ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор Гімназії №__м.___________
______
15.09.2023 р.
ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ
1. Період виконання: з 01.09.2023 по 31.05.2024.
2. Загальні відомості про учня:
дата народження:
повне найменування закладу загальної середньої освіти, в якому навчається учень:
рік навчання: 2023/2024
клас навчання: 3-Б
контактні номери телефонів батьків (інших законних представників) для термінового зв’язку:
3. Індивідуальні особливості розвитку учня:
Наявний рівень знань і вмінь і навичок учня (компетенції) |
Опис освітніх труднощів учня, виявлених у закладі освіти |
Потреби |
Математика відтворює послідовність чисел у межах 100;
визначає розрядний склад двоцифрового числа; подає двоцифрового числа у вигляді суми розрядних доданків; вміє порівнювати двоцифрові круглі числа; володіє навичкою усного додавання і віднімання круглих чисел в межах 100; володіє навичкою усного додавання і віднімання чисел у межах 100 без переходу через розряд;
виконує табличне множення і ділення з опорою на таблиці;
співвідносить реальні об’єкти з моделями геометричних фігур;
розв’язує прості сюжетні задачі за допомогою дорослого.
Українська мова передає зміст почутого (послідовність подій у розповіді, перелік ознак в описі) на елементарному рівні;
вміє писати букви українського алфавіту з опорою на таблицю;
вміє списувати слова та 1-2 речення (3-4 слова); пише диктант букв з опорою на таблицю; відтворює напам’ять український алфавіт;
Літературне читання Читає склади, двоскладові слова та прості речення (3-4 слова) за допомогою дорослого;
Я досліджую світ знає, що спільного та чим відрізняється людина від інших живих істот;
знає пори року та явища природи; розповідає про себе, свої захоплення на елементарному рівні; пояснює можливі ризики для життя і здоров'я вдома, у школі, на вулиці;
розрізняє і називає ознаки неживої і живої природи, тіл природи і того, що створила людина; наводить приклади речовин;
розуміє цінність природи для життя людей; розуміє значення води, повітря, світла, тепла для організмів;
Дизайн і технології, образотворче та музичне мистецтво виконує поробки з різних матеріалів на елементарному рівні; виконує прості творчі роботи за зразком;
вміє працювати з пластиліном; з задоволенням малює олівцями та працює з конструктором лего; співає дитячі пісні;
Фізична культура виконує організовуючі вправи, якщо є бажання; із задоволенням бігає та виконує фізичні вправи для розвитку сили, швидкості та витривалості. із задоволенням приймає участь у естафетах.
|
не вміє відтворювати послідовність чисел у межах 1000; не вміє визначити склад трицифрового числа; не вміє подати трицифрові числа у вигляді суми розрядних доданків; не вміє порівнювати двоцифрові числа; не вміє усно додавати та віднімати круглі числа в межах 1000; не вміє усно додавати та віднімати з переходом через розряд в межах 100;
не розуміє сутність арифметичних дій множення і ділення
не вміє креслити геометричні фігури; не вміє знаходити периметр фігур; не вміє виконувати дії з величинами та не знає співвідношення між ними; не вміє самостійно розв’язувати прості сюжетні задачі;
не може встановити тему і мету усного повідомлення;
не вміє будувати усне зв’язне висловлення (розповідь, опис, міркування) за малюнком, ситуацією з опорою на допоміжні матеріали (частиною тексту, планом, опорними словами, словосполученнями);
не вміє дотримується загальних правил письма (пише нерозбірливо, оформлює письмову роботу неохайно, не дотримується пропорційної висоти, ширини, нахилу великих і малих букв та пунктуаційних знаків);
не вміє списувати тексти взагалі; не вміє писати диктант слів та речень;
не вміє розташовати слова за алфавітом;
не розпізнає в тексті і самостійно не добирає частини мови
не вміє будувати і записувати розповідні, питальні, спонукальні, окличні і неокличні речення;
не визначає в тексті зачин, основну частину і кінцівку;
не розпізнає текс-розповідь, опис, міркування;
не розрізнює спільнокореневі слова, синоніми і антоніми;
не визначає в реченні головні члени (підмет і присудок)
не читає текстів взагалі;
не співвідносить вивчені твори з відповідними жанрами (казка, вірш, оповідання, байка);
не називає персонажів, місце і час дії, послідовність подій у прослуханому тексті;
не знає напам’ять віршів, кілька прислів’їв, скоромовок
не вміє переказати почуте або прочитане;
не знає, що людина – частина суспільства
не знає назв місяців; не знає про права та обов’язки членів суспільства;
не дотримується правил безпечної поведінки, часто конфліктує з дорослими дітьми; не вміє наводити приклади неживої і живої природи і того, що створила людина;
не вміє досліджувати речовини та тіла неживої природи і робити висновок про їхні властивості (колір, стан, твердість, прозорість, текучість, плавучість, крихкість, сипкість та інші);
не вміє виконувати досліди за інструкцією вчителя без допомого дорослого;
не вміє навести приклади, як охороняти природу;
не вміє працювати охайно без допомоги дорослого;
не вміє та не хоче малювати фарбами;
не знає та не розуміє багатьох понять з музичного мистецтва;
не вміє грати в команді;
не приймає участь у дитячих та спортивних іграх;
не дотримується правил безпечної поведінки на уроках фізкультури.
|
навчити відтворювати послідовність чисел у межах 1000; навчити визначити склад трицифрового числа; навчити подавати трицифрові числа у вигляді суми розрядних доданків; навчити порівнювати двоцифрові числа навчити усно додавати та віднімати круглі числа в межах 1000; навчити усно додавати та віднімати з переходом через розряд в межах 20; навчити письмовому додаванню та відніманню з переходом через розряд в межах 100; розвити розуміння сутності арифметичних дій множення і ділення; навчити табличному множенню і діленню без опори на таблиці; навчити креслити геометричні фігури; навчити знаходити периметр фігур; навчити виконувати дії з величинами та співвідношенню між ними; навчити самостійно розв’язувати прості сюжетні задачі, складені сюжетні задачі.
навчити встановлювати тему і мету усного повідомлення; навчити будувати усне зв’язне висловлення (розповідь, опис, міркування) за малюнком, ситуацією з опорою на допоміжні матеріали (частиною тексту, планом, опорними словами, словосполученнями); навчити дотримуватися загальних правил письма (писати розбірливо, оформлювати письмову роботу охайно, дотримуватися пропорційної висоти, ширини, нахилу великих і малих букв та пунктуаційних знаків); навчити списувати тексти з 3-4 речень; навчити писати диктант слів та речень (3-4 слова);
навчити розташовувати 7-9; слів за алфавітом
навчити розпізнавати в тексті і самостійно добирати частини мови за таблицями та схемами; навчити будувати і записувати розповідні, питальні, спонукальні, окличні і неокличні речення (2-3слова); навчити визначати в тексті зачин, основну частину і кінцівку (за опорною таблицею); навчити розпізнавати текс-розповідь, опис, міркування; навчити розрізняти та добирати спільнокореневі слова, синоніми і антоніми; навчити визначати в реченні головні члени речення за таблицею та схемою;
навчити читати тексти (4-5 речень);
навчити встановлювати жанри текстів на основі почутого або прочитаного тексту; навчити встановлювати головних героїв, називати персонажів, місце і час дії, послідовність подій у прослуханому тексті; навчити запам’ятовувати напам’ять 3-4 вірша, кілька прислів’їв, скоромовок за допомогою мнемотехніки; навчити переказувати почуте або прочитане за допомогою серії малюнків, плану;
дати поняття про те, що людина – частина суспільства, про стосунки людей у суспільстві та взаємодопомогу; навчити назвам місяців, дати поняття про права та обов’язки членів суспільства; навчити дотримуватись правил безпечної поведінки, не конфліктувати з дорослими дітьми; навчити наводити приклади неживої і живої природи і того, що створила людина;
навчити наводити приклади тіл і явищ природи;
навчити досліджувати речовини та тіла неживої природи і робити висновок про їхні властивості (колір, стан, твердість, прозорість, текучість, плавучість, крихкість, сипкість та інші); навчити виконувати досліди за інструкцією вчителя без допомого дорослого; дати поняття про способи бережливого ставлення до природи; розвивати поняття про навколишній світ;
навчити працювати охайно з різними матеріалами та безпечно з інструментами та пристосуваннями; навчити конструювати та створювати прості композиції з паперу, художніх, природних та різних підручних матеріалів; навчити малюванню фарбами;
розвивати почуття ритму; навчити встановлювати мажорний або мінорний лад, розвивати вміння записувати ноти тощо.
навчити грати в команді;
залучати до дитячих та спортивних ігор,
пояснювати важливість дотримання правил безпечної поведінки; розвивати нові рухові вміння та навички щодо фізичних якостей; розвивати здоров’язбережувальну компетенцію.
|
4. Рекомендації щодо організації освітнього процесу особи з особливими освітніми потребами (зазначити необхідне):
1) рекомендований рівень підтримки:
другий рівень підтримки
2) адаптація та модифікація освітнього середовища:
Назва адаптації/модифікації |
Так/ні |
Примітка |
Пристосування середовища: доступність
освітлення
рівень шуму
потреба в усамітненні, його періодичність та місце (ресурсна кімната, медіатека тощо)
Психолого-педагогічна адаптація: використання візуального розкладу
збільшення часу на виконання завдань
збільшення обсягу допомоги (навідне питання, демонстрація зразка, нагадування тощо)
руховий режим
використання заохочень
використання засобів для концентрації уваги
Адаптація навчального матеріалу: картки-підказки, картки-інструкції
засоби альтернативної комунікації
Модифікація: скорочення змісту навчального предмета
зниження вимог для виконання завдань
|
ні
ні
ні
так
ні
так
так
так
так
так
так
ні
так
так
|
Перебування у ресурсній кімнаті за потребою
Учень потребує більше часу для виконання завдання, бо працює повільніше, звертається до таблиць, зорових інструкцій, схем, піктограм тощо
Якщо учень не зрозумів завдання або його виконання, то він отримує навідні запитання, пояснення етапів роботи, демонстрацію зразка, нагадування тощо
Виконувати фізкультхвилинки, гімнастику для очей, пальчикову гімнастику, виконувати часті перерви, надавати можливості порухатись, змінювати види діяльності
Використовувати позитивні підкріплення, вербальне заохочення, надання можливостей для вибору й альтернатив тощо
Використовувати яскраві великі картки, різні друковані таблиці, кольорові інструкції, зразки тощо
Навчальний матеріал та план роботи надається з опорою на зорові зразки (ілюстрації, схеми, моделі, перфокарти, індивідуальні картки тощо)
Скорочення обсягу та зниження складності матеріалу, зменшення кількості завдань; використання зручних форм роботи (тести, усні опитування, аудіозавдання тощо) відповідно до потреб
Критерії оцінювання навчальних досягнень, які б відповідали можливостям дитини з ООП, оцінювання навчальних досягнень слід здійснювати за обсягом і характером матеріалу, визначеним індивідуальною навчальною програмою
|
3) потреба у використанні:
◻ жестової мови та/або залученні перекладача жестової мови;
◻ шрифту Брайля.
4) потреба в додаткових заняттях:
так;
◻ ні.
5) потреба в консультації з:
фахівцями інклюзивно-ресурсного центру;
фахівцями спеціальних закладів освіти;
◻ іншими фахівцями.
6) наявність індивідуального навчального плану:
так;
◻ ні.
У разі потреби в індивідуальному навчальному плані зазначити навчальні предмети (інтегровані курси), які потребують адаптації чи модифікації, та відповідального за розроблення індивідуального навчального плану педагогічного працівника:
Навчальний предмет (інтегрований курс) |
Адаптація/ модифікація |
Відповідальний педагогічний працівник |
Українська мова |
модифікація |
|
Літературне читання |
адаптація |
|
Математика |
модифікація |
|
Я досліджую світ |
адаптація |
|
Іноземна мова (англійська) |
адаптація |
|
5. Додаткові психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (заняття):
Найменування заняття (послуги) |
Фахівець, який проводить заняття (надає послугу) |
Місце проведення |
Розклад занять |
Заняття з вчителем-логопедом (2 год) |
|
Ресурсна кімната кабінет № |
Понеділок 13.30-13.55 (індивідуальне заняття)
Вівторок 13.30-13.55 (індивідуальне заняття) |
6. Навчання:
за розкладом класу;
◻ за адаптованим розкладом, з відвідуванням окремих уроків за індивідуальним розкладом відповідно до індивідуального навчального плану;
◻ за модифікованим розкладом.
7. Забезпечення асистента учня (учениці):
◻ так;
ні.
◻ батьки:
◻ інші законні представники:
◻ уповноважена батьками особа:
◻ соціальний робітник:
8. Забезпечення допоміжними засобами навчання:
підручники для закладів загальної середньої освіти та матеріали;
адаптація підручників для закладів загальної середньої освіти та матеріалів;
◻ підручники для осіб з особливими освітніми потребами та матеріали.
◻ ні;
так:
Демонстраційні зразки, таблиці, зорові інструкції, схеми, піктограми, яскраві великі картки, різні друковані таблиці, кольорові інструкції, ілюстрації, схеми, моделі пласкі та об’ємні, перфокарти, індивідуальні картки, аудіозавдання тощо
|
9. Потреба в розумному пристосуванні:
ні;
◻ так:
|
10. Особливості проведення оцінювання:
адаптації проведення оцінювання за часом та змістом, зокрема: збільшення часу на виконання завдань; зменшення кількості завдань; використання зручних форм роботи (тести, усні опитування, аудіозавдання тощо) відповідно до потреб;
◻використання доступних форм викладу інформації для оцінювання (шрифту Брайля, письмових чи усних завдань тощо);
використання окремих карток з завданнями чи адаптованих матеріалів під час оцінювання;
адаптація завдань для оцінювання до особливостей сприйняття інформації (уникнення графічних завдань для осіб з порушенням зору, уникнення або створення комфортних умов для усних опитувань для осіб, які цього потребують, тощо);
◻ інше: оцінювання навчальних досягнень слід здійснювати за обсягом і характером матеріалу, визначеним індивідуальною навчальною програмою
11. Потреба у продовженні строків навчання:
◻ так;
ні.
12. Додаткові напрями роботи:
За сферами розвитку |
Ціль |
Очікувані результати, яких планується досягнути |
Рівень досягнутих результатів (заповнюється після виконання індивідуальної програми розвитку) |
Розвиток інтелек-туальної сфери |
Формувати довільну увагу та сприйняття, навчальну мотивацію за допомогою ситуації успіху, з опорою на інтереси дитини. Розвивати запам’ятовування та відтворення інформації. Добір завдання за принципом максимальної зрозумілості та мінімальної інструкції.
Поділ складного матеріалу на частини, збільшення часу на усвідомлення завдань. Враховувати у навчальній діяльності зорове сприйняття. Розширювати уяву про навколишній світ з використанням малюнків, карточок. |
Розвиток концентрації та обсягу уваги до 8-10 хвилин. Збагачення позитивного емоційного досвіду. Розвиток мисленнєвих операцій, логічного мислення, запам’ятовування віршів. Відтворювання правил, вказівок, алгоритмічних суджень, спираючись на зорові опори, таблиці, картки тощо. Розуміння логічних зв’язків між поняттями. Правильне пояснення окремих виразів, розуміння змісту прослуханого та прочитаного. Розвиток навичок самоконтролю. |
|
Розвиток сенсорної, моторної сфери
|
Розвивати окомір та систему «око-рука». Розвивати координацію рухів, дрібну та м’язову моторику, орієнтування в просторі. |
Розвиток письма не виходячи за межі розліновок у зошитах, списування речень та текстів, охайність письмових робіт, охайне малювання без виходу за межі. Розвиток дотикової та зорової пам’яті за допомогою муляжів, пласких та об’ємних моделей тощо. Орієнтування в просторі без допомоги дорослого. |
|
Розвиток мовленнєвої сфери
|
Розвивати слухове сприймання, слухової пам’яті та фонематичного сприймання
Розвивати навички читання, списування та письма під диктовку
Розвивати діалогічне мовлення (використання сюжетно-рольових ігор тощо.) Створення емоційно сприятливої атмосфери спілкування, що налаштовує на розмірковування, аналіз, пошук. Збагачення та активізація словника, розвитку зорової та слухової уваги, пам'яті.
Формування навичок звукового аналізу, корекції граматичної будови мовлення.
|
Вміння усвідомлювати різницю та диференціацію букв та звуків, навчити звуко-буквеному аналізу слів. Переведення фонеми в графеми, вміння зв’язному письму букв у словах, слів у реченнях без допомоги алфавіту; зменшити кількість пропусків та замін букв під час написання слів та простих речень під диктовку. Вміти читати невеликі тексти. Вміння встановлювати контакти з оточуючими шляхом сприйняття, переробки і передачі інформації, уміння вести діалог, співпрацювати в групі. Підвищення рівня слухання-розуміння (аудіювання), навичок говоріння, читання і письма.
Розширення уявлень про навколишній світ, розвиток образного та словесно-логічного мислення. Усвідомлення та правильне виконання простих інструкцій та завдань. |
|
Розвиток фізичних здібностей |
Стимулювати підвищення темпу рухової активності
Профілактика гіподинамії та гіпокінезії Формувати звички до цілеспрямованої та сконцентрованої діяльності Здійснювати здоров'язбережувальний режим у процесі навчання. Профілактика м'язового перенапруження, дозування навантаження. |
Залучення дитини до вправ та ігор, які потребують швидкості реакції, спритності. Оптимізування рухового режиму Створення позитивних мотивів діяльності
Підвищення ефективності навчання, залучення та заохочення до продуктивної творчої праці (змінювати та чергувати види навчальної діяльності, збільшувати час на виконання завдань, вправи на релаксацію, хвилинки відпочинку). Розвиток як загальної так і дрібної моторики. Попередження та ліквідація розумової стомленості. |
|
Розвиток емоційно-вольової сфери |
Розвивати емоційно-вольову сферу Підвищення пізнавальної діяльності, активності та продуктивності. Розвиток мотивації до навчальної діяльності Зняття психоемоційного напруження за допомогою фізичних вправ, чергування видів діяльності. |
Розвиток вольових якостей через гру, продуктивну та трудову діяльність (Застосувати прийоми зацікавлення матеріалом та методи схвалення). Залучення до свідомої діяльності засобами мистецтва, конструювання тощо. Розвиток здатності до продуктивних видів діяльності. Формування вміння долати труднощі. |
|
Розвиток соціальної сфери |
Залучати до роботі на уроках, спільних іграх під час перерв, у шкільних та класних виховних заходах, дотримуватися правил обов'язкових для всіх. Прилучення до повсякденної життєдіяльності класу, включення в соціальні відносини. Виховання навичок групової поведінки. |
Підвищення та набуття соціального досвіду та ціннісних орієнтацій. Закріплення навичок ефективної взаємодії з однолітками та дорослими, вміння співчувати та співпереживати. Розвиток спостережливості, вміння оцінювати свої стосунки з людьми. Виконання правил здорового способу життя і безпечної поведінки. Розвиток рефлексії. |
|
Подолання навчальних труднощів |
Збагатити словниковий запас учня. Підвищити зацікавленість до навчання. Підвищити бажання до роботи та самостійної роботи. Покращити мовленнєву компетенцію Підвищити пізнавальні мотиви навчання.
Покращити математичну компетенцію
Знати та диференціювати основні геометричні фігури та геометричні тіла. |
Розвиток словникового запасу. Розвиток пізнавальних мотивів. Позитивне налаштування до навчання. Установлення більш стійкої пам’яті (використання прийомів мнемотехніки, таблиць тощо). Зацікавленість у навчанні (використання яскравих ілюстрацій, схем, моделей, перфокарт, індивідуальних карток тощо). Підвищення мотивації до навчання (заохочувати у навчанні). Розвиток мовленнєвої компетенції відповідає віку дитини. Розвиток фонематичного аналізу та синтезу. Розвиток зв’язного усного мовлення. Вміння будувати діалог та приймати у ньому участь. Вміння читати речення та тексти, списувати з друкованого шрифту та писати під диктовку речення та тексти. Вміння читати та переказувати невеликі тексти. Вміє прогнозувати результат виконання арифметичних дій Вміє орієнтуватись на площині та в просторі Розвиток навички розв’язання задач та виразів з дво- та трицифровими числами; Розвиток вміння перетворювати величини, обчислення виразів з переходом через розряд Знає та диференціює основні геометричні фігури та тіла.
|
|
13. Члени команди психолого-педагогічного супроводу, які складали індивідуальну програму розвитку:
Прізвище, власне імя, по батькові |
Посада |
Підпис |
|
Заступник голови, ЗД з НВР в ПШ, вчитель ПШ |
|
|
Вчитель 3-Б класу |
|
|
Асистент вчителя 3-Б класу |
|
|
Логопед |
|
|
Практичний психолог |
|
|
Вчитель інформатики |
|
|
Вчитель англійської мови |
Індивідуальну програму розвитку погоджено одним з батьків (іншим законним представником) учня: (мати учня).
___ ______________________
підпис дата