П А М' Я Т К И
ПАМ'ЯТКА
ЯК ГОТУВАТИСЯ ДО УРОКУ- СЕМІНАРУ
1). Проаналізуйте план, питання і завдання до уроку - семінару, перегляньте рекомендовану літературу, відберіть необхідну.
2). Уважно прочитайте текст, зробіть потрібні виписки на картках (записи зручніше робити на одній стороні картки).
3). Під час вивчення джерел інформації знайдіть у фізичних словниках, енциклопедіях, словниках іноземних слів пояснення семантики нових чи недостатньо відомих слів, а роблячи виписку, напишіть назву джерела, вкажіть автора, рік, місце видання, видавництво, сторінки, відкіля узята інформація.
4). Переглядаючи періодичну пресу (якщо це рекомендовано), випишіть на картки приклади до семінару чи зробіть вирізки й підклейте у зошит.
5). Продумайте і виберіть, у якій формі ви підготуєте відповідь на питання (якщо це спеціально не обговорено в завданні). Що це буде: короткий чи розгорнутий план. тези, конспект, опорний чи сигнал-конспект зі зручними для вас умовними позначками, виділяннями кольором, шифром, структурно-логічна схема
6). Перевірте, чи за всіма питаннями плану ви підготували відповідь? Чи вмієте розкривати фізичний зміст понять, формул, законів, установлювати межі їх застосовності? На полях робочого зошита випишіть питання. що виникли у вас, чи підкресліть положення, що здаються вам спірними, для того щоб обговорити їх на уроці-семінарі.
ПАМ'ЯТКА
Як працювати з книгою із фізики
1) Ознайомтеся з анотацією та змістом і сформулюйте для себе, про що піде мова в тексті.
2) Згадайте усе. що ви вже знаєте з цієї теми, й поставте додаткові запитання, на які в тексті будуть дані відповіді.
3) Приступайте до читання. Читаючи, зіставляйте висунуті вами припущення з реальним змістом джерела, виписуйте незрозумілі вам терміни і вислови. Спробуйте знайти до них пояснення.
4). Якщо незрозумілим є зміст тексту, то подумайте, чи не пов’язане це з раніше пройденим, але не засвоєним чи погано засвоєним матеріалом. Подумайте, що саме з раніше вивченого матеріалу заважає розуміти текст, і повторіть його.
5). Упродовж всього читання ставте питання до тексту і висувайте свої припущення про подальший його зміст. Перевіряйте свої припущення в процесі цілеспрямованого читання. Якщо ви не можете знайти відповідь на свої питання в тексті, спробуйте знайти відповіді в інших джерелах.
6). Читаючи текст, намагайтеся виділяти в ньому головне й відокремити його від другорядного. Обміркуйте, у якій частині тексту виражена головна думка та що цю головну думку пояснює, доповнює, розвиває.
7). У процесі читання тексту складайте план, стислий чи розгорнутий конспект, супроводжуйте його рисунками, схемами, кресленнями, порівняльними таблицями, відбиваючи основні й істотні моменти і думки тексту. У разі потреби робіть необхідні виписки.
8). Розгляньте й проаналізуйте всі наведені в джерелі приклади та придумайте свої.
9). Дайте відповіді на питання, наведені в досліджуваному джерелі чи записані в зошиті, запропоновані вчителем.
ПАМ'ЯТКА
1). Показати явище, з’ясувати умови його виникнення і протікання на якісному рівні, установити, в чому полягає його сутність.
2). Описати явище якісно, виділивши істотні сторони.
3). Вибрати систему відліку, у якій буде проводитися аналіз явища. Для цього необхідно подивитися, як виглядає явище з погляду різних спостерігачів, у різних системах відліку.
4). Увести кількісні характеристики окремих сторін явища, простежити за їх змінами в часі та просторі, установити їх взаємний зв’язок — особливі закономірності. Які моделі й уявні досліди використовуються під час пояснення явища?
5). Провести аналіз закономірностей (законів), що описують явище, застосовуючи експериментальні й теоретичні засоби.
6). Установити взаємний зв’язок закономірностей (законів), що зображують явище, й отримати нові залежності і зв’язки теоретичним та експериментальним шляхом.
7). Спробувати представити зображення явища в різних системах відліку , тобто порівняти їхні характеристики, числові значення, характер змін, закономірності (закони). З’ясувати, що залишається постійним, однаковим, а що змінюється і яким чином.
8). Сформулювати сутність явища, застосовуючи різні засоби зображення, і спробувати узагальнити окремі закономірності в більш загальній формулі — теорії явища.
9). Перевірити відповідність теорії та одержаних у ході досліду даних.
Показати наукове значення теорії явища, указавши на сильні та слабкі сторони, галузь застосування тієї моделі, що нею описується. Розкрити цінність її використання на практиці.
ПАМ'ЯТКА
Як вивчати фізичні поняття
1). Чітке виділення розглянутої властивості чи об’єкта, певної сторони явища — якісний опис сутності (у чому вона полягає); показ спільності для групи однофазних предметів; доказ на досліді й теоретичне обґрунтування реальності його існування, необхідність поняття, що відбиває саме розглянута властивість.
2). Вибір системи відліку, у якій відбуватиметься введення даного поняття і величин, що його характеризують. Скалярні це величини чи векторні? Як у цьому переконатися?
3). Відшукання кількісної міри поняття. Міра дає спосіб кількісної оцінки поняття й у багатьох випадках може служити видовою ознакою визначення.
4). Словесне формулювання визначення повинне містити найближче родове поняття, що показує, що дана величина характеризує й видові ознаки, якими можуть служити його міри назви.
5). Умовне позначення і запис формули визначення.
6). Визначення одиниць виміру. Приклади числових значень та їхнє визначення.
7). Способи практичного виміру. За якою формулою (формулами) можна визначити? Зв’язок з якими величинами виражає формула?
8). Зв’язок даної величини з іншими, власними характеристиками об’єкта та явищ, її математичне вираження, що показує, від чого і як вона залежить. Зображення цих зв’язків графічно, діаграмами, емпірично, таблицями і т. ін.
9). Межі застосовності поняття (вони можуть бути як якісними, так і кількісними).
10). Практичне й теоретичне значення поняття.
ПАМ'ЯТКА
Як проводити спостереження з фізики
1). Усвідомити мету спостереження.
2). Створити умови, необхідні для проведення спостереження, познайомитися з об’єктом спостереження.
3). Поставити й сформулювати проблему, продумати види діяльності під час проведення спостереження.
4). Провести спостереження (у разі потреби кілька разів).
5). Знайшовши побічні факти й фактори, врахуйте їх.
6). Зафіксуйте результати спостереження, ретельно продумавши раціональний спосіб фіксації.
7). Провести аналіз даних проведеного спостереження, установити зв’язки, систематизувати й узагальнити результати.
8). Сформулювати висновки практичного й теоретичного характеру.
ПАМ'ЯТКА
Як виконувати фізичні досліди
1). Сформулювати мету досліду.
2). Визначити оптимальні умови, необхідні для його проведення.
3). Розробити принципову схему досліду, його технологічну карту.
4). Обгрунтувати план проведення досліду, спосіб фіксації результатів.
5). Зібрати установку для проведення досліду. Знати призначення, пристрій і принцип дії використовуваних приладів.
6). Провести дослід (у разі необхідності кілька разів), зафіксувавши при цьому результати вимірів. Знати одиниці виміру фізичних величин, їх визначення.
7). Під час проведення досліду враховувати сторонні фактори й усувати їхню шкідливу дію (чи зменшити). Уміти фіксувати результати вимірів, вибирати раціональний спосіб запису результатів вимірів, аналізувати результати вимірів, інтерпретувати їх.
8). Зробити якісний і кількісний аналіз отриманих даних, зробити висновки з досліду.
ПАМ'ЯТКА
Як вивчати фізичні закони
1). Показати реальність зв’язку сторін явища, виходячи зі спостережень, експериментальних досліджень чи теоретичних передумов. З’ясувати, у чому полягає неп зв’язок у різних умовах; показати необхідність кількісного опису його.
2). Представити й виділити кількісні та якісні характеристики сторін досліджуваного явища, обговоривши їхній зміст і значення, умовні позначки, одиниці виміру, способи практичного визначення. Обрати систему відліку у якій буде розглядатися досліджуваний закон.
3). Установити зв’язок між розглянутими (досліджуваними ) величинами, відшукати математичну формулу зв'язку записавши її в умовних позначках та аналітичні їй формі. Зв’язок між якими явищами виражає закон ? Для якого типу взаємодії він установлений?
4). Дати словесне формулювання закону й проаналізувати нього. Чи можна даний закон сформулювати інакше?
5). Спробувати дати пояснення закону з позицій більш загальних положень теорії. З’ясувати, чи можливі які - небудь інші його формулювання. Установити зв’язок з іншими законами.
6). Представити вид закону в різних системах відліку, для чого розглянути, як змінюються величини, що входять у закон, сам вид закону при переході від однієї системи відліку до іншої.
7). Спробувати з’ясувати сферу та умови застосовності закону.
8). Розглянувши наукове і практичне значення закону, зробіть основні висновки. Які способи застосування закону на практиці.
ПАМ'ЯТКА
Як вивчати фізичні теорії
1). Вказати основні дослідні факти у вигляді явищ та їхніх закономірностей і показати необхідність узагальнення в єдину систему знань про даний клас явищ природи. Зверніть увагу на історію виникнення теорії і роль учених, що взяли участь в її розробці, і на загальні історичні умови розвитку теорії.
2). Представити якісну модель розглянутого класу явищ, виділивши основні ознаки, які треба характеризувати кількісно.
3). Вивести кількісні характеристики об’єктів і явищ, дати з їх допомогою опис основних положень попереднього пункту.
4). Яка це теорія: а) класична, квантова чи релятивістська; б) феноменологічна чи макроскопічна?
5). Одержати наявні дослідні закономірності із загальних теоретичних положень і пояснити їх. З’ясувати, що нового вносить теорія в розуміння досліду, а саме: в розуміння фізичних величин, їхніх зв’язків, чим вони визначаються і чому.
6). Проаналізувати відповідність теоретичних даних і даних, отриманих у ході досліду, з метою визначення границь застосовності теорії, гранично використовуючи можливості кількісної моделі.
7). Необхідним елементом аналізу теорії є розгляд її основних положень у різних системах відліку, відшукання інваріантних величин і виразів. Результати обговорення допоможуть повніше представити межі й сфери раціонального застосування теорії.
8). Показати на прикладах можливість застосування теорії для опису явищ, що входять у сферу дії теорії.
9). 3 якими іншими теоріями пов’язана?
10). Назвати основні наслідки з теорії. Які закони, що випливають з неї, можуть бути сформульовані дедуктивними шляхом?
ПАМ'ЯТКА
Як вимірювати фізичні величини
1). Знати призначення, принцип дії приладу, його можливості, уміти підібрати додатковий опір, шунт для розширення меж, виміру приладу, підготувати його до роботи.
2). Знати одиниці вимірювання фізичних величин, їх визначення.
3). Уміти дати вичерпну характеристику вимірювальному приладу за його зовнішнім виглядом.
4). Визначити точність, ціну поділки приладу, межу вимірювання, похибки.
5). Зняти правильно показання приладів. Зафіксувати результати виміру.
6). Вибрати найбільш раціональний спосіб запису результатів вимірів, обґрунтувати його.
7). Проаналізувати результати вимірів, інтерпретувати їх, зробити висновки, сформулювати виявлені закономірності.