Урок побудовано на народознавчому матеріалі.
Комунальна науково-методична установа
«Володимирецький районний методичний кабінет»
Городецький НВК «ЗОШ І – ІІІ ст. – ДНЗ»
(Урок української мови 3 клас)
Підготувала і провела
вчителька 3-го класу
Городецького НВК
«ЗОШ І – ІІІ ст. – ДНЗ»
Федчук Н. М.
Тема. Загальне поняття про прикметник. Значення прикметників у мовленні.
Мета: розширювати знання учнів про прикметник. Вчити визначати прикметник за питанням, значенням і роллю в реченні. Розвивати увагу, спостережливість, зв’язне мовлення учнів. Прищеплювати любов до рідного краю, його краси, природи.
Обладнання: тематичні малюнки.
Хід уроку
І. Організація класу
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Ми з вами зробим ще один крок
У країну нову, зовсім невідому,
Де всіх нас чекають частини мови.
Та шлях в цю країну
Закрито поки що для нас –
Каліграфічне завдання виконає клас.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Хвилинка каліграфії
- Зараз ми згадаємо, як правильно пишуться букви Г г і з’єднання з цими літерами.
Г г Гг Го го га
Городець, галас, гомін, господині.
Ми живемо в красивому селі Городець.
- У слові Городець назвіть голосні звуки!
- Скільки букв у цьому слові? А звуків?
Перше завдання виконано. Отже, замок відчинено. Сьогодні ми ознайомимося з однією з частин мови. А з якою, ви дізнаєтесь прослухавши казку, початок якої ми з вами чули.
2. Пригадування лінгвістичної казки про частини мови
… Отож, як усі іменники вишикувались, Цариця Граматика наказала словам, які вказують на ознаки предметів, вишикуватись в другий ряд.
Там красиво стали в ряд всі прикметники.
- Пригадайте, на які питання відповідають прикметники? Наведіть приклади.
3. Мозковий штурм
- Що у вас асоціюється із словом прикметники.
|
смак |
|
форма |
|
|
|
|
|
|
ознака |
|
Прикметники |
|
колір |
|
|
|
|
|
якості |
|
розмір |
|
почуття |
Кожне слово повинно бути обґрунтоване.
- Ми щойно склали павутинку зі словом прикметник. Як ви вважаєте, про що ми дізнаємося на уроці?
4. Планування очікуваних результатів
- На дошці у нас "росте" берізка. Але вона без листя. На ваших партах лежать паперові листочки. Напишіть на них, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
На цьому незвичайному уроці ми з вами подорожуватимемо країною Граматики. І сьогодні детальніше ознайомимося з частиною мови – прикметником, його значенням у мовленні. А подорожуватимемо ми нашим рідним селом. Здається, все таке в ньому знайоме. Але чи це так?
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Вибіркове опитування
- Випишіть з вірша іменники зв’язані з прикметниками.
Городець – село ти наше рідне,
де дитинство моє проліта.
Мальви тут цвітуть красиві й ніжні,
Й річечка вузенька протіка.
А ще, вулиць тут, що не злічити
Й мальовничі всі і гомінкі
І щодня милуюся я ними,
Все знаходжу більше я краси.
- Для чого використані прикметники у вірші?
- А, якщо їх викинути з вірша, яким стане він?
- Прочитайте вірш без них.
Висновок: Використання прикметників в усному та писемному мовленні робить його багатим, емоційним, образним.
2. Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти –
Треба трошки відпочити!
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Розведіть їх у сторони,
Плесніть, діти, кілька раз
За роботу все гаразд.
Зараз трішки відпочили і помандруємо далі. Для нас Цариці Граматика приготувала завдання.
3. Робота в групах
Група 1.
У кожному реченні на місці крапок поставте прикметники.
Наше село дуже …, воно має прекрасну назву Городець. Здавна село славиться … минулим, … людьми.
Воно розкинулося поблизу … річки Горинь. Через село протікає … річечка Вирка, яка, неначе ділить його навпіл.
В нашому селі є … церква, яка була побудована в 1836 році. Вона є перлиною нашого … минулого.
Група 2.
Списати вірш, підкреслити прикметники.
Село ти наше рідне,
куточок мальовничий.
І сонце завжди світить золоте.
Воно своїм промінням
дбайливо нас голубить,
і щастя посилає не на день.
Завжди я пам’ятаю цю вулицю простору,
Й село своє прекрасне Городець.
І річечку вузеньку, що Виркою зоветься,
І стежечку знайому навпростець.
- З завданнями ви справилися вправно. Продовжимо нашу мандрівку з Царицею Граматики нашим селом.
4. Колективне виконання завдання записаного на дошці (Усі завдання виконуються в усній формі).
Одного … ранку я пішла на прогулянку. Іду … стежиною. Навколо про щось стиха шумлять … дерева. А он … школа. В ній - … класи. Біля неї протікає … річечка. Я милувалася красою … дерев, … будинків.
- Чи можна точно визначити в яку пору року відбувається подія? Чому?
- У кожному реченні на місці крапок вставте прикметники. Доберіть слова так, щоб було зрозуміло, в яку пору року відбувається подія.
- На які питання відповідають дібрані прикметники.
5. Розвиток зв’язного мовлення
А зараз подивіться на малюнки на дошці. Тут зображено наше рідне село в різні пори року. Доберіть прикметники, які ви могли б використати в своїй розповіді (Додаток).
V. Домашнє завдання.
Скласти усний твір про улюблений куточок свого села, використовуючи при цьому прикметники.
VІ. Підсумок уроку.
Наша подорож підходить до кінця.
Як ви засвоїли сьогоднішній матеріал зафарбуйте пелюсточку.
Думаю, Цариця Граматика задоволена нашою подорожжю. Але чи справдилися ваші очікування? (Відповіді дітей)
Додаток
М о м е н т и у р о к у