Урок "Систематизація та узагальнення знань з теми "Однорідні члени речення, звертання, вставні слова" 8 клас

Про матеріал
Розробка конспекту уроку "Систематизація та узагальнення знань з теми "Однорідні члени речення, звертання, вставні слова" 8 клас (соціокультурна тема - "шоколад").
Перегляд файлу

Тема. Систематизація та узагальнення знань з теми «Однорідні члени речення. Звертання. Вставні слова» (8 клас)

(Соціокультурна тема уроку: «шоколад»)

 Мета: закріпити теоретичні знання з теми «Однорідні члени речення. Звертання. Вставні слова», правила вживання розділових знаків однорідних членах речення, звертаннях та вставних совах; вдосконалити навички творчого письма; розвивати креативні здібності ; зануритись в інформаційне поле з пізнавальної теми «Шоколад»; виховувати культуру спілкування, інтерес до невідомого.

Обладнання: картки самооцінювання, тлумачні словники, шаблони         ромбів-діамантів, маркувальна таблиця.

Тип уроку: формування умінь і навичок.

                                                                             Краще засвоюються ті                                            знання,

які поглинаються з апетитом.

Анатоль Франс

Хід заняття

І – Опрацювання нового матеріалу

  1. Мотивація навчальної діяльності

(метод «Відстрочена відгадка»)

Учитель. Почнемо наш урок із загадки. Сьогодні ми поговоримо про продукт, який всі ви, напевне, куштували, хоча він і містить теобромін, що є сильним токсином для багатьох тварин.

Його назва походить від сполучення двох слів, що означають «гіркота» і «вода».

Ацтеки любили цю речовину з перцем чилі і вживали у холодному вигляді. Іспанці – гарячим, з цукром і корицею. Англійці додавали у цей продукт молоко. Індіанці майя використовували це як грошовий еквівалент. У сучасному ж житті щорічно виробляється 100 тисяч тонн цієї речовини.

Як ви вважаєте, що це?

  1. Оголошення теми та мети уроку.

Учитель. Про що ж ми говоритимемо на уроці?

Так, « Шоколад» - це наша смачна пізнавальна тема. А мовна тема уроку – «Однорідні члени речення. Звертання. Вставні слова».

 

Мета уроку:

  •     Закріпити знання з питання «Однорідні члени речення. Звертання. Вставні слова», правила вживання розділових знаків при однорідних членах речення, звертаннях, вставних словах
  •     Вдосконалити навички творчого письма;
  •     Розвивати креативне мислення ;
  •     Зануритись в інформаційне поле з пізнавальної теми «Шоколад»;
  •     Отримати задоволення від уроку.

Протягом уроку вам необхідно буде заповнювати картки самооцінювання.

  1. Актуалізація знань учнів

Словниковий диктант

         1.Написання слів на дошці під диктовку вчителя:

Какао-боби, мигдалеподібна форма, гірко-терпкий присмак, напівфабрикати, вершково-горіховий, Центральна Америка, півострів Юкатан,  Мексика, антидепресант, перець чилі, сто тисяч тонн, мікроелементи.

        2.Перевірка диктанту на дошці, взаємоперевірка у зошитах (12б.)

Картка самооцінювання.

 

З’ясування лексичного значення слів (за тлумачними словниками)

  •     Антидепресанти – лікувальні речовини, які знімають пригнічення; їх застосовують під час хворобливих розладів.
  •     Афродизіак -  речовина, яку використовують для підвищення лібідо (статевого потягу) та статевої сили, а також для підсилення відчуття під час сексу; назва походить від імені грецької богині любові Афродити.

 

  •     Синестезія – це співдія кольору, звуку, смаку, запаху та дотику, це символічний засіб, започаткований Шарлем Бодлером, співдія в одному образі кількох різних почуттів.

Заповнення карток самооцінювання (6 б.)

 

ІІ – Самозаглиблення

Вправа Доміно

1.Однорідні члени речення :

А) відповідають на одне питання, однаково підкреслюються;

Б) це слова рівноправні, стосуються  1 члена речення, виконують однакову синтаксичну функцію, відповідають на те саме питання;

В) повторювані слова,  подібні слова,  дієслова, що означають ускладнену дію.

2. Однорідними можуть бути :

А) різні члени речення;

Б) лише другорядні члени речення;

В) лише означення.

3. Зв′язок між однорідними членами:

А) сполучниковий;

Б) безсполучниковий;

В) сполучниковий, безсполучниковий, змішаний.

4. Розділові знаки, які можуть вживатися при однорідних членах:

А)  коми, двокрапка, тире;

Б)  лапки, коми, двокрапка, тире;

В)  лише коми.

5. У ролі узагальнювальних слів найчастіше вживають:

А) всі частини мови;

Б) лише іменники;

В) іменники, займенники, прислівники.

6.Неоднорідні означення:

А) указують на різні споріднені ознаки;

Б) характеризують  предмет  з  різних боків;

В) підсилюють, уточнюють або пояснюють перше означення.

7. Звертання – це:

А) Слово,  що називає особу;

Б) слово, що називає особу або неживий предмет;

В) слово або група слів, що називають особу  або неживий предмет.

8. На письмі звертання виділяються:

А) завжди комами;

Б) завжди комами, інколи знаком оклику;

В) лише в середині речення;

9. Види звертань за будовою :

А) поширені, непоширені;

Б) прості та складні;

В) Прості, складні, поширені, непоширені.

10. Риторичне звертання – це звертання, яке:

А) не потребує відповіді;

Б) містить у собі риторичне запитання;

В) має на меті контакт з особою, предметом, явищем.

11. Розряди вставних слів:

А) впевненість, невпевненість, задоволення, незадоволення, джерело повідомлення, послідовність викладу, привертають увагу;

Б) впевненість, невпевненість, задоволення, незадоволення, джерело повідомлення, привертають увагу;

В) впевненість, невпевненість, задоволення, незадоволення, джерело повідомлення, послідовність викладу.

12. Що спільного між звертаннями та вставними словами:

А)  виділяються комами;

Б) не виділяються розділовими знаками, не виступають  членами речення;

В) виділяються розділовими знаками, не виступають  членами речення.

Картка самооцінювання (6б.)

 

ІІІ – Практичний етап

Виконання тренувальних вправ

Інтерактивне читання з помітками

Читання тексту індивідуально.

1.Шоколад відомий з давніх часів, але, напевно, жоден інший продукт не має стільки завзятих прихильників і супротивників.

2. Існує думка, що шоколад  позитивно впливає на наш організм, інші думають, що він навпаки шкідливий і викликає звикання, тому його вживання слід обмежувати.

3.Проте безперечно  з упевненістю можна сказати: шоколад – дуже «смачні ліки від депресії» і незамінний засіб проти втоми.

4.За дослідженнями вчених  для підвищення настрою досить просто вдихати аромат шоколаду.

5. Як відомо  англійські парфумери навіть випустили туалетну воду із запахом шоколаду.

6. Виявляється шоколад довгий час був винятково напоєм, він вживався в холодному вигляді – обсмажені какао-боби, що самі по собі мають гіркий смак, змішувалися з водою, а потім у цю суміш додавався перець чилі.

 

Учні читають тексти (дод.3) , роблять на берегах помітки: «+» - знав;  «?» - хочу дізнатися більше; «-» - не знав; «!» - найцікавіше.

Спільне заповнення маркувальної таблиці на дошці

+

?

_

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався нове

1

3

2

Картка самооцінювання.

 

ІІІ – Практичний етап

Виконання тренувальних вправ

  1. Робота з картками за варіантами (дод. 2) розставити розділові знаки, підкреслити однорідні члени

Справжній шоколад

Шоколад має бути не тільки смачним  а й корисним для здоров′я. Справжній шоколад містить 50-90 відсотків какао та обов′язково какао-олію ламається з сухим тріском але в жодному випадку не тягнеться.

  1. Радість

При споживанні шоколаду в організмі виробляється гормон  ендорфін  завдяки якому людина отримує насолоду і відчуття щастя  а серотонін та фенілетиламін покращують настрій.

  1. Здоров′я

У какао-бобах міститься магній  який підвищує стійкість людини до стресів покращує імунітет і нервову систему  саме тому він входить до складу пайків військовослужбовців  та антикризової скриньки психологів.

Темний шоколад захищає нас від багатьох хвороб  знижує тиск зміцнює судини і заспокоює серце захищає  від виразки шлунку і кишечника знижує рівень холестерину і є хорошою профілактикою атеросклерозу.

  1. Краса

Шоколад особливо темний і гіркий містить вітаміни і корисні для шкіри мінерали магній кальцій залізо мідь цинк фосфор сірку і марганець – це справжня комора краси.

Фінські вчені повідомляють Любителі шоколаду стрункіші граційніші у них тонша талія і вони рідше страждають від діабету ніж ті хто обирає інші солодощі.

  1. Любов

Чорний шоколад має властивості афродизіака що пояснюється хімічними речовинами які містяться в ньому.

Одного разу ти дізнаєшся що таке справжнє кохання  воно і гірке і солодке як справжній шоколад.

  1. Розум

Завдяки вмісту  мікроелементів шоколад підвищує інтелектуальні здібності магній необхідний для нормальної роботи пам′яті а глюкоза – основна їжа для клітин мозку.

Картка самооцінювання.

 

Розвиток креативних  здібностей учнів

Асоціації

Учитель. Я дуже люблю шоколад. Його гіркуватий присмак, тонкий аромат особисто у мене асоціюється з чарами, магією. Я навіть впевнена, що шоколад – це найкраще приворотне зілля.

Говоріть все, що спадає на думку, всі асоціації зі словом шоколад:

 

 

                          Дієслова               ШОКОЛАД          Прикметники

 

                                                         Іменники

Учні називають, учитель записує на дошці.

Складання поезії-«діаманта»

Учитель. Оберіть найвдаліші, на ваш погляд, асоціації і складіть з ними поезію-«діамант», що складається з 12 граней:

1 – іменник

2 – прикметники

3 – дієслова

3 – дієслова

2 – прикметники

1 – іменник (антонім)

Учні отримують шаблони ромбів-діамантів та вписують у комірки слова.

Картка самооцінювання.

 

Створення синестезійних художніх образів

Учитель. Отже, ви вже маєте доволі серйозний багаж інформації про шоколад і можете спробувати створити синестезійні художні образи шоколаду. Давайте згадаємо, що таке синестезія?

Синестезія – це співдія кольору, звуку, смаку, запаху та дотику, це символічний засіб, започаткований Шарлем Бодлером, співдія в одному образі кількох різних почуттів.

А щоб вам було легше уявити, пропоную з’їсти шоколадну цукерку.

 

Учні називають свої приклади синестезійних образів:

  •          Канікули пахнуть шоколадом;
  •          Захід сонця має аромат шоколаду;
  •          Невідкладна перша допомога мозку;
  •          Перший поцілунок – наче шоколад;
  •          Тане в роті, наче шовк, тощо.

ІУ – Контроль знань

Написання міні-твору

Учитель. Творчий блок уроку включав запис асоціацій до слова «шоколад», складання поезій-діамантів, роботу з текстом, створення синестезійних художніх образів, що значно збагатили вас інформацією . Підсумком нашої роботи на уроці буде написання міні-твору.

  • Оберіть будь-яких два іменники (шоколад, драбина).
  • Час – 5 хв.
  • Обсяг – 5 речень (обов’язково з однорідними членами).

Під супровід музики учні пишуть твори, декілька дітей зачитують свої роботи.

Картка самооцінювання.

 

Вчитель коментує: несподівані сюжети, цікаві історії, непередбачуваний зв'язок між словами – все це справді є у ваших творчих, позбавлених стереотипів роботах.

Рефлексія діяльності. Підбиття підсумків

Учитель. Яким же був наш урок? Чого ми досягли?

  • По-перше, ми закріпили знання з теми «Однорідні члени речення. Звертання. Вставні слова», повторили правила вживання розділових знаків.
  • По-друге, створили поезії-«діаманти» та міні-твори.
  • По-третє, удосконалили навички інтерактивного читання.
  • По-четверте, дізналися багато корисного про шоколад.
  • По-п’яте, урок видався цікавим і по-справжньому смачним, адже добре засвоюються ті знання, які поглинаються з апетитом.

Оцінювання.

  1. Картка самооцінювання.
  2. Оцінювання уроку учителем.

 

Домашнє завдання:

  • Скласти рекламу шоколаду.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до відкритого уроку

Дод. 1.

Інтерактивне читання з помітками

Читання тексту індивідуально.

1.Шоколад відомий з давніх часів, але напевно жоден інший продукт не має стільки завзятих прихильників і супротивників.

2.З одного боку існує думка, що шоколад  позитивно впливає на наш організм з іншого що він навпаки шкідливий і викликає звикання, тому його вживання слід обмежувати.

3.Проте безперечно  з упевненістю можна сказати: шоколад – дуже «смачні ліки від депресії» і незамінний засіб проти втоми.

4.За дослідженнями вчених  для підвищення настрою досить просто вдихати аромат шоколаду.

5. Як відомо  англійські парфумери навіть випустили туалетну воду із запахом шоколаду.

6. Виявляється шоколад довгий час був винятково напоєм, він вживався в холодному вигляді – обсмажені какао-боби, що самі по собі мають гіркий смак, змішувалися з водою, а потім у цю суміш додавався перець чилі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Робота з картками за варіантами (дод. 2) розставити розділові знаки, підкреслити однорідні члени.

 

Справжній шоколад

Шоколад має бути не тільки смачним  а й корисним для здоров′я. Справжній шоколад містить 56-90 відсотків какао та обов′язково какао-олію ламається з сухим тріском але в жодному випадку не тягнеться.

  1. Радість

При споживанні шоколаду в організмі виробляється гормон  ендорфін  завдяки якому людина отримує насолоду і відчуття щастя  а серотонін та фенілетиламін покращують настрій.

 

  1. Здоров′я

У какао-бобах міститься магній  який підвищує стійкість людини до стресів покращує імунітет і нервову систему  саме тому він входить до складу пайків військовослужбовців  та антикризової скриньки психологів.

Темний шоколад захищає нас від багатьох хвороб  знижує тиск зміцнює судини і заспокоює серце захищає  від виразки шлунку і кишечника знижує рівень холестерину і є хорошою профілактикою атеросклерозу.

 

  1. Краса

Шоколад особливо темний і гіркий містить вітаміни і корисні для шкіри мінерали магній кальцій залізо мідь цинк фосфор сірку і марганець – це справжня комора краси.

Фінські вчені повідомляють Любителі шоколаду стрункіші граційніші у них тонша талія і вони рідше страждають від діабету ніж ті хто обирає інші солодощі.

 

 

 

 

  1. Любов

Чорний шоколад має властивості афродизіака що пояснюється хімічними речовинами які містяться в ньому.

Одного разу ти дізнаєшся що таке справжнє кохання  воно і гірке і солодке як справжній шоколад.

  1. Розум

Завдяки вмісту  мікроелементів шоколад підвищує інтелектуальні здібності магній необхідний для нормальної роботи пам′яті а глюкоза – основна їжа для клітин мозку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка самооцінювання________________________________________________

№ з/п

Вид роботи

Максимальна

к-сть балів

Набрана

К-сть балів

Примітка

  1.

Словниковий диктант

12

 

 

2.

Лексичне значення слів

6

 

 

3.

Теоретичний блок

6

 

 

4.

Інтерактивне читання

12

 

 

5.

Робота з картками

(розділові знаки)

12

 

 

6.

Поезія-діамант

12

 

 

7.

Синестезійні художні образи

6

 

 

8.

Міні-твір

6

 

 

 

Оцінка:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка самооцінювання________________________________________________

№ з/п

Вид роботи

Максимальна

к-сть балів

Набрана

К-сть балів

Примітка

1.

Словниковий диктант

12

 

 

2.

Лексичне значення слів

6

 

 

3.

Теоретичний блок

6

 

 

4.

Інтерактивне читання

12

 

 

5.

Робота з картками

(розділові знаки)

12

 

 

6.

Поезія-діамант

12

 

 

7.

Синестезійні художні образи

6

 

 

8.

Міні-твір

6

 

 

 

Оцінка:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Широка Наталія
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
19 листопада
Переглядів
93
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку