Звіт роботи вихователя за темою "Гра як засіб навчання та виховання"

Про матеріал
Опис роботи вихователя групи продовженого дня протягом атестаційного періоду. Добірка ігор для занять.
Перегляд файлу

Я вихователь – життя моє як квітка

Таке чарівне і яскраве

В житті моєму є родзинка

Чарівний світ шкільної справи

 

Я, Іванова Лілія Миколаївна, вихователь групи продовженого дня КУ Сумський  НВК №16 СМР.

Освіта – вища, Сумський державний педагогічний університет ім. А.С.Макаренка 1998р. та Глухівський національний педагогічний університет ім. Олександра Довженка 2018р.

Спеціальність – біологія і хімія та дошкільна освіта.

Педагогічний стаж – 24 роки.

Педагогічне кредо: «Любов та повага до дитини – «золотий ключик» вчителя, яким треба вміло проникати в потаємні куточки душі й робити їх сонячними».

Група продовженого дня є однією із форм виховання дітей і допомагає

організувати найсприятливіші умови для їхнього відпочинку, навчання і

виховання.

Головна мета групи продовженого дня - створення умов для повноцінного розвитку особистості молодших школярів: розвиток емоцій, творчих здібностей, мовних навичок, моральних, вольових якостей, естетичного відношення до навколишнього світу, пізнавальних здібностей, здібностей до самовираження. А також створення сприятливої обстановки для підготовки домашнього завдання, виховання у дітей самостійності, самодисципліни, самоповаги, впевненості у власному успіху.

Режим роботи ГПД будується диференційовано, залежно від вікових

особливостей, періодичності фізіологічних функцій, у тому числі  працездатності, передбачає чергування усіх видів діяльності, перебування

на свіжому повітрі.

У режимі продовженого дня заплановані різноманітні заняття: екскурсії, рухливі ігри, естафети, конкурси на шкільному майданчику, суспільно корисна праця, пішохідні прогулянки по маршруту, екологічні стежинки, виховні години, заняття за інтересами та індивідуальна робота.

 

Основна тема, над якою я працювала протягом атестаційного періоду «Гра як засіб навчання і виховання в групі продовженого дня».

А. С. Макаренко писав: “Гра має важливе значення в житті дитини… Якою буде дитина в грі, такою вона буде і в праці, коли виросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається перш за все в грі…”.  Отже, гра, її організація – ключ в організації виховання. "Школа гри, що правильно керується, відкриває дитині вікно у світ ширше та надійніше, ніж читання…".  Ці слова належать Ж. Фабру, який добре розумів, як багато гра значить в житті дитини, і як важливо вихователеві, що має найбільш відповідальну місію – ростити Людину, бути поруч із дитиною в грі, управляти нею, але так, щоб дитина вбачала в дорослому друга, партнера, а не наглядача.

Гра належить до традиційних і визнаних методів навчання і виховання. Цінність цього методу полягає в тому, що в ігровій діяльності освітня, розвиваюча й виховна функція діють у тісному взаємозв’язку. Гра як метод навчання організовує, розвиває учнів, розширює їхні пізнавальні можливості, виховує особистість.

Щоб зорієнтуватися у світі гри, потрібно уявляти, що в ньому буде цікавим й корисним для дитини.

У своїй роботі я приділяю особливу увагу ігровій діяльності, знаходжу такі ігри, які будуть цікаві всім дітям.

Ігри, які я застосовую в ГПД умовно поділяються на дві великі групи:

  • Творчі ігри. До них належать режисерські, сюжетно-рольові (сімейні, побутові, суспільні), будівельно-конструкторські, ігри на теми літературних творів  (драматизації, інсценування).
  • Ігри за правилами. Цю групу утворюють рухливі (великої, середньої, малої рухливості; сюжетні, ігри з предметами; з переважанням основного руху: бігу, стрибків тощо; ігри-естафети) та дидактичні ігри (словесні, з іграшками, настільно-друковані).

Мої учні дуже люблять рухливі ігри, які я проводжу з ними у залі чи на  шкільному стадіоні. У процесі рухливих ігор у дітей розвивається спритність, швидкість, вони стають сильними та витривалими, привчаються діяти сміливо, проявляючи активність, наполегливість, ініціативу та самостійність. У них виховуються почуття дружби, взаємодопомоги та відповідальності.

Ось невеличка підбірка  рухливих ігор для дітей молодшого шкільного віку:

Гра «Стрибуни»

За метр від лінії проводять рисочки на відстані 15-20 см одна від одної. Проти кожної риси ставлять цифри1,2,3,4. Ці цифри позначають кількість очок, які даються за стрибок. Діти стрибають один за одним. Хто більше набере очок, той переміг.

Гра « Зайчики»

Зайчики граються і стрибають. Як тільки ведучий вдарить м'ячем від підлоги, вони повинні прийняти позу зайчиків, що сидять. Той, хто ворухнеться і змінить позу, виходить з гри.

Гра « Вудка»

Діти стають у коло. Ведучий бере мотузку з мішечком піску на кінці. Ведучий крутить мотузку. Діти мають перестрибнути через мішечок. Хто торкнувся, той виходить з гри.

Гра «Коник»

Стрибки у довжину з місця. Перший стрибає, роблять позначку. Від цієї позначки стрибає другий і т. д. Чия команда далі стрибне, та й перемогла.

Гра «Плутанина».

Ведучим по черзі має бути кожен із учасників. Діти встають у коло, беруться за руки та заплутуються, не рознімаючи рук. Завдання ведучого - розплутати .

В іграх я краще пізнаю  своїх вихованців, їх характер, звички, організаторські здібності, творчі можливості, це  дозволяє мені  знайти найбільш правильні шляхи впливу на кожного учня та встановити  більш тісний контакт з ним.

Щоб розвивати розумові здібності дітей  я застосовую  методи дидактичної гри.

Дидактична гра  -  складне педагогічне явище, призначення якого полягає в імітації  й моделюванні навчальних ситуацій через гру.

Основною метою використання дидактичних ігор в освітньому  процесі  ГПД  вважаю формування в учнів уміння поєднувати теоретичні знання з практичною діяльністю та формування позитивної мотивації  навчання.

Дидактичні ігри розрізняються за навчальним змістом, пізнавальною діяльністю дітей, ігровими діями та правилами, організацією та взаємовідносинами дітей, за роллю викладача.

У своїй діяльності застосовую такі види ігор:

Настільно – друковані ігри.  Вони передбачають дії не з предметами, а з їх зображеннями. Найчастіше вони зорієнтовані на розв’язування таких ігрових завдань: добирання картинок за схожістю (деякі види лото, парні картинки), карток – картинок під час чергового ходу (доміно); складання цілого з частин (розрізні картинки, кубики). Завдяки таким діям діти уточнюють свої уявлення,систематизують знання про навколишній світ, розвивають розумові процеси та операції, просторові орієнтації, кмітливість, увагу, формують організаторські вміння.

Словесні ігри. Вони є найскладнішими, оскільки змушують дітей оперувати уявленнями, мислити про речі, з якими на той час вони не діють, використовувати набуті знання у нових ситуаціях і зв’язках. У молодшому шкільному віці ці ігри спрямовані на розвиток мовлення, збагачення словникового запасу, формування обчислювальних та читацьких навичок. Розвиток  зв’язного мовлення дітей дає можливість їм вчитися виражати свої думки чітко, ясно, зрозуміло, правильно і послідовно. Тому на групі продовженого дня я намагаюся продовжувати роботу над розвитком зв’язного  мовлення,  мислення,  творчої уяви учнів,  яку вчитель розпочинає на уроках.

Я намагаюсь постійно збагачувати словниковий запас, удосконалювати граматичний склад усного і писемного мовлення своїх вихованців, розвивати етику мовленнєвого спілкування; вчити учнів контролювати правильність і доцільність своїх висловлювань, розвивати логічне мислення під час виконання домашніх завдань із математики, спостерігати явища і факти, виділяти їх ознаки (істотні і неістотні), порівнювати.

Також застосовую:

Ігри – подорожі. Відображають реальні факти і події через невизначене: просте  -  через загадкове, складне – через  переборне, необхідне – через цікаве. Вони  посилюють враження, увагу дітей на те, що існує поряд, але вони цього не помічають. Це може бути подорож у намічене місце, подолання простору і часу, подорож думки, уяви.

Ігри – доручення. Ігрове завдання та ігрові дії в них грунтуються на позиції що-небудь зробити: «Збери у кошик усі іграшки червоного кольору», «Дістань із мішечка предмети круглої форми».

Ігри – припущення. Їх ігрове завдання виражене у назвах «Що було б?», «Що б я зробив, якби?». Вони спонукають дітей до осмислення наступної дії, що потребує вміння зіставляти знання з обставинами або запропонованими умовами,  установлювати  причинні зв’язки, активної роботи уяви.

Ігри – бесіди. Основою їх є спілкування вихователя з дітьми, дітей між собою, що постає як ігрове навчання та ігрова діяльність. Цінність таких ігор полягає в активізації емоційно – розумових процесів, у вихованні вміння слухати і чути питання вихователя, питання і відповіді дітей, уміння зосереджувати увагу на змісті розмови, висловлювати судження.

Звертаю більше увагу на ігри, які спрямовані:

  • на розвиток соціально – комунікативних навичок. Це  гра «Попроси чаю у провідника», «Тридцять три», «Комплімент», «Крісло», «Ланцюжок допомоги», «Посмішки по колу», «Шерлок Хомс», «Доміно»;
  • на формування особистісних якостей. Це «Веселка», «Радіо», «Знайди собі пару», «Прогулянка за компасом», «Мій найщасливіший день»;
  • на корекцію недоліків особистісного розвитку. Цікаві ігри «Ласкаве ім’я», «Асоціація», «Зобрази проблему», «Я – Чарівник», «Драбинка»;
  • на розвиток креативності й самопізнання. Це ігри «Оживи слово», «Бурда презентує», «Здобути нові знання», «Намалюй поняття», «Пошук протилежних предметів»;
  • на розвиток уваги. Це ігри «Що чути?», «Чий голос?», «Неслухняня   пелюстка», «Сокіл і лис», «Чотири стихії», «Акробат», «Меблі», «Скульптор», «Пташка», «Фокусування», «Подорож повітряною кулькою».

Вікові особливості школярів потребують використання на заняттях ГПД загадок, ребусів. На такому матеріалі діти глибше усвідомлюють навколишні предмети, природні явища,розвивають свою кмітливість, вчаться образно мислити. А ще загадки помітно пожвавляють заняття, активізують учнівську думку. Так,  проводячи гру «Підкажи слово», читаю загадки – діти хором підхоплюють відповідь.

Не гаряча, а  - пече,

При дорозі не  - скубнеш,

Дуже злючою бува ця трава,

Називається вона…(Кропива)

***

Крешуть лід, ріжуть лід,

Залишають дивний слід.

Ох, які ж прудкі вони!

Це звичайно …(Ковзани)

 

Логогрифи

Логогрифи – загадки, в яких додаванням до зашифрованого слова чи вилученням з нього певної букви утворюємо нове слово.

Люблять нас усі збирати

Після дощику в ліску,

А як букву Г відняти,

Будем плавати в ставку. (Гриби – риби .)

Ребуси

Ребус  це загадка, гра, в якій замість слів ставляться знаки, фігури, окремі літери і навіть цілі малюнки-зображення, які треба розгадати.

Ребуси розв’язувати, мабуть, найважче. Особливо, якщо зустрічаєшся з ними вперше.

Щоб прочитати зашифроване слово, слід правильно назвати всі зобра­жені в ребусі предмети, з’ясувати, що означають окремі літери і жахи, і обов’язково врахувати порядок, в якому вони розміщені. А це не завжди легко, тому для їх читання наводжу певні правила.

 

https://naurok.com.ua/uploads/files/549241/217121/233126_html/images/217121.020.pngМак — растение. Описание мака с картинкамиhttps://naurok.com.ua/uploads/files/549241/217121/233126_html/images/217121.022.pnghttps://naurok.com.ua/uploads/files/549241/217121/233126_html/images/217121.023.pngСмотрите, по каким адресам в квартирах может появиться зеленая водаhttps://naurok.com.ua/uploads/files/549241/217121/233126_html/images/217121.025.png

Запятая PNGХліб Алчевський - Чернівецький хлібокомбінатБ=Д

 

Для розвитку мислення дітям можна пропонувати творчу роботу у вигляді кросвордів, чайвордів.

Кросворд – це гра, в якій треба відгадати слова і розмістити їх у спеціальну фігуру, поділену на квадрати, які слід заповнити відповідними літерами по горизонталі і вертикалі.

Із творчих ігор особливу увагу приділяю   сюжетно–рольовим іграм, так як в них особливо яскраво виявляється дитяча  творчість, де діти одночасно виступають і драматургами, і режисерами, і декораторами, й акторами. Вони мають здебільшого колективний характер, тому що відбивають відносини у суспільстві. Найбільшою популярністю користуються  ігри: «Сім′я», «Лікарня», «Магазин», «Піцерія», «Школа» та інші. Також  і задоволенням діти грають в будівельно-конструкторські ігри та ігри-інсценізації.

Для ефективної роботи – постійно збираю методичний, навчальний, допоміжний, роздатковий матеріал. Поповнюю новими цікавими знахідками свою добірку матеріалів. Всі виховні години, бесіди, уроки-ігри та вікторини оформляю та зберігаю у власних папках, які поділені за напрямками виховної роботи. З радістю можу поділитися своїми надбаннями з колегами, надати практичну допомогу.

Я постійно вивчаю передовий педагогічний досвід, використовуючи ресурси Інтернету  та читаючи відповідну літературу та періодичні видання. Відвідую відкриті уроки та виховні заходи моїх колег. Регулярно відвідую семінари для вихователів ГПД, педагогічні конференції. Беру з них багато нового, цікавого, корисного. Приймаю участь у роботі педради.

Працюючи у вказаних напрямках та використовуючи різноманітні методи і прийоми, я реалізую свою методичну проблему та намагаюсь виконувати всі поставлені завдання.

Аналізуючи свою роботу з атестаційної теми прихожу до висновку, що активне впровадження ігрової діяльності в умовах ГПД просто необхідне; її використання дає змогу успішно формувати і закріплювати позитивне ставлення дитини до навчальної праці. Граючи в групі продовженого дня діти  стають психологічно розкутими, а це, в свою чергу, сприяє вияву їхніх творчих здібностей.

Таким чином, можна зазначити, що грі належить велика роль у житті та розвитку дітей молодшого шкільного віку. Оскільки, гра важлива як для підготовки дитини до майбутнього, так і для того, щоб зробити її теперішнє життя повним і щасливим.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
12 березня
Переглядів
120
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку