«ЗОРОВА СЕНСОРНА СИСТЕМА. БУДОВА ОКА»

Про матеріал

УРОК ЗБІОЛОГІЇ У 8 КЛАСІ НА ТЕМУ:

«ЗОРОВА СЕНСОРНА СИСТЕМА. БУДОВА ОКА»

Мета:

 сформулюватизнання про зоровусенсорну систему;

 встановитивзаємозв'язокміжбудовою та функціями органа зору;

 сприятиформуванню в учнівсвітогляду;

 показатизв'язокнавчальногоматеріалу з життям.

Терміни та поняття: очнеяблуко, білковаоболонка (склера), зіниця, кришталик, склистетіло, сітківка, передня та заднякамери ока, брови, повіки, вії, слізнізалози, кон'юнктива, рогівка, судиннаоболонка, райдужка, фусцин, палички, колбочки, катаракта, більмо (полуда).

Тип уроку: засвоєнняновихзнань.

Інформаційнезабезпечення: мультимедійний комплекс, презентація.

ХІД УРОКУ

Епіграф: Нічого не може бути страшнішим,

ніжлишитисязору. Це - велика образа,

вона забирає у людинидев'ятьдесятихсвіту.

М. Горький

І. Актуалізаціяопорнихзнань.

Біологічний диктант (слайд №2)

1. Нервоваклітинаназивається – ………. (нейрон)

2. Довгийвідросток нейрона – це ………. (аксон)

3. Короткий відросток нейрона – це ………. (дендрит)

4. Скупченнятілнейронів – це ………. (сіра речовина)

5. Скупченнявідростківнейронів – це ……… (біла речовина)

6. Механорецептори сприймають …... (механічні подразнення)

7. Спинномозковихнервів є………. (31 пара)

8. Черепно-мозковихнервів є……... (12 пар)

9. Відповідь на подразнення – це ………. (рефлекс)

10. Головниймозокскладається з……... відділів. (5)

11. Сенсорна система складається з ……. відділів. (3)

12. Людина має ……сенсорних систем. (5)

13. Хеморецептори сприймають ….. (хімічні подразнення)

14.Терморецептори сприймають …… (температуру)

15. Рецептори, що відповідають за больові відчуття …. (ноцицептори)

16. Фоторецептори сприймають ….. (світло)

Поетичнахвилинка:(слухайте та включайте свою уяву) (слайд №3)

Заходжу в ліс,безмежний і зелений

Такийпрекрасний,незбагнений

І бачусвітптахівбарвистий

І чую співїхголосистий.

Я йдубарвистими лугами.

Неначе дорогими килимами

Який же світ наш кольоровий,

Якийвінгарний і чудовий

І всю цюрадістьвіджиття

Дарують ….органичуття.

Вчитель:які у вірші є основніорганивідчуття?(зір та слух).

Епіграф: (слайд №4)

Нічого не може бути страшнішим, ніжлишитисязору.

Це - велика образа, вона забирає у людинидев'ятьдесятихсвіту.

М. Горький

Вчитель пропонує школярам відгадати 5 предметівіззаплющенимиочима з подальшим обговоренням цьогомаленькогоексперименту.

Запитання до учнів.

1) Чомуви так довговизначали предмет?

2) Якіорганичуттівви при цьомувикористовували?

3) Чому без використаннязоруінформація про навколишнєсередовищевідразузменшується?

4) Чому, визначаючи предмет іззаплющенимиочима, ви мусили взятийого в руки?

ІІ. Мотиваціянавчальноїдіяльності

Вчитель.Якщоможнасперечатися про те, скільки у людиничуттів, то точно відомо, яке з них найголовніше. Зір! «З усіхорганівчуттялюдини око -найвищий дар і чудовийвитвір природи. Поетиоспівувалийого, філософи прославляли, а фізикинамагалисянаслідуватийому, як неперевершеномузразку - оптичнихприладів», - говорив німецькийвченийГельмгольц.Цедійсно так, бо 90% інформаціїдає нам зір. Саме по собі око - шедевр приладобудування. Навітьнеозброєним оком людинапобачитьвночісвічку на відстані кількохкілометрів. Але такийдосконалийінструмент, звичайно, має свою довгуісторію...

ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу. (слайд№5, №6)

1.Зір- це фізіологічний процес, який дає змогу сприймати ступінь освітленості, форму, розміри та кольори навколишніх предметів, відстань до них і, таким чином, орієнтуватись у довкіллі.

Цікаві факти про зір тварин. Повідомлення учня.

Очі у гігантського кальмара досягають діаметра до 25 сантиметрів. В кожному оці кальмара є до 1 мільярда фоторецепторів. Форма зіниці у восьминога має квадратну форму, при цьому має 20 мільйонів фоторецепторів.

Орлине око діаметром 35 міліметрів. У сітківці ока грифа фоторецепторів 1 мільйон на 1 квадратний міліметр. Це в п'ять разів більше, ніж у людини. Акула є досить глазастой: діаметр її очі дорівнює 12,5 сантиметра. Деякі види акул відчувають так само черепом за посередництвом спеціального шишковидного наросту. Свою здобич, дрібних гризунів, такий чудовий мисливець, як гриф, бачить з відстані 5 кілометрів. Мавпа бачить в три рази краще, ніж людина. Такі тварини, як морські ковзани і хамелеони мають досить незвичайною здатністю: вони можуть дивитися відразу в двох напрямках. Так виходить тому, що очі можуть рухатися незалежно один від одного. Оглядовість у собаки в середньому становить 240-250 градусів. Це на 60-70 одиниць перевищує здібності людини. А ось кут огляду у голуба становить 340 градусів.

Значення зору (розповідь, бесіда). (слайд №7)

- 90% інформації

-орієнтація

-пізнання

- навчання

-емоції

-мистецтво

Відділи зорової сенсорної системи: (слайд №8)

-око (орган, що сприймає світлові промені) - периферичний відділ;

-зоровий нерв – провідниковий відділ;

-підкіркові центри зору та зорова зона, розташована в потиличній частці кори великих півкуль – центральний відділ.

2. Будова ока (розповідь, бесіда, робота з підручником,муляж, презентація).

Використовуючитаблицюпідручника «Будова ока», ст. 198 ознайомтеся з: топографією ока та особливостямибілковоїоболонки ока; особливостямисудинноїоболонки ока (райдужки та ціліарноготіла); особливостямивласнесудинноїоболонки ока та сітківки. Заповнітьсхематичниймалюнок та заповнітьтаблицю у робочихзошитах.

Оболонки ока: (слайд №9)

1.Фіброзна – зовнішня оболонка (спереду прозора – рогівка, інша частина є непрозорою – склера, або білкова оболонка).

Повідомлення учня.

Цікаво знати: Рогівка добре відновлюється. Розрізи на ній можна зашивати, не порушуючи зору. Унаслідок деяких хвороб або в деяких людей похилого віку рогівка мутнішає. Так виникає більмо (полуда). До ока не потрапляє світло, і людина сліпне. Операцію з пересаджування рогівки перший у світі в 1924 році запропонував видатний вітчизняний офтальмолог Володимир Петрович Філатов (1875-1956). Він працював в очній клініці при університеті в Одесі (1903-1936), а з 1936 р. організував і очолив Одеський інститут очних хвороб, якому й присвоєно його ім'я.

2.Судинна – середня оболонка (власне судинна оболонка, війкове тіло, райдужка). (слайди №10, №11)

- Власне судинна оболонка забезпечує живлення різних частин ока.

Цікаво знати: у райдужці є отвір – зіниця, через який світло потрапляє всередину ока. Зіниця, подібно до діафрагми фотоапарата, може змінювати діаметр, регулюючи кількість світла, що потрапляє до світлочутливих клітин сітківки. Діаметр зіниці змінюється і в результаті емоційних реакцій: за стану страху зіниці розширюються, говорять «У страху очі великі», а за гніву – звужуються.

Повідомлення учня про подвійні зіниці(слайд №12)

Подвійна зіниця (рupuladuplex) - це медична дивина, що характеризується наявністю двох зіниць в одному очному яблуці. З латині це так і перекладається, як "подвійна зіниця".

Зір – це найбільший дар природи, цінувати який в повній мірі ми починаємо тільки тоді, коли виникає загроза втратити це благо. Існує безліч захворювань очей і різноманітних патологій, які можуть привести до часткової втрати зору або повної сліпоти. Навіть в наші дні існує безліч міфів, пов'язаних з нерозумінням будови і ролі очей. Яскравий приклад – так звана подвійна зіниця. Більшість людей сприймає цю назву буквально, тобто як наявність в очах двох окремо існуючих зіниць з власною райдужною оболонкою і функціями. Насправді ж це суперечить природі людини. При виникненні такої складної патології під час внутрішньоутробного розвитку плоду вона неодмінно виявилася б як пов'язана з іншими порушеннями будови тіла і мозку дитини, тому він не міг би виявитися життєздатним.

Незважаючи на те, що в медичній літературі цей стан не описано, існує міф про китайського державного міністра ЛюЧуна, 995 рік до н.е., який, нібито, страждав від цієї проблеми.

3.Сітківка – внутрішня оболонка ока. (слайди №13, 14, 15, 16, 17)

- палички;

- колбочки.

3. Нейрони,

4. Волокна зорового нерва, 5. Палички, 6. Колбочки.

Фусцин – чорний пігмент, що поглинає світлові промені, усуваючи відблиски, що сприяє чіткішому зображенню предметів.

Сліпа пляма – місце виходу зорового нерва (відсутні фоторецептори).

Жовта пляма – місце найбільш чутливого сприйняття світла, де переважно

скупчені колбочки.

(Слайд №18)

-війкове тіло, більшу частину якого становить непосмугований війковий м'яз, утримує прозору капсулу, усередині якої розміщений кришталик у формі двоопуклої лінзи.

Кришталик утворений напіврідкою прозорою речовиною.

Повідомлення учня.

Кришталик має форму двовипуклоїлінзи, прозорий та еластичний, розташованийпозадузіниці. Кришталикзаломлюєсвітловіпромені, щовходять в око, і фокусуєїх на сітківці. Кришталик, як лінза, збираєпромені в зображення на очному дні. Астроном і фізикЙоганн Кеплер у XVII ст. розглядавбудову ока з погляду оптики. Віндовів, що на очномудніформуєтьсязображеннянавколишніхпредметів. За законами оптики такезображенняповинне бути переверненим.

Самеперевернутим і бачитьсвітновонародженадитина. Але поступовомозокзвикає "перевертати" зображення назад. Якщонадягтилюдиніокуляри, скельцяякихстворюютьперевернене "догори ногами" зображення, то через деякий час цезображеннястанесприйматися як нормальне.

Стаючи то більшопуклим, то більш плоским, кришталикможе "наводитирізкість" на близькі й далекіпредмети - акомодація. Лінзу, подібну до кришталика, створитище не вдалося.

Повідомлення учня.

Здоров'я людини: помутніння кришталика призводить до захворювання на катаракту. Причиною виникнення катаракти можуть бути порушення обміну речовин, травми, надмірна робота за монітором комп'ютера. Лікування катаракти потребує хірургічного втручання з видаленням помутнілого кришталика та заміною його на штучний. Тепер таке оперативне втручання є безболісним завдяки лазерній хірургії.

Склисте тіло (склоподібне тіло) (слайд №19) - прозора гелеподібна маса, що заповнює простір між задньою поверхнею кришталика, пласкою частиною циліарного тіла й сітківкою. Є постійною структурою очного яблука, не регенерує й у випадкувтрати при ушкодженнях ока заповнюєтьсявнутрішньоочноюрідиною.

Склистетілоскладається з волокнистоїоснови та рихлоїречовини, щозаповнюєпроміжкиміж волокнами. У ньомуприсутніособливібілки - вітрохін та муцин, яківизначаютьйогов'язкість, що в декількаразівперевищуєв'язкість води.

Допоміжний апарат ока: (слайди № 20,21)

- брови

- повіки (кон'юктива – внутрішня поверхня повік)

Здоров'я людини: запалення кон'юктиви спричинює захворювання - кон'юктивіт. Його ознаки: постійне сльозовиділення, різь в очах, почервоніння повік, іноді гнійні виділення. Причини виникнення кон'юктивіту - порушення правил гігієни, збудники інфекції, алергени. У разі виникнення кон'юктивіту не можна торкатися очей руками, слід користуватися власним рушником, аби не заразити інших членів родини.

- вії

- слізний апарат ( слізна залоза, слізні канальці, слізний мішок, носослізна протока)

(Заповнення таблиці у робочому зошиті) (слайд №22 для перевірки)

ІV. Узагальнення та систематизаціязнань

-Робота із схематичними малюнками. Слайди № 23, 24, 25,26.

-Дайте відповіді на запитання: (слайд №27)

1. Іншаназвабілковоїоболонки.(Склера)

2. Отвір у центрірайдужноїоболонки.(Зіниця)

3. Внутрішня світосприймальна оболонка ока. (Сітківка)

5. Оболонка, що містить пігмент,який зумовлює її забарвлення. (Райдужка)

6. Передня прозора частина білкової оболонки.(Рогівка)

7. Двоопукла еластична лінза ока.(Кришталик)

8.Прозора драглиста маса, що заповнює всю внутрішню порожнину ока.

(Склисте тіло)

9. Оболонка, щонагадуєсітку з кровоноснихсудин.(Судинна)

V. Підсумки уроку.

Учитель. Зір забезпечує сприйняття різноманітних предметів, їх колір, форму, величину відстані до них, взаємне розташування у просторі, рухи живих і неживих тіл. За допомогоюзорусприймаються та розрізняютьсяграфічнісигнали (букви, цифри, малюнкитощо). Практично всівидидіяльностіздійснюються за участюзору.

VІ. Домашнєзавдання. (слайд №28)

Вивчити параграф №42.

Підготувати відповідь на запитання рубрики «Поміркуйте» Чому око порівнюють з фотоапаратом, а сітківку – з фотолабораторією.

Перегляд файлу

УРОК ЗБІОЛОГІЇ У 8 КЛАСІ НА ТЕМУ:

«ЗОРОВА СЕНСОРНА СИСТЕМА. БУДОВА ОКА»

Мета:

 сформулюватизнання про зоровусенсорну систему;

 встановитивзаємозв’язокміжбудовою та функціями органа зору;

 сприятиформуванню в учнівсвітогляду;

 показатизв’язокнавчальногоматеріалу з життям.

Терміни та поняття: очнеяблуко, білковаоболонка (склера), зіниця, кришталик, склистетіло, сітківка, передня та заднякамери ока, брови, повіки, вії, слізнізалози, кон’юнктива, рогівка, судиннаоболонка, райдужка, фусцин, палички, колбочки, катаракта, більмо (полуда).

Тип уроку: засвоєнняновихзнань.

Інформаційнезабезпечення: мультимедійний комплекс, презентація.

ХІД УРОКУ

Епіграф: Нічого не може бути страшнішим,

ніжлишитисязору. Це - велика образа,

вона забирає у людинидев’ятьдесятихсвіту.

М. Горький

І. Актуалізаціяопорнихзнань.

Біологічний диктант (слайд №2)

1. Нервоваклітинаназивається –  ………. (нейрон)

2. Довгийвідросток нейрона – це ……….  (аксон)

3. Короткий відросток нейрона – це ………. (дендрит)

4. Скупченнятілнейронів – це ………. (сіра речовина)

5. Скупченнявідростківнейронів – це ……… (біла речовина)

6. Механорецептори сприймають …...  (механічні подразнення)

7. Спинномозковихнервів є……….  (31 пара)

8. Черепно-мозковихнервів є……...  (12 пар)

9. Відповідь на подразнення – це ………. (рефлекс)

10. Головниймозокскладається з……...  відділів. (5)

11. Сенсорна система складається з ……. відділів. (3)

12. Людина має ……сенсорних систем. (5)

13. Хеморецептори сприймають ….. (хімічні подразнення)

14.Терморецептори сприймають …… (температуру)

15. Рецептори, що відповідають за больові відчуття …. (ноцицептори)

16. Фоторецептори сприймають ….. (світло)

 

Поетичнахвилинка:(слухайте та включайте свою уяву) (слайд №3)

Заходжу в ліс,безмежний і зелений

Такийпрекрасний,незбагнений

І бачусвітптахівбарвистий

І чую співїхголосистий.

Я йдубарвистими лугами.

Неначе дорогими килимами

Який же світ наш кольоровий,

Якийвінгарний і чудовий

І всю цюрадістьвіджиття

Дарують ….органичуття.

 

Вчитель:які у вірші є основніорганивідчуття?(зір та слух).

 

Епіграф: (слайд №4)

 Нічого не може  бути страшнішим, ніжлишитисязору.

Це - велика образа, вона забирає у людинидев’ятьдесятихсвіту.

М. Горький

Вчитель пропонує школярам відгадати 5 предметівіззаплющенимиочима з подальшим обговоренням цьогомаленькогоексперименту.

Запитання до учнів.

1) Чомуви так довговизначали предмет?

2) Якіорганичуттівви при цьомувикористовували?

3) Чому без використаннязоруінформація про навколишнєсередовищевідразузменшується?

4) Чому, визначаючи предмет іззаплющенимиочима, ви мусили взятийого в руки?

 

ІІ. Мотиваціянавчальноїдіяльності

Вчитель.Якщоможнасперечатися про те, скільки у людиничуттів, то точно відомо, яке з них найголовніше. Зір! «З усіхорганівчуттялюдини око -найвищий дар і чудовийвитвір природи. Поетиоспівувалийого, філософи прославляли, а фізикинамагалисянаслідуватийому, як неперевершеномузразку - оптичнихприладів», - говорив німецькийвченийГельмгольц.Цедійсно так, бо 90% інформаціїдає нам зір.  Саме по собі око - шедевр приладобудування. Навітьнеозброєним оком людинапобачитьвночісвічку на відстані кількохкілометрів. Але такийдосконалийінструмент, звичайно, має свою довгуісторію...

ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу. (слайд№5, №6)

1.Зір- це фізіологічний процес, який дає змогу сприймати ступінь освітленості, форму, розміри та кольори навколишніх предметів, відстань до них і, таким чином, орієнтуватись у довкіллі.

Цікаві факти про зір тварин. Повідомлення учня.

Очі у гігантського кальмара досягають діаметра до 25 сантиметрів. В кожному оці кальмара є до 1 мільярда фоторецепторів. Форма зіниці у восьминога має квадратну форму, при цьому має 20 мільйонів фоторецепторів.

Орлине око діаметром 35 міліметрів. У сітківці ока грифа фоторецепторів 1 мільйон на 1 квадратний міліметр. Це в п’ять разів більше, ніж у людини. Акула є досить глазастой: діаметр її очі дорівнює 12,5 сантиметра. Деякі види акул відчувають так само черепом за посередництвом спеціального шишковидного наросту. Свою здобич, дрібних гризунів, такий чудовий мисливець, як гриф, бачить з відстані 5 кілометрів. Мавпа бачить в три рази краще, ніж людина. Такі тварини, як морські ковзани і хамелеони мають досить незвичайною здатністю: вони можуть дивитися відразу в двох напрямках. Так виходить тому, що очі можуть рухатися незалежно один від одного. Оглядовість у собаки в середньому становить 240-250 градусів. Це на 60-70 одиниць перевищує здібності людини. А ось кут огляду у голуба становить 340 градусів.

 

Значення зору (розповідь, бесіда). (слайд №7)

- 90% інформації

 -орієнтація

 -пізнання

- навчання

 -емоції

 -мистецтво

Відділи зорової сенсорної системи: (слайд №8)

-око (орган, що сприймає світлові промені) - периферичний відділ;

-зоровий нерв – провідниковий відділ;

-підкіркові центри зору та зорова зона, розташована в потиличній частці кори великих півкуль – центральний відділ.

2. Будова ока (розповідь, бесіда, робота з підручником,муляж, презентація).

 Використовуючитаблицюпідручника «Будова ока», ст. 198 ознайомтеся з: топографією ока та особливостямибілковоїоболонки ока; особливостямисудинноїоболонки ока (райдужки та ціліарноготіла); особливостямивласнесудинноїоболонки ока та сітківки. Заповнітьсхематичниймалюнок та заповнітьтаблицю у робочихзошитах.

Оболонки ока: (слайд №9)

1.Фіброзна – зовнішня оболонка (спереду прозора – рогівка, інша частина є непрозорою – склера, або білкова оболонка).

Повідомлення учня.

Цікаво знати: Рогівка добре відновлюється. Розрізи  на ній можна зашивати, не порушуючи зору. Унаслідок деяких хвороб або в деяких людей похилого віку рогівка мутнішає. Так виникає більмо (полуда). До ока не потрапляє світло, і людина сліпне. Операцію з пересаджування рогівки перший у світі в 1924 році запропонував видатний вітчизняний офтальмолог Володимир Петрович Філатов (1875-1956). Він працював в очній клініці при університеті в Одесі (1903-1936), а з 1936 р. організував і очолив Одеський інститут очних хвороб, якому й присвоєно його ім’я.

 

2.Судинна – середня оболонка (власне судинна оболонка, війкове тіло, райдужка). (слайди №10, №11)

- Власне судинна оболонка забезпечує живлення різних частин ока.

Цікаво знати: у райдужці є отвір – зіниця, через який світло потрапляє всередину ока. Зіниця, подібно до діафрагми фотоапарата, може змінювати діаметр, регулюючи кількість світла, що потрапляє до світлочутливих клітин сітківки. Діаметр зіниці змінюється і в результаті емоційних реакцій: за стану страху зіниці розширюються, говорять «У страху очі великі», а за гніву – звужуються.

Повідомлення учня про подвійні зіниці(слайд №12)

Подвійна зіниця (рupuladuplex) - це медична дивина, що характеризується наявністю двох зіниць в одному очному яблуці. З латині це так і перекладається, як "подвійна зіниця".

 

Зір – це найбільший дар природи, цінувати який в повній мірі ми починаємо тільки тоді, коли виникає загроза втратити це благо. Існує безліч захворювань очей і різноманітних патологій, які можуть привести до часткової втрати зору або повної сліпоти. Навіть в наші дні існує безліч міфів, пов’язаних з нерозумінням будови і ролі очей. Яскравий приклад – так звана подвійна зіниця. Більшість людей сприймає цю назву буквально, тобто як наявність в очах двох окремо існуючих зіниць з власною райдужною оболонкою і функціями. Насправді ж це суперечить природі людини. При виникненні такої складної патології під час внутрішньоутробного розвитку плоду вона неодмінно виявилася б як пов’язана з іншими порушеннями будови тіла і мозку дитини, тому він не міг би виявитися життєздатним.

Незважаючи на те, що в медичній літературі цей стан не описано, існує міф про китайського державного міністра ЛюЧуна, 995 рік до н.е., який, нібито, страждав від цієї проблеми.

3.Сітківка – внутрішня оболонка ока. (слайди №13, 14, 15, 16, 17)

- палички;

- колбочки.

 3. Нейрони,

4. Волокна зорового нерва, 5. Палички, 6. Колбочки.

Фусцин  – чорний пігмент, що поглинає світлові промені, усуваючи відблиски, що сприяє чіткішому зображенню предметів.

Сліпа пляма – місце виходу зорового нерва (відсутні фоторецептори).

Жовта пляма – місце найбільш чутливого сприйняття світла, де переважно

скупчені колбочки.

(Слайд №18)

-війкове тіло, більшу частину якого становить непосмугований війковий м’яз, утримує прозору капсулу, усередині якої розміщений кришталик у формі двоопуклої лінзи.

Кришталик утворений напіврідкою прозорою речовиною.

Повідомлення учня.

Кришталик має форму двовипуклоїлінзи, прозорий та еластичний, розташованийпозадузіниці. Кришталикзаломлюєсвітловіпромені, щовходять в око, і фокусуєїх на сітківці. Кришталик, як лінза, збираєпромені в зображення на очному дні. Астроном і фізикЙоганн Кеплер у XVII ст. розглядавбудову ока з погляду оптики. Віндовів, що на очномудніформуєтьсязображеннянавколишніхпредметів. За законами оптики такезображенняповинне бути переверненим.

Самеперевернутим і бачитьсвітновонародженадитина. Але поступовомозокзвикає "перевертати" зображення назад. Якщонадягтилюдиніокуляри, скельцяякихстворюютьперевернене "догори ногами" зображення, то через деякий час цезображеннястанесприйматися як нормальне.

Стаючи то більшопуклим, то більш плоским, кришталикможе "наводитирізкість" на близькі й далекіпредмети - акомодація. Лінзу, подібну до кришталика, створитище не вдалося.

Повідомлення учня.

Здоров’я людини: помутніння кришталика призводить до захворювання на катаракту. Причиною виникнення катаракти можуть бути порушення обміну речовин, травми, надмірна робота за монітором комп’ютера. Лікування катаракти потребує хірургічного втручання з видаленням помутнілого кришталика та заміною його на штучний. Тепер таке оперативне втручання є безболісним завдяки лазерній хірургії.

 

Склисте тіло (склоподібне тіло) (слайд №19) - прозора гелеподібна маса, що заповнює простір між задньою поверхнею кришталика, пласкою частиною циліарного тіла й сітківкою. Є постійною структурою очного яблука, не регенерує й у випадкувтрати при ушкодженнях ока заповнюєтьсявнутрішньоочноюрідиною.

Склистетілоскладається з волокнистоїоснови та рихлоїречовини, щозаповнюєпроміжкиміж волокнами. У ньомуприсутніособливібілки - вітрохін та муцин, яківизначаютьйогов'язкість, що в декількаразівперевищуєв'язкість води.

 

Допоміжний апарат ока: (слайди № 20,21)

- брови

- повіки (кон’юктива – внутрішня поверхня повік)

Здоров’я людини: запалення кон’юктиви спричинює захворювання - кон’юктивіт. Його ознаки: постійне сльозовиділення, різь в очах, почервоніння повік, іноді гнійні виділення. Причини виникнення кон’юктивіту  - порушення  правил гігієни, збудники інфекції, алергени. У разі виникнення кон’юктивіту не можна торкатися очей руками, слід користуватися власним рушником, аби не заразити інших членів родини.

- вії

- слізний апарат ( слізна залоза, слізні канальці, слізний мішок, носослізна протока)

(Заповнення таблиці у робочому зошиті) (слайд №22 для перевірки)

 

ІV. Узагальнення та систематизаціязнань

-Робота із схематичними малюнками. Слайди № 23, 24, 25,26.

-Дайте відповіді на запитання: (слайд №27)

1. Іншаназвабілковоїоболонки.(Склера)

2. Отвір у центрірайдужноїоболонки.(Зіниця)

3. Внутрішня світосприймальна оболонка ока. (Сітківка)

5. Оболонка, що містить пігмент,який зумовлює її забарвлення. (Райдужка)

6. Передня прозора частина білкової оболонки.(Рогівка)

7. Двоопукла еластична лінза ока.(Кришталик)

8.Прозора драглиста маса, що заповнює всю внутрішню порожнину ока.

                                                                                                       (Склисте тіло)

9. Оболонка, щонагадуєсітку з кровоноснихсудин.(Судинна)

V. Підсумки уроку.

Учитель. Зір забезпечує сприйняття різноманітних предметів, їх колір, форму, величину відстані до них, взаємне розташування у просторі, рухи живих і неживих тіл. За допомогоюзорусприймаються та розрізняютьсяграфічнісигнали (букви, цифри, малюнкитощо). Практично всівидидіяльностіздійснюються за участюзору.

VІ. Домашнєзавдання. (слайд №28)

Вивчити параграф №42.

Підготувати відповідь на запитання  рубрики «Поміркуйте» Чому око порівнюють з фотоапаратом, а сітківку – з фотолабораторією.

 

 

docx
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
424
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку