Розробка уроку на тему: Звуки [м], [м']. Позначення їх буквами М м.
Мета: ознайомити дітей зі звуком [м], його артикуляцією, буквами М, м («ем»), що його позначають; формувати в учнів уміння читати прямі склади з буквою М («ем») та вивченими голосними; вчити знаходити і чути звуки [м], [м'] в мовленні; моделювати букву; продовжити роботу над формуванням умінь визначати наголос, називати послідовно звуки у слові, будувати його звукову модель; розвивати фонетичний слух, аналітико-синтетичні вміння роботи зі звуком, збагачувати словниковий запас, удосконалювати мовлення учнів; виховувати вміння працювати в команді, уважність.
Тема. Звуки [м], [м’]. Позначення їх буквами М м.
Мета: ознайомити дітей зі звуком [м], його артикуляцією, буквами М, м («ем»), що його позначають; формувати в учнів уміння читати прямі склади з буквою М («ем») та вивченими голосними; вчити знаходити і чути звуки [м], [м’] в мовленні; моделювати букву; продовжити роботу над формуванням умінь визначати наголос, називати послідовно звуки у слові, будувати його звукову модель; розвивати фонетичний слух, аналітико-синтетичні вміння роботи зі звуком, збагачувати словниковий запас, удосконалювати мовлення учнів; виховувати вміння працювати в команді, уважність.
Обладнання: звукові схеми, фішки для звукового аналізу, набори цеглинок LEGО, набори малюнків, плакат на вивчення букви М м, індивідуальні картки, кольорові олівці, Буквар.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Показати вивчені букви на картках.
Назвати букви які показує учитель.
(На дошці малюнки, учні визначають кількість складів ту слові)
- Яке слова має 1 склад, 2 склади, 3 склади.
3. Гра «Ніч»
Учитель вводить дітей в ігровий сюжет, читаючи слова:
Учні заплющують очі і слухають окремі приголосні звуки, які називає вчитель, вимовляючи вголос злиття цих звуків зі звуком [у]:
[н] — [ну], [п] — [пу], [м] — [му], [з] — [зу], [к] — [ку], [ж] — [жу]
4. Гра «Будь уважним»
Учитель читає ряд слів, дітям потрібно знайти «зайве» та пояснити свій вибір.
Береза, банан, апельсин.
Овечка, фіалка, ромашка.
Стіл, автобус, ліжко.
5. Гра «Виправ помилки Незнайка».
— Чи правильно складені речення?
• Дерево високе, а кущик зелений. (–)
• Яблуко солодке, а лимон жовтий. (+)
• Огірки овочі, а вишні смачні. (–)
• Лелека птах, а окунь плаває.
Фізкультхвилинка
Трава низенька-низенька.
Дерева високі-високі.
Вітер дерева колише-гойдає.
То направо, то наліво нахиляє.
То вгору, то назад.
То вниз нагинає.
Птахи летять-відлітають.
А учні тихенько за парти сідають.
III. Повідомлення теми і мети уроку.
— Сьогодні ми ознайомимося ще з однією буквою алфавіту. Вгадайте, з якою.
Найрідніша, наймиліша, Всіх вона нас пестить, тішить, Завжди скрізь буває з нами,
Відгадайте, хто це? (мама)
IV. Вивчення нового матеріалу.
Вимовляємо звук [м].
2.Гра «Впіймай звук».
— Якщо ви почуєте у слові звук [м], плескайте у долоні.
Окунь, малина, абрикос, ромашка, книга, мама, зима, рука, місяць, стіл, ведмідь.
Ма, ма, ма – молока (нема).
Мо, мо, мо – зараз (подамо).
Му, му, му – ідемо (додому).
Ми, ми, ми – працьовиті (ми).
– Послухайте слова: місяць, місто, мізинець.
— Звук [м] позначається на письмі буквою «ем». Повторіть назву букви. Буква «ем» є велика і мала. (Учитель демонструє картки з літерами.)
— Чим відрізняються велика і мала букви М?
— На що схожа буква М?
Викласти букву М з лего.
7 . Аналіз слів. (Мило, місто, лимон)
— Скільки звуків у слові?
— Скільки голосних? Назвіть їх.
— Скільки приголосних? Назвіть.
— Дайте характеристику приголосним.
— Скільки в слові складів? Доведіть.
— Який склад наголошений? Промовте його.
— На якому місці розташований звук [м]?
Фізкультхвилинка
Гра «Чи знаєш ти свій клас?»
Учитель: «Покладіть ручки і заплющіть очі. Я називаю предмет, який є в нашому класі, а ви показуєте на нього рукою, коли я скажу розплющити очі, ви побачите, чи правильно показали»
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота з Букварем.
Учні які не вміють читати виконують завдання на картках. Учні які вміють читати працюють над читанням тексту по складах.
VI. Підсумок уроку.
— З яким звуком ознайомились сьогодні?
— Яку букву позначає цей звук?
— Назвіть слова, де ця буква зустрічається на початку й у кінці слова.