Зорова сенсорна система. Будова аналізатора.

Про матеріал
Основні поняття й терміни: очне яблуко, білкова оболонка (склера), зіниця, кришталик, склоподібне тіло, сітківка, передня та задня камери ока, брови, повіки, вії, слізні залози, кон'юнктива, рогівка, судинна оболонка, райдужка.
Перегляд файлу

8 клас

Урок № 47

Тема: Зорова сенсорна система. Будова аналізатора.

Лабораторна робота № 7: Визначення акомодації ока, реакції зіниць на світло.

Мета уроку:

 

дидактична: сформувати знання про зорову сенсорну систему.                     

розвивальна: на основі вже наявних знань сформувати конкретні уявлення про зорову сенсорну систему, її будову та функції.

 виховна: сприяти формуванню наукового світогляду учнів;

показати зв'язок навчального матеріалу з життям і подальшою професійною діяльністю учнів.

 

Основні поняття й терміни: очне яблуко, білкова оболонка (склера), зіниця, кришталик, склоподібне тіло, сітківка, передня та задня камери ока, брови, повіки, вії, слізні залози, кон'юнктива, рогівка, судинна оболонка, райдужка.

 

Обладнання: Схема «  Будова ока», мал. «Фоторецептори ока», мал. «Допоміжний апарат ока.», рис. « Зоровий аналізатор», рис « Будова сітківки». Макропрепарат       

« Будова ока». Рис. « Нервові центри аналізаторів».

 

Тип уроку: лекція з елементами бесіди

 

Хід уроку.

 

1. Організаційна частина (2 хв)

Привітання, відмічання учнів на уроці, перевірка готовності учнів до уроку.

 

 

2. Повідомлення теми й мети уроку (2 хв)

Ознайомити учнів з колом питань, що будуть вивчатись, сформулювати головну мету уроку, зазначити далекі та близькі перспективи, форми і терміни контролю за засвоєнням учнями нового матеріалу.

 

 

3. Основна частина (40 хв)

    Актуалізація опорних знань і вмінь (7 хв), формування пізнавальних мотивів.     Короткий огляд раніше вивченого матеріалу.

    Лекційна частина уроку за темою "Зорова сенсорна система".   Бесіда з учнями з використанням опорного конспекту (8 хв).

     Робота в групах ( 10 хв ).

    Заключна частина уроку (12 хв). Зробити висновки щодо значення зорової системи.

1. Актуалізація опорних знань бесіда як форма фронтальної перевірки. Учням пропонується згадати з відомостей першого уроку "Сенсорні системи. Загальна характеристика сенсорних систем" основні поняття теми:

А). Загальний принцип структури й функцій аналізаторних систем за рисунком "Нервові центри аналізаторів". (Відповідь: рецептори перетворюють різні види енергії на нервовий імпульс (рецептори ока - колбочки та палички - перетворюють світлову енергію на нервовий імпульс; рецептори дотику, що містяться в шкірі, перетворюють механічну енергію на нервовий імпульс). Далі нервові імпульсинервовими волокнами надходять до спинного мозку, звідки передаються до нервових центрів кори великого мозку, де відбуваються аналіз і синтез збудження й формування відповідної реакції.).

Б). Назвати показники, за якими можна охарактеризувати кожне відчуття;

(Відповідь: просторове та часове сприйняття, інтенсивність і якість.)

         В). Яке значення має вивчення органів чуття для психології, медицини, кібернетики,

         біоніки?

2) Лекційна частина уроку за темою: "Зорова сенсорна система”. Бесіда з учнями з використанням опорного конспекту (10 хв).

 

ЗОРОВА СЕНСОРНА СИСТЕМА

 

(опорний конспект)

 

  1. Значення зору

 

Близько 90 % усієї інформації про зовнішній світ ми отримуємо завдяки зору. Він забезпечує сприйняття різноманітних предметів, їх кольору, форми, розміру, відстані до них, взаємного розташування у просторі, рухів живих і неживих тіл. За допомогою зору ми сприймаємо й розрізнюємо графічні сигнали (букви, цифри, малюнки тощо). Практично всі види трудової діяльності здійснюються за участю зору.

 

 

 

  1. Будова ока

 

Лекція з демонстрацією схем та рисунків.

Око розташоване в очній ямці черепа (орбіті). Розташування ока ми можемо побачити на рисунку "Зоровий аналізатор". Воно має кулясту форму з опуклішою передньою частиною й тому ще називається очним яблуком. Така форма ока дозволяє йому рухатись у певних межах очної ямки. Зараз зверніть увагу на рисунок  "Будова ока" з  Ми бачимо, що очне яблуко має три оболонки - білкову, судинну та внутрішню.

Зовнішня білкова оболонка, або склера, найщільніша й найміцніша в усьому оці. Вона надає очному яблуку форми, тобто виконує опорну функцію. Складається з волокнистої тканини, у якій переплетені колагенові й еластичні волокна. Спереду волокниста оболонка переходить у прозору рогівку, що пропускає й заломлює промені світла, оберігає око від ушкоджень і пилу. До неї прикріплюються окорухові м'язи. Крізь склеру, позаду очного яблука, проходить зоровий нерв і кровоносні судини.

Судинна оболонка складається з райдужки, ціліарного тіла та власне судинної оболонки. Райдужка містить спеціальний пігмент -меланін, що визначає її забарвлення - від блакитного до темно-коричневого. У центрі райдужки є круглий отвір - зіниця. Завдяки коловим і поздовжнім м'язам вона здатна рефлекторно змінювати свій діаметр у разі зміни інтенсивності освітлення. Діаметр зіниці змінюється й під час емоційних реакцій: за стану страху зіниця розширюється, а за гніву - звужується. У середній частині судинної оболонки міститься ціліарне тіло, що складається з війкових м'язів і зв'язок, до яких прикріплюється кришталик.

Власне судинна оболонка - це густа сітка кровоносних судин, що забезпечують безперервне живлення ока. Між рогівкою та райдужкою, а також між райдужкою та кришталиком є невеликі простори, заповнені так званою водянистою вологою, які називають відповідно передньою та задньою камерами ока. Вони забезпечують рогівку та кришталик поживними речовинами, оскільки останні не мають кровоносних судин. Порожнина ока позаду кришталика заповнена желеподібною масою - скловидним тілом.

Внутрішня оболонка - сітківка (зверніть увагу на рисунок "Будова сітківки" ) - є світлосприймальною оболонкою ока. Вона перетворює світлове подразнення на нервовий імпульс і здійснює первинну обробку зорового сигналу.

 

    Робота з макропрепаратами.

Завдання: Зараз розгляньте макропрепарати « Будова ока» і назвіть всі його складові та запишіть у зошити.

 

 

3) Робота в група (10 хв)

Розділити клас на дві постійні групи.

Завдання для груп:

  1. Група . Опрацювати текст підручника «Допоміжний апарат» стор. 10-11 і зробити доклад так щоб було зрозуміло про що йде мова. Використати рисунки.
  2. Група.   Опрацювати текст підручника « Кришталик» стор. 10  і зробити доклад так щоб було зрозуміло про що йде мова.  Використати рисунки.

 

 

Допоміжний апарат ока

Допоміжний апарат ока виконує переважно захисні функції. До нього відносять брови, повіки, вії та слізні залози.

 

Завдяки бровам піт, що стікає з лоба, не потрапляє до очей. Повіки та вії захищають око від пилу. Внутрішня частина повіки, а також передній відділ очного яблука вкриті сполучнотканинною оболонкою - кон'юнктивою. Повіки постійно змикаються та розмикаються (моргання), рівномірно змочуючи поверхню ока слізною рідиною.

Слізна залоза розміщена у верхньому зовнішньому куті орбіти. Сльози зволожують і очищують рогівку, а потім з внутрішнього кута по носослізному каналу стікають до носової порожнини.

 

Кришталик - еластичне прозоре тіло, що має форму двоопуклої лінзи. Він міститься в еластичній тонкостінній сумці, зв'язаній з ним війчастою зв'язкою, що прикріплена до війчастих м'язів.

Якщо предмет розташований на далекій відстані від ока, то промені від нього йдуть до ока паралельно. Щоб сфокусувати їх на сітківці, потрібна найменша заломлююча сила. Для цього кришталик повинен мати малу кривизну. Це досягається за рахунок розслаблення війкового м'яза. Війкові зв'язки при цьому натягуються, чим спричиняють стискання і розтягування кришталика його капсулою. При цьому кривизна кришталика, а, відповідно, і його заломлююча сила стають найменшими.

Якщо ж предмет розташований близько від ока, промені від нього падають на кришталик під деяким кутом. Для їх фокусування на сітківці необхідно збільшити заломлюючу здатність кришталика. У цьому випадку війкові м'язи скорочуються, а зв'язки розслаблюються. Стискування та розтягнення кришталика припиняється. Внаслідок своєї еластичності кришталик стає опуклішим і його заломлююча сила збільшується. Зображення фокусується на сітківці. Найменша відстань від ока, з якої зображення ще сприймається чітко, дістала назву найближчої точки ясного бачення. Для дітей і підлітків у нормі вона становить 7-10 см. З віком кришталик втрачає свою еластичність і акомодаційна здатність ока зменшується.

 

 

 4)  Узагальнення знань та вмінь учнів.

 

Отже, крізь зорову сенсорну систему людина отримує найбільшу кількість інформації про навколишній світ. Око людини має світлопровідні та світлозаломлюючі середовища, світлочутливий і допоміжний апарат.

 

Бесіда.

 

1. Яке значення має зір для людини?

2. Назвіть оболонки ока.

3. Які функції виконують оболонки ока?

4. Які функції виконує зіниця?

5. Що входить до складу  ока?

6. Які органи захищають очне яблуко від шкідливого впливу ?

7. У якій оболонці відбувається перетворення світлового подразнення на нервовий імпульс ?

 

5. Самостійна робота.

Заповніть у зошитах таблицю ( робота за допомогою підручника ).

Складові зорової системи

Їхні функції

 

 

 

 

 

6. Завдання додому (2 хв)

Означити основні етапи та пункти завдання додому.

§2-3 стор. 8.

Підготуватися до лабораторної роботи N 1.

 

 

7.Підсумки уроку (2 хв)

Дати загальну характеристику роботи учнів у класі, наголосити на досягненні у навчанні учнів, зазначивши недоліки і шляхи їх подолання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
1004
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку