Методична толока «Умію та навчу»
«Вчимося –граючись»
З досвіду роботи вчителя французької мови
Міньківського НВК «ЗНЗ І-ІІІ ступенів-ДНЗ»
Леле Тамари Іванівни
Яким буде світ через 20-30 років? Чи будуть сьогоднішні першокласники готові до викликів ХХІ століття і чи допоможемо ми їм до них підготуватися? Наша задача в НУШ –навчити дітей критично мислити, якомога більше спілкуватися, аналізувати та порівнювати, використовувати свої знання на практиці, а головне - розвивати життєві цінності та компетенції.
Іноземна мова - це не лише знання. Це уміння, які дитина повинна після навчання у школі презентувати суспільству. Життя дуже змінилося, а тому і навчання повинно змінюватися згідно до змін світу. Діти сьогодні не такі, як були раніше. Вони дуже обізнані в багатьох сферах життя завдяки засобам масової інформації. Тому, головне для вчителя НУШ –змінити урок, власне ставлення до процесу навчання, і все буде працювати. Основна мета мого уроку - створювати дітям іншомовне середовище, провівши паралель із повсякденним життям. Учні розповідають про свій настрій, самопочуття, погоду за вікном, улюблені предмети та своє дозвілля. Чим більше спілкуємось, тим краще засвоюється матеріал. Тобто замість складних граматичних правил та заучування слів, ми перейшли до інтерактивних вправ, діалогів, ігор за комунікативною методикою навчання. В свої перші десять років життя діти точно копіюють вимову і легко запам’ятовують мовленнєві зразки. Щоб діти приходили на урок із задоволенням, я готую завжди щось нове, цікаве і не тільки за програмою, а й додатковий матеріал: «Скоромовки», «Хвилинки поезії» , «Музичні паузи», фізкультхвилинки, мультфільми, загадки, інтерактивні ігри. Наприклад, в 1 класі використовую ігри: «Кіт - мишки», «Доміно», «Цифри на спині». «Кольори», «Снігова куля». «Юні актори»; 2 клас - мімічна гра «Тваринки», «Сліпий кіт», «У лікаря», «Імена за алфавітом», «Урок, перерва»; 3 клас – «Лото», «Пори року», «Дзеркало бажань», «Розваги на карнавалі». Ми вивчаємо багато віршів, пісень, розігруємо сценки, виконуємо індивідуальні, групові та колективні міні-проєкти, граємо. Це дуже ефективні та дієві завдання, виконуючи які, діти імітують правильну вимову та інтонацію. В своїй роботі я планую систему вправ і завдань через аудіовізуальну демонстрацію мовленнєвих зразків з опорою на контекст та наочність із подальшим використанням їх під час спілкування учнів між собою та зі мною. Під час уроків навчаю дітей переносити мовленнєві зразки у реальні ситуації спілкування в класі. Наприклад, ситуації «Новий учень у класі», «Мій домашній улюбленець», «День народження друга», «Улюблена пора року», «Готуємо разом», «Подорожі на канікулах», «Спорт у нашій родині». Таке навчання сприяє формуванню в дітей ставлення до французької мови як до реального живого засобу спілкування, а не якоїсь «книжкової» мови. Для дітей молодшого шкільного віку гра є природним середовищем спілкування, їх домінантною та провідною діяльністю. Мій досвід роботи в НУШ підтверджує, що саме гра є найбільш ефективним засобом навчання, самооновлення, пізнання навколишнього світу, стимулятором доброго настрою, мотиватором учнів до спілкування французькою мовою. Гра надає дітям більше впевненості в своїх силах та уміння взаємодіяти за допомогою французької мови. Формування первинних навичок комунікації у спільній ігровій діяльності, правил командної роботи, активізація та тренування мовленнєвих компонентів та структур –все це реалізується під час правильно організованої гри. Майже на кожному уроці використовую ігрові ситуації або їх елементи. За їх допомогою «невимушено» формуються та вдосконалюються фонетичні, орфографічні, лексичні та граматичні навички. А що для дітей найголовніше - це живий та веселий спосіб навчання .
При підготовці та проведенні навчальної гри я виділяю три основні етапи: підготовчий, проведення гри, узагальнення та аналіз результатів. Основою рольової гри є ініціативне мовлення. Під час уроків використовую сигнальні картки для рольової гри: «Привітайся та розпитай про справи та здоров’я», «Запитай про ім’я», «Попрощайся».
Також практикую картки-схеми з мовленнєвими зразками для ситуативного спілкування в ході рольової гри «Погодься», «Не погоджуйся», «Вислови захоплення», «Вислови свою думку», «Запроси» .
Ігрова діяльність, виконання індивідуальних та колективних міні-проєктів формують у дітей уміння співпраці, навички командної роботи, без яких неможливо уявити успішне суспільство. Поступовий, системний процес такого навчання сприяє зростанню впевненості учнів у своїх силах, що мотивує їх до нових успіхів у вивченні французької мови.