Зображення «цілісної» людини в єдності біологічного, духовного, соціального. Образ українського інтелігента Степана Радченка, вихідця із селян, еволюція його характеру

Про матеріал
Аналізувати роман з позиції екзистенціалізму, учити учнів розуміти вплив цивілізації на людину;. характеризувати маргінальний образ українського інтелігента, уміти презентувати себе в суспільстві; бути порядним у ставленні до інших
Перегляд файлу

Тема Зображення «цілісної» людини: в єдності біологічного, духовного, соціального. Образ українського інтелігента Степана Радченка, вихідця із селян, еволюція його характеру, проблеми ствердження в міському середовищі

 

Мета:

 Формувати предметні  компетентності

- продовжити знайомитися з романом  «Місто» В. Підмогильного,розкрити специфіку образу Степана Радченка, з’ясувати мотиви його поведінки, суті життєвих принципів;

 - вчитись аналізувати художні образи, розкрити морально-етичні колізії роману  ;

  -виховувати у здобувачів освіти активну життєву позицію, інтерес до творчості В.Підмогильного, виховувати патріотизм засобами художнього слова.

Формувати ключові компетентності:

 

встановлювати причиново-наслідкові зв’язки між подіями твору; уміти знаходити й систематизувати інформацію з різних джерел для виконання навчальних завдань; уміти пов’язувати події художнього твору з реальним життям і робити висновки для власного життя; удосконалювати навички роботи в групі.

Тип уроку: комбінований урок

Обладнання:  епіграф уроку, клоуз-тести,

Методи навчання ,прийоми: слово вчителя, бесіда

 

                                                           Перебіг уроку

 

 

Спираючись на європейську традицію,поєднуючи психологізм та філософію екзистенціалістів,Підмогильний по-модерністськи художньо досліджує людину .

                                                  

І.  Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Зверніть увагу на епіграф нашого уроку .Поясніть

ІІ. Цілепокладання.     

1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Слово вчителя. Письменник започатковує новаторський підхід до розуміння «цілісної» людини: в єдності біологічного, духовного, соціального.   Людина  живе в соціумі і тому змушена підкорятися його законам: змінюється  під впливом інших людей і в свою чергу сама впливає на них. Як же відбувається її становлення  як особистості і які чинники впливають на неї?  У  романі «Місто» В. Підмогильний зобразив, духовне становлення особистості, події її внутрішнього життя,  людину, в душі якої весь час іде боротьба між добром і злом.

2. Сприйняття матеріалу в процесі роботи .

Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися з романом  «Місто» В. Підмогильного, розкриємо специфіку образу Степана Радченка, з’ясуємо мотиви його поведінки, суті життєвих принципів;

 простежимо світоглядну й психологічну  еволюцію  характеру українського інтелігента Степана Радченка.      

ІІІ. Перевірка  виконання домашнього завдання.

 2.Клоуз-тест

 

1. Роман «Місто» В. Підмогильного вперше опубліковано в … (1928 році).

2. Урбаністичним називається роман – це  (роман про місто  і проблеми,  пов’язані з міським життям.

3.Автор акцентує увагу на особистості з…(її екзистенційними пошуками)

4. Відцентровим є твір, коли … (дія розвивається довкола персонажа, водночас змальована широка панорама духовного буття суспільства).

5.За яким хронологічним принципом розвиваються події(від зав’язки до розв’язки)

6 Композиційних частин у романі …  (дві).

7 Головним героєм роману є … (Степан Радченко).

8.Які просторові координати зображено у творі?(Київ 1920-х рр.20 ст.)

9.  Степан Радченко приїхав до великого міста, щоб … (здобути освіту і повернутися в село).

10. Епіграф , взятий з роману А. Франса «Таїс»: «Як же можна бути вільним, Евкріте, коли маєш тіло?» – висуває тезу про … (двоякий характер людини).

3.Робота з текстом. Евристична бесіда.

Методичний коментар: учні підтверджують відповіді підібраними вдома цитатами.

Однією із проблем роману «Місто» В. Підмогильного є духовне становлення людини. Автор, зосереджуючись на образі головного героя, роздумує над феноменом людського життя, над природою  існування людини серед інших людей, саме тому ми бачимо Степана Радченка очима інших персонажів: Надійки, Левка, «Мусіньки», Максима Гнідого, Зоськи, Вигорського, Рити.

4.Робота в парах.

 Вправа «Це моя позиція» (учні працюють у парах, вибираючи з тексту твору цитати, які характеризують головного героя,  результати роботи презентують )

 

– Як характеризують  Степана люди, які його оточують?

 

Слово вчителя. Степан Радченко, приїхавши до міста, прагне ствердити себе в міському середовищі,  реалізувати себе в різних сферах діяльності.

5.Робота в групах.

« Навчаючи-учусь.» Еволюція особистості Степана Радченка

 Проаналізуйте еволюцію особистості Степана Радченка.

Група 1. Навчання.

Група 2. Література.

Група 3. Кар’єра.

Група 4. Дружба.

 

                                                                                                                            

6.Ланцюг зміни  психологічного стану Степана Радченка

Слово вчителя. За жанром твір  «Місто»відцентровий роман, адже всі події обертаються навколо героя Степана Радченка. Увага автора зосереджена на його внутрішньому світі, переживаннях. Кожен розділ твору створює різні картини душевного стану героя.

 Створіть емоційно-сюжетний ланцюжок  до образу головного героя .

 

Вправа «Доміно»

 

Впевненість,переконаність у власній правильній поведінці----Сумніви,заздрощі,закритість-----Розгубленість,

 

Самотність-------Відчуття переможця

 

7.Робота в групах. Як в образі Степана Радченка автор показує «цілісну» людина в єдності біологічного, духовного, соціального» 

Група 1. Біологічне.

Група 2. Духовне.

Група 3. Соціальне.

Біологічне

Духовне

Соціальне

Любовні перипетії: односельчанка Надійка, міщанка-мати Мусінька, справжня міська дівчина Зоська Голубовська, столична балерина Рита; елементарне задоволення матеріальних потреб,потім  прагнення до комфорту; здоровий спосіб життя як інстинкт самозбереження; інстинкт завойовника (жінок, міста)

Мрія повернутися в село, принести «нове життя»; цілеспрямованість і наполегливість у досягненні мети; прагнення до знань; бажання слави, визнання; працелюбність, емоційність;схильність до самоаналізу, філософських роздумів

Громадянська активність у молоді роки; ділові якості, що допомогли зробити кар’єру; вибір життєвих пріоритетів

8. Закріплення знань і вмінь

-Підсумкова бесіда з учнями(орієнтовні відповіді)

Еволюція Степана Радченка змальована у трьох вимірах: соціальному, внутрішньому, творчому. Місто змінює Степана Радченка. Прагнучи завоювати  його, самоствердитися в ньому, герой  не гребує  ніякими  засобами. Змінюються не тільки побутові умови його життя (від столярні Гнідих до власної кімнати), зовнішній вигляд, змінюється коло людей, які його оточують, його ставлення до них. А кожна жінка в житті Степана – це лише сходинка на його шляху  до мрії.

Чим вище здійматиметься він уверх кар’єрними сходами, тим гостріше відчуватиме свою самотність. Місто не принесе Степанові гармонії і спокою.

9. Узагальнення й систематизація знань.

Вправа «Займи позицію»

– Доведіть або спростуйте тезу: «Образ Степана Радченка далеко не однозначний, як його часто трактували. Письменник вивів людину, у якій постійно борються добро і зло, яка інколи заради особистого утвердження здатна піти навіть на переступ, не страждатиме й від людських жертв, і разом — це неординарна особистість із виразною суспільною й психологічною неодновимірністю, не позбавлена вміння скептично, а то й іронічно, сприймати себе і навколишній світ».

 

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.       

Контроль  і самоперевірка знань.

Метод «Прес» .

  «Я вважаю, що …»,

 «тому, що»,

«наприклад»,

 «отже».

 Підбиття підсумків уроку.

Бесіда.

– Що, на вашу думку, є метою духовного життя людини?

– Чи може здійснюватися духовне зростання за рахунок інших людей?

– Чи можна виправдати дії головного героя роману, який досягає мети за рахунок інших людей, нехтуючи їх потребами, почуттями?

 Домашнє завдання

  Підібрати цитати до характеристики жіночих образів.

 Написати есе  на тему: «Чи можна вважати Степана Радченка цілісною людиною? »

 

 

docx
Додав(-ла)
Пахольчук Зіна
Додано
12 грудня
Переглядів
10
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку