Тема: Значення водоростей у природі та житті людини.
Мета: сформувати в учнів уявлення про значення водоростей у природі та житті людини, ознайомити із корисними та негативними властивостями водоростей на прикладі зелених нитчастих, червоних та бурих водоростей; розвивати уміння виділяти головне у матеріалі, який вивчається; робити висновки та узагальнення; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; спостережливість, пам’ять, увагу, уяву та інтерес до вивчення природничих наук.
Обладнання: підручник, відеоматеріал, роздатковий матеріал.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, відеоматеріал.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Візуальний: складання та заповнення таблиці
4. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Актуалізація опорних знань. *
Бліцопитування
(за правильну відповідь ви отримаєте смайлик - це бонус до відповіді на наступному уроці)
Давайте з вами пригадаємо:
1 Як називається наука, що вивчає водорості.( Альгологія)
2. . Які види водоростей ви знаєте.(зелені, червоні, бурі)
3. Тіло водоростей поділене на органи.(ні)
4. Клітина, що слугує для нестатевого розмноження.( спора)
5. Ця водорість побувала в космосі.(хлорела)
6. Водорості живуть тільки у воді.(ні)
7. Непочленоване на органи тіло водоростей.( слань)
8. Прісноводна нитчаста зелена водорість.(улотрикс)
9. Пігмент, який надає організмам зеленого забарвлення.(хлорофіл)
(слайд 1)
Мотивація
Одже, Водорості – казковий світ підводного царства. Якщо стояти на березі й дивитися в товщу прозорої води, то створюється враження, що ти бачиш казкову країну з лугами, садами, кущами і лісами, які коливаються разом з хвилями. Якщо взяти і витягти цей казковий світ з води, в якій він знаходиться, і перенести на суходіл, то він зморщиться і похилиться на землю. Водорості повернуться у зачарований стан лише коли їх повернеш у воду.
З давніх-давен цей казковий світ приваблював сміливих людей. Існує поетична легенда про шумерського героя Гільгамеша, який шукав під водою траву життя. Друга легенда розповідає про Олександра Македонського, який у спеціально сконструйованому для нього апараті провів чимало днів і ночей під водою, спостерігаючи таємниче підводне царство. Можливо і він шукав траву життя…
Хто ж ці знайомі незнайомці та яку роль вони відіграють у природі? На сьогоднішньому уроці ми з вами дізнаємося про негативний та позитивний влив водоростей у природі та у житті людини.
(слайд 2)
Тема сьогоднішнього уроку
«Значення водоростей у природі та житті людини.»
(записуйте тему у зошити)
(слайд 3)
На екрані ви бачите різні зображення ( на слайді зображено картинки із зігнившим дном корабля, білий ведмідь вкритий зеленим кольором, Саргасове море із затопленим кораблем.)
Чи можете пояснити :
Учні висловлюють свої думки, щодо зображень., після цього вчитель конкретизує та пояснює вплив водоростей на природу.
ПОЯСНЕННЯ ВЧИТЕЛЯ:
В умовах теплого (субтропічного, тропічного, а іноді і помірного) клімату в порожнистих остевих шерстинках білого ведмедя можуть розвиватись одноклітинні водорості, які надають йому зеленого забарвлення. Таке явище спостерігалось у 1980 році в зоопарку Сан-Дієго (США), де три білих ведмеді набули зеленого кольору; їхнє забарвлення було відновлене шляхом купання в сольовому розчині. Після цього, в 2004 році, аналогічним чином позеленіли білі ведмеді в сингапурському зоопарку. Це було спровоковано винятково жаркою та вологою погодою того літа; природний колір ведмедям повернули шляхом обробки перекисом водню. Останній випадок стався в 2005 році в зоопарку Брукфілд (Чикаго), також під час винятково жаркого та вологого літа. Але така хімічна обробка була визнана небезпечною для звірів.Краще дочекатися природного відновлення кольору - линянню.
Страшні легенди розповідали в давнину про Саргасове море, в якому гинуло багато кораблів. Це, звісно, лише морські байки, але інколи саргаси можуть утримувати легкий човен. Ці незнайомці не кріпляться до дна, а їхні скупчення мандрують хвилями, утворюючи плавучі ліси.
Вода в Саргасовому морі практично нерухома через величезну кількість водоростей, запас яких може перевищувати 10-11 трильйонів тонн.
У Саргасовому морі загинуло чимало вітрильних суден через штиль, який зазвичай панує в цих широтах.
Поєднання високої температури, погана циркуляція води в прісноводних річкових водоймах і в прибережних районах океанів і морів викликає щорічне цвітіння водоростей.
Шкідливе цвітіння водоростей було зареєстровано понад 100 років тому, в останній час кількість і частота різко збільшилася.
Присутність великих кількостей ціанобактерій у воді викликає гниття дна корабля, спричиняє масову загибель риб, загибель диких тварин, викликає печінкову недостатність і незворотні неврологічні захворювання у людей.
(слайд 4)
Цікавий факт про те, який вплив мають водорості в Україні.
Діти, яка найбільша річка в Україні?
Проблема зростання токсичних водоростей, які викликають цвітіння води стосується і Української річки Дніпро, яка є джерелом питної води для мільйонів жителів України.
Робимо висновки про негативний вплив водоростей на природу
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Вправа : «Досліди вміст коробки»
- А ЧИ МАЮТЬ ПОЗИТИВНИЙ ВПЛИВ , ЗАРАЗ МИ ДІЗНАЄМОСЯ
1. БУДЕМО ДОСЛІДЖУВАТИ ВМІСТ КОРОБОК
2 ОБТРАЮТЬ КОЛІР КОРОБКИ
3. ІНСТРУКТАЖ: як і в кожному дослідженні треба дочекатися поки вчитель дасть дозвіл його проводити.
4. УЧНІ , ПО ГРУПАХ НАЗИВАЮТЬ, ЩО У НИХ В КОРОБЦІ
5. КОРИСТУЮЧИСЬ ПІДРУЧНИКОМ СТ. ДОСЛІДІТЬ ТА ПОЯСНІТЬ , ЯКИЙ ЗВЯЗОК НАПОВНЕННЯ ВАШИХ КОРОБОК ІЗ СЬОГОДНІШНІМ УРОКОМ?
(ЧАС 3 ХВ.)
Учні оберають коробки у яких знаходяться : зефір, агар-агар, хлорофіліпт, маска для обличчя із зеленої глини.
(Слайд 5)
У сучасному світі морські водорості і продукти їх переробки з успіхом застосовують у медицині, косметології (таласотерапії), харчовій та парфумерній промисловості.
Спіруліну рекомендують вживати для поліпшення стану імунної системи, нормалізації роботи нервової, серцево-судинної систем, діяльності мозку, підшлункової залози, статевих органів. А ще — для очищення організму, підвищення працездатності, загального життєвого тонусу, поліпшення зору, стану шкіри та волосся.
Ламінарія, або морська капуста, має унікальний біохімічний склад, що зумовлює протипухлинну, протизапальну, радіопротекторну, антимутагенну активність цієї бурої водорості. Альгінати ламінарії вибірково зв’язують і виводять з організму іони важких металів і радіонукліди, тому вона показана для профілактики раку, лейкемії, променевої хвороби.
Людина здавна використовує водорості у харчовій промисловості. У Японії вони є національною стравою. Найпопулярнішою є так звана морська капуста. Головним чином, це ламінарія та близькі до неї види бурих водоростей. Продукти, що отримують з цих водоростей, у Японії відомі під назвою «комбу». Найчастіше вживають замість звичайної капусти у супах, з рибними та м'ясними стравами. Вживають і у кондитерських виробах.
Узагальнення і систематизація знань з теми
(Слайд 6)
Вправа : «Зроби ВИСНОВКИ»
ДІТИ. ЩО ВИ ЗАПАМЯТАЛИ?
(По черзі виходять до дошки і записують властивості водоростей)
Шкідливі властивості водоростей |
Корисні властивості водоростей |
|
|
|
|
|
|
|
|
Учні працюють у групах; презентують роботу.
Роблять висновки.
(Слайд 6)?
Цікаві факти
В середині липня 2011 року пляжна смуга китайського міста Циндао, провінція Шаньдун, опинилася під товстим шаром водоростей. Це явище спричинила аномальна спека, яка створила сприятливі умови для розмноження водоростей Enteromorpha prolifera. За тиждень вони огорнули береги, перетворивши узбережжя в щільний зелений килим. Найбільший пляж міста Циндао практично повністю перетворився на болото, але бажаючих скупатися це не зупиняє.
Червоне море так назвали через наявність в ньому великої кількості водоростей осцилятора. Місцями через них дійсно здається, що вода забарвлена у червоний колір.
(Слайд 7)
Відео ( реп- урок)
(Слайд 8) Дайте усно відповідь на запитання……
Домашнє завдання :
Прочитати параграф 13
Підготувати цікаві факти про водорості
Дякую за увагу!