Звіт над предметно- методичною проблемою: "Активізація пізнавальної діяльності учнів шляхом використання ІКТ на уроках біології"

Про матеріал

Звіт по роботі над предметно- методичною проблемою: "Активізація пізнавальної діяльності учнів шляхом використання ІКТ на уроках біології"

Перегляд файлу

Активізація пізнавальної діяльності учнів шляхом використання ікт на уроках біології

Національна доктрина розвит­ку освіти ставить перед учителем завдання створити дитині умови для її максимального самовизна­чення й самовияву. Для цього про­цес навчання має бути сконстру­йований з максимальним набли­женням до запитів і можливостей дитини. Умовою успіху в розвитку мис­лення є висока пізнавальна ак­тивність учнів. Ефективне засво­єння знань передбачає таку орга­нізацію пізнавальної діяльності учнів, за якої навчальний матеріал стає предметом активних розумо­вих і практичних дій кожної дити­ни. Пошуки методів навчання, що підсилювали б активізацію проце­су навчання, призводять до підви­щення актуальності розвивальних і проблемних методів, самостійної роботи, творчих завдань. При цьо­му психологічно обґрунтованою видається така організація уроку, за якої діти вчаться не з примусу, а за бажанням і внутрішніми по­требами.

 Як свідчить аналіз шкільної практики, інформаційне навантаження школярів з біології досить велике, що спричиняє зниження в учнів пізнавального інтересу, пасивність під час навчання. У той же час ефективність навчального процесу значною мірою залежить від активності школярів під час сприймання і засвоєння матеріалу: від напруженої роботи їх уяви, пам’яті, мислення, інтересу до предметів і явищ, які вивчаються.

Існує багато нових форм і методів навчання. На своїх уроках  намагаюся поєднати традиційні та інноваційні методи навчання. При цьому враховую основні дидактичні принципи: науковість, цілісність, послідовність, наочність, доступність.

Я вважаю інформаційно-комунікаційні технології одним з провідних педагогічних інструментів, але їх використання логічно пов’язую з іншими інноваційними технологіями або їх елементами:  технологією критичного мислення, проектною технологією, технологією проблемного навчання.

Завдяки використанню ІКТ, я створюю на уроках біології певне науково-освітнє середовище, яке розвиває інтелектуальні та творчі здібності учнів, підвищує їх інтерес до предмета, формує інформаційну культуру, виховує почуття прекрасного, і, як наслідок, сприяє формуванню необхідних ключових і предметних компетентностей.

Упроваджуючи ІКТ в практичну діяльність, виявила, що в наших умовах переважними є уроки, на яких комп’ютер використовується в демонстраційному режимі. Тому при організації навчального процесу застосовую різні типи і форми уроків з використанням ІКТ. Урок вивчення нового матеріалу з використанням ІКТ стає більш ефективним та впливає на активізацію роботи класу. Маю багато власних розробок уроків у вигляді презентацій.

Наприклад, урок-практична робота дозволяє, окрім  удосконалення умінь та навичок, значно скоротити час на проведення самої роботи, розв'язати проблему недостатньої матеріальної бази, розглянути детально об’єкти мікросвіту.

Урок-контролю передбачає різні форми організації контролю знань за темою з використанням ІКТ, що значно спрощує організацію уроку. Наприклад, тестування з використанням комп'ютера. Учитель заздалегідь вводить в комп'ютери тест і пропонує учням його виконати. На одне завдання є кілька варіантів відповідей.  Робота закінчується висновком на екран статистичної інформації про кількість помилок і виставленої оцінки. У підсумку, вчитель бачить реальні знання, а в учнів немає претензій до вчителя за виставлену оцінку.Тут на допомогу прийдуть такі програми : «Easy Test Maker», «MyTestX», «Online Test Pad».

Урок-подорож (урок-екскурсія) надає можливість ознайомитися з біорізноманіттям певних біоценозів, явищами природи тощо.

Застосовуючи ІКТ на уроках, досягаю мети – технічно наблизити урок до світосприймання сучасного учня; встановити стосунки взаєморозуміння, взаємодопомоги між учителем і учнем. Для підтримки власної професійної діяльності використовую необхідне програмне забезпечення.

Найчастіше використовую такі методи і форми ІКТ:

1. Мультимедійна презентація, яка може бути основою уроку, його «скелетом»; частиною уроку; творчою роботою учня, перед яким необхідно поставити  мету, обговорити зміст роботи, час на її захист, критерії оцінки. Створені мною презентації мають власний методичний супровід із системою відомих учням опорних сигналів для виконання певних видів завдань.

2. «Віртуальна екскурсія»- це організаційна форма навчання, що відрізняється від реальної екскурсії віртуальним відображенням реально існуючих об’єктів з метою створення умов для самостійного спостереження, збору необхідних фактів та ін. Позитивними рисами такої форми уроку є наочність, доступність, наявність інтерактивних завдань та багато інших. Використання віртуальних екскурсій дає змогу значно розширити кругозір дитини і полегшує розуміння оточуючого середовища та його проблем.

3. «Навчальне відео» – відеоряд, що може бути представлений відеоматеріалами, зображеннями (наприклад, різноманіття живих організмів) із звуковим  супроводом. При перегляді навчального відео обов’язково пропоную учням певні завдання.

4. «Метод проектів» у поєднанні з ІКТ сприяє формуванню в учнів умінь і навичок знаходження, обробки та відбору потрібної інформації. Будь-яке дослідження – це авторський підхід, своє бачення проблеми, тому воно розкриває творчий потенціал учня.

5. Окремо слід зазначити використання даних всесвітньої мережі Інтернет, особливо при підготовці науково-дослідних робіт, олімпіад та конкурсів різних рівнів. Для зручності роботи я створила каталог сайтів (адреса та тематика), зміст яких максимально відповідає програмі з біології. Це значно полегшує пошук необхідної інформації. Окремим учням пропоную зробити огляд сайтів, які висвітлюють певну біологічну проблему та написати рецензію чи виступити з доповіддю перед класом. Або зайти на певний сайт, ознайомитись з необхідним матеріалом та виконати поставлене завдання з використанням отриманої інформації з веб-ресурса. Найчастіше я використовую такі сайти:

  • http://biology1.ucoz.ru
  • http://www.virtulab.net
  • http://biologylib.ru
  • http://sbio.info
  • http://faunaflora.ru
  • http://www.cellbiol.ru
  • http://www.bioword.narod.ru
  • http://biology.civicua.org

Формування предметних компетентностей передбачає різнорівневі домашні завдання з використанням ІКТ: підготовка повідомлень, пошук рішення творчої або експериментальної задачі, виконання творчої роботи у формі презентації або проекту. Так, вивчаючи курс «Біологія людини», учні виконують творчі роботи з профілактики захворювань систем органів. Вид творчої роботи обирають вони самі, оскільки в кожного своє «бачення проблеми» і рівень володіння ІКТ.

Сьогодні для мене найбільш можливим є фрагментарне використання комп'ютерів на уроках та у виховній роботі в рамках традиційної моделі навчання для розв'язання окремих дидактичних завдань. ІКТ добре поєднується з різноманітними традиційними технологіями, методами (дослідницький, пошуковий, пояснювально-ілюстративний) і формами навчання (індивідуальними, груповими). Наприклад, моделювання хімічних процесів і явищ, які практично неможливо показати в шкільній лабораторії.   

Комп'ютер використовую на різних етапах уроку:

1. Етап перевірки домашнього завдання: тестування учнів з теми,

створення кросвордів, презентація матеріалу.

2. Етап вивчення нового матеріалу: перегляд нового матеріалу на електронному носії (презентація, відеоматеріали), перегляд електронної наочності, перегляд учнівських презентацій.

 3. Етап закріплення знань: створення тестових завдань та їх виконання,  первинне тестування з теми на електронному носії, презентація результатів діяльності індивідуальної чи групової.

Не секрет, що викладання біології пов’язане з використанням великого обсягу інформації, що робить застосування комп’ютерної техніки особливо ефективним.

Системно працюючи над цим проблемним питанням у ході своєї практичної діяльності, я змогла в повній мірі оцінити переваги використання ІКТ в навчально-виховному процесі як для учнів, так і для вчителя. Під час роботи над цією проблемою мною та моїми учнями був створений банк електронних наочностей, який включає в себе, наприклад, пезентаціїї (для інформаційної підтримки уроків  і позакласних заходів, демонстрації результатів творчих проектів учнів). Для їх розробки ми використовуємо програму Power Point. Прикладами є презентації по питанням “Проблеми  біоетики”, презентації як супровід до реферату, як кінцевий продукт проектної діяльності “Гіподинамія- ворог сучасної людини”, засіб візуалізації на уроках „ Періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів”.

Також банк електронних наочностей включає в себе відеофрагменти, слайди зі схемами, фотоматеріали, записи звуків (наприклад, при проведенні уроку «Різноманітність птахів» можна ознайомити учнів з співами різних птахів).

Зручними для моєї роботи є також ще кілька методичних комп'ютерних посібників - “Електронний конструктор уроку”, “Освітня колекція”. 

 Я вважаю ІКТ одним з провідних педагогічних інструментів, але їх використання логічно пов’язую з іншими інноваційними технологіями або їх елементами: проектною технологією, технологією критичного мислення, технологією проблемного навчання.

Особисто використовуючи мультимедійні технології, я спонукаю учнів до творчої самостійності у проектній діяльності, створенні та захисті творчих проектів, які розвивають творчі, пошукові, дослідницькі здібності учнів, підвищують їх пізнавальну активність, сприяють формуванню навичок, що можуть стати корисними в житті, дають можливість вільно орієнтуватися в інформаційному середовищі, аналізувати, систематизувати та обробляти отримані дані, формувати власне бачення проблеми та способів її вирішення. Інформаційні технології створюють рівні умови для самовираження та самоствердження  учнів.

У методиці навчання питанню використання  ІКТ в процесі активізації пізнавальної діяльності учнів приділяється увага у працях таких педагогів і психологів, як: В.Ю. Биков, Л.В. Брескіна, А.С.Звягіна, В.С. Зіяутдінов, М.І. Жалдак, О.В. Клочко, Н.В. Морзе, І.Ф. Прокопенко , М.М. Пошукова, О.В. В

Вже давно стало зрозумілим, що для реалізації навчального процесу вчителю не достатньо тільки добре знати свій предмет й освітню галузь, до якої він належить, але ще й треба бути творчою особистістю, мати високий рівень загальної ерудиції, йти в ногу з часом, орієнтуватися в інноваційних концепціях та напрямках розвитку освіти, збагачувати свій досвід новими технологіями та методиками, яких вимагає сучасність. Окрім того, вчитель повинен активно використовувати інформаційні технології, володіти комп’ютерною грамотністю. Не секрет, що використання комп’ютера у організації навчального процесу дає нові можливості для творчого розвитку дітей і вчителів, дозволяє звільнитися від нудного традиційного викладу, розробляти нові ідеї, вирішувати цікавіші і складніші проблеми. Сучасний урок важко уявити без широкого використання ілюстративно-демонстраційного матеріалу, дослідницько-пошукової роботи, проектної діяльності. І в цьому вчителю на допомогу приходять ІКТ.

Досвід застосування інформаційно-комунікаційних технологій на уроках біології  дозволяє мені зробити висновок, що для одержання високого навчального ефекту важливо їхнє систематичне використання, як на стадії вивчен­ня матеріалу, так і на стадії оперативного контролю за засвоєнням знань, а для цього також необхідний різ­номанітний асортимент педагогічних програмних засобів.

Саме тому, введення у навчально-виховний процес інформаційно-комунікаційних  технологій підвищує якість і ефективність пізнавального процесу. Допомагає сформувати в учнів предметні, в тому числі інформаційні компетентності, які розвиваються в результаті активної, умотивованої, напруженої роботи з навчальними матеріалами, комп'ютерними моделями, інформаційними джерелами.    Використання інформаційних технологій дозволяє провести урок на якісно новому рівні, врахувати психологічні та вікові особливості дітей, значно посилити їх інтерес до вивчення біології, розвивати логічне мислення школярів, навички пошуку інформації, групової роботи, формувати ключові компетентності учнів, там самим покращити якість їх знань з предмету. Звичайно, ІКТ ніяким чином не замінить «живе» знайомство з природою, виходи на екскурсії, похід до музею, роботу з мікроскопом, гербарієм, вологими препаратами, колекціями, проте за ними майбутнє.

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
23 листопада 2022
Переглядів
521
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку