Вивчаючи нові вимоги сучасного суспільства, умови дистанційного навчання під час воєнного стану і маючи досвід педагогічної діяльності, хотілося б все- таки розставити пріоритети в освітньому процесі.І так, для сучасного суспільства потрібна інноваційна освіта. Це таке утворення, яке здатне до саморозвитку, і яке створює умови для повноцінного розвитку всіх своїх учасників. Що ж такого нового в «інноваційній освітній технології»? Це комплекс, який складається з трьох взаємопов'язаних складових:
Сучасний зміст, який передається особі, що навчається і передбачає не стільки освоєння предметних знань, скільки розвиток компетенцій, адекватних сучасній бізнес-практиці. Цей зміст має бути добре структурованим і представленим у вигляді мультимедійних навчальних матеріалів, які передаються за допомогою сучасних засобів комунікації.
2. Сучасні методи навчання – це активні методи формування компетенцій, засновані на взаємодії учнів і їх залученні до навчального процесу, а не тільки на пасивному сприйнятті матеріалу.3. Сучасна інфраструктура навчання, яка включає інформаційну, технологічну, організаційну та комунікаційну складові, що дозволяють ефективно використовувати переваги дистанційних форм навчання.
Після тимчасової розгубленості всім довелося прийняти виклик війни і швидко адаптуватися до нових реалій, але питання розвитку дистанційної освіти набуло особливої актуальності.І хоча дистанційне навчання не є заміною очного і ніколи не планувалося на довгострокову перспективу, воно може стати ефективним інструментом не тільки на час карантину. Ключовим є розуміння того, чи потрібна нам така система. Якщо це рятівне коло на випадок карантину, або інших надзвичайних ситуацій в майбутньому, такий варіант організації якісного навчання потрібен.
Майбутнє, скоріше за все, за змішаним навчанням, яке дуже легко перемикати в режими: збільшувати або зменшувати оффлайн- або онлайн- компоненти, вибирати різні організаційні моделі і стратегії відповідно до можливостей, потреб і викликів. Для цього нам потрібна як емоційна підтримка, так і забезпечення інтернетом і технікою. І технічне забезпечення студентів не менш важливе. Всупереч поширеній помилковій точці зору що, дистанційне навчання - це, аж ніяк не канікули з онлайн-перекликом і домашнім завданням. Недостатньо просто кидати посилання на матеріали для самостійної роботи в месенджер. Дистанційний формат передбачає наявність всіх притаманних для очного навчання атрибутів, таких як групові дискусії, колективне обговорення пройденого матеріалу, живе спілкування тощо.
Для забезпечення повноцінного освітнього навчального процесу на відстані, крім технічного інструментарію, педагогу необхідно володіти рядом професійних і особистих компетенцій, які дозволять зацікавити, організувати студентів на початковому етапі і утримати їх увагу до завершального. Такими властивостями володіє зоровий контакт педагога. За допомогою контакту очей ми отримуємо дуже важливу і достовірну інформацію про стан тих, хто навчається, їхнє ставлення до подій, управляти їх поведінкою. Студенти також отримують інформацію, яку повідомляємо їм ми: своє схвалення або несхвалення, важливість інформації, ставлення до них і т.д.
У педагогічній комунікації візуальний контакт виконує ряд найважливіших функцій: від встановлення контакту і його підтримки до виходу з контакту і створення сприятливих умов для подальших контактів. Велике значення має тривалість контакту очей (блукаючий погляд, пильний і ін.). Особливість погляду (відсутній, що оцінює, злий, важкий, добрий, байдужий, ласкавий і т.д.). Спрямованість (прямий, збоку, з-під повік, з-під лоба, зверху, знизу). Сила погляду (спопеляючий, відсторонений і ін.), статистика - рухливість контакту.
Зоровий контакт відіграє ключову роль у тому, як ми спілкуємося з іншими. Наші очі забезпечують миттєве вікно нашої уваги, зосередженості та рівня залучення під час взаємодії. Підтримання відповідного зорового контакту сигналізує про те, що ви активно слухаєте та зацікавлені в тому, що говорить інша особа, і заохочує її продовжувати говорити.
Із свого досвіду використання сучасних платформ (Facebook Messenger, Google meet, Google Duo, Zoom, Discord, Skype і т.д.), де одночасно присутні студенти на лекційних або на практичних заняттях однозначно можу сказати, що мені не вистачає повноцінного візуального контакту. Особливо дефіцит такого контакту спостерігається при проведенні лекційних занять.
На жаль, не контролюючи процес навчання на належному рівні, ми не можемо стверджувати про якісну і повноцінну освіту. В такому випадку, необхідно створити умови, при яких не виникне ситуація для поширення патогенів та забезпечити можливість для змішаного навчання (поєднання дистанційного і очного форматів). Змішане навчання є найкращою світовою практикою в самих інноваційних школах світу, адже воно дозволяє не тільки розробляти індивідуальні навчальні траєкторії, але і розвиватися в напрямку живого спілкування.