Знайомство з творчістю дідуся Кенира.

Про матеріал
Поглибити знання учнів про творчість Л. І. Глібова, ввести їх в чарівний світ поезії; виховувати інтерес до творчості байкаря; прищеплювати любов до українського художнього слова, культури та народних традицій; розвивати у дітей уяву, фантазію, естетичні смаки, творчі та артистичні здібності.
Перегляд файлу

Тема: Знайомство з творчістю дідуся Кенира

Мета: Поглибити знання учнів про творчість Л. І.  Глібова, ввести їх в чарівний світ поезії;  виховувати інтерес до творчості байкаря;  прищеплювати любов до українського художнього               слова, культури та народних традицій; розвивати у дітей уяву, фантазію, естетичні смаки, творчі та артистичні здібності.

Обладнання : Портрет письменника, рушник, кросворд, виставка збірок - книжок, ілюстрації до байок , таблиці і схеми, малюнки, комп’ютери.

Хід уроку

 

І. Організаційний етап

 

1. Вже дзвінок нам дав сигнал,

    Працювати час настав.

 

  2. Вправа «Усмішка».

Усміхніться один одному. Подумки побажайте собі та однокласникам успіхів. Мирного і щасливого дня!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

1.     Робота з інтерактивним кросвордом.

https://www.educ.com.ua/interaktivni-zavdannya/krosvord-antonimi.html

 

2.     Утворіть пари антонімів.

https://api.izzi.digital/preview/page/371932    (4)

 

3. Бесіда

-         Який розділ ми з вами зараз опрацьовуємо? Байки

-         Що таке байка?

Байка – це невелике, переважно віршоване оповідання повчального змісту. Повчання є обов'язковим для творів цього жанру, і називають його «мораллю» байки.

Байка - твір повчального характеру.

-         З чого складається байка?

Байка найчастіше складається з двох частин: оповіді й моралі, повчання, заради якого і складалася байка.

-         Хто є найвідомішим українським байкарем?

        Вислів про байку.

Здається, байка просто бреше,

а справді ясну правду чеше.

Нікого в світі не мине,

Читайте, згадуйте мене.

(Л. Глібов)

- Як ви розумієте цей вислів?

-  Про що  просить пам’ятати автор?

 

3.     Перегляд відео.

https://api.izzi.digital/preview/page/371929

 

-  Що ви вже знаєте, або дізналися самостійно про Леоніда Глібова?

        Розповідь учнів про Леоніда Глібова.

- Народився Леонід Іванович Глібов  5 березня 1827 року в селі Веселий Поділ на Полтавщині. Його батьки були добрими , освіченими, культурними людьми. Батько служив управителем маєтку поміщиків Родзянків,  про яких і Пушкін, і Шевченко згадували,  як про самовладних, жорстоких, грубих, безкультурних кріпосників.

  Початкову школу хлопчик пройшов вдома. Його вчителькою була мама Ольга Гаврилівна.  Маленький Льолик , як його усі називали в дитинстві, був веселим і жвавим, дуже любив все красиве, а особливо квіти. Любив  хлопчиком слухати народні пісні,зачаровувався народними звичаями і обрядами.

 Коли Леонідові виповнилось 13 років, його відвезли на навчання до Полтавської гімназії. Не дивлячись на те, що хлопчику було цікаво навчатись, він мав багато друзів, все ж таки сумував за рідною домівкою і  невдовзі ця туга вилилась у перший вірш « Сон», саме в гімназії розпочав свою творчість Леонід Глібов.

        Ознайомлення з виставкою книжок байкаря.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

  1.  Повідомлення теми і мети уроку.

-         Тема сьогоднішнього нашого уроку звучить так «Знайомство з творчістю дідуся Кенира»

-          

ІV. Робота над темою уроку

 

  1. Бесіда.

-         Хто ж такий дідусь Кенир?

-         А хто знає чому?

-         Розповідають, що його батько купив колись  собі такого співучого кенира, що через нього сусіди прозвали Івана Назаровича по–вуличному « Кенир». Мабуть, про це прізвисько згадав Глібов , віддаючи до друку свій перший вірш для дітей.

-         Що ж було з Леонідом Глібовим після навчання в гімназії?

-         Після закінчення гімназії Леонід Глібов навчався Ніжинському Вищому ліцеї, де здобув освіту вчителя. Після навчання переїздить до Чернігова, де працює вчителем географії і історії, багато пише, друкує свої твори у журналах « Дзвінок» та « Зоря».

  За останні 4 роки життя письменник створює вдвічі більше, ніж за весь попередній час. Популярність його зростає і, хоч поет хворіє на астму і серце, майже осліп від важкої хвороби , він продовжував писати під лінійку з лупою. Свій останній вірш – байку       «Огонь і Гай» він вже диктував своєму приятелеві одного осіннього вечора. А на ранок Леоніда Глібова не стало. Він помер 10 листопада 1893 року. Поховано його у Чернігові, де він прожив більшу частину свого життя.

-         Його тори відомі не тільки в Україні, а й далеко за її межами.

 

  1. Робота з комп’ютером.

А) Віднови лінію часу, встановлюючи відповідність між фактами та зображеннями.

Б) Гра « Так чи ні».

В) Проведи букву, що позначає наголошений звук, до потрібного місця в слові. Прочитай слова, правильно наголошуючи їх.

Г) Прочитай речення. Підкресли підмети та присудки.

 

3. Фізкультхвилинка.

 

4. Продовжуємо знайомство з жанром «Байка»

 А) Вступна бесіда

 - Леонід Глібов ввійшов у нашу літературу в першу чергу як поет-байкар. У його творчому доробку 107 байок.

 - Давайте пригадаємо деякі з них, визначимо мораль цих байок.

 

Б) Читання байок підготовленими учнями .

 

« Зозуля та Півень»

 - Яка мораль  цієї байки?

Байка схвалює правду та щирість Горобця.

Байка засуджує підлабузництво, корисливість, лицемірство Зозулі й Півня.

Сенкан до байки "Зозуля і Півень", Глібова:

Байка

Цікава, повчальна

Схвалює, засуджує, виховує

Байка - твір повчального характеру.

« Чиж та Голуб»

  - Що засуджує ця байка?Що стверджується в ній?

Байка вчить не насміхатися з чужого нещастя, бути співчутливим і добрим.

« Лебідь, Рак та Щука»

 - Яка мораль  цієї байки?

Ця байка висміює «дурне безладдя» і стверджує, що тільки в єдності можна досягти успіхів у задуманій справі.

 

 В) Фізкультхвилинка для очей.

 

В) Опрацювання байки «Вовк і кіт»

- Сьогодні ми познайомимося ще з однією байкою- «Вовк і кіт». Це одна з перших байко Леоніда Глібова. Була написана в 1853 році.

 

  • Прослуховування запису уривку байки

https://www.youtube.com/watch?v=1PMs-WolRrs

 

-         Про кого розповідаєся у байці?

-         Куди прибіг вовк?

-         Кого він побачив?

  • Самостійне читання байки учнями.

- А зараз прочитайте байку самостійно, щоб ви могли дати відповіді на запитання.

 

  • Аналіз байки.

1. Чого Вовк забіг у село?(Він ховався від людей).

 

2. Чому він ховався від людей?(Бо вони хотіли його вбити).

 

3. За що? (Бо Вовк зробив їм багато зла: в одного з’їв барана, в другого –теличку).

 

4. Чому жодна порада Кота не підходила Вовкові?(Бо не було жодної людини, якій він би не вчинив шкоди). У кого вкрав поросятко, з»їв ягнятко, телятко, бараана?

 

5. У що в результаті його вчинків вийшло?(Його зненавиділи, хочуть відплатити теж злом).

 

6. То що в поведінці Вовка тут особливо засуджується?(Злість, жорстокість, захланність).

 

7. А хотіли б його вбити люди, якби він не був таким?(Ні)

 

8. То яка основна думка, мораль твору? (Не можна робити зла, бо тобі відплатять тим же).

 

9. Як основну думку сформулював автор?«Що, братику, посіяв, те й пожнеш!»

 

 - Отже, а думка твору полягає в тому, що за всі свої вчинки людина обов’язково колись буде відповідати, розплачуватися. Зокрема, за зло, вчинене нею. Тому необхідно дбати про те, щоб всі твої вчинки були добрими, приносили користь і радість людям. Ніколи не можна чинити нікому зла. Для того, щоб підкреслити цю думку, автор використовує народне прислів’я: «Що, братику, посіяв –

 те й пожнеш!».

 

        Робота над образом вовка

-         Як ви гадаєте, яку людину зображено в образі Вовка? Злу , жорстоку, до якої прийшов час розплати.

-         Прочитайте, як Вовк звертається до Кота? Які слова використовує? Пестливі.

-         Як ви гадаєте , якщо б не застала Вовка біда,був би він таким лагідним?

 

  • Висновок

- Який висновок з цієї байки можемо зробити? Ця байка виховує в читача любов, бажання поводитись людяно, думати про наслідки своїх вчинків. Засуджує жорстокість, зло, підлабузництво.

 

4.                               Музична гра «Вовк».

https://www.youtube.com/watch?v=FIppThCUucI

   5. Акровірші

- Давайте пригадаємо , що таке акровірш?

 Акровірш — це вірш, у якому перші літери рядків утворюють слово або речення.

          «Хто доня?»

   Мати доні молодій
   Огородик наділила.
   Розкошує доня мила,
   Каже неньці — тісно їй:
   «В земляній сиджу коморі,
   А коса моя надворі».
 


Хочу цей раз штуку втнуть:
не скажу, як доню звуть;
ви ж до загадки верніться,
з краю пильно придивіться.


 - Пропоную вам ще познайомитися з одним акровіршиком.

 ХТО БАБА?
Сидить хитра баба аж на версі граба.
«Ой не злізу з граба! — дурить  діток баба. —
Вловіть мені тую курочку рябую.
А я подарую грушку золотую».

А) Намалюй ілюстрацію до акровірша «Хто доня?»

Б) Спробуй написати акровірш про явище природи — ДОЩ.

 

V. Узагальнення та систематизація знань

1)Кросворд

1. Один із жанрів, які писав Л . Глібов. Загадка

2.Місто, в якому прожив письменник більшу частину свого життя. Чернігів.

3. Управителем маєтку, яких панів був батько Л. Глібова? Родзянків

4. Хто був покараний утопленням в річці в одній із байок? Щука

5.Хто намагався запалити море? Синиця

6.Як в дитинстві називали вали Глібова? Льолик

7. Хто сказав крилатий вислів «наші козаки ще з розуму не спали»? Кіт

8. Хто з героїв засудив один одного знічев»я вихваляти. Горобець

9.Як називався перший  вірш ?« Сон»

10. Жанр, який зробив Глібова відомим. Байка

11. Повчальний висновок. Мораль

 

 

 

1.

з

а

г

а

д

к

а

2.

ч

е

р

н

і

г

і

в

 

 

 

 

3.

р

о

д

з

я

н

к

і

в

 

 

 

 

 

4.

щ

у

к

а

 

 

 

 

 

 

5.

с

и

н

и

ц

я

 

 

 

 

 

6.

л

ь

о

л

и

к

 

 

 

 

 

 

7.

к

і

т

 

8.

г

о

р

о

б

е

ц

ь

 

 

 

 

9.

с

о

н

 

 

 

 

 

10.

б

а

й

к

а

 

 

 

 

11.

м

о

р

а

л

ь

2)Робота над словами Л Глібова на дошці.

Л. І. Глібов писав: «Моя байка, добрі люди, у пригоді, може,буде».

3) Гра « Поєнай»

Друзі пізнаються в біді

 

«Вовк і Кіт»

І діло як не гріх, не діло тільки сміх

« Коник –Стрибунець»

Чужому лихові не сійся

«Двоє приятелів і ведмідь»

Хто кохав життя ледаче непереливки йому

« Чиж і Голуб»

Годі вам брехати , то одно одного знічев’я вихваляти

« Лебідь, Рак і Щука»

Що, братику, посіяв –

те й пожнеш!

«Зозуля й Півень»

VІ.Підсумок уроку

Бліц – опитування гра « Мікрофон»  (інтерв’ю)

VІІ. Домашнє завдання

Байку «Вовк і Кіт» виразно читати, намалювати ілюстрацію.

Скласти акровірш.

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
24 січня
Переглядів
51
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку