Формені елементи крові. Еритроцити, їхня будова і функції. Групи крові.
Мета уроку: сформувати поняття про еритроцити, розкрити особливості їх будови та функцій; встановити природу груп крові; визначити причини недокрів'я та засоби його запобігання; ознайомити учнів з загрозою для здоров'я чадного газу, який утворюється при неповному згоранні природного газу, кам'яного вугілля, бензину та ін.
Обладнання: таблиця „Кров”, ноутбук, проектор, таблиця „Переливання крові”.
Основні поняття і терміни: еритроцити, гемоглобін, оксигемоглобін, карбгемоглобін, карбоксигемоглобін, артеріальна кров, венозна кров, недокрів'я, аглютиніни, аглютиногени, донор, реципієнт, резус-фактор, резус-конфлікт
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: урок-дослідження
Хід уроку
I. Актуалізація знань
1. Що таке внутрішнє середовище організму?
2. Чому внутрішнє середовище утворюють рідини?
3.Доведіть, що в основі взаємозв'язку між рідинами внутрішнього середовища лежать явища дифузії та осмосу.
4.Чи можна вводити в кров для відновлення її об'єму чисту воду? 5.Що таке гомеостаз?
6.Що таке фізіологічний розчин?
7.Чому клітини крові не зморщуються після вживання значної кількості солі?
II. Мотивація навчальної діяльності
... Чи знаєте ви, що , якщо хтось з вас вирішив би підрахувати еритроцити однієї людини, то рахуючи по 10 клітин за хвилину, він провів би за цим заняттям 400 тисяч років, бо еритроцитів у нас приблизно 25 триліонів.
-Як ви гадаєте, а чому так багато?
-Чи знаєте ви, що таке групи крові і яких правил при переливанні крові треба дотримуватися?
-Чому, навіть коли дотримуватися правил переливання крові, інколи бувають серйозні ускладнення?
(Визначення теми та мети уроку).
III. Вивчення нового матеріалу, формування нових вмінь і навичок
1.Будова і функції еритроцитів
(учні оформляють паспорт еритроцитів)
Паспорт еритроцитів
Батьки | Еритробласти |
Місце утворення | Червоний кістковий мозок |
Портрет | Двовгнутий посередині диск |
Розміри | 7,5 мкм |
Колір | Червоний |
Наявність ядра | Без'ядерні клітини |
Функція | Дихальна |
Кількість | В 1мм3 крові - 5,5млн. еритроцитів |
Тривалість життя | Близько 120 днів |
Місце руйнування | Печінка, селезінка |
Хімічний склад | Білкова речовина – гемоглобін Будову молекули гемоглобіну розшифрували і створили її модель 1960 р. Англ.. вчені М.Перутц і Д.Кендр'ю |
Речовини, які утворюються після загибелі | Білірубін, білівердин нейтралізуються і виводяться з жовчю через протоки 12-палої кишки |
Єгипетські фараони вважали, що в них „блакитна кров” і її не можна змішувати з кров'ю простолюдинів. Тому шлюби у них були внутрішньо сімейні. До складу гемоглобіну входить залізо, тому кров червона. Чи може бути кров блакитною? (У людини – ні. А в деяких молюсків, раків, павуків кров блакитна, оскільки до складу їх крові входить гемоціанін.
2.Поняття про артеріальну та венозну кров. Особливості з'єднань гемоглобіну з киснем (оксигемоглобін), вуглекислим газом (карбгемоглобін) та чадним газом (карбоксигемоглобін).
3. Недокрів'я. Негативні чинники, в результаті дії яких виникає недокрів'я. Значення вітамінізованого харчування, правильного режиму праці й відпочинку для відновлення нормального вмісту гемоглобіну в крові.
4.Переливання крові. Історія переливання крові.
З давніх-давен люди усвідомлювали значення для організму переливання крові. Уже в пам'ятках давнього Єгипту і Греції згадувалось про переливання крові. Папа Римський Інокентій VІІІ, пригнічений старістю, наказав влити собі кров від трьох юнаків. Результат виявився сумним – Папа помер. Чому?
(Виступ учнів з повідомленнями про історію переливання крові, розповідь учителя).
а). Відкриття Карлом Ландштейнером у 1901р. груп крові (Нобелівська премія 1930р.)
б). 1901р. – в еритроцитах знайдено два антигени (А і В), а в плазмі – антитіла (альфа і бета).
в). Групи крові системи АВ0 людини. Можливі варіанти переливання крові. Робота з підручником ст.76 та робочим зошитом ст.51
г). Спадковість груп крові.
д). Формування понять: універсальний донор, універсальний реципієнт
ж). Резус-фактор – речовина, яка при повторному переливанні крові людям, у крові яких немає цієї речовини, спричиняє руйнування еритроцитів (резус-позитивні та резус-негативні люди).
з). Формування поняття про резус-конфлікт.
і). Необхідність проходження тесту на ВІЛ-інфекцію перед здачею крові.
ІV.Узагальнення знань
Задача. Двом учням зробили аналіз крові. Один учень проживає в селі, а другий – у центрі великого міста. Як ви вважаєте, чи однакова кількість гемоглобіну в крові цих учнів?
Закінчити фрази
1.Червоні кров'яні клітини - еритроцити
2. Еритроцити здійснюють функцію – дихальну
3.Еритроцити утворюються з – еритробластів
4. Основний білок еритроцитів – гемоглобін
5. Сполука гемоглобіну з киснем – оксигемоглобін
6. Сполука гемоглобіну з вуглекислим газом – карбгемоглобін
7. Сполука гемоглобіну з чадним газом – карбоксигемоглобін
8. Кров, насичена киснем –артеріальна
9. Кров, насичена вуглекислим газом – венозна
10. Людина, у якої беруть кров для переливання – донор
11. Людина, якій вливають кров – реципієнт
12. Білки А і В еритроцитів - аглютиногени
13. Білки альфа і бета плазми – аглютиніни
14.Резус-фактор – це ... речовина, яка при повторному переливанні крові людям, у крові яких немає цієї речовин, спричинює руйнування еритроцитів.
15. Резус-конфлікт - ... коли у крові утворюються антитіла, які руйнують власні еритроцити або еритроцити плоду.
V.Домашнє завдання: вивчити тему „Еритроцити. Переливання крові.”
Формені елементи крові. Еритроцити, їхня будова і функції. Групи крові.
Мета уроку: сформувати поняття про еритроцити, розкрити особливості їх будови та функцій; встановити природу груп крові; визначити причини недокрів’я та засоби його запобігання; ознайомити учнів з загрозою для здоров’я чадного газу, який утворюється при неповному згоранні природного газу, кам’яного вугілля, бензину та ін.
Обладнання: таблиця „Кров”, ноутбук, проектор, таблиця „Переливання крові”.
Основні поняття і терміни: еритроцити, гемоглобін, оксигемоглобін, карбгемоглобін, карбоксигемоглобін, артеріальна кров, венозна кров, недокрів’я, аглютиніни, аглютиногени, донор, реципієнт, резус-фактор, резус-конфлікт
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: урок-дослідження
Хід уроку
I. Актуалізація знань
1. Що таке внутрішнє середовище організму?
2. Чому внутрішнє середовище утворюють рідини?
3.Доведіть, що в основі взаємозв’язку між рідинами внутрішнього середовища лежать явища дифузії та осмосу.
4.Чи можна вводити в кров для відновлення її об’єму чисту воду? 5.Що таке гомеостаз?
6.Що таке фізіологічний розчин?
7.Чому клітини крові не зморщуються після вживання значної кількості солі?
II. Мотивація навчальної діяльності
... Чи знаєте ви, що , якщо хтось з вас вирішив би підрахувати еритроцити однієї людини, то рахуючи по 10 клітин за хвилину, він провів би за цим заняттям 400 тисяч років, бо еритроцитів у нас приблизно 25 триліонів.
(Визначення теми та мети уроку).
III. Вивчення нового матеріалу, формування нових вмінь і навичок
1.Будова і функції еритроцитів
(учні оформляють паспорт еритроцитів)
Паспорт еритроцитів
|
|
Батьки |
Еритробласти
|
Місце утворення |
Червоний кістковий мозок |
Портрет |
Двовгнутий посередині диск |
Розміри |
7,5 мкм |
Колір |
Червоний |
Наявність ядра |
Без’ядерні клітини |
Функція |
Дихальна |
Кількість |
В 1мм3 крові - 5,5млн. еритроцитів |
Тривалість життя |
Близько 120 днів |
Місце руйнування |
Печінка, селезінка |
Хімічний склад |
Білкова речовина – гемоглобін Будову молекули гемоглобіну розшифрували і створили її модель 1960 р. Англ.. вчені М.Перутц і Д.Кендр’ю
|
Речовини, які утворюються після загибелі |
Білірубін, білівердин нейтралізуються і виводяться з жовчю через протоки 12-палої кишки |
Єгипетські фараони вважали, що в них „блакитна кров” і її не можна змішувати з кров’ю простолюдинів. Тому шлюби у них були внутрішньо сімейні. До складу гемоглобіну входить залізо, тому кров червона. Чи може бути кров блакитною? (У людини – ні. А в деяких молюсків, раків, павуків кров блакитна, оскільки до складу їх крові входить гемоціанін.
2.Поняття про артеріальну та венозну кров. Особливості з’єднань гемоглобіну з киснем (оксигемоглобін), вуглекислим газом (карбгемоглобін) та чадним газом (карбоксигемоглобін).
3. Недокрів’я. Негативні чинники, в результаті дії яких виникає недокрів’я. Значення вітамінізованого харчування, правильного режиму праці й відпочинку для відновлення нормального вмісту гемоглобіну в крові.
4.Переливання крові. Історія переливання крові.
З давніх-давен люди усвідомлювали значення для організму переливання крові. Уже в пам’ятках давнього Єгипту і Греції згадувалось про переливання крові. Папа Римський Інокентій VІІІ, пригнічений старістю, наказав влити собі кров від трьох юнаків. Результат виявився сумним – Папа помер. Чому?
(Виступ учнів з повідомленнями про історію переливання крові, розповідь учителя).
а). Відкриття Карлом Ландштейнером у 1901р. груп крові (Нобелівська премія 1930р.)
б). 1901р. – в еритроцитах знайдено два антигени (А і В), а в плазмі – антитіла (альфа і бета).
в). Групи крові системи АВ0 людини. Можливі варіанти переливання крові. Робота з підручником ст.76 та робочим зошитом ст.51
г). Спадковість груп крові.
д). Формування понять: універсальний донор, універсальний реципієнт
ж). Резус-фактор – речовина, яка при повторному переливанні крові людям, у крові яких немає цієї речовини, спричиняє руйнування еритроцитів (резус-позитивні та резус-негативні люди).
з). Формування поняття про резус-конфлікт.
і). Необхідність проходження тесту на ВІЛ-інфекцію перед здачею крові.
ІV.Узагальнення знань
Задача. Двом учням зробили аналіз крові. Один учень проживає в селі, а другий – у центрі великого міста. Як ви вважаєте, чи однакова кількість гемоглобіну в крові цих учнів?
Закінчити фрази
1.Червоні кров’яні клітини - еритроцити
2. Еритроцити здійснюють функцію – дихальну
3.Еритроцити утворюються з – еритробластів
4. Основний білок еритроцитів – гемоглобін
5. Сполука гемоглобіну з киснем – оксигемоглобін
6. Сполука гемоглобіну з вуглекислим газом – карбгемоглобін
7. Сполука гемоглобіну з чадним газом – карбоксигемоглобін
8. Кров, насичена киснем –артеріальна
9. Кров, насичена вуглекислим газом – венозна
10. Людина, у якої беруть кров для переливання – донор
11. Людина, якій вливають кров – реципієнт
12. Білки А і В еритроцитів - аглютиногени
13. Білки альфа і бета плазми – аглютиніни
14.Резус-фактор – це ... речовина, яка при повторному переливанні крові людям, у крові яких немає цієї речовин, спричинює руйнування еритроцитів.
15. Резус-конфлікт - ... коли у крові утворюються антитіла, які руйнують власні еритроцити або еритроцити плоду.
V.Домашнє завдання: вивчити тему „Еритроцити. Переливання крові.”