Значення періодичного закону. Життя і наукова діяльність Д.І. Менделєєва.

Про матеріал

Урок з предмету «Хімія» на тему «Значення періодичного закону. Життя і наукова діяльність Д.І. Менделєєва». Розробка уроку у 8 класі з використанням інтерактивних методів навчання та проектної технології.

Перегляд файлу

 

Тема уроку:

Значення періодичного закону. Життя і наукова діяльність Д.І. Менделєєва.

Мета уроку:

ознайомити з різними сферами діяльності

Д.І. Менделєєва; розглянути його життя як приклад працелюбності, відданості справі; показати значення Періодичного закону для розвитку природничих дисциплін; розвивати вміння пошуково-дослідницької роботи та вміння аналізувати і узагальнювати досліджуваний матеріал, вміння роботи в групах; сприяти вихованню сумлінного відношення до учбової діяльності, цінності знань.

Тип уроку:

вивчення нового матеріалу

Обладнання уроку:

1. Періодична система хімічних елементів

    Д.І. Менделєєва

2. Картки з висловами вченого

3. Фотогалерея

4. Портрет Д. Менделєєва

5. Комп’ютер

6. Презентація «Життя і наукова діяльність
    Д.І. Менделєєва»

7. Газета «Значення періодичного закону та 

    періодичної системи»

Основні поняття та терміни:

Періодичний закон

Періодична система

Міжпредметний зв'язок:

Фізика (будова атома, радіоактивність)

Епіграф:                                         

«Немає без явної посиленої працьовитості

ні талантів, ні геніїв!»                                                                                            

                                                            Д.І. Менделєєв

 

Структура уроку

І.

Організацій момент (1 хв)

ІІ.

Мотивація навчальної діяльності (1 хв)

ІІІ.

Вивчення нового матеріалу (18 хв)

IV.

Узагальнення та систематизація знань (15 хв)

V.

Підсумок уроку(2 хв)

VI.

Домашнє завдання (1 хв)

 

Хід уроку

І.   Організацій момент

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Постановка теми, мети, епіграф

       Ми живемо в XXI столітті – це нова цікава епоха, коли починають перетворюватись у дійсність найсміливіші ідеї. Усі досягнення науки стали можливими завдяки великій праці вчених, серед яких ми називаємо ім’я одного з найвидатніших корифеїв науки Д.І. Менделєєва.

      Постановка проблемного питання: Світове визнання Д.І. Менделєєва – це заслуга його геніальності чи кропіткої праці?  

Учні класу були поділені на групи дослідників та які заздалегідь отримали випереджальне завдання:

І група – досліджувала дитинство, юнацькі роки,  педагогічну та наукову діяльність Д.І. Менделєєва. Результатом роботи групи є презентація.

ІІ група – досліджувала значення Періодичної системи та Періодичного закону. Результатом їх роботи є випуск газети.

ІІІ група – досліджувала світове визнання заслуг Д.І. Менделєєва. Ця група підготувала фотогалерею про Д.І. Менделєєва.

 

  1. Звіти груп

А. Виступ І групи - презентація «Життя і наукова діяльність Д.І. Менделєєва.»

  • 8 лютого 1834 року у с. Аремзяни поблизу  Тобольська. Дмитро в 4 роки навчився читати і читав багато, беручи книги з бібліотеки батька. Полюбляв спостерігати за життям звірів та птахів.
  • Батько вченого - Іван Павлович Менделєєв був директором Тобольської гімназії. Мати - Марія Дмитрівна походила з давньої культурної сибірської сім'ї. Вона була зразковою вихователькою своїх багатьох дітей. Дмитро Іванович - остання сімнадцята її дитина. 9 - померло ще дітьми.
  • 1841 - 1849 р.  -  навчання в Тобольської  гімназії.
  • 1850 - 1855 р. – навчання в педагогічному інституті в Петербурзі спочатку давалася нелегко. На першому курсі інституту він примудрився з усіх предметів, окрім математики, отримати незадовільні оцінки. Так і з математики він мав лише "задовільно"... Але на старших курсах справа пішла по-іншому. Дм. Іванович закінчив інститут із золотою медаллю, одержавши диплом старшого вчителя.                                                
  • 1855 - 1856 р. - за призначенням Д.І. Менделєєв їде працювати до Сімферополя старшим учителем. По дорозі до місця роботи, серйозно хворий Менделєєв звернувся за консультацією до знаменитого хірурга Пирогова, який зразу спростував поставлений діагноз «сухоти». Південний клімат допомагає йому побороти хворобу і він поринає у роботу. А трохи згодом перебираєтья до Одеси.
  • У 1856 р. році здоров'я Менделєєва покращується, і він повертається до  столиці. Захищає дисертацію «Про питомі   об’єми» і отримує звання приват-доцента Петербурського університету де починає викладати.
  • 1860 р. -  приймає участь у першому Міжнародному з'їзді хіміків у Карлсруе. З'їзд стає вирішальним у розвитку його думок про періодичний закон.
  • 1861 р. - публікує свій перший російський підручник «Органічна хімія». За нього автор удостоєний Демидівської премії.
  • 1865 р.  - захищає докторську дисертацію “Про сполучення спирту з водою і розуміння розчинів як асоціацій” і стає професором Петербурзького технічного інституту, а потім Петербурзького  університету.
  • 1863 – 1867 р.  – працює над вивченням нафтової промисловості і вивчає переробку нафти.
  • 1868 р. - за ініціативою  Д.І. Менделєєва  створено Російське фізико-хімічне товариство.
  • 1868 – 1873 р. – вихід трьох видань “Основ хімії”
  • 1869 р. - відкриття періодичного закону. Публікація статті з першим варіантом Періодичної системи.
  • 1874 р. -  він вивів загальне рівняння стану газу – закон Менделєєва- Клайперона.
  • 1878 р. -  розробив гідратну теорію розчинів.
  • 1887 р. – політ на повітряній кулі “Російський” для спостереження за сонячним затемненням.
  • 1888 р. - Д. Менделєєв відвідав Донецький кам'яновугільний басейн. Метою його поїздки було вивчення цього району і збільшення розробок вугілля. У статті “ Майбутня сила, що зберігається на берегах Дінця ” він виклав свою знамениту ідею про підземне перетворення кам'яного вугілля на газоподібне паливо
  • 1890 р. -  винайшов бездимний порох і налагодив його виробництво.
  • 1893 р. - призначення керуючим Головною палатою мір і вагів і початок великих метрологічних робіт
  • 1899 р. - поїздка на Урал для дослідження уральської металургії.
  • 1901 - 1902 р. Д.І. Менделєєв самостійно розробив проект криголама. Їм був намічений «промисловий» морський шлях, що проходить поблизу Північного полюса.
  • Менделєєв мав дивне захоплення – він виготовляв валізи та рамки для портретів. Матеріали купляв в Гостинному дворі. Якось, вибираючи в магазині потрібний крам, Д.І. Менделєєв почув за спиною запитання одного з покупців, котрий поцікавився: «Хто ця шанована людина?». «Таких людей потрібно знати, - з повагою в голосі відповів продавець. – Це ж майстер по валізах Менделєєв!»
  • На квартирі у Д.І .Менделєєва регулярно влаштовувалися вечори – так звані «менделєєвські середи». Їх відвідували друзі вченого – художники, письменники, композитори, вчені. Тут бували А.П. Бородин, Н.Н. Зинин, И.Н. Крамской, И.Е. Репін, О.І. Куїнджі, Н.А.Ярошенко На цих вечорах слухали романси О.П. Бородіна, його оперу «Князь Ігор». 
  •  «Чотири речі складають моє ім’я: періодичний закон, дослідження пружності газів, поняття розчинів як асоціацій і «Основи хімії». Це все моє багатство. Я не забрав його від когось, а створив сам, і я ним дорожу так сильно, як своїми дітьми.»
  • Менделєєв написав майже 500 наукових робіт з фізики та хімії.
  • 20 січня (2 лютого)  1907 року Дмитро Іванович Менделєєв помер.. Після запалення легенів життя швидко згасло.
  • Отже Д.І. Менделєєв знайомий тепер нам не лише за відкриття періодичного закону і періодичної системи хімічних елементів, це:
  • учений-енциклопедист;
  • хімік;
  • фізик;
  • педагог;
  • технолог;
  • геолог;
  • метеоролог.

А саме головне -  видатна людина, різнобічна та активна в житті, що прагнула як найбільше зробити для своєї Батьківщини.

 

Б. Виступ ІІ групи – ознайомлення зі шкільною газетою «Значення Періодичної  

    системи та Періодичного закон»

Періодичний закон Д.І.Менделєєва – один із основних і найзагальніших законів природи. Цей закон пов’язує властивості елементів з їхніми атомними масами.

Науковий подвиг Д.І.Менделєєва полягає в тому, що він зумів поєднати всі хімічні елементи живої та неживої природи. Цей закон витримав випробування часом.

Наукове значення періодичного закону: а) дав можливість пояснити багато накопичених фактів; б) виправив відносні атомні маси елементів; в) передбачив існування на той час ще невідомих хімічних елементів; г) дав поштовх розвитку новим науковим пошукам і дослідженням, зокрема, у галузі теорії будови атома; д) став поштовхом для розвитку ядерної фізики.

Значення періодичного закону для технології та виробництва речовин та матеріалів, з наперед зазначеними потрібними властивостями та якостями необмежене.

Значення періодичного закону для хімічної науки величезне. Його успішно використовують і в інших науках; цей закон допомагає осягнути наукову картину матеріального світу. Вчені-біологи довели, що подібні елементи та їхні сполуки можуть виконувати схожі функції в організмі, іноді – замінювати одне одного. На підставі хімічного аналізу гірських порід, мінералів, руд геологи виявили, що подібні елементи часто трапляються в природі разом. Досліджуючи сполуки аналогічного складу, фізики встановили подібність їх будови і фізичних властивостей.

Періодичному закону, як зазначив ще Д.І. Менделєєв: „...майбутнє не загрожує руйнуванням, а тільки надбудова та розвиток передбачаються  ”.

Періодичний закон – основний закон хімії. Він встановлює зв’язок між усіма хімічними елементами, дає змогу передбачати їх характер, властивості простих речовин і сполук.

 

В. Виступ ІІІ групи - перегляд фотогалереї Д.І. Менделєєв у пам'яті нащадків.

Пам'ятники Менделєєву у Санкт-Петербурзі

  • Московський проспект, 19, метро «Технологічний інститут» біля будинку Палати мір і вагів.
  • Памятник виготовлено з бронзи скульптор І.Я. Гінцбург, встановлено 2 лютого 1932.
  • Мозаїчна періодична таблица элементів. 1935р., художник . В. А. Фролов.

Пам'ятники Менделєєву у Москві

  • Пам'ятник перед будинком хімічного факультету московського  державного університету ім. М.В. Ломоносова.
  • Пам'ятник на Алеї слави вчених на території московського  державного університету ім. М.В. Ломоносова.
  • Пам'ятник встановлено  на території інституту експериментальної медицини. Скульптор І.Ф. Безпалов, 1935р.

Пам'ятники Менделєєву на Україні

  • Бронзовий бюст Д.І. Менделєєву 2-га прохідна ЗАТ «Сєверодонецьке об'єднання АЗОТ».
  • Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут» Скульптори: Кисельов Ю., Швецов В. Архітектор: Собцов В.  Відкрито в 1995 році.
  • На постаменті вибито:"Опытъ системы элементовъ, основанной на ихъ  атомномъ весе и химическомъ сходстве". Зі зворотної сторони вибито: «Споруджено на відзнаку 150-річчя з дня народження Д.І. Менделєєва до 100-річчя  КПІ при підтримці Українського хімічного товариства та випускників хіміко-технологічного факультету».

Портрети Менделєєву написані за життя

  • Портрет роботи Ільї Рєпіна, 1907 р. Картина знаходиться у приймальні академіка Ю.Осипова у приміщенні Президіуму РАН.Фото: Ігнат Соловей
  • Портрет  Менделєєва в мантії професора, роботи Ільї Рєпіна, 1885 р.
  • Акварель М.Б.Белявського, 1850 р. По фотографії.
  • Рисунок Анни Іванівни Менделєєвої
  • Портрет роботи І.Н. Крамского.
  • Портрет роботи  Н.А. Ярошенко.

Ім'ям Менделєєва названі

  • Хребет Менделєєва на дні Північного Льодовитого океану.
  • Вулкан на о. Кунашир, розташований на південному заході від м. Южно-Сахалінськ.
  • Кратер на Місяці.
  • Льодовик на масиві Вольта, 71°54' пд.ш. і14°30‘сх.д.
  • Місто Менделєєвськ Республіка Татарстан.
  • Селище Менделєєво, Московська область, Солнєчногорський район
  • 101хімічний елемент, відкритий групою  американських вчених – Г. Сиборгом, А. Джиорзо, Б. Харвеєм, Дж.Чоппіном и С. Томсоном у 1955 році.

Ім'я Менделєєва носять

  • Хіміко - технологічний університет у Москві.
  • Хіміко - технологічний технікум у С.-Петербурзі.
  • Педагогічний інститут у Тобольську.
  • Станція метро «Менделєєвська» у Москві.
  • У  С.-Петербурзі є менделєєвська лінія, де знаходиться музей-квартира вченого.
  • Музей був відкритий у 1911р., у квартирі яку займав вчений у 1866-1890 р., коли займав посаду завідуючого кафедрою хімії в університеті. Зберігся лише кабінет.

Проблемне питання: Світове визнання Д.І. Менделєєва – це заслуга його геніальності чи кропіткої праці?  

«Немає без явної посиленої працьовитості

ні талантів, ні геніїв!»

                                                                          Д.І. Менделєєв.

 

IV. Узагальнення та систематизація знань

Хімічний турнір

  1. Що взяв Д. Менделєєв за основу при відкритті періодичної системи?    

                                                                                                             (Атомні маси елементів)

  1. Який заряд має атом?                                                         (Нейтральний)
  2. Як називаються елементи 7 групи, головної підгрупи?           (Галогени)
  3. Які підручники з хімії написав Д.І. Менделєєв?

                                                         («Основи хімії», «Органічна хімія»)

  1. Скільки періодів у системі, які вони?                                                                         

                                                         (Сім періодів, 1-2 малі, 4 - 7 великі)

  1. Як змінюється радіус атомів елементів у групах?

                                                                                                                    (Зверху вниз зростає)

  1. Коли і де народився Д. І. Менделєєв?

                                           (8.02.1834 року у с. Аремзяни поблизу  Тобольська)

  1. Що таке нуклонне число, і що воно показує?

               (Загальна кількість протонів та нейтронів у ядрі. Атомну масу)

  1. В яких містах України працював Менделєєв вчителем гімназії?    

                                                                             (Сімферополь та Одеса)

  1. Що показує номер періоду?                        (Кількість енергетичних рівнів)
  2. Скільки груп у періодичній системі, на які підгрупи вони поділяються?

                                                                                     (Сім, головна та побічна)

  1. Які чотири багатства створив Д.І. Менделєєв?

                                           (періодичний закон, дослідження пружності газів, 

                                            поняття  розчинів  як   асоціацій, «Основи хімії»)

  1. До якої групи належать інертні гази?                             (Восьма група)
  2. Що любив робити Менделєєв в години відпочинку?               (Клеїти)
  3. Який заряд має протон?                                                      (Позитивний)
  4. З яких частинок складається ядро атома?       (Протонів та нейтронів)
  5. Що показує порядковий номер елемента?

                                             (Заряд ядра. Число протонів та електронів)

  1. У якому році Д.І. Менделєєв сформулював періодичний закон?

                                                                                                                  (1869 р.)

  1. Скільки друкованих праць залишив Менделєєв після себе?

                                                                                         (Понад 500 робіт)

  1. За якою таблицею двічі зустрічається прізвище Дмитра Івановича?

                                             (У періодичній системі хімічних елементів

                                                        перший раз -  вона названа його ім'ям,

                                                        другий раз - елемент номер 101  називається      

                                                        «менделєєвій».)

V.  Підбиття підсумків уроку, оцінювання учнів.


VI. Домашнє завдання
- Опрацювати  §17

 - Індивідуальне завдання: Підготувати повідомлення про Менделєєвські    

   середи – об’єднання друзів Д.І. Менделєєва.
 



 

 


 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хомік Олег
    Чітко продумана структура уроку дозволяє швидко і доступно засвоїти досить великий об'єм навчального матеріалу.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
2906
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку