ЗНЯТТЯ СПЕКТРАЛЬНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ ВУХА НА ПОРОЗІ СЛУХОВОГО ВІДЧУТТЯ

Про матеріал
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ освітньої програми «Лікувальна справа» з дисципліни ОСНОВИ БІОЛОГІЧНОЇ ФІЗИКИ ТА МЕДИЧНОЇ АПАРАТУРИ на тему ЗНЯТТЯ СПЕКТРАЛЬНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ ВУХА НА ПОРОЗІ СЛУХОВОГО ВІДЧУТТЯ
Перегляд файлу

МЕДИЧНЕ УЧИЛИЩЕ ІМ. В.О.ЖУКОВСЬКОГО

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ

освітньої програми «Лікувальна справа»

з дисципліни

ОСНОВИ БІОЛОГІЧНОЇ ФІЗИКИ

  ТА МЕДИЧНОЇ АПАРАТУРИ

на тему

ЗНЯТТЯ СПЕКТРАЛЬНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ ВУХА НА ПОРОЗІ СЛУХОВОГО ВІДЧУТТЯ

 

 

 

 

 

 

 

Розглянуто і схвалено

на засіданні циклової комісії

природничо-математичних дисциплін

Протокол № ___ від _________

Голова комісії

____________/Маєвська О.О./

                                                                                                                                                                                                                            підпис                                        П.І.Б.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Подільськ– 2019


Тема заняття -  ЗНЯТТЯ СПЕКТРАЛЬНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ ВУХА НА ПОРОЗІ

                            СЛУХОВОГО ВІДЧУТТЯ

 

Кількість навчальних годин: 2 год

 

  1. Результати навчання:
  • Загальні компетентності

1. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;

2. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;

3. Здатність вчитися і бути сучасно навченим;

4. Здатність до адаптації та дії у новій ситуації;

5. Здатність використання інформаційних і комунікаційних технологій;

6. Здатність оцінювати та підтримувати якість виконаної роботи

  • Фахові компетентності
  1. Класифікувати механічні коливання і хвилі
  2. Пояснювати фізичні основи аудіометрії як методу дослідження слуху
  3. Визначати властивості звукових коливань та їх прийняття людським вухом
  4. Встановлювати межі чутності за допомогою аудіометра
  5. Досліджувати межі частот, що сприймаються вухом людини
  6. Пояснювати можливі причини патологій слуху людини
  7. Пропагандувати профілактику збереження слуху

 

  1. Методи навчання:
  1. Метод ілюстрації
  2. Метод демонстрація
  3. Метод застосування набутих знань у розвʼязанні практичних завдань
  4. Метод аналізу та синтезу
  5. Метод конкретизації

 

  1. Методи контролю:
  1. Усне опитування
  2. Тестовий контроль
  3. Практична перевірка (індивідуальна, фронтальна)
  4. Метод самоконтролю

 

  1. Міждисциплінарна інтеграція

І Попередні (забезпечуючі)

Дисципліни

Знати

Курс загальної фізики

  1. Механічні хвилі
  2. Звукові хвилі

Курс загальної біології та анатомії

  1. Будова та функції органу слуху

ІІ Наступні (ті що забезпечуються)

Оториноларингологія

Хвороби вуха

Медична та соціальна реабілітація 

Фізіотерапевтичні методи звукового лікування

Стоматологічні захворювання

Біомеханіка щелеп

ІІІ Внутрішньопредметна інтеграція (між темами даної дисципліни)

Основи біомеханіки, біоакустики, біореології та гемодинаміки

Фізика слуху. Ультразвук та інфразвук.

Електромагнітні хвилі. Аудіометрія.

 

 

5.  Література:

навчальна (основна)

  1. Основи біологічної фізики і медична апаратура: навч. посіб./Т.А.Свідрук/. –К: ВСВ «Медицина», 2017. – 264 с.
  2. Основи біологічної фізики і медична апаратура: підручник /Л.Ф.Ємчик/. –К: ВСВ «Медицина», 2014. – 392 с.

навчальна (додаткова)

  1. Медична і біологічна фізика / За ред. О.В.Чалого, 2-е видання - К. : Книга-плюс, 2004.
  2. Ремізов А. Н. "Медична та біологічна фізика". М., Вища школа, 1996.
  3. Тиманюк В.А., Животова, Е.Н. Біофізика. – Харков, Видавництво НФАУ, 2003.
  4. Костюк П.Г., Зима В.Л., Магура І.С., Мірошниченко М.С., Шуба М.Ф. Біофізика. - К.: Обереги, 2001.

 

  1. Структура заняття:

І.Підготовчий етап: (15 хв).

  • Мотивація навчальної діяльності.

Вивчення даної теми обумовлено широким використанням акустичних явищ, законів акустики у життєдіяльності організму людини та під час взаємодії людини з оточуючим середовищем. Питання, якими займається акустика, є дуже різноманітними. Так, фізична акустика вивчає характеристики звукових коливань та фізичні явища, що обумовлюють ті чи інші характеристики звуку. Промислова акустика вивчає розповсюдження звуків у приміщеннях, вплив інфразвукових та звукових коливань на працездатність людини, що є одним з важливих питань гігієни праці.

Біологічна акустика розглядає питання звукового та ультразвукового спілкування тварин, вивчає механізм локації, досліджує також проблеми шумів, вібрацій, їх вплив  на життєдіяльність людини.

Фізіологічна акустика досліджує можливості органів слуху, їх побудову та дію. За останній час у зв’язку з розвитком кібернетики перед фізіологічною акустикою повстала дуже важлива проблема аналізу та синтезу звукової річи людини. Ця проблема є важливою при проектуванні роботів-маніпуляторів та ЕОМ, що реагують на голос оператора.

В медицині широко використаються звукові та ультразвукові методи дії на організм людини та різноманітні діагностичні методи.

 

  • Перевірка вхідного рівня знань
  • Поняття про основні акустичні поняття – звук, види звуку – тон, шум, звуковий удар.
  • Уявлення про основні характеристики хвильових процесів, зв’язок між ними та їх одиниці вимірювання в СІ.
  • Фізичний зміст явища резонансу.
  • Уявлення про основні характеристики звуку, різниця між об’єктивними та суб’єктивними характеристиками.
  • Вирази для інтенсивності, гучності, звукового тиску та їх одиниці вимірювання в СІ.
  • Уявлення про акустичний опір.

 

  1. Матеріали методичного забезпечення підготовчого етапу заняття:
  • Теоретичні питання до заняття

1. Яка фізична величина вимірюється у Вт/м2?

2.Яка фізична величина вимірюється у белах?

3. Яка фізична величина вимірюється у децибелах?

4.Яка фізична величина вимірюється у фонах?

5.Швидкість розповсюдження звуку залежить від частоти.

А. Правильно  В. Неправильно.

6.Акустична провідність – це величина, зворотна до акустичного опіру.

А. Правильно  В. Неправильно.

 

Тести

1. Звук являє собою:

a) механічні хвилі з частотою менше 20 Гц

b) механічні хвилі з частотами від 20 Гц до 20 кГц

c) механічні хвилі з частотою більше 20 кГц

d) електромагнітні хвилі з частотою від 20 Гц до 20 кГц

2. Порогом чутності називається:

a) мінімальна частота звуків, які сприймаються вухом людини

b) максимальна частота звуків, які сприймаються вухом людини

c) мінімальна інтенсивність звуків, які сприймаються вухом людини

d) максимальна інтенсивність звуків, які сприймаються вухом людини

3. У медицині індивідуальне сприйняття звуку людиною прийнято характеризувати:

a) порогами чутності і больового відчуття

b) інтенсивністю сприйняття

c) гучністю звуку

d) акустичним спектром

e) висотою і гучністю звуку

4. До об'єктивних характеристик звуку, що сприймаються людиною, відносяться:

a) гучність, частота, тембр

b) частота, інтенсивність, акустичний спектр

c) акустичний спектр, акустичний тиск, висота

5. До суб'єктивних характеристик звуку відносяться:

a) гучність, висота, тембр

b) частота, інтенсивність, акустичний спектр

c) акустичний спектр, акустичний тиск, висота

6. Аудіометрія – це…:

a) один з методів діагностики органів слуху людини

b) один з методів терапії органів слуху людини

c) один з методів вимірювання швидкості кровотоку

d) один з методів елетрофізіотерапії

7. Порогом больового відчуття називається:

a) максимальна частота сприйманих звуків

b) максимальна довжина хвилі сприймаються звуків

c) максимальна сприймається інтенсивність звуку

d) максимальна сприймається висота звуку

8. Поріг чутності залежить від частоти звуку наступним чином:

a) його значення максимально на частотах 20 Гц і 20 кГц і мінімально в області частот 1 - 3 кГц

b) його значення мінімально на частотах 20 Гц і 20 кГц і максимально в області частот 1 - 3 кГц

c) значення порога чутності не залежить від частоти

9. Яке суб'єктивне відчуття майже повністю визначається значенням сили звуку при фіксованій частоті?

a) висота звуку

b) гучність

c) тембр

d) суб'єктивні відчуття не залежать від частоти і визначаються тільки значенням інтенсивності

10. При зміні частоти простого тону, які суб'єктивні відчуття будуть змінюватися, якщо сила звуку залишається постійною?

a) тільки висота

b) тільки гучність

c) висота і гучність

11. Довжиною хвилі називається відстань, на якe поширюється ......

a) фронт хвилі за час, що дорівнює половині періоду коливань в джерелі хвилі

b) фронт хвилі за час, що дорівнює періоду коливань в джерелі хвилі

c) амплітуда хвилі за час, що дорівнює половині періоду коливань

d) фаза хвилі за час, що дорівнює періоду коливань в джерелі хвилі

e) амплітуда хвилі за час, що дорівнює періоду коливань в джерелі хвилі

12) Рівняння x = Acos [ω (t – r / v)] є .......

a) рівнянням гармонійних коливань

b) хвильовим рівнянням

c) рівнянням плоскої негармонічної хвилі

d) рівнянням сферичної гармонійної хвилі

e) рівнянням плоскої гармонічної хвилі

13) Фронтом хвилі називаються точки середовища, .....

a) коливаються з різницею фаз дорівнює половині π

b) коливаються з різницею фаз дорівнює одній четвертій π

c) коливаються з різницею фаз дорівнює двом π

d) коливаються в однакових фазах

e) коливаються з різницею фаз дорівнює одному π/2

 


  9 . Основний етап: (50 хв).

  • Матеріали методичного забезпечення основного етапу заняття:

Потік енергії звукової хвилі

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
19 березня 2019
Переглядів
1197
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку