Зображення трагедії відчуженості в новелі Ф.Кафки "Перевтілення"

Про матеріал
Розробка уроку на тему "Зображення трагедії відчуження особистості в новелі Ф. Кафки "Перевтілення" Мета уроку : розкрити трагедію відчуженості й самотності людини в новелі , з якою метою Кафка зобразив Грегора жуком. Виконуючи різні види робіт на уроці, діти дають відповідь на поставлене питання.
Перегляд файлу

 

  Тема.  Зображення трагедії відчуження особистості в новелі  Ф. Кафки «Перевтілення»

Мета: розкрити трагедію відчуженості й самотності людини в новелі «Перевтілення» ; навчити аналізувати художній образ героїв , робити висновки; розвивати логічне мислення; виховувати любов до літератури.

 Тип уроку :   повторення та узагальнення матеріалу

Обладнання: малюнки, цитати, портрет Ф. Кафки

 

                                                         Хід уроку

 

Вчитель читає вислови, які розміщені на дошці.

«Молодість щаслива тому що володіє здатністю бачити прекрасне.

 Щастя виключає старість. Хто зберігає здатність бачити прекрасне, той не старіє.» Кафка.

«Человек, дерзаемый своими демонами, совершенно бессознательно мстит ближнему» Кафка.

 «Крикну я…, но разве кто поможет, чтоб моя душа не умерла!» Кафка.

 «Щасливим я був лише тоді, коли міг би привести світ до чистоти.» Кафка.

«Що  знаєш ти про мій біль,

І що знаю про твій» Ф. Кафка

«Сум – тимчасовий стан душі,

Смуток – постійна туга.» Ф. Кафка.

 « Він же жук – він же Зло – він же Людина – ось позиція Кафки».

 

 Перегляд  аудіоуривків

 

 I Оголошення теми й мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності

 

1. Слово вчителя

 Сьогодні ми з вами побуваємо в художньому світі Кафки. Намагатимемось зрозуміти  думки, слова,  світосприймання. Кафка лише в літературі бачив прекрасне, був їй фанатично відданий до останніх хвилин свого життя. Залишив світу свої твори, насичені нестерпним болем, розпачем. Більшість дослідників творчості Кафки відносять до письменників абсурду. Тож тепер і до нас зайшов Кафка зі своєю новелою.

 

II  Систематизація та узагальнення вивченого

1.Шифрувально – асоціативний диктант

1902,  1883,  1906, 1922, 1924, 1912,  1919.

 (  1902 - познайомився з М. Бродом,  який став другом на все життя,

1883  - народився у м. Празі ( Чехія) у німецькомовній єврейській родині,

1906 -  отримав диплом доктора юриспруденції й почав працювати  юристом у судових інстанціях,

1922 останній твір «Замок», який не завершив,

1924  -  помер у санаторії під м. Віднем.

1912 -  написав твір «Перевтілення»,

1919 -  свої почуття, прагнення,  нездійснені мрії та прагнення пізніше описав у великому «Листі до батька», де було висловлено біль змученого серця. Батько цей лист так і не прочитав. Він створив світ, у якому Кафка задихався)

2.Бесіда з учнями

  1 В якому році була написана новела «Перевтілення»?

  ( 1912р.)

2  Яке число часто зустрічається в новелі?  (3).  (три кімнати, 3 – інтер’єри,  1 -добре облаштована кімната, 2 – пустка, 3 -  згодом звалище непотріба,  зносили непотрібні речі, 3 рази виповзав зі своєї кімнати, 3 служниці,3 члени родини, 3 частини в новелі, троє дверей)

3   Дати характеристику кожної частини:

I ч. «Двері між рідними людьми»

 перетворення на комаху

       ( розгубленість )

 

II ч. «Відчинені двері»

 

вигнання Грегора батьком,

бомбардуванням яблуками

( він чужий , його терплять)

 

III ч. « Двері закрилися на завжди»

 

Сімейна  зрада

 ( відкрито, вороже  відносяться)

 

 Смерть Грегора.

 

 4    Робота над змістом. (Питання на швидкість.)

 

1 У якій родині жив Грегор? ( міщанська родина )

2  Що закінчив герой? ( реальне училище,торговельну академію)

3 Ким служив? ( лейтенантом)

 4 Любимі захоплення Замзи?  ( випилювання лобзиком,читати газети, знайомство з розкладами поїздів)

5 Коли Грегор став одиноким?   ( ще до перевтілення)

6  Чому виконує ненависну йому роботу?  ( щоб відпрацювати борг батька)

 7 Як ставиться родина до заробітку Грегора? ( за потрібне)

8 Чому Грета не пускала до Грегора матір? ( не травмувати хвору мати, яка  хворіла на астму)

9 Чому сестра береться доглядати брата?( турбувався за нею, мріяв  вивчити її в консерваторії, жалко, показує своє ставлення, залежала від нього, піднятися в очах батьків)

10  Для чого з кімнати виносять меблі? ( щоб  звільнити  місце для плазування,  відрізають шлях до одужання)

11  Докажіть, що Грегор зовні перетворився на  комаху, а в душі  залишився людиною.(  залишилося розуміння чудового – рятує на стіні картину. Уміє слухати і розуміти музику. Розуміє людську мову, проблеми родини)

12 Чому помирає Грегор?  (  родина винесла йому приговор)

13  Хто винен в тому, що Грегор становиться комахою?  ( сам Грегор, родина, оточуюче середовище)

14  Як ви розумієте крик Грегора ? ( крик трагічної, безвихідної самотності, відчаю )

15  Як письменник вибрав вид комахи? (  він не вибирав, бо не розбирався в комахах, не створив достовірний образ комахи, не важливо на яку комаху схожий герой)

 

16  Як ви вважаєте. яке є перевтілення? (  перевтілення його не біологічне, а  соціально – психологічне,  душевний стан людини)

17  Якою може прокинутися людина? ( одна знаменитою,  другий прокидається комахою)

18  Герой міг інтегрувати в людське суспільство ? ( не міг, а далі плазує не краще, ніж комаха)

19  Яке життя проживав Герой? ( не мав друзів, коханої життя – суцільна праця, тяжка, нудна в поїздах, щодня у дорозі)

 

20  Чому було таке життя у Грегора? ( турбота за родину, терпить приниження на роботі, життя бідне на події, бездуховне)

21  Чи залицявся Грегор до дівчат? ( погляди кидав на касирку головних уборів, залицявся несміливо)

  22  Як ставилися рідні до Грегора? ( не шанували, могли змінити на меншу квартиру, обійтись без служниць, зменшити витрати, родина вдячно брала гроші,а особливого тепла не відчував, змушений плазувати, як комаха)

23  Чому поводив так себе? ( мав добре серце, почуття власної гідності, самотність , відчуженість, втратив людську подобу, не претендував на людське  місце в родині, поза людське існування)

 24  Що бажала родина Грегору? ( виштовхнути з родини, смерті)

25  Про що це говорить? ( розпад сімейних, духовних стосунків)

  26  Назвіть навколишній світ Грегора . ( робота,родина, сіра, нудна одноманітність)

27 Причини перетворення на комаху (  зацькованість і втома на роботі, непорозуміння членів родини, духовне зубожіння, мізерність інтересів, самотність, абсурдний , жорстокий світ)

28 Що означає «кафкіанський» ( понурий, пригнічений,наповнений абсурдом,визначений заплутаною, безглуздою складністю)

5 Інтерактивний прийом.

 Словесне  малювання ілюстрацій до епізодів новели

1 учень.

В темній,  душній кімнаті зверху вся його родина в образі жуків. Вони тягнуть Грегора – людину за ниточки.

 

2 учень.  Мертва тиша. Скрізь темінь. Раптом пробивається промінець, що освітлює кімнату, з якої тягне прохолодою. Очі  відразу сліпить біле простирадло, яке накриває ліжко до підлоги. Кімната сповнена таємниць, несподіванок, які можуть трапитись у будь – яку хвилину.

  Промінець висвітлює картину, яка висить на стіні, та єдина зігріває того, хто живе в цій кімнаті, дає хвилини сподівань. Але не рятує.

3 учень.

А я б зупинився на фінальній сцені. Мертвий Грегор лежить посеред кімнати, до неї заходить вся його сім’я. Тільки от Грегор лежить у подобі людини, а вся його сім’я – справжнісінькі павуки.

4 учень.

 А у моїй уяві вони всі жуки. Тільки батько, мати, Грета  - чорні жуки, а Грегор -  білий жук. Ось така родина.

6 Інтерактивний прийом  «Лото»

 Розрізаються окремо цитати, окремо герої. Кожному учневі дається   цей набір. Діти  знайомлять  з матеріалом, підібрати цитати до  героїв та вголос читають.

Замза    -                     «Так жити неможливо! Нехай убирається звідси!»

 

 Служниця -          …. «Ах ти, Господи, яку я вибрав клопітку роботу?»

  Грета    -              . ..   не заважав йому повертатися, але навіть 

                                    здалеку направляв рух своєю палицею                                                                                                                                                                                                                                                            

    Батько  -                  одягнена, відчинила двері, зазирнула до  нього

                                      в кімнату, не відразу помітила  Грегора,   але                          

                                      побачивши його, зачинила двері.

   Мати -                         побачив портрет дами в хутряному                                                                                                                                                                     

                                         капелюшку…, яка   виставляла хутряну муфту,

                                    її руки тонули по лікті

 Грета -          … не розумів, що треба відчинити другу  половинку                      

                         дверей та дати прохід. Була одна нав’язлива

                 думка – якомога скоріше загнати в його кімнату

Представник- 

фірми                     … знищив сир, овочі, соус; свіжа їжа, навпаки,  

                                          йому не подобалось 

 

                

   Грета                               «Я удивлен, я поражен! Я считал вас спокыйным, рассудительным человеком, а вы, кажется,  вздумали выкидывать странные номера.  Хозяин  намекнул на возможное объяснение вашего прогула.»

  

7.  «Асоціативний кущ»

 Пропоную скласти  асоціативний кущ  до героя твору

« Перевтілення»

Жук, людина, міщанин, чудовисько, лейтенант, комівояжер, дивна комаха, «маленька людина», дрібна людина,несхожий на інших, самотній.

 

                До Кафки 

Німецький письменник

Письменник модернізму

Автор новели «Перевтілення»

Засновник абсурдних романів.

III Підсумок уроку

1. Інтерактивна гра «Мікрофон»

 Який же світ Кафки? ( безвихідь, нелюдська самотність, безпросвітна нудьга, відчуття болю,відчуженість,безкінечність зла, беззахисність, втрата мети, страждання, замкненість, відчай, песимізм, біль, світ приречений на загибель, засторога від жорстокості, безсилля «маленької людини»,переживання її нікого не цікавить,)

2.  Висновок учнів.

 - Автор вчить нас відчувати чужий біль навіть тоді, коли він ховається під твердим панциром.

 - Відчувати стан людини.

 - Вчить читати її душу.

 -  Навчитись бачити в її очах радість, біду, нещастя, горе.

 -  Ділитись своїм теплом.

 - Безсилля Грегора, його переживання нікого не цікавить. Він приречений.

   - Став комахою – став людиною.

 - Більше думав про себе.

 - Змінився внутрішнє – ось суть «Перевтілення».

 - В абсурдному світі навіть рідні зв’язки стають слабкими і рвуться.

 3. Заключне слово  вчителя.

 У зарубіжної літератури Кафка немає собі рівних за художньою силою вираження  цієї думки, у яскравості її втілення. Бо відчуженість людей, невміння і небажання зрозуміти іншу людину є головною думкою цього твору. Кафка вчить нас відчувати чужий біль навіть тоді, коли він ховається під твердим панциром. А я бажаю вам робити все. Аби не бути і не стати комахою – завжди залишатися Людиною. Бути впевненими, що все залежить від нас. Щоб самотня відчужена істота ніколи не з’явилася  на світ.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Олена Процик
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Карпенко Лидия
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
12 січня 2021
Переглядів
2018
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку