Матеріали для оформлення кабінету фізики

Про матеріал
Матеріал містить поради учням по підготовці до уроку фізики, до лабораторної роботи, а також як готуватися до семінару, також знайдуть памятки, як вивчати фізичні явища, проводити досліди.
Перегляд файлу

                                                П А М' Я Т К И

 

 

MIL19058 

 

                                                     ПАМ'ЯТКА

                       ЯК ГОТУВАТИСЯ ДО УРОКУ- СЕМІНАРУ

 

1).  Проаналізуйте план, питання і завдання до уроку - семінару, перегляньте рекомендовану літературу, відберіть необхідну.

 2).  Уважно прочитайте текст, зробіть потрібні виписки на картках (записи зручніше робити на одній стороні картки).

 3).  Під час вивчення джерел інформації знайдіть у фізич­них словниках, енциклопедіях, словниках іноземних слів пояснення семантики нових чи недостатньо ві­домих слів, а роблячи виписку, напишіть назву дже­рела, вкажіть автора, рік, місце видання, видавниц­тво, сторінки, відкіля узята інформація.

 4).  Переглядаючи періодичну пресу (якщо це рекомен­довано), випишіть на картки приклади до семінару  чи зробіть вирізки й підклейте у зошит.

 5).  Продумайте і виберіть, у якій формі ви підготуєте від­повідь на питання (якщо це спеціально не обговоре­но в завданні). Що це буде: короткий чи розгорнутий план. тези, конспект, опорний чи сигнал-конспект зі зручними для вас умовними позначками, виділян­нями кольором, шифром, структурно-логічна схема

  6).  Перевірте, чи за всіма питаннями плану ви підготу­вали відповідь? Чи вмієте розкривати фізичний зміст понять, формул, законів, установлювати межі їх за­стосовності? На полях робочого зошита випишіть пи­тання. що виникли у вас, чи підкресліть положення, що здаються вам спірними, для того щоб обговори­ти їх на уроці-семінарі.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                       ПАМ'ЯТКА

 

                                      Як працювати з книгою із фізики

 

1)  Ознайомтеся з анотацією та змістом і сформулюйте для себе, про що піде мова в тексті.

2)  Згадайте усе. що ви вже знаєте з цієї теми, й поставте додаткові запитання, на які в тексті будуть дані відповіді.

 3)  Приступайте до читання. Читаючи, зіставляйте вису­нуті вами припущення з реальним змістом джерела, виписуйте незрозумілі вам терміни і вислови. Спро­буйте знайти до них пояснення.

4).  Якщо незрозумілим є зміст тексту, то подумайте, чи не пов’язане це з раніше пройденим, але не засвоєним чи погано засвоєним матеріалом. Подумайте, що саме з раніше вивченого матеріалу заважає розуміти текст, і повторіть його.

 5). Упродовж всього читання ставте питання до тексту і висувайте свої припущення про подальший його зміст. Перевіряйте свої припущення в процесі цілеспрямо­ваного читання. Якщо ви не можете знайти відповідь на свої питання в тексті, спробуйте знайти відповіді в інших джерелах.

 6). Читаючи текст, намагайтеся виділяти в ньому голов­не й відокремити його від другорядного. Обміркуй­те, у якій частині тексту виражена головна думка та що цю головну думку пояснює, доповнює, розвиває.

7). У процесі читання тексту складайте план, стислий чи розгорнутий конспект, супроводжуйте його рисун­ками, схемами, кресленнями, порівняльними табли­цями, відбиваючи основні й істотні моменти і думки тексту. У разі потреби робіть необхідні виписки.

 8).  Розгляньте й проаналізуйте всі наведені в джерелі при­клади та придумайте свої.

 9). Дайте відповіді на питання, наведені в досліджувано­му джерелі чи записані в зошиті, запропоновані вчи­телем.

                                                       ПАМ'ЯТКА

                                     Як вивчати фізичні явища

 

       1).  Показати явище, з’ясувати умови його виникнення і протікання на якісному рівні, установити, в чому полягає його сутність.

      2). Описати явище якісно, виділивши істотні сторони.

      3). Вибрати систему відліку, у якій буде проводитися аналіз явища. Для цього необхідно подивитися, як виглядає явище з погляду різних спостерігачів, у різних систе­мах відліку.

      4). Увести кількісні характеристики окремих сторін яви­ща, простежити за їх змінами в часі та просторі, ус­тановити їх взаємний зв’язок — особливі закономір­ності. Які моделі й уявні досліди використовуються під час пояснення явища?

       5). Провести аналіз закономірностей (законів), що опи­сують явище, застосовуючи експериментальні й тео­ретичні засоби.

     6). Установити взаємний зв’язок закономірностей (за­конів), що зображують явище, й отримати нові за­лежності і зв’язки теоретичним та експерименталь­ним шляхом.

   7).  Спробувати представити зображення явища в різних системах відліку , тобто порівняти їхні характеристи­ки, числові значення, характер змін, закономірності (закони). З’ясувати, що залишається постійним, од­наковим, а що змінюється і яким чином.

8). Сформулювати сутність явища, застосовуючи різні засоби зображення, і спробувати узагальнити окремі закономірності в більш загальній формулі — теорії явища.

 9). Перевірити відповідність теорії та одержаних у ході досліду даних.

Показати наукове значення теорії явища, указавши на сильні та слабкі сторони, галузь застосування тієї моделі, що нею описується. Розкрити цінність її ви­користання на практиці.

 

                                       ПАМ'ЯТКА

Як вивчати фізичні поняття

 

1).  Чітке виділення розглянутої властивості чи об’єкта, певної сторони явища — якісний опис сутності (у чому вона полягає); показ спільності для групи однофаз­них предметів; доказ на досліді й теоретичне обґрун­тування реальності його існування, необхідність по­няття, що відбиває саме розглянута властивість.

 2). Вибір системи відліку, у якій відбуватиметься введен­ня даного поняття і величин, що його характеризу­ють. Скалярні це величини чи векторні? Як у цьому переконатися?

 3). Відшукання кількісної міри поняття. Міра дає спосіб кількісної оцінки поняття й у багатьох випадках може служити видовою ознакою визначення.

 4). Словесне формулювання визначення повинне місти­ти найближче родове поняття, що показує, що дана величина характеризує й видові ознаки, якими мо­жуть служити його міри назви.

 5). Умовне  позначення  і запис формули визначення.

 6). Визначення одиниць виміру. Приклади числових зна­чень та їхнє визначення.

 7). Способи практичного виміру. За якою формулою (формулами) можна визначити? Зв’язок з якими ве­личинами виражає формула?

 8). Зв’язок даної величини з іншими, власними характе­ристиками об’єкта та явищ, її математичне виражен­ня, що показує, від чого і як вона залежить. Зобра­ження цих зв’язків графічно, діаграмами, емпірично, таблицями і т. ін.

9).  Межі застосовності поняття (вони можуть бути як якісними, так і кількісними).

 10). Практичне й теоретичне значення поняття.

 

 

 

                                                       ПАМ'ЯТКА

                       Як проводити спостереження з фізики

 

 1). Усвідомити мету спостереження.

 

 2). Створити умови, необхідні для проведення спостере­ження, познайомитися з об’єктом спостереження.

 

 3). Поставити й сформулювати проблему, продумати види діяльності під час проведення спостереження.

 

 4). Провести спостереження (у разі потреби кілька разів).

 

 5). Знайшовши побічні факти й фактори, врахуйте їх.

 

 6). Зафіксуйте результати спостереження, ретельно про­думавши раціональний спосіб фіксації.

 

 7). Провести аналіз даних проведеного спостереження, установити зв’язки, систематизувати й узагальнити результати.

 

 8). Сформулювати  висновки практичного й теоретично­го характеру.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                  ПАМ'ЯТКА

                              Як виконувати фізичні досліди

 

 1).  Сформулювати мету досліду.

 2). Визначити оптимальні умови, необхідні для його про­ведення.

  3). Розробити принципову схему досліду, його техноло­гічну карту.

 4). Обгрунтувати план проведення досліду, спосіб фік­сації результатів.

 5). Зібрати установку для проведення досліду. Знати при­значення, пристрій і принцип дії використовуваних приладів.

 6). Провести дослід (у разі необхідності кілька разів), за­фіксувавши при цьому результати вимірів. Знати оди­ниці виміру фізичних величин, їх визначення.

 7). Під час проведення досліду враховувати сторонні фактори й усувати їхню шкідливу дію (чи зменшити). Уміти фіксувати результати вимірів, вибирати раціо­нальний спосіб запису результатів вимірів, аналізу­вати результати вимірів, інтерпретувати їх.

 8). Зробити якісний і кількісний аналіз отриманих да­них, зробити висновки з досліду.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                              ПАМ'ЯТКА

                                     Як вивчати фізичні закони

 

 1). Показати реальність зв’язку сторін явища, виходячи зі спостережень, експериментальних досліджень чи теоретичних передумов. З’ясувати, у чому поля­гає неп зв’язок у різних умовах; показати необхідність кількісного опису його.

 2).  Представити й виділити кількісні та якісні характе­ристики сторін досліджуваного явища, обговорив­ши їхній зміст і значення, умовні позначки, одини­ці виміру, способи практичного визначення. Обрати систему відліку у якій буде розглядатися досліджува­ний закон.

 3). Установити зв’язок між розглянутими (досліджува­ними ) величинами, відшукати математичну форму­лу зв'язку записавши її в умовних позначках та аналі­тичні їй формі. Зв’язок між якими явищами виражає закон ? Для якого типу взаємодії він установлений?

 4). Дати словесне формулювання закону й проаналізувати нього. Чи можна даний закон сформулювати інакше?

 5). Спробувати дати пояснення закону з позицій більш загальних положень теорії. З’ясувати, чи можливі які - небудь інші його формулювання. Установити зв’язок з іншими законами.

 6). Представити вид закону в різних системах відліку, для чого розглянути, як змінюються величини, що вхо­дять у закон, сам вид закону при переході від однієї системи відліку до іншої.

 7). Спробувати з’ясувати сферу та умови застосовності закону.

 8). Розглянувши наукове і практичне значення закону, зробіть основні висновки. Які способи застосування закону  на практиці.

 

 

 

                                                    ПАМ'ЯТКА

                         Як вивчати фізичні теорії

1). Вказати основні дослідні факти у вигляді явищ та їх­ніх закономірностей і показати необхідність узагаль­нення в єдину систему знань про даний клас явищ природи. Зверніть увагу на історію виникнення те­орії і роль учених, що взяли участь в її розробці, і на загальні історичні умови розвитку теорії.

2). Представити якісну модель розглянутого класу явищ, виділивши основні ознаки, які треба характеризува­ти кількісно.

 3). Вивести кількісні характеристики об’єктів і явищ, дати з їх допомогою опис основних положень попе­реднього пункту.

 4). Яка це теорія: а) класична, квантова чи релятивіст­ська; б) феноменологічна чи макроскопічна?

 5). Одержати наявні дослідні закономірності із загаль­них теоретичних положень і пояснити їх. З’ясувати, що нового вносить теорія в розуміння досліду, а саме: в розуміння фізичних величин, їхніх зв’язків, чим вони визначаються і чому.

 6). Проаналізувати відповідність теоретичних даних і даних, отриманих у ході досліду, з метою визначен­ня границь застосовності теорії, гранично викорис­товуючи можливості кількісної моделі.

 7). Необхідним елементом аналізу теорії є розгляд її ос­новних положень у різних системах відліку, відшу­кання інваріантних величин і виразів. Результати об­говорення допоможуть повніше представити межі й сфери раціонального застосування теорії.

 8). Показати на прикладах можливість застосування те­орії для опису явищ, що входять у сферу дії теорії.

 9). 3 якими іншими теоріями пов’язана?

10). Назвати основні наслідки з теорії. Які закони, що ви­пливають з неї, можуть бути сформульовані дедук­тивними шляхом?

 

                                               ПАМ'ЯТКА

                   Як вимірювати фізичні величини

 

 1).  Знати призначення, принцип дії приладу, його мож­ливості, уміти підібрати додатковий опір, шунт для розширення меж, виміру приладу, підготувати його до роботи.

 2). Знати одиниці вимірювання фізичних величин, їх ви­значення.

 3). Уміти дати вичерпну характеристику вимірювально­му приладу за його зовнішнім виглядом.

 4). Визначити точність, ціну поділки приладу, межу вимірювання, похибки.

 5). Зняти правильно показання приладів. Зафіксувати результати виміру.

 6). Вибрати найбільш раціональний спосіб запису ре­зультатів вимірів, обґрунтувати його.

 7). Проаналізувати результати вимірів, інтерпретувати їх, зробити висновки, сформулювати виявлені зако­номірності.

 

docx
Додано
23 березня 2019
Переглядів
1014
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку