6 клас
Тема. Зображення натюрморту у теплому або холодному колориті.
Мета:
Основні терміни і поняття: натюрморт, композиція, композиційний центр.
Наскрізні лінії: громадянської відповідальності, здоров'я та безпеки.
Міжпредметні зв'язки: художня культура, історія, музика.
Оснащення:
• Матеріали та інструменти: кольоровий папір, клей, ножиці, гумки, альбом, прості олівц, ажурні серветкиі.
• Зоровий ряд: відео «Історія натюрморту», «Натюрморти», «Гімнастика для очей», презентація до уроку, репродукції натюрмортів Поль Сезан «Стіл, серветка та фрукти», Мікеланджело Мерізі да Караваджо «Кошик із фруктами», Ілля Рєпін «Букет квітів», Едуард Мане «Лимон», Франсуа Бонвен «Натюрморт зі спаржею», таблиці з послідовністю виконання натюрморту, основи під натюрморт, палітра, роздатковий матеріал «Мистецький кошик», «Теплі та холодні кольори», алгоритм виконання роботи.
Компетентності що формуються:
Мистецька компетентність, пізнавальна, спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, соціальна та громадянська, обізнаність і самовираження в сфері культури.
Форми роботи: бесіда, розповідь, практична робота, індивідуальні завдання, вправа «УСПІХУ», «Мистецький кошик», «Після цього уроку я зможу», «Мікрофон», «Незакінчене речення».
Очікувані результати:
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Доброго дня, сідайте, будь ласка. Сьогодні урок образотворчоо мистецтва проведу у вас я. Звати мене Юлія Вікторівна. Я рада вас всіх вітати, сподіваюся, що наш урок пройде у дружній, теплій атмосфері, тож на початку пропоную вам зробити один одному подарунок. Що може бути подарунком? Посмішка, добре слово, комплімент або просто дружній потиск руки. Будь ласка! З'явилися посмішки на обличчах, тож і на душі тепліше стало.Так? А я хочу побажати кожному з вас на цьому уроці бути:
У – успішним
С – самовпевненим
П – працьовитим
І – інформованим
Х – хоробрим
У – уважним
Тобто побажати Успіху вам на уроці! Отже, давайте відправимось у світ мистецтва.
II. Актуалізація опорних знань.
Діти, подивіться, у вас на партах знаходиться «Мистецький кошик» жовтого або блакитного кольору. Подивіться, будь ласка, на екран, уважно розгляньте та впишіть до жовтого кошика – види образотворчого мистецтва, а до блакитного – жанри образотворчого мистецтва. У вас є одна хвилинка.
Все, закінчуємо.
- То, що ж ми відносимо до видів образотворчого мистецтва? (графіка, живопис, скульптура, архітектура, декоративно- прикладне мистецтво)
- А що ми відносимо до жанрів образотворчого мистецтва? (анімалістика, пейзаж, портрет, натюрморт, інтер'єр)
Діти, у вас на партах знаходяться картки оцінювання роботи на уроці. Тому, ви самі зможете оцінити себе на прикінці уроку, виставляючи собі бали за роботу.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- А зараз, давайте розглянемо декілька картин:
Поль Сезан «Стіл, серветка та фрукти»
Мікеланджело Мерізі да Караваджо «Кошик із фруктами»
Ілля Рєпін «Букет квітів»
- Як ви гадаєте, що їх об'єднує? (зображення різних речей – предметів побуту,їжа, квіти, плоди та ін.)
- Як називається цей жанр образотворчому мистецтві? (натюрморт)
Тож, напевно, ви вже здогадалися, що сьогодні ми познайомимося з натюрмортом, як жанром образотворчого мистецтва. Та спробуємо створити в техніці аплікації натюрморт у теплому або холодному колориті.
- А для того щоб досягти успіху на уроці, ви можете кожний поставити собі завдання за такою формулою:
Пояснити (Що ми можемо пояснити,(те що намалював,свою думку,що ми можемо зобразити)
Назвати (свою картину, деталі, що ми зобразили, терміни)
Виконати (свою творчу роботу)
Наприкінці уроку ми з'ясуємо: справдилися ваші завдання чи ні?
А я очікую, що ви будете уважними, творчими, впевненими у собі й задоволеними собою.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Діти, як ви гадаєте, коли натюрморт виник як жанр?
Натюрморт, як самостійний жанр виник у 17 ст. в Голландії та Іспанії. До цього він розвивався як частина або елемент картини. Давайте подивимось.Увага на екран.
Відео «Історія натюрморту»
-Скажіть, будь ласка, що ми повинні знати, щоб зобразити, побудувати натюрморт? Що ми повинні знати? (Що таке композиція та композиційний центр)
-Давайте згадаємо що ж таке композиція?(Це гармонійне поєднання предметів на столі, картині)
- А що ми називаємо композиційним центром? ( Це щось, що являється центром в композиції, тобто виділяється за формою, кольором та розміром)
- Давайте розглянемо декілька картин.
Едуард Мане «Лимон»
Франсуа Бонвен «Натюрморт зі спаржею»
- Як ви гадаєте, що в натюрморті Мане є композиційним центром? За допомогою чого, художник зміг передати композиційний центр?(Лимон. За допомогою кольору,назви)
- Франсуа Бонвен «Натюрморт зі спаржею», що тут буде композиційним центром? Чому? (Спаржа. Виділена розміром,кольором, назва( художник в назві закцентував, на що потрібно звернути увагу)
- Діти, тепер подивіться на ці картини. Як ви гадаєте, чим відрізняються ці дві картини? (Композиційним центром, предметами, розміщенням, кольором)
- Що ми можемо сказати про першу картину?(Вона яскрава та в теплих кольорах, композиційний центр виділений контрасним кольром)
- А друга?(Вона в темних холодних кольорах)
Так, ці картини відрізняються своїм колоритом.Тобто художник також може передати композиція за допомогою кольору теплого чи холодного.
- Давайте пригадаємо, які кольори називаються теплими?(червоний, оранжевий, жовтий, коричневий)
- А які кольори називають холодними?( синій, блакитний, фіолетовий, чорний)
Перш ніж ми розпочнемо практичну роботу, давайте трішки відпочинемо та зробимо гімнастику для очей. Увага на екран.
Фізкультхвилинка «Гімнастика для очей»
V. Практична робота.
Сьогодні на уроці я пропоную виконати нам натюрморт у теплому або холодному колориті в техніці аплікації, та прикрасити ними нашу палітру. У вас на партах знаходяться аркуші оранжевого або блакитного кольору. Тим у кого аркуш оранжевого кольору, пропоную виконати натюрморт у теплому колориті, на цьому аркуші, а якщо аркуш блакитного кольору, то у холодному колориті. Також, у вас є така серветка, за бажанням, ви можете її використати для позначення скатертини на столі.
- Але перш ніж взятися за діло, давайте згадаємо послідовність зображення натюрморту.
Послідовність виконання натюрморту: (час)
1. Спочатку подумайте і оберіть, що буде центром композиції, які предмети будуть доповнювати, підберіть їх колір, аби не зливався з фоном.
2. Починаємо роботу з вибору формату – горизонтальний чи вертикальний.
3. Намічаємо лінію площини.
4. Компонуємо предмети загальними лініями, визначаємо їх розташування на листі відносно один одного.
5. Для побудови глечика проводимо лінію симетрії, яка поділяє його на дві однакові частини. Будуємо глечик прямими лініями, малюємо овали, заокруглюємо форму
6. Уточнюємо форму предметів, витираємо зайві лінії.
Виконавши малюнок олівцем, починаємо роботу кольором.
7. Вирізаємо основний та другорядні предмети.
8. Розташовуємо їх на форматі згідно вимогам композиції, без клею.
10. Приклеюємо на формат.
11. Доповнюємо дрібними декоративними елементами.
Так як ми будемо працювати з ножицями та клеєм, давайте згадаємо правила техніки безпеки.
Повторення правил техніки безпеки.
При роботі з ножицями:
Класти ножиці так, щоб вони не звисали з парти.
Не залишати ножиці в розкритому вигляді.
Не тримати ножиці кінцями вгору.
Передавати ножиці кільцями вперед;
При роботі з клеєм:
Слідкувати, щоб він не потрапив до очей.
Не використовувати його надмірно.
Користуватися пензликом.
Залишки промокати серветкою.
- Бажаю вам творчої роботи. На виконання вам відводиться 20 хв. Приступаємо до роботи.
Відео «Натюрморти»
V. Контрольно-корегуючий етап.
Презентація готових робіт дітьми, обгрунтування вибраних символів та кольорів.
VІ. Рефлексія. Підсумки уроку.
На сьогоднішньому уроці ми отримали багато нової інформації. Давайте пригадаємо її за допомогою гри «Незакінчені речення»
Діти заповніть та здайте мені свої картки оцінювання роботи на уроці.
VIІ.Домашнє завдання.
Вдома я пропоную вам скласти натюрморт із предметів, які ви забажаєте і виконати його засобами живопису. Я дякую вам за урок. До побачення.
Картка оцінювання роботи на уроці
Картка оцінювання роботи на уроці |
||
Прізвище та ім'я учня, клас |
||
Вид роботи |
Кількість балів,яку можна отримати |
Кількість отриманих балів |
«Мистецький кошик» |
0 - 1 |
|
Відповіді на питання вчителя |
0-2 |
|
«Незакінчені речення» |
0 - 1 |
|
Практична робота |
0 - 8 |
|
Усього |
0 - 12 |
|