Українська мова 5 клас
Тема: Значення мови в житті держави.
Мета: усвідомити значення мови як найважливішого засобу спілкування, формування думки й пізнання; усвідомлення значення державної мови для зміцнення української державності; розвивати вміння логічно висловлювати й аргументувати свої думки, виховувати любов і пошану до рідної мови, формувати патріотичні почуття.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, тлумачний словник.
ХІД УРОКУ
1.Актуалізація знань.
Бесіда.
Що таке мова?
Що таке мовлення?
Яка роль мови в житті людини?
Що таке суржик?
Які особливості української мови?
2.Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчання.
Сьогодні на уроці ми поговоримо про рідну мову як мову українського народу та про державну мову як мову держави; про суржик, який трапляється в багатьох мовах.
3.Вивчення нового матеріалу.
1) Робота з підручником. Ознайомлення з теоретичним матеріалом
Мова – основний комунікаційний засіб людини. За допомогою мови ми висловлюємо свої думки, мова дає нам можливість спілкуватись. Словом можна як обласкати, так і болюче вдарити. Мова, безумовно, впливає і формує свідомість людини.
Без мови взагалі не може існувати людське суспільство.
Мова виражає єдність держави. В національній державі ототожнюються держава, нація і мова (М.Сігуан, У.Ф. Маккі).
«Хто не любить українську мову, той не любить свою Батьківщину».
Українська мова — це душа народу,
А український народ без мови не народ.
В. Сосюра
Українська мова — національна мова українського народу, вона об’єднує всіх українців незважаючи на те, де вони живуть. Вона є державною мовою України. Держава забезпечує її всебічний розвиток в усіх сферах суспільного життя на всій території України. Українською мовою видаються підручники, цікаві книжки, газети, журнали. Українська мова звучить по радіо і телебаченню, в театрах, кіно, її вивчають у школі.
2) Робота над текстом
Комунікативне завдання
- Виразно прочитайте текст, дотримуючись орфоепічних норм української
літературної мови.
- Визначте тему тексту. Прочитайте речення, у якому виражено головну думку
тексту.
- Доберіть до тексту два заголовки, один з яких передає його тему, другий
виражає головну думку тексту.
Рідна мова – це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається зрозумілою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом, з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.
Українська мова, одна з найбагатших, наймилозвучніших в індоєвропейській мовній сім’ї, пройшла нелегкий, тернистий шлях, поки стала державною в незалежній Україні. Її державний і офіційний статус закріплений десятою статтею Конституції України.
3) Робота біля дошки.Прочитати і переписати народні прислів’я. Пояснити зміст кожного з прислів’їв.
4) Суржиком здавна в Україні називали мішанину зерна – жита, пшениці, ячменю, вівса, а також борошно з такого зерна (тобто не першосортне зерно та низького сорту борошно). Сьогодні словом суржик прийнято називати мову, в якій штучно об''єднані без дотримання літературних норм елементи різних мов.
4. Закріплення вивченого.
Знайдіть і виправте помилки.
-Мені сьогодні везе.
-Я не поняв новий матеріал.
-Дідусь мені подарив цікаву книжку.
-Сьогодні ми були в обувному магазині.
-Самі дешеві штани.
5. Підсумок уроку.
— Яку тему ми почали вивчати?
— Яка мова є державною мовою України?
— Як людина має ставитися до рідної мови? Чому?
— Що таке суржик і як його уникнути?
6. Домашнє завдання
Розкрийте письмово роль мови в житті людини і суспільства та значення державної (української) мови.(до 10 речень).