Значення дихання.Будова системи органів дихання.

Про матеріал

Розробка до уроку "Значення дихання. Будова системи органів дихання" Конспект уроку доповнений презентацією в програмі SMART. В кінці презентації анаграма з теми. Відповіді на слайдах зашифровані, використовувати ластик.

Зміст архіву
Перегляд файлу

Тема. Значення дихання.  Система органів дихання, їх будова та функції.

Мета : дати поняття про значення і дихання як процесу, необхідного для життя, встановити взаємозв'язок будови і функцій органів дихання; сформувати знання (про особливості будови і життєдіяльності повітроносних шля­хів; закріпити знання про еволю­цію дихальної системи; вдосконалювати вміння аналі­зувати, порівнювати, малювати схеми, виділяти головне; сприяти вихованню основних гігієнічних навичок; обґрунтувати необхідність пра­вильного дихання носом.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: мультимедійна дошка( презентація)

Основні поняття і терміни: дихання, носова порожнина, гортань, тра­хея, бронхи, альвеоли, легені, ле­генева плевра, внутрішнє дихан­ня, зовнішнє дихання.

Хід уроку

І .Організація класу (учні працюють в груах)

  Привітання.

                                             Гра «Я це знаю»

                                         Кожна група має набір інформації .

Завдання: Скласти змістовну розповідь. (Групи створюються за принципом: кожна дитина одержала на початку уроку листок, на якому записаний орган . Учні об’єднуюються у групи, утворюючи системи органів. Займають свої місця.  На столах лежить інформація, використовуючи яку учні готують відповіді. Виступають.

 Тема: « Хвороби травлення»

 

ІІ. Мотивація навчально-виховної діяльності учнів, повідомлення теми, мети:

  • Людина їсть, щоб жити. Але є ще одна умова життя. Спробуємо її знайти. За її станом роблять висновки щодо фізичного розвитку організму.  (Система органів дихання)

ІІІ. Актуалізація опорних знань про    еволюція органів дихання

  • Що таке дихання.?
  • А чи всі організми дихають?
  • Як відбувається газообмін у най­простіших?
  • Як дихає дощовий черв'як?
  • Як здійснюється процес дихання у риб?
  • Як дихають земноводні?
  • Як дихають птахи і ссавці?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Учитель . Пропоную розібратись що таке  дихання.

                           ( ст..63), запис в зошиті визначення

 

Дихання –це сукупність процесів, внаслідок яких відбувається використання організмом кисню і виділення вуглекислого газу. Дихання людини  і тварин

 ( які мають легені) охоплює такі процеси: (учні працюють з підручником ст..63)

 

                          Зовнішнє дихання

 

 

Обмін повітрям між зовнішнім середовищем і альвеолами легень

 

 

Дифузія газів у легенях

(обмін газів між альвеолярним повітрям і кров'ю)

 

 

Транспорт газів кров'ю

 

 

Дифузія газів у тканинах

(обмін газів між альвеолярним повітрям і кров'ю)

 

 

                          Внутрішнє дихання

                                    (клітинне)

 

2. Система органів дихання.

        (складаємо загальну схему в зошиті)

 

                           Результат пошуку зображень за запитом "система дихання система дихання система дихання"

 

 

3. Будова і функції носової порожнини, механізм зігрівання, зволоження й очищення повітря від пилу і мікроорганізмів

(Бесіда з використанням дошки)

Дати відповідь на питання: «Чому не­обхідно дихати через ніс?»

Описание: C:\Users\Павленко\Біологія людини\Дихання\носовая полость\711cc498-2326-4700-847a-e24d7e9d5606.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Це цікаво!

 

  • У 1846 році на кораблі «Мері Соме» загинув батальйон сол­дат, що сховалися під час шторму в трюмі, хоча корабель залишив­ся непошкодженим.
  • Якби війки не видаляли пил з ди­хальних шляхів, то за 70 років життя в легенях накопичилось би 5 кг пилу.
  • Німецький учений Ф. Кан так образно описав процеси, що від­буваються в носовій порожни­ні: «Воздух очищаетея от пьли, обеззараживается носовой слизью, обмываетея в паровой бане носовых раковин, обнюхивается ищейками обонятельной станции, поливаетея душем в области миндалин, обследуется рефлек­сивними чиновниками».
  • На 1мм2 слизової оболонки  у порожнині носа припадає близька 150 залоз,що виділяють слиз.

4. Будова і функції гортані

(Розповідь з демонстрацією на дошці з допомогою учнів однієї з груп)

                               

 

 

Бесіда з учнями:

Чому в дітей більш високі голоси, ніж у дорослих?

Від чого залежить висота голосу?

Чому в паліїв голос хрипить?

У ссавців і птахів є голосові зв'яз­ки, але тільки людині властиве членороздільне мовлення? З чим це пов'язано?

Що відбувається, коли людина кричить?

Чому людина не може говорити без язика?

Чому в людини змінюється го­лос при нежиті, втраті зубів, коли їжа знаходиться в ротовій порожнині?

5. Трахея і бронхи, особливості їх будови у зв'язку з функціями:

(Бесіда з дітьми однієї з груп з використанням дошки)

                                      Пов’язане зображення

Трахея — це дихальна трубка за­вдовжки 10—12 см, яка складається з 16—20 півкілець, що з'єднуються зв'язками. Трахея поділяється на два бронхи: лівий і правий.

Бронхи, як і трахея, складаються з хря­щових півкілець. Бронхи входять у пра­ву і ліву легені. Бронх, що входить у праву легеню,, поділяється на три гілки відповідно до кількості часток легені. Бронх, що входить у ліву ле­геню, поділяється на дві гілки.

6. Будова і функції легень

 

                                         images (2).jpg

 

                    (Розповідь  з допомогою учнів слідкуючої групи)

ІV. Закріплення знань про органи дихання, їх будову і функції:

(кожна група готує питання, відповідь на яке вона хоче почути, командир озвучує питання і називає № групи, яка буде відповідати. Якщо в групі відповіді не має, учні, які готували питання дають відповідь)

Диханння –це……

Дихальна система складається з легень і …..

         V.Підсумок уроку:

         Рефлексія

  • Що було цікавим?
  • Де можна використати набуті  вами знання?

V. Домашнє завдання

прочитати параграф, підготувати презентацію(проект) «Захворювання дихальної системи, профілактика захворювань»

 

zip
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
20 січня 2018
Переглядів
3533
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку