнтовну
кількість годин, передбачених програмами для вивчення тем або розділів, та
визначати час проведення шкільних екскурсій, використовуючи для цього
резервні години або години навчальної практики, добирати об'єкти для вивчення
та включати в зміст освіти приклади зі свого регіону. Резервні години можуть
бути використані для повторення, систематизації, узагальнення навчального
матеріалу, контролю та оцінювання результатів навчання учнів

У 2022/2023 навчальному році учні 6 – 9 класів продовжать вивчати географію за оновленою навчальною програмою, затвердженою наказом МОН від 03.08.2022 р. № 698, та навчальною програмою для 8 – 9 класів з поглибленим вивченням географії, рекомендованою Міністерством освіти і науки України (лист МОН від 25.08.2020 № 1/11-5718). У старшій школі учні 10 – 11 класів вивчатимуть географію на рівні стандарту (52 години, 1,5 години на тиждень – 10 клас; 35 годин, 1 година на тиждень – 11 клас) оновленою навчальною програмою, затвердженою наказом МОН від 03.08.2022 р. № 698, та на профільному рівні (175 годин, 5 годин на тиждень) за навчальною програмою, затвердженою наказом МОН від 23.10.2017 р. № 1407.

Основні точкові зміни, які були внесені до навчальних програм з географії для 8, 10, 11 класів закладів загальної середньої освіти пов’язані із зміною сучасної глобальної суспільно-економічної та геополітичної ситуації у світі.

Зокрема, актуалізовано вивчення питання біженців та внутрішньо переміщених осіб у темах з вивчення демографічних процесів населення світу та України у програмі з географії для 8, 11 класів закладів загальної середньої освіти. Також, було вилучено з програми для 10 класу (рівень стандарту) тем, які стосуються вивчення географії Білорусі та деяких тем з географії російської федерації, у зв’язку з їхньою військовою агресією проти України та натомість доповнено до переліку країн Азії вивчення географії Республіки Корея, так як економічна модель цієї країни може бути прикладом для України. Водночас були внесені окремі зміни щодо формулювання змісту деяких тем.

Робота вчителя має бути гнучкою. Акцентувати увагу на тих темах, які торкаються питань становлення української нації, війни, розвитку міжнаціональних, торгівельних та культурних відносин між країнами. З метою оптимізації можливо об’єднувати декілька тем в одну, і навпаки. Зокрема, при вивченні теми «Україна в геополітичному вимірі» курсу «Географія: регіони та країни»  10  клас  (розділ  VI.  Україна  в  міжнародному  просторі)  та  теми

«Українська держава» курсу «Географічний простір Землі» 11 клас (розділ IV

«Суспільна географія України») учителям географії доречно акцентувати увагу учнів на те, що в умовах сучасної геополітичної ситуації, що склалася в Європі (широкомасштабна військова агресія російської федерації проти України) пріоритетними напрямками зовнішньої політики України є партнерство з Європейським Союзом (далі – ЄС), Сполученим Королівством Великої Британії та Північної Ірландії (далі – СК) та Сполученими Штатами Америки (далі –США).

Зокрема, з ЄС – з огляду на те, що Україною законодавчо визначений євроінтеграційний курс, який залишається незмінним, із СК та США – ураховуючи роль цих держав, яку вони відіграють у глобальних політико- економічних процесах та зміцненні обороноздатності України, її Збройних Сил, мобілізації світової спільноти на захист суверенітету й територіальної цілісності нашої держави.

Ураховуючи, що головною загрозою національної державності та суверенітету України є війна, розв’язана російською федерацією, варто не залишати поза увагою учнів партнерство нашої держави з організацією Північноатлантичного договору (далі – НАТО).


Учитель має бути готовим обговорити культурні особливості, звичаї, традиції тих країн, де учень з родиною шукає прихисток від війни; політичну та військову допомогу нашій країні країн-партнерів тощо.

Доцільно переглянути очікувані результати навчання і встановити дещо нижчий їх рівень або цілком їх скоригувати, оскільки деякі з них можуть бути недосяжними в нових умовах, деякі – потребуватимуть незначної корекції, частина – залишаться незмінними. Доцільність та обсяг домашніх завдань варто визначати індивідуально, зважаючи на психоемоційний стан учнів.

Під час уроку учитель має використовувати нагоду вчити учнів критично аналізувати інформацію, перевіряти її, не поширювати фейкові новини.

Ще однією цікавою сторінкою популяризації природничо-географічних знань серед учнівської молоді є вивчення українських антарктичних досліджень. Зокрема, про науково-дослідне судно-льодохід «Ноосфера», яке повернулося 21 квітня 2022 року до Чилі, доправивши українську та польську експедиції з Антарктики.

Вперше, за останні 20 років досліджень в цьому регіоні відновились геологічні дослідження, а Національний антарктичний центр приєднався до Європейської полярної Ради.

Перспективними темами, які слід розкрити у майбутньому, є:

  • дати учням/ученицям навички для їхньої безпеки;
  • пояснити складні питання статусу внутрішньо переміщених осіб і біженців;
  • надання Україні військової допомоги різними країнами світу;
  • навчання географії за кордоном;
  • проєкти, що сприятимуть подоланню наслідків війни.

Навчальні програми
Відповідно до Концепції реалізації державної політики у сфері
реформування загальної середньої освіти в 2022-2023 навчальному році
інваріантна складова навчання хімії здійснюватиметься за такими програмами:
7 - 9 класи – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-
9 класи, затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 No 804.
8 – 9 класи з поглибленим вивченням хімії – Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням хімії,
затверджена наказом МОН України від 17.07.2015 No 983.
Програма з хімії для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти.
Рівень стандарту (затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 No 1407).
Програма з хімії для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти.
Профільний рівень (затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 No
1407).
О Кількість годин на вивчення хімії
Відповідно до Типової освітньої програми закладів загальної середньої
освіти II ступеня, затвердженої наказом МОН України від 20.04.2018 No 405 у
всіх закладах загальної середньої освіти хімія вивчається:
у 7 класі – 1,5 години на тиждень,
у 8 класі – 2 години на тиждень,
у 9 класі – 2 години на тиждень,
Відповідно до Типової освітньої програми закладів загальної середньої
освіти IIІ ступеня, затвердженої наказом МОН України від 20.04.2018 No 408,
хімія вивчається:
на рівні стандарту в 10 класі 1,5 години на тиждень;
на профільному рівні в 10 класі 4 годин на тиждень.
на рівні стандарту в 11 класі 2 години на тиждень;
на профільному рівні в 11 класі 6 годин на тиждень.
Організація процесу навчання
Плануючи навчальний процес, рекомендуємо в календарно-тематичних
планах виділити ключові теми, на яких ґрунтується подальше опрацювання
навчального матеріалу. Це дозволить без порушення системи програмових
вимог ущільнювати, оптимізувати вивчення предмета, концентрувати увагу на
відпрацюванні позицій, що мають забезпечити якісну самостійну роботу учнів
в умовах можливого дистанційного навчання.
Ключові теми курсу хімії:

Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з
природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах
Відповідно до Листа Міністерства освіти і науки України No1/9-529 від
27.12.00 «Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів
з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах» з хімії передбачено:
1.Види письмових робіт
Основними видами класних і домашніх письмових робіт є:
- розв’язування задач і вправ;
- оформлення результатів оформлення лабораторних і практичних
робіт відповідно до навчальних програм;
- складання таблиць, схем, написання рефератів;
2. Кількість тематичних контрольних робіт
Для запобігання перевантаження учнів час проведення контрольних робіт
визначається загальношкільним графіком, складеним заступником директора
навчального закладу за погодженням з учителями.

Впродовж одного робочого дня учні можуть виконувати письмову
контрольну роботу тільки з однієї дисципліни, а протягом тижня – не більше, ніж
з трьох. Під час планування контрольних робіт в кожному класі необхідно
передбачити їх рівномірний розподіл протягом семестру, не допускаючи
накопичення наприкінці семестру, навчального року.
3. Кількість і призначення учнівських зошитів
Для виконання усіх видів письмових робіт з хімії потрібно мати такі
зошити: один для класних і домашніх робіт, другий – для лабораторних і
практичних робіт.
Для контрольних робіт передбачаються окремі зошити чи аркуші, які
зберігаються в школі протягом навчального року.
4. Оцінка за ведення зошитів з хімії не виставляється.
Оцінювання навчальних досягнень учнів
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 03.06.08
No496, основними видами оцінювання навчальних досягнень є поточне та
підсумкове (тематичне, семестрове, річне), державна підсумкова атестація.
Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється відповідно до
критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної освіти,
затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 21.08.13 No1222

Необхідність збільшення кількості тематичних визначається вчителем.
Обов’язковим є проведення однієї контрольної роботи в семестр. Контрольні
роботи оформляються в зошиті для контрольних робіт (зошиті для контрольних
і практичних робіт) або на окремих аркушах та зберігаються в кабінеті протягом
року. Відпрацювання пропущених учнем практичних і контрольних робіт
необов’язково

Про вилучення некоректних виразів і канцеляризмів-
росіянізмів
Зважаючи на змістове наповнення дидактичного матеріалу з хімії, що
пропонується для надання відповідного грифа Міністерства освіти і науки,
необхідно вилучити некоректні вирази та канцеляризми-росіянізми, які в них
трапляються і наявні в лексиці вчителів хімії:
1. Правильно «розміщення чи місце елемента у Періодичній системі»
замість «положення елемента у Періодичній системі».
2. Правильно «елемент розміщений у другому періоді» замість «елемент
знаходиться у другому періоді» («знаходитися» доречне тільки в прямому
значенні цього слова, коли йдеться про процес і результат пошуку).
3. Правильно «поширення у природі» замість «знаходження чи
розповсюдження у природі» (пошúрювати (поширюватися) – збільшувати в
обсязі, в масі чи просторі (поширювати інформацію). Розповсюджувати
(розповсюджуватися) – розподіляти по багатьох місцях чи скрізь, але не
суцільною масою, а окремими частками з маси (розповсюджувати газети,
листівки тощо).
4. Правильно «застосовувати» замість «знаходити застосування».
5. Правильно «перебувати у стані...» замість «знаходитися у стані».
6. Правильно «визначити або обчислити», «встановити формулу» замість
«знайти масову частку», «знайти суму коефіцієнтів» «знайти формулу».
7. У тексті лабораторних дослідів і практичних робіт треба писати «порядок
виконання роботи або послідовність виконання роботи» замість «хід роботи або
перебіг роботи».
8. Правильно «виконувати досліди, дослідження, експеримент тощо»
замість «проводити досліди, дослідження чи експеримент».
9. Правильно «здійсніть перетворення» замість «проведіть перетворення».
10. Правильно «реакція відбувається» замість «реакція протікає чи
проходить».

11. Правильно «речовини взаємодіють, реагують...» замість «речовини
вступають в реакцію».
12. Правильно «міститься у складі» замість «входить до складу».
13. Правильно «належати до числа» замість «входити до числа» чи
«відноситися до числа».
14. Правильно «добирати коефіцієнти» замість «підбирати коефіцієнти».
15. Правильно «запишіть у таблицю» замість «занесіть у таблицю».
16. Правильно «перетворюються на...» замість «перетворюються у...».
17. Правильно термін «рідкісноземельні елементи» замість
«рідкоземельні

docx
Додано
14 вересня 2022
Переглядів
477
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку