Початкова школа вирізняється своїми особливими потребами через вік школярів, адже саме на цьому етапі їхнього життя учні опановують новий для себе вид діяльності – навчання. Саме в школі проходить особистісний і психічний розвиток дитини. В перші дні навчання в школі майже кожна дитина сумлінно ставиться до навчання, проте через деякий час ставлення до школи у деяких учнів змінюється. Як свідчать дослідження соціальних педагогів та психологів основною причиною даного явища є недосконалість навчально-виховного процесу, яка виявляється в недостатній активізації учбової діяльності учнів. Кілька років назад я почала використовувати на своїх уроках інформаційно-комп'ютерні технології. Спочатку просто для концентрації дитячої уваги, а потім і для розвитку логічних операції (узагальнення, синтез, абстракція), удосконалення смислової пам'яті (не просто механічного запам'ятовування, яке є характерним для даної вікової категорії, а саме для осмислення навчального матеріалу), та використання дитячої уяви ( вона є достатньо розвинутою в цьому віці). Саме тому уявні, казкові чи мультяшні образи можна використовувати для подачі інформації дитині.
Місце для використання ІКТ можна знайти на уроках математики, письма, образотворчого, але я особисто віддаю перевагу урокам навчання грамоти. Особливо активно я використовую презентації, котрі є актуальними для уроків будь-якого типу. І, в свою чергу, дають змогу вчителеві підвищувати інтерес до навчання, активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати творчі здібності, допомагає створити на уроці особливу атмосферу і настрій. А це так необхідно учням початкових класів.
За роки моєї праці в школі я впевнилась, що використання ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей стає більш цікавим та ефективним. Мною були розроблені презентації до уроків навчання грамоти на введення нових літер.
Першим етапом такого уроку є видідення звука який вивчається. Ми можемо це робити наступним чином:
- відгадати загадку і у слові-відгадці виділити перший звук;
- прослухати цікаву казку або оповідання;
- за предметними малюнками назвати слова і визначити спільний звук;
- у вірші виділити звук, який найчастіше повторюється.
Другий етап
Прослухавши відеозапис визначити до голосних чи приголосних відноситься даний звук.
Третій етап
Діти знайомляться з літерою, яка позначає даний звук.
Четвертий етап
Хвилинка фантазії. Визначити на що схожа літера, з чим вона асоціюється.
П'ятий етап
Розучування віршика про нову літеру, який допоможе дитині швидше її запам'ятати.
Шостий етап
Гра «Впіймай звук»
Сьомий етап
Визначення за анімацією слів з даною буквою
Восьмий етап
Звуковий аналіз слів
Дев'ятий етап
Утворення і читання складів
Наступні етапи:
- читання слів:
- розучування скоромовок;
- розучування чистомовок;
- ігрові вправи і завдання тощо.
Тема: Звук[г], позначення його буквою «ге». Звуко-буквений аналіз слів. Читання складів, слів. Опрацювання оповідання (за Л. Ворониною)
Мета: Ознайомити дітей з новою буквою, закріпити вивчені букви, навчити виділяти цей звук із слів, опанувати літеру, якою позначають цей звук, розширювати словниковий запас. Розвивати увагу, пам’ять, мовлення, уяву, логічне мислення, навички швидкого і правильного читання. Виховувати любов до читання, почуття взаємодопомоги.
Обладнання: набірне полотно з літерами, фішки для звукового аналізу, складові таблиці, малюнки зі словами, презентація «Літера Г»
Тип уроку:засвоєння і формування нових знань.
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна
Хід уроку
І Організація класу
Дзвоник всім нам дав наказ
До роботи швидше,клас!
Попрацюєм всі старанно,
Щоб пройшов урок недарма.
ІІ Мовленнєва розминка
1. Артикуляційні вправи
Вітерець у лузі: ш-ш-ш,
Повзе вуж у траві: с-с-с,
Прилетів жук: ж-ж-ж,
Заспівав комарик: з-з-з,
Запихкав їжачок: пих-пих-пих,
Забриніла бджілка: дж-дж-дж.
2. Робота над скоромовкою
☺В будь-якого будяка
Будячиха будь-яка.
ІІІ Підготовка до вивчення нового матеріалу
- Сьогодні ми з вами відправимося на город
1. Читання вчителем тексту З. Мензатюк (с.112)
- Що виросло на городі?
- Яким виріс гарбуз?
- Як ви вважаєте, чи був здивований джемилик?
2. Побудова звукової схеми слова гарбуз
3. Артикуляція звука [г], віднесення його до групи приголосних
Слайд 3
4. Гра «Впіймай звук [г]
Гуска плаче: - Га-га-га –
В гусака болить нога.
Гуска голуба гука
Годувати гусака.
Слайд 4
5. Підбір слів зі звуком [г]
Слайд 5,6
ІІІ Ознайомлення з буквою Гг
1. Хвилинка фантазії
- На що схожа буква Г?
Слайди 7,8
2.Розучування вірша
Буква «Г» у нас така,
Наче шия в гусака.
3. Відгадування загадки
В теплий дощик народився,
Парасолькою накрився.
Слайд 9
4. Читання складів з вивченою буквою
Подивіться, які незвичайні гриби виросли у нас
Слайд 10
5. Гра «Збери слово»
Слайд 11
6. Прочитай і відгадай
Слайд12
7. Читання слів, поданих у «променевих» таблицях
Слайд 13
8. Робота з ребусами
Слайд 14
9.Читання скоромовки «дощиком»
Слайд 15
10. Гра «Що де росте»
Слайд 16
Діти вибирають відповідне слово і складають його звукову модель
11. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться.
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
V Робота за Букварем (с.112-113)
1. Читання складів, слів
2. Читання стовпчиків слів, поданих у «променевих» таблицях
3. Читання стовпчиків слів з опорою на злиття га, гу, го
4. Читання слів у стовпчиках
5. Робота над текстом за Л. Ворониною (с.113)
VІ Підсумок уроку
Що найбільше сподобалося?