Зоря - самосвітне небесне тіло

Про матеріал
Урок- подорож. Ознайомити учнів з особливостями таких космічних тіл, як зорі, навчити знаходити на нічному небі сузір’я Великої та Малої Ведмедиці, Полярну зорю, Чумацький шлях, орієнтуватися за Полярною зорею; навчити знаходити на нічному небі сузір’я Великої та Малої Ведмедиці, Полярну зорю, Чумацький шлях, орієнтуватися за Полярною зорею
Перегляд файлу

Бєлова Тетяна Павлівна,

вчитель вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель

 

Тема. Зоря – самосвітне небесне тіло

Мета. Ознайомити учнів з особливостями таких космічних тіл, як зорі, навчити знаходити на нічному небі сузір’я Великої та Малої Ведмедиці, Полярну зорю, Чумацький шлях, орієнтуватися за Полярною зорею; навчити знаходити на нічному небі сузір’я Великої та Малої Ведмедиці, Полярну зорю, Чумацький шлях, орієнтуватися за Полярною зорею; розвивати інтерес до астрономії, вчити порівнювати, розмірковувати, висувати гіпотези та перевіряти їх; виховувати дбайливе ставлення до навколишнього світу та відповідальне ставлення до власного здоров’я.

Основні поняття й терміни. Сузір’я, зорі, зодіак, зоряні карти.

Тип уроку. Комбінований, урок-подорож.

Методи навчання: словесний, ілюстративний, частково-пошуковий, практичний.

Обладнання: ілюстрації, карта зоряного неба, музичний супровід, відеоролик, картки.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, предметна природничо-наукова компетентність, інформаційно-цифрова, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальна громадянська компетентність, обізнаність і самовираження у сфері культури, екологічна грамотність і здорове життя.

Епіграф: «Глибока філософія захована у великій книзі – Всесвіті, завжди відкритій нашому допитливому погляду»

                                                            Галілео Галілей

Хід уроку

І. Емоційний настрій.

Учитель. Діти, вітаю вас. Я рада сьогоднішній зустрічі,  адже  ми продовжимо подорож у світ зірок, світ їхньої краси та величі. Якщо вам подобається тема уроку, плесніть у долоні, якщо вона вам дуже подобається – плесніть у долоні над головою, а якщо зовсім не подобається – сидіть, склавши руки.

Зверніть увагу на девіз уроку (діти зачитують).  Додам від себе, що тільки допитливий розум здатний  до невпинного пошуку істини та пізнання нового й цікавого. А допомагати нам у подорожі та надихати на нові відкриття буде  Уранія.

Уранія (грец. Οὐρανία) — у грецькій міфології, одна з дев'яти олімпійських муз, муза астрономії. Дочка Зевса і Мнемосіни. У мистецтві зображувалися з глобусом та вказівною паличкою.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

Перш ніж зробити перший крок у подорож,  треба одержати дозвіл. Для цього треба  показати, що ви знаєте.

Прийом «Інтерв’ю за три кроки» (Діти виходять до дошки  ставлять одне одному, якщо відповідають правильно, то роблять  крок назустріч)

  1. Що називають небесним тілом?
  2. Що таке небесна сфера?
  3. Що відносять до малих небесних тіл?
  4. Чому все, що ми бачимо на небі, постійно рухається?
  5. Що таке небесний екватор?
  6. Яку точку ми називаємо зенітом?
  7. Що таке вісь світу?
  8. Чому вигляд зоряного неба змінюється протягом року?
  9. Які точки та лінії виділяють на небесній сфері?
  10. Чим глобус відрізняється від небесної сфери?
  11. Що спільного між глобусом і небесною сферою?

Отже, підготовчий період пройшов вдало і ви одержуєте путівку для подорожі на зоряне небо.

Будь-яка подорож повинна мати свою тему та мету.

Тема подорожі: Зоря – самосвітне небесне тіло

Мета:  Що  хочемо дізнатися ми? Ми пізнаватимемо зорі та сузір’я, будемо знайомитися з походженням їх назв,  вчитися розпізнавати їх на зоряних картах.

Діти, а щоб ви взяли з собою в подорож? (Улюблені іграшки, ноутбук, подарунки для інопланетян, прапор нашої держави, підручник з природознавства та астрономії)

Отже, рушаймо. Сідаємо у зореліт «Земля», включаємо навігатори, щоб не заблудитися, і ретельно слідкуємо за всіма небесними тілами, які траплятимуться на нашому шляху. Рухатися будемо з найбільшою в природі швидкістю – швидкістю світла (300000 км/с).

Я залишаюсь на Землі й координуватиму ваш політ. Час від часу даватиму завдання, які необхідно вирішити, щоб поповнити ваші зорельоти необхідною енергією. Адже на Землю ви маєте повернутися цілими й неушкодженими.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Наш зореліт не зрушить з місця, поки ви не відгадаєте загадку, яка підкаже напрямок вашого руху.

 Нічне небо прикрашають,

 мерехтять вони, палають.

 Безліч складено казок

 про красунь нічних - ...! (Зірок)

   Для початку уважно послухайте вірш та порахуйте небесні тіла, які зустрічаються у тексті

Включити музику

https://www.youtube.com/watch?v=myT-DCtHcuM

У кабіні зорельота

поруч першого пілота

над Землею робим коло.

Та й цікаве ж все  довкола!

Ґречно Місяць привітався,

Шлях Чумацький усміхався.

Ось жар-птицею комета

пролетіла, як ракета.

І Ведмедиця до хати

кличе нас погостювати.

Ми запрошення приймаєм,

неодмінно завітаєм,

щоб цікавинки малятам

про мандрівку розказати,

а для братиків маленьких

зірочок привезти жменьку. (6) 

Робота з підручником

На зоряному небі ви побачили безліч зірок. Які вони? (Яскраві, жовті, великі, маленькі, червоні).

Що таке зорі? Ви в політ брали підручник. Розгорніть його на с.77 і прочитайте правило. (Зорі – розжарені небесні тіла кулеподібної форми, що випромінюють світло).

Розповідь вчителя

Різноманітність зір дуже велика. Вони відрізняються за температурою, кольором, розмірами, яскравістю, відстанню, часом свого розвитку та іншими характеристиками. Як і всі тіла в природі, зорі постійно змінюються.

1. Класифікація зір за розміром .

Виявилося, що все різноманіття зір зумовлене здебільшого відмінностями в їхній масі та залежать від етапу розвитку, на якому перебуває зоря. Зорі поділено на такі класи: гіпергіганти, яскраві надгіганти, надгіганти, яскраві гіганти, гіганти, субгіганти, нормальні карлики або зорі головної послідовності, субкарлики, білі карлики, зовсім маленькі зорі – це нейтронні зорі.

2. Класифікація зір за яскравістю.

Астрономи античності поділяли зорі за яскравістю на шість зоряних величин. Найяскравіші зірки належали до першої величини, найтьмяніші – до шостої. Пізніше, із розвитком техніки спостережень, постала потреба визначати зоряні величини точніше та розширити діапазон зоряних величин. Формально було визначено, що зоря першої величини рівно у сто разів яскравіша за зорю шостої величини. За такого визначення деякі яскраві зорі мають нульову й навіть від’ємну зоряну величину.

Зорі можуть бути поодинокими, а можуть розташовуватися поруч і бути зв’язаними одна з одною силами тяжіння. Такі зорі називають кратними. Вони можуть бути подвійними, потрійними і більшої кратності. Подвійною, зокрема, є найяскравіша зоря небосхилу – Сиріус. У разі, коли до системи належить більше десяти зір, її називають зоряним скупченням.

3.Класифікація зір за температурою .

Температура, а значить і колір зір, неоднакові. За кольором зорі бувають блакитні, білі, жовті, червоні. Найбільш розжареними є зорі, які світяться блакитно-білим кольором і мають температуру до 300000. Зорі червонуватого кольору мають нижчу температуру – близько 30000. Сонце належить до жовтих зірок, температура на його поверхні близька до 60000. Отже за ступенем розжарення воно посідає проміжне місце. Є зорі, які сяють тривалий час, такі як Сонце, деякі горять дуже давно і близькі до затухання, але є й молоді зорі.

Отже, зорі розрізняються за  розмірами, кольором, температурою, яскравістю та ін.

 

Сонце - це теж зоря, яка з усіх зір розташована до нас найближче. А наступна зоря перебуває від Землі у 260 тисяч разів далі, ніж Сонце. Саме тому ми сприймаємо Сонце більшим за інші зорі, і його тепло доходить до Землі. Удень Сонце затьмарює світло інших зір, і ми їх не бачимо.

Наше Сонце належить до жовтих зір.

Ви вже знаєте, що зорі мають свої власні імена. Які з них вам відомі? (Діти називають зірки: Полярна зоря, Бетельгейзе, Рігель, Вега, Етамін, Альтаїр, Денеб)

Випереджальне завдання

А чи знаєте ви щось про походження цих назв?

Ось одна із історії Зоресвіта про «Сиріус та Полярну зірку»

Колись жили в одному містечку молоді люди – парубок Сиріус і дівчина Полярка. Вони дуже обожнювали один одного. Але зустрічалися таємно, тому що батько Полярки, побачивши їx разом, заборонив їм зустрічатися. Сиріус був з бідної сім’ї, і батько дівчини не хотів бачити його поряд зі своєю дочкою. Він сказав Полярці, що коли побачить їх разом, він уб’є Сиріуса.

Але їхнє кохання було сильніше за всі перестороги. І коли вони зустрічалися,  то тікали в поле й дивилися на нічне небо, розглядаючи зорі. Їм здавалося, що немає нічого кращого, ніж зорі – світлі, таємні, вільні і вічні. Вони мріяли, що якби вони були б зірками, то були б разом цілу вічність.

Якось батько дівчини дізнався, що вони продовжують зустрічатися, не зважаючи на його заборону. Він дуже розлютився і наказав схопити Сиріуса, коли той прийде в черговий раз. Хлопця схопили і не допомогли благання дівчини відпустити його. Полярка плакала і побіцяла батькові, що вони більше не будуть зустрічатися. Але батько був невблаганний.

На світанку хлопця вбили на тому місці, де вони так любили милуватися зорями.

Дівчина не змогла цього пережити. Вона благала Бога, щоб він перетворив їх на зорі і щоб їхня мрія збулася. Вони були б разом вічність. Полярка померла з жалю. Бог, зглянувся і виконав їхнє прохання. Їхні душі перетворилися на зорі, на Полярну й Сиріус. Вони світять на небі, зачаровують і притягують до себе погляди людей.

На місці, де вони зустрічалися, побудували обсерваторію, і люди, прийшовши туди, можуть побачити їх і почути цю дивовижну історію.

Розповідь вчителя з елементами бесіди

Наша подорож продовжується, і зореліт «Земля» прямує далі, а в подорожі та в правильності нашого шляху допомагає Уранія (муза астрономії).

Діти, а що знаходиться між зорями? Чим заповнений простір між ними? Хто перший знайде відповідь у підручнику?(с.77)  (Простір між зорями заповнюють розріджений газ, пил, магнітні поля і космічні промені. Хмари міжзоряних газів і пилу називаються туманностями. Вони бувають світлі, якщо в туманності розміщені зорі, і темні.)  

Міжзоряний простір

Простір між зорями не порожній. Він заповнений міжзоряним газом, з домішками мікроскопічних частинок пилу, магнітними полями й світловими променями від зірок. Міжзоряного газу особливо багато поблизу зір. Узагалі це дуже розріджений газ, по мірках земних лабораторій — вакуум. Але оскільки простір безмежний, у ньому набираються мільярди сонячних мас міжзоряного газу. У його складі близько 67 % водню, 28 % гелію, і лише близько 5 % маси припадає на всі інші елементи, найбільш поширені серед яких — кисень, вуглець і азот та тверді частки космічного пилу. Зовсім недавно було доведено, що зорі не є найбільшою частиною маси космічної речовини, а її більшу частину складають елементарні частинки, переважно нейтрино, невидимі, але водночас — всюдисущі.

Туманності

Міжзоряні гази та пил можуть скупчуватися у своєрідні хмари, їх називають туманностями. Їх поділяють за виглядом, обрисами та світловим забарвленням. Є туманності Метелик, Равлик, туманність Орла. Бувають світні туманності, які відбивають світло близьких яскравих зір, бувають темні, коли у хмарах газів і пилу немає зір. Деякі красиві туманності можна спостерігати в бінокль або невеликий телескоп.

        Газові туманності складаються  з водню, гелію, азоту, кисню й мають різноманітний вигляд. Розгляньте їх на мал. 47, с.77 та на ілюстраціях.

Фізкультхвилинка

Учитель. Будь-яка подорож стомлює. Відпочиньмо й зробімо фізкультхвилинку разом з інопланетянами.

https://www.youtube.com/watch?v=kqDrdh4nwAc

Розповідь вчителя з елементами бесіди

Наша подорож продовжується і зореліт «Земля» прямує далі, а в подорожі та в правильності нашого шляху допомагає Уранія (муза астрономії).

 А зараз дайте відповідь на запитання ?

Milky Way – яке відношення  має ця шоколадка до теми нашого уроку? (обговорення з дітьми).

  Milky Way – з англійської означає Молочний Шлях

 У давнину були помічені на небі туманності. Після винаходу телескопа з’ясувалося, що туманності – скупчення слабосвітячих зірок.  Великим скупченням слабосвітячих зірок виявився й Молочний Шлях. Отже, шоколадка до уроку має пряме відношення.

 Поняття сузір’я

Подивіться на небо безхмарної ночі. Ви побачите тисячі зірок. Здавна людський розум намагався проникнути в таємниці цього величезного нескінченного світу. Індійські, грецькі та римські вчені задовго до нашої ери припускали існування безлічі світів, схожих на наш. Уже тоді весь світ дістав назву Всесвіту. Він фантастично великий. А наша крихітна Земля і навіть зорі, які ми бачимо, становлять незначну частинку космосу.

Перше враження від спостереження зоряного неба – це незліченність зір і хаотичність їхнього розташування на небосхилі. Насправді ж зір, які можна побачити неозброєним оком, на небі близько 6 000. Видиме розташування зір на небі змінюється надзвичайно повільно. Без точних вимірів помітити його впродовж сотень і навіть  тисяч років неможливо. Ця обставина дозволила за незапам’ятних часів намалювати по найяскравіших зорях перші характерні «зоряні візерунки» - сузір’я.

Що ж таке сузір’я?  (Робота за підручником)(Сузір’я – ділянка зоряного неба з умовно, але чітко окресленими межами)

Сузір’я — це певна ділянка зоряного неба з чітко окресленими межами, що охоплює всі належні їй світила, і власною назвою.

Перегляд відеоролика «Сузір’я»

 https://www.youtube.com/watch?v=8XXTGRIFF4I

Більшість їхніх назв, які використовують і сьогодні - це спадок від давніх греків. Так у творі «Альмагест» Птолемея перелічено 48 сузір’їв. Нові сузір’я з’явилися на небі після перших подорожей у південну півкулю Землі під час великих географічних мандрівок ХVІ-ХVІІ ст., а також після винайдення телескопа.

Телескоп (від грецьких слів «далеко» і «дивлюся») – прилад для спостереження дуже далеких об’єктів, головним чином небесних світил.

Перші телескопи з’явилися в ХVІІ ст. Не відомо, хто першим сконструював телескоп, але дуже вдало це зробив італієць Галілео Галілей. З появою телескопів учені всього світу мали можливість спостерігати за зоряним небом. На початку XX ст. налічували 108 сузір’їв, пізніше їхню кількість було зменшено до 88. Тоді

ж було встановлено нові межі сузір’їв, що існують і досі. Давні астрономи подумки сполучали зорі лініями й одержували певні

фігури. На небі Північної півкулі давні греки виділили 12 зодіакальних сузір’їв: Козеріг, Водолій, Риби, Овен, Телець, Близнята, Рак, Лев, Діва, Терези, Скорпіон і Стрілець. Давні люди вважали, що кожний земний місяць певним чином пов’язаний з одним із сузір’їв.

У давнину «сузір’ями» називали виразні групи зірок, які допомагали запам’ятовувати узор зоряного неба і з його допомогою орієнтуватися в просторі та часі. У кожного народу були свої традиції поділу зірок на сузір’я. Використовувані сучасними астрономами сузір’я в більшості своїй носять назви і включають у себе яскраві зірки традиційні для європейської культури.

Назви сузір’ям дані на честь міфічних персонажів (Андромеда, Кассіопея, Персей і т.п.) або тварин (Лев, Дракон, Велика Ведмедиця і т.п.), на честь примітних об’єктів старовини або сучасності (Ваги, Жертовник, Компас, Телескоп Мікроскоп і т.п.), а також просто по назвах тих предметів, які нагадують фігури, утворені яскравими зірками (Трикутник, Стріла, Південний Хрест і т.п.).

Малюнки сузір’їв, перенесені на папір, є першими зоряними картами. Най­давнішою вважають карту з 800 зірок, складену китайським ученим Ши Шеном у IV сторіччі до н. е.

Схематичні зображення сузір’їв, перенесені на папір, називають зоряними картами.

З назвами сузір’їв пов’язано безліч легенд.

Випереджувальне завдання

Легенда українців про зоряний Віз

  Якось давно трапилася велика посуха. Вода повисихала не лише в річках та озерах, а й у колодязях. Одна вдова захворіла без води. Тоді дочка, щоб урятувати матір, у взяла глечик і пішла шукати воду. Знайшла десь, набрала та й несе додому. Аж тут іде назустріч один спраглий чоловік, що помирав без води, а за ним другий, третій ... сьомий. Усіх напоїла дівчина, усіх урятувала, тільки води в глечику залишилося на дні. Сіла дівчина відпочити. Як ось біжить собака — та й перекинув посудину. Вилетіло звідти сім великих зірок і одна маленька, поставали вони на небі в пам'ять про щиру дівчину та врятованих нею

душ — сім людських і собачу. Назвали те сузір'я Віз. А Бог послав на ту країну дощ. Так українці пояснювали форму сузір'їв на небі, прославляли милосердя й доброту.

C:\Users\Таня Белова\Desktop\віз 1.jpg

Легенда про сузір’я Волосся Вероніки

У єгипетського царя Птолемея Евергета (ІІІ ст. до н.е.) була дуже красива дружина, цариця Вероніка. Вона мала розкішне довге волосся. Коли Прометей пішов на війну , його засмучена дружина дала клятву богам принести в жертву своє волосся , якщо тільки боги збережуть її коханого чоловіка цілим і неушкодженим. 

Птолемей, повернувшись додому , побачив обстрижену дружину і дуже засмутився. Царя і придворних заспокоїв астроном Конон. Він сказав, що боги винесли волосся Вероніки на небо, де їм призначено вічно прикрашати весняні ночі.

Робота з підручником рубрика «Скарбничка знань» ст. 78.

Знаки зодіаку – це певні рівні відрізки, на які за певною системою поділено річний шлях Сонця небосхилом.

А ось легенди, які стосуються зодіакальних сузір'їв.

Козеріг — тварина з баранячою головою і хвостом риби.

Водолій — це Ганімед, син царя Троя, якого вкрав Зевс (хлопець був дуже вродливий), щоб той підно­сив Богам вино.

Риби — це закохані богиня кохання Афродита і бог кохалня Ерос, які, рятуючись від чудовиська, ки­нулися в Єфрат, перетворившись на риб.

Близнюки — Кастор і Полідевк (рим. Поллукс) — сини Зевса і цариці Спарти Леди. Коли Кастор заги­нув у битві, Полідевк не захотів жити без брата і по­просив Зевса послати йому смерть. Зевс дозволив проводити один день із братом в підземному царстві, а наступний — на Олімпі Діоскури (грец. — близнюки) —

покровителі гімнастики, воїнів, моряків.

Назви Рака, Лева пов'язані з легендою про подвиги Геракла.

Лев — чудовисько з твердою, як сталь, шкірою. Жив у горах, спустошуючи окраїни. Геракл оглушив лева ударом палки й задушив руками.

Рак — велетенське чудовисько, яке виповзло з боло­та і вхопило Геракла за ногу клешнею. Геракл його вбив.

Діва — богиня землеробства й родючості. Вона навчила людей землеробству, подарувавши їм колос пшениці (найяскравіша зірка в сузір'ї — Спіка («ко­лос»). За легендою в Деметри (так греки називали Діву) була дочка, яку викрав бог підземного царства Аїд. Розгнівана Деметра залишила Олімп і бродила серед людей злидаркою. У цей час земля перестала плодо­носити, усюди був голод, чулися плач і стогін. Тоді Зевс погодився, щоб її дочка 2/3 року була з матір'ю на Олімпі, а 1/3 — в підземному царстві Аїда. Велика Деметра вернула землі родючість: заколосилися ниви, зацвіли сади. Але як тільки донька покидає землю і матір, Деметра сумує, жовкне листя, відцвітають квіти, пустіють поля — настає зима.

Ваги — атрибут, з яким у давнину зображалася богиня правосуддя Феміда.

Скорпіон — це тварина, яку богиня полювання Артеміда послала, щоб убити Оріона (юнак, який лю­бив полювати і без розбору вбивав тварин). Скорпіон і досі доганяє його й ніяк не може догнати.

Стрілець — це кентавр, справедливий, мудрий, пре­красний мисливець. У молодості часто супроводжу­вав Артеміду на полюванні. Він відкрив таємниці музики й оздоровлював нею хворих. Він був товари­шем Геракла. Під час полювання Геракл необачно поранив отруєною стрілою кентавра. Останній поба­жав смерті, а своє безсмертя передав Прометею.

Назва сузір'я Тельця пов'язана з діяльністю міфічного крітського царя Міноса. Це був мудрий і справедливий правитель, за що після смерті став суддею в царстві мертвих. Одного разу до острова наблизився бик, у якого з рота вирувало полум'я і спустошувало довкілля. Геракл піймав і вгамував чу­довисько. Згідно з іншою легендою, це був бик, на якого перетворився Зевс, щоб украсти красуню Європу, коли вона з подругами гралася на березі моря. Бик перевіз Європу через море на своїй спині. Ось чому на давніх картах зображали тільки голову й спину тварини.

 Першим у Зодіакальному колі йде сузір'я Овен (Баран). Давньогрецький міф розповідає, що давним-давно у царя Афаманта та богині хмар і хмар Нефели були діти Гелла та Фрікс. …З неї вийшла богиня хмар Нефела, ведучи за собою барана – золоторунного барана.

Нещодавно вчені відкрили ще один знак зодіаку. З 30 листопада по 17 грудня Сонце входить в сузір’я Змієносця. Це тринадцятий знак зодіаку, який раніше не враховували астрологи.(Слайд «Сузір’я Змієносця»).

 Сузір’я Змієносця пов’язане з ім’ям Імхотепа-єгипетського візира й жерця –  одного з великих лікарів. Крім захоплення медициною, той був великим зодчим. Багато хто вважає, що це він першим придумав використовувати в будівництві колони. Після його смерті був зведений пантеон божеств

Чи знаєте ви під яким знаком зодіаку народилися? А для чого це треба знати?

(Бесіда з дітьми)(Зорі впливають на характер людини, її поведінку і навіть здоров’я)

ІІІ. Осмислення нових знань.

Прийом «Практичність теорії»

 1. Робота з картою зоряного неба. Знаходження на ній сузір'їв, про які йшла мова

 Найвідомішими є 12 зодіакальних сузір’їв: Козеріг, Водолій, Риби, Овен,  Телець, Близнюки, Рак, Лев, Діви, Терези, Скорпіон і Стрілець. У перекладі з грецької мови «зодіак» означає «звір». З давніх-давен вважається, що кожний земний місяць, пов’язаний з одним із сузір’їв.

2. Гра «Світлофор». Переконаймося в тому, що ви добре засвоїли матеріал уроку. Тож пограємо в гру. Якщо ви згодні з твердженням, яке я називаю – піднімайте картки зеленого кольору, якщо не згодні – червоного, а якщо вислів не стосується теми нашого уроку, помахайте рукою.

  1. Зорі – це розжарені небесні тіла, які не випромінюють світла (ч)
  2. Основні елементи, якими утворені зорі, – це Гідроген і Гелій (з)
  3. Полярна зірка знаходиться у хвості Великої Ведмедиці (ч)
  4. Туманності бувають світлі й темні (з)
  5. Рулетка – це пристрій для вимірювання довжини (рука)
  6. Сузір’я – це ділянки зоряного неба з умовно, але чітко окресленими межами (з)
  7. Найбільшу температуру мають блакитні зорі (з)
  8.  Найменші за розмірами зорі-карлики (ч)
  9. Телескоп це пристрій, за допомогою якого розглядають зоряне небо(з)

3. Встановіть відповідність між стовпчиками:

ІV. Домашнє завдання:

  1.               Опрацювати §17
  2.               Намалюйте зв зошиті три сузір’я, які вам найбільше сподобались, та підпишіть їх.
  3.               Підготуйте повідомлення про ваш знак зодіаку

 

V. Рефлексія

Учні, ви повернулися в важкої подорожі, я рада вітати вас на Землі. Дякуюча музі Уранії, ви дізналися багато нового.

Прийом «Рюкзак»

Діти, що ви понесете сьогодні додому……:

  • Про що ви дізналися сьогодні на уроці?
  • Що вам найбільше сподобалося?
  • Про що ви б хотіли дізнатися на наступних уроках?

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Бєлова Тетяна
Додано
7 грудня 2021
Переглядів
1349
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку