зошит для лабораторних робіт з фізики 7 клас (за програмою Локтєва)

Про матеріал

Зошит для лабораторних робіт з фізики, укладений за програмою Локтєва. Матеріали взяті з сайту "ФІЗИКА НОВА", що створений для підтримки вивчення уроків з фізики за новою програмою - https://www.fizikanova.com.ua

Перегляд файлу

 

 

МАТУСІВСЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС

«ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ-ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА  І-ІІІ СТУПЕНІВ №2»

 МАТУСІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матусів, 2020р.


Укладач: Десятник Оксана Олександрівна – вчитель фізики, математики та інформатики  Матусівського НВК «ЗДО-ЗОШ І-ІІІ ступенів №2»Матусівської сільської ради Черкаської області

 

 

 

 

 

Анотація: зошит для лабораторних робіт з фізики розроблений для використання  у загальноосвітніх навчальних закладах; відповідає чинній програмі з фізики для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням останніх змін; кожна робота передбачає виконання за рисунками та експериментами з використанням стандартного обладнання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали взяті  з сайту  "ФІЗИКА НОВА",  що  створений для підтримки вивчення уроків з фізики за новою програмою - https://www.fizikanova.com.ua

ЗМІСТ

 

 

  1. Лабораторна робота №1………………………………………………………….4
  2. Лабораторна робота №2………………………………………………………….5
  3. Лабораторна робота №3………………………………………………………….7
  4. Лабораторна робота №4………………………………………………………….9
  5. Лабораторна робота №5………………………………………………………….11
  6. Лабораторна робота №6…………………………………………………………13
  7. Лабораторна робота №7…………………………………………………………15
  8. Лабораторна робота №8…………………………………………………………17
  9. Лабораторна робота №9…………………………………………………………18
  10.  Лабораторна робота №10………………………………………………………..20
  11.  Лабораторна робота №11……………………………………………………….22
  12.  Лабораторна робота №12……………………………………………………….24

Додаток……………………………………………………………………………….27

 


Лабораторна робота №1

Тема. Ознайомлення з вимірювальними приладами. Визначення ціни поділки шкали приладу.

Мета: визначити ціну поділки, межі вимірювання шкал різних вимірювальних приладів.

Обладнання: термометр, лінійка, мірний циліндр, годинник.

Хід роботи

Підготовка до експерименту

Перед тим як виконувати роботу, переконайтеся, що ви знаєте від­повіді на такі запитання.

1) Що називають вимірювальним приладом?

2) Як визначити межі вимірювання шкали приладу?

3) Як визначити ціну поділки шкали приладу?

4) Яких правил безпеки слід дотримуватися, працюючи з термомет­ром?

 

Експеримент

Суворо дотримуйтесь інструкції з безпеки (див. форзац підручника).

1. Розгляньте шкали наявних у вас вимірювальних приладів.

2. Заповніть перші п’ять стовпчиків таблиці.

 

Опрацювання результатів експерименту

Визначте ціну поділки шкали і межі вимірювання кожного з досліджуваних приладів і закінчіть заповнення таблиці.

 

Аналіз експерименту та його результатів

Сформулюйте висновок, у якому зазначте: 1) що саме ви визначали; 2) які результати одержали; 3) для чого можуть знадобитися навички, набуті в ході виконання роботи.

Висновок

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

 

Творче завдання

Виготовте мірну стрічку із ціною поділки шкали 5 мм.

 

Оцінка _________________

Лабораторна робота № 2.

Тема. Вимірювання об’єму твердих тіл, рідин і сипких матеріалів

Мета: Виміряти об'єми твердих тіл (правильної і неправильної форм), води та сипких матеріалів; оцінити точність результатів вимірювань.

Обладнання: Мірний циліндр; лінійка; посудина з водою; три пластикові стаканчики: з водою, пшоном, річковим піском; тверде тіло неправильної форми; тверде тіло, що має форму прямокутного паралелепіпеда; нитки.

 

Хід роботи

Підготовка до експерименту

Визначте ціну поділки шкали та межі вимірювання вимірювальних приладів, які є перед вами:

Слін.________________ =___________;  Сцил..________________ =___________;

 

Експеримент

Результати всіх вимірювань відразу заносьте до таблиць 1 і 2.

1. Виміряйте об’єм рідини за допомогою мірного циліндра.

2. Виміряйте об’єми сипких матеріалів за допомогою мірного циліндра.

 

 

Таблиця 1

3. Виміряйте об’єм твердого тіла неправильної геометричної форми (тіло 1) шляхом прямих вимірювань (за допомогою мірного циліндра). Для цього:

1) Частково наповніть мірний циліндр водою й визначте об’єм води в циліндрі: V1 =_________см3.

2) Занурте тіло в мірний циліндр із водою й виміряйте загальний об’єм води разом із тілом: V2 =_________см3.

3) Визначте об’єм тіла:

V = V2 - V1 = ___________________ = _________ см3.

4. Виміряйте об’єм твердого тіла правильної геометричної форми (тіло 2) шляхом прямих вимірювань.

V1 =_________см3,   V2 =_________см3,

V = V2 - V1 = ___________________ = _________.

      5. Виміряйте об’єм твердого тіла правильної геометричної форми (тіло 2) шляхом непрямих вимірювань. Для цього:

1) виміряйте лінійкою довжину l, ширину d і товщину h бруска:

l =_______см, d = ________см, h = _________см;

2) скориставшись формулою V = l d h  знайдіть об’єм V бруска:

V = _________________________=__________.

Таблиця 2

 

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізуйте хід і результати експерименту, відповівши наведені нижче запитання, запишіть висновок.

1. Значення якої фізичної величини ви визначали під час виконання роботи?

2. Якими методами ви визначали об’єм твердого тіла правильної геометричної форми? Чи збіглися отримані в обох випадках результати? Якщо не збіглися, то в чому причина розбіжності? Який із методів, на вашу думку, є більш універсальним? Чому ви так уважаєте?

Сформулюйте висновок, у якому зазначте, що саме ви навчилися вимірювати і для чого можуть бути потрібні навички, набуті в ході виконання роботи.

Висновок

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

 

Оцінка _________________

Лабораторна робота № 3.

Тема. Вимірювання розмірів малих тіл різними способами.

Мета: визначити методом рядів діаметр горошини, діаметр пшоняного зернятка, товщину нитки; оцінити точність вимірювань.

Обладнання: лінійка, невеликі посудини із пшоном і горохом, дві зубочистки, стрижень для ручки, нитка (№ 10) завдовжки близько 50 см.

 

Хід роботи

Підготовка до експерименту

Визначте ціну поділки шкали лінійки:

Слін.________________ =___________.

Експеримент

Результати всіх вимірювань відразу заносьте до таблиці. Результати вимірювань діаметрів і товщини округліть до десятих.

  1. Визначте методом рядів середнє значення діаметра горошини. Для вимірювання рядів скористайтеся зубочисткою. Для цього:

 

  1. Утворіть ряд (викладіть горошини впритул одне до одного) див. рис.1.

Рис.1

  1. Виміряйте довжину ряду горошин: L = ________.
  2. Порахуйте кількість горошин у ряді: n = ________.
  3. Знайдіть відношення :       .
  1. Визначте методом рядів середнє значення діаметра пшоняного зернятка (по аналогії до попереднього).

L = ________;  n = ________;.

  1. Виміряйте методом рядів товщину нитки. Для цього:
  1. Утворіть ряд (намотайте нитку багато разів на стрижень для ручки таким чином, щоб витки були розташовані в один ряд і впритул одне до одного) див. рис.2.

Рис.2

  1. Виміряйте довжину ряду нитки: L = ________.
  2. Порахуйте кількість витків у ряді: n = ________.
  3. Знайдіть відношення :       .

 

 

 

 

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізуйте хід і результати експерименту, відповівши наведені нижче запитання, запишіть висновок.

Сформулюйте висновок, у якому зазначте: чого ви навчилися в ході виконання роботи; які результати отримали; як можна підвищити точність експерименту; для чого можуть знадобитися навички, набуті в ході виконання роботи.

Висновок

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

Оцінка _________________

Лабораторна робота № 4.

Тема. Вимірювання періоду обертання та швидкості руху тіла по колу.

Мета: дослідити рівномірний рух тіла по колу, виміряти швидкість його руху, період обертання та обертову частоту.

Обладнання: пластикова кулька або інше невелике тіло (ґудзик, ключ, тягарець тощо), яке можна легко закріпити на нитці; аркуш паперу із зображенням двох кіл радіусами 15 і 20 см; міцна нитка завдовжки 50-60 см; секундомір; лінійка.

Хід роботи

Підготовка до експерименту

1. Перед тим як виконувати роботу, переконайтеся, що ви знаєте відповіді на такі запитання.

1) Який рух називають рівномірним рухом по колу?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

2) За якими формулами обчислюють період рівномірного руху тіла по колу, обертову частоту, швидкість руху? Якими є одиниці періоду обертання, обертової частоти, швидкості руху?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

2. Прикріпіть кульку (або інше невелике тіло) до нитки. На вільному кінці нитки зробіть петлю, за яку ви будете тримати нитку, обертаючи тіло в горизонтальній площині.

 

Експеримент

Результати всіх вимірювань відразу заносьте до таблиці.

1. Виміряйте радіус одного із зображених на аркуші кіл (радіус колової орбіти).

2. Надайте кульці обертання в горизонтальній площині по одному із зображених кіл (див. рисунок), намагаючись обертати її з незмінною швидкістю.

3. Виміряйте час за який кулька здійснює 10-15 повних обертів.

4. Повторіть дослід ще раз, із колом іншого радіуса.

 

Радіус кола R, м

Час руху

t, с

Кількість

обертів

N

Період

обертання

Т, с

Обертова частота

n, об/с

Швидкість руху

v, м/с

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опрацювання результатів експерименту

1. Обчисліть період обертання та обертову частоту.

2. Результати обчислень занесіть до таблиці.

 

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте: 1) який рух ви сьогодні вивчали; 2) які фізичні величини вимірювали; 3) які результати отримали; 4) які чинники вплинули на точність вимірювання.

Висновок

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

 

Творче завдання

1.  Поставте крейдою на одному з коліс автомобіля мітку.

2. Повільно й по можливості рівномірно й прямолінійно пересувайте іграшковий автомобіль уздовж столу. Виміряйте час протягом якого колесо автомобіля виконає 10—15 повних обертів.

3. Повторіть дослід ще раз, збільшивши швидкість руху автомобіля.

 

Радіус колеса

R, м

Час руху

t, с

Кількість

обертів

N

Період

обертання

Т, с

Обертова частота

n, об/с

Швидкість руху

v, м/с

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцінка _________________

 

Лабораторна робота № 5.

Тема. Дослідження коливань нитяного маятника.

Мета: навчитися визначати амплітуду, період і частоту коливань маятника; переконатися на досліді, що частота й період коливань маятника не залежать від амплітуди його коливань і маси тягарця, проте залежать від довжини нитки.

Обладнання: дві невеличкі важкі металеві кульки різної маси, міцні нерозтяжні нитки, лінійка завдовжки 1 м, штатив із муфтою та лапкою, секундомір, терези з важками.

Хід роботи

Підготовка до експерименту

1. Перед тим як виконувати роботу, переконайтеся, що ви знаєте відповіді на такі запитання.

1) Що називають амплітудою коливань?______________________________________

________________________________________________________________________

2) За якою формулою можна обчислити період коливань? ______________________

________________________________________________________________________

3) Що таке частота коливань і за допомогою яких формул її можна обчислити?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

2. Визначте ціну поділки лінійки:  Слін.________________ =___________.

3. Закріпіть кульки на нитках, довжина яких є трохи більшою від 1 м.

4. Установіть на краю стола штатив. Біля верхнього кінця штатива закріпіть за допомогою муфти лапку й підвісьте до неї одну з кульок на нитці так, щоб довжина одержаного маятника становила 1 м.

5. Пересуваючи муфту вздовж штатива, установіть її на такій висоті, щоб кулька опинилась на відстані 3-5 см від розташованої на підлозі лінійки.

 

Експеримент

1. Дослідіть залежність періоду та частоти коливань маятника від його амплітуди. Для цього:

1) відхиливши маятник на відстань 2-3 см від положення рівноваги і відпустивши, виміряйте час, за який маятник виконає 20-30 коливань; визначте період і частоту коливань;

2) повторіть дослід, збільшивши амплітуду коливань до 5-6 см;

3) результати всіх вимірювань занесіть до таблиці 1.

 

Таблиця 1

l, м

А, м

N

t, с

Т, с

ν, Гц

1

1

 

 

 

 

 

2

1

 

 

 

 

 

 

2. Дослідіть залежність періоду коливань маятника від його маси. Для цього:

1) перенесіть із табл. 1 до табл. 2 результати досліду № 1;

2) повторіть дослід для кульки іншої маси, довжина нитки якої теж дорівнює 1 м, а амплітуда коливань становить 2-3 см;

3) результати вимірювань та обчислень занесіть до табл. 2.

Таблиця 2

l, м

m, кг

N

t, с

Т, с

ν, Гц

1

1

 

 

 

 

 

3

1

 

 

 

 

 

 

3. Дослідіть залежність періоду коливань маятника від довжини нитки. Для цього:

1) перенесіть із табл. 1 до табл. 3 результати досліду № 1;

2) повторіть дослід, зменшивши довжину нитки першого маятника до 25 см; амплітуда коливань має становити 2-3 см;

 

3) результати вимірювань та обчислень занесіть до табл. 3.

Таблиця 3

l, м

N

t, с

Т, с

ν, Гц

1

1

 

 

 

 

4

0,25

 

 

 

 

 

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізувавши результати, зробіть висновок, у якому зазначте: які величини ви навчилися вимірювати; які чинники вилинули на точність одержаних результатів; як період і частота коливань маятника залежать від амплітуди коливань, маси кульки, довжини нитки.

 

Висновок

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

Творче завдання

1. Закріпіть пружину у штативі, підвісьте до неї тягарець. Визначте період коливань тягарця на пружині.

2. Дослідіть, чи залежить період коливань пружинного маятника від маси тягарця.

 

Оцінка _________________

Лабораторна робота №6

Тема. Вимірювання маси тіл методом зважування.

Мета: навчитися працювати з важільними терезами, виміряти маси деяких тіл.

Обладнання: важільні терези, набір важків, два тіла для зважування, хімічна склянка, колба з водою.

 

Хід роботи

Підготовка до експерименту

 

Правила зважування:

1. Перед зважуванням терези потрібно зрівноважити. Щоб установити рівновагу, на легшу шальку слід покласти клаптики паперу.

2. Зважуване тіло покласти на ліву шальку терезів, а гирі - на праву.

3. Зважуване тіло й гирі треба класти на шальки обережно, щоб не зіпсувати терези.

4. Не можна зважувати тіла, маса яких більша за записане на терезах значення.

5. На шальки терезів не слід класти мокрі, брудні, гарячі тіла, насипати без використання підкладки порошки, наливати рідини.

6. Дрібні гирі треба брати тільки пінцетом.

 

Експеримент

1. Чітко дотримуючись правил зважування, виміряйте масу:

а) запропонованих тіл;

б) порожньої хімічної склянки;

в) склянки з певною кількістю води.

2. Результати всіх зважувань занесіть до таблиці.

 

Зважуване тіло

Набір важків на шальці

Маса тіла m, г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опрацювання результатів експерименту

Обчисліть масу води в склянці як різницю мас склянки з водою та порожньої склянки.

 

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте: 1) яку фізичну величину і яким приладом ви вимірювали; 2) які чинники вплинули на точність вимірювання; 3) де вам можуть знадобитися вміння, яких набуто під час виконання цієї роботи.

Висновок

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

 

Творче завдання

Запропонуйте спосіб вимірювання маси канцелярської скріпки та обчисліть її значення. Дайте відповіді на запитання.

1) Як, на вашу думку, можна збільшити точність вимірювання?

2) Чи зміниться маса скріпки, якщо її із Землі доставити на космічний корабель?

 

Оцінка _________________

Лабораторна робота №7

Тема. Визначення густини речовини (твердих тіл і рідин).

Мета: визначити густини пропонованих твердих тіл і рідини.

Обладнання: терези з важками; мірний циліндр; лінійка; паперові серветки; досліджувані тверді тіла (дерев'яний брусок і металеве тіло з ниткою); склянка з досліджуваною рідиною.

Хід роботи

Підготовка до експерименту

1. Перш ніж розпочати вимірювання, згадайте:

1) формулу, за якою обчислюють густину;

2) способи вимірювання об’єму твердого тіла;

3) правила роботи з важільними терезами;

4) запобіжні заходи, яких необхідно дотримуватися під час роботи з мірним циліндром.

 

2. Визначте й запишіть ціну поділки шкали лінійки та ціну поділки шкали мірного циліндра.

Слін = __________________;   Сцил = __________________.

 

Експеримент

Результати вимірювань і обчислень відразу заносьте до таблиці.

1. Для визначення густини деревини, з якої виготовлений брусок, виміряйте:

1) довжину, ширину та висоту бруска за допомогою лінійки.

l = __________ см;  d = __________  см;  h = __________  см; 

V = ldh = ________________________

2)  масу бруска за допомогою терезів.

m = __________ г.

 

Густина бруска:

2. Для визначення густини металу, з якого виготовлене тіло неправильної геометричної форми, виміряйте:

1) масу металевого тіла за допомогою терезів.

m = __________ г.

2) об’єм металевого тіла за допомогою мірного циліндра (рис. 1).

V1 = _________ см3; V2 = _________ см3; V = V2  V1  ___________________ см3;

 

Густина метала:

 

 

3. Для визначення густини води:

1) виміряйте масу склянки з водою: m1 = __________ г;

2) перелийте воду в мірний циліндр і виміряйте її об’єм:

V = _______ см3.

3) виміряйте масу порожньої склянки: m2 = __________ г.

4)  визначте масу води:

m = m1  m2  = __________ г.

 

Густина води:

 

Досліджуване тіло або рідина

Маса

m, г

Об'єм

V, см3

Густина ρ

Речовина

г/см3

кг/м3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте: 1) яку фізичну величину ви сьогодні вимірювали; 2) які результати отримали; 3) які чинники вплинули на точність вимірювання.

Висновок

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

 

Творче завдання

Визначте об’єм власного тіла, знаючи, що густина тіла людини приблизно дорівнює густині води.

 

Оцінка _________________

 

 

Лабораторна  робота №8

Тема. Дослідження пружних властивостей тіл

Мета: за даними дослідів встановити залежність видовження пружини від прикладеної до неї сили; побудувати графік залежності видовження пружини від прикладеної до неї сили.

Обладнання: пружина (наприклад, динамометр); штатив; набір тягарців відомої маси; лінійка з міліметровими поділками або міліметровий папір.

Хід роботи

Підготовка до експерименту

1. Дайте відповіді на запитання.

1) Що таке деформація? __________________________________________________

______________________________________________________________________

2) Яку деформацію називають пружною? ___________________________________

______________________________________________________________________

3) Яку деформацію називають пластичною? _________________________________

______________________________________________________________________

4) За якою формулою розраховують силу пружності? _________________________

 

 

2. Визначте й запишіть ціну поділки шкали лінійки:

Слін = __________________.

 

3. Зберіть експериментальну установку. Для цього:

1) Закріпіть на штативі кінець спіральної пружини, що має стрілку-покажчик і гачок для підвішування тягарців.

2) Поряд із пружиною встановіть лінійку чи міліметровий папір (рисунок).

3) Відмітьте положення стрілки-покажчика.

 

 

Експеримент

Результати вимірювань і обчислень відразу заносьте до таблиці.

 

Тягарець масою 100 г, який підвішений до пружини й перебуває в стані спокою, розтягує пружину із силою приблизно 1 Н.

 

1. Підвісьте до пружини тягарець і виміряйте спричинене ним видовження пружини x.

 

Номер досліду

m, г

F, H

x, м

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

2. До першого тягарця додайте другий, третій і т. д. Запишіть дані в таблицю і виконайте необхідні обчислення.

3. Побудуйте графік залежності видовження пружини x від прикладеної до неї сили F.

 

Аналіз експерименту та його результатів

Зробіть висновок щодо значення відношення для пружини

 

 

Висновок

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

 

Творче завдання

Проведіть аналогічний експеримент для іншої пружини.

 

Оцінка _________________

 

Лабораторна робота №9

Тема. Визначення коефіцієнта тертя ковзання.

Мета: визначити коефіцієнт тертя ковзання дерева по дереву.

Обладнання: дерев'яний брусок, дерев'яна лінійка, набір тягарців, динамометр.

Хід роботи

Підготовка до експерименту

1. Зобразіть на рисунку сили, що діють на брусок, який за допомогою динамометра рівномірно переміщують по горизонтальній поверхні.

 

 

 

 

 

2. Дайте відповіді на запитання.

1) Яка сила зрівноважує силу тертя? ________________________________________

2) Яка сила зрівноважує силу тяжіння?______________________________________

3) За якою формулою визначають коефіцієнт тертя ковзання? __________________

3. Визначте й запишіть ціну поділки шкали динамометра: Сдин = _______________.

 

Експеримент

Результати вимірювань і обчислень відразу заносьте до таблиці.

1. Підвісивши брусок до гачка динамометра, виміряйте вагу бруска, яка під час експерименту дорівнюватиме силі нормальної реакції опори:

N1 = Р1 =____________.

2. Прикріпивши брусок до гачка динамометра, покладіть брусок широкою гранню на горизонтально розташовану лінійку. Рівномірно переміщуйте брусок уздовж лінійки (див. рисунок). За показами динамометра визначте силу тертя ковзання:

Fтер 1 = F пруж 1 = __________.

  1. Повторіть експеримент іще двічі, поклавши на брусок спочатку один тягарець, потім одночасно два тягарці (N = Рбрус + Ртяг).

 

 

Номер

досліду

Сила тертя ковзання

Fтер, Н

Сила нормальної реакції опори N, Н

Коефіцієнт тертя ковзання µ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опрацювання результатів експерименту

1. Обчисліть коефіцієнт тертя ковзання для кожного з трьох дослідів.

Визначте:

 

2. Результати обчислень занесіть до таблиці.

 

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому: 1) вкажіть, яку фізичну величину ви вимірювали; 2) порівняйте отримані результати з табличним значенням коефіцієнта тертя ковзання дерева по дереву; 3) зазначте, які чинники вплинули на точність вимірювання.

Висновок

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

 

Творче завдання

Продумайте план проведення експерименту, який підтверджує, що коефіцієнт тертя ковзання не залежить від площі дотичних поверхонь. Проведіть цей експеримент. Запишіть отримані результати і проаналізуйте їх.

 

Оцінка _________________

Лабораторна робота №10

Тема. З'ясування умов плавання тіл.

Мета: дослідним шляхом визначити, за яких умов тіло плаває на поверхні рідини; плаває всередині рідини; за яких умов тіло тоне в рідині.

Обладнання: пробірка (або невелика склянка з-під ліків) з корком; нитка (або дротинка) завдовжки 20-25 см; посудина із сухим піском; вимірювальний циліндр, до половини наповнений водою; терези з важками; паперові серветки.

Хід роботи

Підготовка до експерименту

1. Перед тим як виконувати роботу, переконайтеся, що ви знаєте відповіді на такі запитання.

1) Які сили діють на тіло, занурене в рідину? _________________________________

________________________________________________________________________

2) За якою формулою визначають силу тяжіння? ______________________________

3) За якою формулою визначають архімедову силу? ___________________________

4) За якою формулою визначають середню густину тіла? _______________________

2. Визначте ціну поділки шкали вимірювального циліндра: Сцил = _______________.

3. Закріпіть пробірку на нитці так, щоб, тримаючи за нитку, можна було занурити пробірку у вимірювальний циліндр, а потім витягти її.

4. Згадайте правила роботи з терезами та підготуйте терези до роботи.

 

 

Експеримент

Суворо дотримуйтесь інструкції з безпеки.

Результати вимірювань відразу заносьте до таблиці.

Дослід 1. З’ясування умов, за яких тіло тоне в рідині.

1) Виміряйте об’єм води V1, у вимірювальному циліндрі.

2) Наповніть пробірку піском. Закрийте корок.

3) Опустіть пробірку у вимірювальний циліндр. У результаті ваших дій пробірка має опинитися на дні.

4) Виміряйте об’єм V2 води і пробірки; визначте об’єм пробірки: Vп = V2V1

5) Витягніть пробірку, протріть її серветкою.

6) Покладіть пробірку на терези та виміряйте її масу з точністю до 0,5 г.

 

Дослід 2. З’ясування умов, за яких тіло плаває всередині рідини.

1) Відсипаючи пісок із пробірки, доможіться того, щоб пробірка вільно плавала всередині рідини.

2) Повторіть дії, описані в п. 5-6 досліду 1.

 

Дослід 3. З’ясування умов, за яких тіло плаває на поверхні рідини.

1) Відсипте з пробірки ще деяку кількість піску. Переконайтеся, що після повного занурення пробірки з піском у рідину вона спливає на поверхню рідини.

2) Повторіть дії, описані в п. 5-6 досліду 1.

 

V1, см3

V2, см3

Vп = V2V1, см3

m, г

ρп,

г/ см3

ρр,

г/ см3

Порівняння

ρп і ρр

(=, <, >)

Яке явище спостері-

гається

1

 

 

 

 

 

 

ρп             ρр

 

2

 

 

ρп             ρр

 

3

 

 

ρп             ρр

 

Опрацювання результатів експерименту

1. Для кожного досліду обчисліть середню густину пробірки з піском ρп. Занесіть у таблицю результати обчислень і закінчіть заповнення таблиці.

 

 

2. Обчисліть архімедову силу, яка діє на пробірку.

3. Для кожного досліду:

1) обчисліть силу тяжіння, що діє на пробірку

2) зобразіть на рисунках сили (враховуючи їхні значення), що діють на пробірку.

 

 

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізувавши результати, зробіть висновок, у якому зазначте, за якої умови:

1) тіло тоне в рідині; 2) тіло плаває всередині рідини; 3) тіло плаває на поверхні рідини.

Висновок

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

 

Творче завдання

Запропонуйте два способи визначення середньої густини яйця. Запишіть план проведення кожного досліду.

Оцінка _________________

Лабораторна робота №11

Тема. Вивчення умови рівноваги важеля

Мета: перевірити дослідним шляхом, яким має бути співвідношення сил і їхніх плечей, щоб важіль перебував у рівновазі.

Обладнання: важіль, динамометр, учнівська лінійка, штатив із муфтою та лапкою, набір тягарців.

Хід роботи

Підготовка до експерименту

1. Перед тим як виконувати роботу, переконайтеся, що ви знаєте відповіді на такі запитання.

1) Який механізм називають важелем? ____________________________________

______________________________________________________________________

2) Що називають плечем сили? ___________________________________________

______________________________________________________________________

3) Що таке момент сили?________________________________________________

______________________________________________________________________

2. Ознайомтеся з інструкцією з безпеки.

3. Визначте ціну поділки шкал вимірювальних приладів:

Слін = _____________________;                                 Сдин = _____________________.

4. Закріпіть на лапці штатива важіль і зрівноважте його за допомогою регулювальних гайок.

 

Експеримент

Суворо дотримуйтесь інструкції з безпеки.

Результати вимірювань відразу заносьте до таблиці.

Номер досліду

Проти ходу годинникової стрілки

За ходом

годинникової стрілки

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Підвісьте з одного боку від осі обертання важеля один тягарець, з іншого боку — два тягарці (рис. 1).

1) Пересуваючи тягарці, зрівноважте важіль.

2) Виміряйте плечі d1 і d2 сил і

3) Обчисліть значення сил, що діють на важіль, враховуючи, що F1 = Р1, F2 = Р2, а вага P тягарців розраховується за формулою Р = mg. Результати обчислень занесіть до таблиці.

2. Повторіть дослід, підвісивши на одній половині важеля два, а на іншій — три тягарці (рис. 2).

3. Підвісьте праворуч від осі обертання на відстані 12 см три тягарці (рис. 3). Визначте за допомогою динамометра силу, яку треба прикласти в точці, що лежить на відстані 8 см правіше від точки підвішування тягарців, щоб утримати важіль у рівновазі.

        Рис. 1         Рис. 2       Рис. 3   

 

Опрацювання результатів експерименту

1. Закінчіть заповнення таблиці, обчисливши для кожного досліду:

1) відношення сил  і відношення плечей ;

2) момент М1, сили, що повертає важіль проти ходу годинникової стрілки, і момент М2 сили, яка повертає важіль за ходом годинникової стрілки.

 

 

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте умову рівноваги важеля та проаналізуйте, які чинники вплинули на точність вимірювання.

Висновок

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

 

Творче завдання

Зберіть експериментальну установку, як показано на рис. 4. Виконайте необхідні вимірювання та визначте моменти сил, що діють на важіль. Сформулюйте висновок.

____________________________________________

____________________________________________

____________________________________________

____________________________________________

____________________________________________

 

Оцінка _________________

 

Лабораторна робота №12

Тема. Визначення ККД похилої площини.

Мета: переконатися на досліді, що корисна робота, виконана за допомогою похилої площини, менша від повної роботи; визначити ККД похилої площини.

Обладнання: мірна стрічка; динамометр; три тягарці однакової маси; дерев'яна лінійка; штатив із муфтою та лапкою; дерев'яний брусок.

Хід роботи

Підготовка до експерименту

1. Перед тим як виконувати роботу, переконайтеся, що ви знаєте відповіді на такі запитання.

1) Які види простих механізмів ви знаєте?___________________________________

______________________________________________________________________

2) Як визначити коефіцієнт корисної дії?____________________________________

______________________________________________________________________

3) Чому ККД будь-якого механізму завжди менший від 100%? __________________

______________________________________________________________________

2. Визначте ціну поділки шкал вимірювальних приладів:

Сстріч = _____________________;                                 Сдин = _____________________.

3. Зберіть експериментальну установку, як показано на рисунку.

 

Експеримент

Суворо дотримуйтесь інструкції з безпеки.

Результати вимірювань відразу заносьте до таблиці.

 

Номер досліду

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

1. Виміряйте довжину l і висоту h похилої площини.

2. Визначте за допомогою динамометра вагу Р1 бруска.

3. Покладіть брусок на похилу площину. Рівномірно переміщуючи його вгору по похилій площині, виміряйте силу тяги F1.

4. Не змінюючи кута нахилу площини, повторіть дії, описані у п. 2 і 3, ще двічі, послідовно установивши на бруску спочатку один, а потім два тягарці.

 

Опрацювання результатів експерименту

1. Для кожного досліду обчисліть:

1) корисну роботу ();

2) повну роботу ();

3) виграш у силі, який дає похила площина ;

4) ККД похилої площини .

 

 

Дослід 1

Дослід 2

Дослід 3

 

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте:

1) Для кожного досліду порівняйте значення сили (F) зі значенням ваги тіла (Р) і зробіть висновок про виграш у силі, який дає похила площина.

2) Порівняйте одержані значення ККД і зробіть висновок, чи залежить ККД від ваги тіла, яке піднімають похилою площиною.

Висновок

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

 

Творче завдання

З’ясуйте за допомогою експерименту, як залежить ККД похилої площини від кута її нахилу. Чому, на вашу думку, змінюється ККД в разі зміни кута нахилу площини?

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

 

Оцінка _________________

 

 

Додаток

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали до уроків
Додано
9 липня 2021
Переглядів
17718
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку