Значення травлення. Будова траної системи

Про матеріал
План-конспект уроку з біології для 8 класу за підручником В. Соболя. Розробка уроку базується на демократичних підходах при вивченні предмету.
Перегляд файлу

ТЕМА.  ТРАВЛЕННЯ. СИСТЕМА ОРГАНІВ ТРАВЛЕННЯ

 

Мета уроку: 

Навчальна : навчити дітей розпізнавати і називати органи травної системи;   

Характеризувати  процес   травлення; пояснювати   роль органів  в травленні;

Розвивальна : формувати у учнів розуміння здорового харчування; застосовувати знання про будову і функції травної системи  для профілактики захворювань органів травлення, уміння  робити   відповідні  висновки та узагальнення;

 Виховна: виховувати бережливе ставлення до свого організму.

 

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, наукове розуміння матеріалу, вміння аналізувати, формулювати висновки, усвідомлення важливості дотримання гігієни харчування; профілактика  захворювань  органів травної системи;

 

Очікувані вміння:

   -  Навчитися розпізнавати і називати  органи  травної системи;

   -  Характеризувати  процесс травлення;

   -  Застосовувати знання про будову і функції органів травлення для профілактики захворювань органів травлення

 

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу

 

Форми уроку: урок з використанням мультимедійного і відео-забезпечення.

 

Методи і прийоми роботи на уроці: Обговорення проблем,  розповідь вчителя, евристична бесіда, «Займи позицію», «Третій зайвий»,  тестування, «Відкритий мікрофон».

 

Обладнання: мультимедійна дошка, навчальне відео «Процес травлення»,  роздатковий матеріал.

 

Базові  поняття й терміни: травлення, ферменти, травний канал, ротова порожнина, стравохід, шлунок, кишечник, фістула, зондування, ендоскопія, електрогастрографія.

 

Хід уроку

1.Організаційний момент.

Доброго дня!  Сідайте ті, хто… - Сьогодні поснідав…   - Харчується в школі гарячими обідами…  - Не снідає взагалі…  - зранку п’є тільки чай з бутербродом.

 Чому сьогодні я все прив’язувала до їжі?

Загально відомо,що їжа – життєва необхідність, яка до того ж може викликати у людини різні почуття. Ми їмо, щоб утамувати голод, отримати насолоду. Хтось вважає   що   їжа має бути корисною, а хтось вважає,що   їжа  має бути смачною

 

2. Мотивація та актуалізація  навчальної  діяльності.

Метод «Займи позицію»

  - Але спочатку я хотіла  би  дізнатися – якій   їжі  ви надаєте  перевагу? Чому?

(обґрунтувати свою позицію чи перейти на іншу позицію в будь-який час, якщо його ереконали, та назвати більш переконливі аргументи). (Голосування  картками)

А що  для  вас смачно?

Приємно усвідомлювати, що  ви надаєте  перевагу  здоровому та корисному  харчуванню.

Звісно, фаст-фуд - це смачно, але хочу нагадати вам, що швидка їжа  призводить до ожиріння та хвороб  серця, шлунку та крові. Крім того вона повільніше перетравлюється і засвоюється.

 

3.Оголошення теми і завдань уроку   На цьому уроці ми ознайомимося з будовою травної системи та травленням як процесом, травних залоз та методами їх дослідження.

Педантичні жителі Англіїї вважають, що кожен шматочок їжі потрібно пережовувати 33 рази. Як ви вважаєте, чи мають підстави такі переконання? З цим ми спробуємо розібратися на сьогоднішньому уроці тема якого «Значення травлення. Система органів травлення».

Запишіть дату і тему уроку.

 

4. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

Завдання – впишіть букви у пусті квадратики, що стоять біля вірних відповідей і ви отримаєте слово або твердження:

А – Тільки процес розщеплення є головним у процесі травлення.

Т – Процеси розщеплення і всмоктування є головними процесами травлення.

Р – Їжа є єдиним джерелои поживних речовин для людини.

О – Травлення – це процес хімічного розщеплення їжі.

А – Травна система утворена органами.

З – Травна система людини включає в себе кістки.

В – Температура навколишнього середовища впливає на інтенсивність обміну речовин..

Л – Харчові продукти – це компоненти їжі, які використовуються в натуральному чи переробленому вигляді..

У – Найбільше енергії для організму вивільняється із ліпідів.

Е – Ферменти – це біологічні каталізатори.

М – Людина може без шкоди для здоровя відмовитися від мяса.

Н – Ультразвукова діагностика фіксує зображення внутрішніх органів.

Г – Вітаміни не беруть участі в обміні речовин.

Н -  Авітаміноз – це недостача вітамінів..

Я – Вітаміни можуть розчинятися у воді чи жирах..

Т

Р

А

В

Л

Е

Н

Н

Я

Завдання – користуючись підручником, запишіть визначення терміну.

Травлення – сукупність фізичних і хімічних процесів, що здійснюють переміщення й перетворення складних речовин на прості з подальшим їх всмоктуванням у кров та лімфу з виділенням неперетравлених решток.

 

                                                Травлення людини

1.Внутрішньоорганізмове                                                    2.Внутрішньоклітинне

-автолітичне                                                                          -  у лейкоцитів

-порожинне

-пристінкове

-симбіонтне

 

Для здійснення цього процесу є спеціальна система органів, яку ми називаємо травною. Зараз розглянемо будову травної системи. (перегляд відео).

      Прошу звернути увагу на схеми органів  травної  системи.    Перед вами будова травної системи.

У вас на партах знаходиться схема  органів травлення. Встановіть відповідність між назвою органів і цифрою, що його позначає.

       Перевірка  схеми.

  1. Ротовапорожнина 2- слиннізалози 3- стравохід 4 –шлунок 5 – підшлунковазалоза 6- тонкий кищечник 7 – товстий кишечник 8 – пряма кишка 9 – апендикс 10 – дванадцятипала кишка 11- жовчнийміхур 12 – печінка.

 

- Чи належать слинні залози, ротова порожнина до органів травлення?      (так ,ні)

(поняття про   ферменти)

Отже, запишіть, функції травної системи –

Рухова – суть її в проштовхування їжі травними каналами

Секреторна -  це виділення ферментів залозами організму

Всмоктувальна – здійснюється переважно стінками  тонкого  кишечника, поживні речовини потрапляють в кров та  видільна, захисна, регуляторна.

Питання

Хотілося б почутиваші думки про пораду лікарів.

-Чому не рекомендується вживати їжу після 18 години вечора?

Основи сучасної фізіології травлення заклали дослідження видатного вченого Івана Петровича Павлова. Він розробив метод фістул, що дозволило вивчити секреторну функцію системи травлення, за що його було  удостоєно Нобелівської премії у 1904 році.

На жаль, на сьогодні, в силу якості харчових продуктів та сучасного стилю життя, досить поширеними є хвороби органів травлення. Найбільш поширені це гастрит, панкреатит, аппендицит, ДЖВШ. Частина дітей отримали завдання розібратися з цими захворюваннями. Будь ласка, їм слово.

В сучасній медицині використовують такі методи дослідження органів травлення:

Зондування – введення трубки для взяття шлункового соку

Ендоскопія-введення трубки з відеоосвітлювальним елементом

електрогастрографія-реєстрація електриних струмів шлунка.

Ультразвукова діагностика фіксує зміни в структурі органів

 

5.Етап закріплення.

«Третій зайвий» Пояснюємо чому.

1. Який орган зайвий в переліку   а)шлунок   б)зуби     в)легені     г)стравохід

2. кишечник, печінка, мозок, апендикс

3. ротова порожнина, пряма кишка, череп

4. череп, ребра, тазові кістки, стравохід

5. шкіра, легені, нирки,  слинні залози.

«Впізнай орган»

  1. Якою цифрою нарисункупозначено орган, однієюізфункційякого є знешкодженнятоксичнихречовин в організмілюдини?

https://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/231/23198/30.png

А1

Б2

В3

Г4

Завдання із *

Порівняйте елементи травної системи людини, позначені на рисунку буквами А, В, С, з відповідними  частинами травної системи тварин.

https://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/207/20761/48.JPG

Орган, позначений буквою А, має два відділи в представників виду

1Окунь звичайний

2Вовк звичайний

3Куріпка сіра

Частина травного каналу, позначена буквою В, найдовша в представників виду

1Олень шляхетний

2Лисиця звичайна

3Орел степовий

Органом, позначеним буквою С, закінчуєть сятравна система в представників виду

1Лисиця звичайна

2Ящірка прудка              

3Жаба озерна

6.Підсумок уроку.

Отже, на цьому уроці ми розглянули і вивчили будову і функції травної системи, методи дослідження. Також з’ясували, які хвороби викликає неправильне харчування.

Їжа займає вагоме місце в житті кожного з нас, є джерелом енергії для життєдіяльності. Для того щоб добре навчатися, фізично розвиватися вам потрібна енергія. І вам обирати здоровее харчування  чи фаст-фуд, шкідливі звичкичи здоровий спосіб життя,  зберегти  своєз доров’я  до старості чи зруйнувати  ще підлітком?

Рефлексія

Сьогодні на уроці я…

Я дізнався ...

Я навчився ...

Я зрозумів, що можу ...

Мені сподобалося ...

Для мене стало новим ...

Мене здивувало ...

 

7.Домашнє завдання.

Запишіть домашнє завдання :

опрацювати § 8

підготувати  повідомлення за  бажанням хвороби ротової  порожнини  карієс, стоматит, пародонтоз.

Дякую за увагу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
4 грудня 2021
Переглядів
1123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку