Лінгвістична лінія: звертання. Поширені і непоширені звертання. Розділові знаки при звертанні.
Комунікативна лінія: роль звертання у спілкуванні
людини.
Соціокультурна лінія: здоров`я – це головна цінність людини.
МЕТА уроку:
фізично –здоровому розвиткові школярів, викликати бажання піклуватися про своє здоров`я, виховувати повагу до рідних, до тих, з ким вони спілкуються; прищеплювати
культурно – естетичні смаки.
Тип уроку: урок вивчення і засвоєння знань.
Методи, форми і прийоми роботи: частково – пошуковий, репродуктивний; «Лінгвістичний баскетбол», «Знайди вірус», «синтаксичні процедури»,
«Сміхова терапія», «Граматичне щеплення», «Абетка здоров`я»
Хід уроку
Милий мій Ангеле - хранитилю! уклінно дякую тобі за те, що був зв мною дотепер. І прошу тебе надалі бути ри мені . Оберігай мене і мою родину від усілякіх бід і напастей. Мирослав Дочинець(Учитель читає молитву, діти повторюють, шукають звертання аналізують.
Учитель. Вітаючись кожного дня, ми промовляємо: «Здрастуйте!», «Доброго здоров`я!». Таким чином ми бажаємо одне одному здоров`я. Ще з давнини люди казали:
«Де здоров`я, там і краса», а сучасний еталон краси – здорова людина, що вибирає здоровий спосіб життя. Емоційний стан людини також впливає на здоров`я, тому дуже важливо знати, що вона відчуває у тій чи іншій ситуації.
Афірмації. (прочитайте і запишіть відомі вам форми привітань, побажань.)
Доброго ранку! Доброго дня! Добридень! Добранічь!(надобранічь!) Привіт! Вітаю! Слава Ісусу Христу! Христос Воскрес! Христос народився! Зі святом вас! З днем народження! Дай Боже щастя! Помагай, Боже!
II. Цілевизачення.
Учитель.
Щоб міцне здоров`я мати,
Треба його е псувати,
Берегти серйозно дуже,
Знай про це і ти, мій друже!
Якими словами завершено ці рядки?(Словами - вертаннями «мій друже»!).
Ароматерапія.
Учитель. Ви вже, мабуть, відчули, що повітря у класі насичене ароматом лимона. Японські психологи рекомендують насичувати повітря у робочих приміщеннях ароматами квітів і плодів. Установлено, що пахощі лимона підвищують кількість помилок під час роботи . Бажаю вам успіхів а уроці!
Актуалізація опорних знань.
Учитель. Все, що ми знаємо, зберегла наша пам`ять
Відповідь: іменник має сім відмінків.
Відповідь: називний, родовий, давальний, знахідний, орудний, місцевий, кличний.
Відповідь: кличний відмінок вживаємо тоді, коли хочемо привернути увагу того, до кого звертаємося.
Відповідь: мамо,тату, брате, сестро, діду, бабусю.
III. Опрацювання навчального матеріалу.
Учитель.
Звертання відіграє важливу роль у нашому повсякденному мовленні, без нього було б важко спілкуватися. Погодьтеся, встановлення контакту з людиною передусім залежить від того як ми до неї звернемося,
Зінаїдо!
Валерію!
Евеліно!
Ростиславе!
Таїсїє!
Андрію!
Наталю!
Назаре!
Ярославо!
ой земляче, дорогий брате, учню, шановний однолітку, малий, любий друже, Олексію, хлопче, криворіжцю, ти, юначе.
Самоперевірка тексту.
Хвилинка відпочинку.
«Лінгвістичний баскетбол» 5 хв.
Учитель. Здорова дитина – це радість для батьків, а в майбутньому – повноцінний громадянин суспільства. Щоб бути здоровим, необхідно займатися спортом.
Відповідь: футбол, плавання, бокс, теніс, хокей, гімнастика, волейбол, атлетика.
Методичний коментар. Учитель ставить запитання, учні проставляють відповіді у дві колонки:
«так» «ні»
Позначаючи номер поставленого запитання. Після виконання завдання, учні визначають кількість влучних попадань.
«Знайди пунктуаційний вірус»
Учитель.
Ніхто не застрахований від інфекційних хвороб. Причина кожного інфекційного захворювання – вірус, який атакує людину і змушує тяжко переносити хворобу.
Відповідь: вітряна віспа, кір, краснуха, коклюш, грип, дифтерія, скарлатина.
На уроці української мови найстрашніший – «пунктуаційний вірус». Розставте правильно пунктуаційні знаки у тексті
років?
Здавна в народі шанували подорожник любисток барвінок ромашку малину звіробій спориш калину. Народні знахарі помітили що ці рослини лікують різні захворювання
Барвінок зміцює організм лікує шкіру. Малина допомагає позбутися кашлю. Будь-які застуди лікували калинові напої. Отож знай і ти друже що біля нас росте не просто
трава а її величність Рослина
«Синтаксичні процедури».
Учитель.
Переходимо до «синтаксичних процедур».
Зробіть синтаксичний розбір речення, користуючись «мовною аптечкою»
«Сміхова терапія».
Учитель.
Діти, якщо хочете бути здоровими, смійтеся частіше. Сміхова терапія допомагає зміцнити імунну функцію організму.
Диктант-завдання. Із прослуханих текстів випишіть звертання.
Визначте звертання за будовою, якою частиною мови вони виражені.
* * *
В якому стилі вживаються подані звертання?
«Граматичне щеплення»
б) Уведіть звертання з довідки у прислів`я. Запишіть речення, розставте розділові знаки. Зробіть так, щоб звертання стояли в різних позиціях.
Рефлексія.
У народі кажуть:
«Дерево спирається на коріння, а людина – на серце». Як ви розумієте цей вислів?
Відгадайте загадку.
Не золоте, а най дорожче.
Складіть поради, продовжуючи речення «Якщо хочеш бути здоровим...», використовуйте поширені і непоширені звертання.
Оцінювання.
Учитель.
Життя – це дар, це найвища цінність.
І кожен знати те повинен
«Хай істина, як світ, стара»
Життя дароване людині – для щастя, радості, добра.
Домашнє завдання.
Написати лист вдячності, звертаючись до своїх рідних на ім`я, по батькові; скласти діалог «Мої рецепти краси».