Тема уроку. Префікс. Словотворча роль префіксів.
Мета уроку.
формування предметних компетентностей: поглиблення знань учнів про будову слова. Розвиток практичних навичок розбору слів за будовою, Формування в учнів комунікативної компетентності.
формування ключових компетентностей: уміння вчитися, соціальної, громадянської, інформаційної, компетентності самоосвіти та саморозвитку.
Задачі уроку:
ü дати поняття про префікс як значущу частину слова;
ü ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією;
ü вчити з'ясовувати лексичні значення слів з найуживанішими префіксами;
ü формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів;
ü удосконалювати вміння визначати частини слова за алгоритмом;
ü розвивати критичне мислення, усне та писемне мовлення, уміння аналізувати, зіставляти, узагальнювати, робити висновки;
ü сприяти розвитку навичок самооцінювання;
Очікувані результати:
Тема уроку. Префікс. Словотворча роль префіксів.
Мета уроку.
формування предметних компетентностей: поглиблення знань учнів про будову слова. Розвиток практичних навичок розбору слів за будовою, Формування в учнів комунікативної компетентності.
формування ключових компетентностей: уміння вчитися, соціальної, громадянської, інформаційної, компетентності самоосвіти та саморозвитку.
Задачі уроку:
Очікувані результати:
Міжпредметні зв’язки: природознавство, Я у світі, інформатика.
Обладнання уроку: мультимедійний апарат, презентація до уроку, інтерактивна дошкаhttps://padlet.com/superkalinich2013/xdb34pqid429, Word Art, роздатковий матеріал для роботи в групах, картки само оцінювання, підручник.
Тип уроку. Комбінований
Хід уроку
Етапи уроку |
Дії вчителя |
Дії учнів |
І. Організація учнів до уроку (1 хв.)
|
Всі сідайте тихо, діти, Домовляймось, не шуміти. Руку гарно піднімати І знання мерщій хапати. На уроці рідну мову Зараз будемо вивчати. Розберемо кожне слово, Щоб її нам краще знати.
Девіз уроку
Працюй наполегливо, швидко старанно, щоб кожна хвилина не втратилась марно. - Працювати, діти, ви будете в групах. - Згадаймо правила роботи в групах. У групах ви можете радитись, допомагати один одному.
|
Відповіді учнів |
ІІ. Актуалізація опорних знань (10 хв)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і задач уроку (1 хв)
ІІІ. Сприймання та засвоєння нового матеріалу ( 7 хв)
|
Перевірка домашнього завдання
- Яким було домашнє завдання. (Дослідити історію письма та сучасні засоби зв’язку).
Писемність на Землі виникла понад 5000 років тому.
Вправа «Кластер»
Діти, а зараз пропоную вам скласти «Кластер» до словосполучення «Будова слова».
«Мозковий штурм» - Діти, так над яким розділом ми зараз працюємо? (Будова слова) - З яких частин складається слово? - Як називається змінна частина слова? - Як виділити закінчення в слові? - Якщо змінюєш ти слово, то незмінна там … (основа). - З яких частин складається основа? - Що таке корінь слова? - Які слова є спорідненими? - Які слова є різнокореневими?
Хвилинка з’єднань - Відкриваємо зошити, записуємо число, класна робота. - Діти, зверніть увагу на дошку. Уу Ук ї на ра
Робота з сервісом Tagul. Хмара споріднених слів.
Оголошення теми уроку Створення проблемної ситуації
Будемо в’язати, На уроці нову тему Будемо вивчати. Тема, хоч і не проста, Та для всіх цікава, Будуть в ній свої слова, Буде і забава.
та незнайома частинка слова?
Оголошення задач уроку
Вправа «Очікування» - А чого ви очікуєте від уроку? - Яким ви уявляєте наш сьогоднішній урок? - Якими ви будете на уроці? - Сподіваюся на ваші очікування
Вправа для очей
Робота над темою уроку
Спостереження за словотворчою роллю префіксів. Аналіз та порівняння стовпчиків слів. - Діти, прочитайте пари слів, зображених на слайді. Лісок - пролісок Читав - прочитав Садити – посадити Писати – підписати Морозив – поморозив - Що ви помітили? - Чим відрізняються слова двох стовпчиків? Що змінилося у словах другого стовпчика? - Визначте корінь у кожній парі слів (усно). - Яка частина стоїть перед коренем у словах другого стовпчика?
Робота над правилом - Діти, спробуємо вивести правило, що таке префікс. (Частина основи слова, що стоїть перед коренем, та служить для утворення нових слів, називається префіксом). - Давайте порівняємо наш висновок із правилом на слайді. - Правило співпало з висновком, який зробили ми? - Як позначаємо префікс в слові? Цікаво знати!
|
Учні презентують свої міні-проекти. Формування інформаційної компетентності, компетентності самоосвіти та саморозвитку
Учні кожної групи прикріпляють ключові слова, із запропонованих, на дошку до словосполучення «Будова слова» і коментують. Формування критичного мислення.
Учні піднімають сигнальні картки і відповідають
Називають асоціації до слова «Україна»
Учні працюють в групах, презентують свої відповіді, порівнюють з відповідями на слайді.
Учні прослухавши казку, самостійно виводять тему уроку.
Називають, чого очікують від уроку.
Виконують вправи для очей на місці.
Порівнюють слова, аналізують, роблять висновки.
Виводять правило самостійно, з опорою на життєвий досвід.
|
ІІІ. Формування умінь і навичок (12 хв)
|
Метод "ПРЕС" прочитав посадити підписати поморозив
Я вважаю… (що префікс у слові пролісок – про) тому, що … (це слово утворилося від слова – ліс) наприклад … (лісовий, лісник) отже …( префікс змінюється, він стоїть перед коренем і значення слова змінюється) - Чому ж змінювалось значення слів? - Отже, за допомогою якої частинки утворюються нові слова?
Фізхвилинка про Україну
Робота над текстом вправи 175. Розвиток мовлення. - Прочитайте текст вправи самостійно. - Із якого твору цей уривок? - Розгляньте малюнок. Назвіть головних героїв. - Давайте згадаємо, з яких частин складається текст? - І гр. Знайдіть та випишіть слова, які утворилися за допомогою префіксів. Поясніть словотворчу роль префіксу в знайдених словах. - ІІ гр. Спишіть виділені слова. Визначте в них префікси. - Працюйте в групах. Яке серед поданих слів незмінюване. Чому? -Давайте перевіримо виконане завдання на слайді і зробимо висновки. |
Працюють в групах, представники коментують відповіді за зразком на слайді. Формування критичного мислення.
Виконують рухи. Відео на слайді.
Текст вправи читають самостійно
Працюють в групах. Формування соціальної компетентності.
|
IV. Підсумок уроку (7 хв.)
|
Саморефлексія Google –тест
ТЕСТ НА САМОПЕРЕВІРКУ Прізвище учня/учениці *
Змінна частина слова називається: * 2 бала а) коренем б) закінченням в) префіксом У словах садок, посадка, садити корінь: * 2 бала а) сад б) садок в) посад Частина слова, яка стоїть перед коренем, називається: * 2 бала а) суфіксом б) префіксом в) закінченням. Вибери слово, у якому наявний префікс - при-: * 2 бала а) принц б) приїхав в) прилад Вибери слово, яке складається з таких частин - префікс із слова розмалював, корінь із слова писанка: * 3 бала а) розпис б) розказав в) рожевий - Перевіримо свої відповіді з гугл-формою на слайді.
Рефлексія «Інтерв’ю за три кроки» - Повернемось до завдань уроку і перевіримо, про все, що планували, дізнались. - Сьогодні на уроці ми … - Як ви вважаєте, яку роль виконують префікси в мові? - Які ваші враження від уроку? - Що, на вашу думку, вдалося найкраще? - Скажіть, а чи справдились ваші очікування від уроку? — Кожну роботу цінують за результатом.
- Отже, чого ми досягли? Ціную... |
Виконують тест на Google-диску. Формування умінь оцінювати свою діяльність.
Кореспондент бере інтерв’ю в учнів.
Зворотній зв’язок на уроці.
Формування рефлексивних умінь. |
V. Домашнє завдання (2 хв) |
Випереджальне завдання
Оцінювання (вербальне). Швидко спливають хвилини – От і прощатись пора. Я на прощання всім зичу Щастя, здоров я й добра |
Формування дослідницьких умінь, інформаційної компетентності. |
Завдання |
Оцінювання |
|
Самооцінювання |
Оцінка вчителя |
|
|
|
|
|
|
|
3. «Мозковий штурм» |
|
|
4.Хмара споріднених слів |
|
|
5.Вправа «Прес» |
|
|
6. Робота з підручником. Вправа 175, с.76 |
|
|
7. Тест
|
|
|
8. Активність на уроці |
|
|