Звертання. Поширені і непоширені звертання. Розділові знаки при звертанні.

Про матеріал
МЕТА уроку: • навчальна – поглибити знання про звертання, його виражальні можливості, навчити правильно розставляти розділові знаки, залежно від позиції розташування звертання в реченні; виробляти вміння виконувати синтаксичний розбір речення, ускладнених звертанням; • виховна - сприяти розумовому і фізично –здоровому розвиткові школярів, викликати бажання піклуватися про своє здоров`я, виховувати повагу до рідних, до тих, з ким вони спілкуються; прищеплювати культурно – естетичні смаки.
Перегляд файлу

 

Лінгвістична лінія: звертання. Поширені і непоширені звертання. Розділові знаки при звертанні.

Комунікативна лінія: роль звертання у спілкуванні

людини.

Соціокультурна лінія: здоров`я – це головна цінність людини.

                                   МЕТА уроку:

  •  навчальна – поглибити знання про звертання, його виражальні можливості, навчити правильно розставляти розділові знаки,  залежно від позиції розташування  звертання в реченні; виробляти вміння виконувати синтаксичний розбір речення, ускладнених звертанням;
  • виховна  - сприяти розумовому і

фізично –здоровому розвиткові школярів, викликати бажання піклуватися про своє здоров`я, виховувати повагу до рідних, до тих, з ким вони спілкуються; прищеплювати

культурно – естетичні смаки.

 

Тип уроку: урок вивчення і засвоєння знань.

Методи, форми і прийоми роботи: частково – пошуковий, репродуктивний; «Лінгвістичний баскетбол», «Знайди вірус», «синтаксичні процедури»,

«Сміхова терапія», «Граматичне щеплення», «Абетка здоров`я»

                       

 

 

                                  Хід уроку

Милий мій Ангеле - хранитилю! уклінно дякую тобі за те, що був зв мною дотепер. І прошу тебе надалі бути ри мені . Оберігай мене і мою родину від усілякіх бід і напастей.                                                                           Мирослав Дочинець(Учитель читає молитву, діти повторюють, шукають звертання аналізують.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Вітаючись кожного дня, ми промовляємо: «Здрастуйте!», «Доброго здоров`я!». Таким чином ми бажаємо одне одному  здоров`я. Ще з давнини люди казали:

«Де здоров`я, там і краса», а  сучасний еталон краси – здорова людина, що вибирає здоровий спосіб життя. Емоційний стан людини також впливає на здоров`я,  тому дуже важливо знати, що вона відчуває у тій чи іншій ситуації. 

Афірмації. (прочитайте і запишіть відомі вам форми     привітань, побажань.)

Доброго ранку! Доброго дня! Добридень! Добранічь!(надобранічь!)  Привіт! Вітаю! Слава Ісусу Христу! Христос Воскрес! Христос народився! Зі святом вас! З днем народження! Дай Боже щастя! Помагай, Боже!

 

 

            

    II.      Цілевизачення.

   Учитель.

    Щоб міцне здоров`я мати,

    Треба його е псувати,

    Берегти серйозно дуже,

    Знай про це і ти, мій друже!

Якими словами завершено ці рядки?(Словами - вертаннями «мій друже»!).

  •          Визначте тему нашого уроку. (Тема уроку «Звертання»).
  •          З якою метою автор звертається до вас? (Щоб ми прислухалися до його слів, берегли своє здоров`я).
  •          Визначте головне кредо нашої навчальної діяльності. (Здоров`я – головна цінність людини).
  •          Які цілі і завдання ви поставите пере вивченням теми «Звертання»?

Ароматерапія.

Учитель. Ви вже, мабуть, відчули, що повітря у класі насичене  ароматом лимона. Японські психологи рекомендують насичувати повітря у робочих приміщеннях ароматами квітів і плодів. Установлено, що пахощі лимона підвищують  кількість помилок під час роботи . Бажаю вам успіхів а уроці!

 

Актуалізація опорних знань.

Учитель.  Все, що ми знаємо, зберегла наша пам`ять

  •          Пригадайте, скільки відмінків має іменник?

Відповідь: іменник має сім відмінків.

  •          Назвіть відмінки іменників.

Відповідь: називний, родовий, давальний, знахідний, орудний, місцевий, кличний.

  •          В яких випадках вживається кличний відмінок у нашому мовленні?

Відповідь: кличний відмінок вживаємо тоді, коли  хочемо привернути увагу того, до кого звертаємося.

  •          Запишіть у зошит приклади іменників кличного відмінка однини, які ви використовуєте, звертаючись до своїх рідних.

Відповідь: мамо,тату, брате, сестро, діду, бабусю.

  •          Які закінчення мають звертання у кличному відмінку?
  •          Якими ще словами-синонімами ви можете звертатися до мами, тата?
  •          Як ви вважаєте, які почуття  до людини можна висловити за допомогою слів-звертань?
  •          Назвіть і запишіть у зошит приклади звертань, які виражають любов і повагу.
  •          За допомогою яких суфіксів звертання набувають пестливого значення?

 

 

 

III.   Опрацювання навчального матеріалу.

Учитель.

Звертання відіграє важливу роль у нашому повсякденному мовленні, без нього було б важко спілкуватися. Погодьтеся, встановлення контакту з людиною передусім залежить від того як ми до неї звернемося,

Зінаїдо!

Валерію!

Евеліно!

Ростиславе!

Таїсїє!

Андрію!

Наталю!

Назаре!

Ярославо!

  •          Якими частинами мови зазвичай виражаються звертання?
  •          Назвіть стилі мовлення, в яких вживають звертання.
  •          Прочитайте уривки текстів, виділяючи звертання відповідною інтонацією.(учитель демонструє тексти, підібрані на свій розсуд).
  •          Поясніть вживання розділових знаків при звертаннях.
  •          Проведіть спостереження, які з наведених звертань ми віднесемо до непоширених,  поширених?
  •          Поставте іменник сусід, сусіди в кличному відмінку. Що ви помітили?
  •          Складіть та запишіть 2-4 речення, використовуючи поширені і непоширені звертання за вибором:    

ой земляче, дорогий брате, учню, шановний однолітку,  малий, любий друже, Олексію, хлопче, криворіжцю, ти, юначе.

  •          Якою частино мови виражене звертання «малий»?
  •          Якими ще розділовими знаками ми виділяємо? звертання?
  •          Розставте розділові знаки у поданих реченнях.

Самоперевірка тексту.

Хвилинка відпочинку.

«Лінгвістичний баскетбол»  5 хв.

Учитель. Здорова дитина – це радість для батьків, а в майбутньому – повноцінний громадянин суспільства. Щоб бути здоровим, необхідно займатися спортом.

  •          Які види спорту ви знаєте?

Відповідь: футбол, плавання, бокс, теніс, хокей, гімнастика, волейбол, атлетика.

  •          Пропоную спробувати себе в грі під назвою «Лінгвістичний баскетбол».

Методичний коментар. Учитель ставить запитання, учні проставляють відповіді у дві колонки:

«так»                                            «ні»

Позначаючи номер поставленого запитання. Після виконання завдання, учні визначають кількість влучних попадань.

  1. Чи поширюються звертання?(так).
  2. Звертання виділяємо на письмі лапками?(ні).
  3. Звертання називають того, до кого звертаються?(так).
  4. Звертання може бути членом речення?(ні).
  5. Найчастіше звертання може бути виражене займенником?(ні).
  6. Звертання завжди стоїть на початку речення?(ні).
  7. Звертання використовується  у науковому стилі?(ні).
  8. У середині речення звертання виділяємо з двох боків комою?(так).
  9. При звертанні може бути знак оклику?(так).
  10. Чи може вживатися звертання в множині?(так).
  11. Основне значення звертання смислове?(так).
  12. Слова о, ой,  теж належать до звертань?(ні).

   «Знайди пунктуаційний вірус»

Учитель.

Ніхто не застрахований від інфекційних хвороб. Причина кожного інфекційного захворювання – вірус, який атакує людину і змушує тяжко переносити хворобу.

  •          Які інфекційні хвороби вам відомі?

Відповідь: вітряна віспа, кір, краснуха, коклюш, грип, дифтерія, скарлатина.

На уроці української мови найстрашніший – «пунктуаційний вірус». Розставте правильно пунктуаційні знаки у тексті

 

  •    Чи знаєш ти восьмикласнику про ліки  яким тисяча

років?

Здавна в народі шанували подорожник любисток барвінок ромашку малину  звіробій спориш калину. Народні знахарі помітили що ці рослини лікують різні захворювання

Барвінок зміцює організм лікує шкіру. Малина допомагає позбутися кашлю. Будь-які застуди лікували калинові напої. Отож знай і ти друже що біля нас росте не просто

трава а її величність Рослина

«Синтаксичні процедури».

Учитель. 

Переходимо до «синтаксичних процедур».

Зробіть синтаксичний розбір речення, користуючись «мовною аптечкою»

  1. Діти, обов’язково чистіть зуби двічі на день.
  2. Лікарі радять вам, школярі, харчуватися повноцінно, їсти овочі і фрукти.
  3. Любі друзі, не бійтеся відвідувати лікарів.
  4. Пам`ятайте, учні, здоров`я залежить від вашого способу життя.

«Сміхова терапія».

Учитель.

Діти, якщо хочете бути здоровими, смійтеся частіше. Сміхова терапія допомагає зміцнити імунну функцію організму.

   Диктант-завдання. Із прослуханих текстів випишіть звертання.

 Визначте звертання за будовою, якою частиною мови вони виражені.

  •          Ало!Швидка? Моя дитина проковтнула авторучку!
  •          Зараз виїжджаємо.
  •          Лікарю, а щомені робити до вашого прибуття?
  •          Пишіть жіночко поки олівцем…

                         *                   *                     *

  •          Лікарю, цей настій мені не  допомагає.
  •          П`ю,п`ю, і все даремно.
  •          Цілком можливо, шановний хворий.
  •          Тим більше, що вам прописано натиратися.

В якому стилі вживаються подані звертання?

 «Граматичне щеплення»

  1.     Переписати прислів`я. подані в дужках іменники поставте у формі кличного відмінка.Розставте розділові занки.
  1. Гроші син добувати легко, здоров`я – важко.
  2. Людина здоров`я в твоїх руках.
  3. Мій друг радій життю.
  4. Хто доня не хворів, здоров`я не цінує
  5. Пам`ятай земляк хто здоровий, той і молодий.
  6. Краще дихати свіжим повітрям тату, ніж пити ліки.

б)  Уведіть звертання з довідки у прислів`я. Запишіть речення, розставте розділові знаки. Зробіть так, щоб звертання стояли в різних позиціях.

 Рефлексія.

У народі кажуть:

«Дерево спирається на коріння, а людина – на серце». Як ви розумієте цей вислів?

Відгадайте загадку.

   Не золоте, а най дорожче.

Складіть поради, продовжуючи речення «Якщо хочеш бути здоровим...», використовуйте поширені і непоширені звертання.

                                 Оцінювання.

Учитель.

Життя – це дар, це найвища цінність.

І кожен знати те повинен

«Хай істина, як світ, стара»

Життя дароване людині – для щастя, радості, добра.

                                          Домашнє завдання.

Написати лист вдячності, звертаючись до своїх рідних на ім`я, по батькові; скласти діалог «Мої рецепти краси».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 листопада
Переглядів
54
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку