Змінювання дієслів за часами . Складання речень з різними часовими формами дієслів .»

Про матеріал

Комунальна установа Сумський навчально- виховний комплекс

«дошкільний навчальний заклад загально – освітня школа

I ступеня № 41 « Райдуга »

Конспект уроку з української мови

для учнів 4 класу на тему :

« Змінювання дієслів за часами . Складання речень з різними часовими формами дієслів .»

Підготувала

вчитель початкових класів

Кучер І.В.

Мета : ознайомити з новою граматичною ознакою – часовими формами дієслів , формувати вміння ставити запитання до дієслів різних часових форм , визначати час дієслів , змінювати дієслова за часом ; сприяти розвитку уяви , спостережливості , вміння аналізувати і робити висновки , давати правильні та повні відповіді на постав- лені запитання , формувати комунікативну компетентність , удосконалювати навички каліграфічного письма , прищеплювати любов до рідної мови , до фольклору нашого народу.

Обладнання : таблиця часів дієслів , вірші , прислів'я , картки для індивідуальної роботи .

Методи і прийоми : бесіда, пояснення , розповідь ,

Тип уроку : вивчення нового матеріалу

Хід уроку

I.Організація класу до уроку Наш девіз:

Всі почули ви дзвінок . Активним і уважним будь

Він покликав на урок . І про кмітливість не забудь !

Кожен з вас приготувався ,

На перерві постарався .

Зараз сядуть лиш дівчатка ,

А за ними і хлоп'ята .

Ми урок розпочинаєм

Рідну мову ми вивчаєм .

II. Перевірка домашнього завдання

-Наведіть приклади дібраних дієслів в неозначеній формі . Який корінь мають ці дієслова ? Які речення склали ?

1. Індивідуальне опитування

а) дібрати до іменників спільнокореневі дієслова в неозначеній формі , визначити корінь

лист- мир -

сум- бритва -

риба – малюнок -

фарба - життя-

б) визначити особу , час , відмінок і рід ( де можливо ) займенників ;

в) звуко- буквений аналіз слова « в'ється » ( біля дошки );

2. Фронтальне опитування

-Скільки частин мови налічує рідна мова ?Які частини мови ми вивчили ?

Що таке іменник ? Визначити закінчення іменника тиша в О. в. , радість в О . в

-Наведіть приклади прикметників чол. роду м'якої групи .

-Визначте особу , число і відмінок займенника нам , вас .Поставте займенник я в М. в.

-Наведіть приклади порядкових числівників .

-Що таке дієслово ? Яким членом у реченні є дієслово? ( приклади ). Неозначена форма дієслова є........(початковою формою ) .Частка не з дієсловами ...............

( перевірка виконаних робіт )

3.Робота з прислів'ями , пояснення їх змісту (на дошці )

- Життя прожити – не поле перейти

- Гарно того вчити , хто хоче все знати

- Хочеш знати - не соромся питати

- Знайдіть дієслова , в якій формі вони вжиті ? Чи можна визначити за ними , коли відбувалася дія і хто її виконував ? ( Ні, бо н. ф . д. . не вказує ні на особу , ні на час )

III. Робота над новим матеріалом

1.Робота над реченнями ( на дошці )

Минула зима , розтанув сніг.

Минає зима , тане сніг.

Промине зима , розтане сніг .

-Знайдіть дієслова в кожному реченні . Яким членом речення вони є ? Чим відрізняються дії предметів в цих реченнях ? Чи змінюється зміст тексту від цього ? Як саме ?

2. Оголошення теми і мети уроку .

-Сьогодні ми і познайомимося з властивістю дієслів змінюватися за часами .Будемо вчитися визначати час дієслів та змінювати їх за часами .

Отже, існує три часи дієслів : теперішній , минулий і майбутній .

-Поставте запитання до дієслів у 1 реченні .Коли відбулася дія ? ( до моменту мовлення про неї - раніше )

- У 2 реченні ( в момент мовлення про неї – тепер , зараз ).

- У 3 реченні ( після повідомлення про неї - колись , дія ще відбудеться ) .

3. Робота з підручником

Вправа 92, с . 49.

-Складемо речення , даючи відповіді на запитання .

- Що зробив Тарас ?- написав листа .Коли відбулася подія ? ( раніше, до моменту повідомлення про неї )

- Що робить Тарас ?- кладе, вкладає листа . Коли відбувається подія ? ( зараз , в момент мовлення про неї )

-Що зробить Тарас ? - укине листа . Коли відбудеться подія ? ( після повідомлення про неї , колись )

4. Робота з таблицею (на дошці з вчителем , у книжці – самостійно с. 50 )

5. Фізкультхвилинка

Хто так , хто вже так стомився ,

Що наліво повернувся .

Треба дружно всім нам встати ,

Фізкультхвилиночку почати.

Встаньте, діти , посміхніться ,

Землі нашій поклоніться ,

За щасливий день вчорашній ,

І до сонця потягніться ,

В різні боки похиліться ,

Веретеном покрутіться .

Раз присядьте , два присядьте –

І за парти тихо сядьте .

6. Каліграфічна хвилинка (на дошці )

-- Урок продовжим без зупинки з каліграфічної хвилинки

-Утворіть з розсипаних слів речення. Який жанр усної народної творчості утворився ? ( запис у зошиті )

( Хто знає читає, багато багато той.

Хто багато читає , той багато знає )

- Як ви розумієте зміст ? Знайдіть дієслова і визначте їх час .

- Перебудуйте прислів'я так , щоб у ньому дієслова вживалися у минулому та у майбутньому часі.

-Скільки звуків і букв у слові « знає » ?

7. Закріплення вивченого матеріалу

а) Творча вправа с. 50 впр. 93 ( усно доповнюємо таблицю , письмово складаємо речення з 3 словами )

8. Самодиктант та взаємоперевірка ( на дошці )

Встала й весна , чорну землю

сонну розбудила,

уквітчала їх рястом ,

барвінком укрила .

-Хто є автором вірша ? ( Т.Шевченко )

-Про яку пору року йде мова ? Що таке ряст ? барвінок?

-Назвіть орфограми в словах , на які треба звернути увагу ? ( заучування і запис з пам'яті )

-Назвіть дієслова , визначте їх час ? Чому саме цей час ? Коли відбувається подія ?

-Зробимо взаємоперевірку ( відкриваю текст )

9. Д / гра « Оплески »

( 1ряд- дієслова минулого часу

2ряд – дієслова теперішнього часу

3 ряд - дієслова майбутнього часу )

Засне долина. На калині Реве та стогне Дніпр широкий

І соловейко задріма Сердитий вітер завива,

Повіє вітер по долині , Додолу верби гне високі ,

Пішла дібровою луна Горами хвилю підійма.

Луна гуляє , божа мова . І блідий місяць на ту пору

Із хмари де-де виглядав,

Неначе човен в синім морі ,

То виринав , то потопав .

IV.Підсумок уроку

Продовж речення :

« Сьогодні на уроці я навчилася .......»

«Сьогодні на уроці мені сподобалося ....»

Перегляд файлу

     Комунальна установа  Сумський  навчально- виховний  комплекс   

      «дошкільний навчальний  заклад  загально – освітня школа 

                                I ступеня  № 41 « Райдуга »

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект   уроку   з   української   мови

 для  учнів     4 класу   на тему :

 

« Змінювання дієслів   за часами .   Складання речень з різними часовими     формами дієслів .»

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        Підготувала

                                                                                        вчитель початкових класів

                                                                                        Кучер І.В.

 

 

 

 

 

 

 

Мета : ознайомити з новою граматичною ознакою – часовими формами дієслів , формувати вміння  ставити запитання  до дієслів різних часових  форм , визначати час  дієслів ,   змінювати дієслова за  часом ;  сприяти розвитку уяви , спостережливості , вміння  аналізувати   і  робити висновки , давати правильні та повні  відповіді  на постав- лені  запитання , формувати комунікативну  компетентність , удосконалювати навички  каліграфічного письма , прищеплювати любов до рідної мови , до фольклору нашого народу.

Обладнання : таблиця часів дієслів , вірші , прислів'я , картки для індивідуальної роботи .

Методи і прийоми : бесіда, пояснення , розповідь ,

 

Тип уроку : вивчення нового матеріалу

                                                             Хід уроку

I.Організація класу до уроку                                   Наш девіз:

   Всі почули ви дзвінок  .                               Активним  і уважним  будь

   Він покликав   на урок .                                          І про кмітливість  не забудь !

   Кожен з вас приготувався ,

   На перерві постарався .

   Зараз  сядуть лиш дівчатка ,

   А за ними    і хлоп'ята .

   Ми  урок  розпочинаєм

   Рідну  мову ми вивчаєм .

 

II. Перевірка домашнього  завдання

-Наведіть  приклади дібраних дієслів  в неозначеній формі . Який корінь  мають ці дієслова ? Які речення склали ?

1. Індивідуальне опитування 

а) дібрати до іменників  спільнокореневі дієслова  в неозначеній  формі , визначити корінь

 лист- мир -

 сум-                                                                бритва -

 риба –                                                             малюнок -

 фарба -                                                           життя-

 

б) визначити особу , час , відмінок  і рід ( де  можливо )  займенників ;

в) звуко- буквений аналіз слова « в'ється » ( біля дошки );

2. Фронтальне опитування

-Скільки частин мови налічує рідна мова ?Які частини мови  ми вивчили ?

 Що таке іменник ? Визначити закінчення іменника  тиша  в О. в. ,  радість в О . в

  • Наведіть приклади прикметників чол. роду м'якої  групи .
  • Визначте  особу , число і відмінок   займенника  нам , вас .Поставте займенник  я в М. в.
  • Наведіть приклади порядкових числівників .
  • Що таке дієслово ? Яким членом у реченні є дієслово? ( приклади ). Неозначена форма дієслова є........(початковою формою ) .Частка  не з дієсловами  ...............

( перевірка виконаних робіт )

3.Робота з прислів'ями , пояснення їх змісту  (на дошці )

- Життя прожити – не поле перейти

- Гарно того вчити , хто хоче  все  знати

- Хочеш знати  -  не соромся  питати

- Знайдіть дієслова , в якій формі  вони  вжиті ? Чи можна визначити за ними , коли відбувалася дія  і хто її  виконував ?  ( Ні, бо н. ф . д. . не вказує   ні  на  особу , ні на час )

 

III. Робота над новим  матеріалом

  1. Робота над реченнями ( на дошці )

Минула зима ,  розтанув  сніг.

Минає зима , тане сніг.

     Промине зима  , розтане  сніг .

-Знайдіть дієслова в кожному  реченні . Яким членом речення вони є ? Чим відрізняються  дії предметів в цих  реченнях ? Чи змінюється зміст тексту від цього  ? Як саме ?

 

2. Оголошення теми і мети уроку .

-Сьогодні ми і познайомимося  з властивістю дієслів змінюватися за часами .Будемо вчитися визначати час дієслів та змінювати їх  за  часами .

Отже, існує три часи дієслів : теперішній , минулий і майбутній .

-Поставте запитання до дієслів у 1 реченні .Коли відбулася дія ? ( до моменту  мовлення про неї -  раніше )

- У  2 реченні ( в момент мовлення про неї – тепер , зараз ).

- У  3 реченні  ( після  повідомлення про неї  -   колись , дія ще відбудеться ) .

 

3. Робота з підручником

Вправа    92, с . 49.

-Складемо речення , даючи відповіді  на запитання .

- Що зробив Тарас ?-  написав листа .Коли відбулася подія ? ( раніше, до моменту повідомлення про неї )

- Що  робить  Тарас ?- кладе, вкладає  листа . Коли відбувається  подія ? ( зараз , в момент мовлення про неї )

-Що зробить Тарас ?  - укине   листа . Коли відбудеться подія ? ( після повідомлення  про неї , колись )

 

4. Робота з таблицею (на дошці з вчителем , у книжці – самостійно   с. 50 )

 

5. Фізкультхвилинка

Хто так , хто вже так стомився ,

Що наліво   повернувся .

Треба дружно всім нам  встати ,

Фізкультхвилиночку   почати.

 

Встаньте, діти , посміхніться ,

Землі нашій  поклоніться ,

За щасливий  день  вчорашній ,

І до сонця потягніться ,

В різні  боки похиліться ,

Веретеном  покрутіться .

Раз  присядьте , два присядьте –

І за парти тихо  сядьте .

 

6. Каліграфічна  хвилинка (на дошці )

-- Урок   продовжим  без  зупинки   з  каліграфічної   хвилинки

-Утворіть   з  розсипаних  слів    речення.  Який  жанр усної народної творчості   утворився ? ( запис   у  зошиті )

( Хто знає   читає,  багато  багато  той.

 Хто багато   читає , той   багато   знає )

- Як ви  розумієте  зміст ? Знайдіть  дієслова і  визначте  їх  час  .

- Перебудуйте   прислів'я  так , щоб  у  ньому   дієслова  вживалися у  минулому  та  у майбутньому   часі.

-Скільки звуків  і  букв  у  слові «  знає »  ?

 

7. Закріплення   вивченого матеріалу

а) Творча  вправа с. 50 впр.  93 ( усно доповнюємо  таблицю , письмово складаємо речення   з  3  словами )

 

8. Самодиктант  та  взаємоперевірка  ( на  дошці )

Встала   й весна  , чорну  землю

сонну  розбудила,

уквітчала  їх  рястом  ,

барвінком  укрила .

-Хто є автором вірша ? ( Т.Шевченко )

-Про яку пору року йде  мова ? Що таке ряст ? барвінок?

-Назвіть орфограми в словах , на які треба  звернути  увагу ?  (    заучування  і  запис  з пам'яті )

-Назвіть дієслова , визначте їх  час ? Чому саме цей  час  ? Коли відбувається  подія ?

-Зробимо  взаємоперевірку ( відкриваю текст )

 

9. Д / гра   « Оплески »

( 1ряд-  дієслова  минулого часу

   2ряд – дієслова  теперішнього часу

   3 ряд  - дієслова  майбутнього часу )

 

Засне долина. На калині                              Реве та стогне  Дніпр широкий

І соловейко  задріма Сердитий  вітер  завива,

Повіє вітер  по  долині  , Додолу  верби гне високі ,

Пішла дібровою  луна  Горами хвилю  підійма.

Луна  гуляє , божа мова . І блідий місяць на ту  пору

 Із  хмари де-де виглядав,

 Неначе човен в  синім  морі ,

 То виринав , то потопав .

 

IV.Підсумок уроку

Продовж речення :

« Сьогодні на  уроці  я навчилася .......»

«Сьогодні на уроці  мені  сподобалося ....»

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
20 травня 2018
Переглядів
4415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку